pohled státu, logistické korporace a inženýrské asociace na stav silniční sítě + několik článků a dokumentů
Nikde v rámci Afriky resp. států světa jsem doposud neupravil počet obyvatel, což jsem posledně činil v ´20/´21, ale tady jsem udělal výjimku. Počet obyvatel je totiž již 220 mil., takže to není "pár mil.", ale 13 mil. lidí navíc. 70% z tohoto počtu je v kategorii mladých nebo asi 150 mil. a z toho asi 63 mil. jsou lidi mladší 15 let.
Rozhodně se nevěnuju tomuto státu tak jak by si populačně zasloužil. Na druhou stranu si tento stát nežije tak jak by si žít mohl. Bohužel, ale i tato populační situace předurčuje do budoucna spíš bídu, než rozvoj. To samozřejmě neznamená, že se tady nepostaví celostátní zkapacitněná silniční síť, protože tento cíl se plní. A kolem měst dálniční úseky. Ve městech žije více než polovina obyvatelstva. V tématu si lze prohlížet "zkapacitňování silnic" a tato činnost se řídí dle této mapy: (ve vláknu je originál)
Cílem je asi 3 tisíc km zkapacitněné silniční sítě dálníčního/rychlostního typu. Dodnes samozřejmě v tomto rozsahu není. Pro rok 2020 byl cíl 2 tisíc a nebyl ani ten:
V dalším roce tady budou důležité prezidentské volby. Nigérijské prezidentské volby se budou konat 25. února 2023, aby se zvolil prezident a viceprezident Nigérie. Úřadující prezident Muhammadu Buhari je omezen na funkční období a nemůže usilovat o znovuzvolení na třetí funkční období.
Zajímavé dokumenty ke čtení k silnicím:
https://worksandhousing.gov.ng/manageme ... 354651.pdf
https://www.casafrica.es/sites/default/ ... igeria.pdf
http://t2m.org/wp-content/uploads/2014/ ... 0Roads.pdf
Něco z historie jak se vyvinula základní silniční síť a jak vypadala do roku 2013, zákony a pravidla.
Se sousedním Kamerunem se zrovna nedávno otevřela do provozu nová silnice:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 22#p262822 . Na nigérijské straně to obnášelo taky silniční práce:
Navzdory tomu jaká tady žije populace, tak je tady jen asi 200 tisíc km silnic a z nich je 130 tisíc nezpevněno. Z těch 70 tisíc je asi 35 tisíc nejvyššího federálního významu a tento rozsah reálně plní asi 70-80% transportu osob a nákladu.
Nigérie alespoň zavedla kvalitnější údržbu na nich. Ale to nevylučuje občasné velké výmoly, které než se opraví, tak to zabere delší dobu. Navzdory služeb nahlas výmol.
V Nigérii je, tak je ve většině států Afriky, velkým problémem kriminalita přímo na státní silniční síti, dálnice nevyjímaje. Tady je to obzvláště nebezpečné, tady se nedoporučuje cestovat v noci. Vícero dálnic střeží masivní nasazení armády, policie. Ozbrojené gangy až po falešnou policii. Ti první loupí a unáší, ti druzí berou "jen" peníze smyšlené věci.
Základem je udržitelnost silničního systému. I proto Nigérie nechce budovat zcela nové linie silnic, nýbrž masivně rozvíjet dosavadní trasy. Ty se snaží opravovat, rekonstruovat, dualizovat, rozšiřovat. Jak jen lze dle kritérii a reálního provozu. A dle rozpočtových možností. A to je zase o tom, že příjmy jsou nestabilní. I proto se často výstavba časově natahuje a stavby nedrží původní rozpočty, což naráží na komplikace zahraničních půjček.
Tady je několik článků, z posledního aktuálního období týkající se hlavního tahu, prakticky se bavíme o 25 mil. metropoli Lagos a snahám udržet provoz směr sever v různé podobě, ať kvalita cestování tak bezpečnost:
FG to complete Lagos-Ibadan Expressway December 2022
https://punchng.com/fg-to-complete-lago ... mber-2022/
Buhari budgets N248bn for Lagos-Ibadan Expressway, roads
https://punchng.com/buhari-budgets-n248 ... way-roads/
Police to flood Lagos-Ibadan highway with cops against kidnappers
https://punchng.com/police-to-flood-lag ... medium=web
Jeden stavební, aktuální článek:
Reconstruction of a 375 km section of the A2 highway with the cold recycling method
https://www.wirtgen-group.com/en-global ... eria_2021/
Často se silnice "dualizuje", ale původní 1+1 se vlastně rozpadne. Takže se musí tato zcela od základů postavit, ale tím se zase nepřiměřeně zatíží "nová silnice". Ona to unese, protože má podklad, ale než se konečně dokončí "rekonstrukce", tak se musí obnovit vozovka na té "nové" a takhle dokola.
- Logistický index Nigérie: 90 ze 160 posuzovaných států světa, tedy průměr
- 01.JPG (179.18 KiB) Zobrazeno 3043 x
Takže, ještě jednou:
Silniční síť je v Nigérii velmi důležitá, protože silniční doprava tvoří více než 90% nákladní a osobní služby pro vnitrostátní dopravu. Při tak vysokém procentu zboží přepravovaného po silnici nelze význam silniční sítě pro podniky příliš zdůrazňovat. Nigerijská silniční síť má odhadovanou délku 200 000 km, z čehož 18 % vlastní federální vláda, 16% státní vlády a 66% (většinou pozemní komunikace) vlastní místní vláda. Federální silnice tvoří pouze 18% silniční sítě, ale přepravují přes 70% automobilové dopravy. Tato čísla a rozsah populace jsou důležitá.
Přestože silniční síť poskytuje široký celostátní dosah, stav silnic se po celé zemi liší mezi dobrým, vyhovujícím a špatným – špatné silnice patří k hlavním problémům distribuce v logistice. V poslední době došlo k tlaku na zlepšení silniční sítě v Nigérii, protože silniční infrastruktura byla po desetiletí zanedbávána. Za posledních 55 let bylo postaveno pouze 15% celkové silniční sítě. Největším problémem, který brání kontinuálnímu rozvoji silniční sítě, je upouštění od stavebních projektů ze strany dodavatelů, které nebyly dostatečně financovány na dokončení projektů. Stabilní tok investic do silniční infrastruktury může výrazně usnadnit distribuci zboží, což povede k posílení hospodářského rozvoje v zemi.
Tento stabilní tok se ale nepovedlo zajistit ...
Dle Nigerian Society of Engineers bylo v roce 2017 v zemi 195 tisíc km silnic. Z čeho zpevněno bylo 65 tisíc km: 32 000 km tvoří federální silnice a 31 000 km státní silnice. Velká část zpevněných komunikací je ve velmi špatném nepřijatelném stavu z důvodu nedostatečných investic a nedostatečné údržby a to navzdory federální instituci pro to určenou.
Stát selhává na celé čáře a pro slabou důvěru v existující finanční toky se nedaří ani vytendrovat několik projektů PPP. V provozu je jich velmi málo na potenciál, jaký Nigérie má. Nemluvě o dalších možnostech výhodných půjček z Asie ...
Pravda je někde mezi tím.