Vzhledem k faktu, že web UNRA aktualizoval komplexně obsah, tak jsem pročetl celou tému a staré a nenahrazené odkazy jsem z příspěvků odstranil. Větší zásahy jsem do témy neudělal, i když jsem chtěl odstranit příspěvky s velikými obrázkami (nad 1MB), ale nakonec na vícero z nich odkazuji v jiných tématech a i tu, takže by v tom byl již jen zmatek.
Doplním, že projekt KJE tedy Kampala—Jinja Expressway se člení na 2 části: 77 km Kampala - Jinja a 18 km Kampala Southern Bypass. Celkem tedy 95 km silnice dálničního parametru. Náklady na výstavbu jsou 800 mil. USD a 250 mil. USD, tedy celkem kolem 1,1 mld. USD. Projekt je v souladu s Vizí 2040. Uganda připravuje do realizace vícero rychlostních tahů, nutno pročíst tému, seznam základních je na 1. straně.
Aktualizován je počet obyvatel v úvodním příspěvku vlákna.
Výroční zpráva Uganda National Roads Authority (UNRA) 2017 (2016/2017) publikovaná ke konci r. 2017
- zmenšenina mapy sítě státních silnic
červená barva = asfaltky - Snímka.JPG (127.68 KiB) Zobrazeno 25333 x
UNRA je příběh úspěšné proměny silniční sítě v rámci státu. Vznik se datuje do roku 2008, což je legislativní vznik. Vzniká něco jako určení státní silniční sítě o rozsahu 9.500 km. Předtím se 10 let přesouvala odpovědnost o stav páteřních silnic a i financování bylo různé a velmi nestabilní. V roce 2011 se zadefinoval rozsah na 20.000 km silnic I. třídy. UNRA si prošla i korupčními aférami, kdy ale nejvyšší vládní představitelé provádějí radikální změny; do vedení se dostává zkušená žena z oboru výběru daní s dosahem na mezinárodní finanční instituce. Obžalovaní jsou potrestaní a to docela tvrdě, vzhledem k africkým podmínkám. Prezident země je vysokým garantem pro prioritizaci silnic (+vzdělání a zemědělství) a všeho kolem. Je to právě prezident, který chce, aby Uganda byla propojená. Aby Kampala měla dosah na všechny regiony. A to se dá zajistit jen výstavbou silnic. Není to běh na krátké období, ale vytrvalostní běh, ale těžko zkoušaná Uganda s tím problém nemá. UNRA se dokázala vypořádat s novými prostorami jak na centrální úrovni, ale i budováním regionálních kapacit. Kdysi se nakoupila čínská technika, kterou nedávno nahradila vysoce kvalitní a ve velkém počtu japonská. UNRA dokázala zprovoznit lodní linky, investuje se do nových lodí a upgradují se najížděcí mola. Mnoho let se krvopotně investuje čas vícero evropských poradenských společností, aby nakonec mohlo vzniknout několik tisíc km kvalitních asfaltových silnic. K tomu pravidelná údržba dalších tisíců silnic s nezpevněným povrchem. K tomu nové dopravní značení, váhy na vážení nákladních vozidel, legislativa k výkupu pozemků, ale i technická k výstavbě nových mostů se životností 100 let. UNRA si vzala pod ochranná křídla i výstavbu dálniční sítě, již se 1. staví a letos se i odevzdá do provozu (Kampala - Entebbe). UNRA staví i 4-pruhové obchvaty (Kampala, Mbarara) a připravuje další rychlostní silnice a to třeba Kampala - Jinja. Staví se obrovské mosty a hlavně se stále budují zpevněné silnice a zlepšuje se kvalita prováděné údržby. Ugandské státní silnice, které jsou dnes zpevněné mají gabionové zdi, kvalitní i plastické dopravní značení na zemi, odvodňovací roury, ale i mnoho dalších vychytávek, které dnes k hlavním silnicím mají patřit. Je to proces, který nemá konce, ale UNRA za 10 let dokázala, že to jde, ale hlavně že to jde i v daném geografickém prostoru. Jde to kvalitně, jde to bez korupce a je zde nadšení mnoha lidí to dělat kvalitně. UNRA dnes zaměstnává stovky mladých VŠ a SŠ z vlastní země a je v mnoha činnostech plně soběstačná a to až tak, že dokázala i čínské společnosti vést k odpovědnosti za nekvalitu nebo opoždění prací a nebojí se přitom nespolehlivé společnosti dávat na seznam odmítaných firem do budoucnosti. Co píšu, to je zdokladováno zpětně.
Nyní sem dám několik aktualit, které tady ještě faktama napsané nejsou, ale jinak se nebudu opakovat, takže pouze něco z dané zprávy vyberu:
Stabilní Vize: Great Roads, Great User Experience "20,000 km of First Class Roads by 2025"
- U1.JPG (21.58 KiB) Zobrazeno 25333 x
Ne všechny silnice mají být zpevněné asfaltem nebo i jinak zpevněné, ale i nezpevněné mají mít takovou údržbu, že budou pohodlně sjízdné. V roce 2020 což je mezicíl má být zpevněno na 7.000 km silnic.
UNRA vyčerpala 100% přidělených peněz ze státního rozpočtu a 19% externích možností, což bylo způsobeno omeškáním přípravních prací.
UNRA plánovala zaměstnat 600 lidí, ale reálně se povedlo jen 547.
- U2.JPG (28.12 KiB) Zobrazeno 25333 x
- U3.JPG (47.61 KiB) Zobrazeno 25333 x
- U4.JPG (37.09 KiB) Zobrazeno 25333 x
Personální obsazenost dosáhla 89% z plánované struktury zaměstnanosti. Právě poslední rok se na tom zcela zásadně podílí.
- U5.JPG (56.26 KiB) Zobrazeno 25333 x
Státní silniční síť má rozsah 20.544 km. Z toho 4.257 km, tedy 1/5 je k létu 2017 zpevněná. UNRA provozuje 9 lodních linek a na státní silniční síti se nachází 519 hlavních objektů, což jsou hlavně mosty. Vzhledem k faktu, že se přistoupilo k cílu propojit regiony Ugandy zodpovědně, tak se 2x původní rozsah silnic a tedy ta nová výstavba bude na delší dobu, ale i tak je již 21% silniční sítě se zpevněným povrchem. Teď se objevují výmoly a jiné nerovnosti pro přetěžování nákladní dopravy, ale toto se začíná tvrdě postihovat (vysoké až likvidační pokuty, zabavení tovaru, nové váhy s online kamerami s 0% korupcí, bezpečnostní mobilní akce vážení atd.) a řešit.
Financování UNRA v období 2016/2017
*z celkových zdrojů směrovalo 5/6 na novou výstavbu a 1/6 na údržbu
*z výstavby se vyčerpalo 86% prostředků
*z údržby se vyčerpalo 81% prostředků
*přebytečné zdroje se dočerpají do konce roku 2017 vzhledem ke zvýšeným výdajům a i k vnitřnímu dluhu
Konkrétní projekty
*se zahraniční účastí
- U6.JPG (69.59 KiB) Zobrazeno 25333 x
*studie na upgrady a novou výstavbu se týkají dalších 27 projektů na celkem 3.324 km státních silnic (rozsah +1400 km oproti období 6 let zpátky)
- U7.JPG (83.69 KiB) Zobrazeno 25333 x
- U8.JPG (49.44 KiB) Zobrazeno 25333 x
- U9.JPG (56.71 KiB) Zobrazeno 25333 x
Stav silniční sítě
*ze zpevněné sítě silnic je v dobrém až výbornem stavu 80% (cil je 85%)
*z nezpevněné sítě je to pak 70% (cíl je 80%)
*v havarijním stavu bylo k 06/2017 asi 350 km zpevněných silnic a 4.072 km nezpevněných silnic
Od roku 2015 se na zpevněných silnicích obnovuje nad 50 km ročně.
Odevzdané silnice do provozu ve vlákně uvedené jsou. I když ne zdaleka všechny, ale tomu se detailněji věnovat nebudu.
Nutné změny a upgrade činností
*stanovit cílové zadlužování pro novou výstavbu
*stanovit celkové nutné pravidelné výdaje pro všechny činnosti
*zesílit vnitřní kapacity pro kontrolu procesů, kde může vznikat korupce
*zesílit strojní techniku pro lepší údržbu; stále má UNRA méně než 50% potřebné techniky, když se bere do úvahy celá její silniční síť
*dořešit zdroj financování pro zpevnění 2.000 km silnic, které se připravují, ale nejsou finančně kryté
Zdroj: UNRA
Dokončená jedna z mýtnic na rychlostní silnici Kampala - Entebbe: