R1 všeobecně

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské rychlostní silnice.
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

NDS hledá dodavatele na velkoplošní a lokální opravy R1 v úseku Trnava - Nitra na další 4 roky v celkové hodnotě 5 mil. € bez DPH.

Zdroj: http://ekonomika.sme.sk/c/8027389/oprav ... ionov.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Studie realizovatelnosti ukázala, že napojení R1 na severní D1 je potřebné udělat. Jako první se zahájí prodloužení R1 po Slovenskú Ľupču a dále se bude realizovat i obchvat města Ružomberok. Co se ale týče celkového propojení, tak tunel pod Donovalmi bude technicky náročný. Samosprávy samozřejme dostavbu R1 až po D1 vítají. Celý proces bude ještě trvat řadu let. Více informací je tady: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=208&t=5012
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od MickeyMouse »

Tak to je dobře, že se tunel Kozí Chrbát začne připravovat.
Znamená ta zpráva v odkazu, že by východní obchvat Ružomberka mohl být hotový výrazně dřív, než tunely pod horami, tzn., že by se projely Donovaly a pak by se po R1 objel Biely Potok a Ružomberok rovnou na D1?
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

NDS plánuje v nejbližším období 4 let vynaložit na opravy R1 Trnava - Nitra včetně přivaděče Nitra celkem max. 5 mil. € bez DPH. Opravy vozovky budou v gesci SSÚD Galanta. Jedná se o 3 úseky: Trnava - Báb s délkou 28,6 km v provozu od roku 2000, Báb - Nitra s délkou 10,4 km v provozu od 1980 a přivaděč Nitra R1A. Zdroj: http://nasatrnava.sme.sk/c/20095219/r1- ... nitra.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
musklin
Příspěvky: 459
Registrován: 10.11.2013 11:54:33

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od musklin »

Nevím nakolik se ty plány podaří uskutečnit, hustota sítě dálnic na středním Slovensku mě připadá brutální a bude se blížit Holandsku/Belgii.
Z Bratislavy do Košic pojedu přes Trenčín, nebo Matin nebo Ružomberok nebo spodem po R7 (wow).

BTW mají Slováci něco jako je ten náš slavný připitomnělý vzorec ekonomické výhodnosti, co se bere jako svaté přikázání a podle kterého výjde, ža ani do Polska nepotřebujeme standardní dálnici? Jak to že jim to vychází jako efektivní stavby a ještě s tunelem (tady na fóru někomu praskne žilka)?
tahle věta toho moc neříká:
"podľa štátneho tajomníka štúdia realizovateľnosti ukázala aj to, že intenzita na plánovanej trase nie je dostatočná na to, aby sa realizovala z európskych peňazí."
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Je logická návaznost vzhledem k tomu, kde je hlavní město a 1/3 ekonomiky ve vztahu k ostatnímu Slovensku, odkud pochází možná až 20% pracovní síly, že Slováci hledají kratší trasy a alternativní trasy k té jediné, kterou je D1. A když k tomu přidáte fakt o S-J propojení států, dopracujete se k tomu, že kromě D1+D3 je nevyhnutností pokračovat ve výstavbě další trasy. Je otázní zda to má být R1+R3 anebo R4. Faktem je, že R1 je více v centrální části země, tudíž je více zajímavá i pro větší města, pro Nitru, Zvolen, Banskou Bystricu i pro vnitrostátní přesuny, ale ano i Slováci mají propočty pro financování. Říká se jim právě ta studie realizovatelnosti. Bez té nedá EU ani cent a z fondů EU se staví na Slovensku 70% všech projektů. Stejný problém byl na D3, kdy Brusel neviděl důvod a opodstatnění pro financování této trasy a i proto je úsek Svrčinovec - Skalité jen v 1/2 profilu. EU nerada dává peníze na drahé projekty a ještě méně na dluhší stavby. Ale Slovensko řadu let na tomto řešení trvalo a Brusel byl přesvědčen.

Na R1 ale Brusel peníze uvolnit nehodlá. Ale pokud bude vládnout strana Smer i po volbách, tak současný ministr dopravy již vyhlásil, že pro spojení BB - RK se bude realizovat model PPP. Ale já bych tomu dával tak 50% váhu, protože jdou volby a ta připravenost je zde dost slabá, na druhou stranu za 4 roky se dá hodně stihnout. Ostatně i obchvat Bratislavy se formou PPP připravoval 4 roky a stavět se jde až nyní těsně před volbama.

To, co píšete k té hustotě je fakt, ale i zde to má druhou stranu: neustále je více km D/R v plánech, než by stálo. Až kolem roku 2020 se poměr otočí. Ale zrovna na R2 od Trenčína po Žiar pojedete v 1/2 profilu. Na R7 bych neviděl, že se někam dostanete. Na R7 se může stavět co chce, ale dokud se to nedotáhne po R3/Lučenec, tak je to k ničemu a končí to v polích. A R7 bude v roce 2020 v Dunajské Strede. Bude veliký posun, když některá vláda bude realizovat další 2 úseky po Nové Zámky. V tom prostoru totiž žádná silnice ani nejde. Takže zde máte pouze R1. Ani R3 se nestaví. I když záměry jsou, minimálně pro další úseky na severe (Orava, blízko Polska), poté co se týče obchvatu Dolného Kubína, tak tam se to jeví jak spor mezi NDS a městem a bude to na dlouho a možná by se mohlo rozestavět něco mezi Martinem a TR případně se tlačí na jižní úsek od Zvolena na Maďarsko, ale do roku 2020 na to nejsou zdroje z EU.

Nová vláda bude muset říct, jak bude chtít dálniční síť stavět. Buď se bude stavět méně a čekat na další EU fondy anebo se nalezne další zdroj financování.

Počiatek má po voľbách plány, chce pripraviť PPP projekt na R1 do Ružomberka
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový ministr dopravy otevřeně řekl, že PPP pod Donovalmi nebude. A vzhledem k faktu, že nejde ani o nejvyšší priority v dálniční výstavbě, tak se nebude ani extra zajímat o hledání zdrojů na tuto realizaci tak či tak. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5369 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Lenny »

Konečně jsem si projel celou R1. Překvapil mě provoz od Trnavy po odbočku na Galantu, docela hustý. Nepřipravuje se zde rozšíření? Na MÚK Trnava by chtělo prodloužit připojovací pruh, je krátký.

Nový úsek od Nitry po Hronský Beňadik je krásný, akorát přes PHS nejde vidět do okolní krajiny.

Úsek Hronský Beňadik - Budča je velice zábavný, samé zatáčky, omezení žádné, ve 150 paráda. :jidlo:

Obchvat Bánské Bystrice je taky pěkný, bez odstavného pruhu jen s 80, ale rozhodně lepší než přes město.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

v piatok podvecer, kedy sa stahuje narod z BA na vychod, je to huste aj na R1. MUK Trnava by sa mala casom prebudovat.
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od MickeyMouse »

Diaľničiar píše:Nový ministr dopravy otevřeně řekl, že PPP pod Donovalmi nebude. A vzhledem k faktu, že nejde ani o nejvyšší priority v dálniční výstavbě, tak se nebude ani extra zajímat o hledání zdrojů na tuto realizaci tak či tak. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5369 .


:cry: :cry: :cry:

To je stejně neuvěřitelný a možný asi jen v Československu, nebo Česku a Slovensku, že se postaví komplet parádní dálnice, která spojuje důležitý směr, a poslední úsek se nakonec nepostaví, protože by byl drahý. Místo zoufalé výstavby mezi Žilinou a Ružomberkem stačilo postavit ty tunely pod Donovaly, a spojení východ-západ by bylo prakticky kompletní. Takhle se staví fůra mnohem delších tunelů na severu a na tyhle dva jako že nejsou peníze.
Tím nechci říct, že by D1 dál za Žiliny na východ nebyla potřeba, ale takhle mohlo být dálniční spojení východ-západ hotové dříve.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Spojení západ - východ se staví. To spojení se jmenuje dálnice D1. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od kot »

2 MickeyMouse: Jak často jezdíš Žilina - Rožumberok a dále na Prešov a Košice ? D1 je sakra potřeba a provoz na trase tebou uváděné je víc než náročný. Svez se občas tamtudy a naopak přes Donovaly a uvidíš sám co je priorita.
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

Nie je to az take neuveritelne. Ak si najdes historiu R1, najskor to bolo iba niekolko na seba nenadvazujucich usekov. Na prelome storocia sa pomenoval usek Trnava—Banska Bystrica ako R1. Ak sa pozries na mapu teraz, R1 sa bude zacinat na Bratislavskom obchvate a skonci v Ruzomberku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Především prodloužení R1 tak od Trnavy na Bratislavu jak i od Banskej Bystrice na Ružomberok je číročíré kreslení po mapě. Bez studií, projektů a dalších přípravních prací jen těžko vyhlásit, že něco bude; bez ohledu na zapojení PPP. A v tom je možno realizovat poslední (i když záleží od politické vůle, kolik jich nakonec bude) balíček, tak bude nutno vybrat složitější úsek, na který by stát hledal peníze těžko a takových se jeví vícero, ale realisticky to variant Donovaly nebude. Bude chybět 13 km na D1, tak se bude realizovat tato část hned jak to bude možné, i když možná se začne později, když se budou hledat nové projekty. R1 je hotová, to že je prodloužená z obou stran je jiná věc. Navíc Donovaly značí Nízké Tatry, ŽP atd. a ta cena je mnohem vyšší než dokončení D1. Kdo cestuje čistě od západu na východ může jít i přes Maďarsko, jsme v jednom bloku. Zdrží se sice v hlavním městě, i špičkách i za hranicemi a chybí 60-70 km východního úseku; spojení západ-východ netvoří D1+R1+D1, to už pak v kratším převedení se jeví D1+R1+R2, ovšem tam je to zdržení od Zvolena citelnější.

Tendry, které běží a snad se úspěšně ukončí včetně výstavby, která běží vyvolá tlak budování zbývajících částí na D1. R1 s Donovalmi není důležitý tah; je to S-J úsek a ten se preferuje na D1 (v rámci Slovenska) a D1+D3 (v rámci EU); částečně se preferuje R3 ale tam je to nereální budovat na plný profil a souvisle, navíc je to zpomalené pro Dolný Kubín a neochotu najít trasu a S-J propojení je teoreticky možné u R4, ale jedná se o dost vzdálenou komunikaci s nižšími intenzitami a problém je jak finanční tak přípravní, i když zbývá dobudovat jen od Prešova k Polsku, protože ostatní je de facto v provozu.

Priorita ale není budovat S-J propojení uvnitř státu; ale regionální rychlostní silnice víc na spojení reálního území a nejen přes pohoří, kde téměř nikdo nežije. :idea: A to jsou R2 a R7. Ovšem R7 se zahájí společně s D4; uvidí se jak zatlačí maďarská část vlády na přípravy smérem na Nové Zámky. Ta neexistence tahu mezi Dunajskou Stredou a Novými Zámkami zatěžuje pak okolní hlavní tahy. A to je rozhodně důležitější než R1 mezi Banskou Bystricou a Ružomberkom a to nehledě na to, že průjezd tam za naloženým kamionem značí i 30-40 km/h několik kilometrů. Takových úseků je ale na Slovensku více než dost vzhledem k hornatému terénu; jednému z nejhornatějších v rámci Evropy (Švýcarsko, Norsko, Albánie, Slovensko, Rakousko; není seřazeno dle pořadí); žádná z těchto hornatých zemí nemá dálniční sítě dobudované a Slovensko jak 2. nejchudší země ani tak brzo mít nebude, i když do roku 2020 to bude více jak 50% jinak ale luxusní sítě namalované po mapách.

I kdyby někdo nyní rozhodl, že PPP má být na Donovalech, tak se před rokem 2020 nezakopne. A vzhledem ke slibům když se bude tvořit 3. PPP, tak se bude vybírat dle intenzit a přínosů a z těch lokální spojení S-J přes Donovaly vypadne. Ten, kdo to prosadil (kdo vůbec prosadil severní obchvat BB do PPP na R1) nemá téměř žádnou moc ve vládě. Ztratil jí při dálnicích již v minulém období; získali jí naopak lidé z hlavního města a severu země. Bohužel politika výstavbu dálnic kreuje i nadále, protože i když se podaří vše naprojektovat a připravit, tak o finančním zajištění rozhoduje zas jen vláda. Tak se stane, že sice máme v projektech plán realizace R7, ale doposud nestojí a nestaví se ani 1 km. Už to budou 2 dekády, co se zakopne do prvních km u hlavního města s nejistým pokračováním, protože to není součást žádné trasy, nanejvýs se tím budou potírat regionální rozdíly. Když se vláda rozhodne, že regionální rozdíly bude stahovat výstavbou dálniční sítě, bude to hezké, ale Donovaly tam stále spadat nebudou.

Ale ještě jednou, Donovaly nejsou ani nyní prozatímní poslední plánovaný úsek na R1. Dle této logiky ale bude zřejmé, že poslední chybějící úsek na D4 anebo na D1 (Turany - Hubová) budou mít přednost. Pokud se vládě nepovede na D1 vyjednat změnu čerpání EU fondů.

Vše je otevřené. Předpokládám ale, že budeme následující 4 roky poslouchat, že výstavba na R1 přes Donovaly plně pokračuje ve smyslu příprav.

Pragmaticky se R1 dočká pravidelné údržby a oprav, budou se někde montovat PHS a to je tak všechno. Priorita R1 se totiž prozatím ukončila; spojení Trnavy, Nitry a Banskej Bystrice na dálnici D1 a tedy Bratislavu. Špatně, protože to není v dálničních parametrech, ale co se dá dělat.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od MickeyMouse »

Takovou bohatou diskusi jsem fakt nečekal. Jezdím to tak 5x do roka. Je mi samozřejmě jasné, že D1 je potřeba.
Psal jsem jen tolik, že asi jen u nás - a tím myslím ČR i SR - je možné postavit dálnici BA-Tranva-Nitra-BB (ano, vím není to jedna dálnice, je to D1+R1), vynechat úsek BB-RK, a pak zase postavit RK-KE. A místo toho, aby se spojila už jen BB a RK, tak se začne stavět zbývající část D1 u Žiliny. Nejde mi o potřebnost/nepotřebnost, ale o neschopnost dodržet koncepci. Jinak řečeno, o tu strašnou salámovou metodu stavění dálnic v ČR a SR.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Standa »

Ale ta koncepce je v tomto případě právě D1, která byla plánovaná v tomto úseku už od 60. let (ne-li dříve) jako priorita (úsek Žilina - Ružomberok - Prešov jako součást páteřní trasy RVHP Praha - Brno - Trenčín - Žilina - Košice - Užhorod - sovětská dálnice :) ). R1 se doplnila později, ale jen do BB, a část BB - RK se jako výhled přidala až úplně nedávno.
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od MickeyMouse »

No právě, vždyť to tu pořád píšu. Jak je teda možný, když byla R1 doplněná nedávno, že už je hotová, zatímco D1 ani zdaleka ne, i když je už tak dlouho plánována. To je to, co mi vadí.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Po správnosti se tedy ale vůbec neměla budovat, měla se stavět jen D1. Dle vaší logiky. Neoperujte neustále s D1, protože na ní většina v provozu po Košice je. A v roce 2020 zbyde 13 km vs. vše od BB po RK. Máte pravdu jen v tom, že se mohlo najednou rozestavět vše na D1, ale ono se muselo a musí ukrajovat i různě po Slovensku. Ale i to je forma jak realizovat dálniční síť, protože se vytváří enormní tlak veřejnosti ve všech částech země, protože přibývají "lieviky". :twisted:

Teoreticky můžete trollovat i nadále; více méně vám to může i překážet, na věcích to nic nemění. Je hotová, protože měla štěstí i na to PPP díky kterému vyrostlo 52 km za 2 roky. A že není zcela hotová je zásluha těch kdo jí prodlužují. A od prodloužení na mapách po zakopnutí do země uběhne běžně min. 1 dekáda; ve státě jako Slovensko někdy i 2 a více dekád.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od JirkaS »

MickeyMouse píše:No právě, vždyť to tu pořád píšu. Jak je teda možný, když byla R1 doplněná nedávno, že už je hotová, zatímco D1 ani zdaleka ne, i když je už tak dlouho plánována. To je to, co mi vadí.
Ale vždyť to tak není. R1 sice byla vyznačená relativně nedávno, ale to je jen formální záležitost. Už za socialismu probíhala výstavba jejích částí v úsecích Trnava - Nitra nebo BB-Zvolen-Žiar. Jen to bylo schované pod čísly silnic I. třídy. Jde o to, že R1 je stavěná s horšími parametry než D1, není to hlavní páteřní komunikace Slovenska, ale slouží k propojení větších měst. I z principu přeci Slovensku nestačí jen D1, ale jsou potřeba další komunikace - vazbu střední Slovensko - Bratislava přeci nelze řešit po D1. Stát nemůže stavět jen jednu páteřní dálnici a kašlat na zbytek země.
Stejně tak dlouhodobě probíhají modernizace i na I/50, dnes R2.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

To je pravda. A ve vašem příspěvku bych zdůraznil, že se nejedná o dálnice, tohle byl velmi špatný krok do moderního Slovenska, že se neprovedla zásadní změna parametrů a přepracování do dálnic; přičemž jak velkolepé plány byly na nové centrální hlavní město v Banskej Bystrici a ani tak se z této trasy nevypracovala dálnice. Nyní rychlostní silnice, na které se šetřilo jak to jen šlo. Nyní to jakž takž postačuje, ale za 10 let bude problém jak s provozem tak s bezpečností. A největší chyba vůbec byla, že se R1 napájí na D1 a ten úsek od tohoto bodu po Bratislavu nebyl rovnou na 2x3. Ovšem výstavbou bych to nenazýval v části Trnava - Nitra. Pouze kratší úsek před Nitrou (Pata). Od Trnavy na Nitru to se socializmem nemá nic. A ani se v této části, která je stále více vytíženou nezanechala původní silnice, takže zde není paralela tak potřební.

Stát klidně mohl realizovat na 15 let kompletní D1. A za těch 15 let dalších 10 let D3, D4 a R1. Bylo by to stejných 25 let. Ale musela by to být opravdová výstavba a ne neustálá nárazová období a STOP období. A vyřešeno financování. Tak se najednou odevzdávají celé tahy anebo velmi dlouhé úseky. Je to další model realizace dálniční výstavby ve světě. Ale musí k němu existovat upgrade státních silnic. Ale to nehledejte v prostoru Slovenska, zde neplatí žádná varianta.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: R1 všeobecně

Příspěvek od JirkaS »

Hlavně nebýt PPP, tak se to v úseku Žiar - Nitra staví doteď po kouskách, pokud vůbec.
Pokud jde o Blavu, tak si myslím, že by lepší bylo pokračování R1 podél I/62 a od Sence D1 v režimu 2x3 až 2x4. Bratislava je vzhledem k Slovensku na okraji, takže zatížení D1 bude vždy vysoké.
Odpovědět

Zpět na „R1 (SK)“