Tunisko

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunisia motorway plans :arrow:
10.PNG
10.PNG (31.54 KiB) Zobrazeno 20443 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes se odevzdal do provozu poslední chybějící 47 km dlouhý úsek mezi Mahrès (Al-Maharas) a Skhira na dálnici A1. Tím se skompletizoval 155 km dálniční projekt Sfax - Gabès. :idea:

Zdroj: https://africanmanager.com/ouverture-de ... fax-gabes/

fotky:

https://i.imgur.com/Pe6y9Pn.jpg
https://i.imgur.com/2T8EQLl.jpg
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2020 12:30:47, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 27.7. se odevzdal do provozu 57 km dlouhý úsek na dálnici A1 mezi Médenine a Ben Gardane, západ. Jde o dálniční část na hranice s Libyí a tato část má být celá hotová koncem roku 2019.

Zdroje: https://www.mosaiquefm.net/fr/actualite ... -ras-jedir, https://www.leconomistemaghrebin.com/20 ... ras-jedir/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo veřejných prací, generální ředitelství pro mosty a silnice vypisuje výběrové řízení pro výstavbu dálničního úseku o délce 13,7 km ve městě SFAX. A to sever-jih.
  • Traveaux de la pénétrante Nord - Sud dans la ville dans de SFAX tranche 2 (PK14+300 au PK28) entre l´avenue Mohamed El Hedi Khfacha et la RN1)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunisko kromě výstavby dálniční sítě investuje veliké peníze do přestavby státní silniční sítě a do zpevňování asfaltem regionálních silnic. Zároveň se modernizují města a z prašných ulic se stávají zpevněné povrchy. Bezpečnostní situace ještě není ideální.

Projekt dualizace státní silnice Sfax - Kasserine :arrow:

*vnitrostátní tah od Sfax na západ
*délka 200 km
*dualizace zvýší celkovou kapacitu silnice a přinese hospodářský rozvoj regionu a vnitrozemí
*posilní se vazby i na Sidi a Bouzid na trase
*Sfax získá dostupnost dalšího prostoru pro rozvoj a zlepší se mobilita pracovní síly
*celý region ve vnutrozemí se tak napojí zároveň na dálnici S-J vedoucí po pobřeží
*parametry: 2 silnice o šířce 7m (3,5 1 jízdní pruh), k tomu centrální prostor o šířce 4m a okrajové pruhy o šířce 1m na každé straně
*je ve fázi ukončení posuzovacích studií a státní předpřípravy

Projekt dualizace státní silnice č. 17 :arrow:

*na severu státu (SZ, pobřeží s Alžírskem podél západní hranice)
*je ve fázi výstavby
N17a.JPG
N17a.JPG (49.13 KiB) Zobrazeno 18876 x
N17.JPG
N17.JPG (82.67 KiB) Zobrazeno 18876 x
Asi 45 km severně od města Sfax se přestavuje státní silnice, která napájí region na dálnici. Silnice dostává nové podklady, lepší zhutňení, nové parametry. Vrstvy vozovky jsou mezi 100mm až 160mm s rozličnou hroubkou kamene. Silnice se také rozšiřuje na 7,5m.
conn-A1.JPG
conn-A1.JPG (59.01 KiB) Zobrazeno 18876 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunisko připravuje novou dálnici: 120 km tah Tunis - El Kef. Prozatím není zřejmé, zda se to bude dualizovat nebo nanovo budovat dálnice, ale cena je ve výši 248 mil. USD. Plánuje se ale i postavit 30 km obchvat/přivadeč ke městu Siliana. První studie jsou již hotové. Stejně tak regionální konzultace v El Kef a Siliana. Teď se realizují rámcové představy projektové dokumentace. Zdroj: https://www.tunisienumerique.com/tunisi ... iminaires/

Tunisko poslední roky zápasí o udržení bezpečnosti, je zde více nových policistů pro boj s extrémistami. Uplynulé dny se schválil zákon o zákazu nosení závojů ve státních a veřejných budovách. Prezident je v nemocnici, těžce nemocný, ale vláda se snaží postupně reformovat zastaralé zákony.

Web stránka tuniských dálnic prochází upgradem. Touto modernizací prošel i web ministerstva rozvoje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunisko informovalo, že do konce roku 2019 bude v provozu celá dálniční etapa Gabès - Médenine v délce 84 km. Odsud je kus po Ben Gardane v provozu (viz tato strana); tedy se bude dát dostat z Tunisu do Ben Gardane po dálnici A1 a potrvá to 5h na 530 km dlouhém dálničním tahu. Tak ať se to naplní.

Obrázek

Tunisko hodlá mít v roce 2021 celkem 1000 km dálniční síť, v roce 2023 pak 1300 km, což je opravdu odvážný cíl, ale s rozsahem dualizovaných silnic je to realizovatelné. Aktuálně je v zemi kolem 650 km zpoplatněných dálnic, což řadí Tunisko na 4. příčku v Africe v této kategorii.

Mezičasem zemřel v zemi prezident, vůbec 1. demokratický zvolený a kandidatura zájemců je schválená komisí, volby budou příští měsíc a kandiduje 26 lidí. Volby se i tak mají uskutečnit v tomto roce a již mrtvý prezident oznámil, že nebude kandidovat.

Tunisko nastoupilo reformní cestu; třeba je zákaz nošení šatek do veřejných budov, s cílem bojovat proti terorizmu, od kterého závisí cestovní ruch, což je hlavní motor ekonomiky a devíz.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

několik doplnění ...

1. zmínil jsem zde plán výstavby 120 km dálnice Tunis - El Kef, zde jsou 3 varianty a i stávající dálniční síť:
byfp.png
byfp.png (748.03 KiB) Zobrazeno 16857 x
2. dále, dostavbu dálnice po Alžírsko, tedy Autoroute Bousalem - frt. Algérienne převezme Čína:
http://www.mehat.gov.tn/fr/toute-lactua ... ed2a9a2840 a to konkrétně dopracování všemožných studií a projektů ... celý tah z Tunisu má 217 km, tento zmíněný chybějící segment pak asi 1/4 z toho

3. dále se Tunis chce celkově dostat na mapu dálnic v rámci Afriky a nechce jít jen formou vyčkávání od západu na východ podél severního pásu, ale chce se zaměřit na dostavbu tahu na Alžírský S-J tah, který je ve výstavbě umožní napojit severní Afriku dříve na západoafrický roh:

starší transsaharský plán:
route11.jpg
route11.jpg (87.6 KiB) Zobrazeno 16857 x
nebo v návaznosti na aktuálnější situaci ovšem s horizentem za 2030 a i to s výstavbou v Tunisku, protože čím níže tím problematičtější situace:
6n7i.png
6n7i.png (301.7 KiB) Zobrazeno 16857 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 25.1.2020 18:52:39, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunisko absolvovalo 2 volby: parlamentní i prezidentské. Vláda se formuje. Prezident má tady hlavnější slovo. Novým prezidentem se stal Kajs Saíd, konzervativní akademik co je absolutní nóvum, že nebyl podpořen žádný politik. Do 2. kola se dostal mediální magnát (v tom čase ve vězení) a tento akademik. Volila ho hlavně mladší část populace. Slíbil decentralizaci moci s možným odvoláním odpovědného politika. Slíbil pokračování reforem na základě arabského jara 2011. Slíbil potlačit korupci a bojovat s terorismem. A udržet tradiční hodnoty, ale tak, že to neomezí cestovní ruch. Stát právě trpí poslední roky na občasný teror zaměřený na turisty a bezpečnostní složky, i proto je Tunisko od r. 2015 ve výjimečném stavu. Uvázl i reformní program, v zemi je vyšší nezaměstnanost a lidé čekají více od své vlády. Nutno ale doplnit, že předtím bylo obyvatelstvo zvyklé na to, že o všechno se postará stát. Po r. 2011 tady nastala jistá anarchie a tak jsou všude odpadky, každý si něco někde rozestavěl, co každý kdo tady někde byl, tak může pozorovat. Tunisko se ale zásadně změnilo poslední roky. Diktátor, který nakonec musel stát opustit po tom, co generál odmítl střílet do obyvatelstva, které požadovalo více reforem našel azyl v Saudské Arábii (ve Francii ho odmítli) a nedávno tam i zemřel je tam i pochován, i když Tunisko umožnilo rodině pochovat jej doma, tak rodina to odmítla. Nová politická linie přinese, doufejme, především sociální pokoj a udrží se stabilita, která pomůže k nastartování nových reforem v oblasti daní, aby stát disponoval většími zdroji. Musí se nastartovat environmentální politika a udržet bezpečností situace. Jinak je to klenot severní Afriky. Cestovní ruch tady zaměstnává hlavní část populace a je to hlavný zdroj devíz. Nejvíce sem cestují v rámci Afriky: Alžířané (kteří sice mají dlouhé pobřeží, ale nemají vybudované hotely), majetnější obyvatelstvo Lybie, pak Rusové (kteří jednoho času po sestřelení ruské stihačky Tureckem dle doporučení Putina vynecháli Turecko a nahradilo se to Tuniskem) a poté i mnoho obyvatelstva z EU. Tunisko je totiž levnější než prostor i států V4 a přitom nabízí kvalitní služby špičkových hotelů.

Když se ta ekonomika jen mírně zlepší, odrazí se to na dalším rozvoji dopravní infrastruktury. Ta se tuto dekádu jen dostavuje, de facto, po tom co uvázla po arabském jaru, ale jsou zde nové výzvy. Tady proces arabského jara vznikl.

Pro zajímavost, jsou zde i tzv. umírnění islámisté. Třeba pohledem do ulic tady málokdo nosí klasické habity. Muži běžně nosí rifle a trička, ženy rovněž hezké šaty bez šatek. Šatky jako takové přes tvář jsou dokonce zakázané na veřejných místech. I k modlení se tady až tak přísně nepřistupuje. Vyhrazen pro tento účel je ale pak specificky pátek. Dá se tady domluvit arabsky, francouzsky, v turistických centrech anglicky, rusky, italsky (pro blízkost Sicílie) a i německy, přičemž s mladší generaci paušálně zcela běžně i anglicky.

Tunisané dokonce začínají umístňovat na mnoho obchodů nápisy "fixed price" a je konec tradičnímu sjednávání, i když na bazarech to ještě dominuje. Akceptují ale, že většina lidí ze zahraničí tomuto neholduje.

Obecně nebezpečnější jsou jižní a východní oblasti státu. V Tunisku je poměrně málo DN, ale když se již stanou, tak jsou spíše těžké. Dopravní policie neřeší přestupky typu špatné parkování nebo nedání směrovky, ale zaměřuje se hlavně na to, co spůsobuje vysokou úmrtnost. To jsou hlavně mladí lidé na motorkách a tak se tlačí na povinnost nosit přilbu, co ale právě mladí kluci nechtějí, aby jim to nezničilo upravené vlasy. :lol: Policie se tady ale nehraje, při dopravních akcích seberou klidně i celou motorku. Pokuta se pak musí jít zaplatit na příslušnou stanici a další postihy jsou ještě tvrdší v případě opakování. Stát má povinnou vojenskou službu, ale neprobíhá tady tradiční odvod; z času na čas jde armáda na diskotéky kde jsou muži kontrolování a pokud nemají doklad o absolvování a mají již 21 let tak jsou automaticky odvedení bez ohledu na to co aktuálně vykonávají. Dá se samozřejmě i jít automaticky přihlásit. Proč to píšu? Protože vojáci realizují hlavně silniční práce na jihu státu. Armáda staví regionální silnice. Armáda chrání vesničky na jihu a východě. Nebo realizuje ochranu turistům, kteří jdou poznávat tyto regiony. Tedy samé nepříjemnější a náročnější práce a není to jen o trávení času v kasárnách.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Technická studie jižního obchvatu města Sidi Bouzid (asi 130 tisíc obyvatel) přinesla následující varianty:
SBa.PNG
SBa.PNG (1.58 MiB) Zobrazeno 15088 x
A ještě politický vývoj: prezident Kajs Saíd pověřil 20.1. sestavením vlády exministra financí jménem Iljás Fachfách. Parlament 10.1. odmítl návrh na vládu jiným kandidátem na premiéra; Habíbem Džemlim. Fachfách má na sestavení vlády 1 měsíc. Jeho návrh musí schválit parlament. Pokud se tak nestane, tak tuniský prezident má pravo rozpustit parlament a vypsat předčasné volby pokud by se tak nestalo ani do 4 měsíců od pověření Džemliho, co se stalo v 11/2019. Prezident se spoléhá na to, že parlament nakonec novou vládu akceptuje.

Tunisko je země, ve které se zrodilo tzv. arabské jaro, tedy protesty proti sociální a ekonomické situaci. Aktuálně je pod tlakem mezinárodních věřitelů, aby provedlo systematické finanční a hospodářské změny.

Větší část rozvojoých programů se financuje třeba i prostřednictvím příspěvků ze Saudské Arábie, která nejen zde financuje rozvoj. Vykryl se tak rozpočet minulých let. Cestovní ruch se znovu oživil po stabilizaci bezpečnosti a boje proti terorizmu, ale sektor těžby fosfátů stagnuje, příjmy z prodeje ropy a plynu jsou nízké a stát musí lépe ovládat manipulaci s penězi , zavést a udělat přehled do daní a poplatků samospráv, ale i ve směru k lidem. Politické spektrum je silně rozštěpeno. Prezident byl zvolen jako nezávislý, co je jasný odkaz veřejnosti proti politikům, jde o akademického vědce, profesora práva s mírně konzervativním přístupem, který ale hodlá pokračovat ve všem co v zemi funguje, tedy i v rozvoji cestovního ruchu. Velmi přísně nahlíží na korupční jednání.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Nevím zda jsem to psal zde, ale myslím že ano, takže tuniské území je v rámci boje proti terorizmu rozděleno na 3 zóny, ve kterých ta západní a jižní část bezpečné rozhodně nejsou a je lepší tam samostatně nejezdit. Vzhledem k tomu, že vycestování sem stoupá, tak tady je i mapa, která vám to lépe objasní.
Tunisia Road Secutiry Map.png
Tunisia Road Secutiry Map.png (148.39 KiB) Zobrazeno 15054 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunisko má na poslední chvíli novou vládu. Jinak by prezident rozpustil parlament a vypsal nové volby. Poměrně rozsáhlé informace jak na tom je tuniská ekonomika a proč tomu tak je, jsou popsané zde: https://www.arab-reform.net/publication ... -too-late/ . Jde o opravdový marazmus, od roku 2011 se namísto reforem spíš vedl politický boj o ovládnutí státu. Takže sice padl autoritářský režim, ale bez hospodářských reforem upadlo i to co fungovalo. Tedy těžba fosfátů a alespoň nějaký systém. Navíc se propadl i cestovní ruch kvůli teroristickým útokům. To se pomalu napravilo. Ale ve výsledku se propadlo HDP, zvýšilo prudce zadlužení, je vysoká nezaměstnanost a téměř veškeré investice se realizují v sektoru stavebnictví. Tedy přesně naopak než by tomu mělo být. Ješte je šance na změnu fungování, ale pro letošní rok si musí Tunisko půjčit 3 mld. USD, aby vyrovnalo rozpočet, a proto musí zahájit velké ekonomické reformy tak, aby se nastartoval silnější růst hospodářství. Obzvláště když se Tunisané dávají na odpor proti radikálnímu islámizmu, ale nechtějí ani extrémní pravidla západního systému. Proto vyhrál nedávno prezidentské volby nepolitik - vědec a výzkumník. A ten jměnoval ekonóma do pozice premiéra. Vláda funguje díky podpoře umírněným islámistům. Bez stabilizace ekonomiky upadne i jakýkoliv další rozvoj státu. Zbavit se diktátora trvalo dekády. Nastolit demokracii a upevnit jí politicky s odpovědností jak politiků tak i obyvatelstva trvá dekádu. Tak se jim to snad povede napravit a revoluci z r. 2011 dotáhnout k lepším výhledům. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Takže, tuniský parlament vyslovil vládě důvěru. Kabinet tvoří 30 ministrů, z čeho je i 6 žen a obsazeno ženou je dokonce i ministerstvo spravedlnosti. Umírnění islámisté a další strany na čele s ekonomem mají těžkou misi: stabilizovat finance a nastartovat zásadní hospodářské reformy, viz poslední příspěvky. Vláda národní jednoty 2015-2019 tvořená největšími stranami totiž upustila jak od ekonomických reforem, tak i od posunu modernizace soudnictví, čehož výsledkem byla téměř nulová opozice a rozčarování obyvatelstva nad politickým systémem tzv. demokracie.

Nyní je tedy jak nový prezident tak nová vláda, která má parlamentní důvěru. Reformy budou mít významnou úlohu i při změnách ve stavebnictví, co se zřejmě nejdříve projeví na snížení investicí i do infrastruktury, které se právě v letech 2016-2020 povedlo masivněji prosadit, ale bohužel jak pomalu jedinou státní investiční činnost. Dohnal se tak skluz z období revoluce 2011 a zpomalení celého procesu. Právě poslední vláda zadefinovala výdaje do silničních projektů ve výši 3,5 mld. €, z čeho např. 600 mil. € směrovalo do dálniční sítě, 620 mil. € do zlepšení stávající sítě, 360 mil. € dostalo jen hlavní město s okolím, 330 mil. € šlo na novou údržbu, 200 mil. € do vesnických silnic atd. A je to vidět i na zprovozňování nových úseků dálniční sítě, zdynamízování příprav další výstavby silničních úseků kapacitních typů komunikací atp. Toto tempo se pravděpodobně již neudrží, ale uvidíme. Důležitější je celková ekonomická stabilita, protože to by se stejně nemohlo udržet.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunisko čelí ohromným problémům v rámci krize s novým koronavirem a pandemie ve světě. Cestovní ruch je v krizi a bude pravděpodobně po celý rok. Tím se celá ekonomika již i po výše uvedených příspěvcích otřásá v základech. Obyvatelstvo se obává, aby vůbec bylo co jíst. Vláda tak již slíbila na pomoc lidem a firmám celkem v propočtu 850 mil. USD. Až 155 mil. USD jde nejchudším.

Tunisko zároveň dostalo z IMF první pomocní úvěr ve výši 745 mil. USD a dalších 250 mil. € sem nasměruje EU. Itálie poskytne zemi další grant ve výši 50 mil. € a Jeddah - islámská banka poskytne Tunisku 280 mil. USD.

Za nejvíce ohroženou část obyvatelstva se považují ti Tunisané, kteří mají plat na denní báze. Armáda doposud byla jen v rámci důležitých uzlech, nyní hlídkuje v ulicích běžně, aby se zabránilo rabování.

Prezident i premiér snížili vícero aktivit v zemi, aby se snížilo šíření koronaviru v zemi. V zemi plati(l) i přísný zákaz vycházení. K dnešnímu dni bylo v zemi potvrzeno 707 případů včetně 31 mrtvých. Prozatím 43 osob se vyléčilo.

Vícero silničních projektů v zemi bylo pozastaveno.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. Nyní ještě několik dalších informací, i když je jich ve vlákně opravdu hodně a je tady solidní přehled co se tady staví aneb plánuje stavět aneb je již v provozu.

Mapa hlavních silnic:
t01.JPG
t01.JPG (94.61 KiB) Zobrazeno 11376 x
Všeobecně platí, že je tady i nadále kolem 20 000 km silnic, za posledních 10 let se tato síť zvedla o 1000 km. Síť dálnic je kolem 650-700 km, síť státních silnic je dlouhá přibližně 4000 km. Zpevněné silnice jsou hlavně na severu, kdežto na jihu převládají štěrkové silnice.

Ta výstavba dálnic, to číslování jsou v tématu popsané, stačí si to projít. Je v omeškání řadu let, jednoduše se slíbí, že se odevzdá a pak se oznámí odklad, ale to se děje v mnoha státech světa. Řekněme, že dodržet ty termíny, když se to financuje i ze státního rozpočtu není snadné, když těch staveb je mnoho a financí nikoliv. Dálnice je nové těleso, není tak na očích a je v opoždění mnohem snadněji než třeba dualizace silnice, která tady jakožto program běží taky. Tam to ti lidi vidí denno denně jak to pokračuje, ale taky je to stavebně mnohem rychlejší a dostupnější z hlediska transportu techniky i materiálů.

Tunisko má i poměrně dobře vybudovanou železniční síť. Celkem je tady v rámci severní poloviny státu 1674 km tratí a spojení je souvislé až do Alžírska, kde ale je omezená možnost cestování pro pasažéry.

Snad jen 2 novinky:

16.10. se ohlásilo výběrové konání pro zhotovení dálnice Sbikha - Jelma (99 km) :arrow:
1528.JPG
1528.JPG (64.54 KiB) Zobrazeno 11376 x
Příprava a studie se tady systematicky rozvíjejí poslední roky. Jednou to bude až po Tunis, tedy Tunis - Jelma. A to je to, že dálnice půjde na JV směrem Alžírsko, pro názornost:
15963.JPG
15963.JPG (140.72 KiB) Zobrazeno 11376 x
Tady jsem o tom psal, že se to připravuje do výstavby: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 21#p138821

detaily nové dálnice: http://www.xn--pgbes7fp.xn--pgbs0dh/fil ... 2019ar.pdf

Finišuje dualizace státní silnice č. 4 u Siliana :arrow:
s01.JPG
s01.JPG (106.05 KiB) Zobrazeno 11375 x
*dohromady je to 65 km ve vícero etapách, část je již v provozu; trasa El Fahs - Siliana
*jde o silniční dopravní koridor ve státě
365.jpg
365.jpg (42.82 KiB) Zobrazeno 11376 x
366.jpg
366.jpg (34.18 KiB) Zobrazeno 11376 x
367.jpg
367.jpg (39.98 KiB) Zobrazeno 11376 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 7.3. se do provozu uvedl nejjižnější úsek na dálnici A1 a sice 37 km prodloužení A1 od Ben Gardane po Ras Ajdir. Tedy již u hranic se státem Libye. :P

https://news.gnet.tn/wp-content/uploads ... denine.jpg

https://news.gnet.tn/tunisie-mechichi-i ... -ras-jdir/

Z uvedeného vyplývá, že v provozu je i upgrade napojení, tedy silnice č. 118 spojující Medenine a Zarzis (směrem na ostrov Djerba).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunisko vyhlásilo tendr na výstavbu nového tahu v délce skoro 90 km, který má spojit hlavní město Tunis a město Sbikha, které leží jižním směrem. Financování je zajištěno fondem: Arab Fund for Economic and Social Development (AFESD).

Projekt bude rozdělen do 4 sekcí:

*Tunis - Zaghouan, 26 km
*Zaghouan - El Fahs, 7 km
*El Fahs - Nadhour, 27 km
*Nadhour - Skibha - 27 km

Dnes trvá cesta ze Sbikha po jižní předměstí asi 1,5 hodiny po necelých 100 km silnice.

Dalších 99 km na jih, na trase Sbikha - Jelma se již výstavba dálnice tendruje, v délce 99 km. ( https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... HTML&src=0 ) Jde o novou dálniční trasu, která tedy nepovede pobřežím, ale více středem státu.
As-Subayhah = Sbikha
As-Subayhah = Sbikha
T1.JPG (77.4 KiB) Zobrazeno 9145 x
Psal jsem o tom již výše, ale pomalu se formuje i tento tah směrem na jižní část západní Afriky. Tunisko se chce dostat na S-J budovaný dálniční tah v Alžírsku. :idea: Jsou to takové vzdálené sny, ale samozřejmě provoz v těchto tuniských územích je značný a dálnice se buduje hlavně pro místní poměry. De facto ale vzniká bezmála 200 km dálnice.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Puč v Tunisku? Parlament obklíčila armáda, moc převzal prezident :arrow:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_aha

Tato politická nestabilita, která tady 1 dekádu je, tak právě tato nestabilita neumí zajistit obyvatelstvu lepší život. Ten naopak stagnuje a pod vlivem otřesů zde, v regionu i světě se zasekávají reformy a tudíž i rozvoj státu. Tady tahle změna rozhodně nepomůže zlepšit hospodářství státu, tudíž se zase dají očekávat ještě horší podmínky ... propadnou se i ty sektory, které to hospodářství táhnou: cestovní ruch a stavebnictví.

Subvence, které vláda dává obyvatelstvu jsou opravdu neudržitelné. A pokud opadne ochota MMF financovat tento stát, tak ten zbankrotuje. Prakticky hlavní linie donorů je z prostoru GCC. Saudové financují běžný rozpočet ...

Válka o moc ale rozhodně bude komplikovat investice do dopravní infrastruktury. Zbytečně se tak ty projekty zase omeškají ... 1 rok boje o moc značí 2 roky odsun investicí; personální výměny, obava o podepsaní kontraktů a změna legislativních postupů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Co se politické situace týče, tak se čeká na kroky prezidenta.


Na vládním portálu se ale mj. objevila Studie dopadů na ŽP a sociální rozvoj: Dualizace RN2 v úseku Enfidha - Kairouan. Tedy od A1. De facto když se podíváme na záměry, které jsem psal v roce 2016 a sice severněji plánovaný tah, tak taky počítal s městem Kairouan. Od tohoto záměru se neupustilo, tudíž Kairouan získá vícero zkapacitněných napojení na východ. Přímo na Tunis a mírně jižněji. Jedná se o jedno z největších měst v Tunisku. Žije tady kolem 180 tis. lidí.

http://www.mehat.gov.tn/fileadmin/user_ ... et2021.pdf
1.JPG
1.JPG (72.15 KiB) Zobrazeno 7794 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunisko je první arabskou zemí, kde vládu řídí žena. Udrží demokracii?

Zdroj: https://www.idnes.cz/onadnes/vztahy/naj ... vztahy_job

*není to zcela tak, když hlavní opratě má prezident, ale je to opravdu další pokrok


Stát je mj. ve velmi složité finanční situaci. Pomoct má MMF, ten ale čeká seznam ekonomických reforem a nová vláda prozatím žádné nepřináši, pouze mluví o boji s korupcí. Stát drží nad vodou neúnavní pomoc ze strany Saudské Arábie (KSA) a nyní již i SAE. Ti 2. posílají do Tunisu mj. hodně zdravotnického materiálu a léků nebo posledně taky 0,5 mil. ks vakcin na COVID-19. Tunisko ani KSA ani SAE nechtějí zveřejňovat finanční pomoc pro zemi.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 24.12. se do provozu odevzdalo 11,6 km dlouhé prodloužení dálnice A1 u Gabès. Nový úsek jde od severní strany města po jižní stranu nedaleko El M´dou. Jde o 1. etapu téměř dokončené dálnice do Medenine. Gabès - Médenine má být 84 km dlouhá dálnice, která se má dokončit do konce roku 2022.

lokalita na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=33. ... 25/10.0329

https://news.gnet.tn/tunisie-ouverture- ... -medenine/

Tady psal Standa v roce 2009: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=1177#p1177 a prakticky nebude daleko od toho roku 2024 co se týče převážné části A1. Navzdory všem překážkám jako arabské jaro a z plynoucí politická nestabilita a pandemie koronaviru.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

psáno v 08/2019:
Diaľničiar píše:Tunisko hodlá mít v roce 2021 celkem 1000 km dálniční síť, v roce 2023 pak 1300 km, což je opravdu odvážný cíl, ale s rozsahem dualizovaných silnic je to realizovatelné. Aktuálně je v zemi kolem 650 km zpoplatněných dálnic, což řadí Tunisko na 4. příčku v Africe v této kategorii.
Máme pomalu konec roku 2022, tak je čas se podívat jak se jim tento cíl daří realizovat.

Do konce 2021 tady bylo asi 750 km dálnic. Tunisko informovalo, že do konce roku 2019 bude v provozu celá dálniční etapa Gabès - Médenine v délce 84 km. To se nestalo. Pak byl slib, že se tak stane do konce 2022. Kdyby se odevzdalo tohle, tak byl ten rozsah 830 km.

Tato poslední informace byla v 08/2022 upřesněná a sice v tom smyslu, že dálnice Gabès - Medenine bude zprovozněna během 1. čtvrtletí roku 2023. :idea:

https://africanmanager.com/lautoroute-g ... stre-2023/

Dálnice byla v srpnu hotová na 90%. Zahrnuje zejména 5 mimoúrovňových křižovatek, 4 mýtné stanice, 4 obslužná a odpočívadla. Od roku 2014 se výstavba zdržuje pro pozemky a politicko-finanční nestabilitu. To se má ukončit a tohle veledílo v Jižním Tunisu odevzdat do provozu. Tak uvidíme.

Cíl uvedený pro rok 2021 naplněný nebyl. Možná byl se součtem dualizovaných silnic. Mnoho z nich je ve výstavbě, ještě více je v přípravách a to včetně dalších dálnic, viz vlákno, takže uvidíme výsledky k 12/2023. Budu se ale ještě věnovat plánům v tuniské silniční infrastruktuře, ale tady by toho již bylo moc, resp. považuji toto srovnání za důležitou informaci. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

silniční plány a hospodářská realita

Tunisko tedy dovedlo za dekádu a půl 2x síť dálnic. Nadšení z toho plynoucí bylo zpomaleno politickými otřesy, které zachraňoval prezident, poté pandemii a dnes dopadem cen na základní komodity pro obyvatelstvo, takže stát má co dělat, aby přežil, tak jak všude jinde.

Nemám tolik času, abych podrobně procházel dokončené dualizace silnic. Pár desítek km několik projektů ale v provozu je, což udělá možná i pár stovek km dohromady. Nevím a netroufám si tvrdit, že tady není 1000 km min. 4- pruhů. Dost možná, že ano.

Základem spíš je fakt, kterým se vydalo ministerstvo odpovědné za rozvoj silnic. Vypracoval se nový harmonogram rozvoje, který se dál upřesňuje. Přesněji se upřesňuje, kde se postaví dualizace silnice, kde se postaví dálnice a kde se postaví "jen" nová státní silnice. Od 10/2020 do 03/2022 bylo vypracováno několik nových strategických dokumentů. My dnes víme, že plán rychlostních tahů má být 2 tisíc km. Takže dnes je asi v polovině. Není dáno do jakého období tady má tato síť stát. Je ale specifikace kde budou zkapacitněné tahy a že se zlepší celá silniční síť. Je to hezké, protože to de facto značí, že původní "dálniční základ" je u svojeho konce realizace. Schází desítky km, pokud odmyslíte tu A1 Gabès - Médenine, která tedy finišuje.

Kromě tedy výše uvedeného doplním aktuality ve vývoji. Stabilita politiky - vlády přinesla ovoce.

V této souvislosti je nutno dodat, že weby státních institucí jsou zastaralé. Informace na nich jsou staré dekádu. Na druhou stranu Ministerstvo rozvoje, bydlení a územního plánování aktualizovalo rozvoj silniční politiky. Staré informace se míchají s novýma. Snad to jednou upgradují všechno. (děje se to dekádu)

Program modernizace silnic II (PMR II): Plán zapojení zainteresovaných stran. Vznik v 2021/2022. I za účasti EIB.
http://www.mehat.gov.tn/fileadmin/user_ ... in2022.pdf
http://www.mehat.gov.tn/fileadmin/user_ ... plifie.pdf
dokument je francouzštině

Připravuje se rozšíření jižního vstupu do hlavního města Tunis do parametrů 2x4 jízdní pruhy: http://ps-ss.mehat.gov.tn/

*je to tak důležité, že to má svůj informační web
*délka rozšíření: 11,5 km
*rozpočet je garantován
*je tam vícero vizualizací
*probíhá intenzivní příprava s magistrátem města
*na stránkách budou fotky a videa z výstavby

Současná hustota dopravy vyžaduje kompletní reorganizaci této osy, aby zvládla výrazný růst dopravy. V opačném případě v roce 2032 dálniční vstup skolabuje.

Základní rozvojový rámec:

Plán rozvoje silniční infrastruktury pro další období
  • Síť rychlostních komunikací - dálnice, dualizované silnice

    Týká se kumulativní délky řádově 2 000 km silnic, které by měly mít téměř všechny dálniční charakter a měly by podporovat organizaci sítě území tím, že k němu bude umožněn přístup obecné dopravy průměrnou trasou ne delší než přibližně 60 km.

    Tedy do 60 km odkudkoliv v zemi se bude možno dostat na dálnici nebo dualizovanou silnici. Dálniční charakter bude upřednostněn všude tam, kde se předpokládá intenzivnější růst dopravy, s čím souvisí nutně nová výstavba tak, aby dosavadní silniční trasa zůstala zachovaná, což s dualizací zanikne.

    Na tuto síť budou napojeny příjezdové komunikace a obchvaty, které zajistí pro delší cestování jednoznačné vyhnutí se městským aglomeracím.

    Základní síť - státní silnice 1+1 (dnes činí asi 2/3 z celého plánu)

    Skládající se z primárních komunikací pro meziregionální propojení a akumulující linii v řádu 6 tisíc km silnic, které umožňují rozložení dopravy mezi a směrem k různým regionům, přičemž jsou napojeny na dálniční síť výměníkovým předpětím.

    Tato síť by měla být schopna těžit z priorit modernizace nebo obnovy, práce zaměřené především na zlepšení geometrických charakteristik jejích tras, zvýšení jejich kapacity a posílení jejich struktury.

    Předpokládá se, že část sekundárních silnic bude "povýšeno" a přestavěno. I ve vláknu jsem takové silnice zmínil.

    Místní síť

    Řádně udržovaná, přesahující na krajskou úroveň, konzistence celého dopravního systému a tvořená zbytkem zpevněné klasifikované sítě.

    Silniční síť specifická pro takzvané venkovské tratě

    Což by mohlo být přednostně podporováno údržbovými pracemi a ročními programy rozvoje a povrchové úpravy.

:arrow: Hospodářská situace Tuniska

Musím se tomu věnovat, protože od toho se odvíjí státní platby za výstavbu. Většina projektů má kombinovanou formu plateb: státní rozpočet + úvěry.

Koncem 07/2022 promluvil přední ekonom země: Očekává se, že rozpočtový deficit se letos prohloubí na 9,7% HDP z dříve předpokládaných 6,7%, uvedl guvernér centrální banky Marouan Abassi. To je způsobeno silnějším dolarem a prudkým nárůstem cen obilí a energií – řetězové efekty ukrajinské války, o kterých Abassi řekl, že vytvořily další finanční potřeby ve výši 1,6 miliardy dolarů.

Vláda doufá, že zajistí půjčku MMF ve výši 4 miliard dolarů výměnou za zmrazení mezd ve veřejném sektoru a náboru a snížení potravinových a energetických dotací. Ale mocný odborový svaz UGTT je proti reformám, což je významná překážka. MMF loni uvedl, že veřejný dluh Tuniska se stane neudržitelným, pokud nebudou přijaty reformy se širokou podporou.

Nesplacený veřejný dluh Tuniska dosáhne do konce roku 2022 téměř 114,14 miliard dinárů (40 miliard USD), což bude podle státního rozpočtu na rok 2022 představovat 82,6 % HDP, což je nárůst z 81 % v roce 2021.

Meziroční míra inflace v Tunisku letos dosáhla řady rekordních hodnot a v červnu dosáhla 8,2 %.

Vláda letos zvedla ceny benzínu několikrát. Bez ohledu na protesty. V květnu farmáři v několika oblastech protestovali proti vysokým nákladům na krmivo pro zvířata a vláda uvedla, že zvýší ceny některých potravin včetně mléka, vajec a drůbeže. Ani s tímto vláda neprovedla nic, nechala to "na trhu". V červnu schválila Světová banka půjčku 130 milionů dolarů na dovoz pšenice a ječmene.

Patrně je tedy hospodářská situace hlavním důvodem, pro který vázne dostavba 84 km dálnice A1 Gabès - Médenine. :idea: Vláda musí vyplatit pozemky. Bez toho nesmí dříve uvést do provozu stavbu. Na té schází ještě nějaké investice, ale již jde o "drobnosti".

Nezaměstnanost je vysoká, v roce 2021 dosáhne 18,4 %, říká Světová banka. Zvláště vysoká je mezi mládeží, ženami a na západě země. Tento aspekt je tady ale dlouhou dobu.

Tunisko a státy GCC

Navzdory veřejné podpoře Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů (SAE) prezidentu Kaisovi Saïedovi a jeho autoritářskému sklonu se zaměření Perského zálivu přesunulo ze severní Afriky k jiným hotspotům, aby se zachovala projekce moci v dobách rostoucího globálního multipolarismu.

Saudská Arábie "darovala" a "půjčila" Tunisku velmi výhodné peníze v celkovém objemu během 2018-2021 asi 4 mld. USD.
SAE další 1 mld. USD.
Katar v roce 2020 slíbil další 1,25 mld. USD. Ale dodnes "poslal" mnohem nižší částku.

Nebýt těchto 3 států, tak tuniské nemocnice nemají šanci zvládnout Covid-19. Nebylo ventilátorů, nebylo ochranných oděvů atd.

Státy Perzského Zálivu slibují velkou pomoc pro Tunisko od roku 2018. Ale skutečná pomoc "je slabší". Část peněz šla totiž na refinancování dluhů. V opačném případě by nastal bankrot. Část peněz šla okamžitě na zvednutí mezd a sociální pomoc a na závazky (1/3 aktivit jsou stavební práce).

Faktem je, že politická nestabilita před 2020, kd yhrozil pád politických špiček vedl k iniciativě Saudů, aby tuniský prezident rozpustil parlament, aby izoloval Islámskou renesanční stranu od politické scény v zemi. To se i stalo a Saudové posílají ihned 500 mil. USD. Na čelo politiky se dostalo vícero žen a proces, který byl nastartován byl "zrušen". Z původních slibů mnoha miliardové pomoci nakonec ale sešlo a Saudové spíš řeší dosavadní finanční linii pro Tunisko.

Jde tedy o to, že Tunisko nemůže čekat velké dary a již vůbec ne "zdarma". Bez reforem nedostane peníze ani z MMF. Sám stát již není schopen financovat vlastní réžii.

V tomto světle čekat tady urychlení silničního rozvoje je spíš než realita jen naivita. Urychlení proti dosavadnímu stavu: ta dnešní síť se staví asi 40-50 let.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

V Tunisku se plánuje řada modernizací silnic. Pro program, který plánuje tuniské ministerstvo pro vybavení a bydlení, byl stanoven rozpočet 230,3 milionů USD.

Půjde o druhou část projektu PMIR-II na zlepšení silnic v Tunisku. V Kasserine, Siliana, Sidi Bouzid, Gafsa a Kairouan bude modernizováno přibližně 231 km silnic.

Velkou část finančních prostředků na práci poskytuje Africká rozvojová banka (AfDB). Práce na prvních 138 km úprav silnic začnou na začátku roku 2023.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunisko

Příspěvek od Diaľničiar »

V Bizerte je plánován velký most. Šlo by o součást západního obchvatu města. Bizerte je nejsevernější město v Africe s přibližně 150 000 obyvateli.

Most má být 2070 metrů dlouhý, 25 metrů široký a 56 metrů vysoký nad vodou. Tak tohle je docela velký most.

Podle satelitních snímků Google Earth z října 2022 už začali s nějakou výstavbou na obou stranách jezera.

Most překlene jezero Bizerte, které má otevřené spojení se Středozemním mořem.

vizualizace: https://i.imgur.com/3ERJJYM.jpeg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Afrika“