Bhútán

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Bhútán

Příspěvek od Diaľničiar »

flag.PNG
flag.PNG (8.35 KiB) Zobrazeno 7236 x
map.PNG
map.PNG (30.07 KiB) Zobrazeno 7236 x
Rozloha: 38 394 km2
Počet obyvatel: cca. 0,78 mil.
Hlavní město: Thimphú (cca. 114 000 obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 9.11.2020 16:32:18, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bhútán

Příspěvek od Diaľničiar »

Bhútánská vláda :arrow:

http://www.bhutan.gov.bt/

Ministerstvo infrastruktury a dopravy :arrow:

https://www.moit.gov.bt/en/home-2/

Ministerstvo veřejných prací a bydlení :arrow:

http://www.mowhs.gov.bt/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.10.2023 17:09:09, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bhútán

Příspěvek od Diaľničiar »

Bhútán je poměrně dost špatně přístupná země pro cizince a dostat se sem dá pouze a jen jako turista a i to stojí balík peněz. Podnikatelé a V.I.P. se sem mohou dostat na pozvání vlády.

Turisté musí cestovat pouze ve skupinách po předem připravených a zaplacených trasách s oficiálním turistickým průvodcem v minimální hodnotě 250 USD/den a osobu (z toho 60 USD putuje do státní pokladny, ze zbytku se zajišťují služby). Veškeré formality musí být vyřízeny před příjezdem do země přes registrovanou cestovní kancelář.

V zemi je bezpečno a nic specifické zde nehrozí.

Bhútán si v posledních letech udržuje úctyhodný růst HDP (2009 – 8,7 %, 2010 – 6,7 %, 2011 – 6,5 %, 2012 – 7 %, 2013 – 5,8 %, 2014 – 6%), který je tažen především rozvojem sektoru služeb, který např. v r. 2013 přispíval 45 % do HDP (z toho k největšímu rozvoji dochází v hoteliérství, ve finančních službách a pojišťovnictví, přepravě a komunikaci). Naopak průmyslová výroba poklesla na 41,2 % v r. 2013 především kvůli zpomalení výroby elektřiny a výstavby infrastruktury, která byla v předchozích letech mnohem intenzivnější. Přínos zemědělství, jež stale zaměstnává na 62 % populace, poklesl na 13,8 %. Významným tahounem bhútánské ekonomiky je cestovní ruch, který v r. 2012 narostl o 3,4 % a o 17,4 % co se týká finančního zisku.

Nezaměstnanost v Bhútánu v 2013 dosáhla 2,1 % stejně jako v předchozím roce a zasáhla nejvíce vzdělanou mladou populaci. Celkový zahraniční dluh v 2012 činil 1,46 mld. USD, z toho Indie půjčila 775 mil. USD a Asijská rozvojová banka 247 mil. USD. Bhútánu se podařilo vymýtit chudobu na 12 % populace během své 10. pětiletky (v r. 2007 žilo až 23 % Bhútánců pod hranicí chudoby), přičemž plánem je ji snížit na 5 % během 11. pětiletky.

Stavebnictví je v současné době jedním z nejrychleji se rozvíjejících průmyslových oborů, který výrazně přispívá k růstu HDP a zaměstnává čím dál větší část populace. Bhútán má dostatečné zdroje kamene, který je vyvážen v surové a zpracované podobě, a též písků na výrobu cementu a sádry, které tvoří hlavní vývozní položky. Největším problémem sektoru stavebnictví je nedostatek moderních technologií a kvalifikované pracovní síly, které jsou většinou poskytovány z vedlejší Indie.

Obrovský boom zažívá oblast infrastruktury, kdy bhútánská vláda za posledních několik let vybudovala tisíce km silnic. Bhútán vede dialog s indickou vládou o možnosti vybudování ekologicky šetrné železniční sítě, která by propojila s Bhútán s indickými městy, na druhé straně se však Bhútán obává imigrace indických občanů do země. S rozvojem infrastruktury jsou také spojené výstavby cementáren, které se v Bhútánu množí hlavně při jižní hranici.

Zdroj: portál www.businessinfo.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bhútán

Příspěvek od Diaľničiar »

V zemi je celkem 10.500 km silnic, přičemž stáních silnic je 2.500 km. Nejvyšší, až 50% podíl tvoří zemědělské silnice. Bhútán evidoval v roce 2003 pouhých 8.050 km, takže rozvoj silnic za posledních 10 let je opravdu rychlý. Kromě toho, že se zvětšuje rozsah silniční sítě, tak se především zlepšuje podíl zpevněných silnic, kterých je více jak 50% z celé silniční sítě. V zemi je celkem 337 mostů s délkou 10,6 km.

V hlavním městě je již taky 1. rychlostní silnice s délkou cca. 6,2 km. Není to mnoho, ale staví se další prodloužení. Kromě toho se staví další obchvaty, které již mají větší uspořádání jízdních pruhů. Na hlavních silnicích (nejen státních) se zásadně zlepšuje stav dopravního značení.
v současnosti realizované projekty
v současnosti realizované projekty
BH1.PNG (22.34 KiB) Zobrazeno 7186 x
Kvalita videa není nejlepší, ale rychlostní silnice je zachycena:



CIA se překleplo s des. čárkou a informuje, že v zemi je již excelentních 622 km rychl. silnic. Co není dnes, možná někdy bude.
z portálu CIA
z portálu CIA
BH-cia.PNG (6.95 KiB) Zobrazeno 7186 x
Zde oficiální státní údaj z Bhútánu.
ze stránek ministerstva veř. prací a bydlení
ze stránek ministerstva veř. prací a bydlení
BH-or.PNG (15.4 KiB) Zobrazeno 7186 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bhútán

Příspěvek od Diaľničiar »

Několik fotek ze země:
nová silnice, nové dopravní značení směrem k hl. městu
nová silnice, nové dopravní značení směrem k hl. městu
5559068729_6ec7e890aa_b.jpg (484.31 KiB) Zobrazeno 7184 x
panorama hlavního města, nová horská silnice, dole je rychlostní silnice
panorama hlavního města, nová horská silnice, dole je rychlostní silnice
5576993635_3bd8d0a5f0_b.jpg (539.79 KiB) Zobrazeno 7184 x
rychlostní silnice v hlavním městě
rychlostní silnice v hlavním městě
2450933253_1bc23c80e5_b.jpg (450.3 KiB) Zobrazeno 7184 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bhútán

Příspěvek od Diaľničiar »

ZDE je krásně vidět rychlostní silnice v hlavním městě. A se "žlutým panáčkem" se můžete po ní i procházet. :P

Jinak se jedná o opravdu malou zemi, ale s kvalitním stavem silnic v tom, že hlavní silnice spojující větší oblasti jsou moderní asfaltové komunikace se zajištěnou údržbou. Investuje se i do rehabilitování regionálních silnic, aby byl jejich stav vyhovující. Investice do silniční infrastruktury ale zpomalují. Země se řídí tzv. 5-letkami, přičemž se jedná o království. Král nařídil, aby se stát orientoval více na snižování chudoby, což se povedlo, protože je zde již jen 12% chudobných lidí. Nezaměstnanost se pohybuje kolem 3%. Největší současné investice ale směrují i nadále do infrastruktury, ovšem do hydroenergetických projektů. Realizují se vodní elektrárny a není jich málo, přičemž de facto již až 50% příjmů do pokladny je z prodeje a vývozu elektrické energie. Na elektrárny půjčuje Indie a ta rovněž prodává Bhútánu i stavební materiály. Elektrickou energii pak od Bhútánu i kupuje. Až 1/2 vládního dluhu je z Indie. Král zároveň nařídil, aby se stát do roku 2020 zásadně zalesnil a i to se daří, zalesnění stouplo od roku 2000 z původních 45% na 85%. Limituje se těžařský průmysl, ale baně nekončí, právě naopak jsou vydané i nové licence.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bhútán

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Během dekády se populace zvětšila o 100 tisíc lidí, tedy o 15%. Porozumět logistickému potenciálu tohoto státu je o tom, že musíme vnímat realitu území. Stát je obklopem mnohem většími státy co do populace i rozlohy. Navíc se na jeho území rozprostírají Himaláje. Vztahy mezi Čínou a Indii nejsou dobré, a proto nějaký koridor, který by tady šel ze S na J není potřeba. A všechno je o tom, aby byl Bhútán soběstačný ve vlastních životních potřebách. To tady králové vnímají a snaží se, aby tomu tak bylo se zachováním normálních vztahů. Konstituční monarchie tady je od r. 2008 a ještě mezi 1907 a 50. roky 20. století tady byla absolutistická monarchie. Reformy a územní princip v rámci infrastruktury jsou na tom tak, že stát se člení na 20 distriktů s regionální správou pro infrastrukturu. Rozvoj a plánování se tady dělá v kooperaci s UNO (OSN), protože tato organizace vnímá potřeby i ze širšího pohledu. Bilaterální donorové jsou pak hlavně z Indie, protože indická vláda má Bhútán za spojence.

Silnice a mosty je tady hodně debatovaná téma dlouhé roky. Klade se na to důraz, ale je nutno říct, že silniční infrastruktura trpí na zemětřesení, povodně a sesuvy půdy a jakákoliv výstavba je náročnější kvůli vysokohorskému terénu.

Mapa hlavních silnic:
566.JPG
566.JPG (231.55 KiB) Zobrazeno 2779 x
Silniční síť se mezičasem zvedla na 12 000 km. To je síť silnic, po které mohou jezdit motorizovaná vozidla. Tak je tady charakterizována silnice. Vzhledem na všechny fakty tady silniční doprava sehrává zásadní význam pro přepravu materiálu a lidí. Stavebně Bhútánu pomáhá indická armáda (Indian Army Corps of Engineers) v rámci projektu DANTAK od r. 1961 v hraničním spojení s Indii. Ale není to jen o jedné hraniční silnici, je to o celkem 680 km silnic a mostech na nich, letišti Paro a heliportech mezi státy a údržbě této infrastruktury.

Podíl státních silnic stoupl na 2650 km, přičemž 2000 km jsou nejvyšší priorita a 650 km je nižší priorita. Z tohoto počtu se o 2500 km stará ministerstvo veřejných prací. O další silnice se tady ale starají regiony a ministerstvo zemědělství a lesnictví.

Bhútán je pověstní propočtem pracovní síly na starost o silnice. Ministerstvo zaměstnává v Departmentu pro silnice 1 pracovníka na 1 km státních silnice. Regiony mají mít 1 pracovníka na 1,5 km a napojovací místní silnice pak 1 pracovníka na 2 km silnic.

Rizikem pro cestování je období mezi 5. a 8. měsícem, kdy je nejvíc sesuvů pro monzuny. To neznamená, že se tady v této době nevyskytuje ani nákladní doprava. Kontejnery se skládají v hraničním městě Phuentsholing ( ZDE ) a dál náklad jede v menších vozidlech.

Základní silniční tahy jsou Thimphu - Phuentsholing, Paro - Thimphu a Thimphu - Wangduephodrang. Tyto silnice mají min. 1+1 jízdní pruh. Všechny ostatní mají 1 jízdní pruh.

Stát společně s vládou Indie zaměřuje pozornost na expanzi tahu Samdrupjongkhar - Trashigang:
567.JPG
567.JPG (109.63 KiB) Zobrazeno 2779 x
Tak tato silnice se rozšiřuje a staví se dokonce i obchvaty, aby se zkrátila doba cestování.

Bhútán si potrpí na celkovou bezpečnost, takže i bezpečnost na silnicích je na tom dobře z hlediska kriminality. Z hlediska provozu se stát snaží budovat svodidla, značení a opravdu se stará o síť silnic jak jen to jde. A jak to jde, tak buduje širší úseky pro vyhnutí větších vozidel a celkově se silnice rozšiřují. Je snahou o tuto činnost.

A i nadále platí, že v hlavním městě de facto od vstupu do něj z hlavního tranzitního tahu je vybudovaná rychlostní silnice, prozatím jediná v zemi.



V Bhútánu není železnice. Ani v stavu, že kdysi byla. Jednoduše tady není. Je záměr postavit 17 km tratě u překladiska kontejnerů, ale prozatím je tato výstavba ve hvězdách pro nedostatek financí, materiálů a pak i realita kolem přírodních podmínek, geologie a vyskytujících se zemětřesení.

V tomto státě je opravdu hezky. 8-) Silnice nalepené na svahu, hory a dole často řeka a z obou stran typické domy, které spojují typické mosty. Pro jejich potřeby je plně postačující udržovat stávající silniční síť a zajistit hlavní tahy na 1+1 pruh v dobrém stavu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bhútán

Příspěvek od Diaľničiar »

To, co jsem již do předešlého shrnutí dávat nechtěl je i nedávno odevzdaný obchvat Trongsa (na té výše uvedené mapě je napravo od hlavního města na hlavní silnici).

Mapa pro představu je zde: https://www.google.com/maps/place/Trong ... 90.5080634 .

Nová silnice zkracuje km a tím i dobu cestování. Tady je z inaugurace pár záběrů:



Jde o Rephey-Koshela bypass mezi Trongsa-Zhemgang. Stavba, která se začala budovat v roce 2012 měla jiné plány pro dostavbu, ale stalo se tak v roce 2019. Délka budovaného úseku je 16 km. Budovalo se to ve 2 etapách 10 a 6 km. Nemusí se již jezdit přes přechod Langthil town. Na projekt přispěla Indie.
9152_n.jpg
9152_n.jpg (79.7 KiB) Zobrazeno 2778 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bhútán

Příspěvek od Diaľničiar »

Klasifikace silnic 2020 :arrow:

https://www.moit.gov.bt//wp-content/upl ... Bhutan.pdf

Sjízdná síť silnic, tedy pro motorizovaná vozidla, se zvětšila již na 18 000 km.

Ministerstvo dopravy úzce spolupracuje s Japonskem (agentura JICA) a s Indii.
https://www.mowhs.gov.bt/en/capacity-de ... in-bhutan/

Díky tomu se i mladí lidé v zemi zlepšují ve znalostech k rozvoji silniční sítě. Díky tomu Bhútán, ačkoliv je relativně izolován (turisticky se sem dá dostat na povolení, která jsou limitována), tak se snaží nebýt izolován vnitřně, což navzdory podnebí a hornatému charakteru, se i docela dobře daří.

takhle to bylo v ex dekádě:
Obrázek

takhle to je dnes:
S.JPG
S.JPG (72.28 KiB) Zobrazeno 1220 x
Je tedy velmi důležité vnímat, jakým způsobem se změnila klasifikace a rozsah silnic a jakým až způsobem se dovedlo zajistit, že ty silnice jsou sjízdné. :P

Mosty pro vozidla:
p.JPG
p.JPG (84.75 KiB) Zobrazeno 1220 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.10.2023 17:10:57, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bhútán

Příspěvek od Diaľničiar »

Co je nového v letošním roce :?:

Inauguration of Semtokha Roundabout
https://www.moit.gov.bt/en/inauguration ... oundabout/

Inauguration of the new Bailey Bridge over Wangchu along Damchu-Haa Link Road
https://www.moit.gov.bt/en/inauguration ... link-road/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.10.2023 17:11:52, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bhútán

Příspěvek od Diaľničiar »

23 mrtvých nebo nezvěstných po bleskových povodních v Lhuentse ze dne 20.7.

dle záběrů voda brala i těžkou techniku :o

Mezi oběťmi byli pracovníci Druk Green Power Corporation z nedaleké vodní elektrárny a několik lidí v základním táboře Desuup (národní dobrovolnický program). Nejméně 3 lidé utrpěli zranění, ale jejich stav je stabilizovaný. Část vodního projektu Yungichhu byla údajně poškozena.

Na místě pracoval tým složený z místních úředníků, Desuups, Druk Green Power Corporation, managementu katastrof a dobrovolníků. Nasazena měla být také další lidská síla vycvičená na vyhledávání a záchranu z různých vodních elektráren, uvedli úředníci.

Premiér Dr Lotay Tshering navštívil oblast dne 21. července. Řekl, že ničivá blesková povodeň představovala jednu z největších ztrát na životech a majetku v nedávné paměti a otřásla jádrem národa.

"Tragédie je pro rodiny všechno, jen ne pochopitelná, ale čerpám motivaci od každého Bhútánce, který cítí ztráty a nabízí sílu svým blízkým," řekl premiér. "Děkuji vám a všem, kteří tvrdě pracují na zemi, že jste nám ukázali naději."

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“