Rozloha: 20 770 km2 (22 145 km2 s Golanskými výšinami a vých. Jeruzalémem)
Počet obyvatel: cca. 9,84 mil.
Hlavní město: Jeruzalém/Tel Aviv*
Územím pod Palestinskou národní správou se věnuje témaPalestina.
*V r. 1980 byl Jeruzalém (včetně východní arabské části, která byla do r. 1967 spravována Jordánskem) zákonem vyhlášen "nedělitelným hlavním městem Izraele" (cca. 1 mil. obyvatel, z toho 64 % Židů, 36 % Arabů). Většina států však toto rozhodnutí Izraele neuznala a sídlem jejich velvyslanectví je Tel Aviv (cca. 0,5 mil. obyvatel; celá aglomerace Tel Avivu cca. 3,9 mil.).
Re: Izrael - stav k 1.1.2007
Napsal: 11.4.2009 14:42:26
od Diaľničiar
V Izraeli je celkem 3,03 miliónů řidičů a jedno silniční motorové vozidlo připadá na 1,5 řidiče. Izrael disponuje cca. 15.000 km komunikací, z čehož je více než 4.200 km silnic meziměstského charakteru. Silnice dálničního typu spojují Tel Aviv s Jeruzalémem, Haifou a Beerševou. Dopravní síť je v relativně dobrém stavu, ale kapacita hlavních tahů nepostačuje houstnoucímu provozu. Vláda se ji snaží postupně zvyšovat modernizací a rozsáhlými investicemi. Řešením by měla být probíhající výstavba páteřní transizraelské dálnice mezi oblastí Galilejského jezera a Berševou.
V roce 2005 byly otevřeny další úseky a celková délka provozované dálnice již dosahuje více než 260 km z plánovaných 324 km. Dálnice je budována privátně na principu BOT, mýtné se vybírá na základě elektronického sledovacího systému. Její vytíženost původně neodpovídala odhadům, ale zvyšuje se a nyní je zisková. Ze začátku musely investorům podle dohody ztrátu kompenzovat státní dotace.
Dopravním zácpám na dálnici Tel Aviv – Jeruzalém hodlá stát čelit připravovaným přidáním dalšího (placeného) pruhu k dálnici. Jeho stavba byla vyhlášena v roce 2006, bude též budována privátně na principu BOT, mýtné se bude vybírat pouze od automobilů, které budou mít méně než čtyři pasažéry. Rovněž město Haifa připravuje výstavbu automobilového silničního tunelu pro odvedení dopravy ze středu města. Nejobvyklejší metodou financování nákladných dopravně investičních akcí na základě vládních tenderů je BOT (Build-Operate-Transfer), v důsledku čehož je účast dostupná pouze velkým mezinárodním konsorciím, která dokáží zajistit jejich financování.
V Izraeli dnes proběhla zajímavá přednáška na tému "zneužití dopravní signalizace na teroristický útok". Několik závěrů
1. Všechna řídící centra by měli být chráněny dle možností státními institucemi.
2. Všechna řídící centra by měli mít i záložní systémy v rámci státních silničních organizací.
Čeho se ještě dožijeme ...
Re: Izrael
Napsal: 24.9.2009 12:14:57
od Diaľničiar
Ministerstvo financí, oficiální web pro systém PPP
Diaľničiar píše:V roce 2005 byly otevřeny další úseky a celková délka provozované dálnice již dosahuje více než 260 km z plánovaných 324 km.
Nyní je v provozu již 290 km.
Re: Izrael
Napsal: 25.2.2010 17:49:00
od Diaľničiar
Zde je typické uspořádání silnice Highway 443, která spojila izraelské města Tel Aviv, Modiin (těsně vedle pal. území West Bank) s Jerusalemem. Na fotografii je právě záber blízko města Modiin, kde tento úsek dlouhý 20 km má speciální parametry (rozsáhlé ploty a bariery, které mají zabránit teroristickým útokům na izraelské motoristy. Teroristické útoky zde probíhají v blízkosti židovského osídlení Givat Zeev, které těsně hraničí se Západním břehem.
Palestinian highway.jpg (36.04 KiB) Zobrazeno 40974 x
V roce 2002 izraelský nejvyšší soud rozhodl, že stát Izrael musí opětovně povolit provoz i pro Palestince. Ti mají dodnes střídavě (dle atentátů) zákaz vstupu a ježdění po 20 km úseku na této dálniční komunikaci.
Celková délka rychlostní komunikace 443 je cca. 28 km.
Vládní společnost, zodpovídá zejména za strategii rozvoje silniční dopravní sítě.
Re: Izrael
Napsal: 27.2.2013 10:03:37
od Diaľničiar
Silniční síť měří k 1.1.2012 cca. 18.000 km (k 1.1.2007 to bylo 15.000 km). Dopravní síť je v relativně dobrém stavu, kapacita hlavních tahů však nepostačuje houstnoucímu provozu. Vláda se ji snaží postupně zvyšovat modernizací a rozsáhlými investicemi. Platí to, co je popsané ve starších příspěvcích.
Re: Izrael
Napsal: 28.8.2013 12:53:17
od Diaľničiar
Re: Izrael
Napsal: 28.8.2013 13:09:16
od Standa
Dialničiar: Velmi zajímavý odkaz! Zaujalo mě mimo jiné, kolik tam jezdí po dálnici (byť asi městské) skútrů a jak (např. málem sestřelený borec vlevo cca 3:20).
Re: Izrael
Napsal: 4.4.2014 11:43:22
od Diaľničiar
Izrael navyšuje MPR na dálnicích ze 110 km/h na 120 km/h.
Dne 24.7. se odevzdal do provozu i 10 km úsek Highway 9 v centrální části Izraelu. Jde o úsek od Route 4 u Hadera k Route 61 u Baqa. Nejzápadnější úsek v délce 2 km bude zprovozněn v roce 2015 a spojí se tak Route 2 a Route 6.
Re: Izrael
Napsal: 4.1.2015 19:02:09
od Diaľničiar
Stavební práce na jednom úseku v rámci rozšiřování dálnice z hlavního města do Jeruzalému jsou pozastavené.
*důvodem jsou finanční problémy zhotovitele
*jde o 6,5 km část Sha'ar Hagai-Shoresh, práce stojí více jak měsíc od 29.11.
*společnost Mordechai Binyamin & Sons Earthworks (1993) Ltd. dluží 178 NIS a soud rozhodl o pozastavení činnosti
Na margo předchozího příspěvku je zde video, které ukazuje rozšiřování dálnice z 2x2 na 2x3 jízdní pruhy:
Re: Izrael
Napsal: 1.3.2015 20:19:17
od Diaľničiar
Dnes 1.3. se odevzdal do provozu 2,3 km dlouhý úsek Highway 50 (oficiálně Highway 404) známou taky jako Begin Expressway v Jeruzálemě. Jde od křižovatky Golomb po křižovatku Dov Yosef.
Jde o 7 km úsek Highway 6 severně od Beit Kama MÚK odevzdán 4.9. a dále 9.9. se odevzdal 10 km úsek Highway 6 mezi Lehavim a Beit Kama.
Re: Izrael
Napsal: 31.10.2015 22:08:45
od Diaľničiar
Ještě dne 13.8. se odevzdal do provozu chybějící úsek dlouhý 2 km na Highway 9. Úsek je u Baqa-Batt.
Re: Izrael
Napsal: 19.2.2016 0:56:34
od Diaľničiar
OECD kritizuje Izrael, že málo podporuje rozvoj dopravní infrastruktury, důsledkem čeho jsou časté zápchy a slabší rozvoj hospodářství. Izrael bere tuto kritiku vážně a plánuje provádět větší změny v budování silniční sítě. Doposud se poslední desetiletí postavilo minimum nových km dálnic a stávající se pouze rozšiřují. Na druhou stranu OECD oceňuje vysoké investice do vzdělávání, zdravotnictví a sociálních věcí a stability ekonomiky, i když život v zemi je drahý (o 20% než ve Španělsku, o 30% než v Korejské republice; porovnatelné HDP na obyvatele) a důchodci mají nízké důchody, takže si nemohou moc vyskakovat. S tím ovšem Izrael neplánuje udělat nic. Izrael konsoliduje zadlužování (již jen kolem 67% HDP), nezaměstnanost se pohybuje na úrovni 5% a ekonomika roste o +2,5% HDP.
Stát Izrael disponuje již 480 km dlouhou dálniční sítí a zároveň je zde již téměř 19.000 km silnic. Izrael tedy nejen upgraduje formou rozšiřování hlavní dálniční tah, ale staví se i nové komunikace. Ovšem tempo realizace rozvoje dálniční sítě je de facto minimální a chybí i nové obchvaty a řešení dopravy ve městech.