Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Jde o to, na čem se ty analýzy budou zakládat. Např. pinusův argument, že dnes celá vodní doprava generuje 200 mil. ročně je možná pravdivý, ale o ničem nevypovídá, protože lodní doprava u nás takřka nefunguje. Připadá v úvahu jen na Labi a jen část roku. To je pak velmi rizikový kšeft.
Proto bych byl pro celoroční zesplavnění Labe a napojit Ostravu přes Odru do Polska. Oba projekty jsou, myslím, obhajitelné a pak by se vidělo, jestli bude zájem o další pokračování. A můj názor je, že bude. Navíc s rostoucími cenami paliv a energií se bude doba návratnosti zkracovat.
Proto bych byl pro celoroční zesplavnění Labe a napojit Ostravu přes Odru do Polska. Oba projekty jsou, myslím, obhajitelné a pak by se vidělo, jestli bude zájem o další pokračování. A můj názor je, že bude. Navíc s rostoucími cenami paliv a energií se bude doba návratnosti zkracovat.
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
No sice byl Donau-Mainz dostavěnej 92, ale podstatný části se stihly už v sedmdesátývh letech, dobách velkých projektů. Tenkrát i ta jaderná fúze byla na dosah, ne tak vzdálená jako dneska
Stavba moderního průplavu přes evropské rozvodí mezi Bamberkem a Norimberkem byla zahájena v roce 1960, tato část byla uvedena do provozu v roce 1972, ..
Pro budoucnost bude rozhodující vybavit dokončený torzo dálniční sítě infrastrukturou pro cyklisty a koňský potahy .. sou tam ty hospody moc daleko od sebe
Stavba moderního průplavu přes evropské rozvodí mezi Bamberkem a Norimberkem byla zahájena v roce 1960, tato část byla uvedena do provozu v roce 1972, ..
Pro budoucnost bude rozhodující vybavit dokončený torzo dálniční sítě infrastrukturou pro cyklisty a koňský potahy .. sou tam ty hospody moc daleko od sebe
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Tak to zkusime jinak. Panamsky kanal (coz je, jak jiste uzname, uplne jina liga), generuje rocne zhruba 3 miliardy dolaru hrubych prijmu a necelou 1 miliardu dolaru cisteho zisku.dd píše:Jde o to, na čem se ty analýzy budou zakládat. Např. pinusův argument, že dnes celá vodní doprava generuje 200 mil. ročně je možná pravdivý, ale o ničem nevypovídá, protože lodní doprava u nás takřka nefunguje. Připadá v úvahu jen na Labi a jen část roku. To je pak velmi rizikový kšeft.
Takze ano, pokud chcete tahat skrz Cechy namorni provoz na urovni Panamskeho kanalu, tak uz se pomalu blizime situaci, kdy by cela akce nemusela byt investicne ztratova. Stale jeste ztratova, ale kdyz k tomu pripocitame sequeho "silene miliony z turistickeho ruchu", tak uz by to nemusela byt takova ostuda.
Myslim, ze tohle financni nesmyslnost celeho projektu jasne osvetluje.
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Rakušané říkají Ne.
Mají také své chataře http://g.co/maps/v6r7q
25. května 2010 - Dne 25. května 2010 proběhlo jednání se Spolkovým ministerstvem dopravy, inovací a technologií Rakouska, a to po urgencích ze strany Ministerstva zahraničních věci ČR, resp. Velvyslanectví ČR ve Vídni. Jednání za českou stranu vedl náměstek ministra dopravy JUDr. Mgr. Pavel Škvára, MBA a vedoucí rakouské delegace byla paní Claudia Cernohuby, zástupkyně kabinetu spolkové ministryně dopravy Rakouska. Rakouská strana sdělila, že problematika výstavby multifunkčního průplavního spojení Dunaj–Odra–Labe je pro Rakousko velmi citlivým tématem. Území, jichž by se výstavba vodního koridoru D-O-L v některých variantách v Rakousku mohla dotýkat, je zařazeno do systému chráněných oblastí NATURA 2000, současně se jedná o chráněnou krajinou oblast ve smyslu národní rakouské legislativy.
Dále bylo rakouskou delegací poznamenáno, že dosud není dokončen výběr definitivní varianty pro případnou výstavbu spojení Dunaj–Odra–Labe na území Rakouska, proto zde není v současné době zajištěno hájení trasy pro toto spojení. Rovněž je třeba brát v potaz, že vzhledem k omezeným finančním prostředkům, které jsou pro výstavbu a modernizaci infrastruktury vnitrozemské plavby v Rakousku k dispozici, je jednoznačnou prioritou další zkvalitňování vodní cesty Dunaj a průplavní spojení Dunaj–Odra–Labe není součástí plánu dopravních cest Rakouska do roku 2013. Rakouská strana nicméně v případě potřeby poskytne podklady pro zpracování studie popsané českou stranou, která se týká problematiky průplavního spojení Dunaj–Odra–Labe, ačkoli se svým přímým zapojením do realizace této studie ze zmíněných důvodů nepočítá.
Mají také své chataře http://g.co/maps/v6r7q
25. května 2010 - Dne 25. května 2010 proběhlo jednání se Spolkovým ministerstvem dopravy, inovací a technologií Rakouska, a to po urgencích ze strany Ministerstva zahraničních věci ČR, resp. Velvyslanectví ČR ve Vídni. Jednání za českou stranu vedl náměstek ministra dopravy JUDr. Mgr. Pavel Škvára, MBA a vedoucí rakouské delegace byla paní Claudia Cernohuby, zástupkyně kabinetu spolkové ministryně dopravy Rakouska. Rakouská strana sdělila, že problematika výstavby multifunkčního průplavního spojení Dunaj–Odra–Labe je pro Rakousko velmi citlivým tématem. Území, jichž by se výstavba vodního koridoru D-O-L v některých variantách v Rakousku mohla dotýkat, je zařazeno do systému chráněných oblastí NATURA 2000, současně se jedná o chráněnou krajinou oblast ve smyslu národní rakouské legislativy.
Dále bylo rakouskou delegací poznamenáno, že dosud není dokončen výběr definitivní varianty pro případnou výstavbu spojení Dunaj–Odra–Labe na území Rakouska, proto zde není v současné době zajištěno hájení trasy pro toto spojení. Rovněž je třeba brát v potaz, že vzhledem k omezeným finančním prostředkům, které jsou pro výstavbu a modernizaci infrastruktury vnitrozemské plavby v Rakousku k dispozici, je jednoznačnou prioritou další zkvalitňování vodní cesty Dunaj a průplavní spojení Dunaj–Odra–Labe není součástí plánu dopravních cest Rakouska do roku 2013. Rakouská strana nicméně v případě potřeby poskytne podklady pro zpracování studie popsané českou stranou, která se týká problematiky průplavního spojení Dunaj–Odra–Labe, ačkoli se svým přímým zapojením do realizace této studie ze zmíněných důvodů nepočítá.
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Taky jediný rozumný využití pozůstatků projektu. By mě zajímalo, jak tam zajistěj použitelnou kvalitu vody?
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Dnes Vám to možná přijde jako šotoutopie, ale musíte to brát tak, že v té době to byl pomalu jediný komplexní návrh nějaké dálkové dopravní sítě, opravdové vizionářství. A to vyhýbání se hlavnímu městu má jistě své opodstatnění. Centralizace služeb v té době naštěstí ještě stále nebyla taková, aby celá ČSR měla potřebu se upínat k Praze. Pro Baťu bylo nejdůležitější navázat rychlé spojení se zahraničím a ne vyvážet dřeváky do Prahy. Škoda, že pro své plány dostal tak málo času.jonáš píše:... to nemá ekonomickej smysl taky vůbec žádnej. Prostě takový ty šotoutopie s tlustou pastelkou nad mapou, jako baťova dálnice důsledně se vyhýbající hlavnímu městu státu.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
No, podívejte se někdy na intenzity, jak je i dneska zatíženej úsek D5 kolem Rozvadova .. Pravda, tehdy to vypadalo, že zdroje budou, třeba i na ten průplav
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
DOLka není z důvodů nesouhlasu rakouské ani polské strany součástí návrhu revidovaných TEN-T - souhlas sousedních států je nezbytnou podmínkou pro zařazení jakéhokoliv projektu. Navic Odra v Polsku má jen plavební třídu III, pro zařazení do TEN-T musí být minimálně IV, takže toto je opět další překážka kromě těch rakouských chat. Snad ještě trochu teoretická by mohla být cesta přes SK podél D2 do Hodonína, ale přes Rakousko to nikdy už nepůjde.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
pinus: To, co píšete, dává smysl.
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Segue 1.4 tce Grand Scenic
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
17.04.2015 Aktuálně: Kanál Dunaj-Odra-Labe opět ožívá. Ministerstvo chce studii http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/kan ... 5900fea04/
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Proč stavět vodní trasu, která již existuje? Z Vídně se lze po kanálech dostat až do Štětína. viz
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 3%9Fen.png
Napojení na tuto trasu (Děčín) smysl má, vše ostatní je fantasmagorie.
Odra je zanesená viz https://de.wikipedia.org/wiki/Binnenwas ... Polsce.PNG
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... Rivers.gif
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... s-2012.jpg
Vše v kategorii 3 a méně je nepoužitelné (Labe má 4)
Pro propojení Černého moře se severem bude mnohem významnější spojení Dněpr-Visla-Odra. (=modernizace již existující trasy)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 3%9Fen.png
Napojení na tuto trasu (Děčín) smysl má, vše ostatní je fantasmagorie.
Odra je zanesená viz https://de.wikipedia.org/wiki/Binnenwas ... Polsce.PNG
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... Rivers.gif
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... s-2012.jpg
Vše v kategorii 3 a méně je nepoužitelné (Labe má 4)
Pro propojení Černého moře se severem bude mnohem významnější spojení Dněpr-Visla-Odra. (=modernizace již existující trasy)
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
V severním Německu existuje poměrně rozsáhlá síť kanálů, na kterou je vodní doprava na Labi tradičně napojena. Fungovala vždy včetně loďařského průmyslu. Plavební stupeň Děčín http://www.rvccr.cz/strategicke-zamery- ... upen-decin měl stát již před 20 lety a rozhodně se vyplatí.Dusanh píše:Já bych se chtěl zcela vážně zeptat, jaký to má smysl? Co je takového, že to musíme vozit a priori na lodích?
U té Ostravy mě napadá, že se už dávno mohla udělat jiná věc, a sice rekonstrukce (+částečná novostavba) silnice do Kožle, kde už je na Visle "opravdový" říční přístav. Silnice, která by svými parametry umožnila přepravu velmi těžkých a nadrozměrných nákladů. Ano, stálo by to několk miliard, ale už to mohlo stát a ty dva nadstandardně veliké ingoty za rok, co se vyprodukují v Mittalu, by se mohly odvézt takto. Protože do těch fabrik se stejně žádné kanály dělat nebudou, takže se to bude muset stejně naložit na trajler a odvézt někam do přístavu.
Bohužel prostě u nás pro vodní dopravu nejsou přírodní podmínky. Největší řeka Labe v takovém Děčíně nesahá Rýnu v Basileji (5,5m hloubka, střední průtok cca 750m3/s!) ani po kotníky.
Splavnění do Pradubic - v Přelouči má Labe nějakých 60m3/s. TO JE PROSTĚ NULA NULA NIC. Kolik peněz bychom museli vydat, abychom to změnili - má to opodstatnění? Nedokážeme za ty prachy postavit něco, co bude mít mnohem širší užitek?
Lodní doprava má samozřejmě svoje opodstatnění, o tom nevedu spor. Ale je potřeba ji využívat tam, kde pro to jsou podmínky. V opačném případě je to jen průser - drahá stavba, ultra drahý provoz a efekt je kde?
Ad Pardubice - zde bych to ekonomicky viděl neutrálně, dovést vodní dopravu do 100tisícového průmyslového města, které je významným dopravním uzlem smysl má. Pokud "započteme" i ekologický přínos takové stavby, tak bych to neviděl jako finanční průšvih.
PS. Hrozně rád si povídám o výstavbě vodní cesty, hned vidím dálniční svět krásnější. To co jim provádí MŽP je drsná šikana.
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Nezlobte se, ale já bych se dovolil znovu zeptat na to samé co kolega
Co je takového, že to musíme vozit a priori na lodích?
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
bych to posunul:
Co je takového, že to musíme vozit a priori po dráze? Je to těžkopádná a nákladná technologie 19. století, dnes stavíme dálnice. Tam kde dráha existuje a náhodou je dobře trasovaná, nebo ji rekonstruovali v časech větší slávy, svůj účel ještě jakž takž plní. Ale kde má bídné parametry, je zbytečné do toho lít peníze a stavět nové nebo přeložené trati, zvlášť když tam v souběhu vede nebo bude dálnice. Dálnice a moderní SPMV jsou univerzálnější dopravní systém, a kdo chce někde být rychleji, ať letí.
K labské vodní cestě - ona už je téměř hotová, jen se někdo usilovně brání tomu, aby byla dokončena. A pak se vesele může argumentovat kruhem, že tam nic významného nepluje. Když ani nemůže. Na průtoku přeci nezáleží, od toho se staví ty zdrže, aby se dalo plout, i když je vody málo. (a do mě s argumenty o investičním klamu, že když už jsme cíli tak blízko, tak to přeci nebudeme vzdávat)
Co je takového, že to musíme vozit a priori po dráze? Je to těžkopádná a nákladná technologie 19. století, dnes stavíme dálnice. Tam kde dráha existuje a náhodou je dobře trasovaná, nebo ji rekonstruovali v časech větší slávy, svůj účel ještě jakž takž plní. Ale kde má bídné parametry, je zbytečné do toho lít peníze a stavět nové nebo přeložené trati, zvlášť když tam v souběhu vede nebo bude dálnice. Dálnice a moderní SPMV jsou univerzálnější dopravní systém, a kdo chce někde být rychleji, ať letí.
K labské vodní cestě - ona už je téměř hotová, jen se někdo usilovně brání tomu, aby byla dokončena. A pak se vesele může argumentovat kruhem, že tam nic významného nepluje. Když ani nemůže. Na průtoku přeci nezáleží, od toho se staví ty zdrže, aby se dalo plout, i když je vody málo. (a do mě s argumenty o investičním klamu, že když už jsme cíli tak blízko, tak to přeci nebudeme vzdávat)
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Tou největší výhodou je cena a ekologie,,, kdyby samozřejmě všechna energie byla z větru tak je vlak jasné ale zátim ty lodě nemají konkurenci,,, a cena? příklad Rotterdam Karlsruhe,, 10 Euro za tunu nákladu,,, to vlak nebo Lkw nemá šanci,,, a co se týče kanálu tak hodnotím propojení Dunaj Odra jako pozitivní ale na Labe do Pardubic jako hodně velké oříšek,,,
Segue 1.4 tce Grand Scenic
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Vždycky mě fascinovala mapa úseku Uničov - Pardubice. Myslím, že mluví za všechno.
http://www.d-o-l.cz/index.php/cs/kestaz ... load=43%3A
http://www.d-o-l.cz/index.php/cs/kestaz ... load=43%3A
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Cena je výhodná jen v případě, že ty stavby už stojí. Kdyby se do té ceny měly započíst náklady na výstavbu, tak to nikdo nezaplatí.seque píše:Tou největší výhodou je cena a ekologie
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
To máte na kanálu Main - Dunaj taky. Tam je to cca 230 m.n.n - 400 m.nm. - 340 m.n.m.S_M_Lomoz píše:Vždycky mě fascinovala mapa úseku Uničov - Pardubice. Myslím, že mluví za všechno.
http://www.d-o-l.cz/index.php/cs/kestaz ... load=43%3A
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Promiňte proč do toho pletete železnici? Já prostě jenom chci vědět, co konkrétně by se dalo v našich podmínkách přepravovat po vodě. A až někdo řekne co a odkud kam by šlo vozit, můžeme se bavit dál jestli by to bylo skutečně tak výhodné, třeba mě přesvědčíte že ano. Ale s těmihle argumenty nevím nevím.P_V píše:bych to posunul:
Co je takového, že to musíme vozit a priori po dráze?
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Tak jsou třeba nadrozměrné náklady u kterých doprava po silnici do přístavu stojí miliony (uzavírka, doprovod, přeložky vedení, sundání značek) a stejně to není ono protože jste limitováni mostem v Horní Dolní. Propojit to je asi moc drahá hloupost ale odpovídající vodní doprava k větším podnikům (městům) by měla být. Labe až do Pardubic, Odra do Ostravy.
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Nic. Naše zemička je tak malá, že i železnice má smysl jen v pár specifických případech. A navíc nemá nic co by sneslo pomalou dopravu po vodě, že splavňování a propojování má smysl pouze pro vodní rekreaci.
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Dovolím si odpovědět otázkou.Vizi píše:Promiňte proč do toho pletete železnici? Já prostě jenom chci vědět, co konkrétně by se dalo v našich podmínkách přepravovat po vodě. A až někdo řekne co a odkud kam by šlo vozit, můžeme se bavit dál jestli by to bylo skutečně tak výhodné, třeba mě přesvědčíte že ano. Ale s těmihle argumenty nevím nevím.P_V píše:bych to posunul:
Co je takového, že to musíme vozit a priori po dráze?
Co vozí Panama z Atlantiku do Pacifiku? Co vozí Egypt z Rudého do Středozemního moře?
Stát hledá dlouhodobě smysluplné projekty jak nalít do ekonomiky peníze. Z každých investovaných 100 Kč se mu v podobě daní (DPH, příjem, zisk..) vrací a teď mne nechytejte za slovo nejsem ekonom cca 40 - 50Kč. Vezměte si kolik vyděláváme na přeletech letadel nad naším územím, kolik na mýtu za LKW. Toto by mimo jiné byl další zdroj peněz do budoucna.
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Tak dálnice a železnice není zadarmo a údržba jen tunelu Blanka stojí milion denně, to nevím jestli vodní stavby které ještě přečerpávací schopnost mají, že by to bylo tak nevýhodné, mluví se o o tom že by kanál mohl čerpat vodu zpátky z Dunaje v suchých obdobích,,,JirkaS píše:Cena je výhodná jen v případě, že ty stavby už stojí. Kdyby se do té ceny měly započíst náklady na výstavbu, tak to nikdo nezaplatí.seque píše:Tou největší výhodou je cena a ekologie
Segue 1.4 tce Grand Scenic
Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe
Jak je vůbec v současné době zpoplatněno užívání vodní cesty, matně se mi vybavuje, že se před časem snad mluvilo o zpoplatnění průjezdu zdymadly, ale jak je to v současnosti?