Právě je 19.4.2021 0:13:33




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ] 
 Mosambik 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Mosambik
Příloha:
mz-flag.gif
mz-flag.gif [ 1.3 KiB | Zobrazeno 15708 krát ]

Příloha:
mz-map.gif
mz-map.gif [ 33.95 KiB | Zobrazeno 15708 krát ]


Rozloha: cca. 802 000 km2
Počet obyvatel: cca. 30,1 mil.
Hlavní město: Maputo (cca. 1,1 mil. obyv., s okolím 1,8 mil. obyv.)
Největší město: Matola (cca. 1,6 mil. obyv.); nachází se u Maputa

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 30.9.2020 15:27:06, celkově upraveno 4

aktualizace počtu obyvatel



12.7.2009 20:09:59
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
V minulosti Mosambik značně profitoval ze své geografické polohy jako dopravní křižovatka mezi Tanzanií, JAR a vnitrozemskými státy - Zambie, Jižní Rhodesie (Zimbabwe) a Malawi. Dopravní infrastruktura, zejména železnice, však značně utrpěla v průběhu dlouholeté občanské války.

V průběhu 90. let se podařilo značnou část železničního systému obnovit díky zahraničním investicím (Francie, USA). Zrekonstruovány byly rovněž hlavní mosambické přístavy Maputo, Beira a Nacala (hlavními investory byly Nizozemí, skandinávské státy a USA).

Zcela poddimenzovaná a z velké části takřka nepoužitelná zůstává silniční síť. Evropskému standardu zde zatím odpovídá pouze dálniční propojení Maputa s jihoafrickým Johannesburgem. Dobře použitelná je dále silnice mezi zimbabwským hlavním městem Harare a mosambickým přístavem Beira a nakonec tzv. "Dopravní koridor Tete", spojující přes mosambické území Zimbabwe a Malawi. Rekonstrukce probíhají na silničním propojení mezi hl. městem Maputo a koridorem Harare - Beira a jeho napojení na zvolna rekonstruovaný silniční úsek mezi Nampulou, přístavem Nacala a severomosambickým městem Pemba, odkud silnice vede dále do Tanzanie. Pro dopravní propojení jihu se severem (kromě nekvalitního povrchu silnic) je překážkou skutečnost, že území Mosambiku přetínají ve směru západ-východ dvě velké řeky - Save a Zambezi, přičemž obě řeky je možno překročit prakticky jen na jednom mostě (Save přes rekonstruovaný most na hlavním silničním tahu Beira - Maputo, Zambezi po rovněž rekonstruovaném mostě u Tete).

Situace v hlavním městě Maputu a turistických centrech (hlavně při hranicích s JAR) je podstatně lepší než v ostatních částech země. Maputo, spojené s JAR kvalitní dálnicí (obdobně jako v JAR se na ní platí mýtné), se stalo centrem víkendové turistiky návštěvníků z JAR a tomu odpovídá i infrastruktura.

V Mosambiku se stále vyskytuje značné množství nášlapných min, takže se doporučuje držet se značených cest, které už by měly být z tohoto hlediska bezpečné.

Zdroj: www.businessinfo.cz

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


12.7.2009 20:17:20
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Mosambik má cca. 30.500 km silnic, z čehož je cca. 5.700 km asfaltových. (údaj je z roku 2000) V zemi se již o všechny asfaltové silnice dokáže vláda postarat a tak se daří zvyšovat pozornost i na výstavbu nových silnic a dálnic. Prozatím je zde jenom jedna dálnice, N4, která spojila zemi s Jihoafrickou republikou. :arrow:

Trans Africa Concessionairs (TRAC) :arrow:

http://www.tracn4.co.za/

Ani N4 prozatím ještě není souvislá dálnice, protože v některých částech se postavila pouze jako 2+1 vzhledem k opravdu těžkému terénu. I tyto části se ale postupně dobudovávají a po dostavbě tak mají de facto 3+3 pruhy.

Mosambik postupně staví i silnice 2+2, které by se klidně dali označit za silnice dálničního typu (na africké poměry, tedy u nás by to byli pouze silnice I. třídy na 2+2 pruhy) a to směrem od hlavního města Maputo na západ i na sever.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


12.7.2009 20:28:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Silniční síť (+dálnice) v zemi (2007-2009) :arrow:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 30.9.2020 14:41:11, celkově upraveno 2

odstranění neplatného odkazu



12.7.2009 20:43:28
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Ministerstvo dopravy a telekomunikací :arrow:

http://www.mtc.gov.mz/

Fotky z hlavního města naleznete třeba zde.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 12.3.2017 14:28:41, celkově upraveno 3

aktualizace odkazu



12.7.2009 20:47:17
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Společnost Mota-Engil a Soares da Costa vybudují v Mosambiku první zpoplatněnou silnici. Konsorcium navrhne, vybuduje a následně bude provozovat a provádět údržbu na novém mostě ve městě Tete v centrální části země. Kromě toho bude mít konsorcium v provozu a údržbě dalších 268 km silnice N9 mezi Cassacatizou a Tete, 159 km silnice N340 v úseku Coloma - Mussacama stejně jako most Samora Machel ve městě Tete.

Konsorcium stále vyjednává s místními orgány o finančních podmínkách 30ti leté koncese, nicméně je jasné, že se bude jednat o investice něco málo přes € 100 mil. (cca 2,6 mld. Kč). Místní společnost Infra Engineering Mozambique je rovněž součástí konsorcia.

Zdroj: http://www.infra-news.com

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


26.10.2009 13:58:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Ministerstvo veřejných prací a bydlení :arrow:

http://www.mophrh.gov.mz/

*sem spadá i výstavba silniční sítě

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 4.11.2018 13:08:24, celkově upraveno 2

aktualizace odkazu



16.7.2010 23:25:05
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Tempo růstu mosambického HDP v roce 2013 posílí podle mosambických i mezinárodních zdrojů na 8,4 % oproti 7,5 % v roce 2012. Místní dynamický ekonomický vývoj se opírá zejména o výrobu a vývoz hliníku a těžbu uhlí a zemního plynu. Tyto sektory lákají i největší počet zahraničních investorů, kteří do mosambické ekonomiky v minulém roce vložili cca. 3 mld. USD.

I tak se ale přímá rozvojová zahraniční pomoc podílí na investicích do infrastruktury až 30%. Díky temu probíhá modernizace silniční infrastruktury po celé zemi, včetně větší výstavby ve velkých městech.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 10.3.2016 9:23:47, celkově upraveno 1

odstranění neplatného odkazu



20.11.2013 19:09:11
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Obří projekt Ponte Maputo-Katembe :arrow:

*náklady dosáhnou 720 mil. USD
*most bude mít délku 3 km
*napájecí komunikace budou mít délku 980m a 700m
*budou zde 4 pruhy 48m široké
*postaví se i dvě nové silnice v délce 102 km a 70 km




_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


20.11.2013 19:23:05
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Mosambik investuje 410 mil. USD na upgrade a modernizaci silnice s délkou 287 km od centrálního přístavu Beira po hranice se Zimbabwe u Machipanda. Práce potrvají do roku 2017, silnice se podstatně rozšíří, bude zde celkem 1,7 km mostů a 900m propustů, 15 křižovatek, 2 mostní váhy a 6 policejních stanovišť pro bezpečnost.

Více informací: http://en.starafrica.com/news/mozambiqu ... oject.html

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


28.8.2014 9:43:43
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Mosambik za posledních 15 let vyasfaltoval 50% silnic na stávající stav 74% z celkové síti asi 30.000 km silnic. Práce v roce 2014 jsou naplněné na 96%, co zásadně zlepšilo stav na 1.300 km. Je nutno říct, že kvalitu silnic za poslední 3 roky degradují povodně, ale i tak se asfaltové silnice kvalitativně zlepšují a to i kvantitativně. Investice do silniční infrastruktury jsou i nadále top priorita vlád a to zejména i upgrade hlavního tahu EN1 (Estrada Nacional Número Um).

Investice dosahují řádově stovky mil. USD. Zpevnění 1 km silnice včetně i výstavby mostů se na dluhších trasách pohybují zrovna kolem 1 mil. USD.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


24.7.2015 18:34:48
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Silniční boom v zemi pokračuje:

Na základě vlákna informuji, že projekt Ponte Maputo-Katembe byl v 10/2015 ve stavu 37% rozestavěnosti a dokončen má být v roce 2017. Postup výstavby naleznete zde: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 139&page=9 (předchozí strany se věnují mapám, vizualizacím a další strany zachytávají velikost stavby jak pomalu roste)


To, že se silnice zpevňují a staví a přestavují se další úseky je zde napsané a to i platí a vláda má dostatek peněz a zkušeností k výstavbě větších projektů, jeden z nich za poslední roky je kromě výše zmíněného mostu i Ring Road Maputo :arrow:

*délka 74 km
*náklady 315 mil. USD
*objekty: 6 mostů, 3 křižovatky
*zhotovitel: čínská společnost China Road and Bridge Corporation

Video z roku 2012 plné mapek a vizualizací:



Výstavba finišuje, i když se stavební práce vlečou a protahují již téměř 1 rok.

Hlavní město disponuje společností pro investice v něm: http://www.maputosul.co.mz/

*výstavba mostu Ponte Maputo-Katembe
*výstavba Ring Road

Zdroje informací: http://en.starafrica.com/news/mozambiqu ... -road.html , http://allafrica.com/stories/201505110281.html

FOTOGRAFIE K PROJEKTU RING ROAD MAPUTO: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 002&page=9


Mosambik a aktuální vývoj v oblasti v návaznosti na silniční infrastrukturu:

Kumulované těžiskové investice do hlavního města činí na 2 veliké stavby částku vyšší jak 1 mld. USD. Až 3/4 získala země jako úvěr z Číny. Další podobně velikou částku investuje Mosambik do větších úprav silnic dál na sever, na výstavbu nových mostů a na údržbu stávající sítě.

Kdysi občanskou válkou zmítaný Mosambik v poslední dekádě zaznamenal bezprecedentní hospodářský růst a zařadil se do skupiny rychle rostoucích tzv. afrických lvů. Mosambik je významným producentem uhlí, značná očekávání jsou spojována s rozsáhlými zásobami zemního plynu, který by měl být od roku 2018 vyvážen na světové trhy, tj. po zprovoznění jednoho z největších světových zařízení na zkapalňování zemního plynu.

Obyvatelstvo to prozatím nějak extra nepociťuje; investice do infrastruktury jsou sice citelné a záměry pro těžbu nerostního bohatstva se rozvíjí, ale země čelí pravidelně silným záplavám a mnoho lidí je odkázaných na mezinárodní pomoc. Volné peníze vláda investuje do zbraní na boje s povstaleckými skupinami. I hospodaření Mosambiku je prozatím nestabilní; vykazuje vysoké deficity státního rozpočtu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 30.9.2020 14:43:56, celkově upraveno 2

odstranění neplatného odkazu



10.3.2016 10:09:07
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Fotky z mostu v Maputo: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=281

Video:



_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


12.3.2017 14:42:02
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
pokrok ve výstavbě Maputo Bridge je citelný:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


21.9.2018 16:20:50
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Dne 10.11. se do provozu odevzdá i v tomto vlákně sledovaná stavba most Maputo - Katembe v hlavním městě Maputo. Bude nejdelším svého druhu v Africe a jde o obrovskou investici a kromě toho se modernizovalo napojení z obou stran. Stát vynaložil jen asi 5% částky, zbytek jsou úvěry z Číny. Náklady na most a upgrade bezmála 200 km silnic dosahují necelých 800 mil. USD.


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


4.11.2018 13:18:37
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Za přejezd výše uvedeného mostu se platí kolem 3 dolarů. Místní obyvatelstvo je z tohoto kroku a činu rozladěné. Stavba je ale úspěšně v provozu. Slavnostního otevření se účastnila politická špička státu a mnoho dalších lidí. Do jisté míry je to kontroverzní projekt: mnoho pozemků padlo, stavba se tím prodražila nebo jsou ještě nezaplacené a stát si na to půjčil veliké peníze. Tyto okolnosti jsou všeobecně známé.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


13.11.2018 19:58:59
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Před měsícem tady řádil tropický cyklón Idai, zemřelo při něm k dnešnímu dni 600 lidí. Zničeno nebo poškozeno je 72.200 domů a devastace půdy dosáhla rozlohy cca. 5000 km2. Až 400 tisíc lidí muselo být evakuováno a z 90 000 lidí jsou bezdomovci. Nejvíce to zasáhlo oblasti Manica a Sofala. Tento živel těžce poškodil energetické sítě a i dopravní infrastrukturu v regionech. Bouře dosáhla kategorie hurikánu č. 4. Nyní je tady pro změnu tropický cyklón Kenneth, který si na severu země vyžádal již min. 38 obětí. A dále si vyžádal evakuaci 160 000 lidí. Škody jsou již minimálně 1 mld. USD za Idai.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


29.4.2019 15:06:01
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Mozambique jihadists seize key town in Cabo Delgado :arrow:

https://www.bbc.com/news/world-africa-52005899

*na severu země se črtají naleziště plynu v objemu 60 mld. USD, Exxon tady provádí průzkum za 0,5 mld. USD

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


23.3.2020 23:22:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Vlákno jsem pečlivě přečetl, aktualizoval základní odkazy a odstranil již neexistující odkazy třeba na fotky. Kde se tak stalo, tak tam je o tom patřičná zmínka.

Přidám další důležité státní organizace:

Silniční fond :arrow:

https://www.fe.gov.mz/

Státní silniční úřad :arrow:

https://www.ane.gov.mz/

*mnoho informací včetně map


Stav silniční sítě z hlediska mezinárodní logistiky:
Příloha:
515.JPG
515.JPG [ 122.54 KiB | Zobrazeno 1728 krát ]

Mosambik lze charakterizovat jako dlouhou, ale úzkou zemi. Má 2500 km pobřeží, 4500 km pozemních hranic se sousedními státy. Je zde mnoho řek a taky se tady vyskytují silné přírodní jevy, které si doslova vyžadují stavět lepší infrastrukturu, která něco vydrží. Ve státě již žije více než 30 mil. obyvatel, což je za poslední roky nárůst o dalších 5 mil.

Z hlediska investicí se řadu let realizuje zpevňování silnic. Tedy prakticky jejich nová výstavba. Kromě toho se pak staví v rámci velkých měst i kapacitnější tahy. Mosambik vybudoval adekvátní státní administrativu. Třeba státní silniční úřad má k dispozici na území státu 256 lokalit, kde měří intenzity provozu.

Když se lépe podíváte na jakoukoliv mapu, tak zjistíte, že propojení severu a jihu není moc vybudováno. A to ani po silnici a už vůbec ne po železnici, která v Mosambiku ale existuje o délce 2500 km. Infrastruktura totiž byla vystavěná tak, že pro přepravu mezi jihem a severem se má využívat námořní aneb letecká forma. Silniční síť pak má obsluhovat velká města s nejbližším okolím. Na vzdálené cíle se silniční síť neprojektovala s tímto záměrem. Logistika se odehrává v kombinaci zajištění přístavů a železnic, pokud jde o cíle ve vnitrozemí státu mimo velkých měst. Státní investice jsou i díky mýta vidět, takže se zlepšuje i spojení severu s jihem. Zpevňují se, ale taky staví nové silnice. A to nejen pak formou mýta, ale taky formou zahraniční pomoci, která se masivně vkládá do výstavby nejen dopravní infrastruktury.

Co se týče bezpečnosti, tak silnice v Mosambiku jsou v základu bezpečné a to jak samotný stav, tak provoz (přiměřeně k Africe), ale hlavně se tady neodehrávájí v takovém rozsahu třeba loupeže za užití falešné policie atp.

Mapu železniční sítě sem dávám, aby bylo vidět, že bez toho aby byl stát opuštěn se není možno dostat ze severu na jih:
Příloha:
516.JPG
516.JPG [ 83.24 KiB | Zobrazeno 1728 krát ]

Pro Zimbabwe a Malawi je zajímavé zlepšovat tratě na Mosambik pro existenci přístavů. Vnitrozemské státy Afriky to mají ještě o lvl těžší, pokud něčím neoplývají. Ovšem, nutno podotknout, že osobní doprava prakticky neecistuje. Není to časově žádná výhra. Preferuje se transport nákladu. Jinak železniční úřad (společně s přístavama) vznikl v roce 1931.


Dále, ještě doplním, že Maputo Ring Road je v provozu. Tento projekt se začal plánovat v roce 2011, v roce 2012 se zahájila výstavba, v roce 2015 takřka ukončila kromě jedné MÚK s dalším úsekem k napojení, ale i tohle je již v provozu. Ta délka, tak jak je uvedené v tématu, že jde o 74 km, tak to se postavilo 52 km a dosavadních 22 km se upgradovalo. :idea: Náklady ne výši 315 mil. USD sestávají z úvěru z Číny ve výši 300 a vládní investice 15 mil. USD. Kdo by hledal více, tak zadejte: Maputo Estrada Circular.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Až 2/3 obyvatelstva je mladší než 24 let. Mosambik kromě investic do výstavby silnic (roční cílová částka je kolem 1 mld. USD a trvá již vícero let) je taky výstavba bydlení a s tím související výstavba vodovodů a kanalizace. Tohle jsou páteřní infrastrukturní cíle státu. Je jich samozřejmě mnohem více, prolíná se to do těžebného sektoru atd. a něco jako vize je "vybudovat nový zítřek", lepší Mosambik pro další generaci.

V oblastích nalezišť ropy, viz příspěvek výše, je zhoršená bezpečností situace. Vláda oblast nazývá jako oblast se zvýšeným rizikem teroristických útoků. Cabo Delgado je nejsevernější provincie Mosambiku. Islámský stát tady svádí boje se státem. Nutno podotknout, že Mosambiku v tomto boji pomáhají další státy: od r. 2020 JAR, dále pak Tanzánie, Rusko a Uganda. Tohle je výslovně provincie, kde hrozí nebezpečí i na silnicích, ovšem sem se zase nedá bez kontroly a informování o tomhle riziku ani dostat. A právě proto, že jsou tady velká naleziště LNG, tak se tady nachází i poměrně dost bezpečnostních složek, aby zůstala provincie pod kontrolou státu.

Ten potenciál přínosu LNG na dalším rozvoji země je enormní. :idea: Na druhou stranu, místní obyvatelstvo má z toho prozatím jen škody. Nucené vystěhování atp. Tohle tady ale rozebírat nebudu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


30.9.2020 15:24:30
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
Bezpečnostní problém na severu země se vyhrocuje

Je to 1 den, co džihádisté znovu útočí na severu země. Psal jsem o tom před rokem, že tady tento problém vzniká paralelně s nalezišti ropy. Vláda centralizovala do regionu nové bezpečnostní složky, nové kasárny a taky tady působí soukromé armády k udržení pořádku. Z původních lokalit se povedlo ozbrojence vyhnat, ale nyní zabírají krajní sever kolem Palma, kde došlo k zabití desítek cizinců, ale i místních lidí. Po útoku na město Palma vláda oznámila, že v Palmě nastolí pořádek, ale prozatím se tak nestalo, ba právě naopak:

K dnešnímu dni Islámský stát oznámil, že nad městem Palma převzal kontrolu. (je to ve všech zprávách a lze to tak kdykoliv zpětně dohledat)

Palma je součástí obřího plynového projektu. S veškerou plánovanou infrastrukturou.

Mosambická armáda připravuje mohutný protiúder a v této souvislosti je lepší se regionu zcela vyhnout. Celý region Cabo Delgado je označen za oblast s nejvyšší mírou rizika ohrozující život.

Mosambická vláda přeskupuje své síly a posílá další do této severní oblasti.
Francouzská energetická společnost Total dělá to stejné se soukromými armádami. A tvrdí, že projekt těžby plynu (za 20 mld. USD) je v bezpečí. Naleziště plynu jsou prozatím prokázána za více než 60 mld. USD.

Tohle je problém šahající k roku 2017, kdy se tady prvně formovala skupina al-Shabab, ale teprva v minulém roce došlo k masivní sérii útoků, které si vyžádali bezmála 1800 mrtvých, víc než za roky 17-19 dohromady.

Mosambik má k pomoci širokou škálu mezinárodní armádní pomoci; USA, Čína, Rusko, Francie, JAR:

USA posílají do Mosambiku již týden speciální armádní jednotky, které mají zajistit hlavně výcvik místní armády.
Čína vyslala do Afriky celkem skoro 40 tisíc vojáků v rámci OSN. V Mosambiku působí taky, jako logistická podpora.
Rusko nevyslalo formálně žádného vojáka, ale ve skutečnosti elitní ruská soukromá armáda (Wagner Group) působí na ochraně severních území v rozsahu do 300 mužů. (160-300 od r. 2019 dodnes). Jejich role je výslovně překazit útoky na kritickou infrastrukturu ze strany teroristů.
JAR prostřednictvím Dyck Advisory Group asistuje v regionu taky.

Mosambické bezpečnostní síly dnes v hlavním městě Maputo prezentovali, že město Palma bylo zasaženo 3- násobním útokem, který si vyžádal desítky zahraničních obyvatelů, ale i desítky místních obyvatelů včetně dětí. Mnoho obětí bylo sťato a hlavy se válejí po ulicích; takhle doslovně. Armádní síly zajistí pořádek v regionu a vytvoří lepší podmínky pro obyvatelstvo a stejně tak uchrání ekonomické projekty v regionu.

Asistenci již organizuje Portugalsko, které tady kdysi mělo kolonii. Vyslalo jak posily pro místní armádu, tak taky koordinuje pomoc ze strany EU s jednoznačným cílem a sice udržení suverenity místní vlády nad vlastním územím.

Francie již dnes působí především v severním pásmu Afriky, v Sahelu. Ovšem působnost je přes Total přímo na jednom projektu těžby.

Nezbývá, než doufat v obrat situace. Miliardy USD do rozvoje regionu jsou více, než žádoucí. A co rozhodně žádoucí není je zisk z prodeje plynu z teroristické skupiny dalším zájemcům k podobným cílům. Jen to bude "o tohle" nákladnější.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


29.3.2021 23:06:44
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Mosambik
vývoj výše uvedeného

Švýcarsko zesilní účast v misi OSN na podporu boje proti teroru v regionu Cabo Delgado (dodá více materiálního vybavení, potravin atd. pro uprchlíky). Tanzánie vyšle další posily ke svému jižnímu sousedovi, kde již nyní má přes 500 policistů a vojáků (zesíleno již ve 2 vlnách, poslední 11/2020). Africká Unie k problému zasedne již brzo.

Mezitím vláda v hlavním městě jednala, ale nevydala k problému žádné informace, prý z obav "čtení její myšlenek". Vícero bezpečnostních expertů říká, že Mosambik nedisponuje sílou, která může rozehnat ISIL na severu země. Právě naopak rozmach ISIL-u je enormní a tomuto území na JV Afriky hrozí osud Sahelu.

Z 29.3. na 30.3 mosambická armáda vkročila s médiami do města Palma, že bude prezentovat nové bezpečnostní poměry pod Maputem, ale teroristé je odsud vyhnali. O tom se nedá dočíst z běžných médií, nýbrž ze stránek věnujících se práci novinářům. Dále také portugalská stavební společnost, která buduje závod 1 a závod 2 pro společnost Total vydala stanovisko, že závod 1 je hotový a chráněný a závod 2 byl bezpečně evakuován a taky je chráněný.

Vláda evidentně nedisponuje sílami, které si s tím mohou poradit a to je taky důvod, pro který tady působí min. 2 mezinárodní elitní soukromé armády, které mají jak vybavení a výcvik, tak informační zázemí ze zemí půvvodu a jejich spojenců.

Z celé lokality přístavního města se povedlo utéct dle informací 35-55 tis obyvatel. Tito lidé mají zajištěné základní životní potřeby. Boj o nastolení vlády Maputa probíhá ... kooperace na mezinárodní úrovni volá po námořních silách, které zamezí ISIL-u zásobování po moři.
Příloha:
Palma.JPG
Palma.JPG [ 51.79 KiB | Zobrazeno 821 krát ]

Teroristé zabili desítky obyvatel i cizinců, na druhou stranu se 600 povedlo zachránit po urgenci z pátka minulého týdne.

Humanitární krize v regionu si od roku 2017 vyžádala již 700 tisíc přesídlených obyvatel kromě tedy ještě několik tisíc mrtvých.

Jaký to nabere další vývoj je těžko odhadovat, ale hrozí tady "další delta Nigeru jako v Nigérii", kdy bez těžkých ozbrojenců se nebude dát ropa/plyn těžit a s tím bude souviset i špatná bezpečnostní situace regionu.

Plyn a Total. Total má na polostrově Afundi postavit infrastrukturu pro těžbu. 1.1. se povstalci ocitají před branami závodů. Total hodlá pokračovat v rozvoji LNG projektu, ale požaduje od Maputa zajistit 25 pásmo klidu. To se tedy nepovedlo dosáhnout. Total má právě zkušenosti z delty Nigeru. Tento bezpečnostní konflikt lze vyřešit jen tehdy, pokud se zvedne životní úroveň na severu Mosambiku a tím se povede zatlačit úsilí ISIL-u, jináč tady bude to stejné jako všude: budou tady bezpečné ostrůvky zajišťující těžbu nerostní suroviny, občas pod útokem a všude kolem nestabilita, přičemž z vytěženého uvidí jen centrální vláda. Problémem Mosambiku je právě velmi slabé propojení severu s jihem, kde se nachází vláda. Total plánuje infrastrukturu pro těžbu dobudovat do roku 2024. Kromě Totalu jsou zde i: National Hydrocarbons Company, Mitsui, Videsh, PTT Exploration & Production, Bharat Petroleum a Oil India. Pracovat tady má 10 tisíc lidí na výstavbě veškeré infrastruktury, ale třeba v lednu to bylo pro problémy s bezpečnostní jen 1 tisíc.

Doplním ještě, že dle strategie ropní společnosti Total vlastně již nebude ropnou společností. V roce 2030 plánuje zaměřit podíl ropy na své činnosti již jen na 30% (dnes ještě 55%). Dominovat bude právě plyn a OZE.

ke čtení:

https://www.rtp.pt/noticias/pais/violen ... s_v1308614
https://theglobalobservatory.org/2021/0 ... rn-africa/
https://www.afdb.org/en/news-and-events ... cing-36929

O Mosambiku si lze číst ucelené informace v češtine zde: http://publiccontent.sinpro.cz/PublicFiles/2020/05/20/Nahled%20STI%20(PDF)%20Mosambik%20-%20Souhrnna%20teritorialni%20informace%20-%202020.163606527.pdf

Ve zkratce shrnuto: Mosambik zničený těžkými přírodními katastrofami, s vysokým dluhem, nízkým HDP (nižší HDP, než je hodnota stávající LNG investice), slabými bezpečnostními složkami tuto situaci rozhodně nezvládne sám a vláda ačkoliv by chtěla, tak je politicky rozštěpená a než si problém přiznat, tak jeho řešení neustále odkládá, čímž si ale ISIL upevňuje svoje pozice na krajním SV státu. Zcela reálně hrozí, že se tato situace přelije do širšího regionu.

Namísto mnoha mld. USD do rozvoje země tady bude zcela patrně opačný scénář. :(

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


31.3.2021 10:31:43
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ] 




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz