Švýcarsko
-
- Autor
- Příspěvky: 99
- Registrován: 25.2.2009 22:14:27
- Kontaktovat uživatele:
Švýcarsko
Počet obyvatel: cca. 8,6 mil.
Hlavní město: Bern (cca. 0,15 mil. obyv.)
Největší město: Zürich (cca. 0,5 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 10.12.2020 11:51:26, celkem upraveno 8 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Ministerstvo pro silnice/dopravu
http://www.astra.admin.ch/
Další odkaz jen o dálnicích/silnicích
http://www.autobahnen.ch/
http://www.astra.admin.ch/
Další odkaz jen o dálnicích/silnicích
http://www.autobahnen.ch/
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Několik fotek z dálnice A9 Aigle - Sion-Est
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Ačkoliv je Švýcarsko hornatá země, má diverzifikovanou a kvalitní silniční síť v celkové délce cca. 71.400 km.
Švýcarsko se rovněž vyznačuje hustou sítí dálnic. Budování systému dálnic bylo zahájeno již začátkem šedesátých let. Dálnice se staví z účelového fondu, kam plynou příjmy z daní z minerálních olejů.
Jednou z nejvýznamnějších dálničních staveb je nepochybně západní obchvat Zurichu.
Švýcarsko se rovněž vyznačuje hustou sítí dálnic. Budování systému dálnic bylo zahájeno již začátkem šedesátých let. Dálnice se staví z účelového fondu, kam plynou příjmy z daní z minerálních olejů.
Jednou z nejvýznamnějších dálničních staveb je nepochybně západní obchvat Zurichu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 10.12.2020 11:52:34, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Úsek se otevřel 4.5., t.j. 12 dní před oficiálním termínem. Je zde množství tunelů, nejdelším je 4,5 km tunel Uetliberg. Dálnice A3 je otevřením západního obchvatu Zurichu na 100% hotová.Diaľničiar píše:Jednou z nejvýznamnějších dálničních staveb je nepochybně západní obchvat Zurichu. http://www.westumfahrung.ch/pages/
Několik fotek
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Dokument Silnice & Doprava za rok 2009
https://www.astra.admin.ch/dam/astra/de ... fakten.pdf
Švýcarsko disponovalo v roce 2009 celkem 1.765,6 km dálnic. Celková dálniční síť má mít 1.892,5 km, co znamená, že chybí dostavět 126,9 km a to se plánuje dostavět během dalších 15 let. V roce 2009 země otevřela 26 km dálnic a do r. 2013 se otevře dalších 48 km.
Dálniční síť je dostavěná na 93,3%.
Uspořádaní dle jízdních pruhů:
*7-lane stretches 1.2 km
*6-lane stretches 80.7 km
*4-lane stretches 1,300.8 km
*3-lane stretches 1.9 km
*2-lane stretches 269.5 km
*Mixed stretches 111.5 km
V zemi je 220 tunelů v celkové délce 200 km.
V dokumentu naleznete ještě spoustu dalších informací.
https://www.astra.admin.ch/dam/astra/de ... fakten.pdf
Švýcarsko disponovalo v roce 2009 celkem 1.765,6 km dálnic. Celková dálniční síť má mít 1.892,5 km, co znamená, že chybí dostavět 126,9 km a to se plánuje dostavět během dalších 15 let. V roce 2009 země otevřela 26 km dálnic a do r. 2013 se otevře dalších 48 km.
Dálniční síť je dostavěná na 93,3%.
Uspořádaní dle jízdních pruhů:
*7-lane stretches 1.2 km
*6-lane stretches 80.7 km
*4-lane stretches 1,300.8 km
*3-lane stretches 1.9 km
*2-lane stretches 269.5 km
*Mixed stretches 111.5 km
V zemi je 220 tunelů v celkové délce 200 km.
V dokumentu naleznete ještě spoustu dalších informací.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 10.12.2020 11:54:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Švýcarsko
Je třeba zdůraznit jednu zásadní věc - Švýcaři počítají jako dálnice i dálnice postavené jako 1/2 dálnice, tzn. dvouproudé. V Česku by tak dálnicí mohly být i úseky jako obchvat Loun či Borek - Ševětín. Je ale pravda, že zatížení je na tamních úsecích (na rozdíl od úseků v Česku) tak malé, že dvoupruh dlouhodobě postačuje.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
25.11. se v zemi otevřel obchvat Moutier, v délce 2,1 km. Jde o dálnici A16: http://www.a16.ch/A/a16_clic.pdf Jde o krátký úsek, ale jak to v této zemi chodí, je zde hlavně tunel: http://i.imgur.com/2fXl1.jpg . Již před nekolika lety se otevřela i 4 km sekce Moutier Nord - Choindez.
Re: Švýcarsko
byl jsem zde: http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=46.8 ... 15&vpsrc=6
obchvat vesnicky s 2tis obyvatel reseny tunelem, fantazie, svycarsko.
obchvat vesnicky s 2tis obyvatel reseny tunelem, fantazie, svycarsko.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Na dálnici A9, v tunelu Sierre se stala z úterý na středu hrozivá dopravní nehoda.
Obrovské neštěstí se stalo v tunelu Sierre ve Švýcarsku. Belgický bus zde havaroval: 28 lidí zemřelo, z toho 22 dětí.. Nehoda se stala v úterý neskoro večer.
Obrovské neštěstí se stalo v tunelu Sierre ve Švýcarsku. Belgický bus zde havaroval: 28 lidí zemřelo, z toho 22 dětí.. Nehoda se stala v úterý neskoro večer.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Dopravní nehoda se stala z doposud nezjištěných příčin. Autobus narazil do stěny tunelu zcela nečekaně, v části nouzového odstavního výklenku. Tunel se nachází zde:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=187&t=3408
Další informace k nehodě jsou i v odkazu tisku:
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Švýcarská dálniční síť z wikipedie
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Dokument Silnice & Doprava 2012Diaľničiar píše:Dokument Silnice & Doprava za rok 2009
https://www.astra.admin.ch/dam/astra/de ... fakten.pdf
Švýcarsko disponovalo v roce 2009 celkem 1.765,6 km dálnic. Celková dálniční síť má mít 1.892,5 km, co znamená, že chybí dostavět 126,9 km a to se plánuje dostavět během dalších 15 let. V roce 2009 země otevřela 26 km dálnic a do r. 2013 se otevře dalších 48 km.
Dálniční síť je dostavěná na 93,3%.
Uspořádaní dle jízdních pruhů:
*7-lane stretches 1.2 km
*6-lane stretches 80.7 km
*4-lane stretches 1,300.8 km
*3-lane stretches 1.9 km
*2-lane stretches 269.5 km
*Mixed stretches 111.5 km
V zemi je 220 tunelů v celkové délce 200 km.
V dokumentu naleznete ještě spoustu dalších informací.
https://www.astra.admin.ch/dam/astra/de ... fakten.pdf
Švýcarsko disponovalo v roce 2012 celkem 1.798,7 km dálnic. Celková dálniční síť má mít 1.892,5 km, co znamená, že chybí dostavět 93,5 km.
Dálniční síť je dostavěná na 95%.
Uspořádaní dle jízdních pruhů:
*7-lane stretches 1.2 km
*6-lane stretches 83.5 km
*4-lane stretches 1,330.1 km
*3-lane stretches 1.9 km
*2-lane stretches 273.1 km
*Mixed stretches 108.9 km
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 10.12.2020 11:55:43, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
Re: Švýcarsko
Zdá se že Švýcarsko plánuje od 2015 zdražit roční dálniční známku z 40 CHF na 100 CHF s tím, že bude i dvouměsíční za 40 CHF.
http://www.srf.ch/news/schweiz/fruehlin ... ann-kommen
http://www.referendum-autobahnvignette.ch/
http://www.srf.ch/news/schweiz/fruehlin ... ann-kommen
Tady jsou stránky odpůrců s peticí, která už má přes 100.000 podpisů:Mit 97 gegen 89 Stimmen hat die grosse Kammer zum Beginn der Frühjahrssession einer Verteuerung der Autobahnvignette von heute 40 auf 100 Franken zugestimmt. Dies ergibt zusätzliche Einnahmen von 275 Millionen Franken. Dazu kommt eine Zweimonatsvignette für 40 Franken. Der Nationalrat folgte erst im dritten Anlauf dem Ständerat beziehungsweise dem Bundesrat.
http://www.referendum-autobahnvignette.ch/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 31.3.2016 10:19:01, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Re: Švýcarsko
Zajímavé, mají to pěkně zpracované. Ale pro Čechy bude průšvih spíš to Německo ...
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Dne 5.11. se odevzdala do provozu sekce dálnice A16 dlouhá 3,1 km v oblasti Jura Mountains mezi Court a Moutier-Sud.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Pomalu, ale jistě se rozrůstá dálniční síť Švýcarska.
Dne 10.3. se odevzdal do provozu 1,7 km úsek A5 v Neuchâtel, součástí kterého je i 800 m dlouhý Serrières Tunnel. Výstavba trvala 5 let.
Dne 10.3. se odevzdal do provozu 1,7 km úsek A5 v Neuchâtel, součástí kterého je i 800 m dlouhý Serrières Tunnel. Výstavba trvala 5 let.
Re: Švýcarsko
Doplním pár odkazů o co se jedná v A5 Neuchâtel
http://a5-colombier-cornaux.ofrou.ch/tr ... tapes.html
http://www.ne.ch/autorites/DDTE/SPCH/ro ... ieres.aspx
Je takové nahrazení starého 4pruhového městského průtahu novou dálniční přeložkou v tunelech.
http://a5-colombier-cornaux.ofrou.ch/tr ... tapes.html
http://www.ne.ch/autorites/DDTE/SPCH/ro ... ieres.aspx
Je takové nahrazení starého 4pruhového městského průtahu novou dálniční přeložkou v tunelech.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Dne 21.8. se odevzdal do provozu 8,8 km dlouhý úsek A16 v SZ části země. Jde o úsek od Bure do Purrentruy-Ouest. Náklady: 680 mil. švýcarských franků anebo 560 mil. € (63,6 mil. € na 1 km). Na úseku se nachází 3.059 m dlouhý Tunnel de Bure. Výstavba úseku trvala 7,5 roku.
Re: Švýcarsko
Jde o stavbu druhé roury, aby mohli po 30 letech zrekonstruovat první rouru. Referendum by mělo být příští rok.e15 píše:Švýcarský parlament schválil plán na rozšíření frekventovaného Gotthardského silničního tunelu. Práce na třetím nejdelším tunelu světa, vedoucím pod Alpami, by měly začít v roce 2020. Stavbu ještě může zablokovat připravované referendum. Více na: http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-l ... rd-1122352
Je otázkou kolik kamiónů dostanou na železnici v souvislosti s dokončením úpatního Gotthardského železničního tunelu koncem roku 2016. Doručuji článek (sice starší) z http://www.k-report.net/clanky/gotthard ... o-pohledu/ k této problematice popisující co se musí udělat v jiných zemích.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Dokument Silnice & Doprava za rok 2014
https://www.astra.admin.ch/dam/astra/de ... fakten.pdf
*ve vláknu jsou i 2009, 2012
Švýcarsko disponovalo v roce 2014 celkem 1.811,6 km dálnic. Na jejich údržbu se utratilo 335 mil. švýcarských franků; v roce 2013. V dokumentě je to do podrobna rozepsáno, včetně investic pro rok 2014.
https://www.astra.admin.ch/dam/astra/de ... fakten.pdf
*ve vláknu jsou i 2009, 2012
Švýcarsko disponovalo v roce 2014 celkem 1.811,6 km dálnic. Na jejich údržbu se utratilo 335 mil. švýcarských franků; v roce 2013. V dokumentě je to do podrobna rozepsáno, včetně investic pro rok 2014.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 10.12.2020 12:01:28, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Dne 8.3. 62% hlasujících v referendu v kantonu Basel Land akceptovalo myšlenku/návrh pro Allschwil bypass
http://www.bzbasel.ch/basel/baselbiet/u ... -128719783
Více:
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Švýcarsko
Švýcarská základní národní silniční síť – plán na rok 2015
Na stavbu, rozvoj a údržbu národní silniční sítě letos vydá Švýcarsko takřka 2 mld. CHF. Z toho 630 mil. CHF poputuje do nových silničních úseků, 1,239 mld. CHF je určeno pro rozvoj a údržbu stávající sítě, 75 mil. CHF se použije na projektové práce na odstranění "úzkých komunikačních míst".
Během zimního zasedání v roce 2014 odsouhlasili poslanci švýcarského parlamentu potřebné úvěry a ministerstvo dopravy UVEK potvrdilo konkrétní programy. V rámci ministerstva dopravy oddělení ASTRA (Bundesamt für Strassen) zodpovídá za výstavbu, údržbu a provoz švýcarské národní silniční sítě.
Nové silniční úseky
Základním podkladovým materiálem je i pro letošní stavební práce tzv. 8. dlouhodobý program stavebních prací, který byl schválen Spolkovou radou 8. 2. 2012. Těžiště letošních nových úseků leží v prolongování již zahájených projektů, hlavně se to týká:
*dálnice A9 v kantonu Oberwallis (Bern und Wallis, viz mapka)
*dálnice „Transjurane“ (A16) v kantonu Bern a Jura (Westschweiz)
*východní osa obchvatu města Biel (A5) (Westschweiz)
*silnice Prättigauerstrasse (A28) v kantonu Graubünden (pokračování prací v tunelu Küblis) (Südostschweiz)
Z infrastrukturálního fondu bylo vyčleněno 630 mil. CHF. Úvěry byly rozděleny Parlamentem následujícím kantonům:
Wallis 260 mil. CHF (Bern und Wallis, viz mapka)
Bern 207 mil. CHF (Bern und Wallis)
Jura 81 mil. CHF (Westschweiz)
Graubünden 22 mil. CHF (Südostschweiz)
Neuenburg 16 mil. CHF (Westschweiz)
73 % všech úvěrů na ukončení základní dopravní silniční infrastruktury plyne do projektů ve francouzské části Švýcarska (Romandie) a do kantonu Wallis.
Nerovnoměrnost provozu, resp. přerozdělení finančních prostředků názorně představuje přiložený obrázek (převzato od Avenir Suisse). Hlavní tlak na silniční síť je na východo-západní ose Curych, Bern, Ženeva, severo-jižní osa začíná u Basileje, kde se větví na směr k Curychu, a na hlavní – evropský – směr do kantonu Ticino. Plánované výstavby dálnic v Romandii a ve Wallisu opravdu nemají oporu v „tvrdých“ číslech, ale v politickém uklidňování obou lokalit.
Ukončení základní národní silniční sítě zůstává i po letošním potvrzení uspořádání a rozdělení rolí (Neugestaltung des Finanzausgleichs und der Aufgabenteilung zwischen Bund und Kantonen – NFA) společným úkolem švýcarského Spolku a jednotlivých kantonů: stavební práce přebírají kantony, spolkový úřad pro silnice (Bundesamt für Strassen, ASTRA) se stará o dozor/koordinování.
Výstavba/přestavba a oprava/údržba stávajících národních silnic
Parlament vyčlenil pro tyto práce 1,239 mld. CHF, peníze pocházejí ze speciální finanční položky „silniční doprava“.
V roce 2015 startují následující nové „udržovací projekty“:
A2 BS Východní tangenta Basileje, udržovací projekt (Erhaltungsprojekt)
A2 BL/SO tunel Belchen – sanační práce
A2 TI Airolo – Quinto
A4 SZ Küssnacht – Brunnen
A6 BE Rubigen – Thun
A9 VS Ried-Brig – Schallbett
A13 GR Chur sever – Zizers
A14 LU Rotsee – Buchrain
úsek Werkhof Bern, přestavba
V roce 2015 budou pokračovat práce na úsecích:
A1 VD/FR Faoug – Kerzers
A2 NW Acheregg – Beckenried
A4 SH Tunel Galgenbuck
A5 NE Colombier – Cornaux
A9 VD Montreux – Roche
A9 VS Sion a Umgebung
A13 GR Obchvat Roveredo
Detailnější – interaktivní – informace k větším stavebním projektům základní národní silniční sítě lze nalézt na webu ASTRA.
Projektové práce na odstranění "úzkých komunikačních míst"
Pro rok 2015 je k dispozici celkem 75 mil. CHF. Tyto peníze jsou určeny hlavně na přípravné práce týkající se šestiproudého rozšíření curyšského severního obchvatu dálnice A1.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Bernu (Švýcarsko).
Na stavbu, rozvoj a údržbu národní silniční sítě letos vydá Švýcarsko takřka 2 mld. CHF. Z toho 630 mil. CHF poputuje do nových silničních úseků, 1,239 mld. CHF je určeno pro rozvoj a údržbu stávající sítě, 75 mil. CHF se použije na projektové práce na odstranění "úzkých komunikačních míst".
Během zimního zasedání v roce 2014 odsouhlasili poslanci švýcarského parlamentu potřebné úvěry a ministerstvo dopravy UVEK potvrdilo konkrétní programy. V rámci ministerstva dopravy oddělení ASTRA (Bundesamt für Strassen) zodpovídá za výstavbu, údržbu a provoz švýcarské národní silniční sítě.
Nové silniční úseky
Základním podkladovým materiálem je i pro letošní stavební práce tzv. 8. dlouhodobý program stavebních prací, který byl schválen Spolkovou radou 8. 2. 2012. Těžiště letošních nových úseků leží v prolongování již zahájených projektů, hlavně se to týká:
*dálnice A9 v kantonu Oberwallis (Bern und Wallis, viz mapka)
*dálnice „Transjurane“ (A16) v kantonu Bern a Jura (Westschweiz)
*východní osa obchvatu města Biel (A5) (Westschweiz)
*silnice Prättigauerstrasse (A28) v kantonu Graubünden (pokračování prací v tunelu Küblis) (Südostschweiz)
Z infrastrukturálního fondu bylo vyčleněno 630 mil. CHF. Úvěry byly rozděleny Parlamentem následujícím kantonům:
Wallis 260 mil. CHF (Bern und Wallis, viz mapka)
Bern 207 mil. CHF (Bern und Wallis)
Jura 81 mil. CHF (Westschweiz)
Graubünden 22 mil. CHF (Südostschweiz)
Neuenburg 16 mil. CHF (Westschweiz)
73 % všech úvěrů na ukončení základní dopravní silniční infrastruktury plyne do projektů ve francouzské části Švýcarska (Romandie) a do kantonu Wallis.
Nerovnoměrnost provozu, resp. přerozdělení finančních prostředků názorně představuje přiložený obrázek (převzato od Avenir Suisse). Hlavní tlak na silniční síť je na východo-západní ose Curych, Bern, Ženeva, severo-jižní osa začíná u Basileje, kde se větví na směr k Curychu, a na hlavní – evropský – směr do kantonu Ticino. Plánované výstavby dálnic v Romandii a ve Wallisu opravdu nemají oporu v „tvrdých“ číslech, ale v politickém uklidňování obou lokalit.
Ukončení základní národní silniční sítě zůstává i po letošním potvrzení uspořádání a rozdělení rolí (Neugestaltung des Finanzausgleichs und der Aufgabenteilung zwischen Bund und Kantonen – NFA) společným úkolem švýcarského Spolku a jednotlivých kantonů: stavební práce přebírají kantony, spolkový úřad pro silnice (Bundesamt für Strassen, ASTRA) se stará o dozor/koordinování.
Výstavba/přestavba a oprava/údržba stávajících národních silnic
Parlament vyčlenil pro tyto práce 1,239 mld. CHF, peníze pocházejí ze speciální finanční položky „silniční doprava“.
V roce 2015 startují následující nové „udržovací projekty“:
A2 BS Východní tangenta Basileje, udržovací projekt (Erhaltungsprojekt)
A2 BL/SO tunel Belchen – sanační práce
A2 TI Airolo – Quinto
A4 SZ Küssnacht – Brunnen
A6 BE Rubigen – Thun
A9 VS Ried-Brig – Schallbett
A13 GR Chur sever – Zizers
A14 LU Rotsee – Buchrain
úsek Werkhof Bern, přestavba
V roce 2015 budou pokračovat práce na úsecích:
A1 VD/FR Faoug – Kerzers
A2 NW Acheregg – Beckenried
A4 SH Tunel Galgenbuck
A5 NE Colombier – Cornaux
A9 VD Montreux – Roche
A9 VS Sion a Umgebung
A13 GR Obchvat Roveredo
Detailnější – interaktivní – informace k větším stavebním projektům základní národní silniční sítě lze nalézt na webu ASTRA.
Projektové práce na odstranění "úzkých komunikačních míst"
Pro rok 2015 je k dispozici celkem 75 mil. CHF. Tyto peníze jsou určeny hlavně na přípravné práce týkající se šestiproudého rozšíření curyšského severního obchvatu dálnice A1.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Bernu (Švýcarsko).
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 10.12.2020 12:02:15, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Re: Švýcarsko
O víkendu jsem jel trasu Basilej - Bern a zpět, dovolte pár subjektivních postřehů:
* nemají jiné, než roční dálniční známky za 40 franků. To se může zdát hodně, ale Švýcarsko je tak extrémně drahá země, že 40 franků jsou drobné
* dálnice jsou poměrně úzké, vesměs užší než české
* mor protihlukových stěn není tak rozšířený. Odhlučnění ve městech považuju za samozřejmost, ale betonové koryto na desítky milionů chránící lesy a krávy (D8 v okolí Petrovic před státní hranicí) ve Švýcarsku nemají
* dálniční rozdvojky (Y křižovatky, Dreieck) jsou výborně řešené. Hlavní tahy mají vždy dva průběžné pruhy, na rozdíl od Česka, kde dálniční rozdvojky dvou sebevíc důležitých dálnic důsledně svazujeme do jediného pruhu. Pokud nevím, jestli na křižovatce jet doleva nebo doprava, řadím se do prostředního pruhu, ze kterého jde z křižovatky vyjet oběma směry. Trochu se tomu blíží sjezd z pražské Jižní spojky ve směru Braník => D1.
* dálnční odbočky jde projet plynule, bez máchání volantem doleva, doprava. Extrémním případem českého máchání je sjezd D11 => Štěrboholy, kde na pár stech metrech neustále jedu doleva, doprava, nahoru, dolů; opačně klopenými zatáčkami. A i sjezd D11 => R35 u Opatovic (směr Praha => Olomouc), vlastně úplně nový, v naprosté rovině, taky považuju za projektantskou zbytečnost (nahoru - dolů, doprava - doleva). Takováto křížení jsou ve Švýcarsku podle mě řešena lépe a hlavně jednodušeji.
* nevím, jestli je šťastné dávat cedule s cílovými městy nad každý pruh zvlášť. Možná je těžší se v tom orientovat. Každopádně to pro mě byl nezvyk.
* lidi jezdí jako vidláci. 90 km/h v levém pruhu nikoho nepřekvapuje
* dálnice vedou i centry měst, příkladem Basilej. Pro obyvatele to musí být dost peklo
* provoz OK, hustý, ale plynulý. Oproti Německu nesrovnatelně menší.
* na dálnici 3 (z Basileje na jih) budují vedle dvou stávajících tunelových trub ještě třetí Asi časem některou stávající zavřou, nevím.
* ptal jsem se známých na osud dálniční propojky Rakousko - Švýcarsko přes Rýn na jih od Bodamského jezera. Prý to chystají 30 let, mají problémy s ochranáři, dálnici údajně moc není kudy vést, postupně byly zamítnuty snad 4 různé trasy. Ale tohle mám z doslechu, nevím.
* taky si nebyli jistí osudem 2. roury pod Gotthardským průsmykem. Každopádně věděli, že stávající 40letá roura vyžaduje rekonstrukci a objížďka fakticky není
* nemají jiné, než roční dálniční známky za 40 franků. To se může zdát hodně, ale Švýcarsko je tak extrémně drahá země, že 40 franků jsou drobné
* dálnice jsou poměrně úzké, vesměs užší než české
* mor protihlukových stěn není tak rozšířený. Odhlučnění ve městech považuju za samozřejmost, ale betonové koryto na desítky milionů chránící lesy a krávy (D8 v okolí Petrovic před státní hranicí) ve Švýcarsku nemají
* dálniční rozdvojky (Y křižovatky, Dreieck) jsou výborně řešené. Hlavní tahy mají vždy dva průběžné pruhy, na rozdíl od Česka, kde dálniční rozdvojky dvou sebevíc důležitých dálnic důsledně svazujeme do jediného pruhu. Pokud nevím, jestli na křižovatce jet doleva nebo doprava, řadím se do prostředního pruhu, ze kterého jde z křižovatky vyjet oběma směry. Trochu se tomu blíží sjezd z pražské Jižní spojky ve směru Braník => D1.
* dálnční odbočky jde projet plynule, bez máchání volantem doleva, doprava. Extrémním případem českého máchání je sjezd D11 => Štěrboholy, kde na pár stech metrech neustále jedu doleva, doprava, nahoru, dolů; opačně klopenými zatáčkami. A i sjezd D11 => R35 u Opatovic (směr Praha => Olomouc), vlastně úplně nový, v naprosté rovině, taky považuju za projektantskou zbytečnost (nahoru - dolů, doprava - doleva). Takováto křížení jsou ve Švýcarsku podle mě řešena lépe a hlavně jednodušeji.
* nevím, jestli je šťastné dávat cedule s cílovými městy nad každý pruh zvlášť. Možná je těžší se v tom orientovat. Každopádně to pro mě byl nezvyk.
* lidi jezdí jako vidláci. 90 km/h v levém pruhu nikoho nepřekvapuje
* dálnice vedou i centry měst, příkladem Basilej. Pro obyvatele to musí být dost peklo
* provoz OK, hustý, ale plynulý. Oproti Německu nesrovnatelně menší.
* na dálnici 3 (z Basileje na jih) budují vedle dvou stávajících tunelových trub ještě třetí Asi časem některou stávající zavřou, nevím.
* ptal jsem se známých na osud dálniční propojky Rakousko - Švýcarsko přes Rýn na jih od Bodamského jezera. Prý to chystají 30 let, mají problémy s ochranáři, dálnici údajně moc není kudy vést, postupně byly zamítnuty snad 4 různé trasy. Ale tohle mám z doslechu, nevím.
* taky si nebyli jistí osudem 2. roury pod Gotthardským průsmykem. Každopádně věděli, že stávající 40letá roura vyžaduje rekonstrukci a objížďka fakticky není