Tádžikistán

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

ti-flag.gif
ti-flag.gif (628 bajtů) Zobrazeno 21773 x
ti-map.gif
ti-map.gif (29.26 KiB) Zobrazeno 21773 x
Rozloha: cca. 143 000 km2
Počet obyvatel: cca. 9,5 mil.
Hlavní město: Dušanbe (metropole cca. 1,1 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.11.2020 19:05:18, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Tato země má cca. 30 000 km silnic, z čehož je cca. 91% asfaltových (50-60% v dobrém stavu). Celoročně sjízdných je cca. 97% silnic.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

V roce 2007 se otevřel nový hraniční most mezi Afghánistánem a Tádžikistánem. :arrow:
new bridge.jpg
new bridge.jpg (73.12 KiB) Zobrazeno 21769 x
Most financovali hlavně USA, dále pak Norsko, Japonsko a EU. Má délku 700m a překlenul řeku Pyanj. Po otevření ním denně projelo 1000 aut za 24h.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav silniční sítě v roku 2007:

Vzhledem k převážně hornatému až vysokohorskému charakteru Tádžikistánu a nedostatečným finančním zdrojům je tádžická doprava obecně nerovnoměrná a hlavně nedostatečná. To platí v prvé řadě o silniční síti. Ještě v polovině 20. let v Tádžikistánu nebyly žádné pevné silnice. V některých oblastech dokonce nejsou ani silnice v našem slova smyslu. Nicméně silniční doprava je v Tádžikistánu nejrozvinutější druhem dopravy.

Vcelku dobré silniční spojení je v jihozápadní části země mezi městy Dušanbe, Kuljab, Kurgan-Tjube a Tursunzade, kde je také silniční hraniční přechod do sousedního Uzbekistánu. Rovněž v severní Sogdijské oblasti je silniční spojení dostatečné. Obě průmyslová a zemědělská centra země však mají přímé silniční spojení pouze v létě přes průsmyky Anzob a Šachristán ve výšce přes 3 300 m. Proto je dokončení celoročně sjízdné silnice Dušanbe-Chudžand otázkou strategického významu. Zatím dokončena nebyla. Byl pouze dokončen tunel a zbývá k němu napojit silnici.

Silniční spojení centra se severní a jihovýchodní částí země je nedostatečné, zajištěné vždy pouze jednou silnicí. Z Dušanbe vede severozápadním směrem silnice do Kyrgyzstánu, z potom odbočuje další cesta údolím ředky Pjandž do Chorogu a odtud přes teritorium Hornobadachšánské oblasti do Kyrgyzstánu. Prodloužení do Číny přes Murgab a průsmyk Kulma bylo dokončeno a spojuje Tádžikistán s čínským centrem Kašgarem. Význam této spojnice je ovšem redukován naprostou bezvýznaností Tádžikistánu jako obchodního partnera Číny. Ze stejné větve bylo v r. 2003 zajištěno přímé spojení mezi tádžickým Kuljabem a afghánským Kunduzem přes nově postavený most, vybudovaný s pomocí ruských vojenských jednotek přes Pjandž a dalších pět mostů je ve výstavbě. Z nich byl dokončen most v Nižní Pjandži, který spojuje Tádžikistán s Afghánistánem a Pákistánem. Jižním směrem vede silnice do uzbeckého Termezu a západním přes Tursunzade do uzbeckého Denau, kde se potom napojují na uzbeckou silniční síť. Její význam je ovšem paralyzován špatnými vztahy mezi Uzbekistánem a Tádžikistánem.

Zdroj: www.businessinfo.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy :arrow:

http://www.mintrans.tj/en

Aktuální největší silniční projekty:

Shagon–Zigar Road Construction (3. fáze)
Dushanbe-Uzbekistan Border (CAREC Corridor 3)

Obě stavby se vyznačují složitým skalním terénem a nedostupností.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav silniční infrastruktury se nijak nezlepšuje. Kromě hlavního města ani mezi většími městy není možno cestovat bez použití výkonnějších terénních vozidel. I když se na některé silnice v řádově desítkách km natahuje nová asfaltová vozovka, na takovou rozlohu země to je jednoducho málo, i díky horám, které zde jsou. Od hlavního města se směrem na 2. největší připravuje výstavba dálnice.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Geo »

Diaľničiar píše: Proto je dokončení celoročně sjízdné silnice Dušanbe-Chudžand otázkou strategického významu. Zatím dokončena nebyla. Byl pouze dokončen tunel a zbývá k němu napojit silnici.
Kolega se vratil s pulrocniho vyletu po stanech, a onen tunel patril rozhodne k zajimavym zazitkum. Doporucuji na youtube prohlednout videa z prujezdu. Ale uz jen to, ze to je tunel, kde se obcas nekdo otravi COckem, ktery byl otevren vlastne proto, ze kdyz byl zavren, tak kazdy znal nekoho, kdo ho skrz tunel pusti, atp... vypovidaji o tom, jak to tam vypada.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 13.1. se odevzdal do provozu Istiqlol Tunnel :arrow: (i pod jménem Anzhob)
4491299F-5906-468C-8821-E391BD1084BB_cx1_cy3_cw97_mw1024_s_n_r1.jpg
4491299F-5906-468C-8821-E391BD1084BB_cx1_cy3_cw97_mw1024_s_n_r1.jpg (82.69 KiB) Zobrazeno 18674 x
Je dlouhý 5040m a spojil Dušanbe a Khujand (2. největší město). Postavila ho íránská společnost Sabir Co. Nachází se asi 80 km SZ od Dušanbe na silnici M34.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 14.8.2017 11:19:11, celkem upraveno 1 x.
Důvod: doplnění informací
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

aktuální novinky:

Stát postaví ve východní polovině území známé pod názvem region Gorno-Badakhshan celkem 18 nových mostů za asi 50 mil. USD ve spoluprác s International Development Association. Práce se ukončí v roce 2023. Tato výstavba zajistí to, že se udrží ve sjízdném stavu dostupnost sídel v regionu.

Dále, ministerstvo dopravy informovalo 16.3., že se zrealizují následující práce:

s bankou ADB se upgraduje 73 km tah Dushanbe - Kurgonteppa Road, který bude rozdělen do 2 etap: Dushanbe - Chashmasoron (33 km) a Chashmasoron - Kurgonteppa (about 40 km); na tahu bude k dispozici LED osvětlení na solárním principu včetně tunelu Ozodi

Od Dušanbe se jede směrem na jih. Stávající trasa trvá časově asi 1,5h.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Tádžikistán bude moct zásadně vylepšit silniční tah Vakhdat - Karamyk (Kyrgyzstán). Dvě banky: Asian Development Bank (ADB) a the European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) mu totiž poskytnou úvěrový balík ve výši 350 mil. USD na stavební práce, které tento tah zcela zásadně zmodernizují. Tendrování pro stavební práce zahrnuje mj. i výstavbu nového 800m dlouhého mostu. Vakhdat leží u hlavního města Dušanbe. Znamená to nejen hospodářský rozvoj, ale i zlepšení mezinárodního obchodu v regionu. Trasa má délku kolem 250 km a je součástí dopravního koridoru CAREC.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.11.2020 18:01:15, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Tádžikistán bude moct postavit i nové silniční spojení na trase Obigarm - Nurobod. Jde o 75 km dlouhý projekt výstavby silnice, který má stát cca 350 mil. USD. Na projekt si prozatím zajistil 110 mil. USD na realizaci 1. etapy, úvěrem od Asian Development Bank (ADB). Budou se muset postavit i tunelove sekce a mosty. Asistuje i EBRD.

https://www.ebrd.com/work-with-us/proje ... oject.html
https://www.ebrd.com/work-with-us/proje ... 49650.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Během dekády se populace zvedla ze 7,5 na 9,5 mil. obyv., tedy o 1/4.

Mapa hlavních silnic z pohledu logistické dostupnosti státu:
TA.JPG
TA.JPG (190.72 KiB) Zobrazeno 9094 x
Stav silniční sítě: Ministerstvo dopravy se stará o 14 000 km silniční sítě. Jsou v tom jak mezinárodní tahy, tak další silnice důležité v rámci státu a je v tom i několik lokálních silnic, což je takový rozdíl proti běžným zvyklostem. Mimo toho existuje v zemi dalších 12 700 km silnic, o které se nestará ministerstvo, ale samosprávy a firmy. Z veřejné silniční sítě je 28% zpevněných, dalších 45% je zpevněno slabší vrstvou asfalto-štěrku, zbytek jsou štěrkové silnice. Většina silniční sítě se postavila před 70. lety 20. století a pro slabou následující údržbu a jen minimální opravy je dnes proto její stav na mnoha místech bídná. Stát se to snaží poslední dekádu změnit alespoň v obnově mezinárodních tahů a v rámci silnic u větších měst. Často to ale znamená prakticky novou výstavbu pro již nové normy hodné 21. století a nároků pro stávající dopravu. Na silnicích je obrovský investiční deficit způsoben nejen rozpadem Sovietského Svazu, ale pak taky pro občanskou válku. Čím vedlejší silnice, tím horší možnosti cestování. Problémem je i napojení na sousední státy. Je velká snaha základních partnerů a organizací, donorů a bank pomoct obnovovat hlavní mezinárodní tahy.
TAx.JPG
TAx.JPG (134.48 KiB) Zobrazeno 9094 x
Až v roce 2015 se na státní úrovni definoval bezpečnostní standard pro bezpečnost silničního porovozu. Jak v edukační rovině, tak v zajištění technické způsobilosti vozidel a taky v oblasti samotného cestního inženýrství.

Obzvláště u horských silnic musíte v zimním období počítat s uzavřením na max 1 den, když spadne lavina, tak se silnice čistí od sněhu. Staví se vícero tunelů a silnice se modernizují, takže se cestování proti minulosti zásadně zkracuje a je umožněná již i v zimě, pouze tedy s tímto omezením, které jsem uvedl. Respektivě počítat s tím, i když jsou již na trase nové silniční tunely v provozu.

National Development Strategy of the Republic of Tajikistan for the period until 2030 :arrow:

https://mintrans.tj/sites/default/files ... rategy.pdf

Kromě tohohle čtení dodám, že největší investice do silniční výstavby se realizují právě uplynulou dekádu a budou pokračovat v té další, protože vícero projektů je v realizaci a další se připravují. O několika projektech jsem psal v tématu. Dálniční síť se tady stavět prozatím neplánuje, silnice dálničního typu jsou kolem největších měst.

Kým v rámci státu se tedy opravují hlavní mezinárodní tahy, tak samozřejmě pohled na hlavní město je již o něčem jiném. V 07/2020 se do provozu odevzdala nová MÚK na silnici RB02 na západní straně města a není první v uplynulé dekádě. Více zde: https://www.mfa.tj/en/berlin/view/6186/ ... hanbe-city .
FfCXTCJ.jpg
FfCXTCJ.jpg (249.09 KiB) Zobrazeno 9094 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Tádžikistán opraví problematický tunel Istiqlol ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 66#p123866 ). Práce provede iránská společnost Farob. Tunel byl sice prvně odevzdán do provozu v roce 2007, ale pak se vícekrát dokončoval a opravoval, ale pro nedostatek peněz se tato činnost přerušila v roce 2010. Jde o 5 km dlouhý tunel, který nemá vyhovující větrání, nezpevněnou vozovku atp. Výslovně nebezpečný byl při srážkách, protože byl vytápěn.

Jde o strategický tunel na důležité silnici M34, protože zajišťuje i v zimě spojení mezi 2 největšími městy v zemi. Respektivě až s Uzbekistánem.

Stát sestavil pro letošní rok rozpočet pro silniční výdaje ve výši 708 mil. USD. Jak na opravy, tak na novou výstavbu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

psáno 6.1.2020:
Diaľničiar píše:Tádžikistán bude moct postavit i nové silniční spojení na trase Obigarm - Nurobod. Jde o 75 km dlouhý projekt výstavby silnice, který má stát cca 350 mil. USD. Na projekt si prozatím zajistil 110 mil. USD na realizaci 1. etapy, úvěrem od Asian Development Bank (ADB). Budou se muset postavit i tunelove sekce a mosty. Asistuje i EBRD.

https://www.ebrd.com/work-with-us/proje ... oject.html
https://www.ebrd.com/work-with-us/proje ... 49650.html
Vývoj:

European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) přispěje částkou 150 mil. USD.
Asian Development Bank (ADB) přispěje částkou 110 mil. USD.
Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) přispěje částkou 50 mil. USD.

Zbytek se očekává od vlády.

Doplním, že na trase se mají postavit 2 tunely v celkové délce 3,3 km a 2 hlavní mosty v celkové délce 750m.

Tímto projektem se zásadně zlepší cestování horskou oblastí, zesilní obchodní vazba atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Čína přispěje 125 mil. USD na upgrade RB04 v údolí řeky Panj mezi Kalaikhum a Vanj. Jde o bídnou silnici kolem hranic s Asfghánistánem obklopená vysokýma horskými masivama. Jediný přístup do Gorno-Badakshan.

https://eurasianet.org/tajikistan-accep ... n-expected
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 29.10. se inaugurovalo rozšíření silnice RB09 na 4- pruh mezi Dushanbe a Kyzylkala v celkové délce 73 km.

Projekt byl rozdělen do 2 fází. Jde o největší projekt tohoto rozsahu. Ještě se bude rozšiřovat další úsek jakožto 3. fáze mezi RJ058 až Bokhtar, čímž vnikne asi 100 km 4- pruh mezi Dushanbe a Bokhtar.

https://www.asiaplustj.info/ru/news/taj ... trim-video

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tádžikistán

Příspěvek od Diaľničiar »

V Tádžikistánu budou provedeny nové silniční a mostní práce, které pomohou zlepšit dopravní infrastrukturu země. Konzultační práce pro nové projekty v tádžickém regionu Sughd a autonomní oblasti Gorno-Badakhshan bude zajišťovat konsorcium zahrnující jihokorejskou ISAN Corporation a kazašskou M50 Consulting Group.

Jedním ze stavebních projektů je 200m most přes řeku v Khorogu a také 1,1 km přístupových cest ke stavbě. Dalším projektem je nový most ve vesnici Barsem. Součástí bude také nový silniční úsek se dvěma úseky s opatřeními na ochranu proti lavinám a údržbovými a opravnými pracemi na 51 km silnic v tádžickém regionu Sogd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“