D1 (SK) všeobecně

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské dálnice.
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Vodiči krútia hlavou. Po diaľnici šesťdesiatkou?
25388e94e9862ea7orig-r362-st.ir3-_t300.jpg
25388e94e9862ea7orig-r362-st.ir3-_t300.jpg (16.97 KiB) Zobrazeno 7678 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2016 17:37:22, celkem upraveno 1 x.
Důvod: vložení obrázku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od kot »

Dialničiari, zkus nám prosím dávat odkazy, které jsme si schopni otevřít, aniž si musíme předplatit SME... Děkuji
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Rekonštrukcia mosta nad diaľnicou D1 vo Veľkých Bierovciach potrvá do 11. septembra, uzávierky budú prebiehať vždy v noci.

Čítajte viac: http://nastrencin.sme.sk/c/20213625/opr ... z4ECgIDqLJ
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka.PNG (165.13 KiB) Zobrazeno 8474 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálnice D1 nebude souvislá mezi Bratislavou a Košicemi ani v roce 2020 a nejnovější studie hovoří, že to bude až v roce 2026. Chybějící úsek Turany - Hubová ...

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5497

A i když na něm nebude nejdelší tunel v rámci D1, tak se mu věští mnohem větší cena. Je ale nutno zdůraznit, že i 7,5 km tunel Višňové se staví za mnohem méně peněz než byla prognóza, i když na druhou stranu není zdaleka dobudován a uveden v provozu.

Každopádně zkapacitnění od Bratislavy po Trnavu je výzvou stejně jak dostavba 2. tubusu tunelu Branisko, i výstavba obchvatu Prešova se plánuje zahájit již brzo, ale tohle všechno je nic oproti zcela chybějícímu úseku, který se do roku 2020 ani nezačne zřejmě budovat a kterého výstavba bude rovněž na delší dobu. Je to daň za slabou přípravu hornatých území a celková daň za hornatý charakter země ve vztahu k výstavbě, ve které se neustále dostávalo do popředí "to snadnější".

Kdyby ovšem jen teoreticky výstavba stála odhadovaných 900 mil. €, tak je to téměř vše co by vláda budovala, pokud se nezmění financování výstavby. Bez fondů a mini půjček a dotace pro NDS na údržbu jde totiž na výstavbu jen asi 1/4 mld. € a při výstavbě na 4-5 let toho na další úseky opravdu moc nezůstane; při hrozbě že EU fondy po roce 2020 v tomto rozsahu v jakém jsou nebudou. Takže bude velmi důležité nejen stavbu kvalitně připravit, ale dobře si promyslet, z čeho výstavbu zaplatit. :idea: A hlavně si taky promyslet, jaké PPP se ještě zrealizují. Po roce 2020 bude zátěž na splátky někde kolem 180 mil. € při stavebním objemu 2 mld. € a přitom záměry pro PPP jsou na dalších tazích ... PPP ve formě čistých splátek státu se nedá uplatnit v nekonečném poměru, již při 3. PPP se beze změny financování přesáhne splátkami to, co dokáže stát dávat na výstavbu sám. Na výstavbu všeho, nejen D1. I když je D1 totální priorita, dosavadní 2 PPP jsou na R1/D4+R7.

Pokud tedy EU fondy směrujeme na D1 Prešov a D1 Košice, tak je to dobře. Ale na D1 Turany - Hubová nezbývá nic. A po další bude zajímavé sledovat i kdyby EU fondy zůstali, kolik bude možno profinancovat. Kdyby to ta soutěž snížila i tak to bude rekordní cena. To, že Brusel financuje i tak vysoké zakázky na dálnicích/železnicích je zásluhou etablovaného stavebního sektoru na Slovensku, takže to Brusel akceptuje. Ale hodně moc se mu to nelíbí, protože pochopitelně silnice si mají státy opravovat sami a takto nákladné úseky se staví ale ojediněle a ne v takové míře. Začíná silně překážet, že se miliardy € čerpají, ale ve výsledku nejsou stovky km nových tahů k dispozici. Přitom HDP roste a je čas a i z čeho ty finance na výstavbu nasměrovat. Ten tlak na změnu začíná být velmi pálčivý, o to více že v rámci D1 je velikým problémem nalézt desítky mil. € na postupné skutečné rozšíření při Bratislave. To svědčí o absolutní poddimenzovanosti NDS respektivě nemožností si brát úvěry na úkor státního dluhu.

A o důchodových fondech se znovu mlčí. Jen trochu šikovnější vláda by jistě dokázala odevzdat 1/2 NDS do soukromých rukou a získat za to kapitál na další výstavbu a hlavně by se tím zásadně samotná NDS vyvýšila; skončil by politický tlak na nominace a zlepšilo by se know-how, kterým přes další zdroje důchodové fondy disponují a které mají i peníze na takový krok. Jiná forma vkladu nehrozí. A budovat úsek vkladem přes PPP jenom zatěžuje ve výsledku státní rozpočet. Při důchodových fondech by se ani nemuselo okamžitě zavést výkonové mýto pro osobní dopravu, protože dálnice tak jak to značí rozvoj HDP a tedy zlepšení životní úrovně i mimo západní regiony Slovenska. Ale to je pouhá jedna možnost z mnoha.

Každopádně se D1 bude budovat jen po Košice ještě minimálně 10 let. Ze 40 se stane půlstoletí. Pokud tedy někdo nezmění trasování a názvy. Ze spojení 2 největších měst se ale i tak stane 50-leté snažení.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Kamion narazil včera na dálnici mezi Prešovom a Košicami do dálničářů. Ti utrpěli lehká zranění, řidič nákladního vozu zemřel. Jediná nepozornost stála mladého řidiče život. Článek i s fotkou z místa neštěstí: http://kosice.korzar.sme.sk/c/20253750/ ... ref=njctse .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nedokončený dálniční přivaděč bude v Prešove dokončen v 10/2017. Jedná se o nedodělek na navazující úsek Svinia - Prešov. Zakázku za 2,4 mil. € získala SKANSKA, více pak zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5567 .

Pokud vás zajímá aktuální stav přivaděče na dálnici D1, tak tady je na odkazu fotogalerie: http://presov.korzar.sme.sk/c/20230678/ ... =av-center .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka.PNG (162.43 KiB) Zobrazeno 8074 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálnice D1, páteřní tah napříč Slovenskem, který je i nadále rozkouskován a který se sice staví v problematických trasách (kde délky tubusů jsou i nad 7 km) dostává ránu za ránou: jednak se stále řádně nerozšiřuje po Trnavu. Už dekádu je to provizorní 2x3, kde navíc MÚK na této trase se vlečou a dostávají do problému možného porušování zákonů. Na komplexní rozšíření chybí několik stovek mil. €. Dále je dálnice v provozu, ovšem sem tam se opravují mosty. Kolem Žiliny se staví, na Martin se staví. Kolem Martina je v provozu. Od Martina po Ružomberok je ovšem v nedohlednu pro stále nedořešené trasování a jen tak se ani nepostaví, protože nejsou peníze. Úsek kolem Ružomberku stále není dořešen s tunelem. Staví se i nestaví. Pro problémy odstaven. Možné prodražení o 100 mil. €. Pak se dá jet až k Prešovu s jedním omezením na tunelu Branisko, kde je 1 tubus. Při Prešove stop a pokračování až za ním. A ani se to hned tak nezmění. Stará EIA, vysoká cena, odklad realizace. Po Košice modernizace a obchvat Košíc je podepsaný a snad se přištím rokem pohne. Dál na východ ovšem kde nic tu nic a ani se nic do roku 2020 neplánuje. Takže co se staví, to se snad odevzdá do provozu, ale kdy bude další pokračování zbývajících úseků jen po Košice je nejisté.

Podrobně rozepsané pak v jednotlivých tématech.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Podzimní čištění tunelů Šibenik a Branisko si vyžádá jejich úplné uzavírky:
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka0.PNG (54.15 KiB) Zobrazeno 7973 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
bobikabobik
Příspěvky: 43
Registrován: 19.9.2009 19:28:48

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od bobikabobik »

nevíte jestli v rámci rekonstrukce mostu Podtureň se zároveň konečně dobuduje MÚK Liptovský Ján na všechny větve? (chybí sjezd od Popradu)?
eric987
Příspěvky: 75
Registrován: 18.1.2016 21:22:12

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od eric987 »

najskor nie
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Sjezd do Popradu poněkud ani nechybí vzhledem k dalším MÚK, ale ne, obsahem prací opravy mostu Podtureň nejsou nové stavební práce v rámci křižovatky. Cena prací je síce multimilionová, ale jedná se o více jak 1 km most (x2), na kterém se odstraní mostní svršek, rozebere se PHS, osadí se nové mostní závěry, nové odvodnění, provede se nová betonáž ríms, položí se nová hydroizolace, nový kryt vozovky, nové bezpečnostní zařízení a prvky a nainstaluje se PHS. Je to nevyhnutní protože most takovou rekonstrukci nepodstoupil od uvedení do provozu co bylo již v 12/1983 společně s úsekem D1 Liptovský Ján - Liptovský Hrádek v délce 5,1 km, tudíž je v provozu již přes 30 let; jako 11. úsek odevzdaný do provozu v rámci slovenské dálniční sítě. Výstavba přitom trvala více jak 8 let, od roku 1975. Rekonstrukce je rozvržená na 42 týdnů. Nastala ale časová úprava a zde je obsah dodatku: https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=2553362&l=sk . Práce nyní realizuje Swietelsky. Poslední větší oprava, ale pouze lokálního charakteru proběhla v roce 2011 společností Alpine.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
-xdas-
Příspěvky: 428
Registrován: 23.9.2009 20:25:36

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od -xdas- »

Proc se v okoli Liptovskeho Mikulase ve velkem vymenuji stredova svodidla za betonova?

Odesláno z mého HUAWEI VNS-L21 pomocí Tapatalk
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

To je snad zřejmé. Výměna svodidel zajišťuje zvýšení bezpečnosti. Je to součást obrovské výměny svodidel (a dalších prací) z tohoto balíku přes EU fondy: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 074#p97074 , jsou tam možná menší korekce.

A vy se konkrétně ptáte na úsek D1 Ivachnová - Važec, kde je vítězem sdružení Ivachnová, se kterým NDS uzavřela smlouvu v minulém roce a práce na něm trvají od 04/2015 do 10/2016. Mění se nejen středová plechové za betonové, ale taky se osázejí nové plechové za staré na kraji dálnice. Náklady jsou vysoutěžené na 32,63 mil. €, přičemž práci realizují společnosti: Strabag, Eurovia, Zipp a Doprastav.

Tak snad jsem obsáhl vše potřebné.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

Je to jeden z najstarsich usekov, ktore neboli zmodernizovane, to iste plati o useku Trnava - Horna Streda.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Podzimní číštění tubusů je i v dalších tunelech:
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka0.PNG (41.23 KiB) Zobrazeno 7951 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:Nedokončený dálniční přivaděč bude v Prešove dokončen v 10/2017. Jedná se o nedodělek na navazující úsek Svinia - Prešov. Zakázku za 2,4 mil. € získala SKANSKA, více pak zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5567 .

Pokud vás zajímá aktuální stav přivaděče na dálnici D1, tak tady je na odkazu fotogalerie: http://presov.korzar.sme.sk/c/20230678/ ... =av-center .
dálniční křižovatka se již staví, po dobudování se odstraní semafor.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Pravidelně tady píšu kolik se staví a jaké jsou všude problémy; opravdu nalézt jeden úsek co by se postavil bez prodražení nebo že by na něm naopak společnost neprodělala nebo že by se zahájil v čase jak se plánovalo nebo odevzdal do užívání načas atd. se hledá velmi těžko. Kde tu zasáhne i příroda, sesouvají se svahy, vyskytují se lokální povodně zrovna když se staví atd. Ve vláknu je vícero úvah, kdo dostaví D1 dříve zda ČR nebo SR. Bez ohledu na to zda se změní číslování, tak v provozu je 359 km (včetně úseku s 1 tubusovým tunelem Branisko), ve výstavbě dalších 40 km a podepsaná smlouva je na 14,4 km úsek u města Košice. Výstavba se má brzo zahájit i na 8 km úseku u města Prešov. To značí, že když se zahrne jako fakt optimální variant trasování, tak při celkové délce 520 km zbyde uvést do výstavby ještě stále 99 km. Bude to již méně než 100 km ve stavu příprav, ale bohužel nutno uvést i ten fakt, že je vysoce nepravděpodobné, aby se povedlo budovat všechny do roku 2020. Nejvyšší tlak bude na úseku Turany - Hubová, ale další úseky od Bidovec směrem na Ukrajinu dostanou šanci po roce 2020 a jejich realizace se protáhne zcela jistě do 2030. Ve stavebním režimu je (dekádu) i část a to mezi Bratislavou a Trnavou, kde je provizorní rozšíření na 2x3 jízdní pruhy, ale kdy se zahájí skutečná přestavba je rovněž stále velmi nejisté. Časový skluz dosáhl již 4 roky a zřejmě dosáhne další 4 roky. Ale úsek v provozu je. Staví se i nejdelší tunel na D1 a prozatím i na celé dálniční síti (Višňové). Města Bratislava a Žilina jsou již propojené. Zcelil se i úsek Ružomberka po Prešov. Na celém tahu se poslední roky provádějí opravy vozovky a to i do hloubky (přes EU fondy) a stejně tak se mění starší svodidla a zlepšuje bezpečnostní standard z hlediska dopravního značení. Vylepšují se i odpočívky a pomalu se zahušťuje početnost ČSPH. Modernizují a zkapacitňují se i samotné odpočívky. Postupně proběhne aktualizace celé sekce D1, tohle vlákno to již má za sebou. Menší úpravy jsou v úvodním příspěvku. Pořadí úprav jde směrem od úseků v provozu přes výstavbu po přípravy a upraví se i názvy témat včetně doplnění zda jsou v provozu/výstavbě/tendrování dle modelu sekcí s D3/R2 již s vypuštěním přímého značení úseku v rámci názvu témy, že se jedná o D1, což je již i příprava na možné přečíslení dálniční sítě na Slovensku. To, že se jedná o D1 se neztrácí vzhledem k začlenění do příslušné sekce.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálniční přivaděč Nová Polhora stále není v provozu: (na úseku mezi Prešovom a Košicami)

:arrow: http://www.transport.sk/spravy/cestna-d ... adzke.html
:arrow: http://kosice.korzar.sme.sk/c/20369401/ ... ml?ref=tit
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka.PNG (162.42 KiB) Zobrazeno 7586 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Na předchozí příspěvek ohledně víkendového odevzdání DP Nová Polhora přidávám odkaz na fotogalerii: http://kosice.korzar.sme.sk/g/52118/dia ... t-20379536 . :jidlo: Moc toho zas není vidět, ale hlavně ta "kolize" dopravního značení jak bylo opsané.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálniční most v Podturni nebyl k 30.10. ještě opraven pro nepřízen počasí. Věnuji se této opravě v tomto vláknu opakovaně, tak doplňuji aktuální stav. Pracovat se má o měsíc déle. V roce 2017 budou práce pokračovat v opačném směru. Jen zopakuju, že most v délce 1,2 km prochází kompletní rekonstrukcí za 3 mil. €. Více zde: http://nasmikulas.sme.sk/c/20387011/opr ... ref=njctse .
Snímka.PNG
Snímka.PNG (572.76 KiB) Zobrazeno 11058 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „D1 (SK)“