Takže, tady se pokusím shrnout dálniční síť a stejně tak i její stav. Nechci to dávat do jednoho příspěvku výše.
V 08/2019 proběhla médiami základní informace, že 75% silnic je ve vyhovujícím až špatném stavu. Jen 25% je ve velmi dobrém stavu. Značí to, že degradace silniční infrastruktury pokračuje navzdory všem možným nepřímým nástrojům, které jakožto další alternativy mají zamezit pokračování tohoto stavu. Až 39% silnic si vyžaduje okamžitou opravu.
Zlý stav silnic a špatný technický stav vozidel má za výsledek realitu, že stoupá i počet dopravních nehod. Denní průměr 1.Q 2019 byl 29. Takže silniční úřad na pokyn ministerstva dopravy vypracoval 10 roční plán pro dálnice a hlavní tepny napříč ostrovem, které se do roku 2030 zmodernizují. Vlastními kapacitami, vlastní technikou, vlastním materiálem, jak jen to bude možno realizovat. Nebude to tak drahé, ale ani to zřejmě nevydrží. Tyhle fakty vychází ale z ekonomického postavení ostrovního státu a z blokády.
Silniční síť je k roku 2019 o celkovém rozsahu 71 138 km, z čeho národní zájem tvoří bezmála 11 000 km a ještě má význam i 2000 km provinčních silnic.
Autopista Nacional, což je projekt, který se stavebně zahájil v roce 1978 a který má napříč Kubou vytvořit kvalitní dopravní osu byl přerušen před 3 dekádami jak padl Sovětský Svaz. Pak se pár km jakože ještě realizovalo a stále se snaží napojit nevyužitelné (hotové) části.
Dále je tady významná Carretera Central, což je silnice, která je dávaná za jeden z divů Kuby. Byla dokončená v roce 1931 v délce nad 1100 km (dle porozumění) a má dnes po prodlouženích délku 1435 km, jde od jednoho konce Kuby po druhý konec.
Tolik jen krátký sumář, ale tohle jsou taky hlavní priority, které mají být v maximálně dobrém stavu v roce 2030. Pak následuje zbytek dálnic, zbytek rychlostních tahů, okruhů, přivaděčů k městům a další silnice národního významu. Z nich je 2000 km ve špatném stavu; protože doposud se povedlo 9000 km udržet v tom lepším, viz výše uvedený příspěvek.
Zásadní obava (u asosiací z oboru silnic, dálnic) plyne z toho, že bez zázemí není možno opravit 75% silnic. Ani 39% silnic. Ani udržet ty dobré v ještě dobrém stavu. Faktem je, že 75% Kuby je poškozeno. Mnoho desítek % bydlení je na spadnutí. Chybí zázemí pro suroviny, chybí ropa, pohonní látky. Nepochybně se bude opravovat, snad i dobře samotná 1-2 dálnice z těch mnoha co tady jsou. Ale rozhodně se neopraví vládou prezentovaný rozsah. Vlády tady všeobecně nejsou na tyto činnosti, oni je pouze mohou regulovat. To pouze obyvatelstvo si již zvyklo na 60 let lží, na demagogii a nenaplnitelné ideologie. Dokud reálně nezmění USA svůj náhled na Kubu, tak tento stát bude i nadále pouhým ekonomickým hybridem, kde se sice bude ledacos opravovat, ale výsledkem bude další zhoršení stávajícího stavu. Tolik ale jen spíš soukromý náhled.
Dálniční síť
Mapa dálniční sítě z EN wikipedie
Tady je mapa dálniční sítě v rámci hlavního města s doplněním dalších významných silnic:
- cu01.JPG (68.3 KiB) Zobrazeno 9930 x
Dálniční síť ani v rámci hlavního města není dokončená, jak to ostatně na začátku vlákna napsal i Standa. Vícero dálnic není jak je projektováno dle trasování. Ani není jejich stav zcela nejlepší, co se týče vozovky, tak rozhodně ne, ale všeobecně jsou v slušném stavu a lze tady vidět i 8- pruhové i 6- pruhové dálnice, po kterých dnes zdaleka není plánovaný provoz. Alespoň tedy nestojí v kolonách.
Autopista Nacional, A1
Měl to být největší megaprojekt v zemi. Díky 8 úsekům se měl stát územně propojit v 70. letech 20. století. Realitou se to ale nestalo, protože 1. úsek se odevzdal do provozu v roce 1979.
wikipedie:
https://es.wikipedia.org/wiki/Autopista ... al_de_Cuba
Přerušení výstavby nastalo v 90. letech 20. století. Prozatím je v provozu dálničních 354 km. Rozepíšu situaci: dle původního projektu šířka jízdních pruhů má být 3,75m s 5m centrálním rozdělovačem. Dálnice se v současnosti začíná na Avenida Ciuadamar, pár bloků od Via Blanca nedaleko přístavu Havana a až do 32. km (přestup na San José de Las Lajas) sestává v parametrech 2x4 jízdními pruhy. Tento úsek je v nejlepším stavu. Dále, až po 267,7 km. na okraji města Santa Clara má 6- pruhů. Pak dál do města Taguasco v provincii Sancti Spíritus je dálnice před mnoha léty nedokončená. K dispozici je pouze 1/2 profil se 3 jízdními pruhy. V tomto nejnebezpečnějším úseku se předbíhá prostředním pruhem, přičemž jsou tady 3 dostupné. Celá dálnice aneb kromě těch prvních 32 km je ve zlém stavu z hlediska vozovky. Nevyhnutní opravy se ještě realizují. Další úseky A-1 pak vedou na jihu kolem Santiago de Cuba. Pokud se sečtou všechny úseky, které stojí a dají se použít pro jízdu, tak je ta délka v rozsahu kolem 600 km. Tato dálnice má jednou stát souvisle od hlavního města Havana po město Guantanamo a tedy bude dlouhá kolem 900 km. Kdy se tak stane, tak to je opravdu v nedohlednu. Zároveň tato dálnice tvoří prakticky 1/2 dálniční sítě Kuby.
Ve stávajících letech jde o nejnebezpečnější silnici v zemi. Nejen pro stav vozovky, ale taky chybí upozornění na volně se pasoucí dobytek v okolí, který sem občas zabloudí, takže kdo jede rychlostí 100 km/h, tak riskuje i život. Jak jsem ale uvedl, stát chce do roku 2030 odstranit nevyhovující části této dálnice. O napojení úseků, které stojí, ale nejsou dokončené aneb tedy chybí dostavět pokračování se moc nemluví.
El Primer Anillo de la Habana, A2
Tato dálnice známá taky jako Ring of Havana (A2) je částí nedokončeného obchvatu města, dálnice postavěné v 70. letech 20. století, která má odklonit dopravu přes okraj a která by se dle původního projektu měla prodloužit na západní konec. Začíná se na Vía Monumental, blízko mostu Santa Fe a má parametry 2x4 jízdní pruhy na ulici Calle 100 (Avenida San Francisco), nedaleko Leninovho parku. Její délka je 36 km.
Její stav je dobrý, ale je nutno si uvědomit, že se jedná o nejnezpečnější silnici v hlavním městě z hlediska dopravních nehod.
Autopista a Melena del Sur, A3
Tohle je 32 km dlouhá dálnice, která spojuje město Havana s Melena del Sur a Batabanó. Má 4- pruhy. Co je naní zajímavé je ten fakt, že tady po 6. km následuje 8 km souvislého rovného úseku, ke kterému byl přistavěn další pruh a je zde možno přistát pro letadla. V Miraflores se tato dálnice rozděluje na 2 další, každá se 2 pruhy, přičemž jedna jde do Melena del Sur a druhá do Batabanó. Ještě ani tohle není všechno. Ještě nutno doplnit, že na km 3. je jeden z nejdelších viaduktů v zemí, 640m dlouhý objekt jde nad řekou Almendares.
Autopista de Pinar del Rio, A4
Dálnice de Pinar del Rio (A4) je dálnice, která se postavila v roce 1989, která umožnila provoz mezi Havanou a Pinar del Rio. Začíná na mostě s dálnicí Autopista Novia del Mediodía a až po Guanajay jde v 6- pruhu, pak až po Pinar del Rio v klasickém 4- pruhu. Ze stejného mostu jde i dálnice Autopista Este Oeste. Její délka je 156 km.
Autopista Este Oeste
Tohle je dálnice, která měla procházet městem od východu na západ v jižním území, ale stojí pouze od mostu, tedy MÚK s dálnicí Autopista Novia del Mediodía a jde jen po ulici Calle 100. Dnes je prakticky taky A4 a spojována s tahem Pinar del Rio právě pro realitu jak je krátká, tak je zahrnutá v té výše zmíněné.
La Vía Blanca, I-3
Tohle je bezpochyby nejlepší kubánská dálnice z důvodu souvislosti a maximální snahy jí udržovat v co nejlepším stavu. Je to dálnice, která slouží pro cestovní ruch. Spojuje hlavní město Havana s městem Varadero a je dlouhá 138 km. Je v parametrech 4- pruhu. Navíc jízda po ní umožňuje nejhezčí výhledy s neuvěřitelnou krajinou okolo a tedy jízda po ní není tak nudná jak třeba jízda po národní dálnici.
Dálnice neumožňuje delší rovné úseky, ale klopení zákrut je dobře technicky vyřešeno. Slabou stránkou je jízda po mostech nad řekama Jaruco, Jibacoa a Bacunayagua.
Autopista Varadero, I-3
Jedná se prakticky o prodloužení Vía Blanca, proto má stejné kódování, I-3. Zajišťuje napojení na slavnou pláž Varadero. Jako jediná je zpoplatněná mýtem, které má sloužit pro pokrytí nákladů na údržbu. Je v parametrech 4- pruhu. Rozprostírá se kolem města Matanzas.
Autopista Monumental
Tato dálnice byla dokončená na konci 50. let 20. století, když vznikl tunel s názvem Túnel de la Habana, který umožnil přístup do východní části města. Je ve 4- pruhu.
Její stávající stav není moc dobrý, protože vozovka je betonová a ten věk si vyžaduje její opravu.
Autopista del Mediodía
Tato 17 km dlouhá dálnice (101) spojuje město Havana s městem San Antonio de los Baños. Začíná se na MÚK s Avenida 23 a Autopista La Habana - Mariel. Taky má několik zajímavostí. Byla postavěná v 50. letech 20. století a údajně umožnila spojení s Batistovou farmou. Přesněji kasárny s farmou. Je 4- pruhová, ale taky je pak značně rozšířená, protože jí lze využívat jako letiště pro vojenská letadla. Její zakončení je 2- pruhové.
Autopista La Habana - Mariel (Carretera Panamericana)
Její délka je 32 km. Začíná se v Santa Fe a končí na 5. Avenida. Jde západním směrem po pobřeží provinciemi Habana a Artemisa, napojuje pláže Baracola a El Salado a končí se v terminálu Mariel.
Calzada de Rancho Boyeros
Tohle je část silnice, část dálnice. Začíná se u náměstí Plaza de la Revolución a končí se 17 km vzdáleném Santiago de las Vegas.
Autopista de la Isla de la Juventud
Tohle je dálnice na ostrově ostrově Mládeže. Spojuje Nueva Gerona s La Fe a měří 15 km.
Další, kratší dálnice aneb jen opravdu částečně rozšířené významné silnice:
Autopista del Aeropuerto José Martí, Autopista a ExpoCuba, Circuito Norte de Oriente, Carretera Granma a u ní se přistavím;
Carretera Granma. Jde o silnici od Pilón po Santiago de Cuba. Prochází několika NP a je vybudovaná opravdu tak, že to by jeden nevěřil, že to Kuba postaví. Byla dokončená zrovna v roce 1990 a zahrnuje v sobě na celé trase 81 mostů, z nich i nejdelší v zemi: přes řeku Peladero (860m), dále jsou tu tunely a to Cotobelo (800m) a Palma Mocha (500m).
No a tedy ještě jsou důležité i víceré obchvaty kolem měst jako: Matanzas, Cienfuegos, Santa Clara, Sancti Spiritus, Ciego de Ávila, Camagüey, Las Tunas, Holguín, Bayamo, Manzanillo a Santiago de Cuba.
Když se tedy sečte ten základní rozsah, tak jsme někde na
800 km síti dálnic. K tomu přináleží rychlostní silnice a okruhy a 1/2 profil dálnice č. 1, ale ten tedy nepočítám vzhledem k realitě. Vzhledem k době výstavby si umí každý představit, že ty povrchy mají dávno životnost za sebou a časovanou bombou jsou pak mostní objekty. Tak snad Kuba alespoň udrží stávající síť v provozu schopném stavu.
Ještě napíšu jeden příspěvek, tady by toho již bylo moc.