Re: Maroko
Napsal: 19.8.2017 8:34:21
Dálnice Casablanca - Berrechid se rozšíří
Al Hoceima (na severním pobřeží s asi 0,5 mil. populací i s okolím) dostane v propočtu 65 mil. € na realizaci vícero silničních projektů v celkové délce 170 km.
jedná se hlavně o:
Dále se realizuje Taza - Al Hoceima Expressway a co je to expresní tah jsem v tématu vícekrát uvedl, takže tento 4-pruh bude dokončený dle informací k 01/2019. Bude mít celkovou délku 148 km.
v provozu je téměř po Rif:
Maroko má téměř ukončenou realizaci dálniční sítě. Připravuje se její nadstavbová část, ale řeší se financování. Stávající situace dálničního podniku ADM je taková, že z příjmů z mýta zvládá splácet úvěry a více se zadlužovat moc nechce. Vláda financovala dálnice minimálně; investuje mnoho peněz do těchto navazujících rychlostních silnic a do asfaltování nezpevněných silnic. Uvažuje se i o formě PPP nebo odevzdání části ADM (některé tahy do PPP systému), ale debata se prozatím neukončila. V každém případě investice do silnic a rychlostních silnic nepolevují a jdou dle plánů s omeškáním v normálním rozmezí; tak jak jinde jsou i zde problémy s přípravou atd., ale ne v takové úrovni jako v ČR/SR.
Marocký král ostře odsoudil teroristický útok v Barceloně a zdůraznil boj Maroka proti mezinárodnímu terorizmu. Útočník pocházel právě z Maroka. Je to tady hodně diskutované téma.
Hospodářské údaje:
*HDP je kolem 100 mld. USD
*růst HDP se pohybuje kolem 2,5-4% za poslední roky
*vládní dluh je poslední roky kolem 64% HDP; před krizí 45-50%
- od krize je státní rozpočet deficitní, předtím vykazoval přebytek
*nezaměstnanost je poslední roky 9-10%
*problémem je nezaměstnanost mladých, která je na úrovni 20-25%
- to ale souvisí i s tím, že marocká populace je celkově mladá
*armádní výdaje jsou kolem 3 mld. USD
Dopravní systém na dálnicích (kamery, informace): http://www.admtrafic.ma/
Již brzo (myšleno v rámci dekády) se bude dát dostat od jihu Maroka až po východní hranici Tunisko/Libye. To před pár lety (myšleno na nějakou tu dekádu) by bylo zcela nemyslitelné. Rabat - Alžír - Tunis, snad jednou dojde k normálnímu otevření hranic a dostaví se pak i napojení na Tripolis. Napojení dál na Egypt nebo na Západoafrický roh nevidím reálně ani v horizontu dekád v rámci pobřeží Afriky. Možná jednou dojde na spojení Maroka s Evropou, ale taky to nevidím moc reálně v období nejbližších desetiletí.
jedná se hlavně o:
- The road project consists of a 32 km national road linking Targuise and Cala Iris for with an estimated budget of 135 MAD, a 52 km regional road connecting Khlalfa and Issaguenat MAD 160 million, a 19 km provincial road linking Mrika and Bni Hadifa at MAD 40 million, a 13 km provincial road linking Ait Kamra and Al Hoceima at MAD 58 million, a 15 km provincial road linking Moulay Ahemd Chrif and Jebha with a budget of MAD 25 million, and a 14 km provincial road linking Khlalfa and Taghzout at a budget of MAD 25 million.
Dále se realizuje Taza - Al Hoceima Expressway a co je to expresní tah jsem v tématu vícekrát uvedl, takže tento 4-pruh bude dokončený dle informací k 01/2019. Bude mít celkovou délku 148 km.
v provozu je téměř po Rif:
Maroko má téměř ukončenou realizaci dálniční sítě. Připravuje se její nadstavbová část, ale řeší se financování. Stávající situace dálničního podniku ADM je taková, že z příjmů z mýta zvládá splácet úvěry a více se zadlužovat moc nechce. Vláda financovala dálnice minimálně; investuje mnoho peněz do těchto navazujících rychlostních silnic a do asfaltování nezpevněných silnic. Uvažuje se i o formě PPP nebo odevzdání části ADM (některé tahy do PPP systému), ale debata se prozatím neukončila. V každém případě investice do silnic a rychlostních silnic nepolevují a jdou dle plánů s omeškáním v normálním rozmezí; tak jak jinde jsou i zde problémy s přípravou atd., ale ne v takové úrovni jako v ČR/SR.
Marocký král ostře odsoudil teroristický útok v Barceloně a zdůraznil boj Maroka proti mezinárodnímu terorizmu. Útočník pocházel právě z Maroka. Je to tady hodně diskutované téma.
Hospodářské údaje:
*HDP je kolem 100 mld. USD
*růst HDP se pohybuje kolem 2,5-4% za poslední roky
*vládní dluh je poslední roky kolem 64% HDP; před krizí 45-50%
- od krize je státní rozpočet deficitní, předtím vykazoval přebytek
*nezaměstnanost je poslední roky 9-10%
*problémem je nezaměstnanost mladých, která je na úrovni 20-25%
- to ale souvisí i s tím, že marocká populace je celkově mladá
*armádní výdaje jsou kolem 3 mld. USD
Dopravní systém na dálnicích (kamery, informace): http://www.admtrafic.ma/
Již brzo (myšleno v rámci dekády) se bude dát dostat od jihu Maroka až po východní hranici Tunisko/Libye. To před pár lety (myšleno na nějakou tu dekádu) by bylo zcela nemyslitelné. Rabat - Alžír - Tunis, snad jednou dojde k normálnímu otevření hranic a dostaví se pak i napojení na Tripolis. Napojení dál na Egypt nebo na Západoafrický roh nevidím reálně ani v horizontu dekád v rámci pobřeží Afriky. Možná jednou dojde na spojení Maroka s Evropou, ale taky to nevidím moc reálně v období nejbližších desetiletí.