Botswana

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

bc-flag.gif
bc-flag.gif (427 bajtů) Zobrazeno 23855 x
bc-map.gif
bc-map.gif (13.77 KiB) Zobrazeno 23856 x
Rozloha: cca. 600 000 km2
Počet obyvatel: cca. 2,3 mil.
Hlavní město: Gaborone (cca. 230 000, s okolím 400 000 obyvatel)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.9.2020 19:52:24, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Oblast dopravní infrastruktury je značně nerozvinutá - velká většina silniční sítě je soustředěna ve východní části země mezi městy Lobatse, Gaborone a Francistown a dále má značný význam tzv. transkalaharská silnice spojující Namibii přes Botswanu s JAR.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerské stránky stagnují.

Jsou centrální vládní stránky: http://www.gov.bw/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.11.2018 21:10:15, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizovaný obsah
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Tenhle africký stát má nejvíce zpevněných silnic v rámci národních parků a safari parků, čímž nepřichází k poškozování půdy. :idea:

V zemi je rozvinuté stavebnictví, které každým rokem prudce roste, ovšem v dopravě chybí kapitál, který by mohl zaplatit i lepší technologie. Takže většina prací se vykonává ručně anebo jen s minimální mechanizací. Vidět v zemi finišer anebo silniční válec je rarita a stane se tak pouze při výstavbě nové silnice. Jsou zde ovšem i čtyřproudové silnice dálničního typu, především v hlavním městě a okolí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Několik fotek :arrow:

Silnice mezi městy Molepolole a Lethakeng. Povolená rychlost: 120 km/h.
Obrázek

Hlavní silnice medzi městem Lethakeng a dědiny og Dultwe
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Botswana

Příspěvek od martin »

Tak ta první fotka je frajeřina. Myslím, že i Sebastien Loeb by s tou 120kou pěkně skákal :D
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Ono to dost klame, ta fotka. Není jsou to veliké skoky a není to tak úzké, jak se na první pohled zdá. Mimo toho, zde mají kamiony vstup zakázan. A faktor pro vysokou rychlost je taky ten, že je zde téměř nulová přemávka - pár aut za hodinu. :o
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

V zemi je cca. 28.500 km silnic, z čeho 1/3 má zpevněný povrch. Vláda v národním rozvojovém programu č.9 (NDP9), který platil od 03/2003 do 03/2009 udržela právě tu 1/3 ve velmi dobrém stavu. Ostatní silnice se udržovali pouze standardním spůsobem, jen výjimečně pomocí strojů a proto tyto silnice zůstavají v některých obdobích jen těžko sjízdné. V dalším plánu rozvoji silnic (spadá do NDP10), který sice ještě není schválený, se předpokládá, že vláda se pokusí zpevnit další silnice v celkové délce asi 2.700 km a opětovně udržet stávající asfaltové silnice v dobrém stavu.

Botswana je jednou z mála afrických zemí, která se snaží udržovat stav silniční sítě v dobrém stavu a reálně dodržuje i své vlastní plány a závazky (a to nejen v oblasti silnic).

Zdrojem země je těžba diamantů, takže příjmy do státního rozpočtu za posledních 10 let jsou stabilně rostoucí a diamanty mají větší podíl, než daně. Země je sužována nepravidelnými dlouhoročnými suchami a slabě rozvinutým high-tech průmyslem. Nezaměstnanost v zemi je cca. 12% (stav z r. 2009), ovšem vláda reálně počítá do těchto výkazů i černý trh. Zadluženost země je minimální, protože za posledních 10 let byli pouze dva státní rozpočty deficitní. Země má příjmy především z těžařského průmyslu (diamanty) a z turistického ruchu. Největším problémem je pandemie HIV/AIDS.

Základním problémem v dopravě je fakt, že země je hodně veliká (8x větší jako Česká republika), ale má pouze 2 mil. obyvatel, z čeho většina žije v několika městech. Botswanské silnice jsou základním pilířem přepravy osob a tovaru, ale země disponuje taky téměř 900 km železničných tratí (v oblasti těžby diamantů) a je zde i 9 letišť.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

V zemi platí následovní rychlostní poměry: mezi městy na silnicích vlastněných státem platí 120 km/h. Na ostatních silnicích platí 80 km/h a v obci 60 km/h. Státní silnice jsou v nejlepším stavu, cca. 10.000 km je to celkem a z nich je většina opravdu vysoce kvalitní s novými povrchy. Najdou se ovšem i méně kvalitní silnice, kde ale platí že řidič nemusí jet 120 km/h, to je pouze horní limit. Na ostatních silnicích se ani nedá jet rychle a osobně se obávám, že limit 80 km/h ani není snadné dosáhnout.

Výše popsané odkazy na vládní stránky k silnicím jsou bohužel zrušené, respektivě nahrazené. Nyní je to velká bída: ministerstvo dopravy nemá vlastní web a dá se pouze proklikávat na vládním webu, kde těch informací není mnoho. Zcela chybí projekty. :arrow:

https://www.gov.bw/ministries/ministry- ... unications
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2022 21:14:01, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Největší infrastrukturální projekt posledních let v silniční infrastruktuře je jednoznačně Kazungula Bridge, na hranicích mezi Botswanou a Zambii. :arrow:

*první studie: 2006
*3 části (první se člení na další 3)
*celkové náklady: 260 mil. USD
*jde o trans africký tah sever - jih a temu podléhá i financování
*kromě mostu se dobudují i silniční přípojky a kompletní infrastruktura (socio)

Tendr odstartuje v 08/2012; výstavba se rozběhne letos. :kladivo:

Na této trase je doposud pouze trajektová linka, která je tak vytížená, že na nalodění se čeká i několik hodin až dnů.

Hlavní náklady jsou kryté Botswanou. Nákres území :arrow:
bwnazmzw_jakro64_ny.jpg
bwnazmzw_jakro64_ny.jpg (56.8 KiB) Zobrazeno 22895 x
bwnazmzw_orto.jpg
bwnazmzw_orto.jpg (70.33 KiB) Zobrazeno 22895 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba výše zmíněného mostu se začala koncem roku 2014 a do provozu se dostane v roce 2018. Cestování trajektem je nesmírně zdlouhavé, na přepravu se čeká běžně i den a více.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Kazungula Bridge se staví, vyhrála to společnost Daewoo. Bude z toho nakonec cca. 923m dlouhý silničně-železniční most, který i s napojovacími silnicemi bude i s novými hraničními přechody tvořit tah dlouhý 10 km. Staví se za pomoci japonské agentury JICA a EU-Afr. trustovým fondem.

Ve vnitrozemí se jde přes Okawango Delta postavit 1,1 km dlouhý most v nákladech 93 mil. USD. Zhotovitelem jsou italské společnosti. Okawango Delta je mokraď o rozsahu asi 15.000 km2, turisticky zajímavá oblast a nový most nahradí stávající postavený z pontonů. Do provozu se má dostat v roce 2019.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Novinka: silniční oddělení ministerstva dopravy se má stát samostatním. :idea: Více informací: https://allafrica.com/stories/201808220412.html .

Most Kazungula se má dokončit v 03/2019. Více informací: https://www.victoriafalls-guide.net/pro ... ridge.html .

https://ec.europa.eu/europeaid/kazungul ... project_en

V březnu 2018 vypršel druhý pětiletý mandát bývalého prezidenta Ian Khamy, který z úřadu podle ústavy odstoupil. Až do všeobecných voleb v říjnu 2019 zemi povede bývalý viceprezident Mokgweetsi Masisi. Vládní strana Botswana Democratic Party před volbami představila svůj program Vision 2036, podle kterého by měla Botswana do roku 2036 dosáhnout postavení vysoko příjmové země. Hlavní témata vlády i opozice jsou v zásadě totožná: diverzifikace ekonomiky a boj proti nezaměstnanosti, jejíž míra je na úrovni 18 %, přičemž mezi mladými do 35 let činí nezaměstnanost dokonce 40 %. Trvá značná ekonomická závislost země na těžbě nerostného bohatství, problémem je i vysoká míra společenské nerovnosti, nedostatek perspektivy pro mládež a relativní slabost základní infrastruktury. Země nicméně nadále patří mezi nejstabilnější a nejlépe fungující státy v subsaharské Africe.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Most Kazungula je v omeškání, zde důvod: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 56#p186756 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Most Kazungula na hranicích se Zambii se má nakonec odevzdat v 12/2020. Tak snad se již dočkáme.



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Silniční síť v Botswaně je v převážně dobrém stavu v rámci hlavních tahů. Zajímavostí nepochybně je, že trans- tahy a hlavní tahy se projektují pro rychlost 120 km/h. A to i když jde o 1+1 silnici. Je to tak proto, že rozloha země je velká a kde to je možno pro náklady vzhledem k rovinatému terénu, tak tam se k tomu takhle přistupuje, aby se zrychlila možnost přepravy.

Trans-Kalahari je třeba na západě od Namíbie směrem na JV na hranice s JAR. Agentura JICA pomohla vypracovat před 2 dekádami dokumentaci. Realizaci upgradu neznám v jakém je stadiu. Velká část lidí žije v hlavním městě a to z pochopitelných důvodů zvyšující se motorizace zápasí s kolonama navzdory i kapacitnějších tahů, akorát bohužel s úrovňovým křižováním, čemu se budu ještě věnovat.

Z hlediska celkové napojenosti hraje kromě JAR význam i směr na sever a tedy kromě kalaharského tahu na Angolu hraje prím tah na Zambii, kde se toužebně očekává dostavba mostu Kazungula, který má právě pak vytvořit další prostor pro zvýšení obchodu a tím se podpoří i ekonomický růst.

Problematika pandemie HIV/AIDS se daří řešit zapojením již 80% nakažené populace (20%) na léčbu, která snižuje přítomnost viru na až nedetekovatelnou úroveň, čímž se zpomaluje další šíření. Více nakažené jsou ženy oproti mužům, třeba v hlavním městě to vychází na 3:1. Situace se zlepšuje, protože opravdu ještě v roce 2000 to číslo na celé populaci tvořilo až 26% populace. Z hlediska světa respektivě států Afriky (výslovně až jižní části Afriky) je Botswana na 4. místě co se týče tohoto problému, který odčerpává značné peníze.

Silniční síť v Gaborone, stávající stav a malá vize budoucích MÚK:



Bohužel, ale stále se extra nevytvořil link pro rozvoj silnic. Železnice atd. všechny jednotlivé části v rámci dopravy mají svůj vlastní web. Ministerstvo nikoliv, to je stále na hlavním odkazu přes vládu. Ministerstvo má web v rámci stránky na sociální síti FB: https://www.facebook.com/Ministry-of-Tr ... =bookmarks , kde lze najít i ty plány pro ty MÚK v hlavním městě.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2022 21:12:14, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Most Kazungula, téměř 1 km dlouhá stavba, která spojí Botswanu a Zambii je stavebně dokončený. Výstavba trvá od roku 2014, stála nakonec 259 mil. USD, z čeho 57,5% poskytlo Japonsko. Africká banka dalších 81 mil. USD.

Hraniční průchod v Botswaně je dokončený na 98,44%. Hraníční průchod v Zambii na 99,4%.

Na most se čeká jako na spásu. Ve stávající době tady musí řidiči nákladních vozidel čekat až 3 dny, než se dostanou na druhou stranu řeky. I to v tom lepším případě. Až se most dostaví, tak všechny procedury a přejezd zaberou maximálně půl dne.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

K výše uvedenému doplním, že stavba mostu Kazungula se odevzdala do provozu, více je v tématu k Zambii: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 61#p234961 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak se cestuje autem přes Botswanu: https://www.earthtrekkers.com/driving-in-botswana/

V minulé dekádě se asi 30 km úsek hlavní silnice A1 na severu země, daleko od Gaborone, mezi městama Tonota a Francistown (ve směru na Zimbabwe) v nákladech ve výši 113 mil. USD rozšířil na 4- pruh a kompletně zmodernizovala původní silnice. Ve městě Francistown na severu žije více než 120 tisíc obyvatel.

Ovšem platí, že tam pobíhají zvířata. Já jsem takový záběr nalezl ZDE. Tyto práce provedla čínská firma China Railway Seventh Group Botswana (CRSG Botswana). Na trase jsou i 3 nové mosty. Jezdí se tam 60-80 km/h v obydlených částech a 120 km/h mezi nimi.

Botswana ale plánuje celý tah A1 dualizovat a částečně se tak již i děje.

Ve výsledku jednou vznikne 4-pruh mezi hlavním městem Gaborone a 2. největším Francistown. Z pochopitelných důvodů se nejdříve staví u těchto měst a dál se pokračuje dle terénu (ale ten je prakticky všude rovný) a u měst. Již doposud jsou hlavní silnice ale budované tak, že obchází větší městečka. Vzhledem na ty roviny se pak dosahuje efektu, že nemusí dodatečně investovat do větších silničních prací. A mj. se dosáhne spojení z JAR do Zimbabwe. Za tento cíl je sepsaná i petice občanů, protože se jedná o docela nehodovou silnici. Vláda ale postupně frekventované úseky zkapacitňuje.

Obrázek

V tématu si lze číst, že se dbá i na tah směrem na Zambii, viz investice do mosti Kazungula. Úzké hrdlo vedoucí do Zambie se tak stalo důležitou trasou. Botswana využívá své polohy jak jen to jde.

Všeobecně se Botswana stará o svoje silnice dobře a napomáhají tomu dobré klimatické podmínky.

Co se tady staví třeba nyní, tak to je 20 km dlouhá dualizovaná silnice Gaborone - Boatle. Je nutno zdůraznit, že se nestaví se až po Boatle, to je kota pro umístnění na A1. :idea:

Obrázek

Jsme u toho, že trasa A1 a tedy směr JAR. U Gaborone, kde se díky této investici zredukuje rozsah kongescí. O výstavbu se starají společnosti China State Construction Engineering Corporation (CSCEC) and Consolidated Construction Company (CCC).

Na této silnici se v letech 2014 až 2016 stalo 315 DN a zemřelo při nich 12 lidí.

Původně se měl tento projekt dokončit v roce 2019 se začátkem v 2017, ale začal se později a pandemie Covidu jej zpomalila.

Investice činí 103 mil. USD.

Co se všechno staví: 2 MÚK, středová bariéra, osvětlení, 2 mosty a 4 podchody.

90% trasy je ukončeno a do konce tohoto roku se má dualizovaný tah dokončit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Botswana

Příspěvek od Diaľničiar »

ještě se vrátím k silnicím v Botswaně na základě výše uvedeného příspěvku

Přesný rozsah dálnic, dualizovaných silnic (4- pruhy) a 2+1 pruhy za celý stát Botswana jsem nedohledal a netroufám si tohle číslo ani odhadovat. V evidenci je 130 km dálnic.

:arrow: Botswana Boatle Interchange:


:arrow: Jak Botswana mění původní silnice: Botswana roads among most circuitous in Africa
https://www.sundaystandard.info/botswan ... in-africa/

:arrow: New Botswana roads (pro zajímavost):
https://www.facebook.com/a35traveltours ... 303711708/
(to je samozřejmě jen dočasný stav, než tam bude MÚK)

:arrow: Přes město Tlokweng ZDE vede dualizovaná silnice, spíše průtah. Od Gaborone se dá rychle dostat do sousední JAR. Celkem se upgradovalo 25 km. Na mapách google lze vidět zemní práce směrem na JAR.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Afrika“