sledovaný projekt v tématu - dávám sem citaci na příspěvek, aby bylo jasno oč jde ..
Diaľničiar píše:
Výstavba 27 km rychlostního tahu Nairobi pokračuje rychleji proti plánům
*jde o spojení byznys centra s Jomo Kenyatta International Airport
*dokončení se očekává ve 2.Q 2022, tedy 6 měsíců před termínem
*jde o projekt v nákladech 560 mil. USD, který bude zpoplatněný
*vyvýšený tah, takže zásadně zkracuje cestovní časy
*Nairobi celkově trpí ve špičkách již chronickými kongescemi
Na tomto tahu bude 10 MÚK, v každém směru jízdy 3 jízdní pruhy a prostor pro další cestování s dalšíma 2 JP pro každý směr jízdy. Hlavním dodavatelem je čínská firma China Road and Bridge. Staví se to jako PPP, vůbec 1. tohoto typu pro tento projekt.
Za stát to obstaral Kenya National Highways Authority (KeNHA).
Je to tady tento projekt:
viewtopic.php?p=161743#p161743 .
Aby tady zavládl i "lidsko-právní" rozměr "problému" tohoto rozvoje, tak tady jeden docela dlouhý článek ...
Jak "nairobská silnice pro bohatých" zlikvidovala tisíce obydlí bez náhrady:
How Nairobi’s ‘road for the rich’ resulted in thousands of homes reduced to rubblehttps://www.theguardian.com/global-deve ... -to-rubbleJe to nepochybně silný úhel pohledu na daň za tento rozvoj. A je to všude samozřejmě: v Ugandě v Kampale, v Bangladéši, ale i na Slovensku. Jenomže všude se k tomu jináč přistupuje. Na Slovensku jako vyvolaná investice byla i výměna oken na trase ... v Bangladéši dokud se řádně pozemky nevykoupí, tak mezinárodní banka nedá ani cent na projekt a o to jde, že i dálnice Kampala - Jinja má dobu 1,5 roku jen na to, aby tamní silniční úřad UNRA vykoupil pozemky a vyplatil náhrady pro místní obyvatelstvo v Kampale, jináč se neuvolní konkrétní tranže pro ten projekt PPP. Jakmile to nepodléhá žádné mezinárodní kontrole, což je rozhodně tento projekt, který financuje a realizuje Čína, tak jdou všechna práva zcela do úzadí.

Ovšem s požehnáním místní politické elity.
Ta se na to dívá ale jináč než tyto organizace 3. sektoru. Ta vláda (a to všude na světě) je stejně před problémem ekonomickým: jak a z čeho těm lidem ve slumech pomoct? Bere se to tak, že si ty chajdy postaví jinde ... což je samozřejmě bez náhrady nemožné.
Ovšem autoři článku útočí na smysl logiky a city. Je totiž samozřejmostí, že si nemůže tu jízdu po dálnici dovolit všichni.

Již jen ten fakt, že zdaleka né všichni mají vozidlo. Taky nemají vazbu k letišti atd. ... kdyby tomu tak totiž mělo být, tak by byl jinde i ten rozměr těch jízdních pruhů. Autoři navíc opomínají rozměr veřejné dopravy na této komunikaci, která je určená především pro snadný přesun tamní pracovní síly.
Ale ano dálnice pro bohaté (i turisty atd.), která vzala chudé části i to poslední a bez náhrady ...