Afrika všeobecně + seznam států

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Právě naopak, podporuje se tím mobilita lidí v rámci jednotlivých států a růst HDP a tedy i životní úrovně. To financování infrastruktury směruje k pozdvižení životní úrovně tak, aby se právě omezila migrace. Ta by byla několikanásobně větší, kdyby tam ten rozvoj nebyl. Dalo by se bavit o dluhu za kolonie, protože to co někdo nazývá investicemi v koloniální éře bylo hlavně o dovozu levných surovin a tovarů odtud a obracení na svojí víru a názory, což ta Čína nedělá. Bavit se dá o tom kdo tam co staví, ale dnes je tak veliká globalizace, že všichni staví všude. A problém migrace do EU snad není Středozemní moře, tak když už tak Asie, která je s Evropou propojená i po zemi. Tady absentuje jednotná ochrana hranic a rozbitá hranice v severním pásu Afriky, ale to jsou zase politické debaty. Pokud by se ubrala debata tím směrem na migraci z Afriky a že EU to tím financováním toho rozvoje v Africe jen podporuje, tak to přesunu mimo této sekce, protože tady se prioritně věnujeme stavbám jako takovým a to ostatní je pouze doplňkem. Migrace ale zůstane problém všude: lidé utíkají i do USA a pak i do Kanady. Nelze tomu nijak zabránit a to na hranicích mnoha států Latinské Ameriky je armáda i policie. Migrační vlna směruje logicky i do EU. A bude to horší bez ohledu na to zda EU vynaloží pár stovek mil. € na nějakou infrastrukturu někde. Nedá se do toho počítat všechno, protože často je to zájem bývalých států, které ty kolonie budovali a část států je na tom ekonomicky dobře a tam zas ty peníze jdou ve formě úvěrů, takže na tom EU vydělává a to hned 2x, protože tam nejen část financuje, ale pak i staví. Já jsem třeba potěšen, že se to cestování zlepšuje a vylepšuje, ale stále to ještě není zas až tak snadné jak jste to napsal. A to ani v jednom směru, potrvá to ještě tak 15 let, když ty tahy opravdu budou souvisle zpevněné a ani nebudou všude v dálničních parametrech. Všude = myšleno sever - jih, pobřeží dokola atd. Když by EU chránila vlastní hranice lépe než dnes a netolerovala a hlavně nedotovala 3. sektor v rámci jeho spolupráce s převaděčskými organizacemi a tedy když by tento sektor nepodporoval obchod s lidma, tak by se ušetřilo mnohem více peněz než co EU vkládá do infrastruktury v Africe. S migrací bojuje každý vyspělý stát v rámci demokracie a to i Austrálie. Jde ale o to jaká je legislativa a oblast bezpečnostní. Zrovna ta Austrálie se s nima nemazlí, na několika státech v Oceánii jsou tábory, které Austrálie financuje. To je cesta jak migraci bránit. A paralelně s tím rozvíjet ty jednotlivé státy. Dnes má každý člověk pomaly i mobil a internet, takže vidí jak se žije jinde. Vidí to všichni v těch chudých státech. Ale to zas souvisí i s tím jaká je neochota evropských, amerických a dalších firem v těchto státech platit daně a jak se to obchází. Pak ty zaostalé regiony nemají peníze na sociální rozvoj. Je to těžké i se o tom bavit, ale tady bych se opravdu držel toho, že se bavíme prioritně o stavbách, nikoliv o politice nebo migraci. A vzhledem ke změnám klimatu ta migrace ještě zesílí. Ale to bude i problém Evropy samotné, vždyť za dekádu bude mít mnoho evropských měst problém s vodou.

Většinu staveb financuje Čína. Hlavně čínská EXIM banka. Ta ale financuje i stavby v Evropě. A nejen. Po ní následují arabské fondy jednotlivých států Perzského Zálivu. Třeba marocké dálnice finančně buduje hlavně Kuvajt. EU dává peníze, ale v rámci regionálních rozdílů a to na zpevňování státních silnic. To jsou miliony €. A většinou 1-2 projekty na 1 stát na 5-7 let. Pokud jdou peníze z EU na dálniční tah, tak je to většinou úvěr, například z EIB. Ale pak pozor na to, že třeba Reunion je sice v Africe, ale je to součást Francie. A tam se staví dálnice řadu let a stojí to obrovské peníze a jdou i z té Evropy. Pak je velikým sponzorem Japonsko, jejich agentura JICA. A ta dává jak granty a dary, tak i úvěry. Ale významné postavení tady mají i Světová banka, Africká rozvojová banka atd. Ta první financuje projekty v přípravách, ta druhá pak i výstavbu samotnou. Když ten stát hospodářsky zesilní, tak jde o vazby jaké má. Mnoho afrických států omezuje čínskou expanzi. Čína nestačí dost často plnit závazky včas, evropské společnosti jsou na tom naopak. Pak jde o výhodu, že časem jde méně peněz na výstavbu i z těch úvěrů, protože to zvládají tamní národní zdroje a místní banky, ale staví to nadále třeba evropské firmy. Pak zde částečně působí brazilské firmy a tedy i stát Brazílie sám no a to samé USA (třeba přes Bechtel). Nejedná se o dary pro ty vlády a když tak opravdu jen jako pomoc pro stát zničený občanskou válkou a podobně. Protože je to zdroj nerostních surovin - v mnoha případech. Evropa na to jde diplomacii a systémem, že rozvoj států zajistí jejich větší klid, Čína k tomu přistupuje hospodářsky pro vlastní potřebu: nerostní suroviny, Japonsko k tomu přistupuje obchodně (rychlejší doprava tovaru a obchod sám pro výrobu umístněnou mimo Japonska kvůli emisím) a USA k tomu přistupuje z vojenského hlediska (mít dosah, ekonomický dosah a i vojenský dosah - bezpečnostní oblast, na vyspělé regiony Afriky). V podstatě tam staví tuto infrastrukturu celý svět. Ale stejně tak se dá podívat jak se staví infrastruktura v EU. A stejně tak by mohl západ EU namítnout, že výstavba infrastruktury v té východní a do té východní vlastně urychlí přesun obyvatelstva na západ. Ale to si kdysi západ ošetřil pracovním zákazem z daných států, ale to je rovněž mimo.

Z hlediska té severní hranice je nejblíže Maroko. Tento stát ale opravdu vlastní hranice chrání. Je to stále obtížnější, ale chrání. A z té severní Afriky je jen jeden stát, který nemá dosah ani za hlavní město a jednoduše je to mafie. A tady je zcela jedno v jakém stavu je infrastruktura napříč Afrikou. Tady se rodina poskládá a jede se. A jede se po bahně, ale jde se i pěšky. Dostat se až na ten sever je obtížné. Mnoho lidí se tam ani nedostane, protože se nedostanou přes jiné státy. Není to zas až tak snadné. A EU vynakládá více peněz na vzdělávání, nemocnice a zdroje pitné vody. USA pak dotují léky třeba na HIV. A Čína pak opravdu vkládá veliké částky do výstavby silnic, dálnic a i železnic. USA pak i do přístavů, ale to samé i Japonsko. To se zas věnuje více koridorům. A takhle by se to dalo rozdělovat ještě hodně, ale opravdu hodně dlouho. Většina těch peněz je ale ve formě úvěrů a většina nových dálnic a okruhů, ale i mostů 2x2 a více pruhů v hlavních městech Afriky je zatíženo výběrem mýta. A drtivá většina obyvatel Afriky nemá za cíl odcházet pryč. Když i odejdou, tak jsou to "pouze" sousední státy. Když někde vypukne válka, tak nemají co jiné dělat. Mnohem větší exodus se děje z Balkánu do západní Evropy, než z Afriky samotné do Evropy. Problémem není Afrika, ale Asie. A její územní propojenost s Evropou. Populační exploze je pak na obou kontinentech až na to, že v rámci Asie je část velmi bohatá (Perzský Záliv) a část leží na ostrovech nebo ve vzmáhající se oblasti (JV) a na obou kontinentech je zanedbaná infrastruktura jako celek, ale to už se zas přelíná.

Tak bych to viděl já.

Pokud se debata udrží v mezích dopravních staveb, tak tu zůstane.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Na 1. straně se věnuji trans-africkým dálnicím/silnicím. Jejich kostra byla zadefinovaná v roce 1971, kdy vznikl úřad pro dohled nad jejich realizací. Od projektů po výstavbu včetně financování. Bohužel, ale pro dnešní dobu je v provozu jen jediný tah z těch 9 tras a to tah číslo 5 Dakar (Senegal) - N´Djamena (Čad) v délce 4.500 km. Není samozřejmě v dálničním provedení, ale je to souvislá silnice, která se neustále vylepšuje a část trasy bude i v dálničních parametrech. K tomu si stačí projít příslušné státy.

Nejblíže k dokončení dalšího tahu a to pro změnu v podstatné části z hlediska délky i v dálničních parametrech je číslo 1, severní pobřežní tah, ale stále ještě chybí některé i když krátké úseky na hranicích s Libyii a to pro problémy v Libyii a i v ní samotné se toho moc nestihlo postavit, i když plán již byl, smlouva s italskými firmami rovněž.

Proč to píšu? Keňa a Nigérie se totiž pokoušejí výrazně posunout dopředu tah číslo 8, což je asi 6.000 km spojení měst Mombasa a Lagos. Keňa i Nigérie jsou v rámci oblastí silné hospodářské státy a zároveň je keňská politička jmenovaná do pozice osobité vyslankyně Africké Unie a toto si dala jako jednu z priorit. Obeznámila ale všechny, že na tuto silnici bude navazovat dalších 60.000 km silničních napojení v rámci jednotlivých států, měst v dosahu trasy a dalších důležitých hospodářských středisek. Tak uvidíme jak se to posune, protože je fakt, že východní a JV Afrika nemá spojení se západní Afrikou. Já jako problém vidím trasování přes politicky i bezpečnostně nestabilní DRK a potažmo i Středoafrickou republiku, která je velmi zaostalá a nevím kde a jak by mohla tento tah realizovat, i když právě napojení na tak klíčový tah by státu ve vnitrozemí zcela jistě dopomohl k rozvoji. Jinak Keňa, Uganda, Kamerun i Nigérie rychlostní tahy budují a mají i v provozu. To je nutno doplnit, že i když absentují trans-africké tahy, tak na národní úrovni mnoho států Afriky má vybudované kvalitní rychlostní tahy a do odlehlých regionů se budují i zpevněné silnice. Ten pokrok na kontinentu je. Problémem jsou konflikty a války a tím pádem zhoršené vzájemní vztahy a tedy často komplikované hraniční přechody, které buď absentují (nedá se projet, chybí mosty atd.) nebo jsou hranice dokonce uzavřené.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Africká rozvojová banka půjčí peníze na výstavbu mostního objektu, který spojí dvě Konga.

Most Brazzaville - Kinshasa se plánuje řadu let, prozatím je spojuje jen trajektová linka. Most bude kombinací silnice a železnice, bude v délce kolem 1,6 km v nákladech asi 550 mil. USD. Na kooperaci k výstavbě již pracují obě země.

https://www.afdb.org/en/news-and-events ... ect-18656/

něco velmi málo se rozebíralo zde

stav k 06/2019: most znovu čelí problémům, DRK se obává o svoje 2 menší přístavy a za mostem vidí jen zesilnení hospodářství Konga a žádá lépe posoudit všechny dopady zhotovení mostu a zapracovat investice do místního hospodářství
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 20.10.2020 14:09:44, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace obsahu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

projekt, který přesahuje 2 státy:

Nigérie a Pobřežní Slonoviny budou spojené novou dálnicí. Součást trans-afrického tahu č. 7. Spojí se Lagos a Abidjan, z čeho vytěží i státy uprostřed nich. Zároveň se tak vytvoří prostor pro další pokračování do Západní Afriky. V každém směru jízdy mají být 3 jízdní pruhy. Studii realizovatelnosti financuje v nákladech 23 mil. USD Africká Rozvojová Banka a EU. Studie má být hotová do 2 let a bude mj. obsahovat i ekonomické benefity a projektové parametry. Výstavba se plánuje delší dobu, 1. zakopnutí do země se tak překlopí do další dekády. Silnice dálničního typu v tomto prostoru není neznámý pojem.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozsah zpoplatněné sítě dálnic v Africe; prvních 7 států dle délky km:

JAR: 2952 km
Maroko: 1839 km
Egypt: 1034 km
Tunisko: 640 km
Etiopie: 305 km
Pobřeží Slonoviny: 224 km
Senegal: 221 km
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

V období od 27.9. do 19.10. jsem aktualizoval přečetl všechny témy/státy v této sekci. :arrow:

*aktualizoval jsem základní údaje
*opravil/doplnil jsem nefunkční odkazy na oficiální instituce
*opravil aneb odstranil jsem jiné nefunkční odkazy, s dohledáním obsahu tak, aby byl zachován smysl příspěvku
*nevyhnutné množství příspěvků jsem smazal: cca. 5 vlastních příspěvků
*ke všem státům jsem se snažil aktualizovat data silniční infrastruktury včetně map z hlediska logistického významu z mezinárodního pohledu + stav prostředí a dle rozsahu samotného obsahu to pak šlo do náležité hloubky
*aktualizace nových staveb, připravovaných staveb aneb přehled výstavby dálniční, rychlostní sítě aneb významnějsích silnic atd.
*vícero států má vícero příspěvků za sebou vzhledem k rozsahu prací a chybějících informací

Stalo se tak po 4,5-5 letech, kdy jsem to dělal naposled v tomto rozsahu. Shrnutí jsou za období cca. 10 let a je to přibližně ve stejném duchu stát od státu. A bohužel, poslední 2 roky jsem ve fóru celkově málo, takže nyní je těch informací někde opravdu hodně.

Zásadní novinky v rámci mnoha států:

*výstavba velkých MÚK v mnoha větších městech v mnoha afrických státech; v rámci křižování víceproudových silnic, čímž vznikají první kostry budoucích tepen, které stačí prodloužit a stavebně upravit, dodělat pěší mostíky atp., což se taky děje v dalších státech
*formování a skutečná výstavba prvních km dálnic v hlavních městech s návazností třeba na letiště je již běžný jev i ve státech, kde by to nikdo nečekal
*nové dálniční aneb rychlostní tahy v mnoha státech: je opravdu hromada států, kde začátkem dekády nebyl ani 1 km dálnice a dnes jsou tam desítky až stovky km v provozu a další se staví a dohromady jsou to pak tisíce km dálnic a další tisíce km rychlostních silnic
*Africká Unie a další organizace mají vyčleněné vlastní armády k potláčení teroru kdekoliv je potřeba, aby nevznikala kdekoliv další válka, stejný nátlak se využívá i proti mnoha politickým lídrům ohledně procesu voleb, Afrika se snaží si dělat pořádek sama již po této stránce a svět jí pouze pomáhá, nediktuje, vyjma Líbyi

Poslední takáto velká aktualizace informací v této sekci proběhla v roce 2016.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Byl vytvořen další mezistátní koridor (navrch nad plán na 1. straně) a tedy již 11. a tentokrát se zaměřuje na vnitrozemské státy. Debata se posouvá dále, takže tady základní obrys s plánem:

*trasa propojí státy Čad, Středoafrickou republiku, Kongo a Demokratickou republiku Kongo; možná i Zambii
*trasa má prozatím 3300 km v základu, část stojí a část neexistuje vůbec
*náklady potřebné na vyformování jsou ve výši 1,7 mld. USD ale jen v Čadu, Středoafrické rep. a Kongu (silniční síť v DRK je všeobecně velmi složitá a tady jde mj. o zlepšení dostupnosti severních části DRK)

Ta částka se rozdělí na 2 etapy. První etapa obnáší prozatím vytvořit projekty a zajistit financování ve výši 1,2 mld. USD pro realizaci: 118 km v Čadu, 289 km v Kongu a 312 km v Středoafrické republice. To odpovídá 719 km.

O protnutí DRK silnicí ze severu na jih se moc neuvažuje. To by si vyžadovalo okažmtité změny poměrů v DRK. Využívala by se i nadále říční doprava v kombinaci silnic tak jak i doposud. Ovšem se Zambii by šlo postavit most nad řekou Luapula, což je ve výhledu realizovat.

Tento 11. koridor nebude tak brzo stát, což je patrně více než zřejmé.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Před pár lety se formovala další mezistátní silnice i s mostem a vzhledem k vývoji rozepíšu tento projekt, který zase přinese cestovatelům a dobrodruhům nevídanou úsporu času; vícero "výprav" se již řídilo i tímto fórem a jsem rád za to, že to slouží jako odrazový můstek pro trasování a dohledání stavu. :) No ale zpátky k věci:

Základní smlouva je podepsaná mezi: Demokratická republika Kongo a Zambie :arrow:

*postaví se Kasomeno - Mwenda toll road
*a k tomu samozřejmě most s jménem Luapula

https://www.lusakatimes.com/2021/01/29/ ... -in-march/
DRK-Z.JPG
DRK-Z.JPG (102.74 KiB) Zobrazeno 7989 x
Když se lépe podíváte na mapu, tak zjistíte, že se tím opravdu DRK napojí na Tanzánii na tamní přístav. Vznikne tedy na V straně DRK nová silniční možnost a trasa a to tak, že se vynechává zároveň nestabilní sever, podpoří se JV v DRK. Až do Lubumbashi (3. největší město v DRK s 2,6 mil. obyvateli) v DRK vede N1, tedy sice ne doposud zpevněná kvalitní silnice, ale jednou snad bude, v tématu DRK se tomu věnuji. Zambie právě jako zcela vnitrozemský stát stavil na dopravu a disponuje celkem slušným stavem a nyní se cestování z Lubumbashi po dokončení tohoto projektu zkrátí o 300 km proti dosavadní trase.

Zásadně si polepší celý region a hlavně ale tedy vznikne zcela nová možnost pozemního spojení v kvalitním státním významu. :idea:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Světová Banka přispěje větším podílem z celkových nákladů na vylepšení jednoho klíčového tahu v Západní Africe. Jde o úvěr ve výši 470 mil. USD, kterým se zaplatí lepší údržba a vylepšení na silnici, která spojuje státy Niger, Burkina Faso a Togo. Přesněji řečeno, ten tah prochází přímo hlavními městy Niamey, Ougadougou a Lomé (v pořadí v jakém jsem uvedl i ty státy).

Celkem se tyto práce zrealizují na 1065 km. Jde o zásadní práce pro jináč vnitrozemské státy, které trpí právě pro odříznutost od přístavů a možnosti lepšího rozvoje, čímž právě patří k nejchudším na planetě.

Zásadně se sníží náklady na transport nákladu z přístavu v Lomé, zesilní národní a regionální rozvoj. A to vše mnohem rychleji, než jsou jejich jednotlivé národní projekty. Je nevyhnutností vnímat tyto regiony komplexněji a účinně jim pomoct se rychleji pozdvihnout na jinou úroveň.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Africká rozvojová banka vyčlenila (African Development Bank; AfDB) 32,8 mld. USD na infrastrukturní projekty napříč Afriku na posílení ekonomik po pandemii Covid-19. Z toho 15,6 mld. USD je určeno na docela "krátkou" část a sice dálnici Lagos - Abidjan. :arrow:

Dálnicí, která se regulérně plánuje a připravuje jako jeden z trans- afrických tahů (na 1. straně je mapa) tak bude spojeno hned více států najednou: Nigérie, Togo, Ghana a Pobřeží Slonoviny podél pobřeží. Délka asi 1000 km.

AdFB plánuje pro tento tah základní 3 jízdní pruhy v každém směru jízdy vzhledem na rušný provoz v městech na trase a 2 jízdní pruhy v částech mimo větších center. Dálnice tak bude mít min. 4- pruhy, častěji 6- pruhy až dokonce se zakomponují i tzv. kolektory, prostorově se s nimi v rámci územních plánů počítá.

Částečně se staví i doposud v rámci národních plánů, ale tempo je pomalé. AfDB neudala začátek stavebních prací, ale s kompletizací se počítá v roce 2028. Výstavba samotná může zabrat kolem 4 let, což je průměrná doba realizace dálnic a hlavních zkapacitněných silnic v regionu. I to je plus pro oblast, že je zde již stavební základna.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Afrika se mění. I když se staví nové asfaltové silnice, tak je často odnese nebo částečně poškodí důsledek nepříznivého počasí a špatně provedených dodatečných prací. Nejvypuklejší je pak situace práve v hlavních resp. největších městech. Má to svůj důvod a i když ho známe, tak pokud se nezvednou investice do lepšího odvodnění, pak se situace nezlepší. To co je níže popsáno na pár let starých situacích, tak to se opakuje každým rokem ve stále početnějším rozsahu. Jako důležitou souvislost to proto uvádím do této témy.

Odlesňování způsobuje v západní Africe další bouře, zjistila satelitní studie

Více než 1 000 lidí zemřelo a 3 000 zůstalo bez domova v důsledku silných záplav a sesuvů bahna, které se v roce 2017 prohnaly hlavním městem Sierry Leone Freetownem.

Víme, že lesy jsou zásadní pro boj proti globální změně klimatu, ale dalším důležitým a možná méně oceňovaným aspektem je způsob, jakým ovlivňují klima v mnohem lokálnějším měřítku. Náš výzkum ukazuje, že odlesňování v západní Africe způsobilo častější bouře, a tím zvýšilo riziko katastrofálních bleskových záplav v pobřežních městech regionu.

Velká část západní Afriky byla během 20. století odlesněna, což byl proces poháněný zemědělstvím, mezinárodním obchodem se zbožím, jako je kakao, a vysídlením lidí v důsledku konfliktů. Rychlý růst měst, zejména podél pobřeží, také vede k odlesňování v okolních regionech.

Se zvyšující se dostupností satelitů v posledních desetiletích můžeme vidět, kolik kapes zbývajícího lesa zmizelo během pouhých několika let. Od 90. let jsme každých 30 minut analyzovali satelitní snímky mraků, abychom vypočítali trendy ve frekvenci bouří.

V této vlhké tropické oblasti je déšť v období dešťů téměř každodenní. Takový déšť jsme ale nehledali. Bouře, které jsme analyzovali, jsou méně časté, ale způsobují záplavy několika centimetrů srážek za hodinu nebo dvě, což je dost na to, aby zaplavily nízko položené oblasti a vyvolaly přívaly vody, které stékaly do zvláště exponovaných povodí.

Další bouřky – ale kde?

Zjistili jsme, že i když v celém regionu došlo k obecnému nárůstu, který souvisí s globálním oteplováním, trendy byly značně nejednotné a tato nesourodost dobře mapovala tam, kde k odlesňování docházelo.

Proč by odlesňování ovlivnilo srážky? Stručně řečeno, odlesněné oblasti jsou během dne teplejší než zbývající lesy. Toto oteplení spouští místní vánek a tyto atmosférické cirkulace mohou vyvolat bouře.

Trendy bouří jsou obzvláště silné, když dochází k odlesňování v okruhu několika desítek kilometrů od pobřeží. Zde jsou srážky silně ovlivňovány mořským vánkem, s přívalovými odpoledními lijáky, které jsou společným rysem, protože vánek přináší vlhkost nad pevninu. Cirkulace mořského vánku vyplývá z kontrastu mezi chladným oceánem a teplou pevninou, a protože odlesňování znamená teplejší zemi, tento teplotní rozdíl se zvyšuje, což zesiluje bouře mořského vánku.

Města v ohrožení

Zjistili jsme, že v pobřežních oblastech, které zažily značné odlesňování, se odpolední bouře vyskytovaly dvakrát častěji než před 30 lety, zatímco v regionech se stabilnějším krajinným krytem došlo k nárůstu o 30–40 %. Prudký nárůst bouřky kolem pobřežních hotspotů odlesňování je důležitý, protože se shodují s mnoha městy v regionu, například Freetown a Monrovia, hlavní města Sierry Leone a Libérie.

Města v celém regionu mají často nedostatečné odvodňovací sítě, zejména ve svých neformálních sídlech, a jsou tak velmi vystavena bleskovým povodním. I když je dobře známo, že odstraňování stromů zvyšuje odtok vody během bouře, naše výsledky ukazují, že odlesňování také zvyšuje pravděpodobnost výskytu intenzivních bouří.

Ve Freetownu, které v roce 2017 zažilo ničivou bleskovou povodeň, která vyvolala sesuvy bahna a ztrátu více než 1 000 životů, existuje naléhavá potřeba začlenit účinky těchto místních změn ve vzorcích bouří spolu s účinky globálního oteplování.

Změny dešťových srážek, které vidíme v okruhu několika kilometrů od pobřeží, je obtížné zachytit v počítačových modelech používaných k vytváření globálních klimatických projekcí. Tyto konvenční modely postrádají prostorové detaily, které by reprezentovaly, jak odlesňování a mořský vánek ovlivňují bouře v menších měřítcích. Začínáme používat klimatické simulace s mnohem vyšším rozlišením, abychom poskytli informace, které plánovači potřebují k navrhování měst odolnějších vůči klimatu. Tyto modely jsou schopny zachytit klíčové fyzikální procesy a jsou na špici vědy o klimatu.

Vznikající obraz rostoucích srážek v převážně odlesněné krajině kontrastuje s tím, co víme o procesech v amazonském deštném pralese, kde probíhala většina výzkumů. Podobně jako v západní Africe hraje atmosférická cirkulace důležitou roli, když odstranění malých několika desítek kilometrů lesů zvyšuje množství srážek. S tím, jak se však odlesněné plochy v Amazonii zvětšují, srážky ubývají kvůli vysušujícímu efektu slabší transpirace.

Klíčový rozdíl mezi těmito dvěma regiony je blízkosty oceánu. V západní Africe působí jako zdroj vlhkosti pro atmosféru nedaleký oceán a dešťové srážky mají tendenci být ovládány spíše změnami větru než vlhkostí. To neplatí pro amazonský deštný prales, kde k většině odlesňování dochází mnoho set kilometrů ve vnitrozemí. V tropech však většina hotspotů odlesňování leží relativně blízko oceánu, například v jihovýchodní Asii. Z tohoto důvodu bude reakce bouří na rozsáhlé odlesňování pravděpodobně připomínat nárůsty pozorované v západní Africe spíše než poklesy zjištěné v Amazonii.

https://floodlist.com/africa/deforestat ... ica-floods

________________

Stát Sierra Leone byl přidán do fóra v 2019. V 2022 se nepřízeň počasí zopakovala: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 24#p259624 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afrika všeobecně + seznam států

Příspěvek od Diaľničiar »

Koridory pro Africký Roh (Etiopie s okolím)

v návaznosti na: viewtopic.php?p=277350#p277350 , ale všem se de facto věnuji v rámci jednotlivých států
kKwCVoP.jpeg
kKwCVoP.jpeg (153.37 KiB) Zobrazeno 262 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Afrika“