Asie všeobecně + seznam států

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Mapa Asie (státy) :arrow:
asia-political-map.jpg
asia-political-map.jpg (108.11 KiB) Zobrazeno 39115 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Standa »

Pime
Příspěvky: 342
Registrován: 5.4.2010 15:40:55

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Pime »

Tak znamy pojede asi za 14 dni do Afganistanu kamcakem.
Pojede pres Turecko ,Gruzii,Azerbajdan,Turmenistan.
Tak tak za 2 mes. napisi jake tam jsou dalnice.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

"kamcakem" _ co pak to je?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jannnn
Příspěvky: 752
Registrován: 16.3.2009 22:12:01

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od jannnn »

kamcakem = kamčákem = kamionem :)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Kambodža a Vietnam připravují mezistátní dálniční spojení mezi městami Phnom Penh a Ho Chi Minh City. Tak zní dohoda mezi zeměmi 04/2017. Financování projektu by mohlo být z Japonska.

Zdroje: http://www.globalconstructionreview.com ... moto7rway/ , http://realestate.com.kh/news/new-highw ... announced/

Fakticky: Vietnam dálnice staví, i když s obtížemi naplňuje své velké vize, ale staví. Kambodža dálnice nemá, ale výstavba 1. se připravuje a zájem o její výstavbu má Čína, která zlepšuje dostupnost okolních zemí. Ale je to již mezistátní spojení, proto o něm informují nejdříve zde.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

V období od 9.11. do 4.12. jsem aktualizoval přečetl všechny témy/státy v této sekci. :arrow:

*aktualizoval jsem základní údaje
*opravil/doplnil jsem nefunkční odkazy na oficiální instituce
*opravil aneb odstranil jsem jiné nefunkční odkazy, s dohledáním obsahu tak, aby byl zachován smysl příspěvku
*nevyhnutné množství příspěvků jsem smazal: cca. 20 (převážně) vlastních příspěvků
*ke všem státům jsem se snažil aktualizovat data silniční infrastruktury včetně map z hlediska logistického významu z mezinárodního pohledu + stav prostředí a dle rozsahu samotného obsahu to pak šlo do náležité hloubky
*aktualizace nových staveb, připravovaných staveb aneb přehled výstavby dálniční, rychlostní sítě aneb významnějsích silnic atd.
*vícero států má vícero příspěvků za sebou vzhledem k rozsahu prací a chybějících informací

Stalo se tak po 4,5-5 letech, kdy jsem to dělal naposled v tomto rozsahu. Shrnutí jsou za období cca. 10 let a je to přibližně ve stejném duchu stát od státu. A bohužel, poslední 2 roky jsem ve fóru celkově málo, takže nyní je těch informací někde opravdu hodně.

Zásadní novinky v rámci mnoha států:

*největší přírodní katastrofa, která se odehrála hlavně v Japonsku (následně ve spojení se selháním jadrové elektrárny) se odehrála začátkem dekády; následky na infrastruktuře jsou prakticky dané do původního stavu, což nebýt toho, že se to stalo zrovna tam, tak to nebude opraveno ani další století ... trosky se odstranili v horizontě 2 let (1. rok shrnutí a třízení, 2. rok likvidace a recyklace); Japonsko bylo zasaženo dalšími katastrofami poslední dobou ...
*masivní dualizace silniční sítě ve vícero státech (jen Turecko až 26 tisíc km) včetně formování dálniční sítě paralelně s tím; dálnice poskytuje vyšší cestovní komfort, snižuje rozsah nekontrolovatelné intenzity provozu pro omezené napojení a případné zpoplatnění a umožňuje vyšší MPR i plynulost provozu
*zrychlení výstavby dálniční sítě Číny (již více než 150 tisíc km), zahájení větší dálniční výstavby v Indii, zesilnění v Indonésii atd.
*Kábul v Aghánistánu formuje 4- pruhové průtahy a připravuje (restart) obchvat, dá li se to tak říct
*Ázerbajdžán dobyl část území ve válce s Arménii a staví tam 100 km nové napojovací dálnice
*v JV Asii přibývají státy s 1. dálnicí ve výstavbě/provozu
*Asijská silniční síť a silnice Aseanu, což jsou vytyčené trasy se z velké části formují do koridorů logistiky pro krizovou/nouzovou infrastrukturu a proměňují se na min. 4- pruhové tahy; kromě Asijské rozvojové banky jsou významným finančním nástrojem ve státech Zálivu rozpočty států a v dalších částech kontinentu pak i samotná Čína, která staví koridory k přístavním městům a dál napříč Asii směrem do EU; financuje i nechává posílat stavební kapacity do příslušných států, čímž se zrychluje realizace nadřazené silniční sítě; v Asii žije 4,6 miliardy obyvatel planety (bezmála 60% planety Zem)
*v samotné Asii je nejvíce států, kde se na silniční infrastrukturu vzhlíží i "vojensky"; Indie tunely (v rámci hranic s Čínou a Pákistánem zrychlí transport armády i evakuaci obyvatelstva), Sýrie (nutnost studovat význam, proč se tato infrastruktura přes válku zcela nezničila ani z jedné strany), Izrael vs. Palestina (bariéry, checkpointy, zdi uprostřed jakožto hraniční pásma osadníků v Záp. Břehu)
*a dále je zde již velký podíl velkých měst v rámci států, které silničně-dálniční výstavbu budují tak, aby byla vyvýšená, zpevněná hrázema atd., aby chránila města před zvedající se hladinou oceánů a přibývajícími tajfuny atp; Japonsko, Filipíny, Indonésie, Korea, Indie atd. (plní se prognozy a plány z konce 90. let 20. století a tyto projekty již prakticky všechny stojí); coz znamená že ať už z důvodů obrany aneb přírodních katastrof, tak ta nová výstavba se tady provází i s dalšími prvkami aneb se kombinuje v segmentech, které se v rámci třeba EU/USA staví minimálně; o Africe nemluvě, protože tam se prozatím staví základní dopravní struktura a lze si vybírat co nejlepší formy tras

Navzdory všem válečným konfliktům od západu Asie po střed a velké přírodní katastrofy na východě a jihu, JV Asie se stav silniční infrastruktury zásadně zlepšil. Zvyšuje se konektivita států, přibývají mezistátní spojení, i když existují i uzavřené hranice a blokády (S. Arábie, Katar .... Arménie, Ázerbajdžán atd.), zlepšuje se mobilita, snižují logistické ztráty a výhled do roku 2030 značí mírný nárast projektů i výdajů ve spojení se zesílením realizace koridorů pro zásobování a nouzové stavy, zajištěním potřeb pro průmysl a energetiku, pro mezinárodní obchod a mobilitu lidí ve městech. Již s cíly odlehčit silniční dopravu díky realizacím metra, železnic, BRT (bus rapid transport) linek atp. Čína zpomalí rozvoj dálniční infrastruktury o 50%; tento výpadek ale bude nahrazen v rámci Asie mnoha dalšími státy, kde je opačná situace a rozsah výstavby teprva stoupá a začíná prakticky od 0. Vozidlem se dá dostat po 4- pruhu z Evropy již do Íránu, snad s minimálními omezeními, co se pruhů týče. Koncem dekády to bude možná pohodlně o stát-dva dál na východ. Cílovým rokem základního parametru mít min. 2 JP v každém směru jízdy do "základních států" Asie plynule z EU je rok 2040. Asie je k Evropě nejblíž, proto se i rozvoji Asie věnuje značná pozornost a proto to taky rozepisuju ze zvyšných částí světa jen zde pro co nejlepší pochopení souvislostí a porozumění stavu věci. Omezení budou politicko-občanská, válečné stavy atd. a některé státy bude možná nutno obcházet. To, co se jevilo v 90. letech jako pouhý sen a nehorázná představa se díky posledním 12 letem zásadně posunulo dopředu. Umožňuje to růst hospodářství a zlepšení životní úrovně pro sta miliony lidí. Zvýšení potravinové soběstačnosti (sklizeň a logistika dostat jídlo čerstvé na stůl díky novým vesnickým silnicím) a umožní poslat z jednoho státu do druhého jakoukoliv materiální pomoc. Aneb díky letištím zajistit tuto pomoc z kterékoliv části planety. Proto se realizují v Asii nejvíc i tzv. spojovací silnice v rámci mnoha států; spojnice letiště- , přístavy- , dopravní uzly a vznikají 3-5 patrová MÚK s co nejvyšší propustností toku dopravy s parametry i pro nadrozměrný náklad. Po silnicích se v Asii přepravují 2/3 náklady a 90% lidí. Je tlak na zvýšení výdajů do železnic a tato čísla mají % klesnout; ale jen v %. Lidí přibývá a tovaru taky. Podíl recyklovaných materiálů a materiálů určených pro recyklaci (částečně třízený odpad a produkty) stoupají; za 15 let na 0,6%. Vzhledem k plánům stěhovat bezmála 1 miliardu lidí (do roku 2050) v rámci ohrožených oblastí Asie, silně přetížených oblastí a v rámci přirozeného růstu populace stoupne potřeba recyklovat materiály i produkty až 12x do 15 let. Tento materiál se musí "rozebrat a převézt" k zajištění další výstavby dřív, než bude pozdě.

Navzdory veškeré snaze, která se do rozvoje silničního segmentu v Asii vkládá se u poloviny členů časově nenaplňuje. U 1/3 pak ani finančně a to vinou vnitřní politiky mnoha států, zhoršující stabilita politických systémů atp. Na druhou stranu; právě uplynulé desetiletí maximálně stoul prodej stavební a transportní techniky včetně dovozů. Maximální výstavba nových závodů na tyto stroje. Vícero stavebních kapacit a průmysl stavebních hmot jsou vytížené na 100%, takže zásadnější zrychlení není již možné; u většiny států. Pečlivé podrobné plánování se musí zdigitalizovat a více umožnit simulaci vývoje namísto dosavadních statistik a propočtů, což dělá skutečné opoždění za realitou až 4 roky proti dalšímu plánu a při zajištění příprav a výstavby v případě úpravy konkrétního cíle tak pak zcela mění situaci i na dekádu dopředu. Takové plánování je prozatím jen v omezeném počtu států; cca. 1/4 Asie, částečně v Zálivu, Číně a tech- vyspělých státech. Infrastruktura tudíž i zde zaostává za potřebami lidí, států, ekonomik. V Asii za uplynulých 10 let žije navíc prakticky 1/10 stávající populace; 450 mil. lidí. Asie měla sehrát i pro Evropu klíčový význam odbřeměnění ekonomik (z hlediska znečištění ŽP), ale dnes se jeví již jako vážná konkurence pro samotnou EU. Ovšem z hlediska majetku a počtu lidí Asie bude zřejmě zaostávat ještě velmi dlouho. Jde jen o to nakolik ustoupí sociální model v Evropě a nakolik rychle se (bude muset) zavede v Asii, což srovná investice (i) do infrastruktury v poměru k výkonu, populaci atd. Ale to sem již nepatří; nanejvýš okrajově co se týče financování projektů, kolik je z EU v Asii a opačně. Investičně firmy a skupiny EU nakupují podíly v dopravních firmách v Asii. Čína v rámci Asie taky. O nákup se ale lokálně snaží taky Korea, Japonsko a část států Zálivu investuje v státech, kde sehrává význam islám. Do EU do segmentu dopravy do konkrétních firem prozatím se ve větším rozsahu prozatím asijský kapitál nedostává; i dálniční společnosti i když jako firmy jsou i nadále převážně ze 100% v rukou samotných států; což právě v Asii se část dálničních státních společností prodává za účelem získávání jak dalšího kapitálu pro investice, tak i hotovost pro rozpočty. EU kapitál kupuje ale i podíly na letištích atd. Ovšem Čína zase nakupuje podíly v přístavech v rámci Evropy a intenzivně se prosazuje ve vícero státech Balkánu po stavební straně, což je krok od nákupů konkrétních objektů a firem. V Evropě staví vícero firem z Turecka, z Číny minimum a jen velké společnosti. V Asii staví běžně i velké evropské společnosti, ovšem z podílu celého segmentu nové výstavby to není nic extra. Je to i z důvodů odlišných postupů výstavby, odlišností jiných nástrojů technické podpory, dokumentace, projektování a následné kontroly. Tato bariéra je ovšem vzájemná, a proto je to tak jak to je. (mnohem více se potkávají firmy ze západu včetně EU společně s těmi z Asie třeba v Africe)

Tak tolik přibližné shrnutí stavu z mojí strany tady pro vás. Co se lze dočíst aneb vyslechnout v rámci kongresů pro silniční, nouzovou, potravinovou atd. výstavbu a rozvoj.

Poslední takáto velká aktualizace informací v této sekci proběhla v roce 2016.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Formuje se nový dopravní koridor a sice Lapis Lazuli transport corridor, jehož součástí jsou 3 státy: Turkménistán, Azerbajdžán a Afghánistán. Koridor zajistí mezinárodní spojení z Turecka do Afghánistánu, přičemž z toho získá i Gruzie. Koridor se formuje od roku 2018 a získává stále větší prostor pro národní diskuze i podporu světového společenství. Zásadním způsobem vytváří alternativu pro širší pás států a zesílení obchodních vazeb, transportu a národních ekonomik. Již v roce 2012 se objevila možnost nové trasy vzhledem na bezpečnostní poměry v centrální části Asie. Asijská Rozvojová banka stanovila rozpočet pro koridor ve výši 2 mld. USD. Většina států buduje na trase zkapacitněné silnice a formuje lodní linky.

Bez ohledu na výše uvedené aneb situaci v Íránu tak i nadále bude problémem spojení z Afghánistánu dál na východ. Ovšem díky masivní realizace dopravních koridorů na Balkáně se je dnes možno dostat po zkapacitněných silnicích ze západní Evropy až k východním hranicím Turecka. Dál do Íránu, kde ale pro problém sankcí se normálně cestovat nedá se proto dekádu hledá alternativa. Tato alternativa je alternativou respektivě zesílením obchodních vazeb odkázaných na budovanou trasu z Číny přes Kazachstán a Rusko a dokáže posilnit trasu přes střední Asii. Než se ale celý koridor dokončí, tak se doufá v zlepšení bezpečnostní situace v Aghánistánu s pokračováním do zpřáteleného Pákistánu a bude jen na Indii, co bude dál. Indie má problémy s vnímáním jak Pákistánu tak i Číny, což odpovídá i možnostem přepravy a obchodu na mezinárodní úrovni a brzdí samotnou Indii ve větším rozvoji a to i pro nedostatek dopravních tras v Indii samotné, což se tam ale taky začíná razantně řešit.

To, o čem se dávno snilo a sice propojit východ Asie se západem Evropy stabilní kapacitní trasou se stále více stává realitou. Naplňuje to dávnou vizi Alexandra Velikého o propojení Evropy a Asie. (nutno brát s rezervou)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový most Thajsko - Laos.

*most překlene řeku Mekong
*bude v sobě zahrnovat silniční i železniční spojení, bude součástí VRT Thajsko - Čína
*realizuje se základní studie a první projekt
*vznikne zde i mýtní stanice pro řidiče
*práce manažuje Thajsko
*stavebně se rozdělí mezi Thajsko a Laos
*pomoct s realizací chce sama Čína

Thajsko masivně rozvíjí dopravní infrastrukturu, nevyjímaje dálnice a dualizuje se státní silniční síť.
Laos nedávno odevzdal do provozu 1. řádnou dálnici a črtá se delší trasa až po Čínu. Interesuje se zde sama Čína.

Čína chce urputně vyjma koridoru přes Rusko do Evropy po zemi zesílit vazby na okolní asijské státy po dopravní straně tak, aby šlo vyvážet tovar i z mimo-čínských přístavů, po roce 2030. Na této schopnosti Čína stojí a dosavadní dopravní trasy jsou prakticky na konci kapacit ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Thajsko a Malajsie se dohodly na realizaci řady společných infrastrukturních projektů podél 595 km dlouhé hraniční oblasti mezi oběma zeměmi. Jedním z hlavních prioritních projektů bude práce na projektu hraniční infrastruktury. Silnice spojuje Bukit Kayu Hitam, Kedah a Sadao, Songkhla.

Mezitím se vlády obou zemí také dohodly na plánech nového mostu thajsko-malajského přátelství. To se bude klenout nad řekou Golok v okrese Sungai Kolok. Návrh mostu musí být ještě dokončen a může mít dva nebo tři jízdní pruhy v obou směrech. Nové silniční a mostní spojení bude měřit celkem 11 km a spojí křižovatku Tak Bai v Thajsku s malajskou dálnicí. V Tambon Koh Sathon budou vybudována celní zařízení.

Nový most je součástí širšího programu s názvem Indonésko-Malajsie-Thajsko růstový trojúhelník.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Nové silniční spojení spojující Malajsii a Indonésii měřící 120 km je v jednání mezi oběma národy.

Trasa by spojovala Dumai na Sumatře v Indonésii s Telok Gongem v Masjid Tanah v Melace v Malajsii. Obě země mají v úmyslu vybudovat silniční koridor jako společný projekt s využitím soukromých finančních prostředků. Dokončení tohoto dlouhodobého projektu může trvat až 20 let, zatímco odhadované náklady na práci ještě nebyly zveřejněny.

Součástí projektu by byla výstavba buď tunelového nebo mostního spojení, stejně jako nezbytné imigrační a zakázkové zázemí. V blízkosti hranic mezi oběma zeměmi by v rámci projektu vyrostl také velký průmyslový areál. Výstavba silničního koridoru by zvýšila obchod a dopravu mezi dvěma národy, což by poskytlo důležitou ekonomickou podporu.

Způsob financování projektu a rozdělení odpovědnosti za náklady na práci mezi oběma národy však ještě nebyly odhaleny. Oznámení projektu navazuje na dřívější zprávy o dohodě mezi Malajsií a Thajskem o rozvoji společného dopravního koridoru.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

na planetě dnes žije již 8+ miliard lidí, z toho 2,85 mld. žije v Číně a Indii

Indie letos předstihne Čínu na postu nejlidnatější země světa

Čína s Indii tvoří dnes 35% populace planety. Ještě pár desetiletí zpátky se jevilo, že to bude mnohem větší % zastoupení. Možná by i bylo, ale populační exploze se odehrává i v jiných částech planety.

Pro Asii bude ale určující právě tato klíčová proměna demografie. Stejně tak nakonec i pro oba rivaly.

Dramatické demografické změny mají zásadní dopad i na ekonomiku. V půli listopadu lidstvo dosáhlo dalšího milníku. Světová populace překročila oficiálně hranici osmi miliard obyvatel. Od té chvíle se ve světě narodilo už zase dalších deset milionů dětí. Překročení hranice přineslo do médií nové kolo diskuzí o tom, jaký je demografický výhled lidstva a jaké jsou důsledky pro životní prostředí nebo pro kvalitu života v přelidněných oblastech. Podstatné ale je, že populační růst není plošný. V každé zemi je demografický vývoj jiný a mnohé vyspělé státy naopak ve skutečnosti trápí úbytek obyvatel. Rozdílné jsou i důsledky pro byznys. My se nyní podívejme na Čínu a Indii.

K lednu 2023 žilo v Číně 1,426 mld. lidí. Čína již zažívá populační úbytek (přírůstek -0,02%)
- čínská populace stárne, vymírá a je genderově nevyvážená
- důvody obou faktorů je třeba hledat v minulosti a jako nástroj regulace populace se jeví jako zbytečné zásahy
K lednu 2023 žilo v Indii 1,422 mld. lidí. Indie má přírůstek 0,81%
- indická populace vyrůstá na zcela opačných faktorech
- není zde trend regulace a lidé žijící na nějakém základu, čemu věří si takříkajíc nažívají bez ohledu na to, že příležitosti se nemůže chopit opravdu každý obyvatel, protože na to nemá podmínky, ale je jich více než hodně

Obě země jsou tak odlišné, že je opravdu spájí pouze faktor velké populace. A právě ten bude znamenat prohloubení těchto rozdílů vyjma jeden a tím je ekonomický růst Indie.

Demografická krize v Číně byla mj. hlavním tématem prezidenta Číny k delegátům strany: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 13#p261913 . Situace je jednoduše vážná. Demografické výzvy, kterým země čelí, nedávno označil za až "strategický problém".

Indie letos povede v HDP i počtu obyvatel. Dá se očekávat, že to Indové přivítají s halasnou hrdostí. Řečeno sportovní terminologií, Indové jsou v současnosti na vlně a mladá generace s entuziasmem vyhlíží zlatou éru své země a to, aby se vypracovala konečně na úroveň globální hospodářské velmoci. Růst populace nevnímají jako problém, ale jako součást této snahy.

Dnešní indické "mladé pušky" jsou vzdělanou a ctižádostivou generací, která zakládá startupy, rozumí moderním technologiím a chce uspět v byznysu i na mezinárodním poli.

Indická ekonomika zažívá po pandemii velké oživení a pokračuje v reformách prosazovaných zatím neochvějně populárním premiérem Naréndrou Módím. Ten staví svou vizi kolem principu Made in India, tedy snaze přesunout výrobu zboží pro indický trh přímo na domácí půdu. Rostoucí populace do tohoto konceptu zapadá hned dvakrát. Jednak je jisté, že ani v budoucnu nebude pro budovaný místní průmysl chybět pracovní síla. Také se Indie může v klidu zaměřit na svůj obrovský vnitřní trh a nemusí ji tolik trápit, co se děje za humny.

A tak zatímco jinde ve světě panují obavy z recese ve stínu války na Ukrajině a další vlny pandemie, v indických médiích je znát optimistický tón. „Téměř každá země zpomaluje. V tomto kontextu se Indii daří dobře a je relativně světlým bodem ve srovnání s ostatními státy regionu,“ cituje deník Hindustan Times Krishnu Srinivasana z Mezinárodního měnového fondu.

Indie se navíc zcela pragmaticky, až na hranici cynismu, chopila šance nakupovat levně suroviny z Ruské federace, na niž jsou od drtivé většiny ostatních velmocí uvaleny sankce. V dodávkách ropy se tak v uplynulém roce stalo hlavním dodavatelem Indie právě Rusko, které ale muselo chtě nechtě Indům kývnout na obrovské slevy až ve výši 30 dolarů na každý barel.

A zatímco jiné země doufají, že jejich recese nebude příliš hluboká, Indie letos vyhlíží meziroční růst HDP o sedm procent. Populační boom je už sice možná za vrcholem, na rozdíl od hlavního asijského rivala – tedy Číny – ale bude zvyšující se počet obyvatel pokračovat i nadále. Podle prognózy respektovaného portálu World Population Review, který vychází z údajů OSN i statistik jednotlivých zemí, by mohla v polovině století mít Indie ještě o čtvrt miliardy obyvatel víc než nyní. Naopak populace Číny za stejnou dobu o víc než 100 milionů lidí klesne.

Čínu trápí zoufalý nedostatek žen ve středním věku

Jestliže tedy Čína tradičně platila za synonymum lidnatosti, teď začne mít paradoxně problém s úbytkem lidí a výpadkem celé jedné generace. Sklízí důsledky politiky jednoho dítěte, kterou čínská vláda prosazovala v letech 1979 až 2015. Rodiče, když už měli mít pod tlakem úřadů pouze jediného potomka, preferovali obvykle raději syna. Pokud čekali dceru, byl častým řešením potrat, nebo v horším případě dokonce pokoutní zabití novorozeněte.

V posledních letech tak vystupuje na povrch hrozivá genderová nevyváženost čínské populace. Mužů je v ní aktuálně asi o 35 milionů více než žen, přičemž největší nepoměr je u lidí v produktivním věku, kteří se narodili právě v éře politiky jednoho dítěte. Důsledky jsou fatální. Muži si těžko hledají manželky, na něž se „stojí fronta“. Výjimkou nejsou únosy žen, kterými si některé rodiny chtějí získat partnerku pro svého jedináčka.

Problém se propisuje i do další generace, protože porodnost rapidně klesá. Jestliže v roce 2016 se v Číně narodilo ještě 18 milionů dětí, v roce 2020 to bylo už pouhých 12 milionů. „To je nejmenší číslo od šedesátých let minulého století,“ připomíná britská zpravodajská stanice BBC. Problém je umocněn i tím, že současná generace Číňanek odkládá založení rodiny podobně, jako tomu je u žen v evropských zemích – ať už kvůli nedobré sociální situaci, nebo protože si chtějí v mládí více užít života. Nerovnováha v čínské populaci tak začíná být nejen genderová, ale také věková – klesá podíl dětí, naopak roste podíl seniorů nad 65 let, kteří by měli kolem roku 2040 tvořit už zhruba čtvrtinu společnosti.

Čína přestala být levnou dílnou planety, náklady na pracovní sílu se tam jen za uplynulých pět let téměř zdvojnásobily.

Podstatný důsledek pro hospodářství je zřejmý – Čína definitivně přestává být levnou dílnou světa. S úbytkem lidí v produktivním věku přichází tlak na růst mezd, zvyšuje se i celková cenová hladiny v zemi. Pracovní síla je tak už v Číně pro investory drahá a výrobu proto přesouvají do levnějších zemí Asie.

Velikost populace přitom hraje klíčovou roli v nové strategii, k níž čínská vláda v oblasti ekonomiky přikročila. Vedle exportu se zaměřuje stále víc na svůj vlastní vnitřní trh. S touto strategií začala právě včas – totiž ještě před příchodem globální pandemie, která pochroumala propojení světové ekonomiky a přiměla zejména Evropu, aby si výrobu přinejmenším některých důležitých produktů stáhla zpátky domů na starý kontinent.

Takže jak bude Číny ztrácet část zahraničních investorů i odběratelů, o to víc bude pro její ekonomiku víc a víc klíčová masa domácích spotřebitelů. Jenže ta se teď začne každým rokem o miliony lidí scvrkávat.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Turecko - Irák

* připravuje se nový, 1200 km dlouhý silničně - železniční koridor
* jeho výsledkem má být napojení v současné době budovaného přístavu Grand Faw na jihu Iráku, jehož cílem je stát se největším přístavem na Blízkém východě
* náklady mají být dle Arabského institutu států Perského zálivu ve výši 17 mld. USD (financování není dokončeno)
* celkové dokončení se projektuje na rok 2038
* první etapy se již od 07/2023 tendrují a mají být k dispozici v roce 2025 (v Turecku)

Dokončení koridoru bude trvat až do roku 2038 kvůli topografickým a politickým problémům díla.

Projekt poskytne irácké ekonomice obrovskou podporu.

Železniční část v Iráku má vést Alstom (tato firma má mj. budovat metro v Bagdádu).

https://www.globalconstructionreview.co ... ddle-east/
https://www.middleeasteye.net/opinion/t ... iddle-east
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Krize v Náhorním Karabachu
.
11.JPG
11.JPG (41.76 KiB) Zobrazeno 541 x
.
O tohle území vedou spory dva státy: Ázerbajdžán a Arménie.

Zdá se, že krátkodobá vojenská operace ve sporném regionu Náhorního Karabachu připravila Ázerbájdžánu cestu k tomu, aby plně ovládl odtrženou enklávu, která vydržela více než tři desetiletí konfliktů. Sporná hornatá oblast Náhorního Karabachu je mezinárodně uznávána jako součást Ázerbájdžánu, ale od počátku 90. let je de facto pod arménskou kontrolou.

Vnitrozemské území jižního Kavkazu vyhlásilo nezávislost na Ázerbájdžánu v roce 1991 a s podporou Arménie vedlo během 30 let dvě války s Ázerbájdžánem. Oblast Náhorního Karabachu je v současnosti domovem odhadovaných 120 000 etnických Arménů.
  • Ázerbájdžánský prezident Ilham Alijev ve středu ve svém projevu k národu prohlásil, že „Karabach je Ázerbájdžán“ a uvedl, že vojenská operace uspěla „železnou pěstí“.

    Arménie, která obvykle hledí na Rusko jako na garanta bezpečnosti, uvedla, že ázerbájdžánská vojenská operace byla pokusem o etnickou očistu Náhorního Karabachu, což Baku popřel.
Rozhodnutí Jerevanu zůstat během vojenské operace stranou přišlo v době, kdy arménské úřady postrádaly podporu pro přímé jednání s Ázerbájdžánem, který se těší vojenské převaze a má silnější podporovatele.

Ázerbajdžán postupně obsazuje tohle území. Nejdříve, aby zajistil lepší napojení odřízlých komunit, ale pak zabral další. A ihned je napojuje novými silnicemi, resp. až 4- pruhovými tahy, na kterých se budou nacházet desítky tunelů: viewtopic.php?p=276199#p276199 .

Arménie po prvním větším ústupu také musela reagovat na tuto situaci a ke svojí komunitě také postavit novou silnici: viewtopic.php?p=260244#p260244

Území NK tedy začíná být plné silnic a tunelů. Mezitím se tady ale vedou války, konflikt vyhání desítky tisíc obyvatelů.

Kdo z toho vychází špatně je Arménie a její politické vedení, resp. i účast ve vojenské organizaci, kterou vede Kreml. Takhle se totiž její, že Moskva nadržuje Baku a pro Jerevan nedělá vůbec nic.

Není to jediné sporné území v Asii v rámci pevniny, o které se vedou války ... ale chtěl jsem to ještě takhle informačně pokrýt.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Asie všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Útěk desítek tisíc lidí z Náhorního Karabachu (viz výše) do Arménie prostřednictvím koridoru Lachin. Aneb historie se opakuje, jen pozemní způsob se trochu upravil. Ale ani né - protože motoristům dochází palivo po desítkách hodin čekání a musí si pro něj pěšky zajít.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“