Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od mbmat »

Me asi nikdy nebude jasne, proc kdyz nejsou absolutne zadne penize na refinancovani vseh dluhu HAC a ARZ, se nove zahajuji dalsi useky.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Protože na to jdou finance z EU a Chorvatsku stačí najít peníze na dofinancování. ;) Byla by škoda, aby to propadlo. Spíš je problémem, že Chorvatsko 20 let odkládá reformy v rámci ekonomického fungování. To nesmírně zatěžuje státní rozpočet a veřejné výdaje.

Poslední roky se v dálničním rozvoji Chorvatska téměř nic neudělalo. A v roce 2014 se neodevzdal do provozu ani 1 km, od roku 2009 je to celkově veliký úpadek. I letos to co se do provozu dostává se staví nepřiměřeně dlouho. Ale je to stejné: v HAC se plýtvalo na všechny způsoby. A také si myslet, že Záhřeb - Rijeka si na sebe může vydělat byla mylná věc, to by tam ten provoz musel být celoroční jako je o letní sezoně.

Dálnice A5 má veliký význam pro Chorvatsko, protože potřebuje plnit závazky vůči EU. A zrovna EU rozhoduje o dalším schvalování na další projekty a dost často Chorvatsko kritizuje za neplnění např. finančních slibů a reforem. EU má veliký zájem na zcelení koridoru Vc, i proto se to rozběhlo v Bosně a tam teprve složité úseky do výstavby půjdou, ale je tam plná podpora bank.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

To, co se 11.7.2011 rozestavělo již nabírá konečně podobu; most Drava :arrow:
90m na hladinou řeky, pilíře dosahují výšku 75m
90m na hladinou řeky, pilíře dosahují výšku 75m
D1.jpg (39 KiB) Zobrazeno 25083 x
Aktuální stav procesu výstavby:

*ukončena výstavba obou pilířů
*příprava pro umístnění vazby (lan), kterých bude celkem 40 parů, 20 na každé straně mostu anebo ve dvojicích po 10 na každé straně pylonů, jejich délka bude od 49m do 116m
*nyní se na výstavbě mostu podílí cca. 100 dělníků a budou 5 měsíců provádět výše popsaný úkon
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:A je to tady, jak je v předchozím příspěvku psáno "Je záměr budovat 1. etapu se zahájením ještě letošní rok, ovšem jen na 1/2 profil. A i to v návaznosti na dostatek finančních prostředků." :arrow:

Objevila se výzva na předložení ponuky:

Investor: HAC

Název stavby: Dálnice A5 Beli Manatir - Osijek - Svilaj, úsek Beli Manatir - Osijek, I. fáze od Beli Manastir po most Dráva (a jak je rovněž v předhozím příspěvku psáno, 13.3. se podepsala smlouva na úsek od mostu Dráva po křižovatku Osijek)

Cena: 311 mil. HRK (tedy cca. 40 mil. €)

Zdroj: https://eojn.nn.hr/SPIN/application/ipn ... ?id=490296
Tendr je zrušený, nebyla naplněná nějaká podmínka pro spolufinancování z EU fondů. Tendr se bude opakovat.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ohledně realizace A5 zasedala vláda a schválila úpravu úvěru od KfW IPEX-Bank GmbH, Frankfurt nad Mohanem v hodnotě 130 mil. € na dofinancování se upravují podmínky čerpání, navýšení úvěru tedy na tuto částku a splácení a to z důvodu, že úvěr byl určen na dofinancování výstavby mostu Drava, ale tato výstavba se prodloužila a náklady se zvyšují. Změny nemají dopad na státní rozpočet 2015 ani na další roky. Tak se to snad zase značně urychlí, protože poslední posun je minimální, respektivě dalo by se udělat mnohem více. HAC je hold v problémech a o každý milion € na fakturách je boj a tomu pak odpovídá i stavební nasazení.

Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=23908
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Delegace výboru EU pro dopravu a cestovní ruch si prohlédla most Drava na dálnici A5:

Most je impozantní, ale ještě důležitější je propojení Chorvatska a Maďarska v rámci celého koridoru. Kromě toho je vidět i posun v rámci výstavby mostu. 8-)
12208398_1132727763419257_1677035311788383230_n.jpg
12208398_1132727763419257_1677035311788383230_n.jpg (56.02 KiB) Zobrazeno 24559 x
12190934_1132727916752575_999531284521464281_n.jpg
12190934_1132727916752575_999531284521464281_n.jpg (57.45 KiB) Zobrazeno 24559 x
12189129_1132728220085878_6546588818225232514_n.jpg
12189129_1132728220085878_6546588818225232514_n.jpg (65.82 KiB) Zobrazeno 24559 x
12191587_1132728443419189_5010897941701691309_n.jpg
12191587_1132728443419189_5010897941701691309_n.jpg (65.99 KiB) Zobrazeno 24559 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Společnost Viadukt předložila v rámci již 3. soutěže ( :!: ) nejlepší ponuku na výstavbu mostního spojení mezi Chorvatskem a Bosnou a Hercegovinou. Za 660m dlouhý a 29m široký most, který postaví za 730d žádá 26,9 mil. €. Nyní se čeká na posudek EIB, jakožto hlavního sponzora tohoto úseku v rámci dálničního koridoru Vc.

Stav je nyní takový, že předchozí dvě společnosti neuspěli z různých důvodů, přičemž rakouský Strabag podal žalobu a žádá náhradu škody. Bosenská společnost zas nedisponovala potřebnou dokumentací.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 20.1.2021 20:21:54, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuální stav na této dálnici je následující:

*aktualizoval jsem úvodní příspěvek v rámci úseků

V provozu jsou 2/3 délky dálnice.

Dál to už taková sláva ale není. Chorvatsko má od roku 2009 finanční obtíže, což se začalo vývojem v EU (krize) a musela se pozastavit i realizace této dálnice (stejně jako třeba úsek A1 Doli - Dubrovnik se i zde na A5 zahajovala výstavba mostu Drava, ale pak se musela zastavit) a i když je rok 2016, tak Chorvatsko až do roku 2015 bylo v recesi a dálniční společnosti se ještě více zadlužují ... vývoj přinášel jednak opakování tendrů pro zmatek ve výsledcích a na opakování trvají banky, které to tady financují a jednak i rozhodnutí v jeden den stavět dál na 1/2 profil a na druhý den tohle rozhodnutí zase změnit. Výsledek je, že Osijek je napojený na dálnici A3, ale dálnice ještě u něj neplní komplexně účel. Výstavba dálnice se začala v roce 2005, takže když se to vezme takhle, tak se 4. největší město Chorvatska napojilo na dálniční síť opravdu brzo. :ok: Ve skutečnosti se tam dálnice jen přiblížila. To hlavní zůstává a tím je most Drava a napojení na okolní silnice. Tohle je vlekoucí se problém; most se staví již 5. rokem. To je k Osijeku.

Směrem na sever, kde má A5 začínat se výstavba nezačala. Plánem bylo alespoň úsek Beli Manastir - Osijek a alespoň na 1/2 profil, ale tendr byl zrušen. A i to se uvažuje jen o nějaké části. Poslední informace jsou, že se bude čekat i na vývoj na maďarské straně, protože jde o EU koridor a tak závisí od napojení se na dálnici k městu Pécs a bez té ta na chorvatské straně nemá smysl. To bylo ještě 16.1.2015. Nyní se čeká na obnovení tendru, ale ne ohledn%e hraničního úseku. Ten bude ve hvězdách.

Směrem na jih, tedy od dálnice A3 po hranice s Bosnou a Hercegovinou je stav bídný. Dálnice je zde až po hranice v délce 3,2 km hotová, ale most ponad hraniční řeku Sáva již nikoliv. Zrušené a nové tendre proces výstavby zpomalují. Zde je ale cíl dobudovat most i bez naváznosti na druhé straně.

Momentálně se tedy staví, ale jenom u Osijeku. Práce jsou pomalejší a zdlouhavé, reální termíny uvádění do provozu nejsou k dispozici. Ale pracuje se zde, protože v 02-03/2016 se tendruje pro tuto část již technologické vybavení a dopravní signalizace atd., více ZDE.

Takže já to vidím tak, že ten chorvatský cíl v rámci A5 bude brzo naplněn, ale ten evropský cíl ještě potrvá. Nedá se v tuto chvíli ani odhadovat, jestli by se na to nalezlo dost peněz z EU fondů, protože Chorvatsko upřednostňuje jako novou stavbu most na Pelješac a pak stavby, které jsou v začatých, ale vlečoucích se projektech. Ten balík není nekonečný a HAC a ARZ si nějak další úvěry pro novou výstavbu nemohou dovolit dříve, než se dořeší stávající problém. Ale snad brzo se most Dráva a vše kolem povede do zdárného konce a úsek se odevzdá do provozu. :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Kromě výstavby mostu na Drávě se realizuje i připojení mostu, ale i to se vleče. O tom tady ani neinformuji, plánoval jsem se tomu věnovat až s otevřením mostu.

zde je progres před 100d a nyní:
IMG_20160123_140600135.jpg
IMG_20160123_140600135.jpg (154.91 KiB) Zobrazeno 24022 x
image.jpg
image.jpg (197.59 KiB) Zobrazeno 24022 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

HAC letos investuje do regionu Osijeka 80 mil. HRK. Pokračují práce na mostu ponad Drávu a na výstavbě napájecích komunikací. Dále se má další týden podepsat s vládou BiH smlouva na výstavbu mostu u Svilaju. Most Dráva má být stavebně ukončen v 09/2016. Více informací: http://mppi.hr/default.aspx?id=29345 .
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 20.1.2021 20:22:39, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko a Bosna a Hercegovina podepsala dohovor o výstavbě hraničního mostu u Svilaj ponad řeku Sáva. Dohoda je podepsaná v Neumu 15.7. Práce se mají začít v 09/2016, výstavba má trvat 2 roky a náklady mají dosáhnout 27 mil. € s DPH. Až 85% nákladů proplatí EU. Zhotovitelé budou společnosti Viadukt a Hering. Most je důležitý prvek pro koridor Vc a zároveň i dálnici A5. Již nyní stojí úsek od mostu až po dálnici A3, ale pro chybějící most se nedá využívat.

Zdroj: http://vijesti.hrt.hr/343388/hrvatska-i ... od-svilaja a i zde: http://mppi.hr/default.aspx?id=29363
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes ve 12:00 položili u Svilaju ministři dopravy Chorvatska a Bosny a Hercegoviny základní kámen k výstavbě mostu ponad řeku Sáva na dálnici A5 (evropský koridor Vc). :arrow:

*most Sáva bude mít délku 660m, šířku 29m, každý jízdní pruh 3,5m a to v rozsahu 2x3 bez odstavního pruhu, chodníky široké 0,75m
*každý stát se podílí 50% náklady na stavebních pracích
*financování: CEF (nástroj na propojení států EU) a to 58% a dále EIB s příspěvkem 42%
*náklady na výstavbu činí: 22,308 mil. € bez DPH
*zhotovitelé: Viadukt (HR) a Hering (BiH)
*po dokončení mostu Sáva (2 roky) bude mít Chorvatsko celkem 59 km dálnice A5 v plném profilu v provozu
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 20.1.2021 20:23:18, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
bobikabobik
Příspěvky: 43
Registrován: 19.9.2009 19:28:48

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od bobikabobik »

To co se dělo okolo mostu přes Sávu byl fakt průšvih, v Bosně je úsek od mostu do Odžaku před dokončením, ale bude chátrat stejně jako na HR straně kvůli chybějícímu mostu...
Celkově ovšem koridor jak v H - M6 ,tak v HR-A5 zeje provozně dost prázdnotou, zejména A5, kde se Chorvatům nechce platit drahé mýto a jezdí raději po D7 s obchvaty, vč. Osijeku. Když se pak člověk podívá na ty zbytečné stavby kolem mýtnic (složité sjezdy, mosty), tak to absolutně nedává smysl.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Není dobudován. Ona dálnice A5 má stejné intenzity jako A10, ovšem po A10 se jezdí i k moři což platí pro mnoho místních v Bosně. A5 má i ten nedostatek, že není souvislé napojení na samotné město Osijek a ani Maďarsko nedobudovalo ještě spojení s Chorvatskem. Stejně tak chybí kus koridoru přes samotnou Bosnu. Je to nový koridor v rámci Evropy na odlehčení stávajících nedalekých. To nemá nic společné s tím, aby si to na sebe vydělalo v horizontu nějaké dekády. I proto to financování přes specifické evropské banky.

Napojení na Osijek bude kolem roku 2017/2018, most Dráva stejně. V stejném horizontu i most Sáva. A snad se do té doby rozestaví nyní tendrovaný úsek po Beli Manastir a rozběhne další výstavba nových úseků i v Bosně a Maďarsku. Koridorová výstavba to není na rok či dva ani deset let. Tohle má být především transportní cesta; nyní nemá i tak využití pro sankce s Ruskem. Stejně tak není dokončeno vše na jednom konci, tedy v Ploče. Vše se formuje.

Faktem je, že most Sáva se staví díky 3. soutěži a napájecí úsek v délce 3,3 km na dálnici A3 se nedá ani využít, protože de facto končí v poli a než se most dostaví jiné to nebude. Evropské instituce pohrozili i 3. zrušením tendrování, než se obsáhlo ve formě, aby opravdu byla zajištěná standardní soutěž.

A samozřejmě než se zahustí provoz a budou v dosahu kvalitní paralelní silnice a obchvaty a zůstane nízká životní úroveň a ta tady v tomto prostoru opravdu je oproti dalším regionům a systém mýta, tak se nedají očekávat vyšší intenzity ani během dalších let.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 20.1.2021 20:24:45, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Honey72 »

Přesně tak. Po dokončení dálnice přes Bosnu zmizí ze současných chorvatských dálnic spousty Maďarů a Slováků a i pro nás a pro Poláky to bude výborná alternativa.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
bobikabobik
Příspěvky: 43
Registrován: 19.9.2009 19:28:48

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od bobikabobik »

To beru, jen to bude trvat minimálně 15-20 let, než to bude ucelené a tím pádem masově použitelné. (ač tudy rád jezdím). Za tu dobu budou (podle mě jsou už nyní) mýtnice přežitek ze 70. let min. století. Měli to stavět bez nich levněji, s jednoduchými MÚK, nechat na takto minimálně využité dálnici provoz volný a počkat na el. mýto i pro os. auta.
Ty šílenosti zbytečných ramp, mostů, zajížděk opravdu nepatří do 21. století.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Právěže do 21. století patří vyspělá infrastruktura včetně těch ramp. Ale to je o názoru, ten váš vám neberu. Co se týče intenzit provozu, nebyli by odlišné od toho kdyby tam nic z toho nebylo. Zdarma tam provoz být nemůže. A dodatečné osazování jakýchkoliv objektů prodražuje projekt. Pohledem na mapu je to stále jen spojující dálnice, kde nic významné není z hlediska turizmu a je to jen lokální doprava i to tranzitní, osobní se tomu bude logicky vyhýbat. Není možné ale zavést jiný systém zpoplatnění v rámci společností. Není zde hlavní město, ale zase Osijek je 4. největší město, ale předse jen krajní východ Chorvatska, kde sousední regiony nejsou bohaté. Kromě toho fáze propojení Maďarska s Chorvatskem a dostavbou dálnic ke hranicím (vzájemně) bude na delší dobu. EU nemá důvod sem sypat ve velkém peníze, protože se musí budovat kontinuálně i v sousední Bosně a Hercegovině. Kromě toho se vylepšuje přístavisko v Ploče, ke kterému se teprve dostavuje silniční přivaděč, co jsou všechno projekty na 5+ let. První etapa se zdařila, realizuje se druhá etapa, ta třetí je v nedohlednu. První etapa byla zahájit projekt a odstartovat výstavbu napojení města Osijek na A3 alespoň v provizorní formě, dobudovat A10 a A1 s přivaděčem před Ploče a zahájit projekty a studie k přístavu v Ploče, dále realizovat studie v Maďarsku a zahájit úseky v Bosně. Ta druhá je nyní: v Ploče se staví přivaděč, realizují první investice v přístavu, připravují projekty pro další úseky v Bosně, staví se spojení Chorvatska a Bosny a připravují úseky v Maďarsku a Chorvatsku do výstavby. Jsou to tedy 3 státy, je to nový koridor, který se skládá z vícero dálnic a přivaděčů, význam je jak v odlehčení paralelních západních koridorů tak v zesílení transportních možností pro nákladní dopravu, s tím jde ruka v ruce železniční trať Ploče - Bosna a další modernizace této infrastruktury. Tady prozatím vůbec nejde o intenzity.

Most Dráva je architektonický skvost, také by se dalo říct, že je to až luxus na dálnici A5, bez kterého by se ta dálnice obešla. Ale na druhou stranu je to jediná dálnice v regionu a ten region získává i nějakou hodnotu. I když most sežral již 1,2 mld. HRK, stále není v provozu, i když již je ve finálním stádiu. Co ale není je napojení, které se stále staví. To jsou projekty za 200 a více mil. €, které se protahují a oddalují k odevzdání do provozu. Až se odevzdají, tak intenzity znovu porostou. Ale stále je to sice napojení Osijeku na A3 a tedy evropskou dálniční síť, ale stále je to dálnice A5, která nemá souvislé napojení na Maďarsko a nedá se po ní dostat do Bosny, protože tam chybí most. Vše je otázka času. Tím, že to jsou ale 3 státy stálo to hodně vyjednávání, dohod a memorand. Bosna blokovala dohodu než se dořešil most Pelješac a dálnice přes Neum, to jsou věci, které tady jsou a dělají problémy. Bosna samotná je nestabilní v linii výstavby, ta srbská část si staví své dálnice a odkrajuje to z federálních zdrojů. Maďarsko, které buduje dálnice 2. dekádu opravdu dobrým tempem na všechny strany také nemá vyšší důvod zrychlovat výstavbu dálnice, když dál na jih ta výstavba uvázla. Ostatně ale Chorvatsko a Maďarsko propojené jsou, de facto nejkratší trasou spojující Budapešť a Záhřeb a 2. a 3. největší města jsou po této osi, nikoliv směrem na koridor Vc. Je pravdou, že samotný Záhřeb je brzdou, ale stejná brzda provozu je i Budapešť (Praha, Bratislava a každé větší město kdekoliv v EU).

Zde záběry na most Drava:
Snímka1.PNG
Snímka1.PNG (1.08 MiB) Zobrazeno 23338 x
Snímka2.PNG
Snímka2.PNG (1.01 MiB) Zobrazeno 23338 x
Snímka3.PNG
Snímka3.PNG (1.71 MiB) Zobrazeno 23338 x
Na mostě je již i vozovka, most je de facto hotový, ale jak říkám do provozu se nedá odevzdat pro chybějící napojení, které se ale již staví:
261508.jpg
261508.jpg (36.95 KiB) Zobrazeno 23338 x
Od Josipovac směrem k mostu se staví 3,5 km úsek, který ale bude k dispozici až v létě 2017.

Zdroj: http://www.glas-slavonije.hr/312650/1/M ... asad-nista , jutarnji.hr
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
bobikabobik
Příspěvky: 43
Registrován: 19.9.2009 19:28:48

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od bobikabobik »

Diaľničiar píše:Právěže do 21. století patří vyspělá infrastruktura včetně těch ramp.
trochu si nerozumíme, já v žádném případě nemám nic proti složité MÚK pro pohodlné nájezdy bez zpomalení, ala stacky v USA, ale moc nerozumím co je přínosného na rampách, které složitě pouze svádějí provoz (se značnou zajíždkou) na místo mýtnice. Ručně vybírat mýto podle mě opravdu do 21. století moc nepatří. To už je lepší později vybudovat levnou mýtnou bránu, resp. použít satelitní mýto, až k tomu dojde. Stejně si dálnice zatím na provoz na takovémto "opuštěném" úseku moc nevydělá, resp. max. uměle zvýší zaměstnanost pro výběrčí (výše za jakou cenu + plat výběrčích+ údržba zbytečných objektů+zatížení okolních komunikací, když se dálnice nepoužívá)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

To by chtělo z vaší strany pročíst si několik stovek příspěvků v této sekci (to nevnímejte jako kritiku), kde by jste pochopil, že systém výběru mýtného je opravdu pro zvýšení zaměstnanosti co v nějakém čase byla snaha o něco a nyní je záměr to změnit. Vy ale nemusíte platit v hotovosti; tento způsob je jen na vás. Ale znovu a zase, i když je leccos předpotopné, na F/I dálnicích na mýtnicích na mnoha místech řidiči OA platí i nadále hotově. Jenomže tam je to o jiných intenzitách a jiných možnostech co do rozsahu mýtních uzlů. Nepředpokládám zcela nový mýtní systém, ale nějaký upgrade stávajícího bude. To je ale všeobecná záležitost, která se netýká jen dálnice A5. ;)

Víte, ono je to tak. To jsou 2 extrémy: buď to se dálnice ze začátku moc nevyužívá, protože celkový provoz kolem dosahuje spodních hranic horních limitů pro provoz nebo se využívá ihned od uvedení do provozu v rámci průměrných intenzit a do 10 let od zprovoznění dosahuje průměrnost, protože se postavila u když byla kapacita okolních komunikací dávno vyčerpaná. Ani jeden model není dobrý z hlediska "selského rozumu", ale bohužel pro složitost nové výstavby (plánování, EIA, legislativa kolem lin. staveb, výkup pozemků, financování atd.) se to již nedá "trefit". Tato dálnice je specifikum včetně A10. Specifikum je již jen to, že dálniční spojení s Bosnou bude nepřímé od Záhřebu. Prodloužení od Sisaku (A11) se skrtlo, i když při startování A11 ještě Tudjmanem se říkalo, že to bude dálnice do Bosny. Tudjman nežije, A11 stále až do Sisaku nevede, ale za to se vyhotovilo koridorové propojení A5+A10, z čeho A10 je v provozu, A5 se staví. Pomalu, ale staví. V roce 2020 bude přímé spojení od Bosny až po Osijek včetně napojení a ve výstavbě 1/2 profil nebo rychlostní silnice (2x2 ale v jiných parametrech než dálnice) od Osijeku po Beli Manastir, což se tendruje a možná to bude i v provozu nehledě na ty intenzity. Jinak ale Záhřeb - Maďarsko, Slovinsko i Srbsko v provozu je napřímo z hlavního města. U Bosny to tak není respektivě není to tak budované, i když na samotném koridoru bude ležet hlavní město Bosny (Sarajevo) a město Banja Luka bude na koridor napojené. Ale tohle jsou již plány tak na 2025 - 2030 a rozhodně to nikomu nepřekáží. Teď je politicky zmražen plnohodnotní význam koridoru, ale staví a rozvíjí se i nadále. V letní sezoně pak zcela jistě odlehčí západnější trasy, samozřejmě že jen pro ty, co jdou ze středu/východu Pobaltí, Polska, Slovenska, Maďarska a směrují na jih: Split, Dubrovník, Černá Hora. Ale je to menší břemeno pro dálnice kolem Záhřebu.

Chorvaté vědí, že stávající mýtní systém není ideální. Ale známka se nezavede. Upgrade stávajících možností plateb se možná provede, ale to se uvidí jak se nová vláda domluví s některou fin. instit. pro oddlužení a restrukturalizaci zadlužení HAC/ARZ. Tam jsou pak podmínky, jak ušetřit a jedna z hlavních linií je snížení počtu pracovníků.

Rozumím tomu, že vy nerozumíte proč se vůbec tedy ta dálnice staví a v takových parametrech všude kolem a v rámci stavby. Rozumím i tomu, že někteří nerozumí jak je možné, že EBRD/EIB na konkrétně tuto dálnici půjčují peníze, když HAC je těžce zadlužený podnik (a HR celkově), ale znovu a naposledy: jde o koridor. Mnohem vyšší než lokální/státní zájmy a zcela jiný význam/pohled než pro běžného uživatele, kterému by pro lokální poměry stačila možná dualizace silnice nebo mnoho obchvatů, ale i tohle se kolem Osijeku všude děje. Banky půjčují na celý koridor napříč státy a nejen na dálnici, ale i železniční infrastruktury a přístavy. Pro stát to má budoucí přínos.

To ostatní kolem se nedá (nebo ja to neumim) jinak vysvětlit. Zcela rozhodně máte pravdu v mnoha ohledech. Vy ale nemůžete snížit normované nároky v dané zemi na danou dálnici. Ani nemůžete v rámci jednoho dálničního podniku vyjmout jednu dálnici a jinak jí zpoplatnit. Tyto volby jsou již na daných zemích, zde tedy na HR. Ta infrastruktura tam zůstane a je jedno jak to bude zpoplatněné. A jaká tam bude další navazující infrastruktura. Již není jedno za kolik se to postaví; i to si banky hlídají. Ty volby nebudou na dané zemi pokud bude mít v něčem problé. Jinak řečeno půjčka za stovky mil. € na oddlužení HAC/ARZ tady je, ale je jí možnost podmínit. O co snadněji se to zas politikům hodí, protože řeknou to né my, ale EBRD/SB chtějí snížit počty zaměstnanců.

A rozumíme si moc dobře, já vám předem odpovím na mnoho z toho co se neptáte nebo aby jste se již nemusel ptát. Plná elektronizace není snadná ani při nákladních automobilech. Hotovost nepoužívá téměř nikdo, platí se pak kartou. Ale divil by jste se kolik operací je neplatných nebo se závora jednoduše nezvedne. Nedejbože kolik těch krabiček "odjede". Já znám případy, kdy dokonce odjedou i 2 po sobě zakoupené, řidič je povinen si hlídat, zda li pípá (u bran, časově atd.) a když ne doplácet kudy projížděl. Plná elektronizace zpoplatnění bude zmysluplná když se zavede nějaký okruh zpoplatnění nebo 1 provozovatel a ať to rozpošlou do jednotlivých států. Takhle je to obtížné to doladit. U OA ani nemluvím, když to ještě komplikují tištěné známky nebo v Maďarsku dokonce župní placení když ta možnost je. Jen málo firem vybaví své kamiony opravdu celým sortimentem krabiček na placení mýta. A i když vybaví, tak ne všechny mají dostatek kreditu a musejí to na hranicích řešit. Osobní vozidla to mají snadnější, ale ani tady to není vždycky snadné.

Fixní brána vám zajistí 100% výběr. Za předpokladu že brána funguje nebo že pracovník na ní nekrade. Fixní brána nemusí značit výběr v hotovosti, tato volba je i v HR na zákazníkovi. Namontujte si krabičku dobijte kredit a využívejte brány ENC.

Tím jsem vyčerpal danou tému z vaší strany, samozřejmě můžete nesouhlasit. A já můžu souhlasit (také nemusím :D ), pouze objasňuji co, jak a proč. Dále to ale rozvíjet již nebudu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
bobikabobik
Příspěvky: 43
Registrován: 19.9.2009 19:28:48

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od bobikabobik »

Témata zde sleduji od začátku vzniku tohoto webu, jen jsem nepřispíval aktivně, takže přehled mám. Vzal jste to ze široka, díky, ale popisujete stav jaký je a proč tak je. Já spíš přemýšlím, co by se mělo zlepšit. Více v tom jak to je evidentně hraje politika, než reálné technicko-ekonomické potřeby. Za mě koridor Budapešť-Sarajevo-Ploče- paráda, je nutný, bude se budovat dlouho, jako ostatně všechny koncepční věci. Skepse k el. mýtu je podle mě přehnaná, krabičky ENC a jiné jsou přežité - preferoval bych systém mýtných video bran v úsecích mezi MÚK - předplatby (nebo registrace kreditní karty) na RZ a videokontrola jako u el. známek v H, nebo SK. Dnes to není vůbec technologicky problém, je to proti jiným systémům levné, ale souhlasím s vám -je to spíš o politice (zaměstnanost). Ten 100% výběr není zaručen nikde, ale lze toto řešit nejen policejním dozorem na dálnicích, které doplňkově může sankcionovat (ne)předplatbu mýtného. Ta malá ušlá část nikdy nezaplatí ty šílené stavby kolem mýtnic.

Obecně k systému mýtnic - dle mě není nic horšího, když slyším, že např. dovolenkáři preferují cestu do HR k moři po dálnici, kvůli pohodlí a rychlosti, ale veškerý ušetřený čas rychlou jízdou stráví ve frontě u mýtnice - naprosto to degraduje smysl dálnice.

V případě A5 bych právě proto využil tlak, když dávám půjčku EBRD, ať se neprojektují a nestavějí zbytečnosti (mýtnice a vše kolem nich) na dálnici, jejíž význam teprve poroste s dlouhodobým dokončováním celého koridoru a raději za ušetřené peníze postaví větší kus dálnice, zatím v tomto případě bez zpoplatnění - např. se zdůvodněním pobídky zaostalému regionu
rumpeak
Příspěvky: 809
Registrován: 29.5.2009 7:47:12
Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od rumpeak »

Diaľničiar píše: V letní sezoně pak zcela jistě odlehčí západnější trasy, samozřejmě že jen pro ty, co jdou ze středu/východu Pobaltí, Polska, Slovenska, Maďarska a směrují na jih: Split, Dubrovník, Černá Hora. Ale je to menší břemeno pro dálnice kolem Záhřebu.
Jen bych doplnil, že po dostavbě tohoto koridoru a zároveň spojení Martin - Zvolen - SK/H hranice komunikací dálničního typu jej bude využívat milion obyvatel z Ostravska.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav realizace výstavby napojení na most Drava:

http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2387
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Na konferenci Dopravní politika 2017 ředitel HAC informoval, že dostavba dálnice A5 od mostu Drava až po státní hranice s Maďarskem je vysoká priorita pro financování. Pravděpodobně na tuto stavbu nezůstanou EU fondy, ale i tak chce HAC tento koridor budovat. Udělá to formou vlastních zdrojů a úvěrů, protože se na koridor bude dát sehnat levnější úvěr z evropských bank na to určených. HAC projde celkově na jinou formu realizace staveb.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 20.1.2021 20:31:47, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuální záběry na most Drava i s napojením a na první práce na mostě Svilaj (s hranicí s Bosnou a Hercegovinou):

http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2459
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2458
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“