V zemi je stabilita a plánovaný režim k nové, civilní vládě. Institucionálně vládne armáda a civilové. Pokračuje výstavba silnic, více se dbá na transparentnost procesů. V realizaci jsou 3 páteřní projekty: vnitrozemský bezmála 400 km projekt upgradu silnice (upgrade RN1, viz vlákno), výstavba silnice na Sierra Leone na jih, výstavba silnice na sever na Senegal a výstavba silnic Conakry, tam spíš menší silniční projekty, ale tolik potřebné zpevňování a třeba upgrade kolem přístavu. Asi 600 km. V plánech je dalších asi 1 tis. km.
Sesazenému prezidentovi Condému armáda nedovolila opustit zemi. Naopak se snaží zahájit proces soudního řízení za korupci.
Zemi tedy vládne Mamady Doumbouya (narozen 4. března 1980) guinejský vojenský důstojník sloužící jako prozatímní prezident Guineje od 1. října 2021 . Je členem guinejské skupiny speciálních sil a bývalý francouzský legionář. V den převratu vydal Doumbouya vysílání ve státní televizi, v němž prohlásil, že jeho frakce rozpustila vládu a ústavu. Dne 1. října 2021 složil Doumbouya přísahu
jako prozatímní prezident. Oznámil plány na "obnovení státu" zavedením "svobodných, důvěryhodných a transparentních" voleb a respektováním "všech národních a mezinárodních závazků, ke kterým se země přihlásila". Dle jeho pravidel se nezůčastní těchto voleb. Důvodem pro svržení ex prezidenta a rozpuštění politické elity byl jako fakt uveden extrémní dosah politiků na absolutně všechno dění v zemi, slabé reformy v justici atd. S ohledem na zahraniční orientaci uvedl, že pokud budou na jeho členy vlády a na něj vydané sankce, tak to nic neznamená, protože oni nic nevlastní. Nyní zde vládne mix civilních členů s vojenskýma představitelama. Země má normálně fungující weby a snaží se dál "rozvíjet" stát.
DOUMBOUYA udržuje dobré vztahy s hlavníma donorama. Třeba 14.11. přijal saúdskou delegaci. Tato návštěva pana sultána AL-MURSHEDA v Guineji je součástí upevňování přátelství a spolupráce mezi Conakry a Rijádem a dokládá vynikající vztahy mezi oběma státy v několika oblastech. Také závazek a dostupnost saúdských úřadů vždy pracovat po boku Guinejců. "Saúdský rozvojový fond působí v Guineji více než 45 let a realizoval 16 projektů v celkové výši 232 milionů dolarů a dar ve výši 18 milionů dolarů".
Království Saúdské Arábie znovu demonstruje své pevné odhodlání plně spolupracovat s novými guinejskými úřady podpisem memoranda o porozumění, které je zhmotněno poskytnutím daru ve výši 8 milionů dolarů v rámci saúdskoarabského programu těžby a rozvoje venkova.
Tento dar ze Saudského rozvojového fondu zdůrazňuje spolupráci mezi Guineou a Královstvím Saúdské Arábie.
DOUMBOUYA udržel investiční linii rozvoje státu. Pokračuje se tak plynule i v budování silnic. Ostatně stačí si číst vlákno a je to zase guinejská armáda, která se stará o sjízdnost silnic v mnoha regionech.
"Prezident přechodu" jak mu říkají nařídil zesilnit dohled nad silničními projekty v zemi. Již v roce 2021 prohlásil, že silniční síť je největší ambicí staré vlády, ale je to jedna chyba za další. Je zbytečné říkat, že guinejské silnice jsou ve stavu naprosté degradace. Obě silniční sítě země (zpevněné i nezpevněné) dnes vypadají jako úplně obnošená košile. Tady šiješ, tam se to trhá. Žádný region na tom není lépe. Včetně hlavního města a jeho vnitřních předměstí, jako je Coyah a Dubréka. Všude je to stejná stížnost obyvatelstva a já se k té stížnosti přidávám.
Protože, jak dále řekl, se staví stovky km silnic, ale již nyní se některé nové rozpadají. Vozovka, která klesá znamená, že silnice nebyla postavená tak jak měla být postavena. Je chybou státu, že nemá dost lidí ve funkcích pro kontrolu plnění těchto prací a pak je otázní smysl vynakládání peněz do silnic, ale ty silnice stát potřebuje, takže se udělá pořádek v tom kdo co jak staví. Pokud se budou chyby opakovat, tak dojde k černé listině. Pod kritikou se ocitl i velký silniční projekt Conakry, Cayoh - Dabola, nazýván "dálnice", i když jde hlavně o přestavbu silnice.
Jsou mobilizovány zdroje pro vypracování více studií, než se opravdu má nějaká silnice postavit. Je chybou státu, že se staví silnice, které nemají správné parametry. Klimatické podmínky udělají zbytek.
Dále jsou mobilizovány zdroje k zajištění údržby jak zpevněných tak štěrkových silnic.
Dočasný prezident také řekl, že obyvatelstvo nemůže čekat, že se změna k lepšímu stane za rok nebo dva. Jízda v blátě v hlavním městě bude trvat i nadále, ale toho bláta bude z roka na rok méně. Uděláme pro to všechno, aby to staré myšlení šlo pryč. Podívejte jak se staví silnice jinde v Africe a vidíme, že to jde.
https://guineenews.org/route-coyah-mamo ... -chantier/
https://rtgkoloma.info/degradations-con ... ministres/
Dokončila se výstavba 35 km silnice N4 v úseku Coyah - Dandayah. Nový prezident sem vyčlenil větší porci peněz, aby se ucelilo silniční spojení mezi Guineou a Sierra Leone a tohle je hlavní tah, kterým se spojí Conakry a Freetown.
- 13.JPG (91.48 KiB) Zobrazeno 1392 x
V 04/2022 prezident přechodu oznámil, že Guinea investuje 173 mil. USD do zahájeného projektu Labé - Mali, což je vlastně o příspěvek výše rozepsané.
Cílem je zajistit co nejlepší silniční spojení Conakry - Dakar (Senegal) s posílením spojení na další lokality na této trase, i proto tato "odbočka" do komunity Mali. Na území státu Guinea to spojení obnáší 552 km. Z toho dnes stojí a je plně sjízdných 374 km. Dnes se tedy staví 107 km "odbočkou", ale pracuje se na přípravě pokračování od Labé po hranici se Senegalem v délce 178 km.
úsek Labé - Mali ve výstavbě:
Takhle byl stanoven
plán rozvoje silniční sítě v roce 2018. Stávající prezident přechodu koncepci nezměnil, pouze se snaží zlepšit investované dolary do těchto projektů, které čítají celkem potřebu postavit 1500 km silnic a zajistit jim údržbu.
- 2018.JPG (164.14 KiB) Zobrazeno 1392 x
Závěrečné vyhodnocení
Projekt podpory dopravního sektoru: EU a Guinea, 05/2022
Investiční období: 2014 - 2022
Financování: 83 mil. €
https://www.eeas.europa.eu/sites/defaul ... 0rev.3.pdf