Kuba

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

cu-flag.gif
cu-flag.gif (1.62 KiB) Zobrazeno 24688 x
cu-map.gif
cu-map.gif (15.6 KiB) Zobrazeno 24690 x
Rozloha: cca. 110 000 km2
Počet obyvatel: cca. 11,3 mil.
Hlavní město: Ciudad de La Habana (Havana) - cca. 2,1 mil. obyvatel
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.10.2020 13:33:21, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy :arrow:

https://www.mitrans.gob.cu/ (web vypadává)
soc. síť twitter: https://twitter.com/mitranscuba

Havana-Pinar del Rio
cuba.jpg
cuba.jpg (119.86 KiB) Zobrazeno 24669 x
Dálnice jsou po celé zemi, ovšem v špatném technickém stavu pro nedostatek financí na jejich rekonstrukci.

Špatná situace v dopravě, která je jedním z nejpalčivějších problémů kubánského hospodářství, se mírně zlepšila. V rámci obnovy zastaralého autobusového parku se již v r. 2006 začaly nákupovat především čínské Yutongy. V r. 2007 ke stávajícím 500 autobusům přibylo dalších 1000 a očekává se, že v roce 2008 bude získáno ještě na 600 autobusů. Současně se mohutně investuje i do oprav železnice. Od r. 2005 Kuba také systematicky opravuje železniční síť a investuje do nákupu lokomotiv a vagónů. V r. 2006 bylo dovezeno přes 800 vagónů z Iránu. Pro léta 2007/2008 se připravuje na další nákup lokomotiv a dalšího vybavení z Číny v hodnotě více než 150 mil. USD a dalších 80 mil. USD bude použito na opravu železničních tratí. Oprava více než 300 mostů přijde na 1 mld. USD. Podobně na modernizaci v dopravě bude vynaložen i ruský úvěr ve výši 355 mil. USD. Před koncem r. 2007 Kuba obdržela 2 ruská letadla TU-204.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.10.2020 13:43:27, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Kuba

Příspěvek od Standa »

Hlavní dopravní tepnou Kuby se stala (a ve větší části země stále je) Carretera central ( http://en.wikipedia.org/wiki/Carretera_Central ), která je ale jen obyčejná silnice.

Dálniční síť se začala budovat už v roce 1945 (Via Blanca, 85 km z Havany do Matanzasu, most na hranici provincií byl dostavěn 1960: http://en.wikipedia.org/wiki/Via_Blanca_(Cuba) ). Do revoluce vznikly ještě další dálniční úseky Havana - Mariel a Havana - San Antonio de los Baňos. Šlo vesměs o směrově nerozdělené 2+2 s většinou mimoúrovňovým křížením. Další dopravní stavbou z tohoto období, která stojí za zmínku, je dost náročný tunel pod vjezdem do havanského přístavu (733 m, budován 1952 - 1953 v hloubce asi 12 -14 m pod vodou) a další dva menší tunely pod řekou Almendares, vše 2+2 (pár fotek je na http://www.guije.com/pueblo/habana/tuneles/ - první dvě jsou tunel pod přístavem, další dvě jsou malé tunely pod Almendares, nic lepšího jsem nenašel).

V 70. letech, v době surovinového boomu (konkrétně na Kubě cukrového boomu), se začaly budovat megalomanské dálnice, konkrétně polookruh kolem Havany (využívající částí předrevoluční dálnice navazující na tunel pod přístavem), dálnice Havana - Santiago (A1) a dálnice Havana - Pinar del Rio (A4).

Zatímco A4 byla dokončena prakticky celá začátkem 80. let (cca 150 km, prvních asi 20 km jako 3+3, dále 2+2), polookruh Havany 4+4 stále není dokončen (a nespojuje tedy A1 s A4) a nejvýraznější A1 (prvních asi 50 km 4+4 a dále 3+3) končí cca 350 km od Havany kousek za Santa Clarou, která je sama napojena luxusním přivaděčem 3+3. Dalších cca 50 km bylo vybudováno na druhém konci u Santiaga de Cuba (díky komplikovanému terénu už jen realističtější 2+2). Kuriozitkou odlehlejší části A1, vedoucí prvních 250 km mimo výraznější sídla, býval minimální provoz (třeba deset km jste nepotkali jiné auto) a úrovňový železniční přejezd (cukrovarnická vlečka, něco takového křížilo i runway havanského letiště).

Nejnovějším přírůstkem je 53 km úsek Matanzas - Varadero, který ale neřeší objezd Matanzasu při cestě z Havany.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Dle portálu CIA bylo v zemi v r. 2000 cca. 61.000 km silnic, z čeho 30.000 km mělo zpevněný povrch. V rámci této silniční sítě disponovala Kuba 638 km dálnic a rychlostních silnic.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Na mezinárodním fóru SSC nalezneme:

Informace a fotky ze silniční sítě Kuby
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Pro zapůjčení motorového vozidla stačí český řidičský průkaz (platí po dobu 180 dnů pobytu na Kubě, poté je nutné zažádat o místní řidičský průkaz - pouze formalita, není nutné žádné přezkoušení z pravidel silničního provozu).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozsah dálnic se od roku 2000 zvětšil z 638 km na 654 km. Kromě toho je v zemi dalších cca. 400 km rychlostních silnic; některé mají pouze 2+1 jízdní pruh.

Celkový stav silniční infrastruktury je přibližně na stejné úrovni a vláda se zaměřuje více na ostatní druhy dopravy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Kuba

Příspěvek od Standa »

Pěkné fotky, škoda, že tam nenafotili taky nějakou dálnici ;) (do města Camagüey po nějaké jet museli). K vozovému parku: v 70. letech se v době surovinového boomu dovezlo spoustu nových aut z Argentiny a Japonska (Chevy, Falcony, Fiaty 124, Dodge 1500, Peugeoty 404, Toyoty Coroly a Landcruisery), takže vozový park vypadal dost moderně (většina taxíků v Hvaně byly Chevy), americká auta z 50. let byla v menšině. V 80. letech už tahle nová auta moc vidět nebyla, nahradily je Moskviče, Lady a Maluchy, "starých amerik" bylo pořád vidět zhruba stejně. Dnes viz fotky u prvního Dialničiarova odkazu.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Megalomanský projekt přístavu Mariel nabírá zpoždění. Kuba se na něj nestačila připravit

27. 7. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Je to klíčový projekt současné Kuby. Přístav Mariel a přilehlá zóna volného obchodu se mají stát pýchou karibské země a hlavní obchodní spojnicí se světem. Přístav chce těžit z rozšíření Panamského průplavu. Tím mohou od minulého měsíce projet i největší lodní kolosy, které mají tonáž až 170 tisíc tun a pojmou až 13 tisíc kontejnerů. Právě těm má Mariel nabídnout přístavní servis a sklady.

Ale zatímco rozšířený Panamský průplav byl slavnostně otevřen na konci června, Mariel nabírá i přes hektické úsilí víc než čtyř tisíc dělníků a inženýrů zpoždění. „Pro lodě typu Post-Panamax bude vyhlouben v roce 2017,“ uvedl generální ředitel přístavu Charles Baker. Zpoždění vzniklo právě při bagrování dna Marielského zálivu na hloubku 18 metrů, která je pro obří nákladní lodě nezbytná.

Přístav Mariel sází také na to, že nedaleká Nikaragua chce v budoucnu otevřít mezi Atlantským a Tichým oceánem druhý průplav. To by Marielu přineslo další lodní zákazníky. Projekt nikaragujského průplavu ale zatím zůstává kvůli nedostatku peněz jen na papíře a je otázka, zda se vůbec začne hloubit (viz tabulka).

Přístav Mariel, který leží asi 30 kilometrů západně od kubánské metropole Havany, tak stagnuje a roste zde zatím hlavně speciální zóna volného obchodu. Do té Kuba láká zahraniční investory na desetileté daňové prázdniny, zjednodušenou administrativu i na další pobídky. Vybudování zóny stálo miliardu dolarů, což ze dvou třetin spolufinancovala Brazílie.

Vedle několika drobnějších investorů do zóny zatím jako největší hráč letos ohlásil vstup mezinárodní koncern Unilever. Postaví tu za 35 milionů dolarů továrnu na výrobu mýdel, šamponů či zubní pasty. Výrobna, která má být spuštěna v roce 2018, by měla zaměstnat na 300 Kubánců. Unilever už dříve na Kubě působil, před pěti lety se ale ze země stáhl kvůli sporům o to, kdo má mít většinu ve vedení místního podniku. V nyní nově založeném joinventure bude mít Unilever podíl 60 procent a Kuba prostřednictvím svého státního podniku Intersuchel zbylých 40 procent.

V zóně Mariel také investuje například belgická podnikatelská rodina Croonenberghsových, která vložila osm milionů dolarů do dvou továren na výrobu vodních filtrů nebo elektrických ovladačů. Agentura AP ale citovala výkonného ředitele belgické společnosti Benoita Croonenberghse, který poukázal na zatím nedostatečnou infrastrukturu: „Kromě nás tu nikdo neinvestuje. Investoři musejí vidět, že tu něco funguje.“ Kubánské úřady nicméně uvedly, že v současnosti řeší zájem minimálně dalšího tuctu firem o vstup do volné zóny. Přístupná je i českým firmám. Kuba by ráda v Marielu viděla mimo jiné výrobce strojů pro energetiku.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.10.2020 13:37:34, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

opět to není z dálnice, ale alespoň něco aktuální:



z dálnice, ale v horší kvalitě a z roku 2013 je něco tady:

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 11.11.2021 20:41:19, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Severním pobřežím Kuby se přehnal hurikán Irma (dá se dohledat na netu). Zde fotogalerie škod z hlavního města: http://globalnews.ca/news/3731886/hurri ... ba-damage/ .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem po letech přečetl, aktualizoval jsem základní údaje a všechny odkazy jsou plně funkční. Nyní doplním vícero informací.

10. dubna 2019 byla na Kubě vyhlášena nová ústava, která poprvé od vzniku kubánské revoluce zavádí funkce prezidenta republiky a premiéra. V nastalém přechodném období nicméně dosud hlavou státu i vlády zůstává předseda Státní rady (Consejo de Estado, nejvyšší vedení státu) a Rady ministrů (Consejo de Ministros, de facto vláda), Miguel Díaz-Canel Bermúdez.

Kuba se v souvislosti s hospodářským kolapsem ve Venezuele a přitvrzením amerického embarga vůči Kubě za prezidenta Trumpa nachází v nejhorší hospodářské krizi od 90. let. Po dvou desetiletích relativní stability poháněné dodávkami levné venezuelské ropy se nedostatek potravin, léků, spotřebního zboží a pohonných hmot stal opět vážným problémem pro miliony Kubánců.

Populace Kuby uplynulou dekádu stagnuje, přibudlo tady asi 100 tis. lidí. To se není čemu divit, protože bohužel, ale i ekonomika Kuby stagnuje.

Patrně každý musí rozumět tomu, že silniční síť stagnuje taky. Je sice záujem jí vylepšovat a ono se taky občas něco postaví, ale zase jinde rozpadne. Ucelené programy existují jak k výstavbě tak k údržbě, ale jsou jen v textové podobě a v praxi se neplní pro nedostatek peněz a taky je nedostatek techniky, což ale zase souvisí s nedostatkem finačních prostředků. Silniční síť je důležitá pro ekonomiku, pro mobilitu i pro cestovní ruch. Na větší impulz se čeká řadu let. Prozatím se musí jen konstatovat, že je úspěch, že Kuba zvládá udržovat rozsah silniční sítě, že se zvládá modernizovat železnice, obměňovat prostředky veřejné dopravy. Na jednu stranu je tady cítit celá řada politických spojenců, ale zase jejich možnosti nejsou adekvátní potřebám Kuby a ten hospodářský útlak, který tady dlouho přetrval je cítit v ohromující zastaralosti.

Nyní běží národní program Emplear todas las alternativas para solucionar el deterioro de las vías, tedy úřady se mají věnovat odstranění zhoršujících se stavů vozovek a využít k tomu všechno co lze. :arrow:

Je přesně pojmenováno, co všechno je špatné. Je přesně vyjádřeno co lze udělat. Je zmapovaný stav. Ale nejsou peníze na vyřešení situace, takže se mají hledat alternativy:

*především se pro přepravu těžkého nákladu mají všude, kde to bude možné upřednostnit železnice
*do konce roku 2018 se obnovilo 9800 km silnic, co zdaleka není dost vůči potřebám státu, takže aby se zamezilo degradaci těch ostatních, než se zcela rozpadnou, musí se zajistit místními kapacitami obnovování příkop, čistění odvodňovacích zařízení a stok
*v roce 2019 se sestavila mapa silnic, které nejsou dobře technicky chráněné před silnými srážkami
*do roku 2030 se mají propojit/opravit všechny úseky národní silniční sítě, které propojí přístav Mariel na zbytek ekonomických zájmů země a dobré spojení musí být pro všechny uzly cestovního ruchu
*na centrální dálnici a dalších dálnicích se začne utěsňovat každá trhlina vozovky a začne se realizovat prohlídka stavu silničních mostů

Státní silniční úřad :arrow:

https://www.vialidad.transnet.cu/

*odkaz někdy vypadává

V tématu Standa sepsal pár nejvyznámnějších dálnic, já pak shrnul rozsah, pokusím se ještě vytvořit další příspěvek k této charakterizaci.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Takže, tady se pokusím shrnout dálniční síť a stejně tak i její stav. Nechci to dávat do jednoho příspěvku výše.

V 08/2019 proběhla médiami základní informace, že 75% silnic je ve vyhovujícím až špatném stavu. Jen 25% je ve velmi dobrém stavu. Značí to, že degradace silniční infrastruktury pokračuje navzdory všem možným nepřímým nástrojům, které jakožto další alternativy mají zamezit pokračování tohoto stavu. Až 39% silnic si vyžaduje okamžitou opravu.

Zlý stav silnic a špatný technický stav vozidel má za výsledek realitu, že stoupá i počet dopravních nehod. Denní průměr 1.Q 2019 byl 29. Takže silniční úřad na pokyn ministerstva dopravy vypracoval 10 roční plán pro dálnice a hlavní tepny napříč ostrovem, které se do roku 2030 zmodernizují. Vlastními kapacitami, vlastní technikou, vlastním materiálem, jak jen to bude možno realizovat. Nebude to tak drahé, ale ani to zřejmě nevydrží. Tyhle fakty vychází ale z ekonomického postavení ostrovního státu a z blokády.

Silniční síť je k roku 2019 o celkovém rozsahu 71 138 km, z čeho národní zájem tvoří bezmála 11 000 km a ještě má význam i 2000 km provinčních silnic.

Autopista Nacional, což je projekt, který se stavebně zahájil v roce 1978 a který má napříč Kubou vytvořit kvalitní dopravní osu byl přerušen před 3 dekádami jak padl Sovětský Svaz. Pak se pár km jakože ještě realizovalo a stále se snaží napojit nevyužitelné (hotové) části.

Dále je tady významná Carretera Central, což je silnice, která je dávaná za jeden z divů Kuby. Byla dokončená v roce 1931 v délce nad 1100 km (dle porozumění) a má dnes po prodlouženích délku 1435 km, jde od jednoho konce Kuby po druhý konec.

Tolik jen krátký sumář, ale tohle jsou taky hlavní priority, které mají být v maximálně dobrém stavu v roce 2030. Pak následuje zbytek dálnic, zbytek rychlostních tahů, okruhů, přivaděčů k městům a další silnice národního významu. Z nich je 2000 km ve špatném stavu; protože doposud se povedlo 9000 km udržet v tom lepším, viz výše uvedený příspěvek.

Zásadní obava (u asosiací z oboru silnic, dálnic) plyne z toho, že bez zázemí není možno opravit 75% silnic. Ani 39% silnic. Ani udržet ty dobré v ještě dobrém stavu. Faktem je, že 75% Kuby je poškozeno. Mnoho desítek % bydlení je na spadnutí. Chybí zázemí pro suroviny, chybí ropa, pohonní látky. Nepochybně se bude opravovat, snad i dobře samotná 1-2 dálnice z těch mnoha co tady jsou. Ale rozhodně se neopraví vládou prezentovaný rozsah. Vlády tady všeobecně nejsou na tyto činnosti, oni je pouze mohou regulovat. To pouze obyvatelstvo si již zvyklo na 60 let lží, na demagogii a nenaplnitelné ideologie. Dokud reálně nezmění USA svůj náhled na Kubu, tak tento stát bude i nadále pouhým ekonomickým hybridem, kde se sice bude ledacos opravovat, ale výsledkem bude další zhoršení stávajícího stavu. Tolik ale jen spíš soukromý náhled.

Dálniční síť

Mapa dálniční sítě z EN wikipedie

Tady je mapa dálniční sítě v rámci hlavního města s doplněním dalších významných silnic:
cu01.JPG
cu01.JPG (68.3 KiB) Zobrazeno 9879 x
Dálniční síť ani v rámci hlavního města není dokončená, jak to ostatně na začátku vlákna napsal i Standa. Vícero dálnic není jak je projektováno dle trasování. Ani není jejich stav zcela nejlepší, co se týče vozovky, tak rozhodně ne, ale všeobecně jsou v slušném stavu a lze tady vidět i 8- pruhové i 6- pruhové dálnice, po kterých dnes zdaleka není plánovaný provoz. Alespoň tedy nestojí v kolonách. :P

Autopista Nacional, A1

Měl to být největší megaprojekt v zemi. Díky 8 úsekům se měl stát územně propojit v 70. letech 20. století. Realitou se to ale nestalo, protože 1. úsek se odevzdal do provozu v roce 1979.

wikipedie: https://es.wikipedia.org/wiki/Autopista ... al_de_Cuba

Přerušení výstavby nastalo v 90. letech 20. století. Prozatím je v provozu dálničních 354 km. Rozepíšu situaci: dle původního projektu šířka jízdních pruhů má být 3,75m s 5m centrálním rozdělovačem. Dálnice se v současnosti začíná na Avenida Ciuadamar, pár bloků od Via Blanca nedaleko přístavu Havana a až do 32. km (přestup na San José de Las Lajas) sestává v parametrech 2x4 jízdními pruhy. Tento úsek je v nejlepším stavu. Dále, až po 267,7 km. na okraji města Santa Clara má 6- pruhů. Pak dál do města Taguasco v provincii Sancti Spíritus je dálnice před mnoha léty nedokončená. K dispozici je pouze 1/2 profil se 3 jízdními pruhy. V tomto nejnebezpečnějším úseku se předbíhá prostředním pruhem, přičemž jsou tady 3 dostupné. Celá dálnice aneb kromě těch prvních 32 km je ve zlém stavu z hlediska vozovky. Nevyhnutní opravy se ještě realizují. Další úseky A-1 pak vedou na jihu kolem Santiago de Cuba. Pokud se sečtou všechny úseky, které stojí a dají se použít pro jízdu, tak je ta délka v rozsahu kolem 600 km. Tato dálnice má jednou stát souvisle od hlavního města Havana po město Guantanamo a tedy bude dlouhá kolem 900 km. Kdy se tak stane, tak to je opravdu v nedohlednu. Zároveň tato dálnice tvoří prakticky 1/2 dálniční sítě Kuby.

Ve stávajících letech jde o nejnebezpečnější silnici v zemi. Nejen pro stav vozovky, ale taky chybí upozornění na volně se pasoucí dobytek v okolí, který sem občas zabloudí, takže kdo jede rychlostí 100 km/h, tak riskuje i život. Jak jsem ale uvedl, stát chce do roku 2030 odstranit nevyhovující části této dálnice. O napojení úseků, které stojí, ale nejsou dokončené aneb tedy chybí dostavět pokračování se moc nemluví.

El Primer Anillo de la Habana, A2

Tato dálnice známá taky jako Ring of Havana (A2) je částí nedokončeného obchvatu města, dálnice postavěné v 70. letech 20. století, která má odklonit dopravu přes okraj a která by se dle původního projektu měla prodloužit na západní konec. Začíná se na Vía Monumental, blízko mostu Santa Fe a má parametry 2x4 jízdní pruhy na ulici Calle 100 (Avenida San Francisco), nedaleko Leninovho parku. Její délka je 36 km.

Její stav je dobrý, ale je nutno si uvědomit, že se jedná o nejnezpečnější silnici v hlavním městě z hlediska dopravních nehod.

Autopista a Melena del Sur, A3

Tohle je 32 km dlouhá dálnice, která spojuje město Havana s Melena del Sur a Batabanó. Má 4- pruhy. Co je naní zajímavé je ten fakt, že tady po 6. km následuje 8 km souvislého rovného úseku, ke kterému byl přistavěn další pruh a je zde možno přistát pro letadla. V Miraflores se tato dálnice rozděluje na 2 další, každá se 2 pruhy, přičemž jedna jde do Melena del Sur a druhá do Batabanó. Ještě ani tohle není všechno. Ještě nutno doplnit, že na km 3. je jeden z nejdelších viaduktů v zemí, 640m dlouhý objekt jde nad řekou Almendares.

Autopista de Pinar del Rio, A4

Dálnice de Pinar del Rio (A4) je dálnice, která se postavila v roce 1989, která umožnila provoz mezi Havanou a Pinar del Rio. Začíná na mostě s dálnicí Autopista Novia del Mediodía a až po Guanajay jde v 6- pruhu, pak až po Pinar del Rio v klasickém 4- pruhu. Ze stejného mostu jde i dálnice Autopista Este Oeste. Její délka je 156 km.

Autopista Este Oeste

Tohle je dálnice, která měla procházet městem od východu na západ v jižním území, ale stojí pouze od mostu, tedy MÚK s dálnicí Autopista Novia del Mediodía a jde jen po ulici Calle 100. Dnes je prakticky taky A4 a spojována s tahem Pinar del Rio právě pro realitu jak je krátká, tak je zahrnutá v té výše zmíněné.

La Vía Blanca, I-3

Tohle je bezpochyby nejlepší kubánská dálnice z důvodu souvislosti a maximální snahy jí udržovat v co nejlepším stavu. Je to dálnice, která slouží pro cestovní ruch. Spojuje hlavní město Havana s městem Varadero a je dlouhá 138 km. Je v parametrech 4- pruhu. Navíc jízda po ní umožňuje nejhezčí výhledy s neuvěřitelnou krajinou okolo a tedy jízda po ní není tak nudná jak třeba jízda po národní dálnici.

Dálnice neumožňuje delší rovné úseky, ale klopení zákrut je dobře technicky vyřešeno. Slabou stránkou je jízda po mostech nad řekama Jaruco, Jibacoa a Bacunayagua.

Autopista Varadero, I-3

Jedná se prakticky o prodloužení Vía Blanca, proto má stejné kódování, I-3. Zajišťuje napojení na slavnou pláž Varadero. Jako jediná je zpoplatněná mýtem, které má sloužit pro pokrytí nákladů na údržbu. Je v parametrech 4- pruhu. Rozprostírá se kolem města Matanzas.

Autopista Monumental

Tato dálnice byla dokončená na konci 50. let 20. století, když vznikl tunel s názvem Túnel de la Habana, který umožnil přístup do východní části města. Je ve 4- pruhu.

Její stávající stav není moc dobrý, protože vozovka je betonová a ten věk si vyžaduje její opravu.

Autopista del Mediodía

Tato 17 km dlouhá dálnice (101) spojuje město Havana s městem San Antonio de los Baños. Začíná se na MÚK s Avenida 23 a Autopista La Habana - Mariel. Taky má několik zajímavostí. Byla postavěná v 50. letech 20. století a údajně umožnila spojení s Batistovou farmou. Přesněji kasárny s farmou. Je 4- pruhová, ale taky je pak značně rozšířená, protože jí lze využívat jako letiště pro vojenská letadla. Její zakončení je 2- pruhové.

Autopista La Habana - Mariel (Carretera Panamericana)

Její délka je 32 km. Začíná se v Santa Fe a končí na 5. Avenida. Jde západním směrem po pobřeží provinciemi Habana a Artemisa, napojuje pláže Baracola a El Salado a končí se v terminálu Mariel.

Calzada de Rancho Boyeros

Tohle je část silnice, část dálnice. Začíná se u náměstí Plaza de la Revolución a končí se 17 km vzdáleném Santiago de las Vegas.

Autopista de la Isla de la Juventud

Tohle je dálnice na ostrově ostrově Mládeže. Spojuje Nueva Gerona s La Fe a měří 15 km.

Další, kratší dálnice aneb jen opravdu částečně rozšířené významné silnice:

Autopista del Aeropuerto José Martí, Autopista a ExpoCuba, Circuito Norte de Oriente, Carretera Granma a u ní se přistavím;

Carretera Granma. Jde o silnici od Pilón po Santiago de Cuba. Prochází několika NP a je vybudovaná opravdu tak, že to by jeden nevěřil, že to Kuba postaví. Byla dokončená zrovna v roce 1990 a zahrnuje v sobě na celé trase 81 mostů, z nich i nejdelší v zemi: přes řeku Peladero (860m), dále jsou tu tunely a to Cotobelo (800m) a Palma Mocha (500m).

No a tedy ještě jsou důležité i víceré obchvaty kolem měst jako: Matanzas, Cienfuegos, Santa Clara, Sancti Spiritus, Ciego de Ávila, Camagüey, Las Tunas, Holguín, Bayamo, Manzanillo a Santiago de Cuba.

Když se tedy sečte ten základní rozsah, tak jsme někde na 800 km síti dálnic. K tomu přináleží rychlostní silnice a okruhy a 1/2 profil dálnice č. 1, ale ten tedy nepočítám vzhledem k realitě. Vzhledem k době výstavby si umí každý představit, že ty povrchy mají dávno životnost za sebou a časovanou bombou jsou pak mostní objekty. Tak snad Kuba alespoň udrží stávající síť v provozu schopném stavu. :idea:

Ještě napíšu jeden příspěvek, tady by toho již bylo moc.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Kromě tedy výše rozepsané dálniční sítě a stavu silniční sítě ještě doplním několik dalších zajímavostí.

Castrův režim plánoval vystavět i most na tehdejší ostrov Pinos, dnes ostrov Mládeže. Japonsko konzultovalo projekty. Japonská společnost Přátelé Kuby chtěli kdysi pěstovat ve velkém citrusy právě na ostrově. Tento projekt nakonec padl. Ale tak nebo tak Castro dokázal vystavět bydlení, továrny a i dálnice pro rychlou přepravu nákladu kamkoliv aneb tyto cíle měl a chtěl naplnit. Dnes se vlády marně snaží alespoň to co bylo vybudováno udržet pohromadě.

Já se chci ještě věnovat několika stavbám na samotných dálnicích. Ono by se dalo psát o hodně věcech, ale vypíchnu pár staveb.

El Túnel de La Habana :arrow:
5554.JPG
5554.JPG (57.17 KiB) Zobrazeno 9866 x
Jde nepochybně o jedno velké inženýrsko dílo hlavního města. Umožňuje cestovat ze západu na východ. Tunel byl otevřen v roce 1958, tedy 3 roky od data zahájení. Tvoří jej 5 přefabrikovaných dílů zakopaných mezi 12 až 14m pod dnem Havanského zálivu. Má 4- jízdní pruhy o šířce 3,35m umožňujících intenzity provozu 6 tis vozidel za 1h. Délka tunelu je 733m a celková délka s přístupovými silnicemi činí 1600m. O výstavbu se postarala společnost Societé des Grands Travaux de Marseille.

video z výstavby:



Most Bacunayagua :arrow:

Nachází se na tahu I-3 Vía Blanca nad stejnoměnnou řekou. S výstavbou se začalo v roce 1956 a inaugurace proběhla 26.9.1960. Tento most je 340m dlouhý a 103,5m vysoký (nad niveletou řeky), překlenuje se ním ohromující propast. Tady je video natočené z vyhlídkové plošiny u něj:



Při jeho výstavbě se vůbec 1. zde využila nová technologie a materiály, které Kuba doposud nevyužívala a to valcovaná ocel aneb speciální konstrukční beton. Tady nabízím i historický záběr:
5555.JPG
5555.JPG (44.97 KiB) Zobrazeno 9864 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Bouře Elsa vyhání (evakuace) již 180 tisíc obyvatelů Kuby ze svojich domovů na jižní straně ostrova.

Silné vlny dokonce zasahují i pro špatné počasí naprojektovanou dálnici, která rozhodně měla takovým jevům odolávat. Není to prvně, co tamní infrastruktura čelí těmto hrozbám.

video: https://video.twimg.com/ext_tw_video/14 ... mp4?tag=12
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kuba

Příspěvek od Diaľničiar »

Byl upgradován obsah webu ministerstva dopravy. Ovšem takříkajíc: mnoho marketingu bez obsahu. Nekonečná setkání odborníků, politiků a mnoho prohlášení. Silnice jsou důležité, ale jejich stav není dobrý. Navzdory snahám se sotva daří udržet situaci z roku 2019: 40% silnic je v havarijní situaci.

Nejlepší starostlivost mají dálnice a silnice, které spojují mezinárodní dopravní uzly a cestovní ruch.

Ministerstvo dopravy začalo spolupracovat s armádou. A s úřadem pro zaměstnávání osob. Takhle se daří udržet čistá prostranství, odstraňovat špínu a vysoké porosty na silnicích nebo spadlé konáre po nepříznivém počasí. Ta armáda pak staví mosty. Ale jsou to spíše takové mostní konstrukce, prefabrikáty, které armáda zmontuje.

Nový most v San Louis, Pinar del Río je toho důkazem. Byl odevzdaný do provozu v uplynulých týdnech:

Obrázek

A teď ten "marketing" úspěchu:

Most postavený v rekordním čase specializovanou jednotkou Revolučních ozbrojených sil (FAR) opět zajišťuje průjezd po silnici u obce San Luis v Pinar del Río.

Nový most navrací vitalitu silnici, kterou cirkuluje 70% zdrojů ekonomiky území.

Oblast známá pěstováním tabáku.

Před tímto mostem tady stál jiný, ale ten se nakonec v důsledku nulové údržby jednoduše rozpadl. Oficiálně se tak stalo pro intenzivní deště ještě v červnu 2021. Provizorně se sem instaloval dočasný most od vojáků.

Po přechodu hurikánu Ian však konstrukce nevydržela průjezd týmů, které do města přijely odstranit stromy ze silnice a podpořit sběr tisíců kubíků odpadu.

Bylo rozhodnuto o nevyhnutnosti postavit nový most. A tak se stalo.

Kromě většiny zdrojů ekonomiky San Luis prochází touto cestou asi 10 000 lidí, kterým nový most navrací naprostou vitalitu.

Politicky to byla důležitá práce. Oblast není jen důležitou součástí tabákové infrastruktury, ale je zde i 6 lekářských ordinací a center. Tabák je zde pěstován 10 zemědělskými družstvami.

https://www.mitrans.gob.cu/es/noticias/ ... cuperacion

velmi krátká zpráva z tohoto roku se věnuje nevyhnutní opravě viaduktu na dálnici Autopista Nacional v Sancti Spíritus:



jízda po dálnici A4 je zachycená ve videu:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Amerika“