Stránka 1 z 4

Maroko (+Západní Sahara)

Napsal: 7.4.2009 18:43:53
od Diaľničiar
mo-flag.gif
mo-flag.gif (604 bajtů) Zobrazeno 39041 x
Maroko
mo-map.gif
mo-map.gif (11.1 KiB) Zobrazeno 39038 x
Západní Sahara
wi-map.gif
wi-map.gif (14.77 KiB) Zobrazeno 39040 x
Rozloha: 710 850 km2 oficiálně udávaná rozloha s územím Západní Sahary
Počet obyvatel: cca. 35,6 mil.
Hlavní město: Rabat (1,7 mil. obyv., s aglomerací 2,2 mil.)
Největší město: Casablanca (3,7 mil., s okolím 4,3 mil. obyv.)

Vše, co se týká Maroka. A taky se zde budou psát informace k zemi: Západní Sahara, kterou Maroko anektovalo.

důležitý postřeh k přečíslení silnic/dálnic

Několik informací datovaných k roku 2007:

Maroko je africký stát. Leží na SZ kontinentu, který úzce spolupracuje s EU. Dálnice, TGV, i to zde lze najít.

Maroko má v Africe prvenství v kvalitě silniční sítě v rámci Afriky. Stát disponuje 60.000 km silnic (60% má zpevněný povrch). Některé oblasti mají napojení pouze po prašných silnicích. Existuje tzv. Národní program vesnických silnic, v rámci kterého je postupně stavěná nová infrastruktura. Ročně od r. 2006 do r. 2015 má být v krajině pokryto asfaltem na 1.500 km silnic.

Do roku 2012 má být v krajině postaveno na 1.600 km dálnic. Za posledních 30 let se postavilo pouze 658 km. Dálniční síť má přepojit jih se severem a západní pobřeží s východem krajiny a také se mají postavit obchvaty velikých měst.

V letech 2004 a 2005 bylo dokončeno několik významných úseků, přičemž v roce 2006 bylo otevřeno na 160 km dálnic. Byla dostavěna dálnice do Casablanky (ta se staví do El Jadidy), otevřena je další část dálnice Casablanca - Marakéš s obchvatem Settatu. V roce 2007 byl dokončen poslední úsek na dálnici Tanger - Marakéš. V tomto roce se má otevřít dálnice Marakéš - Agadir.

Pro výstavbu a provozování dálniční sítě v Maroku založila vláda v roce 1989 státní společnost „Autoroutes du Maroc" (ADM). Tato společnost zabezpečuje výstavbu nových úseků a také provozování existujících. V roce 1991 otevřela ADM první placený úsek dálnice.

Re: Maroko

Napsal: 7.4.2009 18:46:10
od Diaľničiar
Státní dálniční společnost Maroka :arrow:

http://www.adm.co.ma/

*většina akcií je v rukou krále

Re: Maroko

Napsal: 8.4.2009 7:38:17
od Standa
V roce 2005 jsem četl o velkém projektu "transmaghribské dálnice" původně plánované z mauretánského Nouakchottu přes Rabat, Alžír a Tunis do Tripolisu. Později byl tento projekt zkrácen na trasu "jenom" z Casablanky do Tripolisu, ale jak je vidět, v Maroku bude patrně možné dojet po dálnici až do Agadiru. Dost intenzivně se pracovalo na některých úsecích v Tunisku - pokusím se k tomu napsat samostatné pojednání, slabinou je stále Alžírsko, kde je hotových jen asi necelých 100 km okolo hlavního města. Jak vypadá krátký úsek v Libyi netuším, ale tam asi nebude až takový problém to dostavět.

Re: Maroko

Napsal: 8.4.2009 8:05:54
od Standa
Ještě doplním odkaz na zmínku o Transmaghribské dálnici s obrázky z Maroka, Alžírska i Tunisu, je ale francouzsky (v anglické verzi chybí): http://fr.wikipedia.org/wiki/Transmaghr%C3%A9bine

Popisky úseků jsou snad srozumitelné, nejzajímavější je situace v Alžírsku, kde v roce 2005 bylo použitelných jen asi 100 km kolem Alžíru, nic dalšího se údajně ani nestavělo a teď se má otevírat celých 1200 km v roce 2009 jako 3+3 :!: Tomu říkám tempo! Omlouvám se za mystifikaci v předchozím příspěvku, na základě svých poznatků z roku 2005 jsem považoval 1200 km dálnice dost komplikovaným terénem za problém ;) .

Re: Maroko

Napsal: 16.4.2009 21:33:11
od Diaľničiar
V roce 2007 marocký král Mohamed VI. spustil výstavbu dálnice, která spojí města Fés a Oujda. Dálnice se dokončí v roce 2011. Bude dlouhá 316,5 km. Její cena je 10,7 mld. marockých dirhamů. Dálnice je rozdělena na 12 ůseků:

Section n°1 : Fès – Ras Tabouda (41 km) ;
Section n° 2 : Ras Tabouda – Tahla(26 km) ;
Section n° 3 : Tahla – Oued Amlil (20 km) ;
Section n° 4 : Oued Amlil – Oued Inaouen (18 km) ;
Section n° 5 : Oued Inaouen – Taza (15.5 km) ;
Section n° 6 : Taza – M'soun (31 km) ;
Section n° 7 : M'soun - Guercif (33 km) ;
Section n° 8 : Guercif - Taourirt (34 km) ;
Section n° 9 : Taourirt – PK 31+840 (32 km) ;
Section n° 10 : PK 31+840 – laayoun (18 km).
Section n° 11 : laayoun – PK 11+300 (37 km).
Section n° 12 : PK 11+300 – Oujda(11 km).

Re: Maroko

Napsal: 17.4.2009 6:54:03
od Standa
Když jsem chtěl ověřit, jestli je město Oudja u alžírských hranic, zjistil jsem, že můj předešlý link na Transmahribskou dálnici nějak nefunguje, tak ho vkládám znovu. Pokud by to dělalo pořád problémy, mělo by stačit nahradit sekvenci "%C3%A9" normálním "é".

http://fr.wikipedia.org/wiki/Transmaghrébine

K tématu: Jde skutečně o dálnici k alžírským hranicím (A9, součást "Transmaghrébine").

Re: Maroko

Napsal: 26.4.2009 21:19:18
od Diaľničiar
Dne 17.4.2009 ohlásil marocký král, že dálnice se stávají až do roku 2015 maximální prioritou, co se týká státních výdavků do dopravy. Tempo výstavby je slušné, napředuje dle plánů, i když se 6 měsíčním spožděním, ale to připisuje slabé přípravě na samotnou výstavbu, když zlyhali některé tendry. Dálnice se stavějí z rozpočtu krajiny, z rozvojové pomoci ze států EU a z peněz samotné EU, dále pak z evropských bank, ze světových bank a fondů. Na rok 2010 se použije na výstavbu silniční sítě 2,41 mld. €, z čeho 70% půjde na dálnice. Ostatní finance směrují na pokládaní asfaltu na prašné silnice na venkově. Dálnice jsou synonymem pro hospodářský růst, pro zvýšení životní ůrovně, dále pak snižují počet mrtvých na přetížených silnicích a zjednodušují státní pomoc obyvatelům (lepší a rychlejší dostupnost). Dálnice se zde realizují taky přes PPP a to zejména francouzské stavební giganty jako jsou Vinci anebo Bouygues, ale taky španělský Dragados. Tyto firmy pak zde taky stavějí i jiné ůseky, ale pouze jako dodavatelé pro místní společnosti. Ty trpí nedostatkem kapitálu, jsou zadlužené pro rychlou modernizaci a mají málo kvalifikovaných pracovníků pro výstavbu součástí dálnic jako jsou mosty anebo informační systémy dálnic. Dálnice mají vypadat jako v Evropě. Dálniční policie je naopak po vzoru USA.

Re: Maroko

Napsal: 7.5.2009 18:05:58
od Diaľničiar

Re: Maroko

Napsal: 5.6.2009 16:46:53
od Diaľničiar
Výstavba tunel Oudayas v hlavním městě, 05/2009 :arrow:

Vizaulizace
VIZ.jpg
VIZ.jpg (456.39 KiB) Zobrazeno 39029 x
Samotní výstavba
fr-img-250.gif
fr-img-250.gif (169.78 KiB) Zobrazeno 39025 x
fr-img-252.gif
fr-img-252.gif (212.55 KiB) Zobrazeno 39028 x
fr-img-256.gif
fr-img-256.gif (167.42 KiB) Zobrazeno 39026 x
fr-img-257.gif
fr-img-257.gif (197.62 KiB) Zobrazeno 39031 x

Re: Maroko

Napsal: 10.8.2009 18:34:07
od Diaľničiar
Společnost Freyssinet (člen skupiny Vinci Construction) začala 11.05.2009 realizovat v této zemi první "cable-stayed" most. Tyto práce si objednala společnost Morocco’s motorways authority (ADM) pro dálnici Fez-Oujda, blízko samotného Fezu. Rozpětí mostu je 70 m, šířka pak 14,9 m. Stavební práce budou trvat 11 měsíců.

Re: Maroko

Napsal: 9.5.2010 14:28:22
od Diaľničiar
Na konci r. 2009 bylo v Maroku 900 km dálnic. Do r. 2005 se postavilo pouhých 658 km za 30 let. Díky plánovaným státním investicím do roku 2015 bude dálniční síť zdvojnásobená na cca. 1850 km, přičemž původní plán říkal o 1600 km v roce 2012.

Dálniční síť by měla po svém dokončení plně propojit jih se severem země a západní pobřeží s východem země.

V první třetině roku 2007 byl dokončen poslední úsek dálnice, spojující Tanger a Marakéš, a realizovány 2/3 dálnice spojující Tanger a Tetuán – dokončení této dálnice bylo završeno počátkem roku 2008.

V roce 2008 byl dokončen dálniční tah z Casablanky do El Jadidy. V roce 2008 byla také dobudována dálnice Casablanka – Marakéš s objezdem Settatu a během roku 2009 byla prakticky dokončena výstavba dálnice Marakéš – Agadir (započato v roce 2006).

Jedna z klíčových dálnic země, spojující Rabat a Casablanku, již nestačí svými 2x2 proudy zajistit plynulou dopravu: proto byla počátkem roku 2009 králem iniciována realizace plánu (již z roku 2005) na rozšíření této dálnice na 2x3 proudy. Práce započaly v prvních měsících 2009 a měly by být dokončeny do roku 2012.

Mezi další významné projekty v tomto směru patří vytvoření dálničního okruhu kolem Rabatu a v rámci okruhů ostatních měst přidat rovněž 3. dálniční pruh na každé z dálnic.

Stavbu dálnic financuje částečně marocký stát, do značné míry však i mezinárodní instituce (např. EIB, Islámská rozvojová banka) nebo zahraniční investoři.

Zdroj: www.businessinfo.cz

Re: Maroko

Napsal: 12.7.2010 23:06:24
od Diaľničiar
Minulý měsíc se formálně sprovoznila kompletně celá dálnice A7 mezi městy Marakéš a Agadir. :arrow:

Délka: 225 km
Náklady: 8 mld. DH (marocký dirham)

Dálnici rozestavěl v roce 2006 marocký král Mohamed VI. a nyní jí otevřel princ Moulay Rachid. Přestřihl pásek společně s dalšími politiky a projel se na asi 200m úseku.

Tunel: 1 o délce 562m
Viadukty: 13 o délce 2.921m
Mosty: 90
Úseky: 6

Předtím se jezdilo mezi těmito městy cca. 14h, dálnice radikálně ušetří čas a zvýší bezpečnost.

Zdroj a další informace: http://www.adm.co.ma/news.cfm?id=56, přeloženo

Re: Maroko

Napsal: 12.7.2010 23:27:51
od Diaľničiar
Chronologie zprovoznění jednotlivých úseků dálnic i s výhledem:

Název úseku ..................... datum sprovoznění ..... délka úseku (km) .... délka sítě (km)

Casablanca - Rabat .................. 1991 ............... 62 ....... 62
Rabat - Kenitra ........................ janvier 1995 ..... 40 ....... 102
Kenitra - Larache ..................... juin 1996 ......... 110 ..... 212
Meknès - Fès .......................... avril 1998 ........ 45 ....... 257
Contournement de Meknès ......... avril 1998 ........ 20 ....... 277
Khemisset - Meknès .................. novembre 1998 .. 50 ....... 327
Rabat - Khemisset .................... mai 1999 .......... 52 ....... 379
Larache - Sid Al Yamani ............. septembre 1999 .. 28 ....... 407
Casablanca - Settat* ................ juin 2001 ........... 57 ....... 464
Sid Al Yamani - Asilah ................ août 2002 ......... 15 ....... 479
Contournement de Casablanca I .. juillet 2003 ........ 27 ....... 506
Casablanca - Had Soualem ......... février 2004 ....... 16 ....... 522
Contournement de Casablanca II .. février 2004 ....... 6,5 ...... 528,5
Had Soualem - Tnine Chtouka ...... juin 2005 ........... 35 ....... 563,5
Asilah - Tanger ......................... juillet 2005 ......... 30 ....... 593,5
Contournement de Settat* ......... novembre 2005 ... 17 ....... 610,5
Tnine Chtouka - El Jadida ........... novembre 2006 ... 28 ....... 638,5
Settat - Marrakech ................... avril 2007 .......... 145 ..... 783,5
Ksar - Tanger Med* .................. juillet 2007 ......... 4 ........ 787,5
Tétouan - Mdiq ........................ juillet 2007 ......... 11 ....... 798,5
Tanger - RN2 ........................... juillet 2007 ......... 22 ....... 820,5
RN2 - Lachbaa ......................... mars 2008 .......... 14 ....... 834,5
Lachbaa - Ksar ........................ mars 2008 .......... 14 ....... 848,5
Mdiq - Fnideq .......................... juillet 2008 ......... 17 ....... 865,5
Contournement de Marrakech ..... Janvier 2009 ....... 33 ....... 898,5
Marrakech Ouest - RN8 .............. Janvier 2009 ....... 17 ....... 915,5
RN8 - Agadir ............................ mi-2010 ............. 180,5 ... 1 096
Fès - Oujda ............................. mi-2011 ............. 320 ...... 1 416
Contournement de Rabat ............ 2013 ................. 41 ....... 1 457
Berrechid - Béni Mellal ................ 2013 ................. 172 ...... 1 629
Tit Melil - Berrechid ................... 2015 ................. 31 ....... 1 660
El Jadida - Safi ......................... 2015 ................. 140 ..... 1 800

Celkem: 1 800 km

Re: Maroko

Napsal: 12.7.2010 23:40:04
od Diaľničiar
Aktuálně je v zemi v provozu 1.096 km dálnic a dalších 492 km je ve výstavbě, přičemž těžiskem je hlavně dálnice Fès - Oujda o délce 320 km, která se sprovozní přístí rok. Celková délka dálnic má být 1.800 km. Je to neuvěřitelné, ale země opravdu dokázala rozběhnout výstavbu dálnic, stejně rychle jako v sousedních zemích (Alžírsko, Tunisko, Libye).

Rovněž se začali stavební práce na dálnici Rabat - Casablanca, kde se dálnice rozšiřuje z 2x2 na 2x3 jízdní pruhy, protože intenzity v roce 2008 dosáhli 39.700 vozidel za 24h a v roce 2009 dokonce 42.700 vozidel a dálnice je na kraji svých možností, přičemž v provozu není ani 20 let. :idea: Délka přestavby: 57,3 km. Ukončení: rok 2012.

Re: Maroko

Napsal: 26.6.2011 20:32:57
od Diaľničiar
Výstavba a rozvoj dálniční sítě v zemi jde naprosto dle plánu. Je to až neuvěřitelné, ale je to tak. Země má v provozu více jak 1.400 km dálnic a dalších přes 300 km se staví. Rovněž probíhají rekonstrukční a modernizační práce na starších úsecích.

Zde menší fotogalerie:

Dálnice Casablanca – El Jadida :arrow:
C-J_00.jpg
C-J_00.jpg (262.56 KiB) Zobrazeno 38031 x
C-J_01.jpg
C-J_01.jpg (286.13 KiB) Zobrazeno 38031 x
Dálnice Settat - Marrakech :arrow:
S-M_01.jpg
S-M_01.jpg (219.35 KiB) Zobrazeno 38031 x
S-M_02.jpg
S-M_02.jpg (253.79 KiB) Zobrazeno 38031 x
S-M_03.jpg
S-M_03.jpg (240.74 KiB) Zobrazeno 38031 x

Re: Maroko

Napsal: 26.6.2011 20:40:25
od Diaľničiar
Dálnice Tanger - ASILAH :arrow:
T-A_01.jpg
T-A_01.jpg (226.7 KiB) Zobrazeno 38037 x
Dálnice Tanger - Port :arrow:
T-P_01.jpg
T-P_01.jpg (211 KiB) Zobrazeno 38037 x

Re: Maroko

Napsal: 26.6.2011 21:36:32
od Diaľničiar
Diaľničiar píše:Státní dálniční společnost Maroka :arrow:

http://www.adm.co.ma/
Je čas představit si tuto státní dálniční společnost, která právě poslední roky zajišťuje masivní dálniční výstavbu.

Vznik: 1989
Zaměstnanci: cca. 600

Administrativní sídlo společnosti :arrow:
ABM_c.jpg
ABM_c.jpg (110.66 KiB) Zobrazeno 38033 x
Maroko je od 3. 3. 1962 konstituční monarchií se silnou rolí hlavy státu. Král Mohamed VI. (*21. 8. 1963 v Rabatu) náleží k dynastii Alavitů. Na trůn nastoupil 30. 7. 1999, krátce po smrti svého otce, krále Hasana II. Král je největší světskou i náboženskou autoritou v zemi, je nejen králem (malik), ale současně i knížetem věřících (Amír al-Muminín) se statutem nedotknutelnosti. Disponuje rozsáhlými pravomocemi, je nositelem výkonné moci v zemi, vyhlašuje výjimečný stav, válku, referendum, schvaluje složení parlamentu, jmenuje premiéra, který sestavuje vládu schvalovanou poté hlavou státu, rozhoduje o vnitřní i zahraniční politice, obraně, ekonomice, stanoví zásady kulturní politiky apod.

Největší akcionáři ADM:

Fondy Hassana II … cca. 60%
Marocký stát … cca. 33%
Kuvajtský stát … cca. 2%

Re: Maroko

Napsal: 26.6.2011 22:56:37
od Marooned17
Vítáme Vás Diaľničiari zase po dlouhé době mezi námi. Už jsem se bál, že jste přestal přispívat. Hrozně těšil na nové novinky z celého dálničního světa, sám nemám to čas hledat. Fakt Vás obdivuji. Díky za info. :jidlo: :ok:

Jinak po světě se staví jak o závod. To Maroko je hustý. Jinak v Maroku dochází i k velkému rozvoji vysokorychlostní železnice, která má spojit Tanger s Casablankou a snad i dál.

Re: Maroko

Napsal: 27.6.2011 8:51:20
od Diaľničiar
Jsem dojat. :) Opravdu jste mě potěšil. 8-)

Jinak, opravdu, výstavba dálnic ve světe nabrala poslední 2 roky vysoké tempo a jsou země, jakožto i Maroko, které zvýšili taky informovanost, takže když víte kde a co hledat, tak to není problém. :)

K té železnici pouze několik vět :arrow:

V roce 2010 prokazuje po dvou letech útlumu železniční doprava pozitivní čísla, zejména díky rozvoji fosfátového průmyslu. Výrazně pozitivní byl ze stejného důvodu pro tento sektor již poslední čtvrtletí 2009 (rekordních +84,2 %), první dvě čtvrtletí 2010 tuto tendenci potvrzují s tím, že se meziročně navýšil o 4,9 % i počet osob přepravovaných touto cestou.

Železnice jsou v Maroku perspektivním a překvapivě dobře fungujícím dopravním prostředkem. Státní železniční společnost Office National des Chemins de Fer (ONCF) má v marocké ekonomice významnou roli. Pracuje v ní téměř 9.000 zaměstnanců a spravuje 1 907 km tratí, z nichž 51 % je elektrifikovaných. Pouze 418 km tratí je zdvojených. ONCF zajišťuje kromě přepravy osob přepravu fosfátů, hnojiv, chemických produktů a těžených minerálů.

ONCF převáží denně v průměru 40 000 cestujících, ve špičkách (o svátcích) až 70 000 cestujících, denně vypravuje 136 vlaků pro dopravu cestujících.

Během roku 2009 se dále postupovalo v realizaci projektu napojení železniční sítě na nově budovaný přístav Tanger-Med. Stát již zahájil studie k realizaci vysokorychlostního vlaku typu francouzského TGV, který by měl v cca 1hodině 20 minutách spojit severomarocký Tanger s Casablankou. Tato investice si vyžádá v letech 2010–2015 částku cca 20 miliard dirhamů. Stále častěji se mluví taktéž o projektu TGV mezi městy Agadir a Marrakeš (zajímavé především z turistického pohledu). TGV by mělo být následně protaženo z Marrakeše až do Tangeru, kde by plánovaným podmořským tunelem navazovalo na evropskou síť.

ONCF: http://www.oncf.ma/

TGV

Tanger - Casablanca má být hotovo v roce 2013.
Marrakech - Casablanca v roce 2015.

Re: Maroko

Napsal: 24.11.2011 22:56:09
od Diaľničiar
Maroko, další z z mojich oblíbených zemí. Na rozdíl od Ugandy neřeší první či druhou dálnici (i když všechna čest Ugandě za to, co provádí se svými silnicemi v posledních 7 letech), ale realizuje opravdu rozsáhlý dálniční plán během pár let. Na to si stačilo kouknout dosavadní příspěvky. I tak odevzdáním 320 km dálnice Fés – Oujda se zařadili mezi rekordmany, protože odevzdat celek se povede málokomu. V Maroku je tedy 1.416 km z plánovaných 1.800 km v provozu. Hranice rok 2015 se přibližuje a tak se koukneme, co se zde ještě staví a stavět bude:

Dálnice Casablanca – Rabat, která se v dokončila v roce 1991 s délkou 62 km již dosluhuje. Vláda se jí v celkové délce 57,3 km rozhodla obnovit a mj. také rozšířit z 2x2 na 2x3 pruhy. Tato stavba se ovšem nedává do plánu 1.800 km. Modernizace se ukončí v roce 2012.

V zemi se ovšem staví další dílo: dálnice Berrechid – Beni Mellal. Celková délka je 172 km a tato nová dálnice se odevzdá rovněž v roce 2012. Takže již v roce 2012 bude mít dálniční síť délku 1.588 km.

Takže, co ještě chybí do rozsahu 1.800 km ?

By-pass města Rabat. Délka činí 41 km. Do provozu se dostane v letech 2012-2013.
Dálnice Til Mechil – Berrechid. Délka činí 31 km. Odevzdání do provozu 2014 nebo 2015.
Dálnice El Jadida – Safi. Délka činí 140 km. Odevzdání do provozu: rok 2015.

Re: Maroko

Napsal: 24.11.2011 23:17:01
od Diaľničiar
Rok 2005: síť v rozsahu 610 km během posledních 30 let.
Rok 2009: síť v rozsahu 900 km.
Rok 2010: síť v rozsahu 1.096 km.
Rok 2011: síť v rozsahu 1.416 km.
Rok 2015: plánovaná délka 1.800 km u konce.

Maroko, viděli jsme tam nějakou „arabskou jar“ ? Neviděli. Za to tam vidíme evropský styl oblékáni, liberálního krále, sem tam dokonce i teroristický útok. Je to země bohatá na fosfáty, ale i tak pořád je to africká země – relativně hodně chudá pro jednotlivce. I když v Africe patří mezi TOP5. Státní investice jsou opravdu čím dále tím větší, hlavně do infrastruktury a v ní hlavně do dopravní infrastruktury a v ní dominují investice do dálnic (čeho jsme svědkami na tomto fóru) a do železnic (výše popsané TGV projekty). Státní investice činí asi 1/3 HDP ročně. HDP za rok 2010 bylo asi 100 mld. USD. Nezapomínejme ovšem, že tohle není ani 5 ani 10 mil. země. A nezaměstnanost je zde někde na úrovni 20%. Proto říkám, že jde o relativně chudou zemi, která ovšem když si dá nějaký cíl, tak ho dotáhne. Je to prostě tak: země, které se snaží za každou cenu zvýšit dopravní rozvoj, aby tak přilákali zahraniční investice (i v rámci dalších reforem), než li země, která bude navždy chudá a bude se v nich válčit, jakožto je v ½ Afriky doposud ...

A neobstojí ani argument „jo, jim se to tam staví“, protože jsou tam sice celoroční podmínky pro výstavbu, není tam ani tolik pohoří jak jinde, ale je to země chudá, větší a není to tam zas tak všechno přístupné jako právě jinde. Naopak, ještě staví mostní objekty i tam kde to na pohled není potřeba, ale jinak by to nešlo (přesun písku). Komu čest, tomu čest. Kéž by takových zemí bylo (alespoň v Africe) více.

Re: Maroko

Napsal: 25.11.2011 9:21:45
od Standa
Je to tak, Maročané dokázali, že to s infrastrukturou myslí vážně. Navíc nemají k dispozici zdaleka takové zdroje, jako sousední Alžírsko (samozřejmě i výstavba alžírského úseku transmahribské dálnice v podstatě najednou je obdivuhodný výkon, ovšem to stavěli Číňani za peníze z ropy a plynu). Srovnával bych je spíše s ostatními Arabskými zeměmi (subsaharská Afrika je trochu o něčem jiném), ale i tak vychází celkem dobře. Faktem je, že mají výhodu levné pracovní síly (díky nízké životní úrovni a vysoké nezaměstnanosti). "Arabské jaro" se tam také projevilo, ale mnohem méně (pár demonstrací, které ani nemuseli nějak potlačovat a skončily v podstatě samy), protože vládce z tradiční dynastie monarchů má u většiny obyvatel úplně jinou pozici, než samozvaný diktátor či jeho rodina.

Re: Maroko

Napsal: 25.11.2011 9:37:13
od the.klokan
To je opravdu úžasné, jakým tempem staví! Všechna čest.
Chci dodat pár osobních postřehů, byť nesouvisí přímo s dálniční sítí.
Země je to opravdu typicky africká, kde jsou obrovské rozdíly mezi městy a venkovem, mezi bohatšími lidmi a chudšími. Neznám přesné statistiky, ale každopádně vlastnit osobní auto je pro většinu obyvatel celkem velký luxus. Většina dopravy po silnicích je tak hromadná, ať už poměrně hustou sítí autobusů, minibusů, velkých dodávek a taxíků, které tam nejsou žádným luxusem, ale normálním dopravním prostředkem a využívají se i hromadně (víc lidí se domluví a nebo taxikář nabírá a vysazuje lidi jako v autobusu).
Měl jsem možnost tam řídit auto v okolí Marrakéše, v podstatě "na venkově". Silnice byly opravdu v pěkném stavu a to i v horském terénu (není pravda, že v Maroku nejsou hory). Řízení ve dne bylo více-méně v pohodě. Zato v noci to bylo hodně drsné. Vozidla tam běžně jezdila úplně bez světel a rozsvěcovaly až těsně před setkáním nebo vůbec. Navíc je tam silnice zároveň sdílená veškerým provozem, tj. chodci, koly, motorkami, zvířaty.... hlavně ve vesnicích, kde samozřejmě neexistují chodníky ani veřejné osvětlení. Takže jediná šance bylo jet prostředkem silnice a modlit se.

Aniž chci jakkoliv zpochybňovat jejich dálniční síť, docela by mě zajímalo, jaký tam budou mít mezi městy provoz. Třeba mezi Marrakéší a Agadirem. Tipuji to tak na naši vytíženější okresku:-)

Re: Maroko

Napsal: 25.11.2011 11:20:18
od Diaľničiar
Nákres stavby By-pass města Rabat :arrow:
rabat.png
rabat.png (441.29 KiB) Zobrazeno 36207 x
Začátek výstavby: 2010
Odevzdání do provozu: 2013
Ukončení výstavby: 2014
Náklady: 1840 MDH
Délka: 41 km

Re: Maroko

Napsal: 25.11.2011 11:36:52
od Diaľničiar
ZDE na tomto odkazu naleznete zpoustu fotek a informací ze silnic a dálnic z Maroka.