Maroko (+Západní Sahara)

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko (+Západní Sahara)

Příspěvek od Diaľničiar »

Celkem je v Maroku v provozu již ​3251 km dálnic a rychlostních silnic. (dualizace silnice) Jakmile se dostaví všechno co je ve výstavbě, tak se to číslo zvedne nad 4000 km. :idea:

Maroko sestavilo pro letošní rok pro silniční rozvojový program částku v propočtu 875 mil. USD. To je tzv. investiční rozpočet na modernizační práce a rozvojové investice. Dalších 242 mil. USD směruje na podpůrné programy a údržbu. Celkem tedy 1,117 mld. USD.

V této souvislosti doplním největší stávající hlavní silniční projekt:

Na mapě výše se na jihu Západní Sahary nachází taky město Dakhla. Maroko se rozhodlo prodloužit rychlostní silnici od Tiznit až po Dakhla. Značí to 1055 km rychlostní silnice. Nebude to dálnice, ale bude to min. 4- pruhový směrově rozdělený tah.

https://www.mapnews.ma/en/actualites/re ... r-minister
https://www.moroccoworldnews.com/2022/0 ... -this-year

V letošním roce by se tato dualizační práce s několika obchvaty měla dokončit. Tento klíčový projekt byl v roce 2021 naceněn na 748,4 mil. USD.



Maroko v rámci dálniční sítě nyní spíš snižuje úvěry v dálniční firmě ADM. Něco málo se staví, rozšiřuje, o čem se pravidelně zmiňuji.
Stát se rozhodl spíš dualizovat mnoho silnic, zahušťuje zkapacitněnou silniční síť ve státě, napojuje na větší centra menší sídla, čímž zrychluje růst regionů. Prakticky všechna hlavní centra jsou totiž propojené dálniční sítí.

Takhle ta dálniční síť bude brzo vypadat:

Obrázek

Opakoval bych se, vše je zde rozepsáno do podrobna.

V provozu je nyní 1451 km rychlostních silnic, dalších 739 km je ve výstavbě.
Tato zkapacitněná síť silnic předčí tedy dálniční síť. Ačkoliv jak je i ve vláknu uvedeno, tak se plánuje její nadstavba, tzv. II. dálniční program.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko (+Západní Sahara)

Příspěvek od Diaľničiar »

Maroko uveřejnilo dáta k silniční síti, ta dálniční je výše rozepsaná resp. pak i ve vláknu.

V dobách získání nezávislosti tady bylo jen 10,3 tis. km silnic se zpevněným povrchem. V roce 2021 to bylo již 45,2 tis. km. To značí, že se ročně postavilo více než 500 km silnic. :idea:
Celkem se příslušné ministerstvo stará o 57,3 tis. km silniční sítě.
Silnice zajišťují 90% přepravu osob a 75% tovaru.

Základní dálniční plán o rozsahu 1800 km je ukončen. Nyní se dokonce na vícero místech zkapacitňuje, protože původní parametry jednoduše nepostačují. Fakta nepouští:

Kód: Vybrat vše

Rok 2005: síť v rozsahu 610 km během posledních 30 let.
Rok 2009: síť v rozsahu 900 km.
Rok 2010: síť v rozsahu 1.096 km.
Rok 2011: síť v rozsahu 1.416 km.
Rok 2015: plánovaná délka 1.800 km u konce.

Tohle se o 3 roky posunulo. :idea:

Mezitím se ale realizoval program zpevňování vesnických silnic, dále program výstavby a zpevňování silnice u pobřeží Středozemního moře a taky se dualizují hlavní silnice s upgradem až po MÚK. Tím se nemusí stavět na nových liniích, což šetří čas na přípravu.

Realizace dálnic se uskutečnila hlavně díky marockému králi. Díky faktu pozemků, díky legislativě a díky jeho přímého vkladu do dálniční společnosti a ručení za úvěry a zase od bohatých států ze Zálivu, kterým se dnes tyto půjčky vrací.

jak Maroko zpevňuje silniční síť:

Obrázek

Dále se připravuje nadstavba dálniční sítě. Původní cíl 2030 byl nahrazen za 2035. Jde o plán 2ème Schéma d’Armature Autoroutier National (SAAN2):

Obrázek

Tento plán se rodil delší dobu. Vyplynul z aktualizace 1. plánu s cílem pro doplnění v roce 2025, ale pak se stanovilo, že se odčlení do 2. plánu s cílem dokončení 2030. Tento cíl se posunul na rok 2035 z finančních důvodů a Maroko to ani nijak nezastírá. V opačném případě by se musela dálniční společnost ADM odevzdat do koncese, proti čemu byl jak král, tak i značná část obyvatelstva. Na co tedy urychlovat o pár let výstavbu, když nehoří.

Tento odstup v letech (reálně 1 dekádu) ale urychlil rozvoj "voie express", tedy dualizované silniční sítě. A učinila se velká politika a sice, že se potáhne podél pobřeží až do spodní 1/3 na okraj tohoto území kam až vládne Maroko (dál nevládne Maroko, to neovládá celou Západní Saharu) a že se postaví 1055 km rychlostní silnice (část v provozu), tedy zkapacitněný 4- pruh. Jen pro informaci, k 02/2022 je ve stavu plnění 72%. :ok: Je to projekt za 10 mld. dirhamů. To odpovídá asi 940 mil. €, tedy prakticky to je 1 mil. € pro 1 km tahu. Ta cena je umožněná díky silnému stavebnímu sektoru a pevnějšímu podloží. Protože třeba jinde v regionech Afriky se za tuto částku staví nová 1+1 silnice.

Tak jak jsem uvedl, tak 1450 km rychlostních silnic je v provozu a brzo to bude 2,5 tis. km.

Dnes je rozsah dálnic 1800 km a rychlostních silnic 1450 km. To je celkem 3250 km.
V horizontu 2 let to budou 4 tisíce a za dalších pár let 4300 km.
A když k tomu připojíme jen připravované tahy v rámci 2. nadstavby dálnic (ze kterého část stojí nebo je v realizaci), tak reálně ještě dosáhne na 5000 km. Ačkoliv to bude za další 1,5 dekády. :)

Maroko považuje silnice za nástroj rozvoje hospodářství, sociálního pokroku a posílení cestovního ruchu. Proto tomu přikládá značné investice a to již 4. dekádu co se týče dálniční sítě. :idea:

A jen pro zajímavost, v roce 2022 ADM předpokládá růst intenzit o 2%. Celkem hodlá proinvestovat v propočtu 154,1 mil. USD. Lze to srovnat s o příspěvek výše uvedenýma částkama a vidíme, že výstavba dálnic nemá nyní prioritu. Něco málo se stavět bude, ale není to prioritní. ADM přitom očekávají, že výnos z mýta dosáhne částky 352,2 mil. USD a to z 1800 km dlouhé sítě dálnic, ne za rychlostní silnice. Část peněz jde na chod a zbytek na snižování dluhů ADM.

ADM je jeden z největších dálničních správců v Africe vůbec. V roce 2021 investoval z úvěru EIB částku 85 mil. € do elektronizace výběru mýta, resp. jej rozšířil. EIB s ADM spolupracuje již více než 25 let. ADM ustála finančně i období pandemie COVID-19. A to zase díky úvěru od EBRD ve výši 100 mil. €.

Z hlediska vzniku ADM vzniklo v roce 1989. Již v 1991 se vypracoval plán za pomoci japonské agentury pro rozvoj, že by zde měla vzniknout síť asi 1500 km dálnic. V čase se to tedy zvětšilo o 1/5 aneb o 300 km. A ta síť dnes doopravdy stojí a slouží. :P

Docela úspěch a ne malý, protože tady se to ponímalo jako celek ten rozvoj jako takový. Stát dokázal "odolat" i tzv. arabskému jaru. Samozřejmě, i odsud se utíká, ... cílová destinace je Francie v EU. Přes Španělsko ... ovšem na africké poměry se tady žije slušně. Stojí tady i F automobilka ... což je pochopitelné vzhledem k dálnicím. Třeba v 90. letech 20. století se po první navrhované trase části obchvatu města Casablanca jezdilo na tehdejší silnici v intenzitách nad 12 tisíc vozidel. Již tehdy ... Právě Casablanca s okolím patří k neutichajícím silničním pracím. Tady se neustále staví, buď nová dálnice na všechny směry nebo nové rychlostní silnice nebo 3. jízdní pruhy nebo MÚK, nové letiště atd. Již 30 let dopravních investicí a pokračují i nadále.

Maroko dovedlo totižto propojit dálnicemi hlavní centra a na tyto napojuje regionální centra. Díky zpevnění silnic se povedlo napojit lokální oblasti. Tím vším se zrychlil tok plodin, tovarů, jiný smysl dostala námořní doprava ve spojení se zpracovatelským průmyslem a to je to, co je málokde a sice průmysl a modernizace zemědělství. To je již vyšší přidaná hodnota, která generuje další zdroje. Je málo zemí, které udrží investice do pravidelné údržby a oprav. To pak snižuje náklady spojené se ztrátama kvůli zbytečným silničním omezením atd.

To píšu proto, že v roce 2016 ADM urychleně vynaložila velkou částku do renovace dálnic a přivaděčů což bylo dáno přírodními okolnostmi. Deficit hospodaření činil v dnešním vyjádření 380 mil. €, ale 200 mil. bylo napumpováno do modernizace dálnic. Tím se povedlo dokončit mnoho prvků a opravit poškozené úseky. Chyběla tehdy i technika pro údržbu, to vše bylo jednorázově vyřešeno.

Příběh ADM, krále a Maroka je o tom, že došlo k porozumění, že nelze jen stavět. Ale že se porce peněz snižuje jak rozsah priorit v zemi kvůli všeobecnímu rozvoji zvyšuje a musí se zajistit chod toho co stojí. K tomuto poznání dospěje málokterý stát světa, o Africe ani nemluvim. Ale nevzdávají se, dualizace silnic napomůže zvednout příjmy rychleji tam, kde je lze razantně zvednout, protože ve městech to bude o dekongesci a to si vyžádá větší vstupní investice, které si musí místní promyslet. Proto to potrvá ještě více než 1 dekádu ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko (+Západní Sahara)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ve městě Tanger se odevzdal dne 7.4. do provozu 700m dlouhý městský "tunel".

další fotky: https://fr.le360.ma/societe/a-tanger-le ... ril-258020

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko

Příspěvek od Diaľničiar »

psáno v 09/2009: Výstavba tunel Oudayas v hlavním městě :arrow:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=4582#p4582

Krátce po založení vlákna jsem psal o výstavbě silničního tunelu v hlavním městě. Myslím, že jsem se pak k němu již nikdy nevrátil, protože rozsah budovaných dálnic v zemi mi to neumožňoval.

Tady je video, kde je zachycen tento nejdelší tunel v hlavním městě, Tunnel des Oudaias, od 6. minuty:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko (+Západní Sahara)

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak jsem psal začátkem roku a tady o něco výše, že Maroko potáhne rychlostní tah až do významné části území Západní Sahary a to formou dualizace silnice ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 36#p251336 ), tak se stalo, aktivně se staví a také již odevzdává postupně do provozu.

Maroko se rozhodlo prodloužit rychlostní silnici od Tiznit až po Dakhla. Značí to 1055 km rychlostní silnice. Nebude to dálnice, ale bude to min. 4- pruhový směrově rozdělený tah.

Tady je třeba 100 km etapa mezi Tarfaya a El-Ayoun:


Obrázek

Do provozu se odevzdala sekce dlouhá 35,5 km mezi Oued Chbika - Oued Lwaar.

https://medias24.com/2022/09/20/lacheve ... fie-a-gtr/

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Na trase se ale postaví i 13 velkých objektů jako je tento obří mostní objekt: https://ledesk.ma/enoff/voie-express-ti ... -el-hamra/ a stejně tak obchvaty kolem měst, kudy RN1 prochází.

Iniciativu k výstavbě zahájil marocký král.

Realizace tahu je dnes v 78% plnění.

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko (+Západní Sahara)

Příspěvek od Diaľničiar »

Maroko provozovalo k 12/2021 celkem 1774 km zpoplatněných dálnic. Ještě stále není zcela dokončená základní síť o rozsahu 1800 km, protože úsek Til Mellil - Berrechid v délce 31 km byl ve výstavbě. Zajížďkou o asi 10 km se tady ale po zkapacitněné síti dostat dá a upravují se projekty v území. Na druhou stranu se ale naproti plánu několik úseků rozšířilo.

ADM, dálniční správce umožňuje si tady prohlédnout časovou os rozvoje dálnic: https://www.adm.co.ma/fr/timeline
0.JPG
0.JPG (98.49 KiB) Zobrazeno 1384 x
Maroko vyjma této sítě, tak jak jsem uvedl i na této straně provozuje stovky km rychlostních silnic, resp. rozběhlo megaprojekt rychlostní silnice podél pobřeží do Západní Sahary.

Království hodlá do roku 2035 investovat do silniční výstavby asi 35 mld. €. Tento program již běží. Týká se to dálničního programu č. 2, ten již částečně běží, ale jako celek ještě nebyl uveřejněn. Dále do toho spadá právě masivní výstavby dualizací silnic s modernizací původních tras. Nové dálnice a rychlostní silnice dostanou z tohoto objemu částku 9 mld. € a má se za to postavit 5500 km. Zbytek jde na lokální investice, severní pobřežní silnici, regionální silnice a na zajištění lepší údržby. Znamená to 45000 km regionálních silnic a 7000 km vesnických silnic. Plán počítá i s rozšířením dalších dálnic na 6- pruh a to v celkové délce 700 km. V roce 2035 má mít Maroko moderní silniční síť.

MMF považuje marocké meziměstské cestování za nejrychlejší v Africe. Aneb průměrná rychlost je 95 km/h. Na dálnicích je samozřejmě povoleno více, ale tady jde o dosažený průměr. Značí to mj. kvalitní parametry v budované silniční síti. Dále to předurčuje další ekonomickou prosperitu.

Maroko nyní mj. nakoupilo 550 radarů nové generace a 24 mobilních radarů. V zemi u dopravních nehod dojde o život v průměru 3600 lidí, dalších 150 tisíc je zraněno a to znovu na hlavní celonárodní státní silniční síti. Škody způsobené DN jsou vyčísleny na 2,2 mld. USD.

V pátek 2. prosince se konalo zasedání Správní rady Fondu pro financování silnic. Rada zhodnotila výsledky za rok 2021 a přizpůsobuje Program rozvoje silnic pro období 2025 - 2035. Rada rovněž vzala na vědomí opatření přijatá ke zmírnění dopadů vysokých cen surovin na realizaci výše uvedených programů. Rada zakončila svou práci přečtením listu loajality a upřímnosti vzneseného Nejvyššímu, Jeho Veličenstvu králi Mohamedu VI., kéž mu Bůh dá vítězství. :)
http://www.mtpnet.gov.ma/AR/Actualites/ ... dNews=3823

Silniční mapy dle regionů: http://www.equipement.gov.ma/Infrastruc ... ieres.aspx

Připravuje se projekt severovýchodního ekonomického rozvoje ("Projekt Nador"): do roku 2030
Carte-projets-routiers.jpg
Carte-projets-routiers.jpg (77 KiB) Zobrazeno 1384 x
Více informací: http://www.equipement.gov.ma/Infrastruc ... d-Est.aspx

Příslušné ministerstvo rozvoje v létě 2022 předložilo Králi informační monitoring, ve kterém požádalo prodloužení plánu rozvoje silniční sítě o 5 let do roku 2040. Jako důvod se zakomponoval nepříznivý vývoj ve světě, co má dopad i na ekonomiku Maroka. Ovšem jedním dechem je konstatováno, že v roce 2020 bylo v dobrém stavu 62,7% silnic. Je to o 9% lepší stav proti roku 2012. :ok:

V první řadě se silniční síť Maroka stále rozšiřuje. Maroko dává důležité místo silniční infrastruktuře, protože přispívá k hospodářskému, sociálnímu a turistickému rozvoji země.

V současné době má země silniční síť 57 334 km včetně 45 240 zpevněných silnic. Pokud jde o vyhlídky, země zavedla plán silnic na rok 2035 s nasazením ambiciózního programu modernizace silniční sítě. Tento projekt zahrnuje zlepšení kvality služeb a rozvoj 7 000 km státních silnic, 2 000 km rychlostních silnic, 45 000 km venkovských silnic. Rámcový plán dálnic zahájil výstavbu 1 700 km dálnic a do roku 2035 plánuje dosáhnout sítě 3 500 km. Jde v podstatě o zdvojnásobení současné kapacity. Je třeba říci, že rozvoj silniční sítě doprovází vývoj využití silnic. Podle údajů Ministerstva zařízení a vodního hospodářství zajišťuje silniční síť 90% pohybu osob a 75% přepravy zboží. Počet vozidel v oběhu se přitom rok od roku zvyšuje. Podle statistik činí v roce 2020 více než 4,73 milionu ve srovnání s 4,55 v roce 2019. Osobní vozy přesahují 3,19 milionu vozidel, následují užitkové vozy s 1,27 milionu (oproti 1,22 milionu v roce 2019). Motocykly jsou v roce 2020 napočítány na 266 035 vozidel proti 236 415 v roce 2019. Ve stejném směru byl v roce 2019 vyhodnocen silniční provoz na celé silniční či dálniční síti v gesci ministerstva na 109,64 milionu vozokilometrů denně oproti 106,84 v roce 2018 , což je nárůst o 2,62%. Státní silnice soustřeďují 45,69 % této dopravy, následují dálnice (22,25 %), krajské silnice (19,08 %) a zemské silnice (17 %).

Téměř 8 miliard dirhamů na financování silnic v roce 2022

Správní rada Fondu silničního financování (CFR), která se sešla v lednu 2022, dala souhlas s intervenčním programem na rok 2022 a schválila rozpočet na finanční rok 2022, který činí 7,95 miliardy dirhamů (MMDH). Toto zasedání představenstva pro rok 2022, kterému předsedal ministr vybavení a vody, Nizar Baraka, bylo příležitostí k dotazování na úspěchy CFR v roce 2021. Letošní rok byl tedy ve znamení pokračování realizace program modernizace silniční sítě, jehož celková částka dosáhla 2,2 miliardy DH, a program partnerství zahrnující 74 dohod, včetně závazků v celkové výši 12 miliard DH, zejména výstavbu rychlostní silnice Tiznit - Dakhla.

Stále efektivnější rychlostní silnice

Program rychlostních komunikací (2 pruhy v každém směru jízdy těsněji u sebe) patří mezi strukturující projekty s vysokou ekonomickou a sociální přidanou hodnotou. Jeho cílem je vytvořit síť přepojovacích infrastruktur mezi dálniční sítí a zbytkem silniční sítě; podpora boomu regionálního hospodářského rozvoje; přizpůsobovat síť vývoji provozu a podílet se na rozvoji vesmíru; a zkrátit dobu jízdy a zlepšit úroveň služeb a bezpečnost silničního provozu. Pro urychlení tempa implementace tohoto programu byl jeho finanční balíček zaměřen na partnerství mezi dozorovým úřadem a dalšími aktéry (různá ministerstva, místní úřady, národní agentury, národní fondy atd.), uvádí ministerstvo. V současné době je v provozu 1 451 km rychlostních silnic, podle údajů ze stejného zdroje. Mezi hlavní osy v provozu v různých regionech Maroka patří dálnice: Rabat – Sidi Allal Al Bahraoui; Casablanca–Mohammedia; Laayoune – Al Marsa; Agadir-Taroudant; Agadir-Tiznit; Tanger – Tetouan; Oujda – Saidia; Essaouira-Chichaoua; Fes – Sefrou; Meknes – Al Hajeb; Ahfir-Selouane; Kenitra – Sidi Yahya Gharb; Taza – Al Hoceima; Berkane – Laayoune nebo osa Sidi Bouzid – El Jorf. Taza - Al Hoceima; Berkane - Laayoune nebo přídavek sekery Sidi Bouzid - El Jorf. Taza - Al Hoceima; Berkane - Laayoune nebo přídavek sekery Sidi Bouzid - El Jorf.

Více než 62 % silniční sítě v "dobrém stavu"

Pro posouzení kvality silniční sítě sleduje Generální ředitelství silnic a pozemní dopravy vývoj jejího zdravotního stavu prostřednictvím svých služeb přítomných ve všech provinciích Království a v Národním centru silničních studií a výzkumu, které využívá odpovídající prostředky a metody. Mezi indikátory, které poskytují představu o vývoji stavu silnic, patří indikátor povrchu (ISU). Podle ministerstva zařízení a vodního hospodářství výsledky kampaně měření ISU v roce 2020 ukázaly, že 62,70 % silniční sítě je v dobrém až průměrném stavu, což představuje zlepšení o 9,2 % ve srovnání s rokem 2012.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko (+Západní Sahara)

Příspěvek od Diaľničiar »

Probíhají studie pro dva klíčové dálniční projekty v Maroku, přičemž stavební práce mají začít u dalšího. Jedním z projektů je 180 km dlouhá trasa, která spojí Marrákeš s Fezem a Meknès. Druhý projekt se týká trasy dlouhé 405 km, která spojí El Hajeb a Rissani.

Zanedlouho začnou stavební práce na 104 km dlouhé dálnici spojující Guercif s Nadorem. Tento projekt je důležitý, protože podpoří dopravu do a z přístavu Nador West Med a tvoří součást projektu rozvoje zařízení.

Tato nová dálniční spojení sama o sobě tvoří součást širšího programu rozvoje dálniční a dopravní infrastruktury v Maroku. Vláda země se zaměřuje na dopravní infrastrukturu jako prostředek k rozvoji ekonomiky. Kromě výstavby nových komunikací a rozšiřovacích prací probíhají v rámci programu také údržbové práce na stávajících spojích. Stavební činnost na silnicích se během vrcholu pandemie COVID-19 zastavila, ale nyní se vrátila.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko (+Západní Sahara)

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Pro Maroko se navrhuje nové silniční a tunelové spojení, které spojí Marrákeš s Ouarzazatem. Součástí projektu bude i výstavba silnic a mostů.

Mohammed VI Fund for Investment byl založen v roce 2020 s počátečními 1,45 miliardami USD, aby stál v čele obnovy země COVID-19. Hlavním úkolem fondu je poskytovat místním podnikům a projektům strategické infrastruktury dlouhodobé financování ve formě vlastního nebo kvazivlastního kapitálu. Zaměřuje své půjčky na malé a střední podniky s vysokým potenciálem, podporuje financování komerčně udržitelné infrastruktury, jako je navrhovaný tunel Tichka, a rozvíjí strategická odvětví, která mohou pomoci hospodářskému oživení.

Vybudování tunelu Tichka, často nazývaného tunel Marrakech-Ouarzazate, bylo diskutováno přibližně od roku 1945, ale bude náročné vzhledem k izolaci regionu a geologii. Tizi n'Tichka je horský průsmyk spojující jihovýchod Marrákeše s městem Ouarzazat přes pohoří Vysoký Atlas – úžasně krásné, ale nehostinné. Leží nad velkými marakéšskými pláněmi a je branou do saharské pouště.

Podle francouzského specialisty na geotechnické inženýrství Terrasol, který v letech 2004 až 2008 dělal geologický průzkum alternativních tras, jsou dvě možnosti. Varianta A je krátký tunel s mírným sklonem, zatímco varianta B má mnohem lepší geologické souvislosti a umožňuje výstavbu tunelu se středním spádem.

Varianta A s náklady kolem 684 milionů USD je pro 5,5 km dlouhý tunel a vyžaduje vybudování 8,5 km silnic a výstavbu mostu.
Varianta B je pro 10 km tunel za cenu 988 milionů USD a vyžaduje vybudování 80 km silnic a výstavbu 10 mostů.

Varianta B – preferovaná varianta – prochází přes Ourika, město v provincii Al Haouz v regionu Marrakech Tensift El Haouz.


:arrow: Marocká vláda plánuje opatření pro bezpečnost silničního provozu ve snaze dále snížit roční počet mrtvých a zraněných v zemi. Země těží z pozitivního trendu ve snižování počtu nehod na silnicích, ale nyní se snaží dále zlepšit bezpečnost silničního provozu.

V roce 2022 došlo v Maroku k 3 201 úmrtím na silnicích, což je pokles o 6,84 % oproti roku 2021 podle oficiálních údajů tamní národní agentury pro bezpečnost silničního provozu (NARSA). Těžká zranění také klesla o 5,22 %, zatímco lehká zranění klesla o 1,07 %. V roce 2022 došlo v Maroku k 113 740 dopravním nehodám, což je o 1,53 % méně než v roce 2021.

Cílem marocké vlády je do roku 2026 snížit v zemi úmrtnost na silnicích o 50 %. Jsou přijímána opatření k řešení problémů, jako je překročení rychlosti, přetížení a nebezpečná vozidla, s přísnějším vymáháním a tresty.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko (+Západní Sahara)

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: sledovaný projekt v tématu

La voie express Tiznit – Dakhla: 85% progres realizace (1055 km 4- pruhové rychlostní silnice - z toho asi polovina je v Záp. Sahaře)



:arrow: Maroko nadále investuje do rozvoje své dálniční sítě. Dálnice spojující Casablancu s Berrechidem bude těžit z dalšího rozvoje (jeden projekt) a bude zlepšeno spojení mezi mezinárodním letištěm Nador-Al Aroui a přístavem Nador West Med na severu země. (druhý projekt) V Maroku také probíhají práce na tahu spojujícím Nador s Guercifem (od Nadoru na jih, Guercif leží mezi Fés a Oujda u hranic s Alžírskem) (třetí projekt)

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko (+Západní Sahara)

Příspěvek od Diaľničiar »

několik videí zachytávajících práce (rozšíření, modernizace) silniční sítě, kde kapacita již nepostačuje:

:arrow: Dne 26.7. se ve městě Tanger odevzdal do provozu nadjezd Mouloussa.



:arrow: práce na R322 Temara:

Temara je marocké město situované v regionu Rabat-Salé-Kénitra na jih od Rabatu při pobřeží Atlantského oceánu. Ve městě se nachází přístav a množství pláží. Ekonomiku města výrazně podporuje blízkost dvou ekonomických center: Casablancy a Rabatu. Žije zde přibližně 314 tisíc obyvatel.

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko (+Západní Sahara)

Příspěvek od Diaľničiar »

Maroko bylo v noci na dnes zasaženo silným zemětřesením o síle 6,8. okolí a město Marakéš. Ráno byla informace o 600 mrtvých, nyní již 1300+ ... jako jedna z nejvyspělejších afrických zemí má jednu z nejlepších infrastruktur. Ovšem staré historické budovy a objekty "nomádů" na severu tuto událost nezvládají. Dalších 1204 lidí bylo zraněno, z toho 721 je v kritickém stavu, uvedla vláda.

Obrázek

V Maroku se běžně zemětřesení nevyskytují, takže to byl šok i pro obyvatelstvo, které pokud je cvičené na tyto události aneb je zažívá často, jako třeba v Japonsku, Turecku, Kalifornii, ... tak ví, že mají ihned utíkat z budov ven nebo se rozumně chovat uvnitř objektů. Tady ta identifikace problému přišla často za "dlouhé minuty" a to je často již pozdě + noční faktor události.

Díky kvalitní dopravní infrastruktuře, zejména dálnicím a dobrým silnicím se ale praktivky všude ihned dostává pomoc a těžká technika. Marocké armádní zdroje pak mj. disponují rovněž dobrým vybavením.

Zemětřesení bylo cítit i v Alžírsku a Portugalsku. Navzdory rivalitě mezi severoafrickými sousedy byly alžírské úřady „plně připraveny poskytnout humanitární pomoc a mobilizovat veškeré materiální a lidské zdroje v solidaritě s bratrským marockým lidem na žádost Marockého království“, uvádí se v prohlášení. :ok: Tohle je samo o sobě vnímáno velmi pozitivně. Stejně tak normalizace vztahů mezi Izraelem a Marokem přispívají k pomoci ze strany Izraele. Resp. stát Izrael mobilizoval jednotku IDF - která ale čeká na povolení odletět. V tomto režimu je mnoho národů - Maroko komunikuje co potřebuje pomaleji, než se nabízí pomoc - aneb marocká diplomacie mnohokrát dnešním dnem poděkovala za zájem světa o pomoc této zemi.

Alžírsko mj. otevřelo vzdušný prostor Maroku pro pomoc při zemětřesení. Jen dodám, že Maroko a Alžírsko mají napjaté vztahy mj. pro Západní Saharu, která byla Marokem anektována. Alžírsko uzavřelo svůj vzdušný prostor pro všechna marocká letadla v září 2021 poté, co přerušilo diplomatické styky se svým dlouholetým nepřítelem.

Marocký král Mohammed VI. dohlíží na jednání o záchranných a humanitárních akcích

Marocký král Mohammed VI. byl informován o ničivém zemětřesení v zemi a vydal rozkazy k vytvoření komise pro poskytování pomoci, uvedl v sobotu královský palác.

Král předsedal pracovní schůzce, na které mu vládní úředníci řekli o škodách a ztrátách na životech v provinciích, které byly zasaženy zemětřesením, včetně míst, která nebyla několik hodin přístupná, podle prohlášení paláce zveřejněného státní televizní stanicí 2M.

Dosud přijatá mimořádná opatření zahrnují zintenzivnění pátracích a záchranných operací; zásobování pitnou vodou; a distribuci potravinových souprav, stanů a přikrývek, řekli úředníci králi.

Král také vydal pokyny, aby „okamžitě zřídila meziministerskou komisi odpovědnou za nasazení programu pomoci, nouzové rehabilitace a pomoci při rekonstrukci zničených domů v katastrofických oblastech, a to co nejdříve“.

Komise bude zodpovědná za „péči o lidi v nouzi, zejména o sirotky a zranitelné osoby“ a za poskytování „okamžité péče všem lidem, kteří se v důsledku zemětřesení ocitli bez domova, zejména pokud jde o ubytování, jídlo a všechny ostatní základní potřeby“. podle paláce.

:!: ministerstvo veřejných prací nasadilo těžkou techniku k uvolnění horské silnice 223 mezi Marrakech a Taroudant: https://twitter.com/i/status/1700552306280837445

:!: Route d'Amizmiz, provincie d'Al Haouz, région Marrakech-Safi - díky dobrým silnicím se urychleně mobilizovala rozsáhlá pomoc: https://twitter.com/i/status/1700586285587439779 (civilní ochrana)

Z města Rabat se díky dálnicím A1/A3 vedoucí do Marrakéše dopravila velmi rychle královská armáda. Nutno zdůraznit, že dálniční společnost ADM manažovala rychlý přejezd mýtnicemi přes řízení provozu na nich tak, aby byl neustále průjezdný pruh - pro speciální účely bez zahlcení jinými účastníky provozu.

Není světová mocnost, která by nenabídla pomoc a nevyjádřila soustrast s touto událostí. Stejně tak desítky dalších zemí ...

Základní dopravní infrastruktura odolala.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maroko (+Západní Sahara)

Příspěvek od Diaľničiar »

Pro Maroko se plánuje nové dálniční spojení. Dálnice spojí Berrechid a Tit Mellil na jih od Casablanky. Na trase byly zahájeny stavební práce, které sníží přetížení stávajícího spojení mezi mezinárodním letištěm v Casablance a samotným městem.

Projekt stojí 247 milionů USD. Většina požadovaných finančních prostředků je poskytována prostřednictvím Arabského fondu pro hospodářský a sociální rozvoj. Stavbu dálnice řídí marocká státní dálniční společnost ADM, přičemž práce jsou rozděleny do čtyř částí, které vedou čtyři samostatní dodavatelé.

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Afrika“