České dálnice > Diskusní fórum
http://forum.ceskedalnice.cz/

Maroko (+Západní Sahara)
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=99&t=201
Stránka 3 z 3

Autor:  Diaľničiar [ 19.8.2017 8:34:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Dálnice Casablanca - Berrechid se rozšíří :arrow:
Příloha:
Snímka.PNG
Snímka.PNG [ 22.91 KiB | Zobrazeno 11711 krát ]

Al Hoceima (na severním pobřeží s asi 0,5 mil. populací i s okolím) dostane v propočtu 65 mil. € na realizaci vícero silničních projektů v celkové délce 170 km.

jedná se hlavně o:

    The road project consists of a 32 km national road linking Targuise and Cala Iris for with an estimated budget of 135 MAD, a 52 km regional road connecting Khlalfa and Issaguenat MAD 160 million, a 19 km provincial road linking Mrika and Bni Hadifa at MAD 40 million, a 13 km provincial road linking Ait Kamra and Al Hoceima at MAD 58 million, a 15 km provincial road linking Moulay Ahemd Chrif and Jebha with a budget of MAD 25 million, and a 14 km provincial road linking Khlalfa and Taghzout at a budget of MAD 25 million.

a dalších 5 menších silničních kontraktů

Dále se realizuje Taza - Al Hoceima Expressway a co je to expresní tah jsem v tématu vícekrát uvedl, takže tento 4-pruh bude dokončený dle informací k 01/2019. Bude mít celkovou délku 148 km.



v provozu je téměř po Rif:



Maroko má téměř ukončenou realizaci dálniční sítě. Připravuje se její nadstavbová část, ale řeší se financování. Stávající situace dálničního podniku ADM je taková, že z příjmů z mýta zvládá splácet úvěry a více se zadlužovat moc nechce. Vláda financovala dálnice minimálně; investuje mnoho peněz do těchto navazujících rychlostních silnic a do asfaltování nezpevněných silnic. Uvažuje se i o formě PPP nebo odevzdání části ADM (některé tahy do PPP systému), ale debata se prozatím neukončila. V každém případě investice do silnic a rychlostních silnic nepolevují a jdou dle plánů s omeškáním v normálním rozmezí; tak jak jinde jsou i zde problémy s přípravou atd., ale ne v takové úrovni jako v ČR/SR.

Marocký král ostře odsoudil teroristický útok v Barceloně a zdůraznil boj Maroka proti mezinárodnímu terorizmu. Útočník pocházel právě z Maroka. Je to tady hodně diskutované téma.

Hospodářské údaje:
*HDP je kolem 100 mld. USD
*růst HDP se pohybuje kolem 2,5-4% za poslední roky
*vládní dluh je poslední roky kolem 64% HDP; před krizí 45-50%
- od krize je státní rozpočet deficitní, předtím vykazoval přebytek
*nezaměstnanost je poslední roky 9-10%
*problémem je nezaměstnanost mladých, která je na úrovni 20-25%
- to ale souvisí i s tím, že marocká populace je celkově mladá
*armádní výdaje jsou kolem 3 mld. USD

Dopravní systém na dálnicích (kamery, informace): http://www.admtrafic.ma/

Již brzo (myšleno v rámci dekády) se bude dát dostat od jihu Maroka až po východní hranici Tunisko/Libye. To před pár lety (myšleno na nějakou tu dekádu) by bylo zcela nemyslitelné. :idea: Rabat - Alžír - Tunis, snad jednou dojde k normálnímu otevření hranic a dostaví se pak i napojení na Tripolis. Napojení dál na Egypt nebo na Západoafrický roh nevidím reálně ani v horizontu dekád v rámci pobřeží Afriky. Možná jednou dojde na spojení Maroka s Evropou, ale taky to nevidím moc reálně v období nejbližších desetiletí.

Autor:  Diaľničiar [ 19.11.2017 12:36:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Dálniční společnost ADM již vyčlenila 366,8 mil. USD pro výstavbu posledního dálničního úseku ze sítě 1.800 km Berrechid - Tit Mellil. Začátek výstavby se oddaloval z finančních důvodů a zaostalé přípravy. Masivní výstavba dálnic v rámci stanovení základní kostry tak finišuje, ale Maroko buduje další rychlostní silnice, okruhy kolem měst, přidávají se nové jízdní pruhy na nejvytíženější úseky dálniční sítě a mezitím se připravuje II. dálniční plán i s jeho financováním. To jsem tady již opakovaně psal.

Zároveň Maroko připravuje i zcela novou výstavbu dálnice mezi Casablankou a Rabatem. Její příprava se začala v roce 2016 a ukončení je plánované na rok 2030. Její trasa povede přes Tamesna a bude dlouhá 60 km. Nový okruh jižně od Casablanky povede v blízkosti letiště Benslimane. Jinak řečeno celá oblast mezi těmito městy je stále více zastavaná a nepomáhá ani rozšiřování stávající dálnice. Ostatně se buduje i obchvat Rabatu, protože stávající tepna městem se rozšiřuje a nestačí to. I úsek Berrechid - Tit Mellil je jižně u Casablanky a má za cíl odlehčit paralelní dálnici a cestování přes město dle směrů jízdy.

Pro lepší představu jak vypadá dálniční síť Maroka přikládám mapu z google, kde je vidět umístnění hlavního tahu Casablanka - Rabat. Maroko je tedy prakticky u konce I. dálničního plánu; zbývá posledních cca. 30 km Ber. - T. Mellil.
Příloha:
Snímka.PNG
Snímka.PNG [ 290.62 KiB | Zobrazeno 11127 krát ]

Autor:  Diaľničiar [ 18.4.2018 16:26:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Maroko bude muset něco udělat s bezpečnostní silničního provozu. Za posledních 5 let je zde trvalý značný nárůst dopravní nehodovosti. Je sice cítit investice do dálnic, rychlostních silnic a zpevňování silnic v tom ohledu, že se zlepšuje dostupnost regionů a snižují se zápchy, ale i to mimo velkých měst, kde nové silnice nestačí, protože se citelně zvyšuje motorizace. Ostatně již se tady i montují automobily. Motorizace se za dekádu 2x na 4 mil. vozidel. Hlavně ale mladší řidiči téměř zcela ignorují zásadní pravidla silničního provozu a vykazují 2x větší riziko než starší.

Autor:  ML90 [ 30.7.2018 20:59:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Není to sice zpráva týkající se dálnic, ale určitě sem také patří. Na konci letošního roku by měla být v Maroku otevřena první vysokorychlostní železnice v Africe. Jedná se úplně novou trať o délce 183 km z Tangeru do města Kenitra, která je stavěná na rychlost 320 km/h a modernizaci 137 km trati z Kenitry do Casablanky, po které se bude jezdit 220 km/h.

https://www.railwaygazette.com/news/new ... r-end.html

Autor:  jeni013 [ 31.7.2018 13:24:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

To mi silně připomíná ČR Praha -> Brno 200km Brno-> Ova 150km... Maročanů je sice 3x více než Čechů, jejich HDP je ale čtvrtinové. Ta trať je už zaznačená na mapy.cz

Autor:  Diaľničiar [ 20.9.2018 17:48:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Patří, pravidelně se tady o tom píše již od roku 2011 tady sem tam zmínka o rozvoji TGV byla.

v rámci rozvoje dálniční sítě, kde 1. fáze je prakticky dokončená (téměř, platí napsané v tématu), tak se připravuje 2. fáze s plněním do roku 2030 (i to je platné v rámci tématu, ale stále se na tom pracuje + řeší se možnosti financování), v každém případě je ten seznam připravovaných dálnic 2x delší za poslední rok, co souvisí i se zkoumáním skutečné motorizace, dopravních schématů a rozvoje státu včetně rozvoje ekonomiky atd.

    D'autre part, le Ministère est en train de mettre à jour le 2ème Schéma d’Armature Autoroutier National (SAAN2) à l’horizon 2030 qui vise à doter le Royaume de nouvelles lignes autoroutières reliant :

    Marrakech et Pôle Meknès- Fès en passant par Beni Mellal et Khénifra ( 470 Km);
    Autoroute continentale Casablanca - Rabat ( 60 km);
    Pôle Meknès-Fès et Pôle Tanger-Tétouan (230km) ;
    Oujda et les frontières algériennes ( 22 km) ;
    Berrechid et Bir Jdid ;
    Safi
    et Marrakech ;
    Voie de contournement du Grand Agadir ;
    Liaison des villes de Ouarzazate et d’Errachidia au réseau autoroutier.

Autor:  Diaľničiar [ 15.10.2018 10:44:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Tento příspěvek obsahuje informace k přečíslení silnic, pár informací ke stavu hospodářství a další údaje kolem dálniční sítě. :arrow:

Tak Maroko již nejen že před pár lety přečíslovalo dálniční síť, ale letos i silniční síť jako takovou. Tohle mám nejradši, když se stát, který má dobrý koncept rozhodne naplno budovat a poté doplnit kostru, ale změní číselně značení silnic a dálnic. Probíhá to všude, tohle není vůbec ojedinělý případ, ale pro toto fórum je to dodatečná komplikace, takže jen ve zkratce: dopsal jsem tuto novinku do úvodního příspěvku.

Informace o přečíslení dálnic tady je: viewtopic.php?p=126272#p126272

Chronologie zprovoznění bylo již tehdy bez dálničního číslování, takže tam je to bez problémů: viewtopic.php?p=27319#p27319

Média i stát se řadu let vyhýbají číslování; říká se tah ve smyslu velkých měst a poté se doplní úsek a v tomto stylu je i většina příspěvků napsaná, takže nebudu přepisovat obsah ve vláknu.

Síť státních silnic byla přečíslená v 05/2018 a zde je seznam.

http://www.sgg.gov.ma/Portals/1/BO/2018 ... 155624-277

I nadále probíhá vypracování dálničního plánu číslo 2 a stejně tak plánu rozvoje státních silnic číslo 2. Řeší se hlavně financování. Je nutno si uvědomit, že dálniční společnost ADM je vlastněná kralovským fondem a ADM je na stávající rozsah sítě a výběru mýta tak akurát zadlužená a tedy na další investice stávající kapitál nepostačuje. Uvažuje se o odprodeji části ADM, ale i o dalších řešeních jako je navýšení státních výdajů do investicí, ale prozatím je úspěchem i to, že se navyšují za dekádu dozadu státní investice do ostatních silnic a dalších částí dopravy. I proto nejsou aktuální informace ani na vládních stránkách.

ADM informovala, že klesl počet volání na nouzovou linku 5050 o -17% díky kampaním zaměřeným na bezpečnost provozu. A zároveň 4.10.2018 projelo po bezmála 1800 km dálniční síti historicky rekordní počet vozidel a to až 510.000.

Vládní dluh je od roku 2013 na přibližně stejné úrovni kolem 63% HDP. Bez práce je 9-10% obyvatelstva, přičemž podíl mladých je kolem 28%, což je lepší stav nezaměstnanosti než má mnoho států Evropy. Počet lidí v chudobě klesl z 15% v roce 2001 na 5% v roce 2014. Hospodářství si zachovává stabilitu ve všech segmentech. Stát má i stabilní politické klima.

Údaje k dálniční síti za rok 2017

*síť dálnic se nezměnila oproti roku 2016 a je i nadále v rozsahu 1772 km
*nezměnil se ani rozsah km v parametrech 2x3
*na novou výstavbu směrovalo 11,5 mil. € a na investice do stávající sítě 29,2 mil. €
*financování je zatížené z 80% dlouhodobými úvěry
*provoz vzrostl o skoro +5% a to ve stejném poměru lehkých a nákladních vozidel
*tržby z mýtného jsou na úrovni kolem 247 mil. €, na dirhamy je to ale +7,3%
*mýtné bylo elektronicky zaplaceno 12% podílem
*dlouhodobé priority:
- dobudovat poslední úsek Tit Mellil - Berrechid a završit tak síť na 1800 km s plánem plných prací v 2019
- investovat do moderních technologií a zahustit službami dálniční síť
- finančně stabilizovat ADM
*letos se 57 km mezi Cassablanca - Berrechid rozšiřuje na 2x3 pruhy
*na síti bylo 4823 DN
- počet mrtvých 212
- počet zraněných 1597
*2 nové ČSPH

Nadřazená silniční síť ve vztahu k populaci státu za rok 2016:

60% populace je napojeno na dálniční síť
70% populace je napojeno na dálniční síť nebo síť rychlostních silnic
85% populace má dálniční síť v dosahu 1h jízdy

Autor:  Diaľničiar [ 16.10.2018 11:18:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Nechci tento příspěvek vkládat do předchozího jeho úpravou, protože již tak je toho v něm mnoho, ale jedna důležitá aktualita tady je a tu tady chci uvést. Marocká vláda zveřejnila, že investice do silniční infrastruktury se navýší. :ok: Realizuje se dálniční program a připravuje jeho 2. fáze, realizuje se program výstavby rychlostních silnic (4-pruhy), realizuje se zpevňování regionálních silnic (masivní dlouhodobý program) a realizuje se výstavba nové silnice podél severního pobřeží (dlouhodobý program).

Vláda počítá s tím, že v letech 2018 - 2021 vynaloží do silniční sítě celkem 2,99 mld. USD. To znamená 747,5 mil. USD ročně. V letech 2012 - 2017 byla roční částka na úrovni 694,1 mil. USD a v letech 2008 - 2011 pak na úrovni 533,9 mil. USD. Během dekády tak Maroko dokázalo navýšit čistě vládní výdaje na silniční síť o +40%. A je to vidět. :jidlo:

Autor:  Diaľničiar [ 4.12.2018 18:42:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Maroko sice nyní staví minimum dálnic, ale za to realizuje 2 jiné programy: v pořadí II. program zpevňování rurálních silnic v délce mnoha tisíc km a dualizaci státních silnic nebo vytížené úseky na nich, čímž vznikají další rychlostní silnice. To značí, že ten rozvoj silniční infrastruktury se tady nezastavuje. Pouze ale dálnice stojí na jiném financování a nezbývá na větší výstavbu dálnic peněz ze státního rozpočtu. V menším rozsahu se ale něco dobuduje. Hlavně se ale staví i různé silniční zkapacitněné tahy včetně tunelů ve větších městech a stejně tak se hodně investuje do železniční a letecké dopravní infrastruktury.

část projektů
Příloha:
mar.JPG
mar.JPG [ 61.77 KiB | Zobrazeno 8720 krát ]

Příloha:
mar2.JPG
mar2.JPG [ 61.04 KiB | Zobrazeno 8720 krát ]

Autor:  Diaľničiar [ 28.12.2018 15:48:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Dálniční správce zadal tendrování na S-V obchvat města Agadir. Má vyřešit již chronické kongesce. Vznikne tak v této části důležitý vnější ring road, který odlehčí i pro nákladní dopravu přeplněné hlavní trasy tohoto velikého města v Maroku a to konkrétně všem mezi přístavem v Agadiru a letištěm Agadir Al-Massira. Nový obchvat povede od letiště směrem na obchvat Taghazout.

Autor:  Diaľničiar [ 10.3.2019 13:26:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Maroko stále formuje 2. plán rozvoje dálniční sítě. Prozatím číslo končí na dalších 1.384 km dálnicích. Náklady se pohybují na bezmála 8 mld. USD. Jedná se o dalších 10 klíčových tahů, z nich část bude upgrade silnic mezi Beni Mellal a Marrakech, Tangier - Tetouan, Rabat - Casablanca a Berrechid, Berrechid - Jadida, Fez - Tangier, přičemž někde vzniknou i paralelní úseky dálnic. Tato příprava a formování stále probíhají, protože se musí přesně určit další rozsah výstavby a poté se dořeší financování. Uvažuje se o zvýšení státních výdajů pro tento účel, protože dálniční společnost ADM je zadlužená z budování 1. plánu, uvažuje se že se část úseků bude směrovat do některého PPP modelu nebo se přesunou další zdroje jakožto příjmy ADM a ta si vezme další úvěry. Má to svoje limity a tomu se přizpůsobuje i plán výstavby a s tím související přípravy.

Rozpočet pro údržbu se sestavil na 211 mil. USD. A další cíl je ještě ze sféry bezpečnosti silničního provozu a sice do roku 2020 snížit dopravní úmrtnost o 20%. Celkově se to daří snižovat, ale poslední 2 roky zaznamenávají v oblastech měst vzestup o 8,4%. Má to přímý souvis s růstem HDP, zvýšenou motorizací a přesídlením lidí do městských oblastí. I proto se nad plán realizují nové silnice dálničního typu ve městech mimo jakékoliv plány státu, pouze s podporou státu.

Autor:  Diaľničiar [ 22.3.2019 19:51:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Maroko si zajistilo financování pro rozšíření 2 dálničních úseků. Obidvě sekce jsou blízko města Casablanca. Jde o 26 km Casa - Berrechid a 32 km obchvat mezinárodního letiště Mohammed V. EIB poskytne na práce 92,3 mil. USD. Práce mají trvat 36 měsíců. Rozšíření poskytne sníží rozsah kongescí ve špičkách v těchto úsecích, které prostě nepostačují ve stávajících parametrech.

Maroko takto realizuje vícero prací, částkově. Nový komplexní dálniční program se stále připravuje.

Autor:  Diaľničiar [ 12.5.2019 10:23:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

EIB poskytne 80 mil. € pro ADM do oblasti Greater Casablanca. Peníze se nasměrují (s dalšími zdroji) na 57,5 km dálnic. Konkrétně se 25,8 km dlouhý úsek Casablanca - Berrechid rozšíří na 6-pruh a postaví se 31,7 km dálničního obchvatu kolem Casablancy. Projekt je součástí Schéma d’armature autoroutier national (national motorway framework plan).


Na N11 v Sidi Maârouf, Casablanca se odevzdal do provozu nový most.

Obrázek

Autor:  Diaľničiar [ 25.8.2019 15:37:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Rozvoj silniční sítě 2019 :arrow:

http://www.equipement.gov.ma/Infrastruc ... tiers.aspx

Autor:  Diaľničiar [ 15.9.2019 13:58:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Marocká vláda financuje momentálně i výstavbu obchvatu Berkane (110 tis. obyvatel), které leží na severu státu u hranic s Alžírskem na důležitém tahu N2. Obchvat vyřeší uzel N2 s regionální silnicí R612 a tedy se sníží i rozsah kongescí ve městě. Obchvat bude mít délku 12,5 km a je v nákladech 115 mil. USD. Do provozu se má dostat koncem roku 2020. Na trase se staví i mosty ponad Oued Cherra a Oued Zegzel.

Marocká vláda financuje vícero staveb obchvatů, realizuje zpevňování zemědělských silnic, výstavbu horských silnic atd. a i nadále pokračuje transformace další výstavby dálniční sítě a zajištění této formy z hledisek možného financování vzhledem na fakt, že to nerealizovala prakticky přímo vláda přes rozpočet, když ta financuje masivně jiné projekty: rychlostní silnice pro regiony, obchvaty, železnice atd.

Autor:  Diaľničiar [ 17.2.2020 22:38:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Maroko po přípravách a zajištění dostatku peněz hodlá letos zahájit výstavbu nového tahu mezi Rabat a Casablancou. Stávající dálnice je tady od roku 1991, ale vzhledem k dobudování základní sítě všude kolem a vylepšení v rámci těchto dvou měst jednoduše nepostačuje pro provoz. Denně po 86 km projíždí až na 85 tisíc vozidel s běžným průměrem 65 tisíc a jízda tady zabere více než 1h. Další rozvoj tady ani není již možný a přitom dopyt tady je. Jakkoliv to je, tak 2x2 parametr nepostačuje. Rozšíření je částečné a tak se postaví nový tah v nákladech asi 528 mil. USD, který bude hotový v roce 2024. Nová trasa pak jde od předměstí Rabatu po předměstí Casablancy. Bude mít délku 60 km. Manažuje jí ADM, tedy marocký dálniční správce. Celkové dokončení projektu se plánuje až po rok 2030.

Dále se připravuje i 30 km dálnice mezi Casablanca a Berrechid, která dopomůže odlehčit letištní kongesce kolem Casablanca Mohammed V International Airport. To je projekt za dalších 211 mil. USD.

Dále se prozatím i připravuje 105 km dlouhá dálnice, která spojí Nador na SV Maroka u Středozemního pobřeží s městem Guercif na jihu.

Komplexní 2. rozvojový program pro dálniční síť je tak jak jsem opakovaně uvedl prozatím jen ve výhledu vzhledem k nemožnosti to financovat. Nemožnost z důvodu, že ADM má dluhy na 1. plán a stát jinak staví ostatní silnice a nejde o malé peníze, viz vlákno. Jsou to expresní silnice (4-pruhy), zpevňování silnic atd. Větší dluhy Maroko nechce, ale právě proto se pomalu řeší nové projekty i bez masivní výstavby jaká tady proběhla posledně. A privatizace ADM není na programu dne. Ono je nutno zdůraznit, že bez podílů královské rodiny by ADM nedostala výhodní úvěry z Perzského Zálivu.

Nemluvě o tom, že jak Rabat (Salé), tak Casablanca získavají nové mosty a další vylepšení. Tyto nové projekty ještě více zesílí hospodářský růst a rozvoj. A de facto i tak dokáže ADM akumulovat významné zdroje pro novou výstavbu potřebných nových dálničních projektů.

Autor:  Diaľničiar [ 29.3.2020 14:41:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

pohled na rychlostní silnici (rychlostní silnice nejsou dálnice; na straně 2 je k tomu extra příspěvek), aktuální videa:




Autor:  Diaľničiar [ 17.10.2020 20:05:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil odkazy a nyní ještě doplním několik informací. Tady jsem musel bohužel smazat i 2 (svoje) příspěvky, protože pouhá informace bez odkazu, který jsem již nikde nedohledal nedává většího smyslu. Nejsou to ale žádné extra informace, je jich tady dost.

Tady v tématu lze dohledat detailní informace kolem silniční infrastruktury, obrysově i k jiným typům a taky k jiným oblastem života. Jsou aktualizované weby dálniční společnosti ADM i ministerstva dopravy, které se rozšířilo o problematiku s vodou atd. Maroko koncem této dekády formovalo 2. a 3. dálniční rozvojový plán do 2030 až 2035 s cílem vystavět pomalu ještě jednou tak velkou síť dálnic jaká dnes stojí, ale prozatím se tento plán nezahájil. Z jednoduchého důvodu: Maroko 1. síť (1ème Schéma d’Armature Autoroutier National (SAAN1))dobudovalo díky úvěrům přes dálniční společnost v rukou převážně královské rodiny a státu a tyto úvěry se platí z mýta. Maroko jednou tak velkou částku vkládá do silnic, ale doposud mimo dálnic; do státních silnic, železnic, program zpevňování lokálních silnic a výstavba horské silnice na severu země. Stát se pro další výstavbu zadlužovat nechce, PPP je nástroj, který je tady novější a vyřešilo by se tím pár set km maximálně, pár desítek km se tak již staví. Jde tedy buď to odprodat část dálniční společnosti aneb to odložit. Prozatím se ale realizují kratší, menší, částkové projekty: úseky kolem větších měst, mosty a naplno pokračují veškeré přípravy. Stát staví i dualizované silnice, tedy rychlostní silnice. Jak se to bude vyvíjet dál vzhledem na pandemii COVID-19 je těžko odhadovat.

V letech 2005 - 2015 se postavilo 1170 km dálnic (opravdu dálnic, autoroute). Do té doby za 30 let se postavilo 610 km. Cíl je 1800 km, chybí k tomu poslední úsek, viz vlákno. Mezitím se ještě rozšiřovalo vícero tahů a to se realizuje i dnes. Ale ten základ se tady vystavěl. I podíl zpevněné silniční sítě, i ten rozsah je opravdu takový, že Maroko s tímto dosahuje vysokou kvalitu v rámci Afriky, ale i světa. Aktuálně se "nadstavuje" tato síť o další úseky, viz vlákno a probíhá rozšiřování vytížených úseků, dostavují se MÚK, zlepšuje se vybavenost odpočívek atp.

Několik chybějících informací & novinky ze silniční infrastruktury:

Finanční publikace ADM 2019 :arrow:
https://www.adm.co.ma/sites/default/fil ... m-2019.pdf

Morocco’s Highways Record 20% Turnover Decline in 1st Half of 2020 (pro pandemii COVID-19) :arrow:
https://www.moroccoworldnews.com/2020/0 ... f-of-2020/

Inauguration de l’échangeur et de la pénétrante de Lixus au niveau de l'autoroute Tanger-Rabat (k 09/2020) :arrow:
https://www.adm.co.ma/fr/communiques-de ... -niveau-de
na záběre je automobil Škoda, to vás zcela jistě potěší :P
Příloha:
dsc00134.jpg
dsc00134.jpg [ 55.46 KiB | Zobrazeno 478 krát ]


Aktualizace rozsahu sítě rychlostních silnic (min. 4- pruhová silnice, provedeno formou dualizace) :arrow:

*v roce 2013 to bylo 727 km: viewtopic.php?p=88720#p88720
*v roce 2020 to je 1183 km, ve výstavbě je 867 km a v roce 2021 se do provozu odevzdá dalších 321 km

V každém případě je program výstavby rychlostních silnic v omeškání. Dualizované státní silnice jsou tady proto, aby existovalo propojení dálnice - města - regiony dle zatížení silničních tahů a to pro zlepšení mobility a rozvoje regionů.

Síť dálnic a rychlostních silnic je tedy nyní aktuálně v délce cca. 3000 km. Tady je zmenšená mapa:
Příloha:
VE.jpg
VE.jpg [ 111.39 KiB | Zobrazeno 478 krát ]

To je totiž ta podstatná informace a sice, že rychlostní dualizovaný tah bude taky Tiznit - Laayoune (555 Km), přičemž Laayoune je hlavní město Západní Sahary. Žije tam asi 40% obyvatel z počtu tohoto Marokem anektovaného území.

Nová národní síť státních silnic je nyní o rozsahu 16 000 km, z čeho je 14 000 km zpevněno. Regionální silnice (route regionale) jsou o rozsahu 11 000 km, z čeho je bezmála 10 000 km zpevněno. Státní silnice nyní tvoří 1/4 silniční sítě z hlediska 3 kategorií: státní, regionální a provinční. Pak následují další kategorie: vesnické, zemědělské a městské (ulice). Ta klasifikace nadobudla opravdu hezké rozměry a hlavně se neustále zvedá jejich rozsah co do km, ale taky co do zpevnění. Od roku 2000 do roku 2018 se tady zpevnilo 12 000 km silnic.

Z hlediska dopravy: silniční doprava zajišťuje 90% přepravy lidí a 75% přepravy tovaru.

Z hlediska provozu: na dálnicích (1800 km) se uskutečňuje 22% provozu, na státních silnicích pak dalších 41%. To zdůrazňuju proto, že navzdory tomu se pumpují peníze do regionů co se týče zpevňování silnic. Mnoho afrických států sotva udržuje zpevněné státní silnice, o takovém rozsahu mohou snít, o dálnicích v takovém počtu jak by dal. To jest infrastruktura vícero řádů.

Pro sever Maroka existuje speciální rozvojová agentura: Agence pour le Développement des Provinces du Nord :arrow:

http://www.apdn.ma/

Tam se postavil jak je zmíněno na vícero místech nový silniční tah s názvem Rocade Méditerranéenne, který je dlouhý 507 km. On obsluhuje mj. 80 000 pokojů v hotelích, když se to takto shrne, zajistí dostupnost pro 200 pláží. Prochází 3 provinciemi atd.
Příloha:
rocade2.jpg
rocade2.jpg [ 28.58 KiB | Zobrazeno 463 krát ]

Tato pobřežní silnice, která prochází i skrz pohoří je 1 ze 3 speciálních programů, které jsou svým postavením zcela mimo státní silnice, zpevnění hlavní silniční sítě (státní, regionální a provinční) aneb dálnice;

1. speciální program jsou rychlostní silnice, tedy nadstavba těch státních (dualizované státní), ale nedisponují dálničními parametry. Ty se staví opravdu dlouho a ještě se patrně i budou, protože ten rozsah se zvyšuje.

2. speciální program je tato silnice Rocade Méditerranéenne. Ta se stavěla nejen ministerstvem a státní silniční gescí, ale vzhledem k její návaznosti se zapojuje agentura pro rozvoj severního území a třeba sem směrují i příspěvky od italské vlády. Ale pak taky pomohla japonská agentura JICA, EU a fondy Abu Dhabi. Je to taková obdoba Jadranské magistrály v HR. Tady v Maroku nebyla asfaltovaná silnice, jen prašná aneb štěrková. Teď je souvislá asfaltová silnice, někde 2+1, zářezy, odpočívky, svodidla, značení atd.

3. speciální program je zpevňování zemědělských a lokálních vesnic s cílem zlepšit dostupnost opravdu malých komunit a propojit tyto oblasti na větší sídla a tudíž na kvalitní dopravní infrastrukturu.

Autor:  Diaľničiar [ 17.10.2020 23:08:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Maroko

Výše jsem tedy popsal stávající stav v silniční a dálniční síti. Abych to necpal všechno do jednoho příspěvku, tak aktualizace 2. plánu výstavby dálnic do roku 2030 vzhledem k ekonomickým možnostem prozatím počítá s následujícími investicemi:

Název plánu: 2ème Schéma d’Armature Autoroutier National (SAAN2) à l’horizon 2030

*Marrakech et Pôle Meknès- Fès en passant par Beni Mellal et Khénifra ( 470 Km);
*Autoroute continentale Casablanca - Rabat ( 60 km);
*Pôle Meknès-Fès et Pôle Tanger-Tétouan (230km) ;
*Oujda et les frontières algériennes ( 22 km) ;
*Berrechid et Bir Jdid ;
*Safi et Marrakech ;
*Voie de contournement du Grand Agadir ;
*Liaison des villes de Ouarzazate et d’Errachidia au réseau autoroutier

Ono by toho bylo na psaní mnohem více, ale tohle jsou stručné přehledné základy. U některých tahů se dokončují technické studie, proto prozatím bez km. Rozhodně je to slušný zásobník na dalších 10 let. :jidlo:

Stránka 3 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/