Maroko již 2. krát, ale již formálně oznámilo rozsáhlé plány realizace silniční sítě v zemi a mimo toho dálniční společnost zavedla online informace z provozu. Modernizace státu pokračuje. Já
tady informoval bez dalšího spřesnění o záměru 2. plánu pro rozvoj země do roku 2030 v oblasti silniční sítě a nyní země oznámila i 3. rozvojový plán s platností do roku 2035, který obsahuje následující fakta (materiál se stále dokončuje):
*v rámci obou plánů se přeinvestuje 61,86 mld. USD, takže Maroko pokračuje v masivních investicích do silnic
*v rámci obou plánu se postaví dalších 1.649 km dálnic
*dále se postaví 7.000 km státních silnic včetně rychlostních silnic
*dále se postaví 24.000 km lokálních silnic (zemědělské, ale s lepší kvalitou)
*zavede se periodická údržba pro 2.000 km silnic ročně, které to nejvíce potřebují, aby byla síť celoročně sjízdná
Jen doplním, že v Maroku se investují obrovské peníze i do železniční infrastruktury, co jsem tady již zmínil. Stejně tak do realizace páteřních systému veřejné dopravy ve velkých městech a i do přístavů. Prozatím se stále přečíslovává dálniční síť, plánuje se rozepsání těchto plánu více dopodrobna včetně zajištění finančních prostředků.
A zde již zmiňovaný
web ADM pro informace z provozu na dálnicích: http://www.admtrafic.ma/
Ve výsledku se připravují nové dálnice na propojení dalších měst jako třeba, cituji
Marrakech à Fès en passant par Béni Mellal et Khénifra (480 km), Fès à Tétouan (231 km), Taourirt à Nador (80 km) et Oujda vers les frontières algériennes sur une distance de 22 km, což je cílem pro SAAN2 s platností v roce 2030, ale k tomu i dalších 600 km 2x2 rychlostních silnic atd.
Cílem pro rok 2035 je síť dálnic o rozsahu 3.400 km, dále kvalitní síť státních silnic o rozsahua rychlostních silnic, což jsou parametry někde mezi 2+2 a 2x2, kde ale přesné km údaje ještě nejsou upřesněné. Mimo toho má mít 80% obyvatelstva k dispozici železnici, která zároveň přepraví 40 mil. t nákladu v rámci 2.000 km tratí.
Maroko řadu let předvádělo, že jdou budovat i dlouhé tahy najednou nebo opravdu dlouhé na 2 etapy. I když poslední roky se něco zpozdilo, tak je to opravdový boom kvalitní dopravní infrastruktury. V Maroku totiž dálnice je opravdu dálnicí. Část legislativy a norem je převzato samozřejmě z Francie.
Přesný harmonogram a seznam úseků a silnic se ale jak jsem napsal ještě připravuje. Na financování prozatím pouze odzněla informace, že na nové dálnice přispěje ADM 20%, o dalších penězích se pouze spekuluje. Maroko totiž nevyloučilo ani zadávaní koncesí vzhledem ke stoupající životní úrovni. Samotná ADM je totiž již z I. programu značně zadlužená.