Turkmenistán

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

tx-flag.gif
tx-flag.gif (2.32 KiB) Zobrazeno 18499 x
tx-map.gif
tx-map.gif (16.97 KiB) Zobrazeno 18502 x
Rozloha: cca. 488 000 km2
Počet obyvatel: cca. 6 mil.
Hlavní město: Ašgabat (dříve Ašchabad, cca. 1 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.11.2020 17:49:55, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Silniční síť má cca. 15 000 km, které spájí západní regiony s východními. Dobré spojení je taky s Uzbekistánem a Kazachstánem. Díky příjmům z prodeje plynu a ropy začala země své silnice modernizovat a taky se rozvíjí výstavba dálniční sítě, kterých má být ke konci r. 2025 cca. 1 950 km.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Oficiální vládní stránky :arrow:

http://www.turkmenistan.gov.tm/

*je zde i možnost angličtiny 8-)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy modernizuje 1.424,5 km silnic po celé zemi. Modernizace znamená, že ze silnic se stanou dálnice. :P Je to I. etapa výstavby dálniční sítě. Všechny dálnice budou mít 2x2 jízdní pruhy, střední dělící pás, oplocení, SOS hlásky a budou mít šířku 24,5m, v každém pásu 12,25m. Takové jsou plány, zda se tak i stane je otázní. Z části silničních tahů se preferuje spíš nová paralelní výstavba. Realizace se pravděpodobně začne v rámci obchvatů měst na trasách silnic. Masivní investice do silnic se realizují v hlavním městě.

Jde o tyto silniční tahy :arrow:

Asghabat-Marie ... délka přestavění 470,5 km
Asghabat-Turkmenbasi ... délka přeštavění 443 km
Asghabat-Dashoguz ... délka přestavění 346 km
Turkmenabat-Farap ... délka přestavění 36 km
Marie-Turkmenabat ... délka přestavění 129 km

Tyto dálnice budou po dostavbě zadarmo. Jednak zde nebude většinou k dispozici jiná kvalitnější silnice a jednak je to ukázka na plyn bohatého Turkménska. Původní plán, aby země disponovala v roce 2025 cca. 1.950 km dálnic se pozměnil: dálnic má být 2.240 km (vzniknou především dostavěním dalších úseků na víše spomenutých trasách silnic) a stát se tak má do konce r. 2020. Ovšem všechno jsou to jen plány a musejí se udržet ceny plynu.

Silniční síť země má cca. 60.000 km, z čeho jak bylo o pár příspěvků výše spomenuto je asi 15.000 km opravdu kvalitních hlavních silnic. Celkově je v zemi zpevněno na 51.000 km silnic. Po přestavbě silnic na dálnice se v roce 2011 má začít se zpevněním i dalších 4.000 km místních silnic. Nemá se tak stát dřív, aby na to stačili domácí stavební kapacity. A i podle tohoto programu se pak bude pokračovat v rozvoji dálniční sítě.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Ekonomický růst Turkmenistánu v posledních letech dosahuje úrovně kolem 10% HDP. Země má obrovské finanční zdroje, díky zemnímu plynu. I obrovské devizové rezervy, ovšem ekonomika je uzavřena a silně řízená státem.

Modernizace (i) silnic napředuje dle plánu.

dálnice Asghabat-Turkmenbasi je ve výstavbě (o příspěvek výše psáno o přestavbách) :arrow:
TU1.jpg
TU1.jpg (255.99 KiB) Zobrazeno 17735 x
V roce 2017 se zde bude konat akce: Asian Indoor and Martial Arts Games
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

V hlavním měste se vylepší (opraví a postaví) páteřní silniční infrastruktura v nákladech 1 mld. USD. Zde naleznete odkaz na vizualizace.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.3.2016 12:09:26, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Turkmenistán

Příspěvek od adamos »

Wow, to musí bejt bohatá země!
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Taky je (plyn), jenomže se z ní téměř nic relevantní nedozvíme. Je dost uzavřena.

Ekonomický růst Turkmenistánu v posledních letech dosahuje úrovně kolem 10% HDP, poslední roky ještě rychleji. Dost dlouho prodávají plyn do RF a ten pak dále na západ, ale právě poslední roky přesouvají prodej i směrem na Írán a Čínu. Ačkoliv je země bohatá, život a bohatství se soustřeďuje do hlavního města a blízkého okolí. V souvislosti s výše napsanými příspěvakmi se tak investuje dost i do oboru stavebnictví; podíl nad 10% HDP. V hlavním měste žije 20% obyvatelstva, kolem něj v návaznosti dalších 5%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Turkmenistán

Příspěvek od ML90 »

Já bych to zas tak nepřeháněl. Takovýhle spektakulární růst obvykle znamená jedno - že ta země začíná z velmi nízké základny a má prostor pro růst. To platí třeba i pro Čínu. Bombastické obrázky, které se k nám dostávají rozhodně zdaleka neodrážejí realitu průměrné Číny (sám jsem tam před pár lety byl, takže mám trochu představu). Pokud srovnáme HDP na hlavu (v paritě kupní síly), tak je Turkmenistán někde na úrovni Kolumbie, Jižní Afriky, Kostariky nebo Alžírska. Pokud vezmeme oblast bývalého SSSR tak je na tom v tomhle srovnání výrazně lépe třeba Bělorusko. A to do toho musíme započítat i to, že Turkmenistán je malá země (okolo 5 milionů obyvatel), které se s takovými zásobami surovin roste opravdu lehce. Navíc předpokládám že v něm jsou mnohem větší nerovnosti a taky má jednu z nejvyšších úrovní korupce na světě nebo naprosto šílený režim (to je ta země, kde měl diktátor v hlavním městě zlatou sochu, která se otáčela za sluncem). Takže zase takový zázrak to není. U takhle malé země může ten plyn fungovat dlouho, ale rozhodně jí to nijak strukturálně nepomůže.

Asi lze vzhledem k plynu očekávat další boom ve stavebnictví včetně infrastruktury, ale to neznamená, že se ta země bude někam posouvat..
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Nemusíme přehánět. :D Ale já napsal pouhá fakta. To, že vy za nima vidíte něco jiné to je vaše věc. Faktem je, že řadu let napředují růstem HDP. Pravda také je, že v chudobě nežije již 70% obyvatelstva, ale 40%. Pravda také je, že infrastruktura, včetně silniční, se modernizuje, staví a vylepšuje. Pravda také je, že problém s bydlením již nemá 80% mladších lidí, ale 20% lidí. Atd. Jistě, zdaleka to není tak jako v nejvyspělejších zemí světa; což není ani v ČR, když už tedy.

A to, zda se posunou ještě dále, závisí od toho jak dokáží rozložit své hospodářství. Pokud to nechají tak jak to je, tak budou opravdu jen na tom plynu, pokud budou schopni investovat do dalších odvětví, tak ta diverzifikace jednak přinese menší závislost na jedné komoditě a získají další rozvoj regionů, práci atd. To už ale závisí od politiky a ta jak jsem napsal patří špíše k těm, kde platí co nejvyšší stupeň uzavřenosti.

Saudové jsou stejně tak uzavřeni a prozatím se spolehájí jenom na ropu, mohou si to dovolit a taky jejich životní úroveň nyní i tak patří k nejvyspělejším. SAE diverzifikují již řadu let, již to není o 95% příjmech z prodeje ropy, je to mnohem méně a myslí více na budoucnost. Alžírsko nedělá nic, těží jenom z té ropy. Všude zde se investuje i do infrastruktury. Cest je mnoho. Ale třeba taková Venezuela a Nigérie: obě země jsou hodně závislé na příjmech z ropy, řadu let s tím ani nic nedělají a nejsou schopni vkládat peníze ani do té infrastruktury. A to je ten rozdíl, že vždycky se dá jít i směrem, že jaksi nezbyde ani na tu infrastrukturu.

Toto je fórum s nějakým zaměřením, to ostatní, čemu se věnujeme je jen, aby to bylo komplexní jako doplněk, ale těžisko je v silniční síti. ;) Takže to zas prosím respektujte a neřešte, zda je něco anebo není bombastické. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Turkmenistán úspěšně buduje dálniční síť jak je popsané ve vláknu. Provádí se tzv. "dualizace" a následně se vše zmodernizuje a doplní o technologické prvky. Obrovský stavební boom (až megalomanská okázalá výstavba) probíhá v hlavním městě, kde jinak žije 1/5 obyvatel. Je nutno dodat, že Turkménistán dobudoval plynovod do Číny a navýšil kapacity do Íránu a zároveň "krmí" plynem ruské plynárenské společnosti, takže dokázal znásobit v letech 2010-2014 vlastní HDP a to i v propočtu na 1 obyvatele. I tak ale 50% obyvatelstva pracuje v zemědělství a to především na pěstovaní bavlny. Stát ale dotuje i tento segment a nedá se říct, že by se lidé měli špatně. Jedná se ale o poměrně "uzavřený stát" a to jednak co se týče informací a jednak i co se týče ekonomiky.

V hlavním městě jsou velmi časté mnohoproudové silnice až o 2x4 a více pruhových komunikacích a postupně se navíc mnoho hlavních silnic modernizuje a upradují a zkapacitňují se i MÚK.

Několik fotek je zde:

http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=243
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=303
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=313
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=317

Na jižním předměstí hlavního města se de facto vytváří zcela nová zóna.

Ten provoz není celkově nic moc a všude je kritika, že nikde nejsou ani chodci. :roll: Nevím jak ty fotky vznikají, pohyb lidí je opravdu minimální i přes den na některých dalších záběrech.

V zemi běží i obrovský program na výsadbu zeleně, což je na těch fotkách i vidět. Podporuje se i rozvoj "zavodňování území"; přibývají oázy a podobně, což je rovněž veliká přeměna, protože zde se jedná spíše o pouštní krajinu.

V létě 2015 se realizovala mj. i komplexní rekonstrukce 50 km místních komunikací v hlavním městě, včetně nových mostů pro chodce, kanalizace atd. Ta firma, co to prováděla má na své stránce i fotografie a tam pohyb chodců i několika aut vidět již je: http://tekimas.com.tr/ENG/index.php?pag ... j&prjID=73& .
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 3.12.2022 20:50:49, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Celkový vývoj v zemi:

HDP se v 1.Q 2018 zvedlo o 6,2%, přičemž sektor průmyslu vzrostl o 4,6%, zemědělství o 3,2%, doprava a komunikace o 10,5%, služby o 10,1%. Mzdy jsou oproti minulému roku o 9,3% vyšší, inflace je na úrovni kolem 6% (je státem daná pro jednotlivé sféry), maloobchodní prodej stoupl o 18,2% a vývoz 14,2%. Hlavní vývozní artikly: plyn a bavlna. Státní dluh se pohybuje na úrovni 30-40% HDP a to i v období 10 let zpátky. Nezaměstnanost pozvolna klesá k asi 8%.

Ministerstvo výstavby :arrow:

http://www.construction.gov.tm/

V zemi je i ministerstvo železnic a ministerstvo automobilové dopravy, které se rovněž týkají sektoru dopravy a logistiky.

Stát je poměrně uzavřený po informační stránce. Z hlediska kapitálu je tady velmi silným subjekt UIET, tedy Union of Industrialists and Entrepreneurs of Turkmenistan. Jen 1 měsíc dozadu proběhla informace, že tento subjekt dostal od centrální banky 20-roční úvěr ve výši 2,4 mld. USD s 1% úrokem na výstavbu dálnice Ashgabat - Turkmenabat highway.

Turkmenistán se staví i do pozice srdce tzv. Hedvábní stezky. Jednak do minulosti, ale i do přítomnosti. Tady je zestručněný obsah nové náplně tzv. Zlatého věku :arrow:
  • “Building new roads and railways, seaports and bridges, our motherland revives the Great Silk Route in the third millennium” – President Gurbanguly Berdimuhamedov said in his New Year speech to the Nation.

    We are realizing this concept by not only building big transport infrastructure, routes and transit corridors. Our neutral independent state makes big contribution to the development and consolidation of political, trade and economic, cultural and humanitarian relations in international arena, the Head of the State highlighted, expanding the justification of 2018 slogan “Turkmenistan – the Heart of the Great Silk Road” up to comprehensive concepts and ideas about the peace and cooperation for the creation of better future for all humans.

    The logistic strategy of the Head of the State visually demonstrates these priorities. Recently, such grandiose projects as the construction of International Airport in the capital, first part of International railway Turkmneistan – Afghanistan – Tajikistan, Kerky – Ymamnazar – Akina section, have been accomplished in Turkmenistan. Turkmenbashy Seaport, Ashgabat – Turkmenbashy autobahn and other facilities are under construction. Comfortable and safe international corridors with the involvement of railway, automobile, air, maritime and river transport are made in the country what, in its turn, provides sustainable development of the region, improvement of neighbour relations between the nations, consolidation of the cooperation and the increment of trade turnover volumes.

    Turkmenistan turns into important intersection of the railroads, large transport and transit centre of Eurasia. Turkmen railway constructors work actively on building of the line from frontier station Serhetabat in Mary Velayat to Afghan city Turgundy. This important for neighbour country project was launched by President Gurbanguly Berdimuhamedov on 29 November 2017, having blessed the start of the construction of the railway that opens large opportunities for Afghanistan to join transport and logistic system of Turkmenistan and entire region via our country.

    This railway gives our southern neighbour the most favourable mode of export of the production to foreign markets and import of required goods. This project will also support to the increment of the volumes of interstate cargo traffic as well as to the establishment of Turkmenistan as the key transport and logistic centre of the region and the continent.

    The development of transport communications becomes one of the most important conditions of efficient international partnership in our days. Turkmen people, who praised the construction of the roads as noble deeds, deservingly continue this tradition, the President of the country noted.

    This subject is explained in details in the book of the Head of the State “Turkmenistan – the Heart of the Great Silk Road” based on the facts from national history, extracts of ancient legends and events of modern life of the country.

    In his work, the President makes special mention that of the one of the fundamental roles in the establishment and active operation of the Silk Route, every branch of which deserves to be included to the UNESCO World Heritage List, belongs to Turkmens.

    Therefore, successful realization of the largest transport projects by our country writes modern history and give new interpretation to the idea of the restoration of the Silk Route, which heart is neutral Turkmenistan according to President Gurbanguly Berdimuhamedov.

    The roads of friendship and constructive partnership, which are built by our country, support the consolidation of the contacts under such large international and regional structures as the United Nations, Shanghai Cooperation Organization, Common wealth of Independent States, Economic Cooperation Organization. New routes created under active participation of Turkmenistan improve the role of our region in the provision of sustainable development in Eurasian space.

    The function of the Silk Road in modern conditions is performed by international transport and logistic system, which is good foundation for establishment of political and economic dialog and became considerable factor of integration processes on the principles of good neighbourliness and mutual and versatile benefit.

    Pipeline transportation can be related to this field as well. The construction of Turkmenistan – Afghanistan – Pakistan – India gas line, which is to be laid across the places of this ancient caravan route, has been started two years ago. This project will support not only the solution of economic but also topical social objectives for participating countries. President Gurbanguly Berdimuhamedov notes that integrated transport system involving all sectors of communications with precise technical and legal policy, coordinated mechanisms of cooperation is able to influence geopolitical situation defining close relations of its economic components with national strategies of the development of the countries.

    Being an active participant of positive global processes, our country tries to make its input to the formation of new architecture of international relations based on balanced sustainable development. The Conference “Turkmenistan in new historical age: Large-scale programmes and capabilities” held together with the Ministry of Education and the Democratic Party in Magtumguly Turkmen State University on January 2 was dedicated specifically to this subject.

    Heads and representatives of non-governmental organizations, students and teachers of number of high educational institutes of the capital, scientists and experts of scientific and research institutes and mass media took part in the work of the forum.

    The participants highlighted that the reforms implemented under the leadership of President of Turkmenistan Gurbanguly Berdimuhamedov support unusual progressive renovation of social and political system and recognition of the authority of our state by the world community.

    Steadfast implementation of the state programmes, fundamental reformation of all branches of national economy and transit to market relations as well as other factors made positive effect on unprecedented economic growth of our country on the background of economic unsteadiness in the world.

    Special attention of the participants of the forum was focused on the cooperation of Turkmenistan with the UN, which activity is aimed at the peace around the world and sustainable development of the states of the planet. The partnership with specialized structures of this competent organization became the priority of successful foreign policy of our country oriented to the formation of new architecture of the global security, making of optimal conditions for the provision of universal stability, high level of social and economic development for the prosperity of the countries and nations in the world.

    The speakers highlighted the positive role of large-scale reforms held under the leadership of President Gurbanguly Berdimuhamedov, which supports the study of the history of Turkmen nation, protection and popularization of its material and spiritual heritage, activation of scientific researches and attraction of the leading specialists from other countries to it. The purpose of such cooperation is to protect undisputable evidences of our ancient national culture for future generations.

    Commenting on the result of their studies, the speakers confirmed the fact of the importance of the discoveries made of the territory of our country. Impressive outcomes of the work of archaeological expeditions allow international community to understand historical way of Turkmen people, to get familiar with the traditions and customs and to appreciate its priceless contribution into the world scientific and cultural progress.

    The importance of Turkmenistan initiatives in transport and communication sphere, particularly the perspectives of the optimization of the network in North – South and East – West directions, which is to unite vast spaces from Pacific Ocean to Baltic and from the north of European continent to Indian Ocean, was highlighted.

    Special attention was paid the popularization of the phenomenon of the Silk Route as the factor of the convergence of nations and cultures.

    Today, Turkmenistan states with confidence of itself as of international tourism centre where modern infrastructure of the branch and its efficient model are made under the leadership and personal patronage of President Gurbanguly Berdimuhamedov.

    From the time primordial, Turkmen nation was famous with its traditions of hospitality, which acquire new bright sides, having absorbed the innovations in tourism industry. Historical and cultural identity and richest national heritage including Turkmen carpets and ahalteke horse famous around the world, ancient monuments and unique natural ecosystems allow the country improving its international rating in this field winning better positions in tourism market.

    The trip along the Great Silk Road, which facilities include the monuments included to the UNESCO World Heritage List is one of the most popular tourist routes.

    New feature of this historical route that became bright phenomenon of human civilization is embodied not only in trade and economic relations of the states but also in their humanitarian contacts as well as in sport field. Ashgabat 2017 Games that were held with the great success and gathered together not only 64 teams from Asia and Oceania, refugee sportsmen but also numerous journalists, spectators and tourists from all over the world.

    As is known, President Gurbanguly Berdimuhamedov proposed the idea to organize international rally from Amul to Hazar along the Great Silk Road.

    Foreign participants of the rally would have a chance not only to familiarize themselves with the heritage of Turkmen people but also to see new life, which come to these legendary places together with fundamental social and economic transformations, scientific and technical progress and industrial development of the regions of the country that improves its role of important transport hub on the Silk Route in modern age.

    The Head of the State also noted the necessity of making new tourist routes along this road involving not only the world famous but also less known historical and archaeological monuments of our country as well as its natural places.

    If once upon a time, caravan paths crossing endless sands spread around the oases of prosperous cities then today, high-class autobahns and modern railways are running there. All of these, together with the immersion into the landscape environment will give the unique opportunity to the tourists to imagine the past and the future of this Route.

    The advantage of geographic location of Turkmenistan on the crossroad of the main routes of the continent allows realizing national transport resource with maximum benefit in the development of economic relations and the wealth of cultural heritage – improving the role in humanitarian dialog between the nations.

    Promoting this concept, President Gurbanguly Berdimuhamedov highlights that the formation of modern ramified transport and communication system is one of the prisorities of the state policy of Turkmenistan, which is aimed at progressive social and economic development of the country and establishment of wide regional and international cooperation in the interest of universal prosperity.
Zlatý věk zajišťuje v současnosti program rozvoje 24.000 km silnic. Tento program trvá dekádu a potrvá do roku 2020, kdy jsou stanovené cíle pro naplnění. Nová výstavba, dualizace, zpevňování a rekonstrukce tak, že se spájí oblasti na regiony a regiony mezi sebou a centra regionů na hlavní město a řeší se dopravně i hlavní město samotní. Tento program běží dlouhé roky. Stavebně jsou tady činné společnosti z Ázerbajdžánu, Turecka nebo i Číny. To, že je stát uzavřený neznamená, že se tady nic nedokáže postavit. Právě naopak, i Asijská rozvojová banka poukazuje na to, že výstavba dopravní infrastruktury je v Turkmenistánu dlouhé roky velmi masivní. Veliký vliv má tady na financování i Islámská rozvojová banka. Do páteřních železničních a silničních koridorů se zapojují i EBRD, japonské banky a používají se další granty z velkých státních úřadů.

Nové dálnice mají parametry 2x2, 2x3, 2x4. Jsou na nich odpočívky, nové policejní stanice, servisní prostory, odpočívky a mýtnice. Vycházejí z hlavního města osovo a jdou i od západu na východ do důležitých měst pojmenovaných s názvem státu.

Stát postupuje stejně jako mnoho jiných: paralelně s investicemi do infrastruktury a třeba bavlny potáhl i rozvoj energetiky, aby znásobil vývozní kapacity surovin. Tím si zajistil větší příjmy. Cena plynu od roku 2014 soustavně klesá a vývoz do Ruska a Íránu prudce klesl. Rozpočet pro rok 2018 je naplánovaný jako vyvážený, ale s nejistými příjmy. Muselo by se skrtat, ale informací mnoho není. Faktem je, že se tedy staví prozatím i na úvěry, které jsou poskytované ve formě stát státu. Čína poskytla úvěry i na výstavbu plynovodu k ní, i na rozpočtové deficity. A i na nové zbraně. Turkmenistán ale investoval i do chemického průmyslu, i do rafinérie, i do produkce elektrické energie a tak dodává tento zdroj do sousedních zemí. Energetika tedy produkuje většinu příjmů. Výdaje jsou naplánované v propočtu na asi 11 mld. USD, ale toto číslo nezahrnuje všechny položky fungování pro šedé zóny, které stát záměrně neuvádí. Posledním rokem některé položky prudce stoupají: nájemné v hlavním městě o 20%, léky o 30%. Zavedlo se zpoplatnění služeb, které doposud jsou zdarma, třeba umístnění dětí do školek atp. Další zdroje mluví o tom, že energetika financuje celou zemi v nákladech kolem 20 mld. USD. Ale faktem je i to, že účet za nové letiště je 2,3 mld. USD a faktury nejsou ještě zaplacené jak mají být. Je zde i účet za bojové hry, který se dostal na částku 5 mld. USD. Co všechno sanuje energetický průmysl a jak vláda omezuje finanční toky, dovoz produktů a určuje cenotvorbu není relevantně dohledatelné. Důležité je, že HDP vzrostl. Tedy abych byl srozumitelný: rozpočet je sestavený na 11 mld. USD, ale reální výdaje i když jsou v rozsahu 11 mld. USD, tak mají závazky na 27 mld. USD. Kde vláda vezme další zdroje je nejasné. Plyn nakupuje již jen Čína a hospodářství je na tom nejhůře za posledních 25 let pro propad cen ropy od čeho se odvíjí další ceny. Ale na druhou stranu se ve státě rekordně investuje i navzdory klesajícím příjmům, ale mluví se o tom, že pro rok 2018 musí vláda nalézt 8% příjmů navíc, za čím stojí zpoplatnění služeb.

https://en.hronikatm.com/2018/02/polime ... kmenistan/

Dají se dohledat desítky dalších materiálů k výstavbě a odkazy na konkrétní firmy s obrázkami z výstavby. O tom jak se tady reálně žije se dá přesvědčit snad jen naživo. Co se týče hospodářské situace, tak každý stát závislý na ropě/plynu to má řadu let obtížnější a tahají to úvěry hlavně z Číny a další konzumenti těchto surovin.

Ten Polimeks staví nejen některé dálnice, ale postavil i to multi-mld. USD letiště. Nejedná se pak o PL firmu, ale zdůrazňuji je to turecká firma Polimeks İnşaat ve Sanayi A.Ş..

Hlavní město má řadu ukázek na YT. Zlatý věk, zlaté sochy, všechno uhlazené stejně jak na odkazech v tomto tématu. Ať už záběry na letiště, sportovní komplexy, luxusní silniční tahy a nové výškové budovy.







Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.11.2020 17:37:43, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Za uplynulou dekádu se zvedl počet obyvatel z 5,1 na dnešních 6 mil. Až 80% rozlohy státu tvoří poušť, takže život se soustředí hlavně do měst a napříč státem jde jen pár hlavních tahů v napojení na Kaspické moře aneb sousední státy. Vedle silnic jdou železnice. Stát je to bohatý na plyn a bavlnu. Ekonomické svobody se nekonají, privatizace podniků je v plánech, ale jde pomalu. Silnice se staví, dálniční síť se tvoří i nadále formou dualizací stávajících tahů a budovatelská aktivita je pak v hlavním městě.

Z cestování po zemi doporučuju tyto odkazy:

http://www.yirina.net/fotky_cesty/2016_ ... nistan.htm
http://www.yirina.net/fotky_cesty/2016_ ... istan2.htm

Je to staršího data, předse jen 4 roky je dost pro změny v silnicích, ale poskytuje to ucelený obraz o všem životě.

V zemědělství pracuje polovina obyvatelstva. Aby obyvatelstvo pociťovalo "zlatý věk", tak se hodně činností a služeb ve státě dotuje. HDP poslední roky stagnuje pro stagnaci cen plynu, bez práce jsou prakticky indentická vládní čísla 4% za celé roky zpátky a zda-li to tak je aneb není se těžko hodnotí. Vládní dluh, který byl v roce 2010 pod úrovní 5% je dnes v úrovni 30% HDP a tak jak i jinde, tak i v roce 2020 se tady budují nové nemocnice a zařízení kolem zdravotnictví v souvislosti s pandemii COVID-19.

Páteřní koridor: stávající silnice M37, kde si vláda představuje souvislou dálnici/silnici dálničního typu od hranic s Uzbekistánem (ten má rozvinutou síť dualizovaných tahů) napříč Turkmenistán jeho hlavním městem až po Kaspické moře. :arrow:
1515.JPG
1515.JPG (90.99 KiB) Zobrazeno 8047 x
V roce 2015 se zahájila výstavba 1. express highway v rámci státu a to na trase Ashgabat - Turkmenbashi. :arrow:
trassenfu_hrung_reference.jpg
trassenfu_hrung_reference.jpg (170.43 KiB) Zobrazeno 8047 x
*jde o přestavbu na parametry 2x3 jízdní pruhy
*délka uceleného tahu bude 560 km (možnost, že část trasy stála)
*část tahu jde formou PPP (v nákladech do 1 mld. USD)
*projekty a další činnost zajišťuje vícero mezinárodních firem
*na trase dálnice jsou i města Balkanabat a Serdard
*na trase budou 4 servisní centra, 16 odpočívek, 5 policejních stanic, 1 policejní dálniční ředitelství, 9 mýtních stanic

V roce 2019 se zahájila výstavba 1. dálnice v rámci státu a to na trase Ashgabat - Turkmenabat (hranice s Ubezkistánem) :arrow:
1jpg.jpg
1jpg.jpg (224.43 KiB) Zobrazeno 8047 x
*společnost: Türkmen Awtoban: https://turkmenawtoban.com/en/
*délka tahu bude 640 km
*jde o "vládní" 8-pruh (po 1 odstavním v každém směru jízdy; 2x3)
*projekt má stát 2,3 mld. USD
*výstavba se má ukončit v 12/2023
*stavba se dělí na 3 úseky: Ashgabat - Tejen, Tejen - Mary a Mary - Turkmenabat
*centrální banka dala na projekt úvér ve výši 1 mld. USD na 20 let s p.a. 1%
*hlavní objekty: 4 mosty nad řekama, 4 mosty nad železnicí, 22 mostů v rámci MÚK s dalšími silnicemi
*pasáž pro přechod zvěře
*bude zde vybudován mýtní systém

To, že zda a jak výstavba běží jsem se nedopátral. Část odborníků považuje tyto projekty za "bílé slony". Částečně stojí a jsou v provozu rychlostní tahy mezi hlavním městem a Kaspickém moři. Tam se taky investovala 1 mld. USD do cestovního ruchu a přístavu, ale zda je reální postavit tak velký dálniční projekt na Uzbekistán je řekněme nejisté. Faktem ale je, že se do země dovezlo mnoho stavebních strojů značek Liebherr a JCB. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 29.10. se do provozu odevzdal 203 km úsek dálnice Ashgabat - Türkmenabat mezi Ashgabat a Tejen. Jde o 1. úsek z plánované asi 600 km dálnice. A jde o 1. takto dlouhý úsek v rámci státu, který se kdy dostal do provozu. Ve výše uvedeném shrnutí si lze číst základní informace.

informace k novému úseku v provozu jsou i zde: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -175854232

další fotky: https://turkmenportal.com/tm/photorepor ... urkmenabat
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 6.11.2021 20:55:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: doplněn obsah
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

V zemi vládne od 03/2022 syn ex prezidenta; Serdar Berdimuhamedow. Jeho otec vládl v zemi 15 let, pak nařídil prezidentské volby, které s 3/4 vyhrál jeho syn, ačkoliv volby jsou kritizovány. Zemi tak řídí 41 roční muž. Má blízko k zemědělské politice, vystudoval v Rusku a Švýcarsku. Většinu dosavadních členů kabinetu nechal na místě a stejně se tak nezměnil ani státní aparát.

Pokračuje výstavba dálnice Ashgabat - Türkmenabat. Zopakuji: Mezi Ašchabadem a Turkmenabatem se staví nová zpoplatněná dálnice od společnosti "Turkmen Awtoban", která 600 km dlouhou dálnici postaví ve třech fázích: Ašchabad-Tejen do prosince 2020 (to se o rok posunulo), Tejen-Mary do prosince 2022 (nebude patrně naplněno, protože výstavba se začala v 02/2022) a Mary-Turkmenabat do prosince 2023. (uvidíme)

Obrázek

Obrázek

Sesterský projekt propojení Türkmenbaşy a Ašchabadu byl pozastaven, když turecký dodavatel Polimeks od projektu odešel, údajně kvůli nezaplacení. Projekt nebyl zrušen, ten cíl dobudovat až po Kaspické moře přetrvává.

Od 29. ledna 2019 byl státní koncern Turkmen Automobile Roads (Türkmenawtoýollary) podřízen prezidentským výnosem ministerstvu výstavby a architektury a odpovědnost za výstavbu a údržbu silnic byla přenesena na provinční a obecní vlády.

Silniční úřad byl transformován na automobilový úřad :arrow:

https://awtoulag.gov.tm/

*doprava, produkce aut

Výstavba silnic se tedy přenesla pod státní ministerstvo a samosprávy. Ministerstvo výstavby a architektury zadává základní směry rozvoje a normy. Jestli ale budou samosprávy a regiony schopné opravdu zajistit i výstavbu silnic si nejsem jistý. Na druhou stranu, když stát převzal na sebe realizaci páteřních dálnic, tak to u všeho osídlení je možno zajistit.

Údržba dosavadních 203 km dálnice v úseku Ashgabat - Tejen je zajištěná:

Obrázek

Hospodářská situace:

Země je i nadále docela uzavřená před světem. Dluh klesá, nyní je kolem 8,6 mld. USD aneb 11% HDP (2021). Ještě na konci 90. let dlužilo Turkménsko 110% HDP.

Stát přiměreně hospodaří.

Byl sestaven základní plán investicí pro období 2022 - 2028: 80 mld. USD

https://business.com.tm/post/9197/turkm ... n-20222028
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

několik záběrů z jízdy po dálnicích

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

zajímavý článek o zemi: celé znění s fotkama: https://www.timesofisrael.com/the-dicta ... diplomacy/

... vzácné návštěvy Turkmenistánu – izolované a anachronické země a jedné z nejvíce odříznutých zemí na světě, dokonce i ve srovnání s jinými diktaturami

O Turkmenistánu lze říci mnoho fantastických věcí, ale také mnoho negativních.

Toto je země bez svobod pro své občany a je zakázáno pronést křivé slovo o oslavovaném vůdci Serdaru Berdymukhamedovovi nebo jeho otci Gurbanguly Berdymukhamedovovi, který byl prezidentem až do března 2022, kdy předal otěže moci (v alespoň částečně) svému synovi.

... co jsme viděli v Ašchabadu – sochu zlatého psa, bílá a stříbrná auta (vůdce země nedovoluje černá auta) a televizní vysílání, které vypadalo jako odtržené od reality – je to očividně nepříjemné být zblízka svědkem diktatury

Během cesty se mě často ptali a pokoušeli se zjistit, kolik lidí žije v Turkmenistánu. Odpověď je, že nikdo neví, nebo alespoň nikdo, kdo ví, neříká; je to státní tajemství. Dokonce i nejspolehlivější zdroj informací o této záležitosti – World Factbook CIA – může jen divoce odhadovat, že číslo je někde mezi 1 milionem a 5,6 milionu.

Zatímco Berdymukhamedov starší v roce 2021 uspořádal sčítání lidu, jeho výsledky držel v tajnosti. Existuje přesvědčení (včetně CIA), že zatajuje, že miliony občanů uprchly ze země za poslední desetiletí, většinou přes Turecko, Rusko a Uzbekistán.

Každopádně každý, kdo v hlavním městě ujde byť jen sto metrů, okamžitě pocítí jeho prázdnotu.

Země je prostě opuštěná. Venku nejsou skoro žádní lidé. Nákupní centrum Ashgabat je prázdné; ve food courtu jsme neviděli nikoho kromě skupiny asi 10 dívek, které měly slavnostní večeři se dvěma svými matkami, možná na narozeniny. Bylo tam více číšníků než hostů, s velkým náskokem.

Všechna obrovská monumentální náměstí, která jsme viděli, byla prázdná. Chodníky byly zářivě čisté a opuštěné.

Na sovětském bazaru, který slouží jako velmi malý městský trh, bylo pár lidí, většinou obchodníci, ale i někteří nakupující. Na dálnici jsme viděli autobus plný cestujících, což byl největší počet lidí, které jsme na jednom místě viděli za celou dobu našeho pobytu.

V tomto uzavřeném státě nejsou žádní turisté. Na krásném letišti v Ašchabadu parkovala pouze dvě letadla, navržená tak, aby vypadala jako pták s masivním rozpětím křídel, kde bylo místo pro desítky letadel. Obrovské chodby a parkoviště byly prázdné. Vše je natřeno na bílo, vůdcova oblíbená barva, sotva živá duše to dokáže ocenit.

Semafory jsou mimochodem také bílé se zlatými pruhy.

Náš hotel byl velký a z velké části prázdný. Neexistují žádné bankomaty a kreditní karty nejsou akceptovány, pouze hotovost. Neexistuje internet a televizní kanály ukazují přenosy vedoucích pronášejících projevy spolu s archeologickými přednáškami a vzdělávacím vysíláním o výrobě medu a ručních pracích.

Ale Turkmenistán není chudá země. Je považován za čtvrtý největší na světě z hlediska exportu zemního plynu.

Mladší Berdymukhamedov nemá se starším, mírně řečeno, nejlepší vztahy.

Otec se před dvěma lety rozhodl předat moc, ale když Rusko napadlo Ukrajinu a západní Evropa začala prosit o nákup zemního plynu odkudkoli na světě, její prestiž začala stoupat.

Bylo třeba uzavřít mezinárodní dohody a obnovit zájem o dříve opuštěný národ. Otec, který uvažoval o odchodu do důchodu, začal žárlit. Neplánoval, že jeho syn bude mít mezinárodní úspěch.

Říká se proto, že v poslední době začal v rámci vládních ministerstev prosazovat různé kroky ve snaze přistřihnout křídla svého syna. Ukazuje se, že i v diktaturách existují slabé známky dělby moci, když se uvnitř vládnoucího orgánu objeví spory.

Je však nemožné získat konkrétní informace o těchto bojích a jejich důsledcích; vše je založeno na fámách šířených mezi zahraničními diplomaty.

Vedení Turkmenistánu zachovává veřejný zákaz kouření: Cigarety jsou zakázány na všech otevřených prostranstvích – kdekoli, kde se to považuje za „venku“ – s rizikem vysokých pokut.

V současné době je kouření povoleno doma i v autech. Nicméně hlídač turkmenského ministerstva zahraničí, který nás doprovázel na část cesty, řekl, že od roku 2024 bude zakázáno kouřit vůbec, kdekoli v zemi.

Když jsme se ho zeptali, jak by to bylo prakticky implementováno a zda by byla přijata nová legislativa, která by kouření postavila mimo zákon, úředník ministerstva zahraničí vysvětlil, že žádný takový zákon nebude potřeba.

"Jednoduše zablokujeme dovoz cigaret a už tu nikdo nebude kouřit," řekl.

Pokud se ukáže, že je to pravda, Turkmenistán se může stát první zemí na světě bez cigaret, i když ne volbou svých občanů.

Další věcí, která vzbudila zvědavost, byl státní svátek, který oslavuje neutrální postavení země.

V hlavním městě, v mírném úhlu kvůli svažování velkého pohoří, které sestupuje z Íránu, stojí prominentní 75 metrů vysoký (250 stop) třínohý „Památník neutrality“, nebo jak se tomu místně říká. "Stativ."

Každý prosinec Turkmenistán slaví „Svátky neutrality“, aby označil svou pozici jako národa, který nepodporuje žádnou stranu v žádném mezinárodním konfliktu nebo válce, jak určila Organizace spojených národů.

To znamená, že zatímco armáda Turkmenistánu je zodpovědná za obranu země před vnějšími hrozbami, národ se nepřipojí k žádným diplomatickým nebo regionálním organizacím založeným na obranných nebo útočných aliancích.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turkmenistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálniční obslužná oblast kombinovaná s výjezdem.

Téměř celá dálnice Ašchabad – Türkmenabat je viditelná na satelitních snímcích z roku 2023 v Google Earth. Zdá se, že pokrok je na celé trase dobrý, takže by se mohla zcela otevřít koncem roku 2023 nebo možná 2024.

Zdá se, že celá dálnice je postavena se šesti jízdními pruhy. Mimoúrovňových křižovatek je málo a jsou daleko od sebe, dálnice vede téměř celá neobydlenými pouštními oblastmi, je zde málo křižujících se silnic, takže dálnice vyžaduje málo objektů.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“