Právě je 27.11.2020 18:13:11




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 85 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
 Izrael 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 14344
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Izrael
Izrael bude mít konečně novou, i když prozatím nouzovou vládu. Strany Likud a Bílo-Modrá mají většinu a dávají se dohromady do vlády. Kdyby nebyla tato virusová krize, tak by se tak patrně nestalo, ale hlavní lídři se spojují do bloku, aby v těchto náročných časech byla k dispozici normální vláda.

Nezaměstnanost mezičasem atakuje 20%. Z toho 90% jsou lidé, co docházejí o práci za poslední týdny. Část jen po dobu, po kterou jsou mimo provoz některé podniky. Vláda uvolnila ohromné peníze jak lidem, tak firmám. Další lidé pracují formou home office, což je dost podatatný fakt vzhledem k tomu, že asi 0,5 mil. obyvatel pracuje v sektoru high-tech, 4G průmyslu, s IT zaměřením. Tato část průmyslu ale taky zaznamenává pokles prodeje.

Izrael zároveň zmobilizoval i Vnitřní Obranný front. IDF se člení na 3 velitelství, sever, střed a jih a tento je extra. Má na starost většinou pomoct civilnímu obyvatelstvu při válkách. To se nezměnilo, protože pomáhá seniorům se zásobováním. IDF ale vyčleňují i několik bataliónů pro společné hlídky s policii. Kdo opakovaně poruší některá ustanovení, tak je zatčen a umístněn do vězení na 1/2 roku. Vláda zároveň nakoupila mnoho léků na HIV, malarii a další speciální léky, které napomáhají při léčbě těžkých případů.

Centrální banka nakoupí státní dluhopisy až do výše 50 mld. NIS, tedy asi 13,5 mld. USD. Izrael má mj. i dalších více než 130 mld. USD v rezervách. Ekonomika jde momentálně na asi 50% výkon a Netanyahu již informoval, že v úvahách je i omezení až na 10%. Kromě potravin a logistiky s tím spojené by byl každý povinně doma. Ekonomové varují, že to způsobí ohromné ztráty, ty ale vláda hodlá vykrývat, protože je názoru, že když se bude krize vléct, tak náklady budou nakonec mnohem vyšší.

Předběžně je schválená i úvěrová linka třeba pro národního leteckého přepravce. Ten by měsíčně potřeboval 700 mil. USD. Prozatím je ale financování státem zajištěno. Vláda nyní musí asi 1 mld. USD měsíčně uvolňovat na podporu v nezaměstnanosti. Je to dle vlády ale řešení jak to bude platit vláda přímo bez nutnosti kompenzovat to firmám.

Až o 30% se snížují emise. Zásadně se pročistil vzduch.

Celkově se dá očekávat, že Izrael bude do ekonomiky pumpovat peníze a již se připravuje na post-krizovou fázi, ve které právě chce více peněz investovat do tzv. start-upů (již dnes je Izrael lídrem v rámci státních výdajů do vědy a start-upů, formou fondů).

Řada omezení je ale množstvem lidí v ignoraci. Konají se různé demonstrace a i starší lidé se scházejí jeden u druhého. Navíc část věřících nechce omezit nábožená setkání. Proti všem ale vláda poměrně tvrdě postupuje a snaží se obyvatelstvo přinutit být co nejvíce doma.

Stát prozatím eviduje 3460 případů nákazy a 12 mrtvých.

Prioritně se stát zaměřuje na zdokonalování testovacího procesu. A to již od začátku. Cílem je vyvinout domácí testovací sadu. Mimo toho se ale navyšuje denní počet. Od 9.4. by se to mělo znovu 2x a to až na 20.000 lidí za den. Izrael chce za každou cenu udržet co nejnižší počet nakažených, do izolace dostat nakažené a omezit riziko vysokého podílu nakažení ohrožených skupin, čemu by dle vlády zdravotnictví nedokázalo čelit. Řada hotelů se přestavěla na nouzové nemocnice a další hotely na karanténní objekty.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


28.3.2020 15:28:50
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14344
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Izrael
Výstavba v rámci Highway 79 pokračovala slušným tempem:



teď se staví západně u Tzippori na Nazareth (Reineh), pro názornost mapa:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ute-79.png

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


29.3.2020 14:11:15
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14344
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Izrael
Izrael stále novou vládu nemá. Dnes vyprší 28-denní limit. Prezident má na stole žádost o prodloužení o další 2 týdny. Důvody se nemění. Dohoda je ale stále možná. Čas ukáže co bude dál.

Izraelské zahraniční rezervy klesli o 5 mld. USD na 126 mld. USD. Nezaměstnanost, i když krátkodobá (jak se očekává) přesáhla 26%. Deficit státního rozpočtu je na úrovni -4%. Vláda ani neočekává opak. Politické spektrum je ochotno velkou část měnových rezerv použít na boj s novým koronavirem. Vir se rozloží v čase a na 2. vlnu se očekává již nějaká vakcina.

Izrael ovšem zvýšil výdaje na tzv. start-upy, fondové investice a vědu a výzkum. Vše ostatní je více méně zmraženo kromě extra porce peněz pro zdravotnictví a sociální věci.

Centrální úvěrová sazba byla snížená z 0,25% na 0,1%.

Národní banka i řada ekonomů předpokládá velký hospodářský růst od 3.Q 2021. Letošní rok se nečeká nic příznivé. Letecký a cestovní segment pomalu bankrotují, udrží se jen díky vládní podpoře. Zbytek ekonomiky se drží jen tak tak. Pro širší vládní omezení je to těžké, ale vláda to v nějakém rozsahu nařídila a i sanuje. Hlavní prioritou je boj s koronavirem, co se udalo jak maximální priorita. Ochrana zdraví nejstarší a v minulosti těžce zkoušeného populace a ochrana zdraví populace, která musí z toho vyjít co nejlépe, protože Izrael jinak zápasí i s neutichajícím terorem.

Z hlediska výstavby silniční infrastruktury se plány nikterak nemění. Stejně tak ani z hlediska plánovaného i ve stávající době realizovaného mega programu veřejné dopravy v Tel Avivu a v Jer. Izrael neplánuje po této virové krizi pumpovat peníze do tohoto segmentu ještě navíc, ale hlavně do high-tech segmentů, IT, nano- a dalších tech. na bázi státních fondů a veřejných projektů, které přinášejí zisk a které i ve stávající době dokáží tvořit zisky. Vláda prozatím ani neplánuje snižovat investice do dopravy a výstavby. Respektivě výstavba se zesilní v bytech.

Díky mimořádně přísným vládním opatřením je v zemi k dnešnímu dni 11.235 případů COVID-19, včetně 181 vážných stavů a 133 připojených na ventilátory. Již 1.689 se vyléčilo, naproti tomu 114 osob viru podlehlo. Uvádí se že až 90% mrtvých mělo nad 70 let. Několik nemocných podstupuje speciální testovací léčbu.

Vláda dováží za ohromující peníze z Číny zdravotnický materiál, do USA naopak vyváží (stejně i do několika dalších zemí) léky respektivě farma firma Teva oživila v mnoha továrnách ve světě několik léků, které se nyní používají při těžším průběhu COVID-19.

stávající provoz, kde právě komentují, že lidé po svátcích opouští domovy; tohle bývá za normálních okolností zcela přeplněn úsek:



Mimochodem, hlavní část testovacích setů zajišťuje pro Izrael Mossad, první várka obsahovala 100 tisíc setů. Další bude dodána až ve 400 tisíc kusích. Vědecká špička se shodla na tom, že je nutno v rámci 1. vlny šíření omezit pohyb obyvatelstva, uchránit rizikové skupiny s cílem zamezit komunitnímu šíření, které by se vymklo kontrole. Tomu se přizpůsobil veškerý život v zemi prozatím bez ohledu na náklady.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


13.4.2020 18:29:44
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14344
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Izrael
Situace v zemi:

Nový virus pomalu prochází do 2. vlny, kdy za den se nakazí kolem 1000 lidí. Tato situace nutí prodlužovat různá opatření a nejistotu.

V zemi je široká vláda jednoty, tvořená 2 největšími stranami s rekordním počtem ministrů. Tato vláda se rodila komplikovaně, i když ve 3 předčasných volbách po sobě jsou výsledky téměř totožné, tito rivalové nechtějí společně vládnout, tak národ si to tak želal. Netanyahu je nadále premiérem, Gantz je ministrem obrany. Vláda má za cíl zvládnout stávající krizi. Vládne se těžkopádně, ale vládne se. Deficit st. rozpočtu je v úrovni -6,4% HDP, na konci roku se očekává kolem -10 až -11% HDP. Devizové rezervy centrální banky stoupají v rekordní úrovni až na 39,7% HDP. Za rok se navzdory jejich uvolňování zvedla jejich hodnota o 1/5. Nezaměstnanost mírně klesla na asi 21%. Vláda připravuje ekonomický balík na podporu ekonomiky. Doposud platí balík pro obyvatelstvo a základní balík pro firmy. Některé podniky, hlavně třeba letecký přepravce El Al je v totální krizi, mluví se o odprodeji vzhledem k vývoji, který je i ve světě.

Plánování sítě metra v Tel Avivu nabírá na obrátkách. Tady je k tomu rozsáhlejší článek v angličtině: https://en.globes.co.il/en/article-plan ... 1001334066 .

Takhle v principu Izrael funguje. Vládní zdroje doplňují ty privátní. Investice do dopravní infrastruktury stát vnímá prostřednictvím zajištění obrany. Takže základní síť silnic, které jsou i ve formě rychlostních tahů jsou v provozu. Stát vybudoval kolem hranic oplocení a vedle jdou moderní asfaltky. Na jihu v poušti jsou výcviková střediska a spojená jsou dalšími silnicemi. Ale již lepší dálnice, MÚK atp. se budují privátními zdroji včetně třeba tunelů ve městech. Vláda si nemůže tohle dovolit financovat, protože 1/3 peněz jde na bezpečnost (armáda, mossad a další tajné služby, policie) a tudíž moc na další výdaje nezbývá. Roste ovšem výkon HDP a i příjem státu, takže se financuje toho více, ale ten investiční dopravní dluh je tady v řádu bezmála 100 USD. Největší nedostatky jsou právě v MHD, kde se klade důraz na metro Tel Avivu a pak v železnici. Nejmenší investiční dluh je v silniční síti a to je dáno i životem v zemi. Až když dosáhne intenzity provozu, kolony atd. negativních jevů, že ztráty na času jsou enormní, až tehdy je předpoklad, že si obyvatelstvo za tyto služby připlatí a teprva pak se projekt posouvá dopředu. Stát na některých pouze participuje, všeobecně zajišťuje přípravu a pozemky.

Z hlediska OECD zanedbává Izrael všechny oblasti z hlediska státních výdajů a všechny tak stojí na privátních službách. Pouze díky věrovyznání se daří udržet chudší obyvatelstvo v rámci zajištění dostupnosti služeb. Ovšem dopravní investice jsou realizovány buď to na státní objednávku anebo privátní formou, nikdy ne jinak. Izrael dokončil tuto dekádu mnoho silnic, dálnic i expresních pruhů, další mnohem větší investice půjdou v další dekádě do metra a železnic. Silniční infrastruktura zůstane v závěsu. Budou se zkapacitňovat tahy, přestavovat důležité uzly na lepší MÚK a budovat několik tunelů ve městech co má vyřešit i problémy s nedostatkem místa pro výstavbu dalších bytů.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


10.7.2020 21:17:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14344
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Izrael
Vládní kabinet oznámil, že pro roky 2020 až 2024 se počítá s celkem 67 mld. USD pro 233 velkých infrastrukturních projektů.

Velký projekt v infrastruktuře je každý, který bude stát více než 29 mil. USD. Největší částku v rámci dopravní infrastruktury z tohoto spolyká nově budované metro v Tel Avivu.

Další investice se dotýká rušného silničního tahu Ayalon Highway v Tel Avivu, ale nepůjde o investici do tělesa silnice, nýbrž se tady postaví 4. trať v rámci této trasy sdílené jak pro silnici, tak pro železnici. Silnice a dálnice jsou celkově značně v úzadí.

Z hlediska % ale půjde až 61% peněz do dopravních projektů. Kromě výše zmíněného metra v Tel Avivu se bude investovat do železnic v rámci MHD i v Jeruzálemě. Dále se postaví trať Haifa - Nazareth a dále se počítá s elektrifikací železniční sítě, co je mj. plán, který je již 6 let v omeškání. Postaví se ale třeba i Road 16, nový vstup do Jeruzálema od Motza po Mount Herzl, částka na tento projekt je asi 90 mil. USD.

Celkově z celé částky se do železnic a MHD dostane 47% peněz, v propočtu asi 107 mld. NIS. Výhradně na silnice směruje 21 mld. NIS, tedy v propočtu asi 6 mld. USD. Tedy jen asi 9% z celého balíku. Mix PPP a vládních peněz se zcela neuvádí a může to měnit část čísel.

Výdaje na infrastrukturu již zahrnují i nové základny IDF, tedy izr. armády. Počítá se s nimi od centrální polohy a po jih země. Částka se ale neupřesňuje. V celém balíku je samozřejmě zahrnutá i další infrastruktura a to energetické a vodohospodářské projekty.

Ze zmíněných 233 projektů je již nyní 123 ve výstavbě. Dalších 110 čeká na finální finanční schvalovací procesy. V letecké dopravě se počítá s 12 projekty a dále se počítá i s dalšíma 2 odsolovacíma zařízeními a to Sorek B a Western Galilee.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


16.8.2020 20:31:29
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14344
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Izrael
Stát Izrael odložil hlasování o rozpočtu o další měsíce, ale mezičasem zdejší politik Katz (stačí si vyhledat kdo to je), který zastává řadu let mnoho funkcí ve vládě a státních agenturách plánuje snížit mzdy pro 700.000 lidí ve veřejném sektoru. Každý kdo vydělává nad 20 tis NIS měsíčně bude mít o 10% méně, kdo má pod tuto hranici, tak bude mít o 3% méně. Další peníze se uberou ze vzdělávání lidí a další peníze se najdou ve srovnání důchodových odvodů, kde dnes jsou různé stupně od 2 do 7% z platu. Masivní zvedání mezd se odehrálo v roce 2019 a pro neexistenci nového rozpočtu se pokračuje v předešlém což značilo další zvedání mezd. Předtím se ale dlouhé roky držela stejná úroveň.

Z hlediska vývoje ekonomiky se letos předpokládá snížení HDP do -5%, nezaměstnanost po odečtení vlivu koronaviru je kolem 5%, devizové rezervy státu neustále rostou, jsou kolem 40% HDP. Státní rozpočet bude letos v deficitu kolem -10% HDP. Bezpečnost státu, především pak IDF dostanou navíc v propočtu bezmála 1 mld. USD. Z toho jde větší částka na pokračování výstavby 2. bariéry s Gazou; nová bariéra je vysoká 6m namísto stávající 2m. Celkové výdaje na bezpečnost jsou tak na úrovni 26 mld. USD. V tom jsou peníze pro armádu, policii a 2 základní tajné služby. Bez zajištění bezpečnosti nemají jiné výdaje smysl, zní již řadu let heslo státu. Dále byl schválen další programovací balík pro modernizaci IDF a ten nejnovější má název Tnufa (přítomnost), s platností 2021 - 2026. Je financován z rozpočtu IDF. Zaměří sa na další kybernetizaci armády, bezpilotní vozidla a letouny a pokračování modernizace letectva.

Dalším pokrokem na mezinárodním poli je dosažen mír mezi Izraelem a SAE. IDF pak mají část vojska na severu pro obavy z vývoje v Libanonu a i nadále pokračuje vzájemné ostřelování s Gazou. Ta průměrně za den odpálí 20 hořících balonků a jiných zápalných lahví, k tomu občas přidá rakety a odpovědí jsou pak noční nálety IDF na vytypované vojenské cíle v Gaze.

Do EL Al vstoupil významný izraelský devoloper.

Pro rozvoj metra je společnost: NTA Metropolitan Mass Transit System Ltd. https://www.nta.co.il/en/content/about-nta , což je důležité pro to, že NTA má k dispozici ze státu 150 mld. NIS na budování metra, lehké a těžké varianty pro Tel Aviv. Bez ohledu na koronakrizi a deficity. Tato částka se rozdělí až do roku 2040-2045. Teď po 15 letech se blíží dokončení jedné linky v nákladech 18 mld. NIS. Proto vládne skepticizmus nad dosažením výsledků. Původní náklady na tuto linku měli být ve výši 11 mld. NIS a hotovo mělo být do 10 let.

PPP v Izraeli má mnoho příkladů, kde to funguje. Jak trans-dálnice 6 tak odsolovací zařízení nebo výcvikové středisko camp ariel v poušti atd., kde stát neutrpěl, právě naopak ještě čerpá peníze z podílů ze zisku a má daně, ale je i řada projektů, kde koncept mírně selhal, třeba tunely v Haife. Ovšem když něco řídí stát, tak za 72 let existence jsou právě veřejné stavební zakázky velmi slabě řízené. To platí jak o dálnicích, silnicích tak o železnici a bydlení a nedá se očekávat, že by zrovna metro bylo na tom jinak v dalších 20 letech když v uplynulých 10 to je katastrofa. Proto se území celého velkého Tel Avivu nemůže tak skoro dočkat zlepšení dopravní situace, protože 70% má nést metro a to se plánuje rozvíjet ještě 20 let.

Jak Izrael vystavěl na 800 km silnic v Západním Břehu Jordánu:
https://whoprofits.org/updates/roads-an ... ighway-55/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


Naposledy upravil Diaľničiar dne 23.11.2020 11:45:30, celkově upraveno 1

odstranění neplatného odkazu



29.8.2020 8:46:22
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14344
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Izrael
Společnost Danya Cebus naprojektuje a postaví v 5 km úseku Road 2, Coast Road (mezi Wingate Institute a Shefayim) "rychlé pruhy". Zakázka má hodnotu 218 mil. NIS (cca. 64 mil. USD) a práce potrvají 3,5 roku. Tendr vypsala IZR firma National Transport Infrastructure Company Ltd. (zde více: viewtopic.php?p=185734#p185734 ).

Tento úsek Road 2 je součástí velkého projektu Netivei Ayalon's fast lanes, celkem 110 km se staví na tahu od Rishon LeZion Tel Aviv - Netanya a to v obou směrech a dále na dalším tahu od Rosh Ha'ayin via Road 5 do Tel Avivu a zpátky. K tomu 5 obrovských Park and Ride parkovavích míst bude k dispozici v návaznosti na systém MHD, takže se řidiči opravdu rychle a expresně přesunou dle vlastního výběru a možností v rámci celé metropole. Jinak kdo by to hledal dle tendrů pak se jedná přesně o sekci 4a Netivei Ayalon.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


7.9.2020 14:24:56
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14344
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Izrael
Izrael po 2. krát přerušil normální život v zemi pro vývoj nemoci COVID-19. Ekonomické dopady nemají mít přednost před zdravím těžce zkoušeného národa, tak k tomu přistoupil parlament na návrh vlády. Nebudu to více rozebírat, ale je fakt, že 7000 policistů uzavřelo silnice, nájezdy na dálnice, hlídkuje na křižovatkách a nutí být obyvatelstvo co nejvíce doma, protože jinak by hrozil již za další týden kolaps zdravotnictví; nestačilo by zvládat nápor těch potřebují být v nemocnici. A to, ani se to moc nemedializuje mnoho nemocnic má zřízená celá nová podlaží s postelama v prostorech jako jsou technické místnosti nebo parkovní plochy.


O megazakázku lehkého metra v Tel Avivu projevilo zájem 5 seskupení.

Zelená linie - 39 km, 62 stanic z toho 4 v podzemí
Růžová linie - 29 km, 43 stanic

Dokončení těchto 2 prodloužení linek je plánováno na rok 2026. Výstavba, provoz a údržba jde formou PPP.

Za 18 měsíců se dostane do provozu Černá linie.

https://en.globes.co.il/en/article-huge ... 1001342784


Budu opakovat tu informaci, ale v letech 2020 - 2024 hodlá stát Izrael (přes vládní výdaje ale i PPP) investovat do 233 projektů infrastruktury částku ve výši 230 mld. NIS. O pár příspěvků výš je to rozepsané. Nic na tomto záměru nezměnila ani koronakrize, ostatně ačkoliv stoupá deficit státního rozpočtu, tak historicky stoupají i rezervy centrální banky a státní dluh je na snesitelné úrovni, takže vláda právě nyní hodlá realizovat záměry, které se na 15 až 20 let připravují. 9% z objemu směruje do silnic, tedy asi 6 mld. USD. Silniční infrastruktura není již tuhle dekádu prioritizována, což si ale žádá říct, že konečně. V neuvěřitelně zastavaném Tel Avivu již tohle není cesta. :twisted:

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


26.9.2020 23:30:07
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14344
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Izrael
Vylidněná hlavní tepna v Tel Avivu v rámci 2. "uzávěry života" pro ohrožení novým koronavirem:
Příloha:
000_8QQ4AP-1-640x400.jpg
000_8QQ4AP-1-640x400.jpg [ 68.27 KiB | Zobrazeno 1430 krát ]

Izrael je připraven i na další uzávěry života až dokud to bude nevyhnutní. Jde o vůbec 1. vyspělý stát, který k celkovému "2. umrtvení běžného života" přistoupil. Cílem je snížit nové denní infekce a tenhle vývoj se bude realizovat až dokud nebude mít stát k dispozici vlastní nebo cizí účinnou vakcinu.

Devizové rezervy státu neustále stoupají. Je za tím celková finanční politika státu, kde sice bude deficit ale se vykryje novým dluhem a jiné peníze jdou sem. Aktuálně k 09/2020 dosahují dalšího historického maxima ve výši 161,7 mld. USD. Proti srpnu je to o 4 mld. USD navíc.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


28.9.2020 17:34:20
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14344
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Izrael
Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Za uplynulou dekádu stoupl počet obyvatel o 1,4 mil. lidí (+18%) a obyvatelstvo již dosáhlo 9 mil. Je plán zalidňování státu, který se i naplňuje. Prakticky všechno se tady točí kolem obrany a bezpečnosti a silniční síť není výjimkou. Jeden ze základních prvků bezpečnosti státu je samotný fakt, že Izrael preferuje co nejvíce psaní v hebrejštině, ale já samozřejmě umožňuji toho co nejvíce lze v rámci opsání státu tak, aby to nepoškodilo zájmy státu. To má pak 2 důsledky aneb rozměry. Ten 1. je, že na silnice se stát dívá přes obranu. Na jihu v poušti jsou dobré kvalitní asfaltové silnice, které jsou spojnicemi mezi kasárnama. Na jihu jsou i úrodní (umělé) zóny, taky cestovní ruch. Ale taky část silnic nelze dohledat veřejně na mapách. Kolem silnic jsou vybudovány bariéry, ale platí to i opačně a sice u bariér se staví silnice. Bariéry má Izrael prakticky všude a neustále je rozšiřuje. Bariéra ve formě oplocení až zdí. Souvislá u hranic s Egyptem, prakticky i u hranic s Libanonem. Taky Jeruzálem a staví se další s Gazou, kde doposud byla nízká bariéra a bude nahrazená mnohem vyšší, včetně základů, které nebude možno podkopat. Tyto hranice si Izrael hlídá dronama a patrolama v rámci silnic, které tady vedou. Obranně je stát rozdělen na 3+1 zóny, sever, střed, jih a pak centrální, což je tzv. "domobrana". Tam jsou ti, co se mají starat v případě válek o civilní obyvatelstvo, o kryty a o "ulice". Izrael se tak na silniční síť dívá i jako na logistickou podporu přesunů armád. Dle potřeb umí přemístňovat i těžkou techniku, já tady k tomu dával odkaz na videa. Protože ty hrozby jsou všude kolem a jsou mnohonásobní. Bariéry lze překonat v rámci tzv. checkpointů. To je jeden rozměr. A pak tady je druhý rozměr a sice, náklady na obranu a bezpečnost (armáda IDF, policie a všechny tajné služby) stojí stát 7% HDP (a i více). To značí, že Izrael vynakládal až do roku 2018 poměrně málo státních peněz na dopravu, na zdravotnictví i na vzdělávání a sociální služby. Protože jednoduše nezbylo. Stát v sociální politice se realizuje tak, že zásadní mírou přispívá na bydlení, čímž umožňuje Židům ze světa jít sem žít. A tady pak i pracovat. Za život se tady ale platí a doplácí. Až poslední roky stát zásadně zvedl výdaje na ostatní služby, ale dle OECD je to všechno stále pod průměrem výdajů OECD, což je ale dáno tou bezpečností. Takže v silničních infrastruktuře více než u jiných typů dopravy platí jediné: uplatňuje se model PPP a to již řadu let. Uživí se projekty, které si na sebe vydělají. A opakovaně model selhal, firma nesehnala peníze a padlo to, ale to jsou zase jen další zkušenosti.

Dále je tady problém, že když odečteme ten jih a problematický sever, tak tady prakticky na malé ploše žije extrémně moc obyvatelstva. Ekonomika státu se mezičasem dostala na jinou dimenzi a ani zkapacitněné tahy nepostačují. Takže se budují "fast lanes", upgradují se MÚK a vláda rozběhla realizaci metra v Tel Avivu a lehkého metra v Jeruzáleme, dále je rychlý vlak mezi těmito městy a plánují se další investice, ale tento efekt bude cítit až za polovinou následující dekády, tedy po 2025. A vzhledem k nedostatku místa je poměrně velký luxus vlastnit vozidlo v Tel Avivu. Vozidlo musí někde parkovat a to lze prakticky jen za drahé peníze v garážích. Parkovat se samozřejmě dá i levněji na předměstích, ale tím je člověk odkázán být denně 2h ve vozidle, pokud pracuje v rámci Tel Avivu.

Jak je to s financováním silniční sítě, jak se vlastně vystavěl základ, tak to jsem opsal zde: viewtopic.php?p=185734#p185734 .

Izrael má silniční síť o rozsahu již kolem 20 000 km, z čeho je asi 500 km tzv. "freeways". Hodně silnic je dualizováno atd. Ale tohle je takový základ v rámci státu.

Rozhodně ten zvyk, že na výročí holocaustu se tady zastaví život, včetně provozu na silnicích i dálnicích aneb i ten aspekt bezpečnosti a přítomné armády a policie prakticky kdekoliv je v rámci planety méně běžný jev pro vyspělé státy, ale tady je to nezbytnost.

Stav hospodářství:

*HDP v roce 2019 dosáhlo úrovně 395 mld. USD (v 2010 pak 234)
- pro pandemii COVID-19 v roce 2020 pokles pravděpodobně k úrovni 2018
*nezaměstnanost kolíše mezi 5% (skutečná) až 25% (dočasná při lockdown-ech) dle toho, jestli zaměstnavatelé aplikují model vlády pro COVID-19
*vládní dluh v roce 2019 byl v úrovni 59,9% HDP (v 2010 pak 71)

Deficit státního rozpočtu letos pravděpodobně skončí nad 10% HDP. V absolutním vyjádření (v mld. USD) jde o historický rekord. Pro boj s pandemii COVID-19 vláda utratila k 10/2020 již v propočtu 12,8 mld. USD (13% výdajů doposud). Deficit může dle ekonomů atakovat až 14% HDP. Je v tom ovšem i veškerá pomoc pro byznys sektor, pro obyvatelstvo a vláda prakticky v ničem nešetří.

Izrael i nadále zvyšuje (taky historický rekord) rezervy státu, k 10/2020 jsou v úrovni 40,4% HDP, tedy 160,75 mld. USD.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


24.11.2020 23:56:43
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 85 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz