Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Vzhledem k tomu, že jde o tak zásadní a přelomovou změnu v budování dopravních staveb, zakládám tohle nové téma zvlášť.
Podle legislativního plánu vlády pro rok 2015 měl jít tento zákon na vládu teď v červnu. Zatím ticho po pěšině. Neviděl jsem ani jeho paragrafové znění, zatím je k dispozici jen jeho věcný záměr, který najdete tady: https://apps.odok.cz/kpl-detail?pid=KORN9PJFWLQ6
Práce na něm očividně drhnou... Máte někdo aktuálnější informace?
Podle legislativního plánu vlády pro rok 2015 měl jít tento zákon na vládu teď v červnu. Zatím ticho po pěšině. Neviděl jsem ani jeho paragrafové znění, zatím je k dispozici jen jeho věcný záměr, který najdete tady: https://apps.odok.cz/kpl-detail?pid=KORN9PJFWLQ6
Práce na něm očividně drhnou... Máte někdo aktuálnější informace?
-
- Příspěvky: 847
- Registrován: 13.8.2014 22:52:52
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Nejsem si jistý, ale nedali to už dřív k ledu?! Někde jsem to slyšel, ale nemůžu to nikde vygooglit...
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Zákon o liniových stavbách je u ledu. Místo něj se chystá další velká novela stavebního zákona, která počítá s tzv. koordinovaným povolením, což je EIA územko a stavebko v jednom. Pro dopravní stavby to ale bude jen těžko použitelné, i když ne vyloučené... Spíš by se hodilo jedno řízení pro EIA a územko a pak projednat samostatně stavebko. A nebude to povinně, jen volitelně...
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Zrovna minulý týden jsem debatoval s jedním politikem, který mluvil rozumně (nechci to zakřiknout, tak ho radši nebudu jmenovat) a ten mi říkal, že je velká podpora napříč stranami něco udělat s tím, že příprava a stavba dálnice u nás běžně trvá 10-12 let a přitom by to chtělo maximálně využít zahajované dodtační období ... Takže se řeší, jak zachovat práva účastníků a přitom řízení zjednodušit. Předpokládám, že to je ta novela, o které píše mapman ...
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Nechci brát nikomu iluze, ale to opravdu není o zákonech.
Vzhledem k tomu, že zákony musí respektovat EU, tak změnou zákonů se dá zlepšit efektivita o pár procent.
O desítky procent se dá zlepšit efektivita pokud se ŘSD a stavební úřad zcentralizuje.
Vždycky mě jde trefit, když se nějaký "ředitel" ŘSD např. ve zlínském kraji vyjadřuje k D nebo R.
Takový člověk se může vyjadřovat maximálně k tomu, jestli má vyjet sypač, poněvadž vidí z okna jestli sněží . Jeho veškeré zkušenosti s výstavbou jsou totiž rovny těm pár kilometrům co má pod sebou.
Pokud se udělá jiný zákon a bude podle něj postupovat úředníček někde v Liberci, který to dělá jednou za 10 let tak výsledek bude zase tristní.
Veškerá příprava, smlouvy, výkupy, výběrová řízení atd.. by měly být centralizovány na jednom místě (neříkám, že v Praze, klidně v Olomouci). Pak se nemůže stát, že nějaký lokální exot něco sejme z nástěnky o den dřív a zpozdí výstavbu dálnice o dva roky.
Vím , že exekutoři nejsou populární. Doporučuji ale srovnat s jakou efektivitou jsou schopni administrativně pracovat (obesílat, podávat atd.., vlastní PSČ) a jakou efektivitu v tomto ohleu prokazuje historicky ŘSD a za jaké peníze.
Ve státní správě se mě již nekolikrát osvědčilo prostě přeskočit lokální subjekt, seřvat je, zavolat výše, nechat podusit a když jsme se vrátil tak už to měly nastudované, kolikrát jim tam zavolal ten vyšší subjekt a umravnil je )
Vzhledem k tomu, že zákony musí respektovat EU, tak změnou zákonů se dá zlepšit efektivita o pár procent.
O desítky procent se dá zlepšit efektivita pokud se ŘSD a stavební úřad zcentralizuje.
Vždycky mě jde trefit, když se nějaký "ředitel" ŘSD např. ve zlínském kraji vyjadřuje k D nebo R.
Takový člověk se může vyjadřovat maximálně k tomu, jestli má vyjet sypač, poněvadž vidí z okna jestli sněží . Jeho veškeré zkušenosti s výstavbou jsou totiž rovny těm pár kilometrům co má pod sebou.
Pokud se udělá jiný zákon a bude podle něj postupovat úředníček někde v Liberci, který to dělá jednou za 10 let tak výsledek bude zase tristní.
Veškerá příprava, smlouvy, výkupy, výběrová řízení atd.. by měly být centralizovány na jednom místě (neříkám, že v Praze, klidně v Olomouci). Pak se nemůže stát, že nějaký lokální exot něco sejme z nástěnky o den dřív a zpozdí výstavbu dálnice o dva roky.
Vím , že exekutoři nejsou populární. Doporučuji ale srovnat s jakou efektivitou jsou schopni administrativně pracovat (obesílat, podávat atd.., vlastní PSČ) a jakou efektivitu v tomto ohleu prokazuje historicky ŘSD a za jaké peníze.
Ve státní správě se mě již nekolikrát osvědčilo prostě přeskočit lokální subjekt, seřvat je, zavolat výše, nechat podusit a když jsme se vrátil tak už to měly nastudované, kolikrát jim tam zavolal ten vyšší subjekt a umravnil je )
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Mapmane proč to bude pro dopravní stavby těžko použitelné? proč to potom má být řešení místo zákona o liniových stavbách, když je to nepoužitelná věc? v zásadě z toho čtu mezi řádky, že se vlastně pro dopravu neudělá vůbec nic ...
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Protože doprava potřebuje hlavně sloučení EIA a územka, to ten návrh ale co jsem slyšel úplně neřeší, nevím jak je to v poslední verzi - nemám bohužel aktuální informace.
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Zákon o liniových stavbách je pořád v legislativním plánu vlády a nikdo jiný než vláda jej nemůže zaříznout. Problém byl v odporu některých starostů, kteří by do výstavby už nemohli tolik kecat a taky myslím ve změně způsobu vyvlastnění pro které se hledá ústavní většina. Odkud mapmane čerpáš info o zaříznutí zákona?
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Zákon o liniových stavbách byl zbožným přáním ministra Prachaře, ale celkově se v jeho pojetí jednalo o záměr bez širší podpory odborné veřejnosti v resortu dopravy. Po příchodu ministra Ťoka byly práce pozastaveny s tím, že je právě připravována ona novela stavebního zákona (koordinované povolovací řízení) a taky novela zákona o pozemních komunikacích (veřejná prospěšnost vybraných komunikací).
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
mapmane prosím o dovysvětlení: Veřejná prospěšnost vybraných komunikací - to je to, co bylo v médiích o tom,že sněmovna rozhodně o silnicích ve veřejném zájmu hlasováním a následně se staví a řeší se cena za pozemky až následně a nelze to zdržovat odkladným účinkem žalobou atd. ? nebo jak to přesně má být?
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Ne, je to jen obecná deklarace v zákoně o tom, že stavby dálnic, silnic všech tříd a místních komunikací první třídy jsou veřejně prospěšné, tudíž se bude lépe prokazovat veřejný zájem při potřebě vyvlastnit pozemky jak pod novou tak pod stávající stavbou PK.
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
takže nějaké zrychlení vyvlastnění moc nebude, a odkladný účinek žalob se nějak legislativně řeší, nebo to je taky u ledu ?mapman píše:Ne, je to jen obecná deklarace v zákoně o tom, že stavby dálnic, silnic všech tříd a místních komunikací první třídy jsou veřejně prospěšné, tudíž se bude lépe prokazovat veřejný zájem při potřebě vyvlastnit pozemky jak pod novou tak pod stávající stavbou PK.
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
veřejně prospěšné stavby řeší stavební zákon v ZÚR a ÚPn. To snad stačí.
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Nestačí protože ne každá stavba je zahrnuta do ZÚR a ÚPn a hlavně tam nejsou stávající stavby, které mnohdy nejsou pozemkově vypořádané, a jejich úpravy.Nystrom píše:veřejně prospěšné stavby řeší stavební zákon v ZÚR a ÚPn. To snad stačí.
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
mapmane prosím prosím - řeší se nějak legislativně odkladný účinek odvolávek a žalob v KN u pozemků (to, co např. brzdí R48 v Rychalticích) ? nebo ne? děkuji za odpověď :_)
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
V rámci předpisů, které má na starosti resort dopravy, se toto neřeší...
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Tak abych to shrnul, urychlí něco novela SZ? Kolik toho v ní bude z liniového zákona? Bude jednotné povolovací řízení v rámci centrálního stav. úřadu?
-
- Příspěvky: 847
- Registrován: 13.8.2014 22:52:52
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
že by..., snad..., možná..., přece jen na to nakonec došlo (http://zpravy.aktualne.cz/domaci/minist ... 5900fea04/)
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
S radostí oživím toto téma, jelikož se tomu docela věnuji. Ve středu by měla být projednávaná novela stavebního zákona, která by měla, pokud nebude poslanci rozcupována, dost urychlit celkovou přípravu staveb a to dost zásadním způsobem.
Blížší info je tady:
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci ... abec-a-tok
A zákona navržené změny si můžete přečíst zde:
http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&t=927
Administrátory bych možná požádal o přejmenování tohoto vlákna na "Novela stavebního zákona" nebo podobně..
Blížší info je tady:
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci ... abec-a-tok
A zákona navržené změny si můžete přečíst zde:
http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&t=927
Administrátory bych možná požádal o přejmenování tohoto vlákna na "Novela stavebního zákona" nebo podobně..
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Celkem zajímavý článek
http://ceskapozice.lidovky.cz/velke-dop ... -tema_lube
http://ceskapozice.lidovky.cz/velke-dop ... -tema_lube
-
- Příspěvky: 847
- Registrován: 13.8.2014 22:52:52
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
"BANANA efect" - jak výstižné!!!Kuba píše:Celkem zajímavý článek
http://ceskapozice.lidovky.cz/velke-dop ... -tema_lube
Ale někdo to považuje za projev demokracie, jak se píše v jiném aktuálním článku: (https://nazory.aktualne.cz/komentare/co ... 1447835918)
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
strasny:
Spolek Voda z Tetčic se na sklonku loňského roku znovu odvolal proti územnímu povolení, aniž by měnil obsah námitek z dřívějších podání. „Teď to řeší stavební úřad, s největší pravděpodobností to postoupí dál kraji. Voda z Tetčic využije všechny zákonné možnosti, aby se stavba neuskutečnila. Ptali jsme se, co by si představovali, aby to přestali blokovat. Odpověděli: Zrušte trať na Jihlavu a udělejte z ní cyklostezku. Na to už jsme neměli jak reagovat,“
Co se týče délky a prostupnosti povolování, umístila se Česká republika v žebříčku Světové banky na 130. místě ze 189 možných. Na chvostu seznamu jí dělají společnost země jako Sierra Leone nebo Papua – Nová Guinea.
BANANA zkratku jsem jeste neznal.
Spolek Voda z Tetčic se na sklonku loňského roku znovu odvolal proti územnímu povolení, aniž by měnil obsah námitek z dřívějších podání. „Teď to řeší stavební úřad, s největší pravděpodobností to postoupí dál kraji. Voda z Tetčic využije všechny zákonné možnosti, aby se stavba neuskutečnila. Ptali jsme se, co by si představovali, aby to přestali blokovat. Odpověděli: Zrušte trať na Jihlavu a udělejte z ní cyklostezku. Na to už jsme neměli jak reagovat,“
Co se týče délky a prostupnosti povolování, umístila se Česká republika v žebříčku Světové banky na 130. místě ze 189 možných. Na chvostu seznamu jí dělají společnost země jako Sierra Leone nebo Papua – Nová Guinea.
BANANA zkratku jsem jeste neznal.
-
- Příspěvky: 847
- Registrován: 13.8.2014 22:52:52
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Nevím to přesně, ale ta trať, co proti ní Voda z Tetčic protestuje, má být zdvojkolejněna nebo "jen" elektrifikována? Vypadá to, že protestují de facto proti osazení sloupů trakčního vedení. A o to je to šílenější!
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
No, nevím, ale řešení "ode zdi ke zdi" není asi nejlepší. pokud se Voda z Tetčic odvolala znovu bez jakékoli změny, mělo by toto odvolání být okamžitě zamítnuto jako nedůvodné, protože bylo již jednou projednáno. Proč to nejde?
Re: Zákon o liniových dopravních stavbách
Protože máme zákony. Každé odvolání musí být řádně vypořádáno. Pokud to udělá úředník blbě, tak si na tom může smlsnout soud.
Zkuste si někdy promluvit s lidmi ze stavebního úřadu. Občas to jsou celkem zajímavé situace.
Zkuste si někdy promluvit s lidmi ze stavebního úřadu. Občas to jsou celkem zajímavé situace.