Gabon

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

1.PNG
1.PNG (593 bajtů) Zobrazeno 22573 x
2.PNG
2.PNG (48.37 KiB) Zobrazeno 22573 x
Rozloha: cca. 267 000 km2
Počet obyvatel: cca. 2,2 mil.
Hlavní město: Libreville (cca. 1/3 obyvatel státu)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 22:36:20, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Gabon je populačně velmi malá republika a vzhledem na africké poměry zcela zanedbatelná, ale vlastnictvím ropy (která vydrží při současné těžbě ještě minimálně 20 let) více jak zajímavá. Vládní výdaje činili v roce 2014 asi 4,5 mld. €. Absolutní top priorita kapitálových výdajů je dopravní infrastruktura a to především silniční infrastruktura. Směrují na ní miliardy USD. Velmi silné zastupení zde mají americké společnosti (po nich evropské a to pak v návaznosti na historii hlavně z Francie a pak i čínské) a to jak v těžbě tak i ve výstavbě nových projektů. Staví se jak silnice tak letiště, školy, nemocnice atd. Staví se hlubokomořský přístav. Část projektů se realizuje i v rámci off-setových programů na základě těžebních licencí. V zemi je nejen ropa, ale i manganová ruda, zlato atd. Průmysl se podílí na HDP až 60%.

Technickým poradcem pro rozvoj projektů je americká společnost Bechtel. Ta vypracovala masterplan za 25 mld. USD: http://www.bechtel.com/projects/gabon-n ... structure/ .

V současnosti vládne v zemi od roku 2009 Ali Bongo Ondimba, syn ex prezidenta Omara Bongo Ondimby, který vládl v zemi od roku 1967.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo infrastruktury, veřejných prací a regionálního rozvoje :arrow:

http://www.equipement.gouv.ga/
nový odkaz: http://www.infrastructures.gouv.ga/

Ministerstvo dopravy :arrow:

http://www.transports.gouv.ga/
Snímka.PNG
Snímka.PNG (364.58 KiB) Zobrazeno 22571 x
V zemi bylo před 10 lety asi 9.200 km silnic, z čeho jen 1.100 km disponovalo zpevněným povrchem a ještě i tyto měli špatné odvodnění a pod. To se jen poslední roky radikálně mění. Silniční síť se vylepšuje jak novým zpevňováním, tak se staví i zcela nové silnice. Vzhledem k rozloze země a počtu obyvatel se zásadně investuje do nových letišť. Priorita pro období 2012 - 2016 je dostat se na cíl: 3.600 km kvalitních zpevněných silnic. Tato silniční síť má zvládat 80% vnitrostátní dopravy. Cíle pro rok 2016 se blíží naplnění. Kromě ovšem zpevňování se od roku 2017 do roku 2025 má postavit 2.500 km nových silnic.

V roce 2013 se mj. začala výstavba 100 mostů pro pěší ponad státní silnice, aby se snížil počet DN a mrtvých/zraněných na silnicích.

Práce se plnili na 100% až do roku 2014. V roce 2015 nastala první revize pro snížení cen ropy, rozpočet se snížil o desítky mil. USD i pro silniční infrastrukturu. Je otázní jak bude vláda financovat novou výstavbu nebo tedy v jakém rozsahu, ale na některé projekty se zaměřím v dalších příspěvcích.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 10.5.2017 19:54:14, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Postupně se zde vyformovala agentura ANGTI (Agence nationale des grands travaux et des infrastructures) :arrow:

https://www.facebook.com/AgenceNational ... dsTravaux/

Nahradila ANGT (Agence nationale des grands travaux). Kromě toho se ale do ANGTI začlenil i fond Fonds routier. Důvodem pro tyto reorganizační změny byla přílišná rozdrobenost kompetencí a cílů a různá další podezření s manipulací některých zakázek. Historie fondu sahá do roku 1993, reorganizace do ANGTI proběhla v roce 2015.

ANGTI je odpovědná za výstavbu a dohled nad procesem výstavby základní národní infrastruktury a tedy i silniční infrastruktury. Spadají pod ní ale nejen silnice (jejich zpevňování a výstavba nových), ale také energetické projekty, stadiony a další speciální budovy veřejné správy.

Silniční rozvoj směruje na trans- tahy napříč Gabonem a speciálně i do oblasti hlavního města Libreville, kde se staví nové ulice (výstavba nových silnic, kanalizace atd.). Progres realizace je za poslední 4 roky opravdu enormní.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 22:54:04, celkem upraveno 3 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Čínská společnost tady realizuje jeden z mega projektů: route Port-Gentil-Omboué :arrow:

*jedná se o výstavbu nové silnice na západním pobřeží asi 22 km jižně od Port-Gentil od hlavního města Libreville podél pobřeží až do Omboué
*na této silnici se musí postavit 2 dlouhé mosty: první na řece Ogooué dlouhý 4.707m a druhý na laguně Nkomi dlouhý 4.577m
*stavba se připravovala řadu let, když v roce 2013 se ohlásila výstavba, která se reálně začala až v létě 2014 a silnice se do provozu dostane po 5 letech tedy v roce 2019
*na stavbě našlo práci 2.000 místních lidí a 500 pracovníků pochází z Číny

vizualizace:



video ze stavby:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Hlavní město Libreville:

Libreville si takhle představuje páteřní silnice a na konci je i mapa s PK5 - PK12:



Vizualizace dálnice PK5 - PK12:
Snímka3.PNG
Snímka3.PNG (386.98 KiB) Zobrazeno 22506 x
Snímka4.PNG
Snímka4.PNG (412.17 KiB) Zobrazeno 22506 x
V souvislosti s tím, že Gabon je hostitelská země 2017 Africa Cup se nejen staví stadiony, ale v lednu letošního roku schválila Rozvojová banka střední Afriky (BDEAC) úvěr ve výšce 75,6 mld. FCFA na realizaci dálnice v hlavním městě. To bylo v propočtu přes 210 mil. USD. Je to z důvodu, že Gabon investuje obrovské částky na všechny strany a pro nízké ceny ropy nemá již další volné zdroje na tuto stavbu, bez které by se ale tato soutěž zaobešla jen velmi těžko. Dálnice se již formuje, propojí zóny Libreville PK5 a PK12, bude 6,5 km dlouhá a bude mít 4-pruhy. Zlepší se vstup do města až po zónu Nkok, kde sídlí vícero větších společností. Dálnice by se bez této finanční injekce nestačila do roku 2017 dobudovat.

COLAS prováděl zemní práce, v dalších etapách ve stejný čas ale již i asfaltoval:
z 04/2016
z 04/2016
1.PNG (1.45 MiB) Zobrazeno 22511 x
z 04/2016
z 04/2016
2.PNG (1.53 MiB) Zobrazeno 22511 x
Jde o proměnu státní silnice 1, tedy RN1 na dálnici v parametrech 2x2 tak, aby zvládala provoz 25.000 vozidel, které zde budou. V roce 2013 tam byl provoz 19.000 vozidel a pro rok 2037 studie mluví o 35.000 vozidlech, takže kapacita RN1 začínala nepostačovat a jakýkoliv vývoj stavěl již do pozoru další rozvoj města. Dálnice bude ve výsledku velmi moderní se všemi dostupnými systémami pro zajištění bezpečnosti provozu. Ostatně cena odpovídá.

COLAS má v Gabonu velmi silné postavení, protože se třeba podílí i na zásadní renovaci dalších úseků na RN1 a v hlavním městě také buduje stadion s okolím. V zemi je více jak 10 let a mj. se věnuje i poskytování kvalitní zdravotní starostlivosti nejen pro zaměstnance, ale i jejich rodiny.

Letiště v hlavním městě je s městem spojené 4-pruhem, ovšem s úrovňovými křižovatkami, ale i tak již po renovacích:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Základní silniční síť:
ob_93e2e4_ob-663b50-carte-reseau-routier-nationa.jpg
ob_93e2e4_ob-663b50-carte-reseau-routier-nationa.jpg (203.09 KiB) Zobrazeno 22437 x
Jak jsem již napsal, tak platí, že se postupně asfaltují stovky km úseků s cílem mít 40% asfaltovaných a 60% štěrkových silnic s celoročním sjízdním stavem tak, aby byla každá provincie dostupná po silnici. Tento cíl se blíží ke svému cíli. Teoreticky je to velmi odvážné to takhle řešit, když reálně 1/2 obyvatel žije v hlavním městě a další % kolem něj. Gabon má tu smůlu, že je v prostoru, kde není zrovna snadný terén. Není to pouštní charakter, takže je zde jak náročné postavit silnice, tak je ale i udržovat. V návaznosti na své sousedy je to lepší v tom, že Rovníková Guinea investuje obří částky i do dálnic napříč pevnivnou, co je zde již popsané (v rámci fóra) a stejně tak probíhají masivní investice v sousedním Kongu. Nezdá se to, ale třeba v roce 2020 bude zcela reální projíždět po asfaltových silnicích v celém tomto prostoru.

Základní státní silnice jsou vymezené v rámci těchto tahů:

RN = Route (silnice) Nationale (státní)

RN1 : Libreville – Kougouleu – Bifoun – Lambaréné – Mouila – Ndendé – (République du Congo)
RN2 : Bifoun – Alémbe – Viate – Mitzic – Bibasse – Oyem – Bitam – Eboro – (Cameroun)
RN3 : Alémbé – Kazamabika – Lastourville – Moanda – Franceville
RN4 : Viate – Ekonlong – Makokou – Mékambo
RN5 : Kougouleu – Bibasse
RN6 : Mayumba – Tchibanga – Ndendé – Koulamoutou – Lastoursville

Bohužel ještě v roce 2015 se nalezli i takové úseky, jaký zde zobrazím (stejné jako v Ugandě, Kongu, DRK atd. atd.):
Snímka.PNG
Snímka.PNG (438.95 KiB) Zobrazeno 22437 x
Jak to ti řidiči nákladních aut dělají v těchto státech, protože tohle se opravdu na naší planetě děje. Na úsecích v řádu desítek km je takový stav, že se ze silnic stane nesjízdný terén a musí se nasadit vyproštovací technika, aby pak třeba o pár desítek km byla opravená nová silnice. Výstavba zcela nových silnic se realizuje ale rovněž, ale zahájí se ve větším tempu teprve po dokončení obnovení té základní silniční sítě v rozsahu 9.200 km. Tento cíl se blíží naplnění, ale naplněn ještě není a bude pravděpodobně 1-2 roky meškat pro nižší ceny ropy. Na druhou stranu se za období 6-7 let opraví tolik silnic kolik se jich neopravilo za 15 let. Nemluvě o výše zmíněných mega stavbách: dálnice, dlouhé mosty, 4-pruhy na letiště atd. Ale to jsou investice právě v hlavním městě Libreville v návaznosti na pobřeží a nový hlubokomořský přístav, který se realizuje v Port-Gentile.

Jak jsem již zmínil, tak rozvojový plán zhotovila společnost BECHTEL, tedy U.S. společnost. Ten plán obnáší veškeré infrastrukturní práce za více jak 2 desítky mld. USD. Realizuje se nyní práce v objemu asi 35%. Ta realizace je jak jsem uvedl zastoupená napříč hlavně zahraničními firmami; z francouzského kolonializmu je to COLAS, který staví jak v hlavním městě (stadiony, dálnici), tak ale i po celé zemi (státní silnice) a svůj vliv zesilují čínské společnosti, které staví ty 2 dlouhé silniční mosty, ale i to jen pro to, že na to čínská vláda poskytla výhodní 20-roční úvěr.

Zde je krátký dokument z realizace RN1:



Přeměna země je radikální. Ještě v roce 2009 zde byli silnice samé bláto, mosty dřevěné a i to jen na trasách státních silnic. Dnes se situace změnila a mění se neustále k lepšímu.

Zde je renovace úseku Ndendé - Tchibanka v rámci RN6:



*je to 108 km silnice, která se změnila na nepoznání

Ale takhle se po celé zemi realizují opravdu tisíce km silnic, v rámci té RN6 třeba i úsek Tchibanga - Mayumba v délce 103 km. Atd.

Asfaltování silnic napříč Gabonem, několik fotek k zachycení parametrů:
Snímka1.PNG
Snímka1.PNG (886 KiB) Zobrazeno 22437 x
Snímka2.PNG
Snímka2.PNG (927.87 KiB) Zobrazeno 22437 x
3.PNG
3.PNG (1.11 MiB) Zobrazeno 22437 x
4.PNG
4.PNG (844.07 KiB) Zobrazeno 22437 x
Snímka5.PNG
Snímka5.PNG (571.05 KiB) Zobrazeno 22437 x
Snímka6.PNG
Snímka6.PNG (883.48 KiB) Zobrazeno 22437 x
Co snímka to některý projekt v rámci státu. Jak je vidět, tak silnice nemají až tak luxusní krajnice jako třeba v Ugandě. Ta norma je stejná s Kongem. Největším problémem je zalesnění a to v tom spektru, že během dešťů nestačí silnice uschnout a nastává degradace asfaltové vozovky. I proto se nyní kromě pokládky asfaltu zesiluje spodní konstrukční vrstva a provádějí se terénní úpravy okolí, aby to slunce na ty vozovky dopadlo. Jak jsem napsal, tak Gabon je silně průmyslový stát, který na průmyslu staví 60% HDP, 80% vývozu a 70% příjmů státního rozpočtu. Ropa, mangán a další nerostní bohatství se transportují po železnici a z přístavů. Silnice napříč Gabonem zajistí vnitrostátní zásobování a napojení na sousední země. Dálnice a nové komunikace z hlavního města směrem na letiště, pobřeží a zlepšení vstupů do města sníží rozsah dopravních kongescí. To vše tak, aby se minimalizovali náklady potřebné na další cyklické údržby. To se samozřejmě uvidí reálně za dalších 10 let zda tomu tak i bude.

V zemi jsou 3 těžiska z pohledu silniční sítě: první je hlavní město a napájení na okolí, kde se tedy nyní realizuje nová spojnice na pobřeží. Druhé těžisko je S-J koridor dlouhý cca. 880 km, který spojuje Kamerun a Kongo, třetí je tah Z-V v délce 890 km, který spojuje Libreville a Kongo. Nějaké napojení na Rovníkovou Guinei musí počkat, protože tam se de facto na pevnině staví jen nedávno v rámci stěhování se z ostrovů a je to tam divočina. Gro obchodu dělají přístavy na pobřeží. Gro transportu pak ty silnice napříč Gabonem. Investuje se do letišť v rámci rozlohy a hustoty obyvatelstva jako doplnění možnosti osobního cestování.

Není snadné rozvíjet dopravní infrastrukturu v tak rozsáhlé zemi s tak malým počtem obyvatel s takovými klimatickými podmínkami. A to navzdory faktu relativního dostatku peněz z nerostního bohatství. Je skvělé, že se to ale děje, že se za peníze nestaví obrovské paláce nebo a nenakupují se zbraně ve velkém rozsahu. Ostatně gabonská armáda je v malém počtu a čítá něco do 6.000 vojáků, přičemž výdaje se pohybují v rozmezí 1 až 1,5% HDP. Hlavní podpora pramení z Francie a v malém z USA.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 23:01:40, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Gabon nedávno analyzoval náklady na výstavbu 2x2 silnice PK5 - PK12, v tématu opsaná. Zjistil, že silnici realizuje společnost COLAS, zároveň je Gabon napojen stále ve významné míře na Francii. Ve Francii se 2x2 dálnice/rychlostní silnice staví za průměrných 6 mil. € na 1 km. To je v propočtu cca. 4 mld. FCFA. Gabon si půjčil z Rozvojové banky Centrální Afriky (BDEAC) celkem 127,2 mld. FCFA, z čeho 75,6 mld. FCFA směrovalo na výstavbu 7 km 2x2 PK5 - PK12. Ta částka je zde v tématu rovněž uvedená. Projekt počítal jen s částečnou přestavbou, protože část trasy je vedená v současné NR 1, takže zčásti se dokonce jednalo o rozšíření a ne jen novou výstavbu. Na 1 km tak směruje 10,8 mld. FCFA, což značí, že oproti Francii jsou náklady 2,7x vyšší. :idea:

Vláda oponuje, že se jedná o nesmírně složité veledílo plné různých překládek a staví se za plného provozu a ve Francii se dálnice staví převážně koncesionáři, což minimalizuje míru zisku. Analýza zašla tedy ještě dále: zjistila, že stavební parametry na 2x2 v Gabonu a Francii jsou přibližně stejné a to na základě francouzských údajů a úřadů. A tudíž je to komparativní s EU. A tak třeba v Dánsku stojí 1 km v propočtu 3,28 mld. FCFA, ve Švédsku 3,67 mld. FCFA, v Belgii 2,43 mld. FCFA, v Německu pak 3,47 mld. FCFA. Průměr na celou EU je 3,22 mld. FCFA. A to jsou v EU zcela odlišné náklady na mzdy.

Analýza se opřela i o údaje z Afriky, kde se to dá srovnávat těžce pro donedávna chybějící dálnice. Světová Banka ale eviduje a kooperuje na projektech v Angole, Burkině Faso, Mozambiku, Ugandě. Průměr za tyto státy je při 2x2 na ceně 0,371 mld. FCFA. Ale třeba i na Francouzsko napojený Senegal staví 2x2 dálnice levněji, protože třeba Dakar - Diamniadio Turnpike stála v propočtě na jízdní pruhy (protože má 2x3) a km pouze 4,8 mld. FCFA. Je to více než v EU, ale méně než v Gabonu. Sousední Kamerun staví dálnici Kribi v délce 179 km a náklady jsou 124 mld. FCFA, tedy asi 0,693 mil. FCFA na 1 km. V Keni se staví za 0,491 mil. FCFA, v Etiopii za 0,201 mil. FCFA. V Nigérii za 3 mld. FCFA.

Analýza připouští odchýlky, i parametry i dostupnost stavebních materiálů, ale klade si otázku proč je Gabon nejdrahším v budování 2x2 silnic. Ve 40 srovnávaných zemích jak bohatších tak i okolních je průměrná cena za výstavbu 0,724 mld. FCFA. Gabon staví 3x drahší dálnice, než v EU, 30x drahší než v Kanadě, 17x drahší než v Kamerunu. Na závěr je dle materiálu nutno zdůraznit, že Gabon má přebytek asfaltu, protože tvoří odpad z těžené ropy a štěrku je v zemi rovněž dostatek.

Část významu může nést samotná měna západoafrický frank, ale že by až tak?

Zde stav realizace jednotlivých úseků PK:


Každopádně Gabon realizuje 25 mld. USD Masterplan pod taktovkou Bechtelu, což je vlastně Vize Gabon 2025. Investuje se do škol, nemocnic, silnic, lepšího zemědělství, je zde snaha o diverzifikaci ekonomiky. Gabon je sice ve všech různých hodnoceních v nejhorší 1/3 planety, ale hned na začátku té 1/3. Pro nízké ceny ropy se Gabon zadlužuje, dluh překročil 30% HDP, rozpočet je více deficitní pro udržení platů a i investic, ale investice se omezují. Úspory jsou i v armádě, rozpočet se snížil z 300 mil. USD na 200 mil. USD. Nejvíce se v rámci rozpočtů omezují logicky kapitálové výdaje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Gabon

Příspěvek od Standa »

Opravdu se v Kanadě staví 10x levněji, než v EU :shock: ? Jinak u země, která před nějakou dobou drasticky snížila počet ministerstev ze 40 na 35 (neberte mě, prosím, za slovo, pamatuji si to pouze přibližně :) ), je vyšší cena za veřejné stavby celkem logická...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Oni to rozpočitují na 2x2 a jdou nějak do historie. Ano opravdu jejich analýza mluví o nákladech na 1 km 2x2 silnice v CDN o 0,8 mil. CAD. Je to silně vytrhnuto z kontextu, kdy se dálnice budovali a propočet těch pruhů. Dnes jsou dálnice v CDN stejně drahé jako snad všude, 10x více než je v té gabonské analýze. Ale ono to má spíše poukazovat na ty ceny v zemi. Ale to z prostoru ČR/SR není nic nového, to kdyby se šlo srovnat se Slovenskem (kde jsou ale zas nějaké tunely atd.), tak by si moc nepomohli s tím jejich průměrem. :D Ještě by se zjistilo, že je to levnější. Ani dualizace není v CDN na úrovni proklamovaných 0,8 mil., protože na dualizaci 20 km úseku v provincii Saskatchewan šlo 53 mil. CAD.

http://linkis.com/R2Lt2
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Gabon

Příspěvek od Standa »

Možná by se jako ropná země měli srovnávat spíš se zálivovými zeměmi - tam se ovšem staví poněkud snadněji (samozřejmě kromě Ománu). Jinak mne ještě zaujalo, že z afrických zemí vůbec nezmínili svého malého (a bohatého) souseda Rovníkovou Guineu, tam to asi bude díky vysokým příjmům z ropy taky hodně zajímavé :) !
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Na tvorbě HDP se stavebnictví podílí 5,5%. Součástí plánu "Gabon emergant" je rovněž výstavba infrastruktury (výstavba/obnova silniční sítě a další dopravní infrastruktury (hlubokomořský přístav v Port-Gentile, modernizaci letiště v Libreville i regionálních letišť, výstavba nových sídlišť, nemocnic a škol, nových energetických zdroje a telekomunikací). Část projektů by měla být financována soukromými investory v rámci udělených těžebních licencí, vláda na realizaci projektů plánovala vyčlenit částku částkou 16 mld. USD. Vzhledem k nižším příjmům z prodeje ropy musela vláda kapitálové výdaje omezit, což zpomalí realizaci mnoha infrastrukturních projektů. Projekty řídí nedávno zřízená agentura ANGT (http://www.angt.ga), technickým poradcem se stala firma Bechtel.

Některé stránky jsou nefunkční, ale nahrazené jsou zas FB: https://www.facebook.com/AgenceNational ... dsTravaux/ .

Stát infrastrukturu staví (veškerou), ale zpomalil proces, protože jak byla levná ropa tak klesají zdroje a stoupal dluh, který je během pár let na úrovni 65% HDP a byl donedávna kolem 20%. Ale tady se budují nadále i kapacitní tahy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Začátkem roku se tady stal pokus o převrat, který ale nevyšel. O puč se pokusila armáda, ale ještě ten den vláda nastolila pořádek. Zemřeli 2 lidé. Nyní je situace stabilní.

Réhabilitation du pont Nomba

Libreville, le 24 mars 2019 – Le ministre de l’Équipement, des Infrastructures et des Travaux publics, M. Arnauld Calixte Engandji Alandji, s’est rendu le dimanche 24 mars 2019 au pont Nomba, dans la zone d’Owendo, suite à l'événement tragique de ce samedi 23 Mars 2019 qui a ôté la vie à trois de nos compatriotes.

Après avoir procédé à l’inspection des lieux du drame, le ministre en charge des Travaux publics a annoncé l'exécution de travaux de réhabilitation du pont Nomba dès ce mercredi 27 mars.

Ces travaux consisteront à renforcer les glissières de sécurité et les garde-corps de ce pont très fréquenté. Des ralentisseurs seront également placés à l'approche de celui-ci.

Le ministre de l’Équipement, des Infrastructures et des Travaux publics présente ses condoléances aux familles éplorées et les assure de son soutien multiforme.

Publié le : 01 / 04 / 2019
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 7.9.2022 14:22:48, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Gabon připravuje veliký hlavní silniční rozvojový projekt. Hodlá vylepšit 780 km silniční tah, který spojuje hlavní město Libreville na pobřeží s provincií Haut-Ogooue na východě země. Ta sousedí s DRK a tedy jde o mezinárodní africký silniční tah, který zlepší celkový tok provozu a umožní zvýšit hospodářský rozvoj. V praxi to znamená přestavět stávající silnice N1 a N3. Mimo to se tak zároveň dosáhne i oživení v jednotlivých regionech Gabonu.

Doposud se na uvedených silnicích N1 a N3 realizovalo jen několik menších investicí, které ale zlepšují úroveň provozu díky odstranění kolizních lokalit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

V Gabonu se v posouvá zahájení projektu za v propočtu 1,06 mld. USD. Jde o upgrade, novou výstavbu silnice od Libreville, hlavního města s městem Franceville. Celková délka silnice představuje 780 km. Původně byl cíl zahájit výstavbu v 07/2020, ale pro koronakrizi se to posouvá na 09/2020.

Projekt nese taky jméno Transgabonaise Highway, nová trasa zahrnuje i stávající silnice N1 a N3. Ovšem některé úseky budou naopak upgradované, protože ty stávající již nepostačují dopravním intenzitám a zpomalují provoz. Viz předchozí příspěvek.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Tému jsem celou přečetl. Aktualizoval jsem základní údaje, ale taky doplnil aneb aktualizoval i odkazy na důležité stránky. Nyní několik informací.

Začnu hned tou, která je o příspěvek výše. Stavba Transgabonaise Highway se doopravdy v 09/2020 začala realizovat. :ok: Hotovo má být v roce 2023. Více informací: https://www.seetao.com/details/40859/en.html , https://www.globalconstructionreview.co ... -motorway/ .

Jízda po hlavním městě:




Dále, v roce 2019 se stavebně na 98% dokončila stavba 22 km silnice mezi Port Gentil a Omboué se dvěma mosty delšími než 4 km každý jeden: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 35#p135335 . Pro představu, jak kolem Ozouri chyběla silnice: 95% hradí Čína, 5% pak gabonská vláda.
1214.JPG
1214.JPG (44.04 KiB) Zobrazeno 11966 x




za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Silniční spojení Port-Gentil - Omboué bylo dokončeno. Město se tak napojilo na zvyšek území. O projektu jsem psal i o 1 příspěvek výše. Celkem 95 km silnice během 6 let v nákladech 663 mil. USD. Původní cíl dokončení v 2017 se nepovedlo naplnit. Projekt z větší části financovala čínská EX-IM banka a zbytek dodala vláda Gabonu.

Dominantními objekty jsou 4,7 a 4,5 km dlouhé mosty.

Tato silnice rozhodně podpoří hospodářský růst a rozvoj celé oblasti.

https://www.gabonreview.com/route-port- ... -decembre/
https://constructionreviewonline.com/ne ... y-for-use/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

značení se zaměřením na dálniční úseky

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

V Gabonu je plánován nový projekt úpravy silnic. Díky práci bude silniční síť země těžit z řady vylepšení.

V současné době je pokryto asfaltem pouze 20% gabonských silnic, ale díky dalším prácím se zvýší na 25% sítě. Pro práci byl stanoven rozpočet 78,2 milionů USD. Dalších 78,2 milionu dolarů bude použito na výstavbu nových silnic po celé zemi a také na zlepšení spojení v hlavním městě Libreville do třetího čtvrtletí roku 2023. Plány vypracovalo gabonské ministerstvo veřejných prací.

Širším cílem v základním 25- ročním rozvoji země se počítá se 40% podílem asfaltových (zpevněných) silnic.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Gabon za 12 let postavil 2x více zpevněných silnic, než bylo v zemi do té doby. :ok: Tohle tempo realizace pokračuje "stejným tempem", tedy asi 700 km silnic se postaví do 2025, dle základní vize od Bechtelu, viz. vlákno. Staví se "ucelené" úseky-tahy v délkách 50-100 km. Kvůli rozsáhlým zemním pracím a klimatickým podmínkám, nutností propojit jednotlivá centra je to pro málo zalidněný Gabon ideální variant. Libreville se změnil k nepoznání. Ve městě je několik 4- pruhů. Od dualizovaných průtahů po kvalitní dálniční tah.

:arrow: Největší silniční projekt je zde nyní realizace asi 800 km dlouhé silnice a modernizace dosavadních zpevněných úseků mezi Libreville a Franceville (na JV). Tento tah prochází 6 z 9 provinciemi v zemi.

1. úsek, který se začal stavět v 09/2021 má být hotový do konce tohoto roku. Měří 81 km a jde o Ebel Abanga - Bifoin.

:arrow: Dálnice, o které se nejvíce mluví, je tzv. PK5 - PK12 v tématu bohatě opsaná a realizovaná. Jde o upgrade a výstavbu 2x2 pruhové dálnice v hlavním městě Libreville. Její výstavba se o asi 50% prodražila. Respektivě Colas jí není schopen budovat v původních nákladech.

Tento projekt, který byl realizován s financováním z BEAC, začal v roce 2016 a skončil v roce 2018, odhalil obrovské nesrovnalosti. Jde o 6,4 km resp. 7 km s napojením silnice rychlostního typu, kde cena je 10 mld. FCFA za 1 km. Průměrná cena 1 km v Libreville za silniční práce je max 1 mld. FCFA. Všeobecně ale silniční výstavba v celé zemi zdražila o skoro 100%, za poslední realizované projekty. Nejčastějšími důvody prodražení bylo ale pozastavení prací. V roce 2019 tady byl neúspěný pokus o státní převrat.

Ovšem od vizualizací se Gabon dostal k 3 roční výstavbě a již provozu:
pk12-768x513.jpg
pk12-768x513.jpg (55.5 KiB) Zobrazeno 2631 x
:arrow: V uplynulé dekádě Gabon za pomoci společnosti Bougyues postavil 47 km státní silnice napříč rovníkový les, kudy ale silnice vedla. Jen byla "přírodní", takže obtížně sjízdná. Bouygues na její realizaci nasadil 300 ks techniky. Jde o Ndjolé - Medoumena. Silnice jde podél řeky Ogowe. Návoz značného rozsahu materiálu, celková úprava terénu, podložní konštrukční vrstvy, vozovka, odvodnění. Místama až 3- pruh. S výstavbou se začalo v roce 2011. Tady je dobré video a pár kvalitních fotek od jádra realizace:



Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

:arrow: Gabonský Diaľničiar. Pro rozsáhlou korupci v posledních letech a komplikacím ve výstavbě silnic nastala radikální obměna ve vedení ministerstva veřejných prací. Do funkce ministra byl jmenován 59 roční zkušený inženýr Toussaint NKOUMA EMANE. Má "od znova" nastavit procesy fungování. Dodat důvěru v instituci. Jak ze strany obyvatelstva, tak ze strany dodavatelů. Jedná se o tamního experta na výstavbu silniční infrastruktury.

Rodák z Lambaréné, držitel magisterského studia managementu a projektového managementu, Vyššího certifikátu v oboru Ekonomika dopravy a technického inženýrství, varianta pozemního stavitelství, pracoval 20 let na různých projektech; od výstavby silniční či železniční infrastruktury až po školení vedoucích pracovníků ve správě dopravního sektoru.

Jeho životopis ukazuje, že se v letech 2004 a 2005 podílel zejména na rozvojovém projektu pro tři hranice (Gabon-Kamerun a Rovníková Guinea) a na projektu podpory silničního sektoru v Gabonu (Perfed) v letech 2007 až 2010 jako manažer infrastruktury. Byl také požádán o institucionální podporu Road Program 10 e FED (Niger) v letech 2012 až 2015 jako silniční inženýr, specialista na BDR, poté jako vedoucí mise. Byl předsedou představenstva Autonomního národního fondu údržby silnic (Faner).

Je třeba také poznamenat, že od dubna 2016 do prosince 2019 se jménem Louise Bergera účastnil projektu podpory dopravního sektoru 10 e FED v Guineji jako expert. Silniční investiční inženýr Toussaint Nkouma Emane nedávno zdokonalil své vzdělání magisterským titulem v oboru management a projektový management na School of Management and Finance (ESGF) v Niamey.

Před tímto povýšením byl koordinátorem Programu rozvoje sektoru infrastruktury Gabonu (PASIG), financovaného Africkou rozvojovou bankou (AfDB). Zastával také funkci zvláštního poradce, vedoucího odboru infrastruktury, regionálního plánování a veřejných prací na předsednictvu republiky. Během tohoto období měl na starosti koordinaci silničních a infrastrukturních projektů financovaných multilaterálními partnery.

Dá se říct, že člověk "z našeho řemesla" zasedl do této funkce. Je to svým způsobem smutným faktem, protože opouští soukromý-veřejný prostor a musí se svýma zkušenostma jít do problematické politiky a nejvyšší státní správy. Většinou to funguje tak, že odborníci sestaví program a politika je pouhým nástrojem zadávání tempa realizace.



Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Výměna na min. veřejných prací (viz výše) fundovaným odborníkem přináší první ovoce. Zásadní stimul pro celou silniční síť na celostátní úrovni.

V Gabonu ve střední Africe se plánuje řada oprav a údržby silnic. Hospodářství země podpoří program prací, který organizuje ministerstvo veřejných prací.

Tento nouzový program bude provádět vylepšení a údržbu hlavních tras i mnoha polních cest v zemi. Práce na modernizaci jsou plánovány na 1 452 km polních cest. Ekonomická cesta země, která spojuje hlavní město Libreville s Alembe, Likongo, Lastoursville a Franceville, je jednou z cest, které budou těžit z práce. Gabonská silniční síť dlouhá 10 000 km trpěla mnoho let zanedbáváním, přičemž 80 % tras je ve špatném stavu.

Financování zlepšení bude financováno ze státního rozpočtu Gabonu a také od firem působících v lesnictví, těžbě a ropném průmyslu v zemi.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

V Gabonu se v rámci programu modernizací provádějí zásadní úpravy silnic. Klíčovým projektem je přestavba trasy Transgabonaise, která stojí 968 milionů USD.

V současné době probíhají práce na 81 km úseku silnice, včetně přestavby a údržby. Toto je nutné dokončit. Příště mají být přestavěny dva úseky o délce 63 km spojující Nsile a Bifoun a 56 km spojující Bifoun s Ndjolé, přičemž práce začnou brzy a mají být dokončeny do konce roku 2023.

Práce řídí gabonská silniční společnost Société autoroutière du Gabon (SAG), která zajistila velkou část potřebného financování a má na trasu koncesi.

Société autoroutière du Gabon :arrow:

https://twitter.com/saggabon?lang=en
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Na 40 km dlouhém silničním úseku v Gabonu se provádějí práce na zlepšení. Vylepšovaná silnice je 163 km dlouhá spojnice spojující Medouneu na severu země s Kououleu. Očekává se, že dokončení prací na údržbě a modernizaci silnic potrvá 6 měsíců a provádí je místní pobočka mezinárodního dodavatele Colas.

https://www.agenceecofin.com/transports ... u-medouneu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

Gabonský vojenský převrat svrhl mocnou politickou dynastii. Již jednou se to "nepovedlo", to se psal začátek 2019: viewtopic.php?p=191650#p191650 , ale nyní je to jináč.

https://edition.cnn.com/2023/08/31/afri ... index.html
https://www.bbc.com/news/world-africa-66693997
  • Vojenský převrat ve středu uvrhl středoafrický stát Gabon do chaosu a sesadil prezidenta – jehož rodina držela moc více než půl století – jen pár minut poté, co byl jmenován vítězem sporných voleb.
  • Obyvatelé hlavního města Libreville byli viděni tančit na ulicích, podle videí sdílených se CNN a zveřejněných na sociálních sítích. Na jednom videu, které získala CNN, je vidět, jak lidé křičí „osvobozeni!“ a mávání gabonskou vlajkou v okrese Nzeng Ayong hlavního města vedle vojenských vozidel.

    Podobné scény se odehrávaly v jiných částech Gabonu, včetně druhého největšího města Port-Gentil.

    Někteří členové gabonské diaspory také slavili středu, přičemž studenti z Gabonu se shromáždili před ambasádou země v Dakaru v Senegalu.

    "Ujišťuji vás, že to, co gabonští lidé chtěli, bylo jen to, aby systém Bongo PDG opustil moc," řekl jeden student s odkazem na politickou stranu Bonga podle agentury Reuters. "Protože jak jsme řekli, 60 let je příliš mnoho."
"Generál Brice Oligui Nguema je přímý produkt klanu Bongo," uvedl zdroj, který chtěl z bezpečnostních důvodů zůstat v anonymitě.

Varoval ty, kdo slaví převrat, aby neočekávali příliš mnoho změn.

Armáda přísahala, že ukončí režim Bongo, když se chopí moci.

_______________________________________________________________________

Africká Unie suspendovala ze svých řad Gabon. Orgán uvedl, že „důrazně odsuzuje vojenské převzetí moci“, které vyústilo v sesazení prezidenta Aliho Bonga Ondimby.

Nigérie kritizovala dlouholeté vlády v Africe jako nákazu autokracie.

Generál, který svrhl gabonskou dynastii Bongo, složí v pondělí přísahu jako přechodný prezident, uvedla armáda, když opozice požadovala, aby byl její kandidát uznán jako vítěz víkendových voleb.

Armáda se snažila ujistit dárce, že „budou respektovat všechny závazky“ doma i v zahraničí a „postupně zavádět“ přechodné instituce
, řekl mluvčí nového režimu plukovník Ulrich Manfoumbi Manfoumbi ve státní televizi.

_______________________________________________________________________

Gabonský Diaľničiar. (psal jsem o něm zde, ve spodní části toho příspěvku: viewtopic.php?p=263008#p263008 ) zahájil za krátkou dobu, co byl dosazen klanem do své funkce, aby zajistil a obnovil důvěru donorů a veřejnosti základní prvky:

* nastolil rozsáhlý finanční audit (nejsou výsledky)
* upravil schéma rozvoje - více peněz a pozornosti nasměroval na regionální silnice :ok:
* stačil obstarat potřebnou techniku na údržbu silnic, k jejíž odevzdání došlo koncem srpna :P

Ostatně jako ministr nestačil pousobit dlouho, ale již rokem 2020 zasedl do pozice: zvláštní poradce prezidenta republiky, vedoucí odboru infrastruktury.

moudrý člověk pro tu zemi; být tam delší dobu, tak díky svým zkušenostem mohl za pár let díky penězům, které Gabon alokuje do silnic dosáhnout radikálního zlepšení sítě jako celku:


Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Gabon

Příspěvek od Diaľničiar »

vývoj událostí po převratě a hrozící širší konflikt

Gabonská vojenská vláda jmenovala bývalého opozičního vůdce prozatímním premiérem

Raymond Ndong Sima, 68letý ekonom, byl otevřeným kritikem prezidenta Aliho Bonga, který byl minulý měsíc odvolán vojenskými důstojníky.

https://www.aljazeera.com/news/2023/9/7 ... interim-pm
https://www.bbc.com/news/world-africa-66752267
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Afrika“