Dle Vize 2040 (i tento dokument je ve vláknu) má být v tom roce 80% státních silnic zpevněných. Nyní to je 19% (4.000 km) a tak je nutno ještě zvýšit tempo. Angella Kanyima Kiryabwire, šéfka investičního oddělení UNRA řekla, že poslední veliké projekty dosahují až 1 roční opoždění se začátkem výstavby, než je v plánu UNRA. Prezident Museveni nařídil společnosti UNRA, aby navrhla další legislativní opatření proti zpomalování vládních programů. Angella Kanyima Kiryabwire zároveň uvedla, že projekt Kampala Flyover bude financován z rozvojové pomoci Japonska.
(projekt popsán opakovaně ve vláknu).
Vláda nyní realizuje 3 veliké projekty kolem hlavního města:
1. Rychlostní silnice Kampala - Entebbe
2. Dokončení Kampala, severní bypass v celé délce na plný profil
3. Zpevňování 200 km silnic + rozšiřování průtahů centrem
Vláda dále připravuje další 3 projekty do hlavního města a okolí:
1. Rychlostní silnice Kampala - Jinja (již je fáze tendru)
2. Kampala Flyover Projects (2016)
3. Kampala, výstavba jižního bypassu (datum později než rok 2016)
Angella Kanyima Kiryabwire dále ocenila, že EU a EIB zaměřuje cíl investiční rozvojové pomoci na financování Severního Dopravního Koridory (včetně bypassu ze severu Kampaly).
Dále, UNRA oznámila, že k 31.3.2015 je na rychlostní silnici Kampala - Entebbe stav výstavby ukončen na 35%.
Prezident Museveni oznámil, že Uganda nemůže stavět rychlostní silnice o moc rychleji (50 km RC K-E se bude stavět 2x déle, než by se dala vybudovat), protože není dostatek stavebních materiálů, i když investice do rozvoje průmyslu stavebních hmot a těžařských závodů se meziročně zvyšují o 15-20%.
Letos Uganda odevzdá do provozu dalších 1.000 km zpevněných státních silnic.
Angella Kanyima Kiryabwire dále informovala, že štěrkové silnice, které jsou v letech 2008-2012 odevzdány do užívání s označením státní silnice nejsou v dobré kondici a proto se 7.000 km štěrkových silnic komplexně zrenovuje během 3 let. UNRA na to ale nemá vlastní silničářskou techniku, protože cca. 500ks techniky na to nepostačuje a tak si tyto práce objedná od lokálních společností.
Plánovací komise UNRA dělá maximum pro to, aby se stavělo a opravovalo ve všech koutech Ugandy, včetně hraničních přechodů, přičemž celkové investice státu, PPP a lokálních orgánů do rozvoje silniční infrastruktury činí bezmála 2 mld. USD ročně.
UNRA nyní spravuje celkem 21.000 km silnic. Od roku 2008 to bylo 9.500, až od roku 2011 to bylo 21.000 km. Stát se přímo stará o 1/4 silnic v zemi, včetně téměř všech silnic v hlavním městě. Většina těchto silnic je celoročně sjízdná. Rozšíření o 11.500 km bylo rozhodující pro další zlepšení stavu silniční infrastruktury v zemi.
Největší dopravní problémy jsou v hlavním měste a okolí, reálně zde bydlí kolem 2 mil. lidí, což je samo o sobě obrovský nárůst za posledních několik let, ale hlavně sem dalších 0,35 mil. denně dojíždí za prací a studiem. I když má Uganda do 40 mil. lidí, 2. největší město nemá ani 0,2 mil. a spíše jsou další města rovnocenné v rozsahu 50-150 tis. obyvatel. I proto se rychlostní tahy budují kolem hlavního města a jenom tady, ale jinak se nejvíce silnic zpevňuje po celém státě a vzhledem k nezpevnění většiny silnic se budují mnoha deseti km vzdálenosti. A de facto jde o novou výstavbu v nových trasách a s vysokým stupněm technického provedění. Silnice mají definovanou šířku, odvodnění a kde tu i 2+1 dle terénu.
UNRA si na nejbližší roky definuje stále více prací, ale bude mít co dělat, aby naplnila očekávání Vize 2040. Za tímto strategickým dokumentem je prezident Museveni. Uganda investuje miliardy dolarů nejen do silnic, ale také do vodní energetiky a do školství a zemědělství.
1. rychlostní silnice, Kampala - Entebbe se staví formou PPP, ale ve skutečnosti to značí, že vláda na podstatnou část komunikace získala úvěr. Není to standardním koncesionáři, alespoň prozatím ne. Jednak na to není kupní sila obyvatelstva a ani dlouhodobá stabilita země. UNRA si ale klade za cíl jednou budovat i dálniční síť formou standardního PPP, až se zvýší životní úroveň obyvatelstva a ve městech mimo Kampaly bude žít více lidí. Prozatím je realita taková, že čím dále od hlavního města, tak na hlavních spojnicích mezi největšími městy jdou nové silnice, které ale zívají prázdnotou. Ale to je dnes. A pomalu se zaplňují.
Co se týče hlavního města, od roku 2004 se tam pomalu buduje BRT, ale provozovatel to nemá snadné a autobusů je stále málo a není dořešen bus pruh a další překážky. I tak je to ale veliký posun, z Kampaly mizí mikrobusy a nastupují autobusy. Po některých ulících třeba Entebbe se propraví přes 100.000 lidí za den.
UNRA za posledních 5 let investuje o 40% více zdrojů do lodních linek. Jsou nové linky, jak je popsáno v prvních příspěvcích ve vláknu, ale zároveň se kupují výkonnější kompy a lodě anebo se zvyšuje jejich počet, aby na opravu vytížených trasách byla doprava co nejplynulejší.
Ugandský státní dluh roste, ale je na úrovni cca. 30% HDP. Polovina z něho se použila na projekty do infrastruktury.Téměř 20% rozpočtu jsou příspěvky od donorů, které směrují do mnoho oblastí, ale objemově nejvíce do rozvoje silnic. Tato pomoc běží i nadále, kontroverzní zákon o homosexualitě byl prezidentem sice podepsán, ale upraven a zrušen byl trest smrti. Tím se Uganda pouze dostává mezi další státy, kde je tato orientace trestána. Dle vlády jde jen o boj s narůstem HIV/AIDS. V Ugandě začátkem 90. let 20. století žilo 56% lidí v chudobě, po 20 letech to bylo v roce 2005 "jen" 31%. V roce 2009 to bylo 25% a v roce 2012 necelých 20%. Co se týče příjmů obyvatelstva, tak v rámci celého subsaharského regionu je na tom Uganda velmi špatně, ale na druhou stranu obyvatelstvo je více gramotné a dožívá se více let. Nezaměstnanost je kolem 5%, ale nezaměstnanost v kategorii 18-30 let je až 60%. Největší chudoba (příjem do 1,25 USD za den) je mimo měst. Naopak ve městech jsou příjmy i 15x větší. Ve městech ale žije jen 15% obyvatel Ugandy. Vláda se tedy snaží odstraňovat chudobu za pomoci vlastních expertů (popsáno ve vláknu) a to nástrojem vzdělávání, ale krachuje to na nedostatku práce. Všichni nemohou zas bydlet v hlavním městě a aby to Uganda změnila za dalších 10 let
tak na to zas nemá dost peněz. Investice do zemědělství jsou logické, protože živí polovinu lidí mimo měst.
Závěrem snad řeknu: jde to, když se chce. Jsou země, třeba Demokratická republika Kongo, kde to nejde ani takhle.