Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Na novějších socialistických mapách končí před hranicí, protože tam nebyl hraniční přechod. Na těch starších je kreslená, jak prochází přes hranici dál, ale hraniční přechod tam vyznačen není. Samozřejmě to tam projet přes bdělé pohraničníky nešlo Nejspíš přesun na Folmavu udělali kvůli výhodnějšímu výškovému profilu trasy, na západ byl tehdy otevřen tak jeden přechod po 40-50km.
Souvislost je asi taková, že návrh číslování byl hotový ještě před únorem 1948, kdy byly hranice otevřené, a silnice se držela historické trasy.
Souvislost je asi taková, že návrh číslování byl hotový ještě před únorem 1948, kdy byly hranice otevřené, a silnice se držela historické trasy.
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Historická cesta skutečně vedla v trase Klenčí - Waldmünchen přes hraniční přechod Lísková, Německo ovšem již mezi válkami směřovalo říšskou silnici číslo 20 na Folmavu na rozdíl od Československa kde státní silnice vedla k hranici v historické trase.
Po druhé světové válce byly obnoveny předválečné hraniční přechody, v této konkrétní lokalitě Lísková, Folmava a Všeruby. V roce 1946 pak byla státní silnice do Lískové očíslována I/26, postátněná silnice přes Folmavu (před válkou šlo o silnici okresní) se stala silnicí II.třídy. V letech 1948-9 byly všechny hraniční přechody do (budoucí) Spolkové republiky uzavřeny s výjimkou Rozvadova, ten zůstal otevřený jako jediný. Od poloviny 50.let pak zřejmě v souvislosti se stoupající automobilovou dopravou byly vybrané přechody znovu otevírány, Folmava konkrétně 18.7.1964 a přednost před Lískovou dostala zřejmě proto, že na německé straně byla spolková silnice číslo 20 stále směřována na tento přechod.
Po druhé světové válce byly obnoveny předválečné hraniční přechody, v této konkrétní lokalitě Lísková, Folmava a Všeruby. V roce 1946 pak byla státní silnice do Lískové očíslována I/26, postátněná silnice přes Folmavu (před válkou šlo o silnici okresní) se stala silnicí II.třídy. V letech 1948-9 byly všechny hraniční přechody do (budoucí) Spolkové republiky uzavřeny s výjimkou Rozvadova, ten zůstal otevřený jako jediný. Od poloviny 50.let pak zřejmě v souvislosti se stoupající automobilovou dopravou byly vybrané přechody znovu otevírány, Folmava konkrétně 18.7.1964 a přednost před Lískovou dostala zřejmě proto, že na německé straně byla spolková silnice číslo 20 stále směřována na tento přechod.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Elronecuba: Pokusím se při další návštěvě u našich vyhrabat jedna jeden starý autoatlas (myslím si že to je ten z roku 1973) a pak jednu starou automapu někdy ze 60-tých let. Pokud ji najdu, tak snad půjde v práci na kopírce udělat slušnou kopii a dát ji sem.
Co se týká toho úseku na bývalé I/33 u Mladé Vožice (dnes II/137), tak si myslím, že ten úsek přes Bzovou měl pokračovat dál na Vožici a vyhnout se Bělči a těm zatáčkám za ní směrem k Vožici. Já to ještě jako "jedničku" pamatuju, ale ty intenzity provozu tam nikdy nebyly moc vysoké. A dodnes tamtudy jezdím, je to - jak říkám ženě - vyhlídková cesta přes kotáry.
Co se týká toho úseku na bývalé I/33 u Mladé Vožice (dnes II/137), tak si myslím, že ten úsek přes Bzovou měl pokračovat dál na Vožici a vyhnout se Bělči a těm zatáčkám za ní směrem k Vožici. Já to ještě jako "jedničku" pamatuju, ale ty intenzity provozu tam nikdy nebyly moc vysoké. A dodnes tamtudy jezdím, je to - jak říkám ženě - vyhlídková cesta přes kotáry.
-
- Příspěvky: 123
- Registrován: 15.3.2009 14:12:09
- Bydliště: Praha 4
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
kik: Díky, rok vydání 73 mám, ale 60.léta budou určitě zajímavá.
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Tak jsem jen foťákem přefotil mapu z roku 1960. Tam je I/26 kreslena přes Klenčí a pokračující dál do Německa. Přes hranici jsou kresleny i další silnice. Byla to samozřejmě lež, silnice už přes 10 let přehrazovala železná opona. Jediným místem, kde hranici šlo překročit, byly oficiální hraniční přechody, které jsou na tomto listu mapy jen dva - Cheb (I/6, kvůli ořezu není vidět) a Rozvadov (I/5). Jsou označené červenou kružnicí v místě hranice. Další bylo až Dolní Dvořiště, Železná Ruda ani Strážný jako přechody značeny nejsou.
Jak hranice skutečně vypadala lze vidět na http://kontaminace.cenia.cz/, kde právě část úseku mezi Klenčím a Folmavou zachycují snímky až z roku 1962.
Jak hranice skutečně vypadala lze vidět na http://kontaminace.cenia.cz/, kde právě část úseku mezi Klenčím a Folmavou zachycují snímky až z roku 1962.
- Přílohy
-
- Untitled-1.jpg (210.92 KiB) Zobrazeno 11665 x
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Zajímavé ovšem je, že německá automapa Shell z roku 1958 to vidí trochu jinakJirkaS píše:Tak jsem jen foťákem přefotil mapu z roku 1960. Tam je I/26 kreslena přes Klenčí a pokračující dál do Německa. Přes hranici jsou kresleny i další silnice.
V principu to bylo ovšem úplně jedno, silnice u hranic byly z naší strany nepoužitelné, přechody jak uvádíte jen dva. Spíš mě překvapuje, že na téhle automapě nejsou nijak rozlišena místa kde lze hranici překročit a kde je silnice jen historickým "reliktem".
- Přílohy
-
- shell58.jpg (153.23 KiB) Zobrazeno 11660 x
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Ještě k těm silnicím vedoucím přes hranice, ale ve skutečnosti neprůjezdným. Mám pocit, že tak byly kresleny ještě v nové řadě autoatlasů 1:400 000 začátkem 70. let. Až asi v polovině 70. let byly kresleny jen silnice skutečně průjezdné.
-
- Příspěvky: 123
- Registrován: 15.3.2009 14:12:09
- Bydliště: Praha 4
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Díky za zajímavosti.
Ještě bych měl něco od Pardubek. I/36 vedla kdysi v trase II/335 Pardubice - Hrochův Týnec a nevedla v trase Holice - Čestice. V mapě přeznačení ŘSD toto není zmíněno, takže se to stalo dříve/později?
Ještě bych měl něco od Pardubek. I/36 vedla kdysi v trase II/335 Pardubice - Hrochův Týnec a nevedla v trase Holice - Čestice. V mapě přeznačení ŘSD toto není zmíněno, takže se to stalo dříve/později?
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Nemám u sebe mapu z 80. let, ale v mapě ze začátku 90., ještě před přeznačením některých I, už je přesměrovaná na Holice. Do Čestic byla protažená až později. V mapě z roku 1960 vede do H. Týnce.
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Změna proběhla v polovině 80.let, 15. vydání Autoatlasu ČSSR z roku 1982 (uzávěrka 11/1981) má I/36 zakreslenu do Hrochova Týnce, 20. vydání téhož atlasu z roku 1987 (uzávěrka 9/1986) již do Holic. Zajímavé je, že ve dvou ze tří schematických mapek (klad listů a dálniční síť), to opravit zapomněli, tam je to furt postaru, v mapce evropská síť silnic to je už správně.elrondecuba píše:Ještě bych měl něco od Pardubek. I/36 vedla kdysi v trase II/335 Pardubice - Hrochův Týnec a nevedla v trase Holice - Čestice.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Ten vývoj byl zajímavý:JirkaS píše:Ještě k těm silnicím vedoucím přes hranice, ale ve skutečnosti neprůjezdným. Mám pocit, že tak byly kresleny ještě v nové řadě autoatlasů 1:400 000 začátkem 70. let. Až asi v polovině 70. let byly kresleny jen silnice skutečně průjezdné.
- 5.vydání z roku 1967 má silnice přes hranice stále bez přerušení, jen na nich není vyznačen přechod
- 8.vydání z roku 1974 už má takové silnice přes hranice přerušené, třeba I/21 u přechodu Nové Domy, anebo na české či německé straně hranic silnice nenavazuje, např. ke Sv.Kříži "nevede" silnice z Chebu, k Lískové zas od Waldmünchenu
- 15.vydání z roku 1982 to má obdobně, jen zde byl ponížen význam některých silnic, třeba silnice Mitterteich - Waldsassen - Sv.Kříž je zakreslena sice silně, ale není vybarvena červeně, ve vysvětlivkách žádný takový typ silnice není uveden
- 20.vydání z roku 1987 už ani tyhle nenavazující "cancoury" nemá zakreslené, z Waldsassenu k hranicím silnice zmizela, další změna je zkrácení našich jedniček bez přechodu, I/21 vede do Krásné, I/26 končí v Draženově a dál je kreslena je vedlejší silnice
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Tenhle typ zakreslení používali docela často. Stejně tak byl třeba rušen průjezd po I/18 přes Brdy do Rokycan, i když i tam čekám, že se to nedalo projet hned od 50. let.Vizi píše:- 15.vydání z roku 1982 to má obdobně, jen zde byl ponížen význam některých silnic, třeba silnice Mitterteich - Waldsassen - Sv.Kříž je zakreslena sice silně, ale není vybarvena červeně, ve vysvětlivkách žádný takový typ silnice není uveden
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Stejnou situaci jsem našel už i v 7. vydání z roku 1971/1972Vizi píše: - 8.vydání z roku 1974 už má takové silnice přes hranice přerušené, třeba I/21 u přechodu Nové Domy, anebo na české či německé straně hranic silnice nenavazuje, např. ke Sv.Kříži "nevede" silnice z Chebu, k Lískové zas od Waldmünchenu
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Přes Bzovou je to plánováno, je to i v územním plánu obce Běleč a dokonce pozemky pro napojení silnice před Bělčí jsou připravené, je to vidět v Katastru nemovitostí. To co je v současnosti je nedokončený záměr přeložky, silnice Vilice - Bzová je novostavba patrně z druhé poloviny 80.let, tam původně žádná silnice nevedla, za Bzovou směrem na Běleč vede jen místní komunikace, zřetelně je to vidět na http://www.dopravniinfo.cz/. Proč ovšem přeložka dokončena nebyla netuším, ale třeba v Programu investiční výstavby v letech 2000 - 2010 co je na Lennyho stránkách je uvedena.elrondecuba píše:Jak se vlastně určovalo, kudy povede silnice II. třídy? Mnohdy nevidím rozdíl v parametrech oproti III. třídě (např. již zmíněná bývalá jednička u Mladé Vožice je vedena přes Elbančice, ale přijde mi lepší silnice přes Bzovou https://mapy.cz/zakladni?x=14.8515826&y ... ase=ophoto)
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Když už se tu ukazovaly ty krásné archivní mapy, tak bych rád přidal odkaz na mapu z roku 1952, která zachycuje území kolem Chebu. Zarazilo mě, jak je tam hezky znázorněná nedostavěná dálnice. http://archivnimapy.cuzk.cz/topos52/100 ... index.html
-
- Příspěvky: 123
- Registrován: 15.3.2009 14:12:09
- Bydliště: Praha 4
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Vizi: zmiňujete mmj. 20. vydání v roce 1987. Takže do roku 1989 bylo 22.vydání oficiálních autoatlasů domácí produkce?
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Zajímavý odkazKuba35 píše:Když už se tu ukazovaly ty krásné archivní mapy, tak bych rád přidal odkaz na mapu z roku 1952, která zachycuje území kolem Chebu. Zarazilo mě, jak je tam hezky znázorněná nedostavěná dálnice. http://archivnimapy.cuzk.cz/topos52/100 ... index.html
Našel jsem tam i mapu z roku 1840-43 a konečně jsem zjistil, proč mám na zahradě tolik kamení - před 170 lety tam stál statek
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Ano 22.vydání českých a k tomu 16.vydání slovenských, jestli budu mít chvilku času, tak bych nějaké povídání dal do samostatného vláknaelrondecuba píše:Vizi: zmiňujete mmj. 20. vydání v roce 1987. Takže do roku 1989 bylo 22.vydání oficiálních autoatlasů domácí produkce?
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
-
- Příspěvky: 123
- Registrován: 15.3.2009 14:12:09
- Bydliště: Praha 4
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Ty ze Slovenska byly v něčem jiné?Vizi píše: Ano 22.vydání českých a k tomu 16.vydání slovenských, jestli budu mít chvilku času, tak bych nějaké povídání dal do samostatného vlákna
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Mapově ne. Lišily se jen jazykem a občas vazbou.
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Tak v Plzeňským kraji konečně přeřadili silnici II/184 v úseku Kdyně - Lučice do III. třídy. https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/123c ... OD=AJPERES
Že by se konečně začaly silnice přesouvat mezi třídami podle jejich významu?
Že by se konečně začaly silnice přesouvat mezi třídami podle jejich významu?
-
- Příspěvky: 123
- Registrován: 15.3.2009 14:12:09
- Bydliště: Praha 4
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Mohl bych poprosit ještě o roky, kdy nevyšly slovenské atlasy? Mám doma pár kousků, tak ať vím po kterých ev. nemusím pátrat. Diky.Vizi píše: Ano 22.vydání českých a k tomu 16.vydání slovenských, jestli budu mít chvilku času, tak bych nějaké povídání dal do samostatného vlákna
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 05#p210405Lenny píše:Dělá se nová kategorizace do roku 2050. Ta stávající je překonaná.
Mohu poprosit o více informací?
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
Je to mírně OT - dostala se mi do rukou knížka od Tomáše Koutka a Jiřího Špačka, jmenuje se Motoristický průvodce po silnicích České republiky. Je z roku 2007. Popisuje všechny dálnice, silnice I. třídy a silnice II.třídy s turistickými zajímavostmi na nich a mapami. Lze z ní vidět přesné průběhy všech těchto silnic, kde začínají a končí, jak jsou dlouhé. Mám pocit, že kromě nových dálnic a nějakých převodů tehdejších silnic I. třídy do dvojek právě nahrazených dálnicí, se zas až tak moc nezměnilo. Doporučuju, pokud se to dá sehnat.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Rekategorizace silnic I. a II. třídy
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 40#p210440Aram96 píše:Já bych především x jedniček přeřadil do kategorie druhé třídy, ale především některé dvojky dal nově jako jedničky, ale do toho se asi nikomu nebude chtít rejpat
Cituji Arama96:
1) aby to bylo ve správném vlákně
2) aby téma nezapadlo, a zasvěcení řekli něco nového