Alžírsko se poslední období zaměřuje na 5ti leté plány hospodářského rozvoje.
Program 2005–2009 měl investovat z balíku 60 mld. USD do:
*zlepšení životních podmínek obyvatelstva – 45,5%
*rozvoj infrastruktury – 40,5%
*rozvoj ekonomiky - 6,7%
*vývoj a modernizaci veřejných služeb - 1%
...
Rozvoj infrastruktury – 40,5% (Plán 2005–2009)
Modernizace severního železničního tahu Annaba – Alžír – Oran - marocká hranice (1200 km), elektrifikace stávajících tratí (2 000 km), modernizace stávajících tratí (430 km), nové železniční tratě (391 km), obnova svršků a spodků tratí (1100km), vybavení metra v Alžíru a příprava projektu na jeho rozšíření, projekty a stavba tramvajové dopravy v několika městech, stavba lanovek, 35 autobusových nádraží a vybavení městské autobusové dopravy včetně nákupu 250 autobusů a zřízení 10 dopravních podniků městské dopravy, 3 nová letiště, stavba dálnice východ–západ v délce 1113 km, obnova 6000 km státních a okresních silnic, modernizace 20 letišť, stavba 8 přehrad, stavba 350 retenčních nádrží.
Rozvojový program ADLR na léta 2010–2014
Nedokončené a nově plánované projekty obnovy ekonomiky země jsou zahrnuté do nově plánovaného programu rozvoje na léta 2010–2014. Tento plán je v této chvíli předán vládě ke schválení a dosud nebyly zveřejněny podrobnosti.
Na pětiletku je plánováno 150 mld. USD, program by měl být vyhlášen v dubnu 2010.
Základy alžírského hospodářství
Alžírská ekonomika je stále závislá na těžbě a vývozu ropy a zemního plynu. Příjmy z prodeje ropy se podílejí trvale 96–98 % na celkových příjmech z exportu, více než dvěma třetinami na rozpočtových příjmech a téměř 40–45 % na tvorbě hrubého domácího produktu.
Na výši příjmů z prodeje ropy má největší vliv vývoj světových cen ropy. Průměrná cena ropy v letech 2003 až 2008 prudce stoupala (z 28,90 až ke 140 USD za barel). Přitom rozpočtové příjmy ve finančních zákonech až do roku 2008 byly kalkulovány s cenou 19 USD za barel.
Rozpočtové příjmy na finanční rok 2009–2010 jsou kalkulovány s cenou 39 USD za barel. Příjmy plynoucí z přebytku světových cen ropy jsou ukládány na zvláštní regulační fond, který vláda zřídila za účelem snížení negativních dopadů na ekonomiku při prudké změně ceny ropy. Prostředky uložené na tomto zvláštním fondu mohou být použity také jako finanční injekce do odvětví, na jejichž rozvoji má vláda zájem. Výše zůstatku fondu činila koncem r. 2003 více než 8 mld. USD,
na konci roku 2009 již zůstatek přesáhl 100 mld. USD.
Stát si ponechává majoritní podíl ve většině energetických projektů, tím si zajišťuje rozpočtové prostředky i prostor pro rozsáhlé investice do různých sektorů.
Stavebnictví
*vláda sprivatizovala některé velké stavební firmy
*stavebnictví se stalo motorem růstu alžírského hospodářství
*každých 5 let se postaví 1 mil. bytů
*modernizuje se železniční a silniční síť
*staví se 1.200 km dálnice východ-západ
*rozšiřuje se síť metra v hlavním městě
*budují se nové univerzity, nemocnice a vládní administrativa
*země má akutní nedostatek stavebních materiálů a to i přes roční investice do sektoru (1,5 mld. USD na nové lomy, cementárny)
Dálnice východ-západ
*většina zakázek byla zadaná v letech 2006-2007
*dnes se staví víc jak 60% délky dálnice
*na zbylých % probíhají přípravní práce a tendry
*za korupci byli zatčeni nejvyšší představitelé silničního úřadu
Dobrá finanční situace země v letech 2006 a 2007 vedla k plánům (někdy i k částečným realizacím) na řadu dalších staveb. Mezi nejzajímavějšími lze jmenovat projekt na výstavbu jedné z největších mešit na světě v Alžíru. Tato mešita má pojmout 120 tis. věřících a má mít minaret o výšce 300 m. Celkové náklady se odhadují na 2,2 mld. EUR. Výběrové řízení na stavební dozor vyhrála na počátku roku 2007 kanadská firma Dessau Soprin, samotnou stavbu by měla provádět skupina německých podniků složená z „KSP-Engel und Zimmermann GmBH“, „Krebs und Kiefer International GmBH + Co.“ a „Krebs und Kiefer + Partners International s.a.r.l.“. Stavba dosud nebyla zahájena.
K velkým nerealizovaným projektům patří projekt z r. 2008 na přemístění města Hassi-Messaoud v hodnotě 6 mld. USD. Nové město je určeno pro 80 000 obyvatel. K přemístění by mělo dojít v důsledku rozšiřování těžby ropy oblasti.
V roce 2006 stavebnictví zrychlilo své tempo růstu oproti předcházejícímu období. Tento se vyšplhal na 8,8 % (v roce 2005 to bylo 7,1 %). I přes zpomalení v závěru roku stavebnictví v roce 2008/2009 nadále rostlo (+9,5 %).
Zdroj většiny informací: www.businessinfo.cz