Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Petanecek
Příspěvky: 371
Registrován: 14.11.2012 10:47:44

Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Petanecek »

:arrow: K 10/2021 znovu měním nadpis a zde je vysvětleno, proč je odklad zavedení o další roky: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 18#p242418


:arrow: Dne 24.1.2021 jsem aktualizoval název a taky napsal nejnovější informace: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 07#p228007 . Vše spěje k zavedení automatizovaného systému, ve kterém se již nebude platit v hotovosti.


:arrow: k 07/2019 měním nadpis a doplňuji odkaz na tento příspěvek: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 92#p191392 ohledně prvních kontur na nový duální systém výběru mýta od roku 2022: rozšířený model ENC (forma DRSC) a automatické čtení značky vozidla; na konci příspěvku je uvedeno, proč se neuplatní jiné formy výběru včetně zamítnuté nálepky


původní obsah příspěvku :arrow:

nové téma založeno dnem 6.8.2015 jako reakce na úvahy pro zavedení dálničních nálepek v Chorvatsku obsah původního příspěvku je ponechán v plném znění Diaľničiar

ke dni 10.8.2017 přejměnovaná téma na Nový systém zpoplatnění

:arrow: :arrow: :arrow:

Chorvatsko přemýšlí nad zavedením dálničních známek.

... roční dálniční známka 72 Euro, 7 denní 30 Euro. Tzn. při delším pobytu v Chorvatsku než 7 dnů se za průjezd Slovinska + Chorvatska bude muset zaplatit 90 Euro za 2x2 týdenní známky...

V internetovém průzkumu denního tisku "Vecernji list" podporují 3/4 z více než 6000 respondentů zavedení dálničních známek. Ministr dopravy Hajdas Doncic je otevřený tomuto plánu. Odkazuje se při tom na částečnou plánovanou privatizaci dálniční společnosti. Budoucí systém mýtného bude vybírán s ohledem na možnost dosažení nejvyššího možného výdělku resp. zisku. Jestliže to má být dosaženo vinětama nebo E-Systémem, tak takový systéme vybereme, zdůraznil minister.

Zdroj: http://diepresse.com/home/wirtschaft/in ... l/index.do
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 11.10.2021 14:37:07, celkem upraveno 17 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
Zdržuji se hlavně jižně od Dunaje, ale rád se podívám i na severní břeh a sem tam i na západ od Rýna.
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Svatosp »

Dalsi zeme v retezci, ktera chce vytriskat vice penez z turistu, jsem zvedavy jak to bude v praxi napr. na Istrii, kde za max. 50km by turista musel zaplatit 2x30 EURO, myslim, ze i pro Nemce to bude neprestavitelne a to tu dalnici muzou zavrit rovnou...
Country
Příspěvky: 506
Registrován: 14.3.2009 21:29:32
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Country »

A komu se to nebude líbit, může jet pro změnu na jih do Itálie. Už si to přesně nepamatuji, je to dávno, ale když jsem byl posledně v Kalábrii, tak jsem dal za dálniční poplatky v jednom směru tuším 2000,- korun, což je bratru 70 eur... tak v čem je problém ?

Mají to chlapci dobře spočítané ...
Sponik
Příspěvky: 350
Registrován: 20.6.2011 10:53:01
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Sponik »

pro mě by to byl sakra rozdíl každý rok projedu po chorvatských dálnicích za 8 kun jedním směrem :D
Country
Příspěvky: 506
Registrován: 14.3.2009 21:29:32
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Country »

Anebo jinak - poplatek za cestu z hranice se Slovinskem až do Ploče je 271 kun, což je cca 35 Eur.
Takže když pojedu na 14 dní na Pelješac, zaplatím za 2 známky 60 Eur, zatímco dosud jsem zaplatil za mýto 70 Eur. Ušetřím 8-) :!:
A hlavně - doufám, že tím pádem konečně zruší ty stupidní mýtnice, na kterých se pravidelně dělají kolony.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zase taková částečná bublina :idea:

z čehož plyne třeba i to, že SLO je více tranzitní zemí, než Chorvatsko, takže ten propočet kilometráže nebude funkční i v praxi, ale jistě posun ke známkám by byl lepší variant pro zrychlení provozu (i když i to se bavíme možná o 8 dnech za rok), ceny známek budou dle mého názoru od návrhu odlišné

a ještě jedna poznámka:
Svatosp píše:Dalsi zeme v retezci, ktera chce vytriskat vice penez z turistu, jsem zvedavy jak to bude v praxi napr. na Istrii, kde za max. 50km by turista musel zaplatit 2x30 EURO, myslim, ze i pro Nemce to bude neprestavitelne a to tu dalnici muzou zavrit rovnou...
to je dálnice Bina Istra (A8, A9), tedy hlavní provozovatel není stát a tam jsou nějaké smlouvy a jenom tak tam takové ceny známek nebudou (jinak by tam musela být nějaká kompenzace, ale to zas nejde tak snadno pro členství v EU)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.4.2016 19:00:45, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Svatosp »

Uvidime co z toho bude, osobne jsou znamky v dnesni dobe zcela zastaraly system, hlavne vysoce nespravedlivy a to hlavne pro mistni obcany, najednu stranu jsou auta, ktera najezdi desitky tisic km a na druhou stranu nekdo, kdo jede obcas. Je to jako byste si zakoupili znamku do supermarketu s tim, ze si muzete odnesct co snite, nekdo by zivil celou rodinu a nekdo mel jenom rohliky. Rozhodne myslim, ze statu nejde o cekani na mytnici ale o penize a socialni smir, coz podle me znamky nesplnuji, takze divne rozhodnuti, ale bohuzel logiku nekdy nelze hledat ne jenom u nasich politiku.Spis bych to videl za lobby vyrobcu znamek.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od JirkaS »

Lobby výrobců známek, třeba Státní tiskárna cenin? To sotva...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zavedení dálničních nálepek

Příspěvek od Diaľničiar »

Odčlenil jsem tuto debatu ze všeobecního tématu.

Další, relevantní odkazy a informace pro vycházející analýzy ohledně zavedení nálepek. Debaty jsou od roku 2000; část provozovatelů by musela změnit koncesní smlouvu a to prozatím není ani uvažováno. Dále údaje o letních a zimních nálepkách a stejně tak o celonárodních zimních a letních a regionálních zimních a letních: http://www.ncs.hr/view.asp?v=10879, jsou to pouhé úvahy, ale z něčeho se vycházet bude, pokud to vůbec někam bude směrovat. :idea:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.1.2021 18:55:59, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by poškodilo obsah příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin_L
Příspěvky: 381
Registrován: 21.2.2010 19:39:20

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Martin_L »

Svatosp píše:hlavne vysoce nespravedlivy a to hlavne pro mistni obcany, najednu stranu jsou auta, ktera najezdi desitky tisic km a na druhou stranu nekdo, kdo jede obcas. Je to jako byste si zakoupili znamku do supermarketu s tim, ze si muzete odnesct co snite, nekdo by zivil celou rodinu a nekdo mel jenom rohliky.
Existují restaurace, kde zaplatíte paušál třeba na dvě hodiny a pak jíte, co se do vás vejde. V KFC si můžete koupit bezedný nápoj, kdy si doléváte z postmixu tak dlouho, jak tam sedíte. Myslím, že to mají všichni dobře spočítané, aby se jim to vyplatilo. S dálničními známkami je to stejné, ostatně nedávno jedna studie jasně prokázala, že časové zpoplatnění známkami je v poměru vložených nákladů a získaných výnosů nejefektivnější. Tedy hned za virtuálními známkami (maďarský model), který bych u nás uvítal co nejdříve (zaplatit po internetu a vytisknout si doklad je přeci jen příjemnější než shánět známku a škrábat starou).
Sociální spravedlnost bych do toho netahal, provozování auta není základním lidským právem. Ostatně povinné ručení také platíte bez ohledu na to, kolik kilometrů najezdíte.
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Svatosp »

Martin_L píše:
Svatosp píše:. S dálničními známkami je to stejné, ostatně nedávno jedna studie jasně prokázala, že časové zpoplatnění známkami je v poměru vložených nákladů a získaných výnosů nejefektivnější. Tedy hned za virtuálními známkami (maďarský model), který bych u nás uvítal co nejdříve (zaplatit po internetu a vytisknout si doklad
Tomu neverim, ze znamky jsou vyhodnejsi, v zemich, kde nejsou znamky, zaplati majlant. I u nas, kdyz si udelam rozpocet hodne prizemni, prumerny ridic najezdi cca 20 tisic kilimetru/rocne a i kdyby najezdil po dalnici 1/4, tak to je 5tisic, kdyby cena byla 1CZK/km , tak to mame 5 tisic rocne. Proti znamce vyrazny rozdil. A to nepocitam sluzebni vozidla, kterych je hodne a ty nalitaji trebas 60 tisic rocne.
Samozrejme ze toto je vec hlavne politicka, protoze dneska ma kazdy auto, kdyby auto mela jenom smetanka jako za I.republiky, muzeme se bavit jinak,ale dneska hlavne toto zpoplatneni je vec politicka a o nic jineho nejde. Kdyz jsou dneska vsude mytne brany, dalo by se udelat relativne lehce zpoplatneni za km/ pripadne nejaka kombinace. Ale kazdy politik se toho boji.
Martin_L
Příspěvky: 381
Registrován: 21.2.2010 19:39:20

Re: Zavedení dálničních nálepek ?

Příspěvek od Martin_L »

Svatosp píše:Tomu neverim, ze znamky jsou vyhodnejsi, v zemich, kde nejsou znamky, zaplati majlant.
To není otázka víry, ale faktů ;) Ta studie existuje, věnuje se porovnávání nejefektivnějšího způsobu výběru dálničních poplatků v Česku a skutečně vychází pro osobní vozy efektivněji zpoplatnění časové, nežli výkonové.
Jsou země, kde řidiči zaplatí za dálnice majlant. Ale majlant taky stojí ten veškerý cirkus okolo, jen si vezměte, kolik stojí vybudovat jednu italskou mýtnici a jaké jsou mzdové náklady, když tam sedí třeba dvacet pracovníků naráz. I kdybychom se v Česku rozhodli neaplikovat tento středověký systém a rozšířit elektronické mýto i na osobní auta, tak ta výnosnost nebude velká. Abyste zaplatil náklady a něco na tom vydělal, tak by kilometrická sazba musela být poměrně vysoká, což by vedlo k výraznému poklesu využití dálnic při soukromých jízdách a obtěžování obcí na paralelních silnicích. Pokud bude sazba nízko, aby k tomu nedocházelo (a ještě bude třeba nastaven nějaký ochranný roční limit jako mají senioři u zdravotnických poplatků), tak se zase ten systém nezaplatí. Politická (ne)vůle je v tomto až druhořadá.
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Zavedení dálničních nálepek ?

Příspěvek od Svatosp »

Tu studii bych rad videl, myslim, ze dneska budovat mytnice je zastarale, da se to resit jinak a elegantneji z vyuzitim soucasnych krabicek. NEchapu tedy, proc ty mytnice vsude nezrusi, kdyz je to tak neefektivni a nezacnou tisknout znamky...
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Zavedení dálničních nálepek ?

Příspěvek od ML90 »

Nevím jak v jiných zemích, ale třeba v Polsku se o tom diskutuje už docela dlouho a mluvilo se mimo jiné o tom, že by bylo lepší zavést dálniční známky místo současného mýta. Hlavním argumentem je právě přesně neefiktivní systém mýtnic, které jsou drahé a zdržují provoz, nejproblematičtější je to na dálnici do Gdaňsku, kde se v létě pravidelně tvoří kolony.
Martin_L
Příspěvky: 381
Registrován: 21.2.2010 19:39:20

Re: Zavedení dálničních nálepek ?

Příspěvek od Martin_L »

Svatosp píše:Tu studii bych rad videl, myslim, ze dneska budovat mytnice je zastarale, da se to resit jinak a elegantneji z vyuzitim soucasnych krabicek. NEchapu tedy, proc ty mytnice vsude nezrusi, kdyz je to tak neefektivni a nezacnou tisknout znamky...
Studii má k dispozici SFDI. Do médií před časem prosákly jen její závěry, popisuje to třeba tento článek.
Proč se mýtnice všude nezruší je složitá otázka. Někde je zrušili, někde nad tím přemýšlejí. A někde je přednější třeba udržení zaměstnanosti, umoření investovaných peněz... Důvodů může být mnoho. Ostatně i v každé domácnosti se dá najít pár činností, které by se daly dělat efektivněji a za méně peněz, ale z různých důvodů se setrvává při starém... :) Každopádně pro nás by mělo být rozhodující, že máme k dispozici informaci o tom, co je výhodnější a tím bychom se měli řídit. Něco nezavádět je vždycky jednodušší než to rušit.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zavedení dálničních nálepek ?

Příspěvek od Diaľničiar »

Před rokem 2017 se dálniční nálepky nezavedou.

Popis situace v jiných zemích (od Chorvatska), včetně faktu, že řešení zadlužení HAC a ARZ se věnuje i Světová banka.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.4.2016 19:01:40, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový ministr dopravy je Oleg Butković. Zde pak i článek k jeho dalším cílům: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5175 , i když již z článku je znát silná neznalost do problematiky. Anebo to komolí médiá, těžko říct. Napsané částky na zaplacení jsou úvěry bez úroků, to je první vážná nepřesnost. Další je, že ne že někde se platilo za 1 km i 9 mil. €, protože se na nižších úsecích A1 platilo až 17 mil. €. Nepřesnost je i v rozsahu uváděné délky na koncese. Ostatní zas co se týká výstavby, tak to co v článku je a staví se to se staví díky EU fondům, mnoho co se další staví napsané není. Tak uvidíme, až jak bude NOVÝ PROGRAM ROZVOJE STÁTNÍCH SILNIC, protože ten současný letošním rokem končí.

Ješte je možnost, že už ze splátek odečetli ten 200 mil. € refinanční program z EBRD.

Beru jako pozitivní ten záměr na zavedení nálepek a přitáhnutí více aut včetně nákladních na síť dálnic. Ale vše ostatní včetně toho, že státní podniky jsou zadlužené se uvidí až z programu rozvoje na další léta. Moc velké naděje bych tomu nedával, naštěstí Chorvatsko má většinu sítě hotovou.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Mě bylo pořád divné, že v Chorvatsku už dlouho nic moc nepokračuje. Někde jsem četl, kolik bude stát roční známka.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový ministr dopravy si sestavuje team odborníků pro zavedení dálničních nálepek. Prozatím se již řeší, zda budou obchvaty Rijeky a hlavního města Záhřeb i nadále zadarmo anebo ne. A taktéž se objevují informace, že cena za roční nálepku se má pohybovat v pásmu 1.000 - 1.500 HRK, tedy cca. 130 až 200€. Dále se ale řeší jakým systémem by to bylo, zda nálepka anebo elektronický satelitní systém. Dále se řeší možnost, že by počas letní sezony byla v prodeji pouze drahší varianta, ale pro všechny tedy i pro místní obyvatelstvo, ale to by zase mělo na dosah v jiném období zakoupení si celoroční nálepky. V každém případě by to přitáhlo na dálnice více lidí, snížila by se nehodovost na ostatních silnicích a očekává se nárůst tržeb dálničních společností pro zvýšení provozu nákladní dopravy na dálnicích.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Svatosp »

Zajimalo by me, jak to chteji resit treba na Istrii, pokud zavedou dalnicni znamku, tak to bude minimalne system jako ve Slovinsku nebo jeste horsi a to si ji na tech par desitek km nikdo nekoupi a myslim, ze dalnice tam bude totalne prazdna :-)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ostatní koncesionáři, tedy provozovatelé Bina Istra a Autoceste Zagreb - Macelj (AZM) do tohoto plánu nespadají. To jsou většinové soukromé projekty. Návrhy na dálniční známku se týkají pouze sítě Hrvatske Autoceste (HAC) a Autoceste Rijeka - Zagreb (ARZ), tedy výsostně státní dálniční sítě.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od JiVi »

to je v realizaci jen jedna varianta - rocni znamka? zadna mesicni atd?
potes knedlik, az se toho chytnou A, SLO, H ...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

To napsáno není. Další varianty nevím, nyní se řeší forma a roční úhrada. Nechtějte po mě znát výsledek procesu, který trvá léta (debata tolik trvá) a realizace bude trvat další období konkrétní přesné informace, píšu co vím a co nevím o tom můžete třeba vést debatu. 8-)

Zcela jistě ale Chorvaté nezavedou známku, která jim vynese méně než nyní mýtné v létě za "otočku" tam a zpátky. V tom logiku nehledejte. Hledejte nanejvýš úsporu času při cestování odstraněním mýtnic.

Soukromá síť by musela být dotována státem, pokud by se zavedlo zpoplatnění známkami i tam a to by bylo na ještě dluhší období, zde do toho "kecá" Brusel. Ten blokuje a zpomaluje proces dostavby 2. TR Učka a komplikuje domluvu mezi státem a provozovatelem. Tolik tedy co vím.

Rakousko nemá důvod nic takové zavádět, rakouský ASFINAG je bohatá společnost, která již dokonce dotuje státní rozpočet. To v Chorvatsku nenajdete.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Svatosp »

Ja myslim, ze nejakou formu kratkodobe znamky budou muset take zavest, ve Slovinsku taky nechteli a pak je EU donutila, otazka ceny je vec jina, ze to pekne napalili. Tohle je vec politicka, protoze myslim, ze pokud zavedou cenu vetsi nez 100EUR/rok, tak pro vetsinu chorvatu se tezko vyplati :-(
Gandalf
Příspěvky: 4
Registrován: 15.2.2016 20:00:36

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Gandalf »

K přechodu na dálniční známky:

Možná je to krok správným směrem, ale sám si nedokážu představit, že by byla pouze jedna varianta známky (roční). Taková známka a ještě v ceně kolem 3500 kč by se neoplatila snad na žádnou trasu k moři, ať by člověk jel někam na sever a nebo např. k Dubrovníku. Jedině, že by do HR jezdil vícekrát. To by se zase řada dovolenkářů vrátila na starou cestu - ušetřit 3. tísíce není vůbec k zahození.

Taky by mě zajímalo, co tedy pak bude s mýtnicema? To se jen tak zruší budovy a zázemí, které se tam budovalo několik let, kdy se např. Lučko za ty roky zvětšovalo. Pokud ano, tak to někdo pěkně prokaučoval a ušetřené peníze mohl najít např. zde, kdyby se známky zavedly již dříve. Je mi ale jasné, že ne všechno se dá předpokládat a asi očekávali trošku jiný vývoj.

A to nemluvím o ENC, které má řada uživatelů - kredit by sice postupně všem vypláceli / vraceli, ale i tak vybudování sítě pro ENC by bylo vniveč.

Mají to složitém, ale snad se vydají správným směrem, aby to bylo výhodné pro všechny.
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“