Afghánistán

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

af-flag.gif
af-flag.gif (1.63 KiB) Zobrazeno 28696 x
af-map.gif
af-map.gif (19.91 KiB) Zobrazeno 28697 x
Rozloha: cca. 650 000 km2
Počet obyvatel: cca. 39 mil.
Hlavní město: Kábul (s okolím cca. 4,4 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.11.2020 19:06:02, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo rehabilitace a rozvoje venkova :arrow:

https://mrrd.gov.af/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.11.2020 19:11:54, celkem upraveno 4 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

K 1.1.2009 bylo v Afghánistánu rozestavěno celkem 2.054 km silnic I. třídy, které kopírují hlavní silniční tahy, které byli předtím pouze štěrkové anebo i asfaltové, ovšem těžce poškozené poslední válkou proti hnutí Talibán. Stavební práce z velké části realizují vojáci USA a ostatních států NATO, dále pak Japonsko nebo Austrálie. Ostatní práce realizují především indické, pákistánské, britské anebo čínské stavební firmy a to formou mezinárodní rozvojové pomoce. Co se týká armádních projektů, tak ty jsou realizovány pomocí finančních proštředků z USA anebo z výdavků členských států NATO.

Mimo toho se připravuje by-pass Kábulu, který bude dálnicí a odlehčí průtahy městem. Ten se zaplatí z úvěrů, z mezinárodní pomoci a ze státních zdrojů. Později přinesu více informací.

Jednotlivé provinční vlády realizují své silniční programy, které jsou zaměřeny na vylepšení především horských průsmyků a na pokládku asfaltu na štěrkové silnice.

Mimo toho se v zemi obnovuje i ostatní infrastruktura - vodovody, energetická infrastruktura, obnova škol a nemocnic.

Největším donorem jsou USA, které zde mají taky nejvíce vojáků a nejvíce rekonstrukčních tímů s těžkou technikou. USA taky nejvíce podporují budování vlastních bezpečnostních složek - ročně na to jde suma 2 mld. USD.

Nový americký prezident již ohlásil, že Afghánistán se stane prioritou a i když mají USA hospodářské problémy, tak se zvýšili výdavky pro tuto zem - o 12 mld. USD na bezpečnost, o 4,7 mld. USD na rozvoj infrastruktury a o 0,9 mld. USD na zvýšení účinnosti kábulské vlády na ostatní regiony.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

V provincii Kandahár vojenské jednotky NATO a místní stavební firmy opravují místní silnice v celkové délce 171,4 km. Já jsem se rozhodl popsat několik detailů, s kterými se zde každý den robotníci a vojáci potýkají, aby si lidé v Evropě a USA vážili věci, které vnímají jako běžné:

Stavební hledisko

- asfaltové vozovky budou na 1/3 rekonstruovaných silnic
- na 2/3 silnic se pouze vyrovná terén a vyřeší se odvodnění (na silné deště) a přidají se zábrany na skalní laviny
- projekty pro výstavbu byli spraveny armádou
- neřešili se žádné pozemky, ovšem cesty se museli odminovat
- na štrkový podklad se nanese další štrk, beton a nakonec asfaltová vozovka
- nedělá se žádné vodorovní značení, svislé pouze na místech s ostrýma zatáčkama

Samotní výkony a práce

- stavařů je cca. 150, chrání jich dalších téměř 200 vojáků
- místních stavařů je pouze 25, ostatní jsou z Číny, Indie a Pakistánu
- dohled vykonávájí vojenské složky
- staví se pouze 10h denně kvůli počasí, stavby jsou chráněné 24h denně s rizikem umístění náloží
- stavaři mají k dispozici 21 stavebních strojů, z toho 18 je armádních aby snesli případné útoky z řad Talibánu
- na stavbě je dalších 27 armádních bojových vozidel a prostor je denně monitorován ze vzduchu
- práce mají trvat od 1.2.2009 do 25.10.2010, již teď je skluz 2,5 měsíce

Několik dalších přístupných faktů:

1. Práce financují USA, Austrálie a Japonsko.
2. Silnice mají zlepšit dostupnost regionu.
3. Místní stavaři byli zapojeni až poté, co se naučili číst a psát.
4. Místní stavaři po tomto projektu mají v tomto regionu již více-méně samotní vykonávat další rekonstrukce silnic.
5. Odmínování silnic trvalo 7 měsíců, z bezpečnostních důvodů sem neuvedu kdo to dělal.
6. Projektování trvalo 4 měsíce.
7. Paralelně s bodem č. 5 a č. 6 se dělníci vzdělávali.
8. Logisticky se řeší přísun stavebních materiálů, pitné vody a svoz a odvoz dělníků. Tyto práce vykonává dalších téměř 160 vojáků, z toho je 50% místních.

Od počátku stavebních prací zde zemřelo 16 lidí, z čeho je 90% vojáků. Při logistických činnostech to je dalších 9 lidí, z čeho je 7 vojáků. Většina útoků se stala do 3 měsíců od zahájení stavebních prací, i proto došlo k spomalení tempa nakolik se zvýšila ostraha a snížilo se tempo samotních stavebních prací.

Nepřímo tyto stavby chrání i místní vláda a samospráva. Poskytováním ostatních služeb pro stavaře a zároveň poskytováním místních lidí, kteří toto prostředí znají dokonale.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Afghánistán modernizuje celou silniční síť. To jsem zde již psal. V principu pouze staví to, co byli silnice před válkami. Zde je menší mapa silnic, které obnovují jednotlivé vlády a armády světa:
road-maps-afg.jpg
road-maps-afg.jpg (181.53 KiB) Zobrazeno 28919 x
Zde je výstavba nové asfaltové silnice mezi městy Kábul a Kandahár:
state-3.jpg
state-3.jpg (44.22 KiB) Zobrazeno 28914 x
Zde je již hotová část silnice mezi městy Kábul a Jalalabad:
Jalalabad_france.jpg
Jalalabad_france.jpg (389.76 KiB) Zobrazeno 28921 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Několik fotek z dopravy v hlavním městě Kábul :arrow:

Městská silnice 2+2 z hlavního letiště do města
Obrázek

Obrázek

Místní silnice
Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:Mimo toho se připravuje by-pass Kábulu, který bude dálnicí a odlehčí průtahy městem. Ten se zaplatí z úvěrů, z mezinárodní pomoci a ze státních zdrojů. Později přinesu více informací.
Dostal jsem odpověď z oficiálních míst mise ISAF, velení USA v Afghánistánu a taky sprostředkovaně od prezidentského úřadu v této zemi ohledně tohoto projektu. :arrow:

Dálniční obchvat se stavět prozatím nebude:

1. Nebyli vyčerpány ještě ostatní možnosti řešení silniční dopravy.
2. Obchvat by si vyžádal obrovské finance, které je vhodné investovat do jiných projektů v hlavním městě a okolí.

Stavět se ovšem budou 3 silnice na 2+2 pruhy i se středním dělícím pásem, který bude standardní s profilem NJ:

Budou to 3 úseky, které propojí již 2 hotové úseky, které vzájemně spájejí výpadovky z města a taky protnou hlavní městské průtahy. Jejich celková délka bude 52,4 km. Bude zde i jeden tunel o délce 824,5 m a taky zde budou 4 mostní objekty s celkovou délkou 2,48-3,2 km (dle variantu výstavby). K tomu taky 2x plnohodnotní MÚK a 3 poloviční MÚK (tedy ne všechny větvy křižovatek budou mimoúrovňové). Celkové náklady dosáhnou téměř 901 mil. USD, co je i na místní poměry hodně peněz. Do nákladů jsou započítany již také náklady na dovoz stavebních materiálů a mzdy místních dělníků. Momentálně zde probíhá příprava na výstavbu: připravuje se projektová dokumentace a vypisují se tendry. Stavbu bude realizovat americká armáda, státy NATO, místní firmy a zahraniční firmy.

Město Kábul je zřejmě jediným městem a oblastí, kde je zajištěná bezpečnost. Je zde i reální ekonomika, 70% obyvatel má mobilní telefon. Odstraňují se problémy s vodou budováním rozsáhlých vodovodních potrubí.

USA v Afghánistáně proinvestovali od r. 2003 do r. 2008 do infrastruktury cca. 60 mld. USD. Jsou tedy hlavním donorem této země a rovněž jsou hlavní vojenskou sílou, která se zde snaží udělat pořádek. Tím, že mnoho prací vykonává armáda, tím jsou ty práce levnější a opravdu vysoce kvalitní. Do dopravních projektů šlo přes 17 mld. USD, z čeho 70% pouze do silniční sítě. Silniční síť se musí zlepšovat, protože jinak nikdy nebude mít centrální vláda reální dosah a vplyv v regionech. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

O silnici Kábul-Jalalabad (východně od Kábulu) se stará Evropská unie.
map.jpg
map.jpg (54.79 KiB) Zobrazeno 28670 x
Silnice byla po válce s Talibánem totálně zničená a vzhledem k tomu, že předtím byla ve špatném stavu a je to náročný terén, rekonstrukční práce nebyli jednoduché. Přitom je to strategická dopravní tepna do sousedního Pákistánu. Evropská unie přistoupila k obnově opravdu se skvělým tempem, ale není co závidět :arrow:

I. etapa předpokládá položit nový podklad a pak AB kryt. Zde je vidět, že se investovalo i do okolních svahů:
tento kluk má strategickou úlohu: řídí přemávku v zákrutě, protože se sem nevejde více jak jeden kamion
tento kluk má strategickou úlohu: řídí přemávku v zákrutě, protože se sem nevejde více jak jeden kamion
critic_situation.jpg (110.34 KiB) Zobrazeno 28673 x
Na této komunikaci nepomáhají ani širší úseky, řidiči zde riskují při předbíhání kamionů:
jen v lednu 2010 se na tomto tahu stalo 71 nehod
jen v lednu 2010 se na tomto tahu stalo 71 nehod
nehody.jpg (105.98 KiB) Zobrazeno 28673 x
Na tomto úseku proběhl v lednu bombový atentát. Proto zde není upravená vozovka:
vidíte opravdu dobře, tenhle muž se nemodlí, ale chce peníze
vidíte opravdu dobře, tenhle muž se nemodlí, ale chce peníze
begging.jpg (111.7 KiB) Zobrazeno 28672 x
Mladý muž řídí a usměrňuje nákladní auta. Blíží se tunel, kde je nutné jet pomaleji:
tunnel.jpg
tunnel.jpg (79.93 KiB) Zobrazeno 28674 x
Je zde několik úseků, které nevyhovují šířce 1+1 jízdní pruh. V budoucnu má proběhnout rozšíření na 2x2, zde bude zajímavé:
2x2_where.jpg
2x2_where.jpg (91.22 KiB) Zobrazeno 28678 x
Při silnici se nachází několik starých sovietských tanků, co jsou symboly války se Sovietským svazem:
soviet_1980.jpg
soviet_1980.jpg (115.05 KiB) Zobrazeno 28674 x
Celková rekonstrukce I. etapy se ukončí v tomto roce. Obnášela projektování a financování obnovy původní silnice, přičemž zde byla snaha učinit jí průchodnou na 1+1 jízdní pruh. To se nepodařilo, protože náklady na odstřel skalních masivů by byli prostě obrovské. Raději se zde zaměstnávají Afghánci, mladí i staří, kteří zde pomáhají řídit přemávku. Dopravní nehody zde již odstraňuje afghánská armáda.

Zdroj fotek: The New York Times
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo veřejných prací :arrow:

http://mopw.gov.af

*na anglické verzi se pracuje
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.8.2021 20:34:09, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

V zemi bylo v roce 2010 cca. 15.000 km zpevněných a opravených silnic. Jezdí se vpravo, je zde na 740.000 registrovaných vozidel s pr. věkem 10 let.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=4578#p4578 - náklady na most dosáhli 37 mil. USD. Most překlenul řeku Panj mezi městy Nizhny Panj a Shir Khan Bandar. Tvoří novou hlavní silnici The Delaram-Zaranj highway, kterou postavili indičtí vojáci a inaugurovala se v roce 2009. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Silniční síť Afghanistánu je tvořená následovně:

*regionální silnice: 3.300 km
*státní silnice: 4.800 km
*provinční silnice: 9.600 km
*místní a polní silnice: 17.000 km

Celkem: 34.700 km
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

The Afghanistan Infrastructure and Rehabilitation Program :arrow:

staré odkazy: https://www.irp-af.com/ , https://www.usaid.gov/node/51441
nový odkaz: https://www.usaid.gov/node/51556

*tohle je vlastně nejdůležitější komplexní stránka o realizovaných projektech a jsou jich opravdu mraky 8-) v oblasti silnic :kladivo:
*byl to program na roky 2006-2011
*díky němu se vylepšilo a postavilo na 2000 km silnic
*uplatnilo se v něm 15.000 lidí při výstavbě
*kompletně zaplaceno přes USA
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 6.12.2022 12:20:50, celkem upraveno 5 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Těžká mechanizace pro stavbu silnic, tendr, který vypsala Světová banka pro Afghánistán :arrow:
Lift Crane Truck
2 unites

Wheeled Excavator
4units + 1unit with Jack hummer

Wheeled Loader
5 unites

Motor Grader
4 units

14 - 18-ton Vibratory Road Roller
4 units

7ton Vibratory Road Roller
4 units

Skid Mounted Air Compressor
10 units

Asphalt spryer Truck
2 units

4 M3 Water Tanker
4 units
To značí, že země začíná budovat vlastní silničářské kapacity, protože armádní ubývají. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Oblast hlavního města Kábul :arrow:

http://km.gov.af/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.7.2019 17:48:17, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Objevují se informace a to již řadu let, že Afghánistán několik miliard USD nepoužil na opravu silnic. Formálně je vykázaná jejich oprava, formálně to je evidováno v dokumentech. Kompletní opis prací, detailní rozpočet, vše má razítka a jsou vykonané kontroly. Reálně se ale nic z toho neprovedlo. Netýká se to jenom silnic, ale i ostatní infrastruktury; nemocnice a školy. Peníze končí v rukou několika stovek až tisíc lidí, kteří si za to staví nové luxusní zóny v hlavním městě. Dalším problémem, který vyvstává je, že opravy za další miliardy USD, které prováděla americká strana nebyly zvolené správně a mnoho asfaltových komunikací se trhá a rozpadá. Vozovka se drolí, silnice jsou nestabilní. Jednoduše řečeno asfaltové silnice se do mnoho regionů zde vůbec nehodí a to kvůli klimatu a jedná se o stovky km silnic. Další problém, který vyvstal je kvalita stavebních materiálů; mnoho budov se musí obnovovat. Desítky nemocnic, škol a dalších objektů má po rekonstrukci ještě větší poškození, než bylo předtím. Opadávají omítky, stropy, jsou špatně instalována okna, špatná ventilace atd. Z hlediska byrokracie je znovu v papírech vše dokonalé. V konečném důsledku je materiál a hlavní společnosti z vysoce renomovaných firem z Itálie, USA a dalších zemí. O všem se ví, ale je to veliké veřejné tajmeství. Instituce se čistí a dělá se pořádek, ale není divu, že v zemi vláda vládne jen v Kábulu a blízkém okolí a všude jinde je to i nadále více na jednotlivých kmenech. Co se týče luxusních obydlí, tak tyto objekty se pohybují v řádově milionech USD. Každý úředník s razítkem a všichni nad ním má v Kábulu dům, jaký nemá většina lidí v USA/EU. Upozorňují na to mezinárodní organizace, upozorňuje na to několik poslanců státu. Doposud se to více méně utajuje a žádná vláda k tomu nedává jasné stanovisko. Ani americká ani Brusel ani nikdo další. A to navzdory tomu, že miliardy dolarů a eur sem jde z peněz obyvatelstva.

Zdroje těchto tvrzení nedávám, stačí napsat do googlu několik slov po anglicky a získáte desítky až stovky odkazů včetně dokumentárních videí. Já to zaznamenávám až nyní.

Zemi dále trápí obrovská korupce. Získat řidičský průkaz si žádá mnoho razítek a potvrzení a vůbec celý sektor dopravy je jeden z nejvíce skorumpovaných na světě.

na ukázku, jak to je v praxi:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Aghánistán provede technický audit výstavby některých silnic v celkovém rozsahu stovek km. Na stovkách míst se odeberou vzorky ze silnic a zjistí se jak se postupovalo při výstavbě. Vyhlášen je při tom mezinárodní tendr.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Afghánistán zcela z vlastních zdrojů zahajuje výstavbu 2. silnice Kábul - Logar :arrow:

z dalších zdrojů:

*celková délka silnice bude 65 km
*projekt je rozdělen na 2 fázy:
- 1. fáze ze Dasht-i-Saqawi area of Mushi district of Kabul province do Mohammad Agha district of Logar
- 2. fáze ze Mohammad Agha district do Pul-I-Alam, the capital of Logar
- 3. fáze ze Tang Logar area of Kabul do Dasht-i-Saqaw area of Mushi district

Nyní se jde stavět 1. fáze v délce 21 km v šířce 10m a v nákladech v propočtu 9 mil. USD.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.11.2020 19:00:38, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Afghanistan transport master plan 2017-2036 :arrow:

https://www.adb.org/sites/default/files ... 7-2036.pdf

Základní otázku si může položit každý, zda vůbec je takový plán pro tak nestabilní zemi opodstatněný, ale právě proto. Právě kvůli tomu, že se stenčuje zahraniční intervence a pomoc a stát je po bezpečnostní stránce na tom stále nejistý a oblasti nejsou vzájemně více propojené kromě opravdu někde i jediné spojnici, tak je nevyhnutní stanovit si hlavní cíle pro rozvoj celé dopravní infrastruktury na delší období. Plán podporuje i asijská rozvojová banka.

Celkově si plán klade za cíl během 20 let investovat 26 mld. USD. Po 14 letech od ukončení nejhorších operací ve smyslu dopadu na infrastrukturu si stát mohl dovolit dobudovat základní páteřní dopravní síť. Zajistila se jak těžba a logistika nerostních surovin tak základní obsluha regionů na hlavní město. Pracoval na tom celý svět z hlediska mezinárodního společenství, financovalo tyto aktivity a stále financuje mnoho desítek států a podílela se na tom nejedna armáda. A nejeden hospodářský/vojenský celek. I tak se toho za 14 let mnoho nestihlo. Mnoho postavěného se rozsýpá pro špatně zvolenou technologii pro místní klimatické podmínky. Mnoho set mil. USD se rozkradlo, co je již prokázané. Peníze končí často ve vilách místo v nových silnicích, školách či nemocnicích a trvalo to tak řadu let. Někteří říkají, že to jsou dokonce miliardy USD.

Plán si klade za cíl snížit míru chudoby, která se sice snižuje, ale stále je vysoká. Až 2/3 obyvatelstva žije na vesnici a jsou to vesnické oblasti, které mají absolutně nejhorší napojení na hlavní síť silnic. Jinak řečeno dlouho trvá putování na místní silnici a poté dlouho na tu hlavní. Kdysi nebyla ani ta kvalitní hlavní nebo hlavní samosprávní. Základním problémem je stále to, že v podstatě až 1/2 rozpočtu směruje na zajištění bezpečnosti. A tyto činnosti jdou ruka v ruce s hlídáním dopravní infrastruktury a ruka v ruce s tím, že na udržení státu je kvalitní infrastruktura nevyhnutná věc.

ADB ze svých zkušeností potvrzuje, že jinde v Asii postačují prvotní investice do zlepšení silniční sítě a vybudování železničních linek pro nákladní přepravu a poté přicházejí další investice. Takže tohle je cesta jak i zlepšit sociální status obyvatelstva. Na druhou stranu hlavním rizikem přijatého plánu je vývoj politiky a stabilita země, protože i to jsou zkušenosti, že velmi často se záměry z těchto plánů přesouvají, což narušuje klid investorů a nebo ještě horší, že se zcela ruší položky v plánech. Navíc, nikde není daná záruka, že i po naplnění plánu se povede dosáhnout v něm zadefinované cíle, protože to závisí i od globální situace v ekonomice a politice.

V každém případě hlavní a dominantní oblasti jsou rozvoj silniční a železniční infrastruktury a dopravy:
Snímka.PNG
Snímka.PNG (118.69 KiB) Zobrazeno 21872 x
Já to nebudu detailně rozepisovat, ale dokument je to detailní. Opisuje nejen rozvoj jednotlivých druhů dopravy, ale věnuje se i řešením zlepšení stavu údržby, bezpečnosti silničního provozu. Plán si dává za cíl zlepšit dopravní spojení státu a vytvořit nová pracovní místa díky rozvíjení hospodářství. Klub dárců plánuje zlepšit proces VO tak, aby již místní firmy mohli realizovat výstavbu alespoň silniční infrastruktury bez pomoci zahraničí. V těch železnicích se pak plánuje rozvíjet síť tratí v délce 5.000 km, což je hodně ambiciózní cíl.

Zdroj: Asian Development Bank

Dále, třeba Německo nedávno podpořilo rozvoj regionů částkou 85 mil. €:
Snímka1.PNG
Snímka1.PNG (264.47 KiB) Zobrazeno 21872 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.7.2019 17:50:39, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Účet za válku vedenou USA:

*USA zde působí delší čas, než chtějí, ale musejí, protože je to jakože výkladní skříň boje proti terorizmu a nastolení demokracie, je to již de facto 16 let působnosti
*ztráty na armádě USA a její spojenců jsou za ten čas 3.000 členů
*ztráty na AFG straně nejsou přesné, formálně 150.000 lidí, ale čísla AFG a OSN mluví o čísle blízkém 1 mil.
*v roce 2016 uteklo ze země bezmála 0,5 mil. obyvatel, nejvíce od začátku přítomnosti USA
*za 40 let válek tady se vysídlilo již 3 mil. obyvatel, z toho 2 mil. za 16 let
*Talibán na jaro 04/2017 obsadil AFG základnu a zabil 140 vojáků AFG, jen týden předtím USA v zemi zhodili největší bombu (skoro 10t)
*vojenští velitelé USA a NATO tady požadují navýšení bezpečnostních složek, jinak se v roce 2018 celková bezpečnost ještě zhorší
*letos již USA navyšují síly o 3-5.000 vojáků
*finančně každým rokem jde na náklady na vedení války průměrně 23 mld. USD
*dalších 117 mld. USD se napumpovalo do rekonstrukce státu
- z toho 61%, asi 71 mld. USD směrovalo na vyzbrojení a vybudování místních bezpečnostních složek
- další největší peníze směrují do infrastruktury, kterou pak dodatečně platí a proplácí další státy v rámci post-rekonstrukčních pracích
*ani přítomnost 100.000 vojáků USA a spojenců v časech největší vlny boje nestačilo na výraznější potlačení Talibánu
*v bezpeční není ani samotný Kábul
*mnoho rekonstruovaných silnic se rozpadá
*Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction (SIGAR) dokladoval min. 35 případů krácení peněz na AFG úrovni, o čem je tady i dokument, jinak řečeno ještě i z toho balíku peněz se jen zlomek dostal do renovace státu, mnoho škol je stále jen v písemné podobě, ale neexistují
*pěstování opia se za 16 let nejenže nesnížilo, ale navýšilo o +10%
- až 60% peněz má Talibán z opia a 80% heroínu ve světě je z AFG

A to se blíží částka 500 mld. USD ... tohle snad ani nepotřebuje další komentář.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktualizoval jsem několik vládních odkazů. Situace tady je taková, že stále běží válka od roku 2001. Ale zároveň jsou tady již vedené mírové rozhovory z iniciativy USA. Nebezpečí je na každém rohu a nic zásadní se nezměnilo v tomto ohledu. Ale vládne stabilnější vláda a stát se v mnoha oblastech posunul. Bez masivní zahraniční pomoci jak materiální na rozvoj tak armádní by možná ale vláda v Kábulu padala každou chvíli. Tak nebo tak se staví v Kábulu i silniční síť. Je to hospodářsky silný prostor a je to na té automobilové dopravě cítit. Budují se 4-pruhové průtahy. Asfaltují se ulice, upgraduje se KO.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

upgrade KO:

Obrázek

Obrázek

Obrázek



a jeden zajímavý článek:

Afghan highway barely built after 12 years, millions of U.S. tax dollars: SIGAR

https://www.nbcnews.com/news/world/afgh ... -s-n885731

The U.S. has spent more money reconstructing Afghanistan than it did rebuilding Europe after World War II.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

z portálu businessinfo.cz:
  • V Afghánistánu za přispění donorů (především Světové a Asijské rozvojové banky) dochází k rozvoji železniční a silniční sítě, letectví a výstavby energetických sítí (plynovody, ropovody, elektrické sítě, atd.) či rozvoji veřejné dopravy ve městech.

    Plánuje se výstavba nových úseků silniční sítě „ring road“, která by měla zabezpečit propojení hlavních provincií v Afghánistánu a následně jejich propojení se silniční sítí sousedních států. Ve výstavbě jsou úseky Herat – Cheghcheran, Chora - Nilli. Hlavní důraz se klade na výstavbu silnice spojující Polkhumri – Herat v délce 300 km. Výstavba silnice má být dokončena v roce 2020 a tím dojde k propojení „ring road“.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Během uplynulé dekády se populace zvedla o 10 mil. lidí. Exodus již tady není, právě naopak. Ovšem bohužel, situace je co silniční sítě týče, ale i celého hospodářství a bezpečnostní situace, tak to lze popsat tak, že se prakticky za vynaložené peníze nic zázračné nestalo. USA samotné do Afghánistánu vložili více peněz než do obnovy EU po II. WW aneb tyto peníze, které se tady povedlo utratit, tak by vyřešili v samotných USA 40% investičního deficitu jen v silniční infrastruktuře. Dále, velká část silnic se neopravila tak jak je uvedeno v dokumentacích, a proto se rozpadají. Aneb se rozpadají vozovky, protože se ten styl prací a materiálů nehodil do těchto podmínek. Nikdo se tomu ale nechce detailně věnovat a zaobírat, protože prostě tak - v USA i v Aghánistánu jsou lidé, co z těch peněz mají vybudované své zájmy. Zda-li USA dosahují změnu je spíš, že nikoliv. Protože Afghánistán z hlediska vlády pomalu likviduje "západní styl", samotné web stránky stahují běžně dostupný anglický jazyk, méně se věnuje projektování a dokladováním toho co se bude dělat. Stát je územně rozčleněný i nadále mezi sféry vlivu.

Mluví se o dálnici, která napojí Kábul na Pákistán. Ale obtížný je terén a spíš se jen uvažuje. Ovšem pokud někam napojit tak jen na Pákistán pro blízkost vztahů. V rámci Kábulu, ze kterého se již stala metropole - je zde největší podíl bohatých lidí, jsou zde peníze a je zde zajištěná bezpečnost (samozřejmě, útoky a atentáty pokračují i nadále), tak se zde staví i kapacitní silnice.

Kábul navázal spolupráci s japonskou agenturou JICA ohledně projektu "plán rekonstrukce a rozvoje" a jak je známo, tak JICA umí vypracovat kvalitní dokumentaci, posoudí všechno možné a dá nějaké závěry i možné postupy a na těch lze participovat.

Mapy hlavních silnic:
12.JPG
12.JPG (276.19 KiB) Zobrazeno 11068 x
11.JPG
11.JPG (181.37 KiB) Zobrazeno 11068 x
V rámci rekonstrukčních prací je zde okružní silnice Ring Road, ale nikoliv jako obchvat města, ale státu. Jde o standardní 2- pruhovou silnici kolem státu v délce 2200 km. Spojuje Mazar, Kabul, Ghazni, Kandahar, Farah a Herat. Je součástí AH1, tedy nejdelší silnicí v rámci Asian Highway Network a dostat se z ní do dalších měst, do kterých vedou další silnice.

Již je jen otázkou času, kdy dojde na výstavbu bypassu kolem hlavního města dle kdysi známých plánů, o čem se ve vlákně taky zmiňuji. Průtahů přibývá a formují se do kompaktního celku, dle další zástavby. Hlavní město investuje poslední roky masivně do výstavby silnic, odvodňovacích prvků, KO, bydlení. A stát do energetické infrastruktury.













Co se týče napojení na další státy i mimo Pákistánu, tak se plánuje budovat a modernizovat železniční spojení. Tohle není forum věnované železniční síti, ale tady plánují masivní investice v rámci státu do propojení regionů, protože okrajová území na sousední státy napojené jsou. Je záměr propojit lépe ubezcko-afgh. koridor, tadžicko-afgh. atd. až po širší vztahy na širší okolí na Čínu, RF a EU. Ta železnice má tady větší prostor a ekonomickou efektivitu než dálniční tahy. Tady se nepředpokládá větší motorizace i z důvodu rozdílných regionů, kde lidi nemají potřebu cestovat mezi nimi. Potvrzují to pak i sféry vlivu a rozdělení moci. Právě Kábul jako centrum moci to pochopil a to, co začátkem uplynulé dekády plánoval, tak dnes realizuje a je zcela někde jinde, než zbytek měst. Tolik tedy ve zkratce k tomuto těžce zkoušenému regionu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Ve výše uvedeném shrnutí jsem napsal záměr pro realizaci dálnice s Pákistánem. Ten záměr existuje od roku 2007. V etapách se částečně do provozu dostávají obnovené části silnic, formálně 2- pruh se sekutečností i na 4, ale to není dálnice dle návrhů. Studie realizovatelnosti se uskutečnila v letech 2012-2017 s další přípravou. Iniciátorem je Pákistán pro silnější ekonomický rozvoj a podporovatele si to našlo v širším spektru mezinárodního společenství včetně třeba IMF.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peshawar-Kabul_motorway

První segment (Peshawar - Torkham (hranice)) v území Pákistánu je nejkratší, pro představu terén:


Druhý segment Torkham - Jalalabad je k dispozici 4- pruh: zda-li je v celé délce 75-76 km jsem nezjistil, v částech byl problém se zaminováním atp:
106.JPG
106.JPG (153.98 KiB) Zobrazeno 9621 x
To nejtěžší ale potrvá a sice i nejdelší segment v náročném terénu Jalalabad - Kábul: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 324#p18324 .

Něco málo z příslušných dokumentů, ale to spíš výhledově:
200.JPG
200.JPG (39.29 KiB) Zobrazeno 9621 x
201.JPG
201.JPG (74.49 KiB) Zobrazeno 9621 x
202.JPG
202.JPG (71.7 KiB) Zobrazeno 9621 x
3. segment modernizovala EU a tam opravdu jsou části, které i dnes mají sotva 1+1 schopné pro NAD. Ve vícero místech je nevyhnutní řízení dopravy nebo couvání. Proto to je spíš výhledově v tomto segmentu. Na druhou stranu: Jalalabad má již vybudovaný obchvat použitelný jako 1/2 profil.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Afghánistán

Příspěvek od Diaľničiar »

aktualizováno k 15.8.

Chybí mi tady informace kolem bezpečnostního vývoje po stažení amerických sil ze země: V podstatě se ten vývoj dal čekat, ale to tempo postupu Tálibánu je opravdu rychlé. K dnešnímu dni kontrolují 20 z 34 provincií státu, dnešním dnem padlo i město, které bylo bráněno nejen afghánskou armádou, ale taky 2 místnimi mocenskými vladaři a sice město Mazar-i-Sharif. Mají kontrolu nad celým severním pásmem země, ovládl i města Herát a Kandahár a prakticky může postupovat na Kábul. V tomto ohledu západní mocnosti (USA, UK) zrychlují i za asistence evakuaci občanů a Afgháncům, kteří pomáhali UK a USA. Že je situace vážná svědčí i fakt, že UK urychleně vyslali do Kábulu na 600 členů elitních vojáků na zajištění bezpečnosti lidí a garantovat urychlení evakuace z města.
Tal.JPG
Tal.JPG (69.66 KiB) Zobrazeno 7593 x
Stávající prezident státu jednal s místními lídrami a údajně organizuje obranu města.

Před Tálibánem utíkají miliony lidí; asi 4 mil. žijí momentálně v Íránu.

Sousední Tádžikistán uplynulé týdny demonstroval na hranicích sílu prostřednictvím velkolepých prohlídek. Ostatně vojenská prohlídka je taky stimulem pro mysl, uceluje se ní jednota a povědomí. To samo o sobě afghánská armáda dodnes den nemá.

V tomto ohledu ale bohužel, jestli dojde v Kábulu k bojím (protože doposud to nebylo o boji, afghánská armáda de facto utíkala); tak se ta prácně vystavěná infrastruktura rozpadne. :cry:

Dle posledních informací je Tálibán již jen 11 km od okraje Kábulu. Obrana státu ležela na 200 tis členech afghánské armády a stejném počtu milicí přátelštích s demokratičtějším režimem. Jakmile se vždy vzdala hlavní armáda, tak milice pak taky.

Obyvatelstvo v Kábulu ale vzkazuje, že život v tomto měste se nevrátí do minulosti. Místní armáda se nyní silně vyzbrojuje, ačkoliv se městem rozléhá strach ...část lidí vnímá odchod U.S. sil jako zradu, část vnímá za špatné, že nepomáhá Pákistán. Část vnímá velmi špatně, že Kábul je odříznutý ze všech stran tak rychle.

Tálibán mj. navrhl vládě v Kábulu příměří a dočasnou vládu na společné úrovni, co ale prezident odmítl.

Postup se prozatím zastavuje ... prý právě pro síly USA a UK ve měste, co souvisí s evakuací vybraných osob. Situace v Kandaháru nevypadá slibně; jakmile byl ovládnut veřejnoprávní rozhlas, vysílá se jen náboženská tematika, tedy stejný vývoj jako před desítkama let. Právě tvrdot Tálibánu proti systému vzdělávání a dalším životním cílům je to, co nejvíce překáží obyvatelstvu v Kábulu. Prezident nehodlá odstoupit, nehodlá se ani vzdát, ale naopak dává jasně najevo, že se nevzdá a navzdory situace v zemi je Kábul hlavním městem státu, kterého prezidentem je on. Koaliční síly: UK jak jsem uvedl 600 vojáků, Biden oprávnil 5000 vojáků pro účely evakuace. To značí, že je vysílá do Afghánistánu: bude to garance evakuace sil USA, občanů režimu, kteří posledních 20 let spolupracují s USA. Biden mj. spravodajskými kanaly pohrozil, že jakákoliv negativní reakce na americké vojáky se střetne s nevídanou odpovědí USA.

doplněno 15.8. :arrow:

Dne 14.8. večer hlavní generál armády Afghánistánu přednesl projev, ve kterém zdůraznil, že dokud nebude jakákoliv nová vláda, tak obyvatelé Kábulu se nemají čeho obávat. Armáda je připravená bránit Kábul a zabrání krveprolití civilního obyvatelstva.

Pákistán 15.8. uzavírá hlavní HP Torkham a situace v sousední zemi pozorně sleduje.

Tálibán vstupuje dnem 15.8. do Kábulu z vícero stran. Aghánský prezident rokuje od večera 14.8. s místními lídry a má se formovat dočasná vláda. Za tím účelem se domlouvá setkání v Kataru.

Rusko apeluje na svolání BR OSN vzhledem na vývoj v zemi.

V odpoledních hodinách SEČ 15.8. jsou informace, že afghánský prezident prchl ze země pryč. Ministr vnitra informoval, že v Kábulu se nepovede válka, že se zde nebude bojovat.

Vícero států světa reaguje s opožděním (proti USA, UK) na vzniklou situaci a zahajuje evakuaci diplomatických misí a dalších občanů.

Tálibán obsadil k večeru 15.8. prezidentský palác. Děje se tak bez jakýchkoliv bojů, všechno probíhá v poklidu napříč celý stát. Je to snaha všech stran. Tálibán prohlásil, že Kábul dnes se nesá srovnat s městem 20 let zpátky. :idea:

Tálibán zahájil převzetí moci v Kábulu i proto, aby zabránil rabování a chaosu. Velitelé Tálibánu jsou v Afghánistánu, ale do Kábulu přijdou, až bude bezpečnostní situace a všechna moc v rukou hnutí.

SAE pomáhají s evakuací ambasád vícero států světa. Katar, kde měla proběhnout mírová debata, tedy náčrt převzetí pomoci z afghánského lidu je bezcenná. Nic takové se již nestane.

Mluvčí Tálibánu ozřejmil, že nehodlají bránit stěhování kohokoliv z území. V žádném případě nemůže být řeč o napadení letiště a další infrastruktuře v zemi. To není cílem hnutí.

Tálibánští lídři napříč stát žádají obyvatelstvo, aby normálně fungovalo dál. Učitelé mají chodit škol, ačkoliv děti by měl učit jen muž - učitel.

Napříč velkou část islámské populace se ale ozývá silná kritika mnoha vlád s tím dodatkem, že je nemyslitelné, aby se opakovala historie z 90. let a Tálibán nejdříve bez bojů ovládl stát a pak zahájil svoje ničitelské kroky.

Tálibánu vyhovuje, že všichni odchází. Jeho cílem je mj., aby v zemi nebyla přítomna jakákoliv cizí účast.

BR OSN zasedne k této problematice v pondělí.

Tálibán také informoval, že všechny budovy ministerstev jsou prázdné. Bezpečnostní síly z vládní zóny jsou pryč. Hnutí ovládne i tohle zázemí, aby nedošlo k rabování. Členové hnutí ale nebudou chodit do domovů. Vládní úřednící a členové dosavadních bezpečnostních složek se nemají obávat.

Tálibán obsadil taky město Jalalabad. Tedy hlavní silniční spojnici na Pákistán. Stát Pákistán chtěl nejdříve evakuovat mnoho lidí, ale pak tuto aktivitu omezil s tím, že HP Torkham je uzavřený a jsou u něj větší bezpečnostní složky státu.

Dá se očekávat, že Afghánistán bude mít již brzo novou vládu, resp. nový směr vedení. Co to všechno přinese, tak to ukáže až čas. :idea:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 15.8.2021 21:33:56, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“