silniční plány a hospodářská realita
Tunisko tedy dovedlo za dekádu a půl 2x síť dálnic. Nadšení z toho plynoucí bylo zpomaleno politickými otřesy, které zachraňoval prezident, poté pandemii a dnes dopadem cen na základní komodity pro obyvatelstvo, takže stát má co dělat, aby přežil, tak jak všude jinde.
Nemám tolik času, abych podrobně procházel dokončené dualizace silnic. Pár desítek km několik projektů ale v provozu je, což udělá možná i pár stovek km dohromady. Nevím a netroufám si tvrdit, že tady není 1000 km min. 4- pruhů. Dost možná, že ano.
Základem spíš je fakt, kterým se vydalo ministerstvo odpovědné za rozvoj silnic. Vypracoval se nový harmonogram rozvoje, který se dál upřesňuje. Přesněji se upřesňuje, kde se postaví dualizace silnice, kde se postaví dálnice a kde se postaví "jen" nová státní silnice. Od 10/2020 do 03/2022 bylo vypracováno několik nových strategických dokumentů. My dnes víme, že plán rychlostních tahů má být 2 tisíc km. Takže dnes je asi v polovině. Není dáno do jakého období tady má tato síť stát. Je ale specifikace kde budou zkapacitněné tahy a že se zlepší celá silniční síť. Je to hezké, protože to de facto značí, že původní "dálniční základ" je u svojeho konce realizace. Schází desítky km, pokud odmyslíte tu A1 Gabès - Médenine, která tedy finišuje.
Kromě tedy výše uvedeného doplním aktuality ve vývoji. Stabilita politiky - vlády přinesla ovoce.
V této souvislosti je nutno dodat, že weby státních institucí jsou zastaralé. Informace na nich jsou staré dekádu. Na druhou stranu Ministerstvo rozvoje, bydlení a územního plánování aktualizovalo rozvoj silniční politiky. Staré informace se míchají s novýma. Snad to jednou upgradují všechno. (děje se to dekádu)
Program modernizace silnic II (PMR II): Plán zapojení zainteresovaných stran. Vznik v 2021/2022. I za účasti EIB.
http://www.mehat.gov.tn/fileadmin/user_ ... in2022.pdf
http://www.mehat.gov.tn/fileadmin/user_ ... plifie.pdf
dokument je francouzštině
Připravuje se rozšíření jižního vstupu do hlavního města Tunis do parametrů 2x4 jízdní pruhy: http://ps-ss.mehat.gov.tn/
*je to tak důležité, že to má svůj informační web
*délka rozšíření: 11,5 km
*rozpočet je garantován
*je tam vícero vizualizací
*probíhá intenzivní příprava s magistrátem města
*na stránkách budou fotky a videa z výstavby
Současná hustota dopravy vyžaduje kompletní reorganizaci této osy, aby zvládla výrazný růst dopravy. V opačném případě v roce 2032 dálniční vstup skolabuje.
Základní rozvojový rámec:
Plán rozvoje silniční infrastruktury pro další období
- Síť rychlostních komunikací - dálnice, dualizované silnice
Týká se kumulativní délky řádově 2 000 km silnic, které by měly mít téměř všechny dálniční charakter a měly by podporovat organizaci sítě území tím, že k němu bude umožněn přístup obecné dopravy průměrnou trasou ne delší než přibližně 60 km.
Tedy do 60 km odkudkoliv v zemi se bude možno dostat na dálnici nebo dualizovanou silnici. Dálniční charakter bude upřednostněn všude tam, kde se předpokládá intenzivnější růst dopravy, s čím souvisí nutně nová výstavba tak, aby dosavadní silniční trasa zůstala zachovaná, což s dualizací zanikne.
Na tuto síť budou napojeny příjezdové komunikace a obchvaty, které zajistí pro delší cestování jednoznačné vyhnutí se městským aglomeracím.
Základní síť - státní silnice 1+1 (dnes činí asi 2/3 z celého plánu)
Skládající se z primárních komunikací pro meziregionální propojení a akumulující linii v řádu 6 tisíc km silnic, které umožňují rozložení dopravy mezi a směrem k různým regionům, přičemž jsou napojeny na dálniční síť výměníkovým předpětím.
Tato síť by měla být schopna těžit z priorit modernizace nebo obnovy, práce zaměřené především na zlepšení geometrických charakteristik jejích tras, zvýšení jejich kapacity a posílení jejich struktury.
Předpokládá se, že část sekundárních silnic bude "povýšeno" a přestavěno. I ve vláknu jsem takové silnice zmínil.
Místní síť
Řádně udržovaná, přesahující na krajskou úroveň, konzistence celého dopravního systému a tvořená zbytkem zpevněné klasifikované sítě.
Silniční síť specifická pro takzvané venkovské tratě
Což by mohlo být přednostně podporováno údržbovými pracemi a ročními programy rozvoje a povrchové úpravy.
Hospodářská situace Tuniska
Musím se tomu věnovat, protože od toho se odvíjí státní platby za výstavbu. Většina projektů má kombinovanou formu plateb: státní rozpočet + úvěry.
Koncem 07/2022 promluvil přední ekonom země: Očekává se, že
rozpočtový deficit se letos prohloubí na 9,7% HDP z dříve předpokládaných 6,7%, uvedl guvernér centrální banky Marouan Abassi. To je způsobeno silnějším dolarem a prudkým nárůstem cen obilí a energií – řetězové efekty ukrajinské války, o kterých Abassi řekl, že vytvořily další finanční potřeby ve výši 1,6 miliardy dolarů.
Vláda doufá, že zajistí půjčku MMF ve výši 4 miliard dolarů výměnou za zmrazení mezd ve veřejném sektoru a náboru a snížení potravinových a energetických dotací. Ale mocný odborový svaz UGTT je proti reformám, což je významná překážka. MMF loni uvedl, že veřejný dluh Tuniska se stane neudržitelným, pokud nebudou přijaty reformy se širokou podporou.
Nesplacený veřejný dluh Tuniska dosáhne do konce roku 2022 téměř 114,14 miliard dinárů (40 miliard USD), což bude podle státního rozpočtu na rok 2022 představovat 82,6 % HDP, což je nárůst z 81 % v roce 2021.
Meziroční míra inflace v Tunisku letos dosáhla řady rekordních hodnot a v červnu dosáhla 8,2 %.
Vláda letos zvedla ceny benzínu několikrát. Bez ohledu na protesty. V květnu farmáři v několika oblastech protestovali proti vysokým nákladům na krmivo pro zvířata a vláda uvedla, že zvýší ceny některých potravin včetně mléka, vajec a drůbeže. Ani s tímto vláda neprovedla nic, nechala to "na trhu". V červnu schválila Světová banka půjčku 130 milionů dolarů na dovoz pšenice a ječmene.
Patrně je tedy hospodářská situace hlavním důvodem, pro který vázne dostavba 84 km dálnice A1 Gabès - Médenine.
Vláda musí vyplatit pozemky. Bez toho nesmí dříve uvést do provozu stavbu. Na té schází ještě nějaké investice, ale již jde o "drobnosti".
Nezaměstnanost je vysoká, v roce 2021 dosáhne 18,4 %, říká Světová banka. Zvláště vysoká je mezi mládeží, ženami a na západě země. Tento aspekt je tady ale dlouhou dobu.
Tunisko a státy GCC
Navzdory veřejné podpoře Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů (SAE) prezidentu Kaisovi Saïedovi a jeho autoritářskému sklonu se zaměření Perského zálivu přesunulo ze severní Afriky k jiným hotspotům, aby se zachovala projekce moci v dobách rostoucího globálního multipolarismu.
Saudská Arábie "darovala" a "půjčila" Tunisku velmi výhodné peníze v celkovém objemu během 2018-2021 asi 4 mld. USD.
SAE další 1 mld. USD.
Katar v roce 2020 slíbil další 1,25 mld. USD. Ale dodnes "poslal" mnohem nižší částku.
Nebýt těchto 3 států, tak tuniské nemocnice nemají šanci zvládnout Covid-19. Nebylo ventilátorů, nebylo ochranných oděvů atd.
Státy Perzského Zálivu slibují velkou pomoc pro Tunisko od roku 2018. Ale skutečná pomoc "je slabší". Část peněz šla totiž na refinancování dluhů. V opačném případě by nastal bankrot. Část peněz šla okamžitě na zvednutí mezd a sociální pomoc a na závazky (1/3 aktivit jsou stavební práce).
Faktem je, že politická nestabilita před 2020, kd yhrozil pád politických špiček vedl k iniciativě Saudů, aby tuniský prezident rozpustil parlament, aby izoloval Islámskou renesanční stranu od politické scény v zemi. To se i stalo a Saudové posílají ihned 500 mil. USD. Na čelo politiky se dostalo vícero žen a proces, který byl nastartován byl "zrušen". Z původních slibů mnoha miliardové pomoci nakonec ale sešlo a Saudové spíš řeší dosavadní finanční linii pro Tunisko.
Jde tedy o to, že Tunisko nemůže čekat velké dary a již vůbec ne "zdarma". Bez reforem nedostane peníze ani z MMF. Sám stát již není schopen financovat vlastní réžii.
V tomto světle čekat tady urychlení silničního rozvoje je spíš než realita jen naivita. Urychlení proti dosavadnímu stavu: ta dnešní síť se staví asi 40-50 let.