Dálniční odpočívky - nová koncepce
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Dálniční odpočívky - nová koncepce
ŘSD se po letech začalo věnovat dálničním odpočívkám, jejichž stav je v současnosti až na výjimky tristní.
Protože bylo nastartováno hodně změn, jak dílčích tak koncepčních, tak si myslím, že si odpočívky zaslouží vlastní téma.
Krom toho, že byla znovuobnovena příprava odpočívek na připravovaných tazích, připravuje se i koncepce která zavádí tři typy odpočívek - malou, střední a velkou. Největším novum je patrně návrat malých odpočívek bez čerpací stanice, pouze se záchodem. Jak by taková odpočívka měla vypadat ukazuje přiložený obrázek.
2015 Aktuální vzor (2019) Dále střední, kterých je dnes na dálnici většina. S tím, že u střední je alternativně buď čerpačka nebo restaurace/rychlé občerstvení.
2015 Aktuální vzor (2019) došlo ke zrušení dělení dle obslužného zařízení, to je nyní univerzální
A potom velká, kterých vznikne jen pár, většinou u hranic, kde je třeba velké množství parkovacích míst. Odpočívka bude mít jak čerpačku, tak restauraci/rychlé občerstvení.
2015 Aktuální vzor (2019) - došlo k přimknutí restaurace/fastfood k ČSPH - nově se na velkých odpočívkách počítá s korporátními záchody pro řidiče NA v zadní části odpočívek, toto se uvažuje i u vybraných střední
V reakci na krach některých nájemců, zavedení zpoplatněných záchodů,případně jejich nedostatečnou kapacitu a neschopnost ŘSD vysoutěžit nájemce, začaly být na vybrané odpočívky umísťovány mobilní záchody např. na odpočívce D1 Stránecká Zhoř v km 137, kde nájemce skončil. Mobilní toalety mají zajistit základní sociální zajištění odpočívky do doby konečného vyřešení - nový nájemce, úprava smluv,výstavba WC nebo vybrání nájemce a výstavby obslužného zařízení.
Za zmínku určitě stojí web ŘSD, který nově nabízí novou mapavou aplikaci.
Příspěvek aktualizován 5/2020
Protože bylo nastartováno hodně změn, jak dílčích tak koncepčních, tak si myslím, že si odpočívky zaslouží vlastní téma.
Krom toho, že byla znovuobnovena příprava odpočívek na připravovaných tazích, připravuje se i koncepce která zavádí tři typy odpočívek - malou, střední a velkou. Největším novum je patrně návrat malých odpočívek bez čerpací stanice, pouze se záchodem. Jak by taková odpočívka měla vypadat ukazuje přiložený obrázek.
2015 Aktuální vzor (2019) Dále střední, kterých je dnes na dálnici většina. S tím, že u střední je alternativně buď čerpačka nebo restaurace/rychlé občerstvení.
2015 Aktuální vzor (2019) došlo ke zrušení dělení dle obslužného zařízení, to je nyní univerzální
A potom velká, kterých vznikne jen pár, většinou u hranic, kde je třeba velké množství parkovacích míst. Odpočívka bude mít jak čerpačku, tak restauraci/rychlé občerstvení.
2015 Aktuální vzor (2019) - došlo k přimknutí restaurace/fastfood k ČSPH - nově se na velkých odpočívkách počítá s korporátními záchody pro řidiče NA v zadní části odpočívek, toto se uvažuje i u vybraných střední
V reakci na krach některých nájemců, zavedení zpoplatněných záchodů,případně jejich nedostatečnou kapacitu a neschopnost ŘSD vysoutěžit nájemce, začaly být na vybrané odpočívky umísťovány mobilní záchody např. na odpočívce D1 Stránecká Zhoř v km 137, kde nájemce skončil. Mobilní toalety mají zajistit základní sociální zajištění odpočívky do doby konečného vyřešení - nový nájemce, úprava smluv,výstavba WC nebo vybrání nájemce a výstavby obslužného zařízení.
Za zmínku určitě stojí web ŘSD, který nově nabízí novou mapavou aplikaci.
Příspěvek aktualizován 5/2020
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Dálniční odpočívky
Líbí se mi tam ta místní zajímavost. Kdysi jí bývaly turecké hajzlíky, ale na D2 byl i tank Dneska se k němu nedá z dálnice dostat: http://mapy.cz/s/njXa
Re: Dálniční odpočívky
No super, kdyby se i v tomto prolomily ledy kupředu. A jaký by byl časový horizont? Aby to nebylo v horizontu let 2065-75. Úplně vidím tu velkou odpočívku na D3 u Dolňáku a na D52 u Mikulova.
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dálniční odpočívky
Realizace by měla začít do dvou let, bude se doplňovat na stávající tahy jako sólo projekty, tam by to mohlo jít docela rychle.
První která se takto reálně projektuje je právě odpočívka D3 Suchdol před hranicemi s Rakouskem, tam bude velká.
Příští rok by se u nás měla objevit první nová odpočívka jen se záchodem.
První která se takto reálně projektuje je právě odpočívka D3 Suchdol před hranicemi s Rakouskem, tam bude velká.
Příští rok by se u nás měla objevit první nová odpočívka jen se záchodem.
R48 -> D48 se podařilo!
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dálniční odpočívky
Přidám odkaz na publikaci o dálničních odpočívkách, která je prezentována na webu ŘSD i zde:
https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/cd24 ... OD=AJPERES
https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/cd24 ... OD=AJPERES
R48 -> D48 se podařilo!
Nová koncepce dálničních odpočívek
Docela mě potěšila tato nová "brožura" ŘSD:
https://goo.gl/fyWvuJ
Víceméně se v ní píše, že ŘSD se chce vrátit k původní koncepci odpočívek, jak byly plánované v 70. a 80. letech. Odklání se tak od praxe z 90. let, kdy stát chtěl spoléhat jen na soukromé provozovatele čerpacích stanic a bufetů a pomalu tak rušil malé odpočívky bez větší vybavenosti. Ty, které nezrušil, jsou dnes takovým ostudným mementem zanedbané péče. Nyní se chce vracet k nějaké koncepčnější vizi rozvoje odpočívek třeba v takové podobě, jak je známe z Německa.
https://goo.gl/fyWvuJ
Víceméně se v ní píše, že ŘSD se chce vrátit k původní koncepci odpočívek, jak byly plánované v 70. a 80. letech. Odklání se tak od praxe z 90. let, kdy stát chtěl spoléhat jen na soukromé provozovatele čerpacích stanic a bufetů a pomalu tak rušil malé odpočívky bez větší vybavenosti. Ty, které nezrušil, jsou dnes takovým ostudným mementem zanedbané péče. Nyní se chce vracet k nějaké koncepčnější vizi rozvoje odpočívek třeba v takové podobě, jak je známe z Německa.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nová koncepce dálničních odpočívek
Už jsem to tady některé informace postoval, kdy jsem založil samostatné téma v dálničním fóru
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=2&t=5105
Takže možná bude lepší řešit vše v jednom tématu.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=2&t=5105
Takže možná bude lepší řešit vše v jednom tématu.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Dálniční odpočívky
Podle těch (asi vzorových) výkresů to vypadá, že i "malá" odpočívka je pořád dost velká. Stání pro 14 NA, 4 busy, 36 osobáků... V Německu mám osobně nejradši úplně ty nejmenší odpočívky třeba jen pro 5 aut. Ale je fakt, že ty už nemají sociální zařízení a člověk si musí odskočit do lesíka. Na druhou stranu i tyto odpočívky bývají skvěle udržované a na takové příjemné posezení a odpočinek takřka v přírodě je to fajn.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dálniční odpočívky
Ten nákres je maximalistická varianta, budou samozřejmě malé odpočívky i menší a třeba i bez NA.
Sociální zařízení je nezbytností, nemusí ale vždy být formou budovy, může jít třeba jen o mobilní WC tzv. toi toiky.
Sociální zařízení je nezbytností, nemusí ale vždy být formou budovy, může jít třeba jen o mobilní WC tzv. toi toiky.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Dálniční odpočívky
Je škoda, že když už napsali na D10 že v Bakově nad Jizerou (u letadla) není ČSPH, tak v té mapce dálnice tam symbol je...
Jinak výborná publikace.
Jinak výborná publikace.
Re: Dálniční odpočívky
Publikace je rozhodně zajímavá...Martin z Ostravy píše:Přidám odkaz na publikaci o dálničních odpočívkách, která je prezentována na webu ŘSD i zde:
https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/cd24 ... OD=AJPERES
...ale že bych tleskal zavedení malých odpočívek, to rozhodně ne. Právě kvalita odpočívek u nás je jedna z mála věcí kvalitativně hooodně nad okolními zeměmi. Když zastavím na malé odpočívce v Německu, tak jediná starost, kterou mám je, abych se neudusil ze všech těch močůvek a exkrementů, případně abych si nějaký dáreček neodnesl i do auta...
Toto je opravdu co chce ŘSD slavnostně zavádět?
Re: Dálniční odpočívky
Problémem malých odpočívek jsou neatraktivní záchody, pokud se tento problém podaří vyřešit, nebudou mít lid důvod si odskakovat jinam.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dálniční odpočívky
Určitě nebudou vznikat odpočívky alá Německo či ČSSR 60. - 70. let tj. malé bez sociálního zázemí nebo jen se suchým záchodem.Jaroslav píše:Publikace je rozhodně zajímavá...Martin z Ostravy píše:Přidám odkaz na publikaci o dálničních odpočívkách, která je prezentována na webu ŘSD i zde:
https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/cd24 ... OD=AJPERES
...ale že bych tleskal zavedení malých odpočívek, to rozhodně ne. Právě kvalita odpočívek u nás je jedna z mála věcí kvalitativně hooodně nad okolními zeměmi. Když zastavím na malé odpočívce v Německu, tak jediná starost, kterou mám je, abych se neudusil ze všech těch močůvek a exkrementů, případně abych si nějaký dáreček neodnesl i do auta...
Toto je opravdu co chce ŘSD slavnostně zavádět?
Bude to jako nové odpočívky Asfinagu v Rakousku, nebo jako odpočívky provozovatelů dálnic ve Francii.
Letos by měla prý být realizovaná první, na které se celý ten formát otestuje.
Tvrzení, že odpočívky u nás jsou "kvalitativně hooodně nad okolními zeměmi" považuji za velmi odvážné a nemohu s ním souhlasit.
Byl bych rád za příklad, které odpočívky považujete za kvalitní. Neříkám, že neexistují, ale vzhledem k celkovému počtu jsou to spíše výjimky takže to nelze říct takto o odpočívkách obecně.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Dálniční odpočívky - nová koncepce
V sousedním vláknu k odpočívce Beroun se nakousla odpočívka D5 Sv. Kateřina. Jen tak ze zvědavosti jsem se podíval do katastru a zjistil jsem, že pozemky patří společnostem provozujícím benzinky, ale dokonce i s dálnicí. Každá má půlku
Shell: http://sgi.nahlizenidokn.cuzk.cz/marush ... e=Marushka
MOL: http://sgi.nahlizenidokn.cuzk.cz/marush ... e=Marushka
Když jsem kouknul na odpočívku D8 Klíčany pravá strana, tak tam je to samé.
To se pumpařům prodávala celá plocha? Co se s tím teď bude dělat? Těmi výletními miniodpočívkami to nevytrhnem. Existují na ně nějaké páky, aby upravili okolní prostory?
Shell: http://sgi.nahlizenidokn.cuzk.cz/marush ... e=Marushka
MOL: http://sgi.nahlizenidokn.cuzk.cz/marush ... e=Marushka
Když jsem kouknul na odpočívku D8 Klíčany pravá strana, tak tam je to samé.
To se pumpařům prodávala celá plocha? Co se s tím teď bude dělat? Těmi výletními miniodpočívkami to nevytrhnem. Existují na ně nějaké páky, aby upravili okolní prostory?
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dálniční odpočívky - nová koncepce
Na D8 se chystá velké rozšíření odpočívky Siřejovice vpravo, což by mělo pomoci s nedostatkem parkovacích míst.
U těch "soukromých" odpočívek je to jen na domluvě, páky na to žádné nejsou.
Jen ale upřesním, že odpočívka jako taková je nedílnou součástí dálnice a tedy majetkem státu. Takže to, že pozemky pod nimi vlastní někdo jiný, než stát je v podstatě irelevantní.
U těch "soukromých" odpočívek je to jen na domluvě, páky na to žádné nejsou.
Jen ale upřesním, že odpočívka jako taková je nedílnou součástí dálnice a tedy majetkem státu. Takže to, že pozemky pod nimi vlastní někdo jiný, než stát je v podstatě irelevantní.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Dálniční odpočívky - nová koncepce
Jo, Siřejovice trochu pomůžou, ale těch 38 míst pro náklaďáky, který přibudou D8 trn z paty nevytrhnout. Ve směru na Drážďany chybí na D8 víc jak 100 míst pro náklaďáky.
Re: Dálniční odpočívky - nová koncepce
To chybí opravdu hodně. Výstavba 2 odpočívek by výrazně napomohla ke snížení nedostatku.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Dálniční odpočívky - nová koncepce
Hlavně by to chtělo rozšířit a zkultivovat odpočívku Varvažov na D8. Je to první/poslední odpočívka na našem území a šílená ostuda. Cizinec tu zastaví, aby si koupil známku anebo utratil první české peníze a pěkný hnus. Plné parkoviště, bordel a všude posedává spousta posádek vozů z Rumunska, Bulharska a dalších podobných zemí . A záchod placený. Fuj.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Dálniční odpočívky - nová koncepce
Tak v létě ještě byl.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Dálniční odpočívky - nová koncepce
Ale FUJ je to stále...
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dálniční odpočívky - nová koncepce
Na webu ŘSD se objevila mírně upravena verze publikace "Odpočívky na českých dálnicích".
Dále v sekci Technické předpisy byl zveřejněn metodický materiál k odpočívkám: "Typové odpočívky na dálnicích".
Dále v sekci Technické předpisy byl zveřejněn metodický materiál k odpočívkám: "Typové odpočívky na dálnicích".
R48 -> D48 se podařilo!
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Dálniční odpočívky - nová koncepce
Jojo, kolikrát si člověk nemůže v Německu na dálnici ani odskočit, protože odpočívka je ucpaná kamiony až po okraj. A ještě horší, když tam vjedete a skončíte v pasti. Ten digitální systém je zajímavý, každopádně leckdy stačí i světelná tabule před odpočívkou, značící počet volných míst.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Dálniční odpočívky - nová koncepce
Jsem také trochu zmatený z toho, co se přesně nová koncepce snaží řešit. Sám zastavuji prakticky pouze na odpočívkách s čerpačkou (dám si kávu, mám téměř jistotu kulturních toalet, a často cestuji v noci a cítím se na nich podstatně bezpečněji) a myslím, že z podobných důvodů to tak má naprostá většina řidičů (alespoň osobních aut, ale kamioňáci zase ocení třeba sprchu...). Jejich hustota mi přitom ve srovnání s Německem či Rakouskem přijde naprosto výborná a prostředí celkem přijatelné. (Pohybuji se ale hlavně na D1+D2+D10 nebo v okolí Prahy, mám zkreslený dojem?)
Co má tedy nová koncepce snahu řešit?
* Dále kultivovat i současné odpočívky s pumpami přidáním zeleně či dalších parkovacích míst? (Proč ne, ale nezdá se mi to jako nutná priorita.)
* Zdá se, že na nových dálnicích bude podstatně nižší zájem provozovatelů čerpacích stanic a tedy bude nutné vyšší procento méně vybavených odpočívek?
* Projektantům přijde, že odpočívky by měly být ještě výrazně hustěji než doteď, tedy přibudou další pouze s toaletami / restaurací?
* Jde o něco jiného?
Co má tedy nová koncepce snahu řešit?
* Dále kultivovat i současné odpočívky s pumpami přidáním zeleně či dalších parkovacích míst? (Proč ne, ale nezdá se mi to jako nutná priorita.)
* Zdá se, že na nových dálnicích bude podstatně nižší zájem provozovatelů čerpacích stanic a tedy bude nutné vyšší procento méně vybavených odpočívek?
* Projektantům přijde, že odpočívky by měly být ještě výrazně hustěji než doteď, tedy přibudou další pouze s toaletami / restaurací?
* Jde o něco jiného?