Demokratická republika Kongo

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

cg-flag.gif
cg-flag.gif (2.21 KiB) Zobrazeno 30874 x
CG-map.gif
CG-map.gif (24.33 KiB) Zobrazeno 20800 x
Rozloha: cca. 2 345 000 km2
Počet obyvatel: cca. 101,8 mil.
Hlavní město: Kinshasa (s okolím cca. 14,6 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 16:52:29, celkem upraveno 5 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Této zemi budu věnovat já osobně větší pozornost. Je to z vícerých důvodů:

*zložitá historie (jako u většiny afrických států)
*veliká občanská válka, do které se zapojilo až 9 ostatních států Afriky podporou jedné a druhé strany
*zajímavá poloha hlavního města (přes řeku je druhé hlavní město jiného státu)
*obrovské nerastní bohatstvo na severu a východě země
*podpora EU - mírové mise, výstavba základní infrastruktury, silnice
*podpora Číny - výstavba infrastruktury: školy, nemocnice, dálnice

Aktuálně se připravuje i plán obnovy silniční sítě, aby se definitivně propojila země s hlavním městem a zlepšila se dostupnost zaostalých, ovšem na nerostní suroviny nesmírně bohatých regionů. Výstavbu prvních 100 km přislíbila Čína, výstavbu dalších 120 km již připravují arabské země. Mírové mise EU se zaměřují na zlepšení hlavních silničních tahů v celkové délce 1240 km.

Již brzy zde přibudnou další informace, podrobnější, k některým záměrům v dopravní infrastruktuře.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

V zemi je cca. 154.000 km silnic, přičemž asi jen asi 7.000 km má zpevněný povrch. Toto číslo se neustále zvětšuje, třeba v roce 2004 to nebylo ani 3.000 km. Tempo obnovy silniční sítě je opravdu rozsáhlé. Ještě v časech kolonizace bylo v zemi na 30.000 km zpevněných silnic, ovšem vplyvem počasí a téměř nulové údržby se silnice prostě časem rozpadli.

Jak jsem uvedl v předcházejících příspěvcích, investují zde EU, Čína a i vláda do obnovy silnic a taky se začali stavět silnice dálničního typu na 2x2 a 2x3 pruhy, kterým se ještě budu věnovat.

Infrastruktura je stále ve špatném stavu. V prosinci 2003 byla dokončena oprava klíčové silnice N1, která spojuje Kinshasu s hlavním přístavem země Matadi (380 km). Avšak její technický stav se po několika letech opět výrazně zhoršil, neinvestovalo se ani do oprav této strategické komunikace, ovšem i toto se od r. 2006 změnilo a silnice je opět v dobrém stavu.

Silniční spojení z Kisangani dále na východ ale neexistuje, i když se v roce 2006 začalo připravovat.

Cílem vlády je obnovit pozemní spojení mezi východem a západem země, které dnes neexistuje. Jedná se o výstavbu silnic:

*mezi Kisangani a městem Bunia
*mezi Bukavu a Kindu (bude tak spojení hl. města na státy Rwanda a Burundi)
*mezi Kindu a Mbuji-Mayi (zlepší se dostupnost sever-jih země)

Do priorit maximální údržby se dostala i silnice mezi Kinshasou a Kikwitem.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Oblast Goma při hranicích s Rwandou (v 1. příspěvku této témy je na mapě)

Není tomu tak dávno, co jsem měl možnost navštívit město Goma (cca. 250 tis. obyv.) v souvislosti s výzkumem následků po erupci sopky. Erupce byla sice na počátku 21. století, ovšem než to člověk zjistí a než se zajistí opravdový výzkum, tak to pár let trvá. Naštěstí (pro nás) nikdo danou oblast nerekonstruuje. Respektivě něco málo dělá kontingent UN, ovšem ani zdaleka se nevěnují opravám silnic. Zde tedy malé cestování, začínáme za hranicemi Rwandy. :arrow:
Goma je správním centrem oblasti North Kivu; při vstupu do města Goma minulým rokem jsem neměl dobré pocity, i když naše kolona měla ochranu od UN; na straně od Rwandy byla infrastruktura v mnohem lepším stavu, přičemž Rwanda je s investicemi do silnic hodně pozadu. Alespoň dle čísel a faktů o opravách.
Goma je správním centrem oblasti North Kivu; při vstupu do města Goma minulým rokem jsem neměl dobré pocity, i když naše kolona měla ochranu od UN; na straně od Rwandy byla infrastruktura v mnohem lepším stavu, přičemž Rwanda je s investicemi do silnic hodně pozadu. Alespoň dle čísel a faktů o opravách.
Goma_vstup od RW.JPG (48.71 KiB) Zobrazeno 30674 x
Parkoviště před místním hotelem. Jediná auta široko daleko byli naše. Pod stromem se parkovat nesmí, to je místo vyhrazené pro policii. Majitel hotela sní o dlážděném povrchu, peníze na něho ale nemá.
Parkoviště před místním hotelem. Jediná auta široko daleko byli naše. Pod stromem se parkovat nesmí, to je místo vyhrazené pro policii. Majitel hotela sní o dlážděném povrchu, peníze na něho ale nemá.
Hotel_Goma.JPG (61.44 KiB) Zobrazeno 30674 x
po nároční cestě oddech při jezeře Kivu<br />hotel je na místě prezidentského paléce ještě z období před válkou
po nároční cestě oddech při jezeře Kivu
hotel je na místě prezidentského paléce ještě z období před válkou
Hotel.JPG (49.97 KiB) Zobrazeno 30672 x
kruhový objezd; jeden z mnoha ve městě<br /><br />infrastruktura je zničená dlouhou občanskou válkou
kruhový objezd; jeden z mnoha ve městě

infrastruktura je zničená dlouhou občanskou válkou
RA_Goma.JPG (38.98 KiB) Zobrazeno 30673 x
zde ještě asfaltová silnice, kousek dál již vážně poškozená silnice z roku 2002 po vulkanové erupci; expedice se věnovala právě rozsahu poškození silnice jako takové
zde ještě asfaltová silnice, kousek dál již vážně poškozená silnice z roku 2002 po vulkanové erupci; expedice se věnovala právě rozsahu poškození silnice jako takové
our road.JPG (41.96 KiB) Zobrazeno 30672 x
není to smetí, je to usazená láva na povrchu silnice; dlouhá léta si jí nikdo nevšímal, protože nejsou peníze na rekonstrukci silnic a Goma je opravdu vzdálená centrální vládě
není to smetí, je to usazená láva na povrchu silnice; dlouhá léta si jí nikdo nevšímal, protože nejsou peníze na rekonstrukci silnic a Goma je opravdu vzdálená centrální vládě
lava.JPG (84.35 KiB) Zobrazeno 30671 x
hotel se nacházel blízko hranic s Rwandou, ovšem silnice se zachovalou lávou byla na druhém konci města; bezpečnost byla na prvním místě, ovšem i tak je i na lidech vidět možná ještě více strachu, než u těch, co projíždí<br /><br />ještě před kolonou jde policajt ve věstě a snaží se vyklidit silnici, která je jinak plná lidí, protože aut zde mnoho není a domácím se i tak všichni vyhýbají
hotel se nacházel blízko hranic s Rwandou, ovšem silnice se zachovalou lávou byla na druhém konci města; bezpečnost byla na prvním místě, ovšem i tak je i na lidech vidět možná ještě více strachu, než u těch, co projíždí

ještě před kolonou jde policajt ve věstě a snaží se vyklidit silnici, která je jinak plná lidí, protože aut zde mnoho není a domácím se i tak všichni vyhýbají
UN_army.JPG (66.72 KiB) Zobrazeno 30670 x
vstupujeme do první ochranní zóny našeho hotelu a nejenom jeho; město je rozčleněno na oblasti
vstupujeme do první ochranní zóny našeho hotelu a nejenom jeho; město je rozčleněno na oblasti
safe hotel.JPG (54.83 KiB) Zobrazeno 30671 x
zde již bezpeční část města Goma, ochrana v podobě indické armády zastala před ochranní bariérou
zde již bezpeční část města Goma, ochrana v podobě indické armády zastala před ochranní bariérou
standard road.JPG (53.52 KiB) Zobrazeno 30663 x
zde již široká státní silnice, de facto obchvat Gomy, ovšem bohužel nedá se ním nikam dostat, takže cestování přes Gomu jde středem přes nebezpečnější zónu<br /><br />místní vláda o nás zjevně věděla, protože před těma motorkama je automobil plný místních vojáků, kteří se nás drželi až do příjezdu k hotelu
zde již široká státní silnice, de facto obchvat Gomy, ovšem bohužel nedá se ním nikam dostat, takže cestování přes Gomu jde středem přes nebezpečnější zónu

místní vláda o nás zjevně věděla, protože před těma motorkama je automobil plný místních vojáků, kteří se nás drželi až do příjezdu k hotelu
Goma_hotel zone.JPG (26.58 KiB) Zobrazeno 30670 x
již směr Rwanda, opustili jsme město Goma a je to zvláštní, ale silnice opět katastrofální; na opravu se peníze vyčlenili - kde asi skončili ?
již směr Rwanda, opustili jsme město Goma a je to zvláštní, ale silnice opět katastrofální; na opravu se peníze vyčlenili - kde asi skončili ?
smer RW.JPG (53.01 KiB) Zobrazeno 30672 x
Konečně v Rwandě. Hned na hranicích cedule, jaká je rozšířená v celé zemi. Až v Rwandě si člověk uvědomí, že tam opravdu věci fungují. :) Zdaleka ne, jako ve vyspělých státech, ovšem mnohem lépe, než třeba v DRK.
Konečně v Rwandě. Hned na hranicích cedule, jaká je rozšířená v celé zemi. Až v Rwandě si člověk uvědomí, že tam opravdu věci fungují. :) Zdaleka ne, jako ve vyspělých státech, ovšem mnohem lépe, než třeba v DRK.
Corrupt no.JPG (90.8 KiB) Zobrazeno 30670 x
Výzkum se věnoval poškození silnice, pak třeba jejímu co nejrychlejšímu spůsobu opravy pro použití i jinde ve světě. Cestování probíhalo denně, několikrát, ovšem ne všude se dalo fotografovat. Vím, že to nemá mnoho s dálnicemi, ale je zachycená silniční infrastruktura a její vybavení, co já vlastně dělám celý život. 8-)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Tam by mě nikdo nedostal :roll:
Ale ta "skoro" opravena silnice je dobrá :D
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

DKR i když se snažila zlepšit situaci, bohužel - politická linie nadále není příliš spravedlivá pro regiony vzdálené na sever a východ země. Bezpečnostní situace není i nadále příznívá. Korupce, násilí a další problémy temu odpovídají.

V zemi se rozběhla obrovská modernizace státní silnice RN1, která bude mít celkovou délku 2.000 km s tím, že ona nyní existuje, ale v nedobrém stavu. Jak jsem psal výše úsek Kinshasa-Atlantický oceán byl dokončen, nyní se práce posouvají na východ od hl. města. Přibližný nákres trasy:
congo-map-4-3.gif
congo-map-4-3.gif (34.52 KiB) Zobrazeno 29832 x
Výstavbě a přestavbě této silnice se budu věnovat v dalším příspěvku. :kladivo:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Route Nationale 1

*staví se od západu, i od východu
*nyní rokem 2011: hotov úsek od Atlantického oceánu po hl. město
*hotov je i úsek od hl. města po město Kikwit
*do konce roku 2012 bude z peněz EU dokončen velký úsek Kikwit-Kananga
*rovněž je již hotov úsek na východě Lubumbashi-Likasi
*ostatní části silnice se budou stavět a opravovat postupně další roky

Tato silnice je stavěná jako 2x2 silnice, v středních částech prozatím na 1/2 profil. Má i kanalizaci a kompletní bezpečnostní prvky (svodidla, dopravní značení). Celá silnice má asfaltový povrch. O tuto silnici se snaží EU.

Čína pak staví severo-jižní přepojení ve východní části země mezi městy Lubumbashi a Kisangani. To už jde ovšem o jiný silniční projekt. :idea:

Úsek mezi Kolwezi a Lukasi :arrow:
K-L.jpg
K-L.jpg (53.61 KiB) Zobrazeno 29824 x
K-L_bridge.jpg
K-L_bridge.jpg (96.62 KiB) Zobrazeno 29824 x
Úsek Kinshasa - Kikwit :arrow:
Kinshasa-kikwitRN1.jpg
Kinshasa-kikwitRN1.jpg (56.53 KiB) Zobrazeno 29824 x
Kinshasa-kikwitRN1east.jpg
Kinshasa-kikwitRN1east.jpg (81.79 KiB) Zobrazeno 29824 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Tato bezmála 75 mil. země se rovněž jako mnoho jiných v Africe stále nevyvíjí tak jak by mohla a jak se již dlouho snaží. Disponuje obrovským nerostným bohatstvím a velikým potenciálem, ale bohužel stále se nezlepšuje bezpečnostní situace ani stav infrastruktury.

Cestování se doporučuje výhradně v kolonách za účasti místního najatého obyvatelstva výhradně přes den a po trasách hlavních silnic (to neznačí že to budou asfaltky).

Stav infrastruktury je neuspokojivý. I jednou rekonstruované silnice se po pár letech mění na silnice plné výmolů a stávají se opětovně těžce sjízdnými. Vláda se snaží udržet modernizované tahy a snaží se i postupně budovat nové silnice, jde to ale opravdu pomalým tempem vzhledem k rozloze. Nejlepší je situace na západě země: po hlavní město Kinshasa a nejbližší okolí a i proto se sem hodně obyvatel stěhuje. Bezpečnostní situace v hlavním městě ale nenahráva pro turisty především v nočních hodinách je doporučeno zcela se vyvarovat pobytu mimo ubytování. Nejnebezpečnější kategorii jsou děti žijící na ulici. Když už se stane dopravní nehoda, policisté se snaží vyjít vstříc cizincům a minimalizují napětí s místním obyvatelstvem.

Navržený rozpočet na rok 2013 počítá s příjmy 7,4 mld. USD a výdaji 7,5 mld. USD. Největšími výdajovými položkami navrženého rozpočtu jsou výdaje na chod státní administrativy, investice do dopravní infrastruktury, vzdělávání, zdravotnictví a na obranu a policii. Rozvojová pomoc se podílí na rozpočtu z 50%. Infrastruktura se staví i z půjček od Číny a Jižní Korey.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozpočtované výdaje a příjmy jsou pro letošní rok navrženy v hodnotě 8,9 mld. USD, přičemž do dopravní infrastruktury vláda vloží cca. 1 mld. USD. Větší částka směruje na rozvoj silniční infrastruktury. Za poslední roky se přestavuje silniční kostra v hlavním městě, kde vznikají tahy široké 4+4 jízdních pruhů. Obnovuje se i spojení centra s letištěm, kde se vybudovala silnice 2x3 jízdní pruhy (je to silnice dálničního typu), rozšiřují se všechny výpadovky z hlavního města a postupně se staví po celé zemi v rámci hlavních spojek sever-jih, západ-východ nové mostní objekty a probíhá zpevňování silnic. Bohužel, čím více na sever anebo na východ od hlavního města, tím je sjízdnost silnic horší a to platí i pro hlavní trasy, protože se stále nepodařilo tyto tahy zmodernizovat, pro velikost země, korupci a bezpečnostní situaci.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Počtem obyvatel takové evropské Německo. Hospodářsky velmi zaostalá země. Vše, co je zde psáno platí i nadále. Hlavní město tvoří asi 1/4 ekonomických aktivit a životní úrovně země, přičemž čím dál od něj, tak tím menší dosah na regiony. Ovšem za poslední roky mají jednotlivé regiony větší moc a tím i kontrolu nad územím. Ani tam, kde jsou naleziště nerostních surovin se moc nikomu nevede. Zisky jdou těžařským společnostem, místní a centrální vládě a moc volných peněz pro dané regiony není. Země trpí poválečným stavem a nemocí HIV/AIDS. Co se týče rekonstrukcí alespoň hlavních státních silnic, tak i přes veškeré úsilí státu, který vynakládá každý 10. dolar na silnice a ulice a zahraniční rozvojou pomoc, tak se doposud nepodařilo vybudovat ani páteřní síť silnic a mnoho km se během několika let degraduje pro slabou údržbu. Tím také platí, že jakákoliv sekundární silniční síť není a cestování i na vzdálenost několika desítek km značí najít čas i na jeden den. Lepší je to pouze kolem nalezišť nerostů.

Územně-správní členění země :arrow:
Snímka.PNG
Snímka.PNG (511.35 KiB) Zobrazeno 27980 x
Hlavní město Kinshasa se rok od roku zvětšuje, ostatně stejně jako počet obyvatel v celé zemi. Dalším významním městem je Lubumbashi (provincie Katanga).
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 3.11.2022 17:28:06, celkem upraveno 3 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Fond pro údržbu státních silnic :arrow:

https://foner-rdc.com/

Stav silniční sítě k 1.1.2013:

*celkem je zde 153.000 km silnic (během 10 let snížení o 800 km)
- z nich 58.500 km spravuje stát
*dále je zde 3.500 silničních mostů
*a dále taky 175 komp/portů pro trajekty

Z těch 58.000 km, které jsou těžiskem pro cestování je další členění následující:

*celkem 21.140 km jsou routes nationales (RN), tudíž přímo státní silnice
*celkem 20.124 km jsou routes provinciales prioritaires (RPP), tudíž hlavní provinční silnice
*celkem 17.245 km jsou routes provinciales secondaires (RPS), tudíž sekundární provinční silnice

Dále, vláda si stanovila z té délky 58.000 km na základě několika parametrů prioritní síť o rozsahu 23.140 km :arrow:

*koridory: 3 hlavní koridory: Z-SV, S-JZ, S-JV
*intenzita: tato síť vybraných km tvoří až 91% provozu na silnicích
*křižovatky s dalšími dopravními uzly: železnice, řeky
*integrace obyvatelstva: prioritní silnice jdou přes důležitá města a napájejí se na další regionální silnice

No a z této sítě je nutno ještě dodělat 15.800 km, protože cca. těch 7.000 km se za těch 10 let podařilo pozvednout. Takže vláda věnuje největší pozornost za poslední roky na asi 16.000 km komunikací. :idea:

Čelní představitelé země již na přelomu let 2012 a 2013 prohlásili, že silniční síť o rozsahu 150.000 km pro stát s rozlohou 2,3 mil. km2 a 77 mil. obyvatel je celkově nedostatečná a musí být vynaložená veškerá snaha a usílí o nejenom hlavní kostru, ale i o budování desítek tisíc km lokálních silnic, přičemž země má dostatek stavebních materiálů pro výstavbu silnic a zapojit se tak bude muset každý jeden region a každá jedna oblast.
dopravní síť státu je založená na vodních cestách, protože síť silnic je v bídném stavu a zlepšuje se to jen velmi nepatrně
dopravní síť státu je založená na vodních cestách, protože síť silnic je v bídném stavu a zlepšuje se to jen velmi nepatrně
Snímka.PNG (292.13 KiB) Zobrazeno 27941 x
Na údržbu silnic stát ročně vynakládá 150 mil. USD. Na všech 150.000 km silnic. Cokoliv další musí dofinancovat každá jedna vesnice anebo provincie. Pokud by se měla situace zlepšit, musela by vláda najít ještě jednou stejnou částku. S tím by se povedlo udržet ve sjízdném stavu i mnoho lokálních silnic, které potřebují pro údržbu činnost těžké techniky.

COFED, EU fond pro DRK :arrow:

http://www.cofed.cd/infrastructure/

EU financuje výstavbu a zpevňování hlavních silnic v DRK každoročně za stovky mil. € a postupuje se tempem několik stovek km. EU se zaměřuje na RN 1, ve vláknu popsanou. Pak ještě členské státy se zaměřují na některé provinční silnice dle toho, kde v jaké oblasti jim působí další pomoc (nemocnice, školy atd.).

Velikou pomoc zde pak ještě představují investice Číny a to hlavně na S-J koridorech, tedy v zájmu off-setových programech za těžení nerostů. Ani Čína ale nenapředuje dostatečně akcieschopně pro velmi nepříznívé počasí a klímu.
Snímka.PNG
Snímka.PNG (759.29 KiB) Zobrazeno 27941 x
Kdy bude po celé zemi alespoň základní červená linie je nejisté. DRK si žádné datum nestanovuje. A bez zahraniční pomoci to ani nemá šancu udělat. Je zřejmé na základě napsaného, že zde se cestuje velmi špatně a na rozdíl od mnoha dalších velikých zemí, kde také není mnoho zpevněných komunikací tady to komplikuje těžké bahno (na severu Afriky je tvrdý kámen).
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 3.11.2022 17:29:56, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Znovu několik změn na odkazech ve vláknu, ovšem základní fakta k realizaci státních výdajů na určené silnice se nemění.

Ministerstvo infrastruktury a veřejných prací :arrow:

http://minitp.cd/
nový odkaz: http://www.celluleinfra.org/

Hlavní úřad pro silnice :arrow:

http://www.officedesroutes.cd/

I nadále platí, že není napříč zemí silniční spojení západ - východ, i když se na tom pracuje. Logisticky se to nyní neobejde bez silnic, železnic a lodní dopravy. Nejvíce se investuje v hlavním městě a provinčních městech. Dále na údržbu stávajících priorit v silniční síti je nevyhnutní vynakládat 1 mld. USD. Tato částka se skládá z mnoha pilířů. Na výstavbu pak směrují další zdroje. Pomalu se stav vylepšuje a co se postaví se dokáže udržet sjízdné. Jde to ale na úkor zadlužování a přesouvají se tam zdroje z off-setových programů za těžební aktivity v zemi.

V roce 2016 jde totiž na silniční dopravu z federálního rozpočtu jen 1,5%. Třeba na zdravotnictví směruje 9%, na vzdělání 15%, na růst hospodářství 19%. Jednoduše řečeno státní rozpočet směruje na zajištění základních služeb státu a na kapitálové výdaje do infrastruktury se hledají zdroje různě. Celá doprava dostane 3%. Rozpočet činí 9,1 mld. USD.

Ovšem silniční fond je částečně mimo rozpočtu, což jsou zase další zdroje. A na jeho zajištění se starají další pilíře přes ministerstva financí, dopravy a infrastruktury. Silnice jsou pak totální prioritou v rámci modernizace státu, i když v rámci stavebnictví dominuje výstavba nových administrativních prostorů, nemocnic a škol a bydlení a až poté dopravní infrastruktura.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 17:08:09, celkem upraveno 3 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba, opravy a údržba silnic je neustávající priorita státu, ale stále se nepodařilo dobudovat ani tah západ - východ. Stát, který má jak federální tak provinční rozpočty, dále jsou zde bohatá města. Staví se tak nové ulice, široké průtahy, ale silnice napříč státem se stále de facto nerozvíjejí. Údržba je katastrofální. Silnice ze západu na východ je celoročně sjízdná, ale v mnoha oblastech jen velmi obtížně. Na renovaci RN1, na její nové výstavbě, rozšiřování, na výstavbě mostů na ní se realizují USA, EU i Čína a mnoho jednotlivých států v rámci EU. Nedaří se jí stále kompletizovat, dodělat přivaděče do okolních měst a to v celkové délce 3.000 km.

V posledním období se nedokáže DRK dohodnout s Ugandou a Rwandou na několika věcech. Stejný problém je s Angolou na stanovění hranic u moře, což je spor o ložiska ropy. Sousedské vztahy tedy nic moc. Samozřejmě nemluvím o nějaké válce, ale tím se zasekává rozvoj na mezistátních propojeních.

DRK je z 90% zalesněné území s tropickými pralesy, co společně s klimatickými podmínkami mnohy dokáže nové asfaltové regionální silnice zdevastovat již do 3 let pokud nemají zajištěnou údržbu. Politici často nechávají silnice postavit, aby se zalíbili voličům, ale údržba se již nezajišťuje.

Nedávno získala federální vláda protipůjčku od Číny v hodnotě 5 mld. USD na výstavbu nebo rehabilitaci nových komunikací mezi Kisangani a městy Bukavu, Goma, Bunia a silnice mezi Bukavu a Kindu a dále do Mbuji-Mayi. Dále je plánována oprava stávající silnice mezi Kinshasou a Kikwitem. Je to za těžební licence nerostních surovin.

Neustále to tady píši, že DRK je velmi bohatý stát na nerostní bohatstvo:

*je zde 60% všech minerálů těžených ve světě
*celkem až 50% světových zásob kobaltu
*30% světových zásob diamantů
*10% světových zásov mědi

V menší, ale významnější míře se těží zlato, ropa. Je zde prokazatelná zásoba zemního plynu cca. 1 mld. m3. Ten se prozatím netěží.

V celém těžebním sektoru vládnou staré zákony, častá korupce, pro horníky nelidské podmínky atd. Pro špatnou dostupnost oblastí se často používá stále ještě převaha ruční práce nad technologiemi.

Hlavním dopravním systémem v zemi je i nadále říční doprava.

V rámci mezinárodních vztahů je země silně orientovaná na Belgii, Francii, USA a Čínu v daném pořadí. Angažuje se zde ještě i Turecko.

Vláda zveřejnila jaké investice do pozemních komunikací by se museli provádět, aby nastalo zásadnější zlepšení a aby se stále jen nepřešlapovalo na místě:

*na údržbu by se muselo vynakládat 1,1 mld. USD (dnes je to do 200 mil. USD)
*na výstavbu a větší opravy 5,3 mld. USD (dnes je to 1 mld. USD)

Z napsaného a z vývoje posledního období je vidět, že se stav pozemních komunikací jednoduše nedokáže pozvednout dokud se neprovedou zásadní reformy v rámci decentralizace, zesílení vymahatelnosti práva a nějaké základní hospodářské reformy. Ve všech parametrech a hodnoceních je na tom DRK velmi špatně.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Agence Congolais des Grands Travaux :arrow:

http://www.acgt.cd/

*konžská agentura pro velkolepé projekty
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 10.2.2019 19:58:17, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

V DRK je silná politicko-občanská krize. HDP se za rok 2016 oproti roku 2015 mírně propadlo, zadlužení stouplo o 10% na 80% HDP. V několika regionech, respektivě celých provincích se lidé bouří proti hlavě státu a vojenskému režimu v důsledku čeho došlo k zavraždění vícero armádních představitelů, rabování celých policejních stanic a obrovských protestů, které ale prezident Kabila (ml.) tvrdě potláčí nasazováním armádních jednotek a zatýkáním již i dětí, které vycházejí do ulic za své rodiče. Ve stávajícím období je několik milionů obyvatel odkázaných na zahraniční pomoc pro nedostatek potravin, v několika provincích již nemá centrální vláda žádnou moc a dokonce dochází k vypalování rezidencí čelních představitelů. Na federální úrovni již působí lidová polovojenská organizace bojující s oficiální armádou, na provinčních jde prozatím spíše o organizované gangy, které berou i to málo co tamní obyvatelstvo má. Doposud problematické východní oblasti, kde se ani v lepších časech nepovedlo posílit mír jsou zcela mimo vládní kontrolu a větší slovo tady mají společnosti těžící suroviny nebo OSN anebo ugandská armáda.

Kabila má za sebou 2 volební období. Další volby mají být v 12/2018, ale možná se posunou až na 04/2019. Opozice trvá na tom, že Kabila nemá nárok vládnout i 3. volební období, jenomže realita je taková, že již 1 rok vládne jenom tak, protože 19.12.2017 uplynul 1 rok od skončení 2. volebního období. Za posledních 12 měsíců zemřelo při policajní a armádní brutalitě proti civilnímu obyvatelstvo minimálně 5.500 lidí, ale i mnoho desítek policistů a vojáků. Zničeno je pro tuto nestabilitu 200 zdravotnických center, 440 škol a pozastaveno je vícero infrastrukturních projektů včetně samozřejmě těch silničních.

Dá se tak logicky předpovědět, že ani rok 2018 nebude lepším. Světové velmoci požadují co nejdříve konání voleb a zastavení násilí. K nastolení příměří v jednotlivých provinciích se snaží přispět i Africká Unie.

Bez politické stability se nedá hovořit o rozvoji. Rozpočet pro rok 2018 počítá s výdaji ve výši 6,5 mld. USD. Tím se myslí federální rozpočet. Je o 10% nižší oproti letošnímu roku. Inflace letos dosáhla 40%, v roce 2018 má být na úrovni 28,5%. Světová banka již začátkem letošního roku varovala vládu, že stát začíná čelit hospodářské krizi. Standardní růst HDP se propadl z úrovní kolem 7% pod 3%. Až 1/10 populace je odkázáná na potravinovou pomoc, až 0,5 mil. dětí hrozí smrt v důsledku hladu. Vzhledem k investičním rizikům tady nikdo nechce mimo těžební sektor investovat. Zvyšují se životní rozdíly již i v samotním hlavním městě Kinshasa, ve kterém přibývají početné anti-Kabila demonstrace.

Svět se obává, že stát přejde do režimu anarchie. Bohužel, mocnosti nemají mnoho možností jak na stát více tlačit, Africká Unie nechce celý stát odstrčit od sebe. Pro hospodářskou krizi se propadla i měna a stát má i málo prostředků na dovoz nejzákladnějších věcí. Paralelně k tomu je tady ta potravinová a tedy i humanitární krize a zjevně není ochota ze strany prezidenta s tím cokoliv udělat. Prezident si udržuje v armádě a policii přibližně 300.000 členů, tito mají novou výstroj a často i výzbroj, zajištěné platy a výhody, které nemá nikdo další v zemi. A tak se bude situace i nadále zhoršovat. Snad nedojde ke skutečné občanské válce ... to by byl návrat mnoho let zpátky.

V zemi sa za mnoho let nepovedlo ani jen zrenovovat anebo nanovo vybudovat zpevněnou silnici mezi západem a východem a to navzdory enormnímu úsilí mnoha států. Platí vše co je psáno v příspěvcích doposud. Až teprve poslední roky se povedlo nalézt alespoň tu 1 mld. USD ročně na státní silniční síť. Pokud dojde k vážným problémům, tak se to znovu omezí. Ani tato částka neřeší základní problémy v normálním časovém horizonu, ale odstraňuje nejtěžší stavy na infrastruktuře: spadnuté staré dřevěné mosty atd. Tyto peníze se čerpají z půjčky od Číny, je to program na 5-6 let. Čína nyní nakupuje z DRK celkem 40% jeho exportu a realizuje v zemi na 90% veřejných stavebních projektů. Čína prozatím nezaujala stanovisko. Ale již dávno neplatí, že Čína v Africe jenom těží suroviny; začíná se orientovat i na celkový rozvoj těch zemí a na mírové procesy v nich, protože jen tak jsou stabilní a napředují a kontinuálně toho využívá Čína pro svůj další růst (stavebních a dalších firem). V DRK ovšem ani Čína prozatím nezaujala vůči Kabilovi žádný další postup.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

V krajině probíhali volby, které vyhrála opozice, ale není zřejmé kdo přesně - protože lídri se hádají. Ex-prezident slíbil, že nebude kandidovat a pomalu se stáhne. V celém DRK je více než 6 oblastí s vlnami násilí a více než 200 ozbrojených skupin, které ledacos požadují. Na východě přitom zuří ebola - skoro 500 mrtvých je potvrzeno WHO k 6.2. Epidemie začala v srpnu 2018. Nedaří se jí právě kvůli humanitární krizi zastavit.

Až když se moci ujme nový prezident na základě výsledků voleb, tak bude možno zahájit další větší rekonstrukční práce i v rámci silniční sítě. Do té doby se nedá očekávat zlepšení, protože na něj chybí zahraniční zdroje nebo zisky z těžby surovin, které nebudou zůstavat v korupčních aférách.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Od ledna letošního roku je prezidentem této země Félix Tshisekedi. Téma jsem prošel, aktualizoval jsem několik odkazů na oficiální instituce.

Stav v zemi není příznivý: i nadále chybí spojení po kvalitní silnici ze západu na východ. Na východě a v dalších částech země je válka milicií s oficiální vládou. Na východě je několik provincií jak jsem psal v 02/2019 zasaženo ebolou, kterou CDC označilo již lvl 2 - zároveň se virus přiblížil k milionovým městem. Okolní státy si lépe hlídají hranice. Zemřelo téměř 850 lidí a skoro 1300 bylo nakaženo. Hlavní město čelilo záplavám a ještě jsou vidět trosky a poškození objektů. Hospodářská situace není dobrá a státní infrastruktura závisí od zahraniční pomoci.

EU podpořila několik silničních projektů. Třeba 28 km v nákladech 28,5 mil. € průtah ve městě Goma na východě státu. Kontrakt se podepsal v roce 2010, dokončil v roce 2018.
Avenue-des-Grands-rond-points4.jpg
Avenue-des-Grands-rond-points4.jpg (217.7 KiB) Zobrazeno 20117 x
Nebo i rehabilitaci RN 1 (tah od Matadi přes Kinshasa - Mbuji - Mayi po Lubumbashi) a to sekci u Tshikapa v délce 258 km, tedy 1/10 tahu. To je ta část, která v rámci RN 1 je pouze štěrková. Dále se podpořil i projekt pro rehabilitační práce na RN 3. Tento balík stál 113,7 mil. € a realizuje se od podepsání kontraktu v 2012 až do 2022.
Image2-1-800x450.jpg
Image2-1-800x450.jpg (79.65 KiB) Zobrazeno 20117 x
mapa připravovaných projektů v silnicích k 02/2019:
1c16c516e210dd8881751624cc1315d7_L.jpg
1c16c516e210dd8881751624cc1315d7_L.jpg (338.61 KiB) Zobrazeno 20117 x
Dále Světová Banka tady přispívá na obnovu 3385 km státních silnic, ale program je v různém stadiu plnění kvůli problémům z minulých let.

Dále, Čína tady nedávno dokončila rehabilitaci RN 5 Lubumbashi - Kasomeno. Rovněž to trvalo delší dobu, až 6 let.
KASOMENO.jpg
KASOMENO.jpg (95.32 KiB) Zobrazeno 20117 x
Na rozdělení silniční sítě tak jak je to uvedeno v tématu se nic nezměnilo a tyto priority se snaží naplnit i nová vláda.

Federální rozpočet 2019 je nižší o 1/3 oproti minulým letem a je na úrovni pouze 5,9 mld. USD. HDP posledních 5 let stagnuje, státní dluh se proto znásobil a rozpočet reálně odzrkadluje vyrovnaný stav. O to více se musí nová vláda snažit zavést a zesilnit tempo institucionálních reforem, aby se dalo pokračovat v dalších rozvojových programech v zemi. Jen tak se zlepší celková hospodářská a sociální situace. Fakta jsou neúprosná: jen 1/10 země má dostupnou elektrickou energii, až skoro 1/2 obyvatel nemá práci. Centrální vláda nemá skutečný dosah do regionů a když tak jen s pomocí armády. V zemi jsou vysoká cla na dovoz, zároveň vysoká míra korupce z toho všeho plynoucí. Je zde obrovské nerostní bohatství, ale 90% obyvatelstva z toho nic nemá.

Z hlediska zlepšení situace by pomohlo napojení na některý koridor: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=3844#p3844 . Stav je takový, že jestli se některý zrealizuje, tak to bude ten na západě S-J, který si vyžaduje vybudovat most Kinshasa - Brazzaville, o kterém se dlouho mluví. Z toho ale zase vytěží jen Kinshasa a okolí, ale ta má taky největší potenciál a tak se bude dát přerozdělit do zaostalých regionů více peněz. Oblast Goma se reálně napojí na tah Uganda - Keňa a tedy na přístav Mombasa. Stane se tak dříve, než se napojí východní provincie DRK na hlavní město Kinshasa. Tak se může hospodářsky zesilnit východní část DRK i bez její západní poloviny. O tento most, který by spojil 2 hlavní města dvou států Kongo se snaží ten o několik lvl lépe vybudovaný stát Kongo: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 83#p143883 .

Jsou zde tedy zase nové naděje. Nový politik a nové naděje.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 17:10:17, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Kromě výše uvedeného běží 2 projekty v hlavním městě Kinshasa:

*Modernisation du boulevard Lumumba lot 2 (6,30 km) et lot 3 (6,85 km)
- parametry: 2x4 jízdní pruhy
K1.JPG
K1.JPG (87.96 KiB) Zobrazeno 20114 x
*Boulevard du 30 Juin lot 3
- parametry 2x3 jízdní pruhy
K2.JPG
K2.JPG (98.2 KiB) Zobrazeno 20114 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Finišují práce na úseku RN1 Matadi - Boma; mýto pro nákladní vozidla
cd1.JPG
cd1.JPG (60.98 KiB) Zobrazeno 18704 x
Obrázek

Obrázek




Další informace ze země: když si prolistujete vlákno, tak se dá vyčíst nejistota a nestabilita. Navzdory tomu je tady snaha pomáhat ze strany EU, USA, Číny i Japonska. I do mnoha silničních úseků napříč stát. Stále je problémem 3000 km trasa RN1. Problémem je doprava na propojení západu s východem a nestabilita vládne na SV, kde mj. je i epidemie eboly. Nevěnuji se tomu v tomto fóru, ale epidemie přetrvává od 08/2018 a zemřelo kolem 2000 lidí. V roce 2019 byl federální rozpočet na úrovni necelých 6 mld. USD, na rok 2020 se počítá s cca. 10 mld. USD, ale financování není zajištěno. Svět sem směruje peníze na mnoho aktivit, plus k tomu jsou provinční rozpočty a rozpočty měst. Infrastruktura jako pojem se tady ale vzhledem k rozloze téměř nehýbe. Všechno stále stojí na vodě: energie, doprava po řekách atd. V hlavním městě, kde ale reálně žije tolik obyvatel jako v ČR+SR dohromady se staví i vícepruhové ulice a průtahy, ale nestačí se budovat navazující infrastruktura: třeba kanalizace a chodníky, takže provoz je při špatném počasí omezen lokálními povodněmi a na silnicích jsou často chodci. Komplikací je pak tmavý provoz v noci.

Výsledky voleb jsou takové, že vláda se koncem léta sestavila a politická situace stabilizovala. Ale dohromady je tady 66 ministrů (31 základních ministrů). To byrokratické portfolio se natolik přelíná, že ve skutečnosti se pak téměř nic konkrétní nerealizuje. Je to rozhodování o pravomoci rozhodovat. Ten dosah vlády je opravdu slabý čím více km od hl. města na východ a sever. V zemi jou početné mise OSN a dalších jednotek vícero států (EU, ...), ale je problém zajistit i elementární bezpečnost v nemocnicích. Ty jsou terčem pro gangy.

Priority:

*silnice RN1, celoročně sjízdná
*další silnice na zajištění dostupnosti center všech provincií v napojenosti na hlavní město
*most Kinshasa - Brazzaville (plán financování chce zajistit ADB se zahájením v 2020)
*doprava v hlavním městě
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

K epidemii eboly (2200 mrtvých z 3300 nakažených od 1.8.2018) se přidala epidemie spalniček, na kterou zemřelo již 6000 lidí. WHO má v boji s ebolou v zemi již 800 pracovníků. Celkový stav zdravotnictví v DRK je alarmující i na africké poměry.

V zemi probíhá masivní vakcinace. Okolní státy již delší dobu kontrolují stav cestujících. Ale i tak je nevyhnutní si dávat i při cestování sem velký pozor a všeobecně již vyspělé země nedoporučují cestovat vůbec na SV a V země.

OSN tady má i bezpečnistní misi, ale je málo početná k potřebám, které tady jsou.

DRK je jinak jedna z potenciálně nejbohatších zemí světa. Vlastní ohromující zásoby nerostních surovin, ale bohužel politicky nestabilní, bezpečnostní situace čím dál na východ od hlavního města tím hůř. Platby za licence sice běží, ale jen zlomek končí u obyvatelstva v konkrétních záměrech. I nadále je tady urgentním problémem nepropojenost území. EU, rozvojové banky a další státy tlačí na urychlení výstavby RN1 a zároveň na most Kinshasa - Brazzaville. To jsou 2 dlouhodobé silniční priority.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem pročetl, aktualizoval základní údaje i odkazy na důležité instituce. Ještě doplním několik informací hlavně k pochopení stávající situace.

DRK má mimořádně prudký nárůst populace. Ještě v roce 2001 tady žilo kolem 49 mil. lidí, dnes to je již nad 100 mil. :!: Je to opravdu skok. Kinshasa, kde žilo kolem 6 a pak 9 mil. dnes žije již 15 mil. lidí. Stát mimořádně bohatý na nerostní zdroje, zatížen válkama a bojem o politickou moc. Stát, který v některých částech bojuje o dosah vládní moci a tudíž tam vládne anarchie a opravdu je tam problém zajistit bezpečnost i pro mezinárodní mise doktorů atd. Stát, kde čím dál na východ tím víc lidi věří víc šamanům a výmýslům všeho druhu. Stát, kde bohužel ani za účasti velmocí světa, finančního zajištění neumí propojit alespoň jedním souvislým tahem jak Z-V tak S-J souvisle území zpevněnou silnicí. Na západě je to nejlepší, na východě a SV opakované epidemie eboly a mimořádně velký problém jak s možnostemi přepravy tak zajištění základních služeb včetně bezpečnosti.

Před 5-7 lety byla snaha o obnovu silniční infrastruktury. Byla opravdová snaha o zahájení procesů zpevňovat silnice i lokálního významu. Stanovil se plán i pro národní státní silnice. Určila se priorita i kam nasměrovat zahraniční pomoc. Byl cíl ročně vkládat 1 mld. USD do státních silnic, ale nevydrželo to. Nevydržela ani vůle pro regiony, dost projektů padlo pro korupční procesy a to se nelíbilo zahraničním donorům a tím pak upadl i celý rozvoj a znovu se zhoršila celková nálada ve společnosti a namísto řešení silnic dál od hlavního města se řešil boj o udržení celistvosti státu.

Stabilně dobré cestování je po řekách. Tenhle benefit nebyl za dlouhé období silnicemi překonán. Problémy v silnicích mají své jméno, tady v tématu je rozepsaná celá silniční síť, ale plnění změn a cílů se nedaří plnit. A když není základní bezpečnost, když není politicky stabilní vláda a jsou tolerovány korupční aféry, tak pak není hospodářský rozvoj a není z čeho investovat. Federální rozpočet má pár mld. USD, zatížení mýtem z čeho jsou peníze jinde tady jde realizovat v malém a když není ochota donorů, tak peníze jednoduše nejsou. Silnice se staví i na úvěry, ale za výměnu těžby nerostních zdrojů.

DRK se snaží zapojit zahraniční státy do zpevnění tahu RN1 respektivě je to priorita světa, aby byla možnost státem procházet i pro obchodní vazby, tedy Západ - východ. Samotná DRK jako centrální vláda se zaměřuje na koncepci silniční sítě a rovnoměrně (bídně) se stará o údržbu silnic. Na výstavbu přispívá a to k rozpočtům provincií a větších měst a pak ještě k projektům ze Světové Banky. Na nějaké souvislé tahy, které snad budou souvisle zpevněné to ale stále není. Na západ od Kinshasa k oceánu se staví silnice, které se pro nákladní dopravu zatíží mýtem.

A tak jak čas běží, tak je pomalu nutnost investovat i do oprav již vybudovaných částí RN1. Takže nyní se tendruje a jde řešit rehabilitace a instalace prvků pro zvýšení bezpečnosti na 622 km část RN 1 Kinshasa - Batshamba.

O 2 příspěvky výše je mapa, kde je město Matadi, které leží na západ od Kinshasa. A již je udělená koncese pro tah Kinshasa - Matadi. Celé se to zrenovuje, opraví atd. a zatíží mýtem pro nákladní dopravu. Tady je k tomu rozcestník prací: http://www.acgt.cd/projets/partenariats ... asa-matadi . Tah Kinshasa - Matadi vydělal v roce 2018 až 43 mil. USD, takže není to zanedbatelné.

Tolik tedy tak zjednodušeně proč se věci mají tak jak se mají. A co se jakž takž realizuje. Nyní souhrn faktů jinak.

Mapa hlavních silnic:
image2016-2-17 15_11_6.png
image2016-2-17 15_11_6.png (392.75 KiB) Zobrazeno 14849 x
Když odečteme stav silnic ve městech včetně hlavního, tak asfaltem disponuje jen asi 3300 km státních silnic.
Zpevněná silnice RN1 západ - východ neexistuje.
Východní provincie a města mají lepší napojení na východní sousedy, než na hlavní město Kinshasa.
Jižní Korea prohlubuje přístav. DRK staví lepší silnici až po Kinshasa a zatěžuje jí mýtem, ž čeho jí vylepšuje.
Ještě není dokončená silnice RN 1 s asfaltem (chybí úseky uprostřed) a již se musí prvních 622 km renovovat.

Investičně je tady v silniční infrastruktuře jeden z největších deficitů v samotné údržbě. Silnice jsou závislé na železnicích a říční dopravě. Všechno potřebuje investice. Vyjádřeno v číslech jde o 5,3 mld. USD ročně alespoň 10 let po sobě. Tedy asi 75% HDP za rok 2006. Samotná údržba by potřebovala celkově 1,1 mld. USD, z toho 300 mil. USD na silnice. Bohužel, stát vynakládá na údržbu silnic jen 150 mil. USD.

Problémem je samotné politické zřízení. Unitární systém je často debatován, že by ho měla nahradit federace. Provincie mají vidět potřebu centrálních peněz, ale regiony nedůvěřují hlavnímu městu. A tenhle začarovaný kruh se tady pozvolna opakuje v náladách společnosti. V roce 2015 šlo na infrastrukturu celkem 2,5 mld. USD, ale to na všechno: na školy, nemocnice i silnice. Asi 25% rozpočtu centrální vlády. Jaké přesně mají peníze k dispozici další regiony není zřejmé a z roka na rok se tyto rozpočty mění tak, že se nelze spolehnout na jakékoliv plnění plánů. V DRK je zcela běžné, že se podepíše smlouva o dílo a to se realizuje dle přídělu peněz namísto 5 klidně i 9 let. S pravidelným navýšením.

Silniční síť o rozsahu asi 154.000 km je sama o sobě nepostačující. Její rozsah se snižuje tím jak úseky degradují, ale zase se staví nové ulice. Z celé této sítě je asi 7000 km asfaltovaných. Stát se stará o 58 000 km, z čeho priorita je 31 000 km (státní a některé další provinční úseky atd.), z těchto 31 000 km je asfaltovaných těch 3300 km. Kvalita těchto 31 000 km je následující: 59% havarijní aneb nevyhovující stav. 25% vynikající stav. Když se podíváme na lokální silnice, tedy asi 87 000 km, tak z nich je jen 11% v dobrém stavu.

Nedá se očekávat, že by DRK v nejbližších letech zpevnila asfaltem další tisíce km, protože sotva zvládá zpevňovat a opravovat již kdysi zpevněné úseky v délkách stovek km. Je to hodně smutná realita, ale je tomu tak. Proto kdo může tak jde žít do hlavního města aneb celkově do měst. Necestuje nikam, protože stejně hodně lidí nemá auto. A žije bídný život. Jako celek taková černá díra na mapě. Je tady problém se vším, ještě i na zdravotnictví sem musí svět posílat pomoc, kterou již dávno neposílá do většiny států světa. Aby se eliminovalo síření třeba té eboly.

Jeden fakt za všechny: DRK disponuje ohromujícím hydropotenciálem. Ale elektrickou energii má jen asi 10% obyvatelstva. Nejlepší život je v hlavním městě.



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Prezident Museveni ještě koncem r. 2020 ohlásil, že Uganda postaví v DRK silnice na východě:





V DRK se tomuto kroku, resp. příslibu těší. V Ugandě je to vnímáno i negativně vzhledem k faktu, že sama Uganda nemá zdaleka silniční síť v dobrém stavu, takže financování rozvoje svého věčně problematického souseda nevnímá dobře. Uganda má v prostoru, kde jde silnice pomoct postavit a zafinancovat byznys, takže ví, že jí tento vklad vrátí zpátky. Celkem se to týká 200 km silnic a Uganda na tom bude participovat 20%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

African Development Bank (ADB) půjčí DRK 72 mil. USD na vylepšení silnice mezi Kinshasa a Kikwit, tedy N1. Povodně plynoucí z velkých srážek tuto silnici znovu devastují. Úvěr na silnici, kterou ne a ne ani souvisle zpevnit a zase je od západní strany v otřesném stavu. Aby se zabránilo hlubšímu poškození, tak se musí nutně opravit.

Mezičasem, rozsáhlé audity oprav silnic napříč vícero regionů zase dopadlo katastrofálně. Peníze pryč a silnice někdy nedotčené.

Odráží to všechno i moje vícekrát uvedené závěry, souhrny, stavu a výhledu do budoucna.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Prezident země vyhlásil pro 2 východní provincie: Notrh Kiwu a a Ituri "stav obležení; state of siege. To značí, že vláda z Kongo-Kinshasa vyšle do těchto provincií více vojska, kteří budou postupovat jinak než doposud. S jediným cílem a sice potlačit krvavé násilí, které navíc zhoršuje dosavadní humanitární krizi, ve které se do začátku roku 2021 objevovalo spíše rabování, než-li krvavé útoky. Nad udržením pořádku asistuje celá řada států, jednotlivě, ale i v misích a taky mise OSN. Mj. se očekává i účast keňské armády.
DRK.JPG
DRK.JPG (40.04 KiB) Zobrazeno 11225 x
Ve východní části DRK působí více než 120 organizovaných militantních skupin, které postupně vznikají. Nejsilnější mají jádro z části Ugandy, která si ale dovedla s touto formou násilí snadněji poradit, ale je to taky Uganda, která na východě DRK staví silnice a má tam účastno více "mírových investicí", které mají ale za cíl usnadnit infrastrukturní spojení s armádou z Ugandy a okolí, které se snaží udržet stabilitu DRK, tedy východních částí DRK.

Opakoval bych se, ale právě region SV země je ohništěm epidemií eboly a rozsáhlé humanitární krize. Centrální vláda tady dlouhé roky nemá moc, jen lokální moc, částečně zajištěná správní centra. Celé to komplikuje taky špatné spojení se západní částí státu. Ani navzdory snahám západu a východu se nepovedlo vybudovat trvale sjízdnou zpevněnou silnici napříč DRK. I nadále se musí využívat nespočet říčních kanálů.

Buď se situace povede stabilizovat anebo hrozí v této části DRK již válečný konflikt. Uganda deklarovala již vícekrát, že ho udrží za svými hranicemi. Tamní prezident Museveni to nyní nemá snadné; část uganských vojsk je v Somálsku, další v Mosambiku, další na severu země u hranic s netabilním Jižním Súdánem a jakýkoliv větší konflikt na západě státu by mohl značit větší problém, než 30 let do minulosti. I proto se do udržení základní bezpečnosti ( = že nebudou civilisti umírat kdekoliv a kdykoliv, což vede k dalšímu šíření "vlády nepráva") zapojují místní africké síly včetně několika vyspělých zemí.

Zpráva mise MONUSCO z posledního období mapuje situaci: https://monusco.unmissions.org/sites/de ... onusco.pdf . Je nutno si uvědomit, že na misi OSN zde jde 1 ze 2 největších balíků peněz. Druhý jde na MINUSMA do Mali. V misi MONUSCO působí bezmála 20 tisíc členů bezpečnostních složek, tedy aby alespoň DRK držela pohromadě. :idea:


Prezident země inauguroval začátkem roku v hlavním městě novou MÚK: https://www.africanews.com/2021/01/01/r ... e-project/ Na odkazu je k nalezení video a informace.


Tady je aktualizovaný stav hlavních dopravních tras v zemi :arrow:

detail: https://reliefweb.int/sites/reliefweb.i ... 210212.pdf
Goma na východě země je městem, kterému se věnuji detailněji i na začátku vlákna. Jde o důležité město na východě země. Je mnoho důvodů, pro které mají východní oblasti lepší napojení na okolní svět, než hlavní město. Na druhou stranu v hlavním městě s okolím je situace nejlepší z hlediska bezpečnostního i životní úrovně.
Goma na východě země je městem, kterému se věnuji detailněji i na začátku vlákna. Jde o důležité město na východě země. Je mnoho důvodů, pro které mají východní oblasti lepší napojení na okolní svět, než hlavní město. Na druhou stranu v hlavním městě s okolím je situace nejlepší z hlediska bezpečnostního i životní úrovně.
1555988-cod_unhas_routes_a3p_20210212.png (216.17 KiB) Zobrazeno 11225 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Demokratická republika Kongo

Příspěvek od Diaľničiar »

Je to tak dávno, když probíhal výzkum dopadů lávy na silniční infrastrukturu ve městě Goma: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 574#p28574 a je to jen včera, co se sopka u tohoto města probudila.

Erupce sopky si tady v minulosti vyžádali již stovky obětí a desítky tisíc nemají kde bydlet. Obyvatelstvo města Goma proto prchalo pryč, ale po prohlídce letecké posádky z OSN se odhadovalo, že lávový proud směruje od města pryč, ale později se odhadlo, že naopak proud směruje znovu do centra města, nacož již vzhledem k mimořádnému zasedání v hlavním městě a tomu faktu, že ve městě Goma sídlí mise OSN - MONUSCO , se nařídila evakuace města. Po zkušenostech 2 dekády zpátky ale tisíce lidí stejně opouštělo město mnohem dřív. Dle posledních informací láva postupuje k letišti; nastal přesun/odlet techniky.

https://www.bfmtv.com/international/est ... 20286.html

https://www.bbc.com/news/world-africa-57215690

Goma je hlavním městem provincie North Kivu, žije zde kolem 700 tis obyvatel a nachází se na samotném východním okraji státu v asi polovině mezi severem a jihem. V minulosti sehrálo město důležitou roli, když zde našlo útočiště mnoho lidí z Rwandy a nyní to Rwanda částečně vrací zpátky. Není tady ale stále bezpečno a v posledních letech tady byla navíc epidemie eboly.

Je to právě město Goma, ke kterému Uganda z vlastní rozvojové pomoci chce postavit asfaltovou silnici: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 96#p227296 , https://en.wikipedia.org/wiki/Bunagana% ... 3Goma_Road

aktualizace vývoje: Láva se zastavila na okraji města Goma, ale v rámci vesnic v okolí zemřelo nejméně 15 osob a zničeno je min. 500 domů: https://www.theguardian.com/world/2021/ ... c-of-congo
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 3.11.2022 17:32:21, celkem upraveno 5 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Afrika“