Řešení dluhů silničního sektoru Chorvatska

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Probíhá sloučení 2 státních koncesionářských společností HAC a ARZ. Již nedávno došlo k transformaci HAC na HAC ONC a upravil se i status ARZ. :arrow:
Obavijest o spajanju tvrtki kćeri Hrvatskih autocesta d.o.o. i Autoceste Rijeka-Zagreb d.d.
ZAGREB, 31.01.2014.
Hrvatske autoceste d.o.o (HAC) i Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. (ARZ) u prvoj fazi restrukturiranja osnovale su tvrtke kćeri za obavljanje djelatnosti održavanja autocesta i naplatu cestarine. Predmetnim izdvajanjem operativnih cjelina stvoreni su uvjeti za spajanjem tvrtki kćeri u jednu tvrtku.

Tvrtka ARZ ON d.o.o. (tvrtka kćer ARZ-a d.d.) pripaja se tvrtki Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.o.o. (tvrtka kćer HAC-a d.o.o.).

Nova tvrtka će od danas, 31. siječnja 2014. godine, poslovati pod imenom Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.o.o. (HAC ONC).

Cilj spajanja u jednu tvrtku je povećanje kvalitete usluge korisnicima autocesta, povećanje efikasnosti upravljačke funkcije te smanjivanje troškova upravljanja.

Tvrtka HAC ONC obavljat će poslove održavanja i naplate cestarine na sljedećim autocestama i objektima s naplatom cestarine: autocesta A1 Zagreb-Split-Dubrovnik, A3 Bregana-Zagreb-Lipovac, A4 Zagreb-Goričan, A5 Beli Manastir-Osijek-BiH, A6 Rijeka-Zagreb, A7 Rupa-Križišće, A10 Granica BiH-Ploče, A11 Zagreb-Sisak, Riječka obilaznica, D102 most Krk, D425 Ploče- Karamatići i D532 Baška Voda-Zagvozd (tunel Sveti Ilija).

Osnivanjem jedne tvrtke za održavanje i naplatu cestarine implementira se korporativna strategija i standardi poslovanja u skladu sa zahtjevima EU, priopćeno je iz Hrvatskih autocesta d.o.o..
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

tak je vnímána privatizace/koncese dálničních společností
tak je vnímána privatizace/koncese dálničních společností
1970436_831804473513474_858407449_n.jpg (30.3 KiB) Zobrazeno 30789 x
odpor obyvatelstva, odborníků i části politického spektra k privatizaci dálničních společností jakožto k vyřešení jejich zadlužení je obrovský a žádá se neustále referendum o této možnosti


Vláda schválila pro HAC další úvěr, v hodnotě 120 mil. € od Chorvatské poštové banky. Tím se ruší původní plán na úvěr od ruské Sberbanky. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatská státní HAC je v technickém bankrotu. :roll: ... :arrow:

NUTNĚ potřebuje úvěr, protože není schopna pokrývat předešlé závazky. Bohužel, každá banka to podmíňuje státní zárukou. Chorvatsko je v EU a považuje takovou pomoc za neoprávněnou státní pomoc. Konečné stanovisko v Bruselu stále nepadlo, čas se krátí - již 30.6. musí HAC splatit 221 mil. €.

Stát je připraven to řešit pokladničními poukázkami, pokud Brusel definitivně nerozhodne anebo rozhodne negativně, tento stav bude ovšem katastrofální pro krátkodobé pohledávky chorvatského státu.

Státní společnosti HAC a ARZ dluží celkem 30 mld. HRK.

V této souvislosti a v návaznosti na předchozí informace (o pár příspěvků výše), doplňuji, že Chorvatsko se dostalo do Financial Times ve srovnání, že země je na tom jako Řecko: stoupající státní dluh, nulové reformy, vysoká nezaměstnanost (20% mimo sezonu, 17% během ní, 50% mezi mladými) a propad hospodářství od r. 2008 o -12%. A recese pokračuje..
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:37:09, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Zakládám odčleněním několika příspěvků ze všeobecného vlákna novou tému, která se týká výslovně monetizace, tedy udělení koncese na státní dálnice. :arrow:

*chorvatská ekonomika je dlouho v recesi, stát má dluhy ještě od války atp.
*do dálnic a silnic se investovalo hodně peněz přes úvěry se státními zárukami a ty je nyní nutno splácet, vláda má ale každým rokem již od roku 2009 problémy to dělat, ročné úvěry jsou stále vyšší a vyšší, než se stačí vybrat na mýtném

ODPOR VEREJNOSTI A ODBORNÍKŮ JE OBROVSKÝCH ROZMĚRŮ, VLÁDA ALE OD TOHOTO ZÁMĚRU NEHODLÁ USTUPOVAT

vláda má již připravené podklady pro novou koncesní smlouvu, na 400 stranách se dočtete třeba:

*do koncese se dostane 1.024 km dálnic (HAC a ARZ), na maximálně 40 let (nikoliv 50), v rozsahu 30-40 let tak, aby zde byla hotovost 3 mld. €
*HAC se již rozčlenil na HAC a HAC ONC a právě HAC ONC
*koncesionář nesmí jen tak propouštět několik dalších let
*mýtné se nezmí zvyšovat bez souhlasu vlády
*mechanizmus zvyšování mýta je max. o inflaci -1% (tedy pokud bude inflace 4%, mýtné se může zvednout o 3%)
*průměrný provoz je 13.627 vozidel za 24h, nejvíc vozidel je v létě, kdy intenzita dosahuje až 50.000 vozidel za 24h bude muset koncesionář realizovat i 3. jízdní pruh
*vláda bude kompenzovat (nějak) případné uzavírky, tedy výpadek mýtného v případě přírodních katastrof atp. (je to tak v případe Strabagu na dálnici A2 AZM)
*definuje se i obnova vozovky každých 10 let a další práce s údržbou

Aktuální zájem již projevují společnosti:

1. Goldman Sach a VINCI
2. 3 chorvatské důchodové fondy (AZ, PBZ Croatia osiguranje a Erste Plavi) a Allianz Capital Partners
3. Macquarie

Vítězem se má stát ten, kdo dá nejvíce peněz za co nejkratší čas, případně ještě lepší podmínky, než vláda chce.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:37:51, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

základní odpor hnutí proti koncesi dálnic vychází z následujících faktů, čímž je přesvědčena i veřejnost :arrow:

jak je možné, že soukromý investor na dálnicích vydělá a Chorvatsko jako stát to nedokáže?

1. hospodaření HAC a ARZ

HAC spravují cca. 850 km dálnic. Na mýtném za rok vydělají cca. 1,4 mld. HRK. Utratí asi 0,73 mld. HRK. ARZ se svými 170 km vydělají asi 0,5 mld. HRK a utratí asi 0,27 mld. HRK.

Tedy zůstává jim 0,9 mld. HRK z asi 1,9 mld. HRK mýtného.

2. zadlužení HAZ a ARZ

za již hotové úseky dluží celkem 4 mld. €

problém č.1: stát neumí splácet dluhy a zároveň stavět nové dálnice
problém č.2: stát neumí vyřešit dluhy bez dalšího zadlužování

3. co udělá koncesionář

1. krok: bude muset najít částku kolem 3 mld. €, ovšem na okamžité řešení dluhů bude postačovat 2,65 mld. € (sporná část celého názoru, protože neznáme nabídku)

2. krok: koncesionář část peněz dá z vlastních zdrojů a sám si tak půjčí řekněme 2 mld. € (z částky 2,65 mld. € nutno na řešení dluhů, aby se nová dálniční společnost nemusela zadlužovat na dluhy) :arrow: koncesionář, který má zajištěn i nějaký bankovní ústav si dokáže půjčit za roční úrok 3% (všechny přihlášené konsorcia mají tyto podmínky), tedy roční náklady 60 mil. € anebo 450 mil. HRK. :arrow: koncesionář zcela jistě zlepší stav údržby, nebude se mrhat prostředky jako doposud za záchodové prkénok (8x drahší než li v běžném supermarketu) a podobně a tedy zisk z provozu bude cca. 400-500 mil. HRK ročně.

3. krok: 40 let koncese = 20 mld. HRK na provozním zisku

4. krok: i po vyplacení původní půjčky dokáže být koncesionář v zisku, řádově stovky mil. €, tedy ročně v desítkách mil. € s tím, že Chorvatsko za to dostane vyřešení dluhů, ale neřeší to již novou výstavbu dálnic

Závěr:

Chorvatsko by si muselo půjčit za 5%, tedy ročně by to bylo 125-150 mil. € a s tím by se vytratila jakákoliv možnost financování nové výstavby. Řešením by bylo jedině vzít si menší půjčku, třeba 1,5 mld. €, ovšem tak by se musela vláda přímo postarat o oddlužení a to se momentálně nedá. Stejně tak se nedoufá ani ve variant, že by se snad Chorvatsko dostalo z recese a vysokého zadlužení a že by poklesla i úroková sazba a proto se přistupuje ke koncesnímu řešení. Rozdíl je ten, že dálnice by zůstali v rukách státu i na další období.

Koncese je přímý dopad neschopnosti politiků lépe vládnout, neřeší nic, pouze staré dluhy. Zhodnocení stavu, proč to vláda dělá a proč je chorvatský lid nepoučitelný. :idea:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:40:06, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda poskytla státní záruku 550 mil. € na 2 nové úvěry pro HAC. Tímto krokem se podaří odsunout letošní nezvladatelné dluhy na pozdější období a letos se podaří splatit, co je únosné.

První úvěr je v hodnotě 400 mil. €, druhý 150 mil. €. První má splatnost 5 let, druhý 7 let. Úroková sazba je nejlepší jakou se podařilo vyjednat v dnešní situaci, dle sazeb EURIBOR jde o 4,654% pro 1. úvěr a 4,154% pro druhý úvěr. Tyto úvěry vybavilo Centrum pro reskturalizaci a prodej (CERP), což je chorvatská státní instituce a úvěrové linky jsou od Deutsche Bank.

Letos mají HAC a ARZ splatit téměř 900 mil. €. Tržby z mýta jsou 1,9 mld. HRK, náklady na údržbu a provoz jsou 1 mld. HRK, něco se staví, takže moc toho nezbývá na splátky starých úvěrů. Letošní splátky jsou nejvyšší v historii HAC a ARZ. O moc lepší to nebude ani další roky vzhledem k dalšímu zadlužování. Výstavba samozřejmě vázne, nyní se točí obrovské peníze, ale opravdu na dluhy. Za úvěry se postavilo cca. 45% dálnic. Ostatní peníze jsou z peněz z privatizace (třeba podíly v INA), ze státního rozpočtu a z mýtného. Část dálnic se stavělo koncesně předem, tedy Bina Istra na Istrii a Strabag od Záhřebu na Slovinsko (AZM). Chorvatsko si vyzkoušelo výstavbu dálnic téměř koncesním způsobem, ovšem od roku 2007 se jevilo několik problémů, které vrcholí korupčními kauzami a předražením posledních úseků, následně přichází recese, pokles provozu neodpovídá růstovým tendencím a přichází čas prvních splátek úvěrů. To se řešilo již rokem 2009 nabíráním dalších a dalších až doposud až do roku 2012/2013, kdy se prvně objevuje informace, že Chorvatsko odevzdá dálnice ve správě HAC a ARZ do soukromých rukou.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Až 1/3 dálnic (v rámci HAC a ARZ) není zapsaných v katastrech nehnutelností. Tento fakt může značně komplikovat koncesní proces.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:40:31, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

To nám to vyplouvají věci v návaznosti na předchozí příspěvek:

*až 350 km dálnic pod HAC a ARZ není v katastru nemovitostí nijak zapsáno, tudíž to ani nejsou veřejné komunikace, o kterých se vláda baví je odevzdat pod koncesi
*mnoho, opravdu mnoho úseků má jenom povolení užívat je a i to na mnoha to dávno vypršelo, ale to státní složky nijak doposud neřeší: třeba A4, Zagreb – Goričan anebo tubus Mala Kapela atd.

Je jinak hromada informací, jak prý budoucí koncesionář vydělá až 100 mld. HRK za dobu koncese, je hromada informací, jak a co vše dělá stát protiprávně, je obrovská nevůle národa ke koncesnímu procesu, ohlašuje se referendum a i když jej vláda odmítá, spisují se celostátní petice na jeho vyhlášení.

Těžko se bohužel dá vysvětlit prostý fakt: HAC a ARZ jdou ke dnu bez dalších státních peněz a nebavíme se o miliardách HRK, ale o miliardách €. A chorvatský stát jde ke dnu i tak a na další záchranní akce státních firem nemá. Bohužel, laťka investicí 10 mld. € je hezká, nikdo nemohl předpokladát krizi a nikdo nemohl tušit, kam to povede, ale nyní si dálniční síť na sebe nevydělává. Další naplnění zdrojů se nedá uskutečnit, zvýšení mýtného o více jak inflaci je neúnosní, další navýšení daně z PHM nepřináší efekty a odvod do fondů je již i tak nepostačující. Neobstojí ani argument, že stačilo na některých úsecích šetřit, ano je opravdu spousta předražení: na mnoha WC a podobně, ale to když se i spočítá, tak jde o max řádově několik stovek, možná že i o možná miliard HRK, ale zcela jistě ne o desítky mld. HRK. A únosní míra investic byla někde kolem 5-6 mld. € (můj názor, odečtení úseků mínus ještě výpadek za ně). A v letní sezóně se moc vytřískat navíc nedá, některé dny, hlavně soboty jsou již na dálnicích vyčerpány zcela kapacity. Takže není pravda, že stačilo nedostavět tunely Mala Kapela a Sv. Rok, protože tam by to bylo neúnosní a byl by tam větší výpadek na mýtném.

Nezávidím to politikům ani obyvatelstvu. Tomu ne pro to, že po koncesi se udějí nepopulární kroky (optimalizace zaměstnanců) a pravidelná úprava cen mýtného celoročně a celoplošně. A nahráni budou i různí podnikatelé, kteří mají nyní biznis s mnoha středisky údržby atd., protože na všechno bude koncesionář sám anebo si zazmluvní firmy řádným procesem. A politikům pro to, že to je logicky ještě kromě toho že nepopulární řešení, neřeší to nijak další výstavbu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:40:44, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuální informace a stav:

*organizuje se sbírání podpisů pro vyhlášení referenda k plánované koncesi chorvatských dálnic, již je 160.000 podpisů (v zemi probíhá masivní kampaň téměř 2 roky proti udělení koncesí)

Vláda prvně oznámila, že je připravena i na variant, že lidé odmítnou v referendu vládní řešení dluhů v chorvatských státních dálničních společností, ale pak se stanou 2 okamžité kroky:

1. vláda s okamžitou platností výrazně zvedne daně z minerálních olejů, aby více peněz z ní mohla přesměrovat na HAC/ARZ, aby bylo z čeho splatit enormní úvěry splatné letos a příští rok

2. vláda bude muset pozastavit realizaci velikých projektů, protože nezvládne ani spolufinancovat je v rámci výstavby z fondů EU:

*třeba výstavba mostu na Pelješac a spojení jihu země s dálničním systémem
*anebo pozastavení plánované přípravy mostu na ostrov Čiovo (město Trogir)
*zastavení dalších prací na silničních projektech kolem Rijeky (autor výroky je mimochodem z této oblasti)

A stejně tak bude problém realizovat větší železniční projekty, protože i když je tento druh dopravy poslední roky preferován, tak, státní železniční společnosti jsou rovněž předlužené a nemohou si vzít další půjčky, přičemž čerpají zdroje z daně na minerální oleje a ty bude nutno přesměrovat více na HAC/ARZ, takže i železniční společnosti dojdou o zdroje.

Můj komentář: jsou zde tedy 2 extrémní stavy: ten první je, že odpůrci tvrdí, že koncesionář na tom vydělá mnohem více (o 50-200%), než kolik dostane stát na dluhy a zastánci tvrdí, že pokud se nic neudělá, tak stát přijde o mnohem více jak jenom aktuální oddlužení, protože nebude za co stavět nové stavby.


Dále, chorvatský premiér informoval, že hlavní dluhy (vůči bankám) HAC a ARZ činí 4,3 mld. €. Jde o 3,3 mld. € za HAC a 1 mld. € za ARZ. Jde ovšem jen o kapitálové půjčky. K tomu ale přináleží další částky a splátkový kalendář je velice nepřiznívý na dalších 6 let a refinancování dalších 6 let vláda nemá jak udělat a to i proto, že se tak děje již od roku 2009. :arrow:

HAC musí letos splatit 800 mil. € a ARZ dalších 200 mil. €. To vláda nemá jak vyřešit, bude si muset půjčit a naráží to na EK. I tak v dalších letech je stav splátek následující:

2015: HAC 540 mil. €, ARZ 98 mil. € :arrow: celkem 638 mil. €
2016: HAC 480 mil. €, ARZ 114 mil. € :arrow: celkem 594 mil. €
2017: HAC 640 mil. €, ARZ 127 mil. € :arrow: celkem 767 mil. €
2018: HAC 595 mil. €, ARZ 124 mil. € :arrow: celkem 719 mil. €
2019: HAC 660 mil. €, ARZ 148 mil. € :arrow: celkem 808 mil. €


2020: HAC 190 mil. €, ARZ 111 mil. € :arrow: celkem 301 mil. €
2021: HAC 150 mil. €, ARZ 108 mil. € :arrow: celkem 258 mil. €
2022: HAC 55 mil. €, ARZ 63 mil. € :arrow: celkem 118 mil. €

Celkem vláda musí splatit 8 mld. € do roku 2031/2034 (HAC/ARZ), takže není pravda, že by koncesionář vydělával na další generaci, protože je to vláda, kdo na tom prodělává. Vláda si nemůže půjčit, Chorvatsko by nemohlo čerpat eurofondy a země má špatné hospodářské výsledky a takhle zadluženým HAC/ARZ nikdo nepůjčí a když, tak to jenom odsouvá racionální řešení na další roky a ještě více se sníží výnosnost za dálnice.

Pokud neproběhne možnost koncesí, za které vláda získá prostředky na razantní snížení dluhů, tak bude muset provést mimořádně tvrdá opatření, které ještě jenom pocíti všichni obyvatelé, přímo motoristé a nepřímo všichni, kdo stojí na rozvoji dopravní infrastruktury. Takže i když je pravda, že mýtné by stoupalo o inflační položku, toto řešení je ještě drastičtější.

Vláda nekomentuje dosavadní výstavbu, za kterou ani nenese odpovědnost, protože de facto tento rozvoj nastolila nyní opoziční HDZ, pouze řeší, kde vzít finance na dluhy za tuto výstavbu.

Premiér zdůraznil, že jedním z koncesionářů mohou být i penzijní chorvatské fondy. Dále zdůraznil, že chápe negativní reakce občanů, no je nutno si uvědomit celkovou ekonomickou situaci a vyzval také k pozornosti koncesních modelů ve světě.

Vládní představitelé poukazují taky na fakt, že pokud nebudou ponuky na koncesi výhodné pro stát, bude se respektovat vůle národa. K otázce, zda bude vláda respektovat výsledky referenda anebo jej vůbec k této otázce vyhlásí se názory liší (ministr od ministra).
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:41:37, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy vysvětluje občanům, že koncese neznačí prodej dálnic, nýbrž pouze pronájem a získání peněz dopředu, což pomůže řešit dluhy HAC a ARZ. (chorvatsky monetizace = koncese) Navíc i nyní jsou dálnice v koncesionářském řízení, protože HAC a ARZ jsou koncesionáři, jen je ovládá stát. Vláda by ušetřila 30 mld. HRK na úrocích za úvěry a dalších 60 mld. HRK by zůstalo z daní z PHM na investice. :arrow: více informací: http://mppi.hr/default.aspx?id=16220

Aktuální vývoj v procesi udělení koncesí na dálnice ve správě HAC a ARZ - splátkový kalendář a stav ve společnosti
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Zde i vládní dokumenty ohledně dalších splátek:

http://mppi.hr/default.aspx?id=16250

Další výhoda (kromě tedy řešení zadlužených HAC a ARZ) je možnost větších investic do státních silnic a železnic: http://mppi.hr/default.aspx?id=16242
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Organizace proti koncesi, které chtějí prosadit referendum sbírají podpisy pro jeho vyhlášení. K 31.10. jich měli již 510.000, tedy +30% nad požadovaný stav. Cílem je provést referendum v den voleb prezidenta.

Parlament je nyní na tahu, ten řeší ústavnost celého procesu. Vláda se stále na 100% jednotně nevyjádřila, zda i tak referendum k této otázce vyhlásí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuální informace :arrow:

*vláda nehodlá zastavit nastartovaný proces udělení koncesí, i když je celá věc na ÚS a jak se vyjádřil ministr dopravy, rozhodnout o zastavení může ÚS
*ministr dopravy 25.11. posunul datum pro podání prvních nabídek z 28.11. na 12.12. z důvodu obrovského počtu otázek zájemců ohledně problematiky podmínek kolem koncese
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:42:03, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Honda »

Chorvatská vláda chystá pronájem tamních dálnic. Za 69 miliard korun

Chorvatská vláda chystá dlouhodobý pronájem místních dálnic. V pátek už obdržela nabídky od trojice zájemců o provozování nejdůležitějších dopravních tepen v zemi. Jak napsal deník Jutarnji list, všechny tři návrhy obsahují podobnou sumu kolem 2,5 miliardy eur (69 miliard korun), liší se ale v délce pronájmu. Australská společnost Macquarie by dálnice chtěla na 30 let, konsorcium vedené poradenskou firmou Goldman Sachs na 40 a rakouská stavební firma Strabag dokonce na 50 let.
Dálnice, o které se jedná, spojují Záhřeb s přístavem v Rijece, Dalmácií a také severovýchodní částí země, Slavonií. Za jejich výstavbu a modernizaci dalo Chorvatsko od poloviny 90. let minulého století přes 35 miliard kun (125 miliard korun), náklady se ale prostřednictvím mýtného vracely jen pomalu. V současné době přesahuje výše dluhu čtyři miliardy eur (110 miliard korun) a jen letos měly dvě firmy provozující zmíněné dálnice uhradit 6,6 miliardy kun (23 miliard korun).

O tom, kdo koncesi získá, by se mělo rozhodnout příští rok na jaře a nový provozovatel by se mohl dálnic ujmout po prázdninách. Situaci ale ještě může změnit odpor obyčejných Chorvatů. Občanská iniciativa „Naše dálnice nedáme“ sesbírala přes půl milionu podpisů na podporu referenda o pronájmu dálnic, o přípustnosti hlasování ale teprve rozhodne záhřebský ústavní soud. Komplikaci pak podle komentátorů mohou představovat i blížící se parlamentní volby, kvůli kterým by mohli politici rozhodnutí ještě odložit.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:42:21, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Formálně ministerstvo přijalo doposud jenom nezávazné nabídky a další můžou ještě zájemci předložit. V této fázi oficiální instituce mlčí o nabídkách i o tom, kdo nabídky dal. Po oznámení vítěze ten je povinen do 3 měsíců zaplatit jednorázový koncesní poplatek do státního rozpočtu a převzít vybrané dálnice od HAC a ARZ.

Na tahu ohledně hlasování v referendu je Ústavní soud, který se bude věnovat tomu, zda vůbec existuje právo referendovou otázku vyhlásit.

Dle neoficiálních informací se liší jak částky tak délka na koncesí. V zemi se ovšem blíží parlamentní volby a tak definitivní rozhodnutí může být ještě odloženo.

http://mppi.hr/default.aspx?id=18394
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Za rok 2014 společnosti HAC a ARZ vybrali na mýtném celkem 1,91 mld. HRK, tudíž o +45 mil. HRK, což je nejlepší výsledek v historii. Bohužel ani tyto fakty nijak nezmírňují problémy, tedy zadlužení, protože také splátky počínaje rokem 2014 pokračujíc další roky jsou nejvyšší a společnosti jsou permanentně na pokraji bankrotu, který odvrací již jen státní pomoc a státní záruka za další půjčky, které refinancují ty předešlé.

Další ránu dostal HAC, když vláda v důsledku velmi špatného hospodaření snížila výnos z prodeje PHM pro HAC ze 60lip na 20lip z 1l, čím má HAC menší příjem o 950 mil. HRK. Tyto peníze se naopak dostávají do státního rozpočtu.

Otázka koncesí je nepopulární, lidé se dožadují referenda a věc je na ÚS.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:42:42, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy informovalo, že minulý týden zahájilo první rozhovory s uchazečmi o koncese. Při těch si vyjasní nejasnosti každý zájemce a následně v 04/2015 budou vyzváni k předložení definitivních nabídek.

Tím se zhroutila představa odpůrců procesu, kteří řadu týdnů tvrdí, že ministerstvo proces koncesí plánuje zrušit. Vláda naopak od tohoto kroku ustupovat nehodlá.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:42:53, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Sosa »

No ono ji asi už nic jiného nezbývá.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Parlament vyzval ÚS, aby rozhodl ohledně koncesí dálnic. :arrow:

*rozhodnutí tak zároveň ustanoví další postup ohledně jakékoliv koncese sítě dálnic, silnic v rozsahu 27.000 km
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:43:06, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

16.2. se rozhodne, co bude dál ohledně koncesního procesu. Jednak se čeká na rozhodnutí ÚS, dále je možnost soutěž úplně zrušit a vyhlásit novou anebo vyžádat si definitivíní nabídky od prvních zájemců. Stav je takový, že (prozatím jsou jen první neformální ponuky) nejnižší částka se pohybuje na úrovni 2,5 mld. €, nejvyšší na 2,8 mld. €. Vláda doufá v 3 mld. € a více. Současní zájemci již oznámují, že pokud by se proces natahoval a reálně převezmou síť dálnic až od roku 2016, tak by ta částka 3 mld. € nedosáhla. Tak uvidíme, co přinesou další týdny.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Předseda vlády informoval, že pokud ÚS rozhodne o nemožnosti provést koncesní proces, tak vláda zloučí ARZ a HAC a následně poskytne HAC-ONC na burzu pro národní důchodové společnosti, pro obyvatelstvo atd. a to celkem 51% podniku, aby se tak alespoň částečně dala řešit krize s dluhy.


HAC-ONC již existuje, jsou zde odkazy ve vláknách, jde o výběrce mýta a ten následně mýto odevzdává HAC a ARZ. Důvodem byla reorganizace samotního výběrčiho systému a po odečtení nákladů na tento systém se pak zbytek peněz převede na konkrétní společnosti.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:43:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Původní nabídky zájemců o koncesi HAC a ARZ jsou staženy. Vláda nevytříská z dálnic částky, jaké by chtěla a den ode dne je možnost i na částku 3 mld. € na míle vzdálena za podmínek, jaké původně prezentovalo Ministerstvo dopravy a to z důvodu blížícího se času a vzrůstajících částek na uhrazení dluhů. Vláda tak dochází o časovou výhodu pro koncesní proces.

Pokud ÚS rozhodne, že je nutno vyhlásit referendum, tak tohle bude pravděpobodně úspěšné a proces koncesí se stopne. Vláda pak získá formou prodeje 51% HAC ONC na burze částku cca. 1,2 mld. €, přičemž dluhy, které je nutno splácet a to nad rámec výběru mýta jsou nad 4 mld. €, takže i tento krok je pouhým řešením na nejbližší rok-dva. Byla by ovšem zachována majetnická struktura: 49% by ovládal stát a zbytek důchodové společnosti, teda de facto přímo chorvatský národ a zaměstnanci HAC/ARZ a občané Chorvatska, protože pokud referendum bude úspěšné, tak se dá očekávat, že národ si své dálnice "koupí".

Koncesní proces vláda nestopla, pravděpodobně v 04/2015 vyzve první společnosti, které dali nabídky o již závazné nabídky, poté se během 3 měsíců domluví finanční pravidla a společnost zaplatí do státního rozpočtu jednorázový licenční poplatek.

Celý proces je ovšem komplikován právě hrozícím referendem, o jehož nároku stále rozhoduje ÚS.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatský premiér Zoran Milanović vyhlásil, že je možnost i odstoupit možnost koncesí státních dálnic. :arrow:

Vláda si je vědomá odporu širokých mas k tomuto kroku, premiér se spoléhá pouze na důchodové fondy a národní akcionářský systém, již objasněn ve vláknu. (aneb volební kampaň zahájena; neříkám ja ale opozice (která je jak proti koncesím tak proti tomu, že premiér teď nedělá s HAC/ARZ nic.

Nyní tak vyvstává otázka, z čeho se bude financovat splácení úvěřů. Ekonomové v Chorvatsku varují, že státní rozpočet je tak silně napjatý, sociální úroveň Chorvatů je katastrofální řadu let, že si nemůže dovolit vykrývat miliardy €, které je nutno nalézat v horizontu několika let. Varianta důchodových fondů a národních akcionářů přinese 1,6 mld. €. Tedy ani 50% toho, co se dalo ještě před rokem získat od soukromého kapitálu. A to si HAC/ARZ vzali mezičasem další půjčky ve víre, že to bude již řešeno právě přefinancováním přes nové koncesionáře. Ti, i když je to k nevíře mají totiž nižší úrokové sazby u bank, než má samotné Chorvatsko v rámci HAC a ARZ. :idea:

Idea k vypsání referenda proti koncesím ale i nadále pokračuje a její tvůrci ani po tomto vyhlášení premiéra to nehodlají měnit. Čeká se na ÚS, ale bude to pak i garance a memento pro další vlády. :idea:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:43:56, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Kriminální policie Chorvatska prošetřuje společnost HAC ONC, která má zajišťovat zimní údržbu dálniční sítě. Subdodavatelské zakázky se prodražují o 80% oproti minuloročním zimním sezonám. :arrow:

Jde tak o další z mnoha skandálů, které se zde ukazují a nepomáhá ani vyměnit ředitele a vedení společnosti. Nepomohlo ani udělat reorganizaci a vytvořit tuto novou složku, která měla za cíl odstranit klientelistické chování vedené korupcí z HAC a ARZ.


Další, mnohem horší informace je závěr ekonomického okrouhlého stolu ohledně refinancování dluhů HAC :arrow:

Ekonomové varují, že není možnost refinancovat dluhy HAC dalšími půjčkami, pokud nenastane buď to koncesní model anebo pokud stát nezajistí další zdroje pro HAC. V opačném případě Brusel nepovoluje další úvěry pro HAC, nemluvě o celkové chorvatské situaci, za které již hrozí pokuty třeba za neplnění závazků plynoucí z členství ohledně tvoření státního rozpočtu a nerespektování provádění slibovaných reforem.

HAC ONC sjednotil výběr mýta a umožnila se restrukturalizace HAC a ARZ a celkově odešlo 500 lidí, ale ti zas dostávají odstupné, takže úspora se ještě neprojevuje. Vyšší výběr s daní z PHM (zvýšení daně samotné a vyšší % jako příjem HAC) jsou stále na nedostateční úrovni. Musí se ještě navýšit a musí se přijmout další opatření, aby bylo možno řešit v tomto roce dluhovou službu, protože bez peněz z koncese se to řešit nedá. Vláda plánuje přes burzu odprodat polovinu HAC ONC a očekává za to 1,2-1,3 mld. €, co pomůže řešit situaci alespoň pro letošní rok a vytvoří možnosti pro další roky.

Ekonomové odhadují, že vláda sama bude refinancovat a splácet dluhy za HAC nejbližších 20 let. Problémem se jeví i vstup důchodových fondů, těm překáží, že mají jen málo informací o tom, co si vláda představuje, co přesně přes HAC ONC bude znamenat tato koupě. Jaké budou výnosy a podobně, takže i částka 1,2 mld. € není jistá. A čas plyne ...

Vláda musí letos v HAC zaplatit 540 mil. € a ARZ dalších 98 mil. €. Celkem tedy 638 mil. €. Výnosy z mýta takové nejsou ani zdaleka, takže mýto v součtu s daněmi z PHM atd. budou muset být i letos řešeny přes další půjčky v řádově stovkách mil. €, co ale opětovně prodražuje další fungování obou společností a Brusel další půjčky pro HAC bez žádaných reforem odmíta schválit. :idea: Bez půjček, které si každý rok společnosti berou na refinancování dluhu, který ale neustále narůstá a bez zpeněžení anebo jiného zajištění přísunu dalších zdrojů se situace jenom zhoršuje. HAC i ARZ jsou permanetně celé roky na pokraji bankrotu. V praxi se to projevuje téměř nulovou výstavbou a i to, co se staví se neúměrně prodlužuje.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:44:15, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncese státních dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

ÚS o otázce, zda je vyhlášení referenda o zastavení koncesí dálnic v souladě s ústavou stále nerozhodl, ale dle informací se toto rozhodnutí již blíží. O posouzení požádal parlament. Vláda odkazuje, že společně s rozhodnutím ÚS bude vydáno rozhodnutí co dál ohledně daných záměrů.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 21:44:34, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“