Reconstructed Rikoti Pass to faster connect East and West Georgia
The Roads Department of Georgia has signed an agreement for the reconstruction of the fourth section of the Rikoti Pass – a mountain pass which divides Georgia into its eastern and western parts – with Guizhou Highway Engineering Group and China National Technical Import and Export Corporation, announced the department earlier today.
Shorapani-Argveta section is a 14.7-kilometre section which will be reconstructed by funding from the Asian Development Bank. The bank has allocated 582.8 million GEL $201.96 mln/€181.34 mln) for the project.
The construction of four roads, 14 bridges and 12 tunnels is planned.
Dále se dne 18.7. odevzdal do provozu 1. úsek na tahu S12, v délce 14 km mezi Japana a exitem Lanchkhuti. S12 zkrátí cestování z Tbilisi k Černému moři. Trasa bude v plně dálničních parametrech.
Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.
Počet obyvatel tohoto státu stagnuje, respektivě mírně klesá. Již je těsně pod hranicí 4 mil., přičemž podstatná část lidí žije v hlavním městě. Na výstavbě dopravních koridorů to nic nezměnilo.
I nadále je prioritou dobudovat plnohodnotní Z-V tah do podoby dálnice.
Tady je vizualizace k S-J koridoru (informačně k tomu zde: Kvesheti–Kobi Road Project), což tedy bude "obyčejná silnice v neobyčejném terénu":
Tady je plán silničních prací do konce letošního roku (víceroční program):
růžová - stávající silnic zelená - ve výstavbě (East-West motorway) oranžová - příprava do tendrování modrá - v provozu (East-West Motorway)
2020.JPG (119.52 KiB) Zobrazeno 9829 x
Nadějné projekty potenciálně do roku 2023 i v rámci vytyčených tahů:
*HDP dosáhlo v roce 2019 maximální hodnoty 17,7 mld. USD, letos pro pandemii COVID-19 nastala stagnace
*nezaměstnanost stagnuje, je kolem 15%, ovšem podíl mladých lidí je až kolem 25-30%
*vládní dluh je v úrovni 45% HDP
*rodí se rozpočet pro rok 2021: https://www.agenda.ge/en/news/2020/3097
Situace se tady nevyvíjí zrovna příznivě. Hospodářství je ve fázi "nové struktury", zahraniční investice a úvěry jdou do strategických investicí, ale jdou pomaleji právě pro závislost na cizí financování no a ve stávající situaci upadne i to jediné, co se tady vzmáhalo a sice cestovní ruch. Již tak složitá sociální situace a odkázanost na zahraniční pracovníky, co posílají peníze domů tak způsobuje problémy tak jak v mnoha dalších státech. Očekává se růst nezaměstnanosti a výpadek placení daní a další negativní ekonomické jevy. Silniční investice koncem dekády a na přelomu nové prakticky vrcholí a je otázní jestli se sestaví nový plán aneb se potáhne pár let dosavadní s menšími úpravami.
Re: Gruzie
Napsal: 19.7.2021 10:19:22
od Diaľničiar
Do provozu se odevzdal obchvat Gurjaani, který je součástí tahu SH 42. Celkem 16,6 km silnice se 6 mostama.
EU alokovala pro Gruzii další balík peněz na zlepšení konektivity, nyní v celkové výši 3,9 mld. €. Většina formou úvěrů. Více informací po anglicky: https://agenda.ge/en/news/2021/1890 (silnice, železnice, telekomunikační a energetické sítě)
Re: Gruzie
Napsal: 26.9.2021 20:52:32
od Diaľničiar
rozvoj silniční výstavby v horském prostředí není snadný a ani levný
First 2 km two-lane section of Rikoti Pass opens today
Do provozu se odevzdala nová 51,5 km dlouhá regionální asfaltovaná silnice, která v horském prostředí spojila Sachkere a Oni: https://agenda.ge/en/news/2021/2835
GE.JPG (220.02 KiB) Zobrazeno 6870 x
Cestování se tak zkrátilo o 80 km a 1,5h jízdy času. Projekt byl rozdělen na 7 částí a pracovalo na něm 900 lidí. Většina tahu se nachází v n.v. 1000 až 1500 n.m.
V širším regionu jde o vůbec 3. regionální zpevněnou silnici. Náklady na výstavbu činí v propočtu 31 mil. USD.
Re: Gruzie
Napsal: 15.10.2021 11:54:03
od Diaľničiar
Na celé straně občas píšu o Rikoti Pass. Jedná se o 52 km tahu mezi Surami a Zestaponi, který se upgraduje na dálnici. Převážná část povede na mostech a v tunelech, o 2 příspěvky výše je jedna krátká část již v provozu.
Tady je zpracované video z provozu z trasy a lze sledovat stavební vývoj:
Re: Gruzie
Napsal: 27.11.2021 14:48:32
od Diaľničiar
K výše uvedenému doplním ještě několik informací:
V 07/2020 poskytla EIB úvěr ve výši 106,7 mil. € na upgrade silnice E-60. Jde o dodatečné peníze na projekt, který zajistí modernizaci 2 úseků: 30 km segment Algeti - Sasakhlo, prodloužení komunikace po hranice s Arménii. A o upgrade 32 km sekce Rustavi - Red Bridge, prodloužení silnice po hranice s Ázerbajdžánem.
Rozšíření tahu E-60 na 4 JP se realizuje již několik let. Vychází to na již více než 700 mil. €. East West Highway E-60 (Senaki-Tbilisi-Red Bridge) je horský přechod, který je často uzavírán v zimním období pro vydatné sněhové srážky a sesuvy půdy a pády skal. Rehabilitace 52 km tahu Rikotti Pass má být dle vlády ukončená v roce 2023. O příspěvek výše je dokumentační video z jízdy z alternativní trasy, takže jsou ke shlédnutí jednotlivé objekty výstavby a není to opravdu snadný terén. Celkově se má zvednout i MPR z dnešních 60 km/h na 120 km/h.
Re: Gruzie
Napsal: 4.4.2022 9:33:32
od Diaľničiar
další zkapacitněný projekt silnice
Světová banka poskytne úvěr ve výši 109 mil. USD na projekt Kakheti Connectivity Improvement Project
*jedná se o 17 km 4- pruhu dálničního typu, kterým se zlepší napojení nejvýchodnějšího regionu Kakheti na hlavní město a dálniční síť státu
*jde o úsek mezi Sagarejo a Badiauri, součást tahu Tbilisi - Bakurtsikhe - Lagodekhi, což je součást koridoru spojujícího Kakheti s Tbilisi a zvyškem země
*Světová banka přispeje na 1 úsek, vláda postaví další 3 úseky tohoto koridoru s tím, že banka poskytne financování příprav
Koridor má být v provozu v roce 2025. Zbývající úseky mezi Badiauri a Lagoekhi jsou v plánu v pozdějším období v závislosti od intenzit provozu.
Napojení tohoto regionu na Tbilisi bude snadné, protože pohledem na mapu zjistíte, že Tbilisi leží hned vedle a je tedy nanejvýš logické, že se region dálničně na Tbilisi napojí.
Gruzie rozvíjí Z-V, S-J tahy a zlepšuje i napojení regionů na dálniční, zkapacitněnou síť nebo již dokonce staví nové trasy silnic napříč pohoří s tunelovými a mostními sekcemi. Ve výstavbě jsou již projekty za miliardy USD za masivní podpory bank: Světová banka, Asijská rozvojová banka a EIB.
Re: Gruzie
Napsal: 13.5.2022 17:43:15
od Diaľničiar
sledovaný megaprojekt v tématu
52 km upgrade na dálnici v rámci Rikoti Pass
88 mostů, 51 tunelů ... ve výstavbě
4 úseky:
Chumateleti - Khevi 11,6 km
Khevi - Ubisa 12,2 km
Ubisa - Shorapani 13 km
Shorapani- Argveta 14,7 km
část je v provozu, zbytek se aktivně staví, nyní na tom pracuje 4000 lidí
Není tam nic extra hmatatelné. Lze tomu rozumět tak, že se snad některé úseky zprovozní. Některé se ještě reálně staví, nedá se říct o instalaci technologií na celé trase. I dokončení pro rok 2023 je optimistické, ale kéž by tomu tak bylo. Obzvláště tranzit se musí potěšit, prospěje to i mezinárodnímu obchodu.
V západní části země úspěšně pokračuje rekonstrukce 21 km tahu v nákladech ve výši 4,5 mil. €. Jde o trasu Zestaponi - Kitskhi - Kharagauli. Probíhá pokládka vozovky.
Tady je zajímavé, že částečně v této trase se staví i ten tzv. Rikotti Pass - dálnice.
Tady je hezký záběr na tuto regionální silnici z 04/2022:
FOTO , kde je vedle této silnice vidět tunelovou sekci.
Další FOTO , na které je vidět zase hezkou mostní sekci vedenou nad touto regionální silnicí. Trasa Rikotti Pass je vedená zkráceně a jen asi nad polovinou tohoto regionálního tahu.
Rikoti Pass není nic jiného, že dálnice, kterou Gruzie staví z východu z Tbilisi na západ k moři. Ovšem nejtěžší si nechávají ke konci.
Ještě doplním, že další ohromující projekt, kterému se tady věnuji, je i Kvesheti - Kobi, nazývá se S-J koridor, jedná se o složitý horský úsek nad hlavním městem Tbilisi, který zásadně zkrátí dobu cestování, sníží náklady na PHM a zatraktivní dál region i trasu. Bude to doopravdy "obyčejná" silnice, jenomže v neobyčejném teréně: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 06#p223406 . Pro představu tady je:
Re: Gruzie
Napsal: 15.8.2022 17:44:54
od Diaľničiar
Výstavba 16 km silnice v rámci obchvatu Abastumani pokračuje dobře a bude ukončená v roce 2023. Informaci přinesl ministr infrastruktury. Je v regionu Samtskhe-Javakheti na JZ země. Na úseku se staví i 368m dlouhý tunel. Zemní práce jsou z 95% hotové. Investice představuje asi 15 mil. USD.
Na přechodu Bagratashen – Sadachlo mezi Gruzií a Arménií byl 19.8. slavnostně otevřen nový čtyřproudý hraniční most. To je na gruzínské S7 a arménské M6, na trase Tbilisi - Vanadzor - Jerevan.
Gruzinský ministr infrastruktury se vyjádřil k projektu Ricothi (Ricoti Pass):
Irakli Karseladze – některé úseky Ricothi budou otevřeny letos a celá 52 km dlouhá silnice bude dokončena v roce 2023
To, co se dnes u nás děje z hlediska rozvoje infrastruktury, je bezprecedentní, co do rozsahu i obsahu. Máme technologicky velmi nabité projekty, které jsou nejen pro zemi bezprecedentní, ale některé z nich jsou i v celosvětovém měřítku, - řekl ministr pro místní rozvoj a infrastrukturu Irakli Karseladze.
Podle ministra bylo v podmínkách pandemie otevřeno 70 km dálnice a z Tbilisi do Batumi je nyní možné jet za 4 hodiny místo 5 hodin.
Podle ministerstva pro místní rozvoj a infrastrukturu bude po dokončení výstavby všech silničních úseků na východozápadní dálnici trvat z Červeného mostu do Sarpy 4–4,5 hodiny místo 8 hodin.
„Pokrok nejnáročnějšího východo-západního úseku Ricoti je působivý. Z 97 mostů se pracuje na 90 mostech a na většině z 51 tunelů. Již bylo proraženo 32 tunelů a tento proces pokračuje. Mezi 4 úseky Rikoti je nejlepší postup na Khevi-Ubi a Ubisa-Shorapni, tedy centrální úseky, které plánujeme otevřít konkrétní část letošního roku a již máme naplánováno dokončení celého 52 km Rikoti silnici,“ řekl Irakli Karseladze.
Ministr také hovořil o projektu silnice Samtredia-Grigoleti a poznamenal, že výzvy projektu byly konečně překonány. Dokončení první a čtvrté části projektu je plánováno na konec roku. Teprve otevření prvního úseku nám dává možnost mít 86 km vysokorychlostní dálnici. V souladu s tím přijedeme do Lanchkhuti z křižovatky Argveta, Zestafoni po dálnici. Pokud jde o třetí sekci, výběrová řízení jsou v konečné fázi.
„Obecně lze říci, že po dokončení všech projektů se 460 km východozápadní trasy zkrátí o 30 km a bude mít 430 km. Z toho je již zprovozněno 219 km, na 118 km se pracuje. To je těch 118 km, které v podstatě zahrnují všechny hlavní úseky. Podle našeho plánu budou do konce roku 2024 otevřeny všechny hlavní úseky,“ uvedl Irakli Karseladze.
Staveniště Ricoti Pass ve směru ze Zestafoni do Khashuri. (52 km 4- pruh s asi 100 mostama a 50 tunelama)
nedaleko Kveda Tseva:
nedaleko Kveda Satsumbo:
mezi Kveda Satsumbo a Ubisa:
nedaleko Ubisa, stará silnice vedle nové:
nedaleko Sakasria:
nedaleko Vetkvichala:
nedaleko Khunevi:
svah směrem k tunelu Rikoti:
Re: Gruzie
Napsal: 23.11.2022 16:58:43
od Diaľničiar
Aktuální informace o průběhu výstavby 14 km dlouhého obchvatu Batumi. Některé „výzvy byly vyřešeny“, které bránily pokroku. Není jasné, kolik času ještě zbývá na dokončení. Původní termín byl 2020, přičemž zpoždění podle dřívějších vysvětlení dodavatele souvisí s covidem.
Nicméně (post-covid) „výzvy“ byly s největší pravděpodobností zdroje související na straně stavební společnosti. Business Magazine loni v září informoval, že (nový) termín do konce roku 2022 se neuskuteční. Vládní úřad uvedl, že kvůli "nesprávné mobilizaci požadovaných zdrojů dodavatelem postupují stavební práce pomalu". Uvedl také, že "dodavatelská společnost byla opakovaně varována oddělením i dozorovou společností a byla instruována, aby jednala v souladu se smlouvou".
Gruzínské ministerstvo infrastruktury očekává, že do konce tohoto roku bude otevřeno dalších 5 kilometrů oddělené dálnice se čtyřmi jízdními pruhy. Jde o (nespecifikovaný) úsek nově budovaného úseku Grigoleti-Kobuleti na dálnici S2. Při pohledu na satelitní snímky, poskytnuté snímky a vzdálenosti úseků se s největší pravděpodobností jedná o jižní část mezi Tsvermaghalou a začátkem stávajícího obchvatu Kobuleti u Shekvetili, podél černomořské arény.
Tato modernizace je součástí zjemnění trasy mezi Tbilisi a Batumi: nová S12 (Samtredia - Grigoleti) vteče jako 4proudá dálnice přímo do S2, přičemž úsek mezi Grigoleti a Shekvetili bude rovněž čtyřproudý, zatímco zbytek S2 (obchvaty Kobuleti a Batumi) zůstane prozatím mimoúrovňovou dvouproudou dálnicí.
Dne 10.12. se otevřelo celkem 15 km dálnic. To je rozděleno 10 km částí 4 dálnice S12 Samtredia - Grigoleti (mezi Khajalia a Supsa) a 5 km na S2 poblíž Shekvetili.
Část úseku 4 na S12 není dokončena: nový most přes řeku Supsa je stále ve výstavbě, takže doprava bude napojena na S2 ve stávajícím režimu.
Je zde více důležitých projektů ve výstavbě. Na západ od Tbilisi, na sever, horské průsmyky se překonávají tunelama, mostama. Dálničně, ale i silničně.
Gruzie oznámila, že začne upgradovat další úsek tahu na východ od Tbilisi. Jde o tah na Ázerbajdžán.
Jde o Sagarejo - Badiauri. Délka činí 17 km. Úsek je součástí nové hlavní silnice/dálnice Kakheti, na jejíž výstavbu v nejbližších dnech podepíše odbor dálnic ministerstva pro místní rozvoj a infrastrukturu Gruzie. Firma, která vyhrála výběrové řízení, dokončí práce v roce 2025.
Projekt je realizován za finanční podpory Světové banky (WB) a jeho celkové náklady jsou 276,7 milionů GEL, tedy asi 105 mil. USD.
Úsek mezi Tbilisi a Badiauri bude přestavěn na zcela novou mimoúrovňově oddělenou dálnici se čtyřmi jízdními pruhy v délce 52 kilometrů s návrhovou rychlostí 120 km/h. Výstavba prvních tří úseků v délce 35 kilometrů do Sagareja již začala a budou dodány v roce 2023 a 2024. Stavba čtvrtého úseku by měla být podle zadávacích podmínek dokončena do roku 2025.
Re: Gruzie
Napsal: 11.3.2023 19:32:26
od Diaľničiar
Vydatné srážky způsobily vysokou vodu (a silný proud) v řece Rioni. Pro řeku to není úplně zvláštní jev, tentokrát však způsobil poškození téměř hotového mostu na dálnici S12 u Samtredie.
Od zahájení stavby v roce 2014 bylo mnoho problémů. Ukrajinská společnost zahájila výstavbu 11,5 km dlouhého úseku nové dálnice mezi Samtredií a Japona. Nesplnili podmínky nabídkové smlouvy (většinou termín) – a téměř nepokročili. Silnice na zemi opravdu není problém, to je docela snadná rovina - ale problém byl a je přechod řeky. Poté po novém výběrovém řízení převzala výstavbu ázerbájdžánská společnost. Měli stejné problémy. V době, kdy jim také stát vypověděl smlouvu, byl most zhruba v polovině.
Stát obnovil výběrové řízení a nakonec uzavřel smlouvu s gruzínskou společností (vypadalo to, že to nikdo mezinárodní nechce dokončit – Gruzie se nebojí uzavřít smlouvu například s Číňany). Stát oba bývalé dodavatele zažaloval k mezinárodnímu arbitrážnímu soudu a v obou případech dal soud za pravdu gruzínskému státu. Je otázní, jak to bude nyní pokračovat.
Re: Gruzie
Napsal: 28.3.2023 19:00:55
od Diaľničiar
Kvůli vydatným dešťům a následnému sesuvu půdy se sjela i část betonového zpevnění u tunelového portálu a tím i poškodil rozestavěný portál tunelu v novém mega projektu Rikotti Pass. Stalo se tak v úseku Ubisa - Shorapani, který staví čínská firma.
Ministerstvo silnic vydává prohlášení a bere na vědomí, že během probíhajícího stavebního procesu na úseku Ubisa - Shorapni procesy sesuvu půdy aktivované v důsledku silných dešťů odstranily dočasně zpevněný povrch jedné z oblastí Ferdi a poškodily vnější betonový úsek.
V probíhající výstavbě úseku Ubisa - Shorapni východo-západní magistrály na sesuvném svahu na 10. km projekt počítá s komplexními zpevňovacími (kotevními) pracemi svahu.
To, co bylo poškozeno, tak to byl jen dočasně zpevněný svah.
V současné době probíhají práce na čištění svahu, po kterých bude obnovena výstavba projektem plánovaných prací. Na stavbě se pracuje a práce samozřejmě nejsou dokončeny. V souladu s tím bude platba stavební společnosti provedena po úplném dokončení prací a poté, co práce provedené dozorovou společností budou potvrzeny a akceptovány.
Gruzínské hlavní město Tbilisi bude mít moderní metro. Evropská banka pro obnovu a rozvoj poskytne Gruzii úvěr ve výši 50,6 mil. eur na modernizaci podzemní dráhy v hlavním městě Gruzie.
Dalších 5 mil. eur bude na tento projekt vyčleněno stejnou bankovní institucí formou grantu. Práce spojené s rekonstrukcí metra by měly být ukončeny za 3 až 4 roky a modernizováno by mělo být celkem 12 stanic, včetně eskalátorů.
Tbiliské metro je v provozu 57 let. Má 23 stanic ve dvou trasách. Poslední stanice byla zprovozněna v roce 2016. Délka první trasy je 40 km, druhé pak 17 km. Délka eskalátorů dosahuje 10 km, tunelů 54 km. Nejhlubší stanicí tbiliského metra je stanice Rustaveli, která se nachází v hloubce 60 m.
Byla zveřejněna studie na upgrade 31 kilometrového obchvatu Kobuleti na dálnici S2 / E70 na dálnici s 2x2 pruhy. Před deseti lety byl obchvat vybudován jako mimoúrovňová 1+1 silnice. Kvůli zvýšenému provozu do Batumi a Turecka a očekávanému dalšímu růstu se ministerstvo infrastruktury rozhodlo zahájit případovou studii.
Týká se celého úseku od Shekvetili severně od Kobuleti po Chakvi jižně od něj, kde již od roku 2006 existuje 4-proudý tunel. Na druhé straně tunelu je stále ve výstavbě obchvat Batumi, který se v současné době staví jako dvoupruhový tunel.
Osobně nepředpokládám, že by se to v dohledné době změnilo z důvodů geografie, hustoty domů u obchvatu Batumi a nákladů. Na severním konci obchvatu Kobuleti se připojuje 4-proudová modernizace S2.