Financování silniční sítě
Brazilská federální vláda spravuje federální dopravní systém, který realizuje prostřednictvím federálních agentur nebo koncesní formou nebo jinou autorizací tak veřejnými jak i soukromými firmami nebo formou PPP. Nezáleží na typu administrace, federální vláda má právo zasáhnout do kterékoliv části silniční infrastruktury z hlediska použití finančních prostředků.
V roce 2001 se vytvořila nová federální agentura pod ministerstvem dopravy na implementování politik, které určí spravování infrastruktury federálního dopravního systému, včetně provozu, údržby, výstavby, zvýšení kapacity na silnicích a terminálech.
Zároveň byla v roce 2001 daň uvalená na dovoz a prodej ropy a produktů z něj, plynu a jiných derivátů přesměrována jako zdroj financování dopravních infrastrukturních programů. 29% peněz se distribuuje státům a federálnímu distriktu a tyto peníze se musejí nasměrovat na dané cíle. Státy pak musejí 25% poskytnout svým městem a obcím a i tyto peníze musejí být použité na financování dopravních infrastrukturních programů. Brazílie nezavedla extra zdanění vozidel.
Silniční infrastruktura
Národní dopravní systém
Dle zákonu z roku 2011 se ustanovil Národní Dopravní Systém (Sistema Nacional de Viação, SNV) v souladu s federální ústavou, která určuje, že federální vláda má pravomoc přímo nebo prostřednictvím oprávnění, koncese nebo povolení poskytovat služby v mezistátní a mezinárodní osobní silniční dopravě. Tyto dopravní systémy jsou pak ve 3 úrovních: federální, státní a regionální (městská). Tyto systémy se pak neuplatňují pouze v silničním provozu, ale i na železnici, vodě a letecké dopravě. Federální systém spravuje SNV.
Federální dopravní systém
SFV (Sistema Federal de Viação) je složený z federálního silničního subsystému, federálního železničního subsystému, federálního vodního subsystému, federálního vzudšního subsystému. Správa SFV přináleží federální vládě a zahrnuje plánování, výstavbu, údržbu, provoz komponentů.
Federální vláda musí vykonávat SFV prostřednictvím federálních agentur a orgánů nebo koncesí, oprávněním nebo veřejnou nebo soukromou společností nebo systémem PPP. Federální vláda může poskytnout finanční prostředky bez ohledu na to, který typ administrace má dané části na starost.
Financování národní silniční infrastruktury
Výstavba silnic a jejich údržba je v podstatě financovaná federální vládou prostřednictvím mýta, koncesí nebo ze zdanění dovozu a prodeje ropy a ropních produktů, plynu a dalších derivátů a etanolu.
Mýto
Článek 150(V) v Ústavě zakazuje federální vládě, státům, federálnímu distriktu a samosprávám limitovat pohyb osob a tovaru mezi státy nebo je extra zdaňovat s výjimkou zpoplatnění užívání vládou udržovaných silnic.
Koncese
Vláda může udělit koncesi na výstavbu a provoz federálních silnic a údržbu stávajících silničních projektů prostřednictvím výběru mýta.
Dle zákona z roku 2005 se regulují koncese veřejného sektoru a veřejných prací a musí se řídit článkami z ústavy.
Vláda je oprávněná pověřit ministerstvo dopravy zadělením 25-roční koncese a může se udělit její další 25-roční obnovení a to pro města, státy i federální distrikt nebo pro seskupení firem, které spravují dálnice nebo silnice nebo rozvíjejí federální silniční projekty. Poplatky se pak řídí dostupností daných projektů a ty mohou být z oblasti zkapacitnění dopravního toku, z nových prvků bezpečnosti nebo jiných vylepšení projektů infrastruktury.
Federální vláda může poskytnout koncesionáři finanční prostředky na ty práce, které nejsou součástí udělení koncese, ale mají souvis s danými objekty.
Na základě zákonu z r. 2001 se vytvořil národní departement dopravní infrastruktury (Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes, DNIT), tedy federální agentura pod ministerstvem dopravy a tato administruuje infrastrukturu SFV včetně provozu, údržby a jakékoliv stavební aktivitě vedoucí k navýšení kapacit a rozšíření infrastrukturní sítě nových silnic, terminálů dle daných směrnic zákonu.
Příjmy z daní
Zákon z roku 2001, vytvořil intervenční ekonomický příspěvek (Contribuição de Intervenção no Domínio Econômico, CIDE), daň z dovozu a prodeje ropy a ropních produktů, plynu a dalších derivátů a etanolu.
Příjmy CIDE jsou alokované do rozpočtu a dále směrují na financování dopravní infrastruktury a na financování ekologických opatření souvisejících s petrochemickým a plynárenským průmslem. To znamená, že v konečném důsledku tyto peníze netvoří jen federální příjmy, ale i státní a samosprávní. Sazby se pak člení dle jednotlivých produktů.
Zákonem z roku 2002 se tvoří kriteria pro vznik národního fondu dopravní infrastruktury (Fundo Nacional de Infra-Estrutura de Transportes, FNIT).
Prostředky z fondu CIDE pak směrují na klíčové cíle v redukci spotřeby paliva v rámci ekonomických směrů investicí do národní infrastruktury nebo se zlepšuje bezpečnost provozu a investuje se do veřejné hromadní dopravy, do zvýšení kapacity dopravních toků na větší objem přepravy tovarů a osob. To vše v souladu s urbánním plánem a ekonomickou návratností projektů.
FNIT je řízený ministerstvem dopravy a financuje dopravní infrastrukturální investiční programy. Jsou vymezené do multimodální aplikace v plnění zákonu o rozpočtu a musejí se dodržet zadané cíle z hlediska financování daných programů.
Další zákon pak upravuje i to, že správa federální silniční infrastruktruy a provoz dopravy se má převádět decentralizovanou formou dalšími úřady pod federální vládou. Možno využít i soukromé společnosti, koncese a jiná oprávnění.
Nové iniciativy v silniční infrastruktuře
Zákon z roku 2001 byl posledním velikým zákonem v oblasti legislativy v získávání vyššího financování pro silniční infrastrukturu. V této souvislosti prozatím Brazílie neplánuje zavádět z centrální úrovně daň za ujetou vzdálenost na každé vozidlo.
zdroje pro další čtení: dají se dohledat ve vláknu (zmiňované úřady)
ústava ...
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/co ... tuicao.htm
PPP ...
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_a ... l11079.htm
další zákony:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Le ... L10233.htm
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/le ... L10336.htm
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/le ... l10636.htm