Stránka 2 z 2

Re: Srí Lanka

Napsal: 15.1.2018 18:08:01
od Diaľničiar
V roce 2011 jsem tady zavěsil mapu a dole na jihu je prodloužení Jižní dálnice směrem po jižním okraji ostrova a nyní bych na to upřímil pozornost na rozdělení na jednotlivé úseky a vizualizace (někde mají krávy, někde lesní zvěř no a někde slony): http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... stcount=75
21728508_1430309413673539_4394731267273745120_n.jpg
21728508_1430309413673539_4394731267273745120_n.jpg (126.13 KiB) Zobrazeno 11508 x
staví se a na odkazu http://www.rda.gov.lk/supported/project ... /esep.html jsou dole i záběry rozestavěnosti :P

Dále, dne 8.1. se v hlavním městě Colombo odevzdal do provozu flyover Rajagiriya, je v délce 533 metrů, v parametrech 4-pruhu, ve výstavbě byl od roku 2016. Více informací: http://www.lankabusinessonline.com/raja ... ight-fold/ . :arrow:
news009gossiplanka.jpg
news009gossiplanka.jpg (314.27 KiB) Zobrazeno 11508 x
Obrázek

a tohle si neodpustím, to plně charakterizuje místní prostředí, odpočívka na Southern Expressway :arrow:
DFCaQ5nXgAAl_bM.jpg
DFCaQ5nXgAAl_bM.jpg (140.83 KiB) Zobrazeno 11508 x
V zemi se staví i 39 km E04 Central Expressway. O několik příspěvků výše je rozdělení jednotlivých úseků.

Central Expressway: http://www.cep.rda.gov.lk/

První dálnice v zemi byla odevzdaná do provozu v roce 2011. V roce 2020 může být v provozu 300-350 km dálnic. :idea:

Reální řešení pro usnadnění provozu mezi městy a regiony na jinak velmi přetížených silnicích, které není kde ani jak rozšiřovat. Silniční síť vybudovaná před 50 lety jednoduše nepostačuje. Dálniční síť to vyřeší a v rámci měst se staví nad zemí.

Stav hospodářství:
*HDP poslední roky pomaleji stoupá, ale z hlediska vývoje za 10 let stouplo na 81 mld. USD v roce 2016 (z 30 mld.)
*vládní dluh je na úrovni kolem 80% HDP
*nezaměstnanost je na úrovni 4-5%, nezaměstnanost mladých na úrovni 18%
*deficit státního rozpočtu v roce 2017: -5,2%, v roce 2018: -4,8% HDP

I tady se v rámci rozvoje dálniční sítě potýkají s mnoha problémama: dopady na ŽP je kritizováno, že se posuzuje málo v rámci Centrální dálnice. Problémem bylo i financování, které bylo silně závislé na úvěrování z Číny, až nyní tady do toho vstoupilo i Japonsko, tak se ulevilo. Ale zátěž bude citelná ještě dalších 15 let po dobudování jednotlivých tahů. Na druhou stranu vlády nedělají nic jiného než to, co doporučovala celá řada ekonomů: propojit chudé zemědělské regiony s městy, v těch ulevit přeplněným silnicím, napojit přístavy a letiště a okrajové zóny horských oblastí s cílem zlepšení toku turistů. Vláda nestaví neúměrně dlouhé tunely, ale třeba i nedávné povodně ukazují na některé nedostatky v plánovaní nových staveb.

Re: Srí Lanka

Napsal: 16.10.2018 14:49:20
od Diaľničiar
V hlavním městě Colombo se zrealizuje další vyvýšená silnice. Bude mít délku 5,3 km, půjde pomezi budovy tak jak to již tady bývá a celkové náklady na projekt činí 360 mil. USD, z čeho 300 mil. USD je úvěr z Asijské rozvojové banky (ADB). Nová silnice bude pro uživatele zpoplatněná vzhledem k tomu, že ušetří cestovní čas, ale stane se tak, až se postaví i navazující most ponad řeku Kelani, co je naplánované pro rok 2020 a tento spojí Galle Face. Projekt obsahuje i rozšíření a upgrade 1,4 km dlouhého úseku silnice směrující k přístavu.

Re: Srí Lanka

Napsal: 5.4.2019 14:23:59
od Diaľničiar
Čína půjčí z EXIM banky na projekt Centrální dálnice (výše zmíněná; kdysi ve vláknu pak Severní) 989 mil. USD na její výstavbu. Docela důležitá zpráva.

https://colombogazette.com/2019/03/22/c ... xpressway/

Re: Srí Lanka

Napsal: 20.10.2019 9:27:38
od Diaľničiar
Diaľničiar píše:V hlavním městě Colombo se zrealizuje další vyvýšená silnice. Bude mít délku 5,3 km, půjde pomezi budovy tak jak to již tady bývá a celkové náklady na projekt činí 360 mil. USD, z čeho 300 mil. USD je úvěr z Asijské rozvojové banky (ADB). Nová silnice bude pro uživatele zpoplatněná vzhledem k tomu, že ušetří cestovní čas, ale stane se tak, až se postaví i navazující most ponad řeku Kelani, co je naplánované pro rok 2020 a tento spojí Galle Face. Projekt obsahuje i rozšíření a upgrade 1,4 km dlouhého úseku silnice směrující k přístavu.
Uvedené se již staví.

detaily projektu: https://www.adb.org/news/adb-supported- ... -sri-lanka

Výstavbu realizuje čínská stavební společnost China Civil Engineering Construction Corporation, ale společně s místními firmami. Hotovo má být za 3 roky.

Re: Srí Lanka

Napsal: 9.11.2019 17:09:03
od Diaľničiar
v provozu jsou další 3 dálniční úseky v celkové délce 49 km:

Southern Expressway (E01)
*úsek Barawakumbuka - Andarawewa (Mattala Airport) v délce 22 km je v provozu od 8.11.
*úsek Andarawewa - Hambantota (s přivaděčem) v délce 17 km je v provozu od 8.11.

Outer Circular Expressway (E02)
*úsek Kadawatha - Kerawalapitiya v délce 10 km je v provozu od 9.11., čímž se tento tah dokončil

Srí Lanka vlastní dálnice teprve od začátku této dekády, ale úspěšně tuto síť rozvíjí. :P

Re: Srí Lanka

Napsal: 28.3.2020 20:49:17
od Diaľničiar
Dne 23.2. se do provozu dostávají zbývající úseky na Southern Expressway (E1). Úsek Godoma - Barawakumbuka, který sestával z 5 menších úseků v celkové délce 57 km.

Zdroj: http://www.dailymirror.lk/caption_story ... 110-183625

Re: Srí Lanka

Napsal: 12.11.2020 17:33:08
od Diaľničiar
Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Za dekádu se populace rozrostla o asi 2,5 mil. lidí aneb 10%. Co se týče silniční infrastruktury, tak tady je dostatek informací a já je mohu jenom aktualizovat. Srí Lanka začala s výstavbou dálniční sítě minulou dekádu a pokračuje s ní do této. Dálniční tahy mají za cíl odlehčit přeplněné hlavní silnice, kde to vlastně byla jedna dlouhá kolona a usnadnit přístup turistů do zajímavých lokalit, tedy vyřešit dvě mouchy jednou ranou. Tento rozvoj jde ale ruka v ruce se zadlužováním státu a výdaje stoupají celkově na vícero stran a jednoduše řečeno poslední roky na tom stát není již finančně dobře. Po posledním vývoji, kdy jsou tady i bezpečnostní hrozby, výjimečný stav až po pandemii COVID-19, kdy tedy i turistů je citelně menší pocet, tak se Srí Lanka dostává do opravdu složité situace. Srílanská ekonomika se v roce 2019 nenacházela v dobré kondici. Její růst byl nejnižší ze zemí jihoasijského regionu, země je zatížena vysokým zahraničním dluhem. Důležitý segment srílanské ekonomiky – turistický ruch – poklesl po výbuších v dubnu 2019 již podruhé v krátké době, když turisté omezili příjezdy na ostrov již v období ústavní krize na konci roku 2018. Srí Lanka je na pokraji bezprecedentní finanční (cash-flow) kalamity, která vznikla v důsledku rozvíjejícího se schodku příjmů a zvýšených výdajů spojených s řešením dopadů koronavirové pandemie. Nebudu se podrobně věnovat tamní finanční situaci, ale Srí Lanka musí letos zaplatit bezmála 5 mld. USD půjček a státu se prvně nepovedlo získat 220 mil. USD vydáním tzv. rozvojových dluhopisů. Na pokraji propasti je stát jako takový, protože bezpečnostní složky jako i další státní zaměstnanci mají nepravidelné příjmy. Dluh vlády stoupl na 87% HDP a ke konci roku bude zřejmě již dosahovat 92%. Prohlubuje se obchodní schodek. Obrovský pokles příjmů pociťují srílanské nákladní přístavy. Jen za duben to bylo o -50%. V únoru byl pokles turistů o bezmála 18%. Cestovní ruch se na HDP podílel až 12,5% HDP. Takže MMF odhaduje, že letos se ekonomika zřejmě dostane až do recese. A to samo o sobě tohle všechno zvýší nezaměstnanost, v dalším roce bez práce 1 až 1,5 milionu lidí. Již nyní je nad úrovní 5% a je to nejvíce za posledních 11 let. Poklesl rating a stát, pokud se bude chce vyhnout nejhoršímu, tak bude muset zavést v roce 2021 a dalších letech opravdu razantní snížení výdajů.

Dálniční síť byla dlouhou dobu financovaná z půjček a posledně od Číny. Ta na vnitrozemskou dálnici půjčila bezmála 1 mld. USD, já to tady ve vlákně uvedl. Mnoho ekonomů delší dobu bilo na poplach, že tak razantní výdaje na infrastrukturu (to nebylo jen o dálnicích) v ne právě nejlepší kondici a pak ještě neustále se zvyšující závazky vůči Číně není dobré pro budoucnost státu a již je to tady. Takže se nedá očekávat udržení dosavadního boomu rozvoje všeho v silniční infrastruktuře, to je vysoce nereální situace. Budou tady rádi, když se dostaví co je ve výstavbě. A to se patrně dobuduje, protože na to jsou ty pení "vázané". Pandemie tuto situaci tady razantně zhoršila a ten výhled je špatný i proto, že to co Srí Lanku tahalo šlo ke dnu.

Web ministerstva silnic vypadává, ale to souvisí s nestabilitou vlád. Během dekády se to portfolio silnic změnilo 3x, jednou s přístavama, jindy s dopravou, teď samostatně. Důležitý je web RDA, kde je taky dálniční mapa (bez toho co je v provozu od 2020): http://www.rda.gov.lk/supported/maps/ex ... _11_07.jpg :P

Dále, tady je National Master Plan rozvoje silniční sítě státu pro roky 2018 až 2027: National Road Master Plan 2018 - 2027 - tam je mj. i veškerá statistika :ok: i když ne zcela aktuální, ale pro obraz je to postačující.

Já jen aktualizuju rozsah dálniční sítě, který je již v úrovni min. 276 km. A tedy v letech 2011 - 2016 se do provozu dostalo 170 km a 2017 - 2020 dalších 106 km. Celá dálniční síť má mít rozsah cca. 500 km.

Veškeré plány, studie k výstavbě dálnic, silnic, mostů naleznete zde v rozcestníku: http://www.rda.gov.lk/source/publications.htm .

Obsah státních webů je od roku 2018 od politické krize málo upgradovaný. Chybějí tam souhrnné aktuální informace posledních let. Takže i údaje silničního úřadu pro síť Expressway ( http://www.exway.rda.gov.lk/index.php?p ... twork/exps ) jsou v tom, že v provozu je 169 km, protože to počítá jen do roku 2016. Master Plan je v pořádku, protože ten byl vypracovaný před otevřením dalších úseků v letech 2019-2020. :idea:

Re: Srí Lanka

Napsal: 12.11.2020 18:05:14
od Diaľničiar
extra příspěvek věnující se dálniční síti ve výstavbě/plánech

Centrální dálnice (směr vnitrozemí) :arrow:



vizualizace jedné MÚK:


Nový Most Kelani (vícekrát ho spomínám ve vlákně) :arrow:

třeba v souvislosti zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 29#p197929
000.JPG
000.JPG (43.73 KiB) Zobrazeno 5612 x
001.JPG
001.JPG (157.33 KiB) Zobrazeno 5612 x
Paket 2, výstavba:


Paket 1, výstavba:


původní vizualizace:


projekt v širších souvislostech, plán z r. 2013:
  • A bridge costing some US$321 million will be built in Sri Lanka to span the Kelani River. This new link will reduce congestion at Baseline Road and in the area of Peliyagoda. The bridge is expected to take three years to construct and will measure 415m long. The project is being funded by the Japan International Cooperation Agency (JICA), which is also funding the design detail and feasibility studies. Meanwhile the Asian Development Bank (ADB) has approved credit $75 million for the construction of roads linking to Sri Lanka's first expressway, which stretches from Colombo the South of the country. Most of the loan will be spent on building 33.5km of national highways. These are the 14.4km Kesbawa-Pokunuwita road, the 2.1km Kirulapona-Homagama road, the 12.4km Southern Expressway-Mathugama road, the 2.1km Ratmalana-Mirihana road and the 2.5km Moratuwa-Piliyandala road. In addition the Road Development Authority is carrying out a feasibility study for national highways stretching over 250km and engineering designs for national highways stretching over some 200 m as well as financing a long-term expressway connectivity plan. According to ADB, estimates show that Sri Lanka's road capacity will have to be increased by two fold in every eight to 10-year period in order to cater to growing demand.
Až 4000 rodin se muselo přestěhovat pro tento mega projekt v hlavním městě.

Mezisouvislosti: http://www.themorning.lk/new-kelani-bri ... -approved/

Už kdo to staví, kdo to vypracoval původně a jaká je výsledná cena tady řešit nemusíme, ale pro představu co se tedy v tomto státě staví nyní to myslím si postačuje.

Re: Srí Lanka

Napsal: 10.9.2021 16:53:36
od Diaľničiar
Most snů, nový Kelani Bridge ve výše uvedeném souhrnu se blíží do konce realizace. Zde je zachycen stav z 08/2021:
1.JPG
1.JPG (98.64 KiB) Zobrazeno 4889 x
Tady byl stav výstavby k 05/2021:


Re: Srí Lanka

Napsal: 27.11.2021 13:25:20
od Diaľničiar
blok info

Výše uvedená a v tématu sledovaná stavba Kelani Bridge je v provozu. Jde o 6- pruhový most nad řekou Kelani v hlavním městě Colombo aneb i o 3 km proloužení E03 Colombo - Katunayake Expressway.

poloha na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=6.9 ... 45/79.8822

https://island.lk/new-kelani-bridge-to- ... nt-and-pm/




Dále, International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) poskytne úvěr ve výši 500 mil. USD na vylepšení a lepší údržbu až 3000 km regionálních silnic. Zásadním způsobem se zlepší propojení regionů a jejich napojení na hlavní silniční resp. dálniční síť. To pomůže zvednout hospodářský růst vzhledem k lepší dostupnosti zemědělských regionů resp. k zajištění lepšího přesunu pracovní síly.

Re: Srí Lanka

Napsal: 5.1.2022 10:07:34
od Diaľničiar
Dne 15.1. se do provozu odevzdá 41 km úsek na tahu Central Expressway (E04) mezi Mirigama a Kurunegala. Tím bude v provozu 60% plánované dálniční sítě s výstavbou které se začalo teprve před dekádou. Úsek se měl otevírat mezi 10-11/2021, ale odložilo se to.

http://www.colombopage.com/archive_21B/ ... 6129CH.php

více o centrálním tahu: https://www.cep.rda.gov.lk/

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Srí Lanka

Napsal: 10.7.2022 18:53:10
od Diaľničiar
Výše uvedené se stalo:
http://www.adaderana.lk/news/79901/ethu ... ared-open-
https://www.mohsl.gov.lk/en/view-news.php?id=78

Dále, upřesním, že v zemi je v provozu celkem 313 km dálniční sítě. To odpovídá asi 60% plánované délky rozsahu dálniční sítě, která se buduje jen něco déleji, než 1 dekádu.
00.JPG
00.JPG (32.02 KiB) Zobrazeno 1584 x
Síť hlavních státních silnic značených jako AA-AB-AC je pak o velikosti 4200 km, z čeho samotné hlavní státní silnice mezi městy činí 3700 km (AA).

Síť silnic, o které se manažmentem stará stát jsou i silnice kategorie B, kterých je 8000 km.


Dále, ačkoliv jsem se tomu na jaro nevěnoval, tak nyní to je již nevyhnutní. Srí Lanka je ve složité finanční situaci a i hospodářských problémech, když přestala na jaro zvládat státní dluh ve výši asi 50 mld. USD. Vstoupila do jednání s MMF. Samotné dálnice staví a financuje často Čína, ale i tyto půjčky musí Srí Lanka řešit, protože v opačném případě Čína "zabere-ovládne" většinu významné infrastruktury v zemi. Jestli se tak stalo/nestalo již nesleduji. Největším věřitelem je Japonsko, následováno bankou ADB a až pak je Čína.

Kvůli tomuto ale ztrácí Srí Lanka na klidu (masivní protesty), čímž ztrácí turisty. Pro vysokou inflaci a rozsáhlé nepokoje tak již ze země utekl prezident a v posledních dnech vyhořela vila premiérovi, který slíbil, že uvolní moc.

Srí Lanka již nemá zásoby PHM. Nemá cizí měnu a prakticky jakkoliv analyzovat výši dluhu je v této fázi zbytečné. Sama Čína má nejvyšší podil na infrastruktuře, kterou budují hlavně poslední vlády, co souvisí i s dálnicemi. Ale Čína nemůže udělat extra výjimky, ačkoliv má Srí Lanku mezi investičními prioritami (jako i Pákistán atp.), protože problémy jsou i jinde ve světě a Čína by pak musela dělat ústupky všude. Přitom v samotné Číně má dnes sektor stavebnictví (developerské firmy, dálniční firmy) problémy.

chronologie vývoje posledních měsíců: https://www.theguardian.com/world/2022/ ... esignation

jak vláda již zakázala prodej PHM pro osobní vozidla: https://www.bbc.com/news/world-61028138

několik příkladů spatných investicí: https://abcnews.go.com/International/wi ... s-84851676

Re: Srí Lanka

Napsal: 20.6.2023 19:31:59
od Diaľničiar
Ekonomické informace z 02-04/2023:

Srí Lanka sestavila rozpočet v letošním roce, ve kterém nastavila fiskální deficit ve výši 5,9% HDP.

Srí Lanka se snaží snížit celkový dluh o 17 miliard dolarů, čtete dobře. Snaží se totiž o restrukturalizaci zadlužení. Je snaha diskutovat napříč politick= spektrum tak, aby se povedlo získat půjčku ve výši 3 mld. USD od MMF. Ten jak je známo půjčí po naplnění reforem resp. dlouhodobě po zahájení reformního procesu.

Prezident Ranil Wickremesinghe také řekl, že země bude diskutovat o restrukturalizaci dluhu s Indií a Pařížským klubem věřitelů na jedné platformě a s Čínou odděleně. Podle oficiálních vládních údajů dluží Srí Lanka bilaterálním věřitelům 7,1 miliardy dolarů, přičemž 3 miliardy dolarů dluží Číně, 2,4 miliardy dolarů Pařížskému klubu a 1,6 miliardy dolarů Indii.

Tento ostrovní stát s 22 miliony obyvatel, který se dostal do nejhorší finanční krize od získání nezávislosti na Británii v roce 1948, si minulý měsíc zajistil půjčku od MMF.

Země potřebuje do roku 2028 nebo 2029 zrychlit růst na 6 % nebo více, aby mohla splatit dluhy a rozvíjet se. Na to potřebuje investice ...

Srí Lanka bude mít pravděpodobně další rok hospodářského poklesu v roce 2023, uvedla ve středu ratingová agentura S&P, ale poznamenala, že podmínky v zemi se začínají stabilizovat. Potvrdila dlouhodobý a krátkodobý úvěrový rating Srí Lanky v cizí měně jako „SD/SD“, což znamená selektivní selhání, a ponechala výhled na dlouhodobý rating v místní měně jako negativní.
  • Každý rok projede 35 000 ultra velkých kontejnerových lodí (ULCV) a lodí na hromadný náklad a dalších 5 000 ultra velkých přepravců ropy (ULCC) přes srílanskou Ocean Expressway, která dovozcům, vývozcům, přepravcům a spotřebitelům přináší úspory ve výši 8 miliard dolarů ročně – aniž by Srí Lanka dostal ani cent z příjmů.
* Vládní příjmy se v roce 2023 zvýší na 15 % HDP a primární přebytek se do roku 2025 zvýší na 2 % HDP

* Dluh veřejného sektoru se má ve střednědobém horizontu snížit na 100 % HDP (k 09/2022 byl ve výši 120% HDP)

* Ve střednědobém horizontu by se inflace měla vrátit na střední jednocifernou úroveň

* Hospodářský růst se ve střednědobém horizontu zvýší o 5 %.

Zpráva o rozpočtu 2023: https://www.pwc.com/lk/en/assets/budget ... _Final.pdf

Výdaje na dopravu a silnice se sice mírně zvýší, ale ve skutečnosti propadnou ve vztahu k celkovým výdajům. V poměru k HDP budou stagnovat, ale nemají se zásadně propadnout.