Vlákno jsem pečlivě přečetl, aktualizoval základní odkazy a odstranil již neexistující odkazy třeba na fotky. Kde se tak stalo, tak tam je o tom patřičná zmínka.
Přidám další důležité státní organizace:
Silniční fond
https://www.fe.gov.mz/
Státní silniční úřad
https://www.ane.gov.mz/
*mnoho informací včetně map
Stav silniční sítě z hlediska mezinárodní logistiky:
- 515.JPG (122.54 KiB) Zobrazeno 11327 x
Mosambik lze charakterizovat jako dlouhou, ale úzkou zemi. Má 2500 km pobřeží, 4500 km pozemních hranic se sousedními státy. Je zde mnoho řek a taky se tady vyskytují silné přírodní jevy, které si doslova vyžadují stavět lepší infrastrukturu, která něco vydrží. Ve státě již žije více než 30 mil. obyvatel, což je za poslední roky nárůst o dalších 5 mil.
Z hlediska investicí se řadu let realizuje zpevňování silnic. Tedy prakticky jejich nová výstavba. Kromě toho se pak staví v rámci velkých měst i kapacitnější tahy. Mosambik vybudoval adekvátní státní administrativu. Třeba státní silniční úřad má k dispozici na území státu 256 lokalit, kde měří intenzity provozu.
Když se lépe podíváte na jakoukoliv mapu, tak zjistíte, že propojení severu a jihu není moc vybudováno. A to ani po silnici a už vůbec ne po železnici, která v Mosambiku ale existuje o délce 2500 km. Infrastruktura totiž byla vystavěná tak, že pro přepravu mezi jihem a severem se má využívat námořní aneb letecká forma. Silniční síť pak má obsluhovat velká města s nejbližším okolím. Na vzdálené cíle se silniční síť neprojektovala s tímto záměrem. Logistika se odehrává v kombinaci zajištění přístavů a železnic, pokud jde o cíle ve vnitrozemí státu mimo velkých měst. Státní investice jsou i díky mýta vidět, takže se zlepšuje i spojení severu s jihem. Zpevňují se, ale taky staví nové silnice. A to nejen pak formou mýta, ale taky formou zahraniční pomoci, která se masivně vkládá do výstavby nejen dopravní infrastruktury.
Co se týče bezpečnosti, tak silnice v Mosambiku jsou v základu bezpečné a to jak samotný stav, tak provoz (přiměřeně k Africe), ale hlavně se tady neodehrávájí v takovém rozsahu třeba loupeže za užití falešné policie atp.
Mapu železniční sítě sem dávám, aby bylo vidět, že bez toho aby byl stát opuštěn se není možno dostat ze severu na jih:
- 516.JPG (83.24 KiB) Zobrazeno 11327 x
Pro Zimbabwe a Malawi je zajímavé zlepšovat tratě na Mosambik pro existenci přístavů. Vnitrozemské státy Afriky to mají ještě o lvl těžší, pokud něčím neoplývají. Ovšem, nutno podotknout, že osobní doprava prakticky neecistuje. Není to časově žádná výhra. Preferuje se transport nákladu. Jinak železniční úřad (společně s přístavama) vznikl v roce 1931.
Dále, ještě doplním, že
Maputo Ring Road je v provozu. Tento projekt se začal plánovat v roce 2011, v roce 2012 se zahájila výstavba, v roce 2015 takřka ukončila kromě jedné MÚK s dalším úsekem k napojení, ale i tohle je již v provozu. Ta délka, tak jak je uvedené v tématu, že jde o 74 km, tak to se postavilo 52 km a dosavadních 22 km se upgradovalo.
Náklady ne výši 315 mil. USD sestávají z úvěru z Číny ve výši 300 a vládní investice 15 mil. USD. Kdo by hledal více, tak zadejte: Maputo Estrada Circular.
Až 2/3 obyvatelstva je mladší než 24 let. Mosambik kromě investic do výstavby silnic (roční cílová částka je kolem 1 mld. USD a trvá již vícero let) je taky výstavba bydlení a s tím související výstavba vodovodů a kanalizace. Tohle jsou páteřní infrastrukturní cíle státu. Je jich samozřejmě mnohem více, prolíná se to do těžebného sektoru atd. a něco jako vize je "vybudovat nový zítřek", lepší Mosambik pro další generaci.
V oblastích nalezišť ropy, viz příspěvek výše, je zhoršená bezpečností situace. Vláda oblast nazývá jako oblast se zvýšeným rizikem teroristických útoků. Cabo Delgado je nejsevernější provincie Mosambiku. Islámský stát tady svádí boje se státem. Nutno podotknout, že Mosambiku v tomto boji pomáhají další státy: od r. 2020 JAR, dále pak Tanzánie, Rusko a Uganda. Tohle je výslovně provincie, kde hrozí nebezpečí i na silnicích, ovšem sem se zase nedá bez kontroly a informování o tomhle riziku ani dostat. A právě proto, že jsou tady velká naleziště LNG, tak se tady nachází i poměrně dost bezpečnostních složek, aby zůstala provincie pod kontrolou státu.
Ten potenciál přínosu LNG na dalším rozvoji země je enormní.
Na druhou stranu, místní obyvatelstvo má z toho prozatím jen škody. Nucené vystěhování atp. Tohle tady ale rozebírat nebudu.