Zimbabwe

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

zi-flag.gif
zi-flag.gif (1.95 KiB) Zobrazeno 26696 x
zi-map.gif
zi-map.gif (13.4 KiB) Zobrazeno 26696 x
Rozloha: cca. 390 000 km2
Počet obyvatel: cca. 14,5 mil.
Hlavní město: Harare (cca. 1,6 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.9.2020 18:51:21, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Silniční síť je dlouhá cca. 97 000 km. Asfaltových silnic je pouze cca. 18 250 km, betonových silnic je cca. 1 450 km. Ostatní silnice nejsou zpevněné. Celoročně sjízdné silnice jsou pouze v rozsahu cca. 25,1%.

Do příchodu vlády R. Mugabeho byla země relativně vyspělá, běžel projekt pokládky asfaltu ročně tempem přes 520 km. Dnes je problémem udržet v dobrém stavu jestvující asfaltové silnice. Mugabe ovšem zpevnil cca. 710 km silnic s betonem a v hlavním městě položil asfaltové silnice na předtím prašné v rozsahu cca. 52-62 km (rozcházejí se údaje o tom, co se přesně udělalo ve vládních štvrtích).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Oficiální vládní stránky:

http://www.zim.gov.zw/

Stát zápasí již léta s neuvěritelně vysokou inflací a odhaduje se, že až 80% obyvatel je bez práce. Ani to však nezabránilo prezidentovi Mugabemu, aby si uspořádal velkolepou oslavu v hodnotě přes 150 mil. USD. Na stát jsou uvalené různé sankce a obchodní embarga, ovšem mimo některých států v Africe, co alespoň trochu pomáhá udržet funkční infrastrukturu - dopravní, energetickou.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 10.3.2016 13:01:02, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy :arrow:

http://www.transcom.gov.zw/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuální situace v silniční síti v Zimbabwe (6.1.2010) :arrow:

Silnice v Zimbabwe jsou nejhorší v regionu Jižní Afriky. Všechny sousední státy se snaží investovat právě do silniční sítě, ale Zimbabwe nezvládá již ani samotní údržbu stávájících silnic. Všechny hlavní silniční tahy jsou plné výmolů, které sa stále zvětšují. Na silnicích zemřelo množství lidí, mezi jinými i manželka předsedu vlády Zimbabwe. Množství vidieckych silnic, které byli celoročně sjízdné jsou dnes úplně neprůjezdní a rolníci se musejí vracet k tahaným povozům.

Silnice v Zimbabwe jsou prakticky od roku 2000 totálně neudržované a zanedbávané. Znárodněním a opětovným přerozdelením půdy došlo i ke zničení doposud zpevněných vidieckych silnic. Stalo se, že soukromé cesty sloužící v komerčních zemědělských oblastech přešli do správy okresních správců obcí, které ale nedisponují možnostemi tyto cesty jakýmkoliv způsobem udržovat.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Zimbabwe National Roads Administration :arrow:

http://www.zinara.co.zw/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový cíl Ministerstva dopravy: dostat stav silniční sítě na světovou úroveň v roce 2020 :idea:

můj názor: pěkná vize za daného stavu :lol: ale nyní tedy očima prezidenta Mugabeho nová politika pro silnice:

*od roku 2000, kdy Zimbabwe udělalo pozemkovou reformu se Zimbabwe dostalo pod sankce, co zapříčinilo katastrofální stav silnic, a proto:

1. Vláda našla 16 mil. USD a zakoupila 80 graderů na silniční údržbu. 40 je již v zemi. Tím si zásadně polepší obyvatelé osad, protože 70% silnic je plně závislých od takovéto techniky, protože jsou to štěrkové nebo zcela nezpevněné silnice.

2. Vláda nalezla i 27 mil. USD na znovuvybudování silničních center pro údržbu (takže komunity polnohospodářů se neosvědčily).

3. Vláda rehabilituje 820 km silnice Plumtree - Mutar v celkových nákladech 207 mil. USD. Práce jsou ukončeny na 69% a již prvních 200 km je zcela nových v provozu. Finance jsou z Latinské Ameriky a na celé silnici se postupně montují mýtnice :idea:

První mýtnice se dostala do provozu v 04/2013 asi 16 km od města Bulawayo :arrow:
ntabazinduna toll plaza.jpg
ntabazinduna toll plaza.jpg (57.57 KiB) Zobrazeno 25214 x
Na tomto silničním tahu jich bude postupně až 9, aby si silnice na sebe vydělala.

Celý tah má 822 km a začíná na hranicích s Botswanou, pokračuje přes Plumtree, Bulawayo (na mapě v 1. příspěvku na jihu), Harare, Mutare s Mutare na hranicích s Mozambikem. 70% modernizace kryje státní agentura ZINARA a 30% soukromý sektor.

Za 1 měsíc tato brána vydělá 1,7 mil. USD. :idea:

Dále, 4. Zimbabwe zredukovalo svojí silniční síť na 87.000 km. Z nich je 8.000 km městských (ulice), 18.000 km státních a 61.000 km jsou ostatní. Na modernizaci všech tak, aby byly sjízdné je nutno vynaložit 2 mld. USD. Již v roce 2009 Světová banka označila stav silnic za katastrofální a jakožto i hlavní bariéru pro další rozvoj země, proto Zimbabwe přislo s 15 ročním plánem 2013-2027, Regional Infrastructure Development Master Plan Vision 2027, který obnáší investice nejen do silnic, aby se infrastruktura celé země posunula do mezinárodních standardů. Zimbabwe si uvědomuje tranzitní potenciál, a proto silniční plán, který je součástí tohoto se naplní již v roce 2020.

Takže i tak se to dá. Zcela zdegradovat vše, co jde, poté nalézt několik 10-sítek mil. USD pro nové investice a ze zcela standardních 1+1 silnic pouze udělat opravy a tvrdě je zpoplatnit. Lidé jásají, vládá má peníze pro další tahy a vše je "na oko" jak má být. :roll: Ale tak alespoň něco. 8-)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

V 07/2014 se zvedli ceny mýtného pro lehká vozidla o 100%, pro ostatní min. o 30%. K 31.8. se za rok zaplatilo na mýtném 15 mil. USD. To je ovšem částka, která nepostačuje na další práce v původním rozsahu. Počet mýtných bran se zvedá na 30.

Tolik krátká informace z vládních zdrojů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Takže, všech 9 mýtnic na výše zmíněné silnici je osazeno a za rok 2014 se tam celkem vybralo cca. 100 mil. USD. Silnice ještě není stále v požadovaném stavu, více tady: http://www.zinara.co.zw/index.php/proje ... are-mutare .

Vláda zároveň v prosinci 2014 ukončila opravy dalších 20 silnic. Je to bohužel bez jakékoliv km specifikace. Více zde: http://www.zinara.co.zw/index.php/publi ... fore-x-mas .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Cesta od prosperity k hladomoru a dani na AIDS: Zimbabwe

Zimbabwe by chtělo obnovit infrastrukturu formou PPP, o to ale nikdo nejeví zájem. V zemi totiž klesá životní úroveň a tudíž by za silnice neměl kdo pořádně platit a navíc je zde měnový chaos, vysoké dluhy a nejistota v legislativních stránkách. Zimbabwe ale bohužel přes své vysoké mandatórní výdaje (sahají až k 80%) nemá peníze ani na novou výstavbu ani na opravy dopravní infrastruktury. Stavebnictví za rok 2015 již vykázalo jen něco kolem 3% HDP a využívá asi 30% kapacit. Agentura Zinara, vládní instituce pro provoz hlavních silnic za mýto nemá sama již dostatek peněz na obnovu samotné silnice a původní plán, že se získají prostředky na opravy dalších silnic se nenaplňují jak si vláda stanovila. Zinara to dokázala, ale jen díky zadlužení a na splátky nyní směruje výnos z mýta. Dá se ale říct, že oproti železniční dopravě je ta silniční na tom přímo skvěle.

Dokud bude při moci Mugabe a jemu podobní, tak se situace nikdy v silniční infrastruktuře (a ekonomice) nezlepší. Ekonomika je ostatně na tom velmi špatně. Klesá výkonnost průmyslu (snížení za 15 let představuje pokles na HDP z 35% na 25%), stoupá nezaměstnanost a zadlužení a stát je zasažen přirodními katastrofami a okolní svět dává jen nepatrné mil. USD namísto miliard USD, protože pomoc se ani nedostane kam se dostat má. Humanitární pomoc dosahuje ročně částku kolem 30 mil. USD, zhruba tolik dostává Mugabe ročně na život kolem sebe ještě mimo úřadu, včetně oslav které pořádá.

Letos se katastrofální sucho navíc podepisuje i k nedostatku elektrické energie, které ještě více komplikuje průmysl. V zemědělství je rekordní neúroda, takže se bude muset dovézt reordní množství pšenice a kukuřice. Stoupá nezaměstnanost, která je formálně na úrovni 12%, neformálně v rozmezí 50% až 80%, celé HDP je na úrovni asi 14 mld. USD, meškají výplaty státním zaměstnancům. Příjmy státu jsou na úrovni 3 mld. USD, výdaje na 4 mld. USD, rozdíl se vykrývá vnucením poukážek místním komerčním bankám. Jen 1/10 rozpočtu směruje na kapitálové výdaje, tedy asi 400 mil. USD. Z celého rozpočtu směruje 20% na školství a 19% na bezpečnost, následuje zdravotnictví s 8%. Tedy jen asi 330 mil. USD. Důsledkem toho je katastrofální situace v oblasti prevence a léčby HIV/AIDS; nakaženo je již 12% populace (+2% oproti r. 2014). Lidé se dožívají v průměru již 57 let.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

V Zimbabwe denně zemřou na silnicích v průměru 3 lidi. V 04/2016 se zveřejnila statistika za rok 2015; 1.037 mrtvých za rok 2015. Vzhledem ke slabé motorizaci je to číslo obrovské. Běžně se stávají DN, při kterých zemře 12-15 lidí najednou. Počet mrtvých je i důsledkem velmi špatné zdravotní starostlivosti. Stav silniční sítě je zcela degradován, mnoho tisícovek km asfaltových silnic má takové výmoly, že lepší by bylo kdyby asfaltové nebyli. Mnoho i opravených silnic má znenazdání výmol hluboký i několik desítek cm, což je častá přičína těžkých DN. Výmoly na již opravených silnicích nejsou značené. Časté opravy se realizují již jen zasypávaním štěrkem. Vedlejším efektem je špatná dostupnost pro zásobování, špatně se cestuje těhotným ženám do nemocnic atd. atd. Prezident Mugabe to dává za vinu celému světu ve svých sáhodlouhých projevech k národu.

Faktem je, že Zimbabwe má problémy získat jakékoliv půjčky již nejen od komerčních bank, ale omezení uvalují i MMF a SB. O udělované koncese na provoz dalších silnic nikdo nejeví zájem. Nevyšel ani záměr udělení pro již státního provozovatele státní silnice pro podnik Zinara a že by si vzala další úvěr, za který by znovu další silnici opravila a postavila tam nové mýtnice. Nenašla se banka, která by takový úvěr dala. Zinara nyní splácí úvěr na opravenou silnici, ale výběr mýta nepostačuje na údržbu silnice.

Většina silniční sítě neviděla větší opravu vozovky více jak 30 let.

Letos ZINARA vyčlenila 1,7 mil. USD pro průzkum stavu silniční sítě, od roku 1999 se tak děje 2. krát v historii. Více: https://www.newsday.co.zw/2016/04/22/go ... ns-survey/ .

Dále, EU a USA se věnují i samotní jízdě: zcela se nedoporučuje jezdit v noci, protože nejsou vidět výmoly. Kromě toho místní jezdí často pod vlivem alkoholu, nedodržují základní pravidla silničního provozu. Jen v hlavním městě se stane 40 a více DN za noc. Policie vybírá pokuty kdekoliv chce, často i bezdůvodně. Při DN je nutno dbát na vlastní zdraví a mít k dispozicii ochranné pomůcky (rouška a latexové rukavice) vzhledem k vysokému výskytu HIV. Na silnicích dále absentuje značení, na mnoha místech ve městech není funkční osvětlení, po silnicích jde mnoho zvířat i chodců v tmavém oblečení. Na ulicích se běžně uprostřed křižovatek leccos prodává. Není radno zastavovat ve městech.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda podepsala smlouvu na dualizaci silničního koridoru S-J a to od hranic se Zambii (Chirundu, A1) přes Harare po hranice s JAR (Beitbridge, A4).
trasa S-J koridoru
trasa S-J koridoru
Snímka.PNG (275.61 KiB) Zobrazeno 23052 x
*celá trasa projde upgradem a zkrátí se na 897 km
*rozdělená je na 3 etapy: rekonstrukce stávající silnice a dostavba paralelních silnic a to: severní větev, jižní větev a samostatná etapa bude i nový ring road Harare
*tyto 3 etapy se zrealizují v rámci 5 sekcí
*celý projekt je v nákladech cca. 3 mld. USD
*první práce jsou za 984,2 mil. USD a začínají se v 03/2017
*celkem práce potrvají 10 let
*koncesi na provoz má rakouská společnost Geiger International a to na 25 let
*na celé trase se postaví 8 mýtnic a desítky nových mostů
*práce se provedou i díky podpoře rozvojové banky JAR
*místní firmy se budou na dodávkách prací podílet 40%
*práce zrealizuje China Harbour Engineering Company a budou trvat v tom prvním balíku 36 měsíců

Dalším projektem je upgrade tahu A8 mezi Beitbridge a Viktoriinimi vodopády včetně řešení pro 2. největší město v zemi, Bulawayo, ale prozatím je tento plán stále jen plánem.

http://www.zim.gov.zw/component/content ... eal-sealed

Ring Road Harare :arrow:

*bude v parametrech 4-pruhu
*délka 27,1 km
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

ZW opravdu výše opsaný projekt dokázalo pohnout dopředu, i když samozřejmě, že projekt je v omeškání:
Snímka.PNG
Snímka.PNG (21.48 KiB) Zobrazeno 22199 x
Ceremoniál zahájení dualizace se opravdu odehrál před nějakým týdnem. Blíží se volby a Mugabe se tak chce prý udělat hezčím. Projekt je pod silnou kritikou opozice a mnoha odborníků. Jednak se zvláštně přidělují jednotlivé sekce, jednak je na tomto tahu relativně nízký provoz (menší než před 15 lety). Je zde obava z čeho vlastně bude stát splácet za provoz, když silniční podnik Zinara sice má příjmy z mýta, ale splátí tím jiné úvěry jak jsem opsal v tématu. Jen asi 4% rozpočtu jdou na kapitálové výdaje, jinak jde většina mzdy a běžný chod. Celé HDP stagnuje, příjmy vlády z něj tvoří asi 1/3, rozpočet je poslední roky deficitní a stát dluží kolem 80% HDP. Problémem může být jak kapitál tak stavební materiály. Na zhotovení se může podílet čínská společnost. Ta rakouská provádí technické zajištění stavby a provedla technické studie.

články k projektu jak kritické tak z aktuálního vývoje:
http://zimbabwe-today.com/zimbabwe-pres ... n-project/
https://www.newsday.co.zw/2017/05/20/be ... n-parties/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2022 19:33:04, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Ve 2 příspěvcích výše jsem uvedl projekt, který nakonec skrachoval a koncesionář to vzdal. Projekt ale nevzdávají čínské firmy a Čína jako taková. Ta plánuje zahájit a v rozumném čase dokončit jednání o financování s tím, že by na projekt půjčila peníze. Rozpočet se stanovil na 693 mil. USD, tedy mnohem méně než předtím. Cílem je 4-pruh na trase se stavebními prácemi v rozsahu 3 let. Práce pak mají provést čínské, ale i místní firmy. Nyní probíhá šetření proč vůbec dostal koncesi někdo kdo to ani neumí, přičemž výstavba byla nasměrovaná pro někoho úplně jiného, ale to by bylo na dlouho. Důležité je, že projekt pokračuje dál. Již při ohlašování projektu i v souvislosti s tím, že jde o Zimbabwe byla pochybnost, zda se to někde nezasekne. Koncesionář to ale nakonec vzdal sám.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak jsem o 3 příspěvky výše psal k modernizaci tahu na 4-pruh, tak se odrazím od této mapy. Vláda se zaměřuje i na další důležitý tah a to od Beitbridge po Victoria Falls přes Bulawayo. Je vyhlášený tendr ve výši 350 mil. USD na upgrade na 4-pruh jedné části. Celá trasa má délku 785 km, na mnoha místech je ve špatném stavu, takže rekonstrukce se zaměřuje již i na rozšiřování silnice a výstavbu nových mostů.

Modernizační plány na rozšíření těchto 2 silničních tahů ze severu na jih jsou zajímavé tím, že se prozatím neuvažuje o rozšíření a modernizace mezi Harare a Bulawayo. Tedy že se nezaměřuje vláda na propojení mezi 2 největšími městy, ale reálně na tranzitní dopravu v napojení na vyspělejší sousední země s propojením vlastního NP. :idea: Harare je veliké město jako Praha, Bulawayo jako Bratislava.

Ten původní tah, o kterém jsem psal je stále v nedohlednu k realizaci. Původní zhotovitel od toho odstoupil a Čína na projekt nenabrala pro nejistý vývoj v zemi odvahu.

Obidva tahy jsou částečně zpoplatněné dle vzoru uvedeného v tématu. Převážně v úsecích s dobrým povrchem ale v parametrech 1+1. Výsledek vlády Mugabeho.

Změna režimu a vývoj v zemi: Mugabe již nevládne. Stávajícím prezidentem je viceprezident Mnangagwa. HDP poslední roky mírně vzrostlo, ale stále je velmi nízké. Stav infrastruktury je zanedbaný, mandatorní výdaje jsou vysoké a na jakékoliv kapitálové nezbývají zdroje. Zahraniční pomoc je omezená pro nesplácení dosavadních dluhů. Zimbabwe má šanci na lepší život, protože se tady nachází vícero zpracovatelských podniků i mírně rozvinutý průmysl, ale kvůli špatným reformám Mugabeho vlády jsou podniky ve špatném stavu. Stát bojuje i s HIV: nakaženo je již 14% obyvatelstva, i když se alespoň zajistil větší objem peněz i ze zahraniční pomoci pro léčbu nakažených. Začátkem roku stávající prezident schválil zdražení PHM, co má za následek vlny násilí obyvatelstva a ještě brutálnější zásahy bezpečnostních složek. Nový prezident slíbil koncem roku 2017 novou demokracii, ale v polovině ledna letošního roku tady desítky lidí zemřeli při potýčkách s policii. Prezident tuto situaci zlehčuje a v zahraničí popírá, takže tento stát je i nadále mimo jakéhokoliv dění. Aktivita je tady pak jen v opravdu základních funkcích pro výkon fungování státu a z hlediska hospodářství je aktivní báňský průmysl, kde jsou ale nevyhovující podmínky a mnoho baníků tady umírá.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Znovu se vrátím k mapě o pár příspěvků výše. Vláda se snaží kromě těch 2 S-J tahů zaměřit pozornost i na A5, tedy V-Z tah od hlavního města Harare po 2. největší Bulawayo, čímž by se mj. ty 2 S-J mohli spojit. :idea: Jde o 439 km silniční tah, který chce vláda vylepšit, ale posledních 20 let se o tom jen mluví. Plánuje se samozřejmě již dualizace, tedy 2 pruhy v každém směru jízdy. Plán je to hezký stejně jako 2 jiné. Na tomto tahu tady dávám záběr z google na mýtnici, jinak stav silnice je tady dobrý.

Ekonomická situace Zimbabwe dostala silniční infrastrukturu na kolena. Financování údržby je velmi nízké a reální stav hlavních tahů je asfalt plný výmolů. Zcela nečekaných jam i o hloubce 40 cm, které hlavně v noci způsobují i smrtelné kolize s chodcemi.

To znamená, že jsou tady plány pro realizaci cca. 2.150 km dualizovaných 4-pruhových silnic. Ovšem ve stávající situaci jsou tady jen desítky km v rámci městských tahů a jakožto celé tahy jsou všechny v degradovaném stavu i v samotném asfaltovém povrchu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Konečně startují práce na A4 Harare - Beitbridge. 1. fázi zrealizuje 5 místních firem. Upgrade 2- pruhové silnice bude postupovat následovně: zcela se musí vybrat silniční lůžko, postavit jej nanovo. A poté se zahájí výstavba paralelní silnice, takže proběhne ta tzv. dualizace tahu. Prozatím se to týká 20 km sekce, celkem 5 takových sekcí, takže celkem 100 km rozděleno do 4 balíků. Vláda na to uvolnila 150 mil. USD. Jde o firmy: Bitumen World, Fossil Contractors, Exodus Company, Masimba Construction, Tensor Systems. Během stavebních prací se dá očekávat i dopravní chaos, protože se budují jen opravdu náhradní paralelní komunikace; stejný postup v 1/2 Afriky.

Celý tah je dlouhý 582 km. Silnice je základní hospodářská tepna. Od ní závisí tranzit napojený na JAR. Dekády se do ní neinvestovalo. Výtluky se často opravovali formou zasypávání, tedy jako kdyby nic. Tranzit jí de facto zdevastoval nadobro. Bezpečnost provozu obzvlásť v noci byla katastrofální i pro samotné řidiče. Stávalo se tady mnoho fatálních DN, i mezi nákladními vozidly s autobusy. Přestavba tohoto tahu je nezbytná a přinese nepochybně stimul pro další rozvoj. Klesne i počet mrtvých při DN.

Hospodářský úpadek Zimbabwe je tak katastrofální, že stát neumí opravovat ani opravdu nejdůležitější silnice v zemi. Pro neochotu a nedůvěru v stabilitu politického režimu nakonec z každé ohlášené realizace každý ustoupil.

Vláda počítá, že na celou silnici uvolní postupně až 600 mil. USD.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě upřímím pozornost i na již rozběhnuté práce v rámci dualizace (rovněž v tématu zmíněného) tahu Harare - Bulawayo, tady je záběr na dualizaci úseku sekce Norton, most nad železniční tratí:
EIX_xw6X0AA--Ns.jpg
EIX_xw6X0AA--Ns.jpg (171.41 KiB) Zobrazeno 13341 x
Prozatím, vláda na podzim vyčlenila pro celý stát kolem 460 mil. USD. Dalších 40 mil. USD poskytla ZINARA, která vybírá mýto, viz výše v tématu. Tedy kolem 0,5 mld. USD na veškeré silniční práce.

Rok 2019 je z hledisak rozpočtu resuscitačním, jak to tady nazývá politická elita. Pro rok 2020 se hledají zdroje na pokračování reforem, peníze pro farmáře na modernizaci sektoru a na dopravu.

náčrt rozpočtu: https://allafrica.com/stories/201911220111.html

Dopravní investice závislé i od zahraniční pomoci a teprve od skutečného plnění plánů pro rok 2020. Prozatím je to takto:

Road Development Programme, 2020 :arrow:

*vznik existence programu v roce 2018
*dualizace a upgrade Harare-Beitbridge Road, 1 mld. USD
*upgrade silnic určených pro delší trasy (hlavní tahy), 1,2 mld. USD
*rehabilitace a údržba lokálních silnic, 120 mil. USD
*místní silniční úřady budou mít finance ze ZINARA, 510,8 mil. USD

Tak snad se to alespoň takto udrží.

Vláda mj. podpoří 540 mil. USD i MHD. Především pak nákup autobusů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Proběhl jsem tohle téma, aktualizoval základní údaje a hlavní vládní linky fungují. Jakákoliv úprava je zaznamenána, akorát smazaný příspěvek pro neaktuální odkazy na záběry je pryč bez náhrady.

Zimbabwe po dlouhém období vlády neschopného člověka se začíná vracet na politickou a ekonomickou mapu světa, s čím souvisí i rozvoj dopravní infrastruktury.

Tady je snad to nejdůležitější a sice projekt Beitbridge (dualizace tahu napříč státem):



Je to maximální priorita vlády. Směrují sem ohromující peníze ve srovnání se stavem doposud, takže se konečně zakoplo, zahájila renovace stávající silnice a dostavba na 4- pruhy. Megaprojekt a pro tenhle stát až luxus, přitom se vše realizuje moderními technologiemi. Samozřejmě, díky tomu vzniká stavební zázemí a po dostavbě se bude dát napojit kus dalšího území moderními silnicemi na tento tah.



Dopravní infrastruktura se realizuje díky "mobilizaci zdrojů vlády", aby Zimbabwe doběhlo skluz v rozvoji a aby nebylo vynecháno na mapě světa v čase, kdy zbytek států staví taky by se to mohlo stát. Již nyní hrozí obejítí Zimbabwe na trase Zambie - Botswana jakmile se dostaví most Kazungula a ten finišuje, takže Zimbabwe musí povstát z popela a musí zapojit vše co lze.

Stát mj. obnovil funkci národního železničního přepravce.

80% tovaru a lidí se přepravuje po silnicích. Silniční síť je tvořená ze 70% regionálními a zemědělskými. Hlavní státní silniční síť byla vystavěná v letech 1960 až 1975 se životností na 20 let, čímž se pak dosáhlo, že za poslední dekády prakticky celá degradovala. Úpadek se povedlo zastavit až se zpoplatněním hlavních tahů pro nákladní dopravu, aby se alespoň zahájila pravidelná údržba. Výstavba, přestavby na 4-pruhy formou dualizací se dlouho ani neuvažovala, protože upadl celý segment stavebnictví. Stav zpevněných silnic ve městech má stejný problém. Často se jedná o polorozpadlé silnice ve velmi špatném stavu co se týče sjízdnosti jsou na tom hůř než ty nezpevněné.

Obrat v tomto vývoji nastal poslední roky. Právě díky vnitřní realokaci zdrojů a co nejvíce peněz se začíná vkládat do silničního stavitelství. Jde o to, aby to pár let vydrželo. A aby se udržela kvalita prováděných stavebních prací.

Zimbabwe, silniční síť:
Z5.JPG
Z5.JPG (106.83 KiB) Zobrazeno 9361 x
Zimbabwe, železniční síť:
Z11.JPG
Z11.JPG (69.12 KiB) Zobrazeno 9361 x
Na rozdíl od mnoha afrických států má Zimbabwe na pohled hustou železniční síť. Ovšem tak jak v mnoha je problémem jejich rozpadlý stav. Železnice se začínají stavět na začátku let 1900. Ještě koncem 1980 pracovalo na železnicích kolem 17000 lidí, ale dnes je to kolem 5000. Ohromný úpadek pak završilo rozkrádání infrastruktury vlastním obyvatelstvem. Vlaky se dnes lokálně využívají třeba ve městech jako naše MHD, z jedné strany na druhou. A to taky pro ten fakt, že ještě v zastavaných oblastech byla větší možnost kontroly. Státní dráhy se dnes starají o asi 3000 km tratí. Zajišťuje se tak základní spojení na vícero okolních států, ale detailně to rozepisovat nejdu. V roce 1998 se přepravilo na 18 mil. t nákladu, v roce 2015 již jen 4 mil. t. Železniční podnik by potřeboval finanční injekce na obnovu lokomotiv, vagonů a investice do signalizace a lepší údržby. Problémem v minulosti, který značně urychlil rozpad funkčnosti železnice byl stav, ve kterém vypadávala elektrická energie a nafta se musela dovážet. Takže provoz jednoduše upadl. Tak, jak všechno za vlády Mugabeho.

Dualizace probíhá i na tahu Harare - Mutare (hranice s Mosambikem):



před Mutare 4-pruh je:




Tady je souhrn co všechno se dualizuje, částečně tedy jen v etapách, ale s horizontem 2030:

https://www.hararepost.co.zw/en/the-new ... rogressing

Pokud to tempo vydrží, tak Zimbabwe bude mít prakticky na všechny směry dualizované silnice ve 4- pruhu. :ok: Na to, že se tady prakticky nic nedělalo je ten obrat opravdu hezkej. :!:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 23.4.2021 19:38:34, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

V oblasti Bikita v západním Zimbabwe, nedaleko hranic s Mosambikem, se opraví silnice. Celkem ve 3 fázích a to v nákladech 45 mil. USD. Rozpočet je včetně nakoupení potřebného vybavení pro realizaci prací.

Opraví se celkem 365 km silnic v rámci propojení vesnic. Povrch se upraví jen zde: 65 km mezi Nandi a Matsvange, 59 km mezi Chikuku a Makuvaza a 26 km mezi Silveria a Bikitas. Projekt je rozdělen na 3 části: 23, 15 a 5 mil. USD.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

10 trvají přípravy upgradu silnice mezi Plumtree a Mutare a nic z toho. Již v roce 2011 se měla zahájit hlavní výstavba. Až nyní na projekt získal stát úvěr od Development Bank of Southern Africa ve výši 206 mil. USD a tak může investor Zimbabwe National Road Administration (Zinara) posunout projekt blíže k realizaci. Mapa pro představu:
nevím, který variant se bude realizovat
nevím, který variant se bude realizovat
Zim.JPG (76.44 KiB) Zobrazeno 7638 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Jaký je skutečný rozsah zkapacitněné silniční sítě v celém Zimbabwe a jaký skutečný rozsah se staví, tak to jsem prozatím nedohledal, protože vládní zdroje se liší a v zemi od asi 05/2022 dopravní krize pro ceny nafty a situaci ve světě týkající se základních potravin pro válku na Ukrajině.

Spíš koncem desetiletí se bude dát mluvit o dokončení 1000 km dualizovaných silnic napříč celou zemi. Se všemi plány to pak vypadá na 2,5x rozsah. Do té doby bude úspěch, když se povede udržet v dobré kondici tu základní primární síť silnic.

Zimbabwe v roce 2018 vypracovalo Vizi 2030: http://www.zim.gov.zw/index.php/en/gove ... ision-2030 , kde se věnuje i dualizacím silnic, ale pouze v jednom všeobecním odseku a sice, že je bude v rámci mezinárodních hlavních tras budovat a stejně tak obchvaty kolem měst.

Světová banka právě v 10/2022 konstatovala, že: Dosažení vize Zimbabwe do roku 2030 bude vyžadovat výrazné zrychlení růstu produktivity: https://www.worldbank.org/en/news/press ... ity-growth .

Ta dualizace státních silnic v rámci mezinárodních tahů se ale uskutečňuje tak jak jsem to ve fóru uvedl. Posunul se sice datum výstavby a tím i zhotovení, ale je to realita a v širším spektru, než je ve fóru zachyceno. Tempo realizace ale neodpovídá zahájeným pracím, což je možná hlavní komplikací.

https://exodusandcompany.com/harare-mas ... idge-road/

Stát úspěšně vybírá mýto na těchto silnicích. Navíc je letos zmodernizoval. Všechny hlavní mýtnice jsou zmodernizované jak do plochy a obslužnosti, tak i systémově elektronizací.

Kromě dualizace se uplatňuje i model rekonstrukce a vznik 2+1 pruhu s pozdějším dokončením na dualizaci. Všemožné formy, protože tím, že se oddaluje 4- pruh, který byl ale ohlášen, tak se degradují rychle i původní hlavní tahy. Ty se používají pro výstavbu, takže jsou zatížené až moc.

video z realizace/provozu S-J tahu:





Z hlediska silniční sítě je tady aktualizace základních dat, protože značná část "díky" Mugabemu degradovala:

Vyjma ulice a silnice ve městech je tady 76 240 km silnic. Z tohoto počtu je skoro 10 tisíc km se zpevněným povrchem. O hlavní tahy se stará administrativa ZINARA. Ta vybírá mýto, ta získává peníze za přejezd po mostech, po obchvatech a stejně tak má příjem z prodeje PHM. Ta si bere i úvěry na modernizaci silnic, na které zase umístňuje mýtnice. Tento model se tady udržel, stát je zároveň koncesionářem, akorát tedy nejdříve musela silniční síť značně degradovat a platí se tady i za 1+1 silnice a mosty.

Toto je hlavní silniční síť. Dlouhodobý plán zní, že všechny budou dualizované. Považujme to za asi takovou realitu jako, že Slovensko bude mít v blízké době 1600-1800 km 4- pruhů. (ale také to plánuje)
2x.JPG
2x.JPG (92.16 KiB) Zobrazeno 2256 x
Základní dopravní koridory: (plán prvních dualizací silnic)

Beitbridge - Harare
Beitbridge - Bulawayo
Beitbridge - Mutare
Mutare - Harare
Plumtree - Bulawayo
Plumtree - Harare
Chirundu - Harare
Harare - Nyamapanda

Mosty vybudované v primární silniční síti jsou plně provozuschopné po celý rok.

Širší klasifikace silniční sítě: Je zde celkem, včetně průtahů ve městech 88 000 km silnic, ze kterých je 17,5 tis. km zpevněno. Primární síť silnic z tohoto počtu tvoří 5%. Těchto 5% přenáší nejvyšší podíl nákladní přepravy v zemi. Zároveň činí asi 1/2 hlavní zpevněné silniční sítě, resp. 1/4 z celé zpevněné silniční sítě v zemi.

Stát zachraňuje povrchy státních silnic. Ačkoliv má širší působnost, tak si je nutno uvědomit, že všechno co je mimo koridorů a primární silniční sítě, tak je ve špatném stavu: v roce 2005 bylo jen 10% městských silnic v dobrém stavu. Až 70% silniční sítě má po životnosti a nedostalo nový povrch. To způsobuje katastrofální situace: od dopravní nehodovosti po pomalou jízdu za drahé peníze, špatná mobilita a špatné zásobování.

Zimbabwe se snaží učinit ze svojeho území logistický koridor a vzhledem k terénu má na to nejlepší předpoklady. Zase na druhou stranu, schátralý průmysl stavebních hmot a dopravních prostředků způsobil, že i dualizace ze severu na jih několikrát nevyšla dle představ. Lokální společnosti totiž neplní puvodní dohody. I proto se musel sám stát ujmout části prací a nenechat vše jen na koncesionářích. Stát tím mj. dává najevo, že tyto investice se vrátí zpátky.

Ring Road Harare. Původní idea byla o délce 27 km. Nakonec to bude 59 km. Ale jde o vysvětlení, že se jedná o lepší napojení města. Zároveň bylo v plánu, že obchvat bude zdarma, ale nakonec zdarma nebude. Jenom na něm bude na rozdíl od větví na sever a jih mnohem více mýtnic na kratší vzdálenosti právě díky těm přivaděčům, takže i lokální provoz tady bude platit, ale dle toho kudy pojede. Vláda to zdůvodňuje tím, že za něco se ten obchvat musí udržovat a není správné, aby bohatý region Harare za takovou komunikaci neplatil. Stát slibuje, že všechny prostředky navíc se dostanou do silniční sítě hlavního města.

Na hranicích s Mosambikem se staví most Ruenya. Ten most tam byl, ale v roce 2013 ho vzal cyklon. V 10/2022 byl stav realizace v 70% plnění. Nyní by se to již stát nemělo, protože se staví skutečný odolný most:
Obrázek

Harare - Masvingo - Beitbridge je patrně nejvíce souvislý zmodernizovaný tah v délce asi 260 km, ale z velké části "jen" jako 2+1 pruh; celý tento jižní úsek S-J tahu je dlouhý jednou tolik.

Obrázek

I pokud se podíváme na projekty Světové banky, tak ona sem směruje podporu pro několik úseků silnic dlouhých několik desítek km, ale jde o úseky, které zlepšují napojení regionů na hlavní tahy. A to třeba pro zlepšení vzdělání, tedy zajištění dostupnosti škol. :ok:

Japonská agentura JICA má projekty k podpoře S-J dopravního koridoru a právě v tomto měsíci se podepsala smlouva o podpoře jedné části o délce asi 8 km na severní větve od hlavního města s dobou výstavby v dalších letech:
  • October 6, 2022Signing of Grant Agreement with Zimbabwe: Promoting regional integration along the North-South Corridor through road improvements.
    On October 6 2022, the Japan International Cooperation Agency (JICA) signed a grant agreement with the Government of the Republic of Zimbabwe in Harare, to provide a grant aid of up to 97 million yen (approximately USD 700,000) for the Project for the Road Improvement of the Northern part of the North-South Corridor (Phase 2) (Detailed Design). The main construction Grant Agreement will be signed next year.

    The objectives of the project are to reduce accidents, relieve traffic congestion and shorten travel time by constructing climbing lanes and widening sharp curve points in the northern part of the North-South Corridor, thereby contributing to the further utilization and smooth logistics in the North-South Corridor. It will also provide technical assistance for traffic safety and road design and maintenance.

    Phase 1 of the project commenced in July 2019 and was completed in May 2021. The project was implemented by the Ministry of Transport and Infrastructural Development with Japanese contractors and engineers and by the use of Japanese technology. Phase 1 Grant Aid provided up to 14 million United States Dollars which improved a 6.5km stretch between Makuti and Chirundu.

    Now, phase 2 is about to be commence and it will target about 7.8km following the section covered in phase 1.
https://www.jica.go.jp/zimbabwe/english ... 21006.html

Je si nutno uvědomit, že dosavadní zájem Číny odstrašil ostatní. Čína ale nenaplnila původní sliby i pro selhání místních firem. A jak jsem uvedl, tak sám stát má co dělat, aby udržel v provozu kostru. Velkolepý projekt ale trvá a je zakomponovaný ve všech dokumentech vlády.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Do provozu se odevzdal 10 km úsek R1 mezi Masvingo a Gokomere Mission jakožto dualizace silnice. Je v parametrech 4- pruhu. R1 je nové značení pro A4 (Harare - Beitbridge Highway).

https://www.herald.co.zw/10km-of-masvin ... o-traffic/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zimbabwe

Příspěvek od Diaľničiar »

Restart megaprojektu: Probíhá výběrové řízení na dualizaci silnice v Zimbabwe

V Zimbabwe probíhá nabídkové řízení na velký dálniční projekt. Projekt v hodnotě 2,7 miliardy USD povede k výstavbě nového dálničního spojení spojujícího Beitbridge, Harare a Chirundu. Práce na trase A4 byly provedeny již dříve, ale zastavily se z mnoha důvodů, včetně nedostatku finančních prostředků. Cílem je rozšířit a zlepšit trasu tak, aby se zvýšila její kapacita a také zvýšila bezpečnost pro řidiče. Po dokončení bude mít dva jízdní pruhy v obou směrech a také centrální vyhrazení, čímž se minimalizuje riziko čelní srážky.

Beitbridge leží na hranici se sousední Jihoafrickou republikou, zatímco Chirundu je na severu země, na hranici se Zambií. Nová zpoplatněná dálnice poskytne Zimbabwe klíčové spojení, zlepší dopravu do hlavního města Harare a zpět a poskytne klíčové mezinárodní spojení, které pomůže obchodu a podpoří ekonomiku země, která se potýká s problémy. Úsek mezi Beitbridge a Harare bude měřit zhruba 570 km a bude obsahovat osm mýtných míst.

Projekt má pohnutou historii. Zakázka na dílo byla již dříve zadána evropské společnosti, která, jak se ukázalo, má minimální zkušenosti se stavebními pracemi. Balíček prací byl následně firmě stažen s dotazy, proč byl vůbec oceněn.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Afrika“