V tomto příspěvku se chci ještě věnovat silniční a dálniční sítí jako celku a aktuálním pracím.
Především jsem aktualizoval zastaralý obsah příspěvku k dálniční síti:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=3026#p3026 .
V roce 2013 vznikl nový silniční úřad RD Vial, o kterém informuju v předešlém příspěvku. Tato instituce má zcela zásadní smysl pro další rozvoj, protože mj. dostala do portfolia úseky v celkové délce 200 km (z toho asi 1/2 má dálniční parametry), které má postavit. Pomáhá jí k tomu třeba i mýto, které má na starost vybírat. Stará se i o údržbu atd.
Tady je seznam projektů, část je v provozu:
- RD1.JPG (140.42 KiB) Zobrazeno 12124 x
Existuje již asistenční služba v rámci dálniční sítě. Tady je k tomu klikací mapa:
http://www.mopc.gob.do/nosotros/depende ... n-militar/ . Tak jak jsem vysvětlil v tom příspěvku, který jsem upravil, tak sice silniční tah DR-1 je jeden tah, ale střídá se na něm vícero dálničních názvů. Ale ani tahle mapa na odkazu a kterou tady i přidám neukazuje celou dálniční síť, protože dálnice DR-1 pokračuje až po Monte Christi nedaleko hranic s Haiti, pouze tam již nenaleznete asistenční službu:
- DR1.JPG (105.57 KiB) Zobrazeno 12124 x
Dále, Dominikánská republika si vyhotovila přehledné služby Geoportálu, kde již zaznačila hlavní tahy a vedlejší tahy a je to možno hezky barevně rozdělit pro lepší představivost. Ale ani tato mapa neznázorňuje jen dálniční síť, protože i ta základní (červená) barva, tak to jsou i státní silnice, nikoliv jen dálnice, ale je to hezké na doplnění obrazu toho co jsem uvedl v předchozím příspěvku o dobré rozvrženosti celé silniční sítě:
https://inventariovial.mopc.gob.do/gvsi ... oad/DIGRE/
- RD2.JPG (136.56 KiB) Zobrazeno 12124 x
Aktualizace stavu silniční sítě
Silniční síť je o celkové velikosti (dle ministerstva veřejných prací) v úrovni 60 000 km. V tom je absolutně všechno: dálnice, hlavní silnice, vedlejší a lokální silnice a městské silnice. Pokud se bavíme o základní silniční síti, která byla před 15 lety v rozsahu 17 000 km, tak dnes je v rozsahu 19 500 km. Z toho je zpevněno 13 000 km (bylo 10 000 km).
Původní rozsah zamýšlené dálniční sítě byl 990 km, ale RD Vial, který jí má na starost dobudovat a klidně taky staví jen třeba dálnici aneb rychlostní silnici ale taky silnici (a pak dostavuje na dálnici) má tohle portfolio rozšíření na 1150 km. To ale rozhodně neznamená, že tady je již v provozu tahle zamýšlená síť. Nejvýznamnější silnice ve smyslu, že to je silnice se vším všudy tvoří rozsah asi 5800 km z té sítě 19 500 km, ale se státním významem nejvyššího významu to je asi 2500 km a ještě z toho je absolutně nejvyšší priorita, kde se buduje dálniční síť v rozsahu 1150 km. A to je zas jen o tom, jak je ta silniční síť rozvržená a jak se postupně formuje a jak se i formovat bude dle alokací zdrojů.
V letech 2012 - 2016 se zrealizovala nová výstavba silnic/dálnic, přestavba/dostavba na dálnici, kvalitní údržba, která pozvedla silnici o kategorii výš, až je v provozu 3263 km silnic vyšší kategorie. Celkem se ale stát postaral jen v tomto období o 12 057 km silnic z celé silniční sítě. V tomto období asistenčná služba měla 451 tisíc výjezdů, ze kterých 215 tisíc byla porucha vozidla, 138 tis defekt, 56 tisíc nedostatek PHM a ostatní jako bezpečnost a nehody (11 tis). Pro zajímavost asistenční služba RD Vial má k dispozici následující techniku:
- RD3.JPG (53.97 KiB) Zobrazeno 12124 x
Jednoduše, dle porozumění, RD Vial je tady takové právní a finanční nóvum, něco jako ASFINAG v Rakousku. Koncesionář dálniční sítě, který vybirá mýto, ne všude, ale převážně na velké části a o všechno se stará a taky tu síť postupně buduje, ale celé je to v majetku státu, takže je to takový "investiční státní trust fond, který se ale chová jako instituce". Je zaregistrován, má finanční výnosy, je pod dohledem státu jak finančně tak stavebně a je soběstačný s nastaveným systémem fungování. RD Vial tím pádem smí vydávat dluhopisy a ty pak právě umožňují financovat novou výstavbu. Projekty a plánování má na starost i nadále ministerstvo veřejných prací a de facto i náplň činností má RD Vial vytyčenou právě tím co má v portfoliu. Stát do portfolia přesunul i část technologie, materiálního zázemí atd., takže RD Vial se stará i o navazující území k jednotlivým dálnicím tak jak to požaduje ministerstvo.
Dominikánská republika se nyní řídí plánem Estrategia Nacional de Desarrollo 2030, tedy rozvojovým plánem do roku 2030 a hned plán 2016 - 2020 se tomu přizpůsobil. Tyto cíle se tady formují od roku 2010. Je to docela ambiciozní záměr. Má se vybudovat:
*Construiremos el paso a desnivel en la avenida 27 de Febrero con Isabel Aguiar, los elevados de Charles de Gaulle con Invivienda, con Mendoza y con Sabana Perdida.
*Construiremos la carretera Rancho Arriba- Nizao- Sabana Larga, los elevados de la Autopista Duarte con el Parque Industrial Duarte y con La Guayiga- Pedro Brand, y la Circunvalación Baní.
*Concluiremos las circunvalaciones de Azua y de San Juan. Terminaremos la carretera AzuaBarahona y la de Navarrete-Puerto Plata, así como los tramos III y IV de la Circunvalación de Santo Domingo y el tramo La Caleta-Boca Chica.
*Construiremos la circunvalación de Cabarete y la Circunvalación de San Francisco de Macorís.
*Rehabilitaremos y ampliaremos la carretera Puerto Plata-Sosúa-Cabarete-Playa Grande.
*Continuaremos el programa de construcción, readecuación y mantenimiento de la red vial nacional, ejecutado por el Fideicomiso RD VIAL, e incorporaremos nuevos mecanismos de colaboración público–privada
Tady jsou stávající stavební činnosti na hlavní silniční síti:
http://rdvial.gob.do/obras-viales/en-ejecuci%C3%B3n/
- RD4.JPG (49.56 KiB) Zobrazeno 12124 x
To si lze na odkazu rozkliknout, jsou tam další údaje a fotografie. KM jsou kilometre a Carril je pruh. Z toho lze vidět jestli jde o již dálnici aneb nikoliv. Pokud není jen počet pruhů, ale km pruhů.
Hlavní silniční síť (z hlediska uchycených názvů):
- carreteras-de-respublica-dominicana.jpg (125.24 KiB) Zobrazeno 12124 x
Na ní se nacházejí i dálnice. Třeba Carretera Sánchez je částečně dálnicí, na Baní a Azua. Dál pokračuje silnice, ale již se staví obchvaty na trase dál západním směrem.
Na této síti se totižto dálnice plánují všude. Jde jen o to, že výstavba se tak jak běžně i jinde fázuje. Tak, aby to bylo ekonomicky únosné. Tady na této mapě zase chybí severní okruh hlavního města, který je již celý v provozu. Ten hlavní tah DR-1 je nejdůležitější z hlediska vnitřní mobility, to 2. největší město má taky milionovou populaci. Cestovní ruch se rozvíjí v liniech po pobřeží a tam se postupně taky staví dálnice a rychlostní silnice. Východní polovina má lépší dálniční síť, což zase souvisí s chudobným sousedem Haiti.
Takže z uvedeného, tak jak jsem vám to přiblížil vychází základní fakt: ministerstvo veřejných prací vnímá dálkové cíle, a proto považuje za základ číslování silnic. Jestli vezmeme do úvahy těch silnic 6 aneb až 9 je jedno, další již nemají ale pro stát takový význam. Ne všechny jsou v celé délce 4- a více pruh. Ale řidiči se číslováním neřídí, oni se řídí těma názvama, po kterých právě projíždí. Na to, aby někde byl 4- a více pruh musí být intenzita provozu, musí být hospodářský důvod dle politicky zadaného rozvoje.
Nejdůležitější dálnicí je Duarte s délkou 270-275 km. Je souvislá v celé délce, prostřídá se na ní vícero názvů, tenhle název je takový, že každý ví oč jde a nese číslo 1, tedy DR-1 v rámci klasifikace.
Druhá nejdůležitější je Sánchez, která od začátku trasy jde po dálnici 30 de Mayo po Comendador a je dlouhá 241 km. Ale není v celé délce dálnicí.
Třetí důležitý tah je složen z 27 de Febrero Avenue a dálnice Las Americas. V délce 199 km distribuuje dopravu z dálnice 6. Listopadu po Punta Cana.
A takhle by se dalo pokračovat. I dálnice Coral je v originálu Coral I a Coral II, ale celkem je to 70 km tak jak je uvedeno ve vlákně.
Závěrem se dá říct, že uplynulá dekáda značí mnoho km nových dálnic, rychlostních silnic a i jejich rozšíření. Je v provozu vícero tunelů i mostů a celý sektor se transformoval tak, že se do výstavby zapojí i soukromý sektor aneb se již zapojil a když ne, tak sám stát vybírá mýto, které jde celé zpátky do rozvoje dálniční sítě. Velmi účinně fungují i tzv. "asfaltovací brigády", protože roční průměr zpevňování je více než 200 km. A staví se samozřejmě mnohem víc, protože se již i zpevněné silnice rehabilitují a to tak, že se staví i obchvaty a de facto se natrasují nové silnice, které zcela obejdou více obydlená území. Tohle je tady dle státu nezbytnost, aby nákladní doprava obešla města a větší vesnice vzhledem k faktické absenci železnic. V uplynulé dekádě se do obnovy a rozvoje silniční infrastruktury investovalo v rekordní historické částce a je to cítit všude.
Hospodářská situace:
*rozpočet pro rok 2021 (z 09/2020) je sestaven ve výši v propočtu 17,6 mld. USD
*HDP se v letech 2010-2019 zvedlo o 65% (roční nárůst je průměrně 6% i poslední roky)
*bez práce je poslední 3 roky průměrně 6%
*vládní dluh je projektován v roce 2021 na 59,3% HDP
Sektor veřejných prací dostane v roce 2021 přidáno, prioritně pro dopravní infrastrukturu, protože ta stimuluje budoucí růst. Region hlavního města taky a to hlavně na rozšíření metra a další studie. Další peníze navíc směrují pochopitelně do zdravotnictví na boj s pandemii COVID-19 a přidáno dostane vícero státních zaměstnanců, kteří mají teď enormně mnoho práce. Sektor vzdělávání udrží vyčleněné peníze a sice 4% HDP, protože tady se to jako priorita zadalo, že se to udrží k % HDP. V praxi k místní měně DOP má tak školství z rozpočtu 1,8x toho co zdravotnictví. To jen pro malou představu.
Priority pro rok 2021 jsou 4: vzdělávání, zdravotnictví, hlavní silnice a reformování veřejných výdajů (transparentnost, boj proti korupci a pokračování změn struktury daní a úřadů; postupná e- reforma státní správy a následně se má víc lidí zaměstnat v soukromém sektoru, co snižuje i další výdaje státu).
Není pochyb o tom, že tady si bude co číst k dalším novým pracím k rozvoji dálniční a hlavní silniční sítě.
Bylo by nepochybně o čem psát i víc, ale tohle prozatím musí postačovat.