NDS: správa a chod, odpočívky

Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od Rio13zm »

Ja by som bol skor za presunutie "dialnicnych nalepok" k teme myto a premenoval to na "elektronicka znamka a myto", alebo "eznamka a emyto"

Dalej nech ma NDS iba samostatnu temu a odpovivadla vlastnu temu, clankou o rekonstrukcii odpocivadiel je tu dost a pisat sa o nich este bude :)

Jeden kontajner by mal stat 42tis. podla tohto clanku: http://www.topky.sk/cl/10/1503063/Stat- ... a-vychode-
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

Dokud není definitivní členění sítě a dokončená aktualizace podsekce s D1, tak další větší úpravy provádět nebudu. Ale děkuji za návrh. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka.PNG (162.13 KiB) Zobrazeno 19760 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka0.PNG (561.61 KiB) Zobrazeno 19760 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka1.PNG (33.21 KiB) Zobrazeno 19760 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka00.PNG (223.85 KiB) Zobrazeno 19760 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka2.PNG (456.45 KiB) Zobrazeno 19760 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka3.PNG (77.81 KiB) Zobrazeno 19760 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.6.2021 20:51:55, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

zoznam SSUD a SSUR

cislo strediska, nazov, dialnica, kod a identifikacne cislo

Kód: Vybrat vše

01. SSÚD1  Malacky           D2 MA_D2 201
02. SSÚD2  Bratislava        D1 BA_D1 101
    SSÚD2  Bratislava        D2 BA_D2 202
    SSÚD2  Bratislava        D4 BA_D4 401
03. SSÚD3  Trnava            D1 TT_D1 102
04. SSÚD4  Trenčín           D1 TN_D1 103
05. SSÚD5  Považská Bystrica D1 PB_D1 104
06. SSÚD6  Žilina            D1 ZA_D1 105
    SSÚD6  Žilina            D3 ZA_D3 301
07. SSÚD7  Stankovany        D1 RK D1 106
08. SSÚD8  Liptovský Mikuláš D1 LM_D1 107
09. SSÚD9  Mengusovce        D1 MG_D1 108
10. SSÚD10 Beharovce         D1 BH_D1 109
11. SSÚD11 Prešov            D1 PO_D1 110
12. SSÚD12 Pozdišovce        D1 MI_D1 111
13. SSÚD13 Oščadnica         D3 CA_D3 302

01. SSÚR1  Galanta              R1 GA_R1 511
02. SSÚR2  Selenec              R1 NR_R1 512
03. SSÚR3  Nová Baňa            R1 ZC_R1 513
04. SSÚR4  Zvolen               R1 ZV_R1 514
    SSÚR4  Zvolen               R2 ZV_R2 523
    SSÚR4  Zvolen               R3 ZV_R3 533
05. SSÚR5  Slovenská Lupča      R1 BB_R1 515
06. SSÚR6  Bánovce nad Bebravou R2 BN_R2 521
07. SSÚR7  Handlová             R2 PD_R2 522
08. SSÚR8  Lučenec              R2 LC_R2 524
    SSÚR8  Lučenec              R7 LC_R7 575
09. SSÚR9  Figa                 R2 RS_R2 525
10. SSÚR10 Jablonov nad Turňou  R2 RV_R2 526
11. SSÚR11 Košice               R2 KE_R2 527
    SSÚR11 Košice               R4 KE_R4 543
12. SSÚR12 Dolný Kubín          R3 DK_R3 531
13. SSÚR13 Turčianske Teplice   R3 TR_R3 532
14. SSÚR14 Dudince              R3 KA_R3 534
15. SSÚR15 Stropkov             R4 SP_R4 541
16. SSÚD11 Prešov               R4 PO_R4 542
17. SSÚD13 Oščadnica            R5 CA_R5 551
18. SSÚD5  Považská Bystrica    R6 PB_R6 561
19. SSÚR16 Holice               R7 DS_R7 571
20. SSÚR17 Nové Zámky           R7 NZ_R7 572
21. SSÚR18 Sadzice              R7 LV_R7 573
22. SSÚR19 Veľký Krtíš          R7 VK_R7 574
23. SSÚR20 Topoľčany            R8 TO_R8 581
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Lenny »

A jak se tento seznam upraví po změně číslování dálnic a rychlostních silnic?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

nijako, iba sa prepise niekolko pismen a cislic. ak mas zaujem, kvoli tebe to cele precislujem :)

aktualne je 15 SSUD+SSUR z 36 ktore su tu uvedene
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

Současný GŘ prohlásil, že NDS by se měla vyjmout z okruhu veřejných financií po vzoru Asfinagu v Rakousku anebo DARSu ve Slovinsku. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5488 . Tedy jinak řečeno, zadlužení NDS by se nevázalo na státní dluh a deficit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od MickeyMouse »

Vyzkousel jsem novy kontajner na odpocivce u Martina. Je tam zoufale malo mista. Mj.tam sice jsou dve umyvadla, ale pred nimi na stene vis kos a nad nim susak na ruce, takze se k nim vejde sotva jeden dospely a jedno dite. Pisoary jsou taky hodne ne tesno.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od Rio13zm »

poloz si jednoduchu otazku, vyseres sa radsej v kontajneri alebo v tojtoji? :)
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od MickeyMouse »

Doma!
Ale vzhledem k dodrzovani pitneho rezimu a konzumaci kavy na cestach treba mocit a samozrejme si umit ruce. Cekal bych proste trochu sofistikovanejsi reseni v tom pristupu k umyvadlum, kdyz je to prefabrikat.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

No, takže 5* hotel jste tam nenašel. I v tomto vláknu vás vyzývám, vraťte se k tématu a udržte slušnost. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od Rio13zm »

MickeyMouse: Mal si v tom kontajneri nejaký problém? Nesplachoval ti záchod, neboli papierové obrúsky alebo tam bol bordel? Ja som navstivil Piešťany a poviem ti, bol som spokojny, nič mi tam nechýbalo, spravil som si potrebu a odisiel som v dobrej nalade, ze som sa nemusel vykadiť v lese/na poli (male parkoviska v Nemecku) alebo v tojtojke napríklad na D1 Křenoviciach. Niekomu sa nezavďačíš :)
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od MickeyMouse »

Funkcni to je, ale asi by bylo jednodussi, dat na pany jednu kabinku, 2 pisoary a 1 umyvadlo a nesnazit se tam za kazdou cenu narvat co nejvic sanity, kdyz se tam pak mohou uslapat 2 chlapi a jeden desetiletej kluk.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

Po vyjmutí z okruhu veřejných financí by si NDS mohla okamžitě vzít úvěr 1 mld. € bez zatížení státního rozpočtu a během let 2020 - 2040 další 1 mld. €, tudíž +2 mld. € navíc bez jakéhokoliv zatížení státního rozpočtu. :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5508
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od JirkaS »

Tenhle způsob kouzlení s účetnictvím se mi nelíbí. Fakticky to státní dluh je a nakonec to může vést k problémům jako v Chorvatsku.
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od Rio13zm »

Podľa mňa by to bol dlh firmy, ktorú spravuje štát. Pokial má firma z čoho platiť svoje podlžnosti, prečo by si ten úver nemohla zobrať. Keby to bola súkromná firma, tak by to nikomu nevadilo. Funguje to v Rakúsku, bude/musí to fungovať aj u nás.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

Taková jsou pravidla. A tím pocity vnímaní nemají nic společného. ;) Slovensko s € musí konsolidovat své veřejné finance nejen pod 3% HDP ale vyrovnat příjmy a výdaje a státní firmy spadající pod veřejné finance mají úvěry a státní záruky za úvěry chápané jakožto státní dluh, takže pro to si nemůže NDS vzít úvěr. Samozřejmě ale Slovensko nemusí tak prudce snižovat schodek veřejných financí, ale to je jiná debata.

Pro období 2015/2016 Slovensko musí relativně nečekaně vynaložit 1 mld. € navíc, takže další zdroje všude jinde se nehledají snadno. Jednak se za 400 mil. € vykupují pozemky pod D4/R7 a jednak se realizují projekty kolem Jaguar-Land Roveru v Nitre, kde jdou peníze nejen na přípravu pr. parku, ale i na realizaci silniční infrastruktury, přípravu dalších prostorů, pomoc pro samotnou firmu a ochrana před 1000 roční vodou, což činí částku 0,5 mld. €. Oboje investice pomůžou státu a ekonomice.

NDS si jednou vzala veliký úvěr, 10+5 mld. SKK, ale započítal se tehdy do státního dluhu. Od té doby si brává jen menší úvěry spíše na novou techniku pro údržbu, která se obstarává nárazově.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
eric987
Příspěvky: 75
Registrován: 18.1.2016 21:22:12

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od eric987 »

Ja by som bol so zadlzovanim opatrnejsi, 1 mld je podla mna moc. Ale preco takto nestavat co suri a nie su na to peniaze? Druha vec je, ze casom by sa malo uvolnit aj "miesto" na financovanie zo SR. Pozemky pod bratislavske PPP budu coskoro vykupene, coskoro bude stat aj fabrika JLR (mimochodom cesta infrastruktura pre nu vyjde bezmala na 200 mil. € !!! ) Potom by sa nejakych 300-400 mil. rocne mohlo zvysit aj na vystavbu cestnej (prip. zeleznicnej infrastruktury). Hoci sa to nezda vela, ak zohladnime priemernu 3-rocnu dlzku vystavby jedneho useku znamena to mat rozostavane useky za cca 1 mld. Z vlastneho.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS, dálniční nálepky a odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

Naopak, klidně to může být 1 mld. €, následně třeba v roce 2020 tam fixně nasměrovat to, co tam patří (silniční daň, stoupne výnos z mýta pro pokles plateb zhotoviteli, máme daně z PHM taky nejdou do silnic kam mají atd.), tak aby se ta síť rozrostla co nejrychleji. Klesne náročnost na další výstavbu, stoupnou příjmy a klesne i průměr na 1 km toho co bude zůstávat. Tohle vyjmutí spod okruhu veř. fin. je jen první krok. Kdyby měl stát fantazii, zákonem tam nasměruje (jakožto pro hospodářský růst) povinnost investovat důchodové fondy i kdyby jen 100 mil. € ročně, dluhopisovou formou anebo koncesionářským modelem pro nějakou dálnici se spoluúčastí NDS.

Protože když chybí dálnice za 20 mld. €, tak se to jen se státním rozpočtem realizovat nedá. Já jen připomenu krátkou historii (stručně a obrazně bez politické náklonnosti, keců jak se co muselo a nemuselo provádět ve vztahu k výstavbě dálnic za uplynulých 20 let): Výstavba se zahájila v polovině 90-tých let a postupně se tam nasměrovalo 8 mld. SKK. Byly to časy kdy byl i Cestný fond (Štátny fond cestného hospodárstva). Tehdejší vláda dala slib pro spojení D1 BA-KE na rok 2005. Mečiar padl, přišla I. vláda Dzurindu, kde tehdejší ministryně financí B. Schmognorová (která nech je oceňována MMF/SB jakkoliv dobře potopila nejen dálnice) zavedla tolik opatření, že kromě zdražování všeho jednoduše nedala do dopravy peníze, takze i snadné úseky se poté nestavěli: rozpočty se snížili a náklady rostli, takže mnoho úseků na D1 a další na D3 atd. se jednoduše zdražují o 100% a nestaví se 4 ale 8-12 let a některé doteď nejsou, protože tam nebyla návaznost (to je to, co není kontinuální jak je tomu jinde v zemích běžné). Cestný fond se ruší stejně jak další fondy, prý to nezasáhne nijak financování daných aktivit ale ve výsledku zasáhlo prudce. Přichází II. vláda Dzurindu a na čelo ministerstva financí se dostává p. Mikloš (další ceny jaký je skvělý ministr financí), běží i decentralizace a vznik samosprávy, mezičasem ze silnic I.-III. třídy kde šlo ročně 8-9 mld. SKK se provedlo to že SSC se stará jen o silnice I. třídy a rozpočet klesá na 3,5 mld. SKK. Zbytek jde krajům, včetně technické základny pro údržbu. Od SSC se odčleňuje NDS, která si má brát úvěry a budovat dálnice touto formou, zvládla k tomu jen 15 mld. SKK, tudíž jako kdyby nic. Za to vše co obnášelo vznik NDS je výsledkem velmi málo. Nemluvě o nákladech NDS, která má prostory v soukromých budovách s nájmem atd. Výsledkem těchto dvou vlád je výstavba prvního delšího tunelu Branisko i to s 1 tubusem, kde se z toho stala až mezinárodní kauza a skandál. Další tunel s názvem Višňové ohlašuje vláda přes 1. PPP. Není realizováno. Pan Mikloš ale postupně navýšil financování o 100% ze státních zdrojů na 15 mld. SKK. Jenomže faktem je, že za těch 8 let byla i inflace o 100%, takže z 8 se stává 15 a stav je jako v polovině 90 let. Tempo odevzdávání do provozu se zpomalilo a delší tunely žádné. Slib pro KIA v Žilině plněn obtížně. Ekonomika ale roste, vše se vede, země je v EU. Přichází první Ficova vláda, která ze státního rozpočtu nasměruje 1/2 peněz farmářům. To je 2. zásadní rána po I. Dzurindově vládě. Nedaří se více zapojovat EU fondy, ohlašuje se PPP na 3 balíky, z toho 2 na D1 a 1 na R1. Dnes mohla být D1 v Košicích ale Slovensko by platilo hrozné peníze, ale na D1 z toho nic nebylo. Nastává čas krize, propad HDP o -5%, o navýšení plateb ze st. rozpočtu nemůže byt řeč. Přichází změna politiky, vláda p. Radičové, která jednak ruší PPP až se téměř nic nestaví. Nakonec se soutěží dálnice i o 30-40% levnější, ale zásadní posun pro spojení D1 BA-KE se nerealizuje. Dokonce je problém čerpat EU fondy na rychlostní silnice a proto se stovky mil. € přesouvají na opravy silnic I. třídy. Mohlo za to být desítky nových km rychlostních tahů. Brusel má problém to navíc akceptovat. Ale vláda během 2 let padá pro vlastní hádky kolem eurovalu. Přichází II. Ficova vláda, která zachraňuje co jde: jednak dokázala v Bruselu dokončit prosazení opravy silnic, celkem na 600 km s argumentem že se obnoví všechno nejen asfalt a silnice budou bezpečnější. Schváleno. A dosáhne fázování výstavby z 07-13 a 14-20, čímž rozestaví postupně téměř všechny složité úseky nejen na D1. Jenomže vláda stojí před mnoha nedodělanými věcami: nevyhovující legislativa při tendrování, což se alespoň kompenzuje tvrdším zákonem při vyvlastňování pod dálnice, ale tendrování a námitky se protahují neúměrně. Navíc pro levné dálnice a legislativu (platnou legislativu o které se ví a vědělo) se dostávají do finančních obtíží jak Váhostav tak Doprastav. Pro ně II. rána pro zrušeném PPP na D1. Rána pro jejicjh tisícovky zaměstnanců a další deseti tisíce z návazných společností. Země tedy staví jako o závod, ale stavební sektor II. rána jako na přelomu století. Navíc se realizují složitější úseky, kde ceny jsou vysoké než jakýkoliv průměr, ale proč je tomu tak? Když se výstavba zmrazovala a další úseky se nebudovali v požadovaném rozsahu tak to jinak dopadnout nemůže. Ohlašuje se PPP na část obchvatu Bratislavy, protože na D1 BA-KE se hodlají čerpat EU fondy. Jsou volby a je zde III. Ficova vláda, PPP na obchvat BA je podepsané, dalších 60 km D4/R7 je zajištěno, ale na D1 peníze stačit nebudou na úsek který se nestaví pro zával. Jen sanace svahu vyjde na stovky mil. € a změna variantu a náklady na něj je další půl miliarda. Ale nestaví se a kdo ví kdy se začne, tedy ať to finančně řeší další vláda. Ta současná chce rozvíjet další úseky na D3, na R2, na R3 i na R4, ale ukazuje se může chtít cokoliv, ale nemá na to další zdroje. Ten státní rozpočet na výstavbu dává 1/4 mld. €. A to je to, že tato částka je tak nepostačující že to až není hezké. Stát nejsou ale jenom dálnice a v zemi, kde je problém ve školství, zdravotnictví, napjatá sociální situace (10% nezaměstnanost ale dalších 10% lidí je v zemích EU de facto nuceně protože doma práce není, proč není protože chybí infrastruktura, nízké důchody jen 400€ atd.), zvyšující se nároky na bezpečnost a v tomto kontextu i národ přestává bavit poslouchat o tom jak teď zrovna se staví tunelové úseky a problémy při nich jsou zcela normální (ano jsou, jak ve Švýcarsku, závaly a odstavení výstavby atd.), protože tady se musí desítky let od revoluce poslouchat jak to nejde a proč to nejde.

V této situaci chybí NDS takové peníze že úvěr 500 mil. € na 4 roky neřeší nic. Oni nechybí NDS ale státu, protože to státu chybí dálniční síť. To stát má na silnicích I. třídy 1/2 tranzitu a provozu a to stát má ty silnice v takovém stavu pro to zatížení. Chybí obchvaty a v děsivém stavu jsou desítky mostů. Investoři nejdou do oblastí, kde nejen že není dálnice ale chybí lepší silnice. Na papíře sice je I. třída ale dostat se na nejbližší dálnici značí třeba 100 km jedničky ze kterých je 20 let ve špatném stavu polovina.

Bez peněz se stavět nedá. a EU fondy nejsou spása, to je sice pomoc a jeví se jako zásadní pomoc, ale to pro to, že stát nedává dost. Dával - nedával - dával - nedával a nedává doteď. A při takové výstavbe a nevýstavbě a protichůdných opatřeních se nedá rozvíjet nic a dle toho ale vypadá celá země. To i PPP je zásadní pomoc, vždy to bude přes 100 km v jedném desetiletí, tedy 1/7 až 1/8 sítě. Ale vše je o tom, že stát by měl dokázat vynaložit více sám každý rok. Jen 250 mil. € navíc je pak částka 1/2 mld. € celkem, takže se dají rozestavět úseky za 2 mld. € během +4 let. Ale nastavit by to měla tato vláda. A než se tak stane, klidně ať si NDS vezme úvěr min. 1 mld. €.

Znovu se nemluví o dálničních dluhopisech formou důchodových fondů. Nemluví se o ničem, protože to jde do státního dluhu. To by se dalo psát dokola.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS: správa a chod, odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

Řešení odpočívek na dálnicích a rychlostních silnicích

článek bude celý po slovensky, obrazový materiál i texty jsou majetkem společnosti Dopravoprojekt a portálu ASB.sk

RIEŠENIE ODPOČÍVADIEL NA DIAĽNICIACH A RÝCHLOSTNÝCH CESTÁCH :arrow:

Skvalitňovanie služieb poskytovaných užívateľom siete diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku úzko súvisí aj s vývojom riešení obslužných dopravných zariadení – odpočívadiel. V článku uvádzame podstatné zmeny v riešeniach odpočívadiel, ktoré priniesli súčasné požiadavky.

Definícia odpočívadla

Podľa STN 73 6100 Názvoslovie pozemných komunikácií je odpočívadlo priestor oddelený od jazdného pásu určený na odstavenie vozidiel a oddych cestujúcich a vodiča (v lese, na vyhliadke, pri vode a pod.), ktorý neumožňuje prechod a prejazd na iné miesta. Odpočívadlá sa delia na malé a veľké. Podľa STN 73 6101 Projektovanie ciest a diaľnic patria odpočívadlá medzi obslužné dopravné zariadenia. Na diaľniciach a rýchlostných cestách sa zriaďujú malé odpočívadlá vo vzdialenostiach 15 až 25 km a veľké vo vzdialenostiach 30 až 70 km.

Zásady riešenia odpočívadiel – usporiadanie plôch podľa funkcie

Odpočívadlá slúžia užívateľom komunikácie na zastavenie motorového vozidla a využitie možnosti krátkodobého či dlhodobého odpočinku spojeného s poskytovanými službami. Tie pozostávajú z ponuky odstavných plôch pre osobné autá, autobusy a nákladné autá, odpočinkových plôch s možnosťou individuálneho pasívneho alebo aktívneho odpočinku, z možnosti doplniť si pohonné hmoty či využiť stravovacie alebo ubytovacie zariadenie pri dlhšie trvajúcom zastavení. Pri návrhu riešenia odpočívadiel treba zohľadniť požiadavku na vytvorenie optimálnej postupnosti jednotlivých služieb na vyčlenenej ploche odpočívadla s ohľadom na rozčlenenie dopravných trás vozidiel, prioritou je však bezpečné vedenie peších trás po odpočívadle.
Príklad parkoviska pre nákladné vozidlá ako samostatného areálu
Príklad parkoviska pre nákladné vozidlá ako samostatného areálu
Snímka1.PNG (565.21 KiB) Zobrazeno 19400 x
Pri vjazde na odpočívadlo sú osobné vozidlá oddelené od nákladných vozidiel. Plochy pre nákladné vozidlá sú umiestnené bližšie k diaľnici alebo rýchlostnej ceste ako plochy pre osobné vozidlá. Na komunikáciu súbežnú s diaľnicou alebo rýchlostnou cestou nadväzujú parkovacie plochy pre autobusy a nákladné vozidlá, ktoré sú oddelené od parkovísk osobných vozidiel odpočinkovou plochou vybavenou drobnou architektúrou, prístupnou cestujúcim z osobných áut, autobusov i nákladných vozidiel. Parkovanie osobných vozidiel je priradené k samostatnej komunikácii, tiež súbežnej s diaľnicou alebo rýchlostnou cestou. Odpočinkové plochy umiestnené na strane odpočívadla odvrátenej od rýchlostnej cesty/diaľnice umožňujú vytvoriť hygienicky hodnotné prostredie určené na oddych. Do tohto priestoru sa umiestňujú objekty hygienických alebo stravovacích služieb na malých odpočívadlách a objekty stravovacích služieb na veľkých odpočívadlách.

Čerpacia stanica pohonných hmôt sa na veľkých odpočívadlách umiestňuje hneď za vjazd na odpočívadlo tak, aby nákladné aj osobné vozidlá mohli využiť jej služby pred zaparkovaním na plochách podľa typu vozidiel.

Koncepcia rozmiestnenia a vybavenia odpočívadiel

Základné požiadavky na umiestnenie a vybavenie odpočívadiel stanovuje Koncepcia rozmiestnenia a vybavenia odpočívadiel na diaľniciach a rýchlostných cestách v Slovenskej republike (ďalej len koncepcia odpočívadiel). Prvá koncepcia odpočívadiel pre diaľnice bola spracovaná v roku 1996 a pre rýchlostné cesty v roku 2004. V súčasnosti je v platnosti aktualizovaná koncepcia odpočívadiel s účinnosťou od 1. 7. 2013. Jej ďalšia aktualizácia sa pripravuje v tomto roku. V uvedenom materiáli sa stanovuje rozmiestnenie odpočívadiel podľa zoznamu diaľnic a rýchlostných ciest so stanovením vzájomných vzdialeností podľa STN 73 6101, ktoré sú korigované intenzitou dopravy, prípadne miestnymi podmienkami. Podľa STN 73 6101 Projektovanie ciest a diaľnic sa odpočívadlá navrhujú malé a veľké. Rozdelenie odpočívadiel do viacerých typov podľa kapacity poskytovaných služieb, uvádzané v koncepcii odpočívadiel, závisí od lokality odpočívadla, intenzity dopravy a podielu nákladných vozidiel v dopravnom prúde.
Snímka2.PNG
Snímka2.PNG (30.89 KiB) Zobrazeno 19400 x
Z tabuľky je zrejmé, že kapacita parkovacích miest jednotlivých typov vozidiel sa oproti kapacitám, ktoré sa navrhovali do vydania koncepcie, výrazne posilnila a navýšila pri všetkých veľkostných typoch odpočívadiel. Vychádza to z rozširujúcej sa siete diaľnic a rýchlostných ciest, zo zvýšenia intenzity dopravy a skvalitňovania poskytovaných služieb v objektoch na odpočívadlách. Počet parkovacích miest pre nákladné vozidlá sa zvýšil vzhľadom na to, že plochy odpočívadiel využívajú vodiči nákladných vozidiel na zákonom predpísané bezpečnostné prestávky a nepretržitý denný odpočinok.

Návrh urbanistického riešenia odpočívadiel

Aký má teda zvýšenie kapacity parkovacích miest pre jednotlivé typy vozidiel vplyv na zásady riešenia odpočívadla – čiže na usporiadanie plôch podľa funkcií? Na prvý pohľad sa zdá, že žiadny. Keď však začneme rozkladať jednotlivé funkcie s prislúchajúcimi kapacitami vedľa seba alebo za sebou v zmysle predchádzajúcej kapitoly, výsledkom je spevnená plocha s rozsahom viacerých hektárov, s dlhými prístupovými vzdialenosťami k jednotlivým funkciám/službám a náročnou orientáciou v priestore, čo nie je želaný výsledok. Optimalizáciu riešenia dosiahneme rozdelením kapacity parkovacích miest jednotlivých typov vozidiel podľa účelu – druhu funkcie, pre ktorú na odpočívadlo prichádzajú. Parkovacie miesta pre osobné vozidlá môžeme rozdeliť do viacerých polôh a umiestniť ich k čerpacej stanici pohonných hmôt, objektu stravovacieho zariadenia, zóne pasív­neho oddychu a k zóne aktívneho oddychu.

Parkovanie autobusov pričleníme k objektu vybavenia odpočívadla, kde budú môcť cestujúci využiť stravovacie a hygienické služby. Parkovacie miesta pre nákladné vozidlá rozdelíme vo vhodnom pomere na krátkodobé parkovanie s využitím služieb na odpočívadle a na dlhodobé parkovanie na účely potrebného nepretržitého denného odpočinku vodičov, ktoré vyčleníme do samostatného priestoru mimo územia služieb poskytovaných na odpočívadle. Rozčlenením parkovacích plôch na menšie úseky a oddelením jednotlivých častí zelenými a oddychovými plochami výrazne znížime nepríjemný optický dojem z nekonečnej spevnenej plochy, zlepšíme klímu na odpočívadle a spríjemníme oddych vo verejnom priestore odpočívadla.
Rozšírenie kapacity parkovacích miest pre nákladné vozidlá – odpočívadlo Sekule na diaľnici D2 vpravo
Rozšírenie kapacity parkovacích miest pre nákladné vozidlá – odpočívadlo Sekule na diaľnici D2 vpravo
Snímka3.PNG (569.41 KiB) Zobrazeno 19400 x
Dlhodobé parkovanie nákladných vozidiel

Parkovisko nákladných vozidiel na dlhodobé parkovanie sa stáva samostatným areálom. Jeho dopravné napojenie má umožniť vozidlám čerpanie pohonných hmôt na odpočívadle. Predpis o zabezpečení bezpečných parkovísk pre nákladné vozidlá vydaný Európskou komisiou určuje pri takýchto parkoviskách päť bezpečnostných kategórií, ktoré definujú mieru ich zabezpečenia. Podľa kategórie bezpečnosti sa potom vytvorí prevádzková schéma parkovania – voľné parkovanie, chránené parkovanie v oplotení, zabezpečené parkovanie v oplotení kontrolované pomocou kamerového systému, parkovacieho a informačného systému.

Minimálna dĺžka nepretržitého odpočinku je osem hodín, z čoho vyplýva, že v areáli parkoviska nákladných vozidiel treba poskytnúť vodičom základné služby. Podľa veľkos­ti parkoviska sa potom navrhuje kapacita objektu s hygienickým vybavením. Doplnkovými službami v objekte s vybavením môžu byť priestory na automaty s občerstvením alebo bufet s poskytovaním stravovacích služieb a predajom základných potravín na ďalšiu cestu. V pokojnej časti areálu navrhujeme plochy vyhradené na oddych vodičov, či už aktívny (exteriérový fitnes park), alebo pasívny (lavice a stoly na posedenie, ležadlá).

Navrhovanie areálov parkovísk nákladných vozidiel na dlhodobé parkovanie vedľa odpočívadiel je vhodným riešením na zvyšovanie kapacity parkovacích miest aj pri modernizácii jestvujúcich odpočívadiel na diaľniciach a rýchlostných cestách Slovenskej republiky. Fungujúce prevádzkové vzťahy na odpočívadle zostávajú zachované, rozširujú sa len o dopravné napojenie parkoviska nákladných vozidiel. Časť existujúcich plôch na parkovanie nákladných vozidiel potom môže posilniť kapacitu parkovacích miest pre osobné vozidlá.

Oddychové zóny na odpočívadlách a ich vybavenie

Požiadavky na charakter a vybavenie oddychovej zóny na odpočívadlách sú neustále vo vývojovom procese – rovnako, ako sa vyvíjajú potreby cestujúcej verejnosti na oddych. Najmenšie zmeny registrujeme v zóne pasívneho oddychu, kde vytvárame upokojujúce priestory s lavičkami a zastrešené lavice so stolmi. Aktívny odpočinok, v rámci ktorého majú prvky vybavenia prispieť k zvýšeniu psychickej pohody cestujúcich, sa rozšíril. Na odpočívadlách vytvárame priestory, kde sa umiestňujú herné zariadenia pre detských návštevníkov rôznych vekových skupín, predovšetkým pre vekovú kategóriu od 2 do 15 rokov, a samostatne zasa zariadenia pre vodičov a spolucestujúcich bez vekového obmedzenia, ako aj bez obmedzenia hmotnosti či kondície, ktoré pozostávajú z viacfunkčných zostáv a bodových solitérnych prvkov. Oplotený výbeh pre psy tvorí samostatný priestor.

Vhodne zvolenými sadovníckymi úpravami sú oddychové zóny podľa účelu odčlenené od prevádzky na komunikáciách odpočívadla a zároveň rozčlenené navzájom, aby sa zabezpečila čo najväčšia psychická pohoda oddychujúcich a potlačila prítomnosť priľahlých plôch komunikácií. Podľa smernice sa majú na veľké odpočívadlá umiestňovať stojany s alternatívnym zdrojom energie – minimálne dva stojany na dobíjanie elektrickej energie. V rámci navrhovania odpočívadiel sa táto funkcia začleňuje v postupnosti služieb k čerpacej stanici pohonných hmôt alebo za ňu tak, aby bolo možné v budúcnosti rozšíriť počet stojanov podľa požiadaviek prevádzky elektromobilov na našich diaľniciach a rýchlostných cestách.

Na vybraných odpočívadlách sa v koncepcii odpočívadiel odporúča situovať spevnené plochy, ktoré sa budú občasne využívať ako pracovisko technickej a dopravnej kontroly. Plocha sa môže využiť aj na odstavovanie vozidiel nadrozmernej prepravy. Tieto plochy navrhujeme zaradiť v postupnosti služieb na odpočívadle za čerpanie pohonných hmôt nákladných vozidiel na samostatnú plochu bez ďalšieho vybavenia.
Príklad riešenia oddychovej zóny na odpočívadle – odpočívadlo Sekule na diaľnici D2 vpravo
Príklad riešenia oddychovej zóny na odpočívadle – odpočívadlo Sekule na diaľnici D2 vpravo
Snímka4.PNG (1006.95 KiB) Zobrazeno 19400 x
Návrhy na spracovanie aktualizácie smernice odpočívadiel

Prioritou pri navrhovaní funkcií na odpočívadlách je dať cestujúcej verejnosti v priestore odpočívadla pocit bezpečnosti. Monitorovanie všetkých priestorov odpočívadiel kamerovým systémom vyvedeným do operátorského pracoviska správy diaľnic a rýchlostných ciest považujeme za samozrejmú súčasť informačného systému diaľnice/rýchlostnej cesty. Ďalším faktorom pocitu bezpečnosti je prevádzkový čas objektov situovaných na odpočívadlách. Pri nepretržitej prevádzke čerpacích staníc pohonných hmôt alebo objektov stravovacích služieb je zabezpečená určitá miera spoločenskej kontroly, ktorá je potrebná hlavne v nočných hodinách. Na malých odpočívadlách, kde sú objekty vybavenia v nočných hodinách mimo prevádzky alebo sa tam vôbec žiadne nenachádzajú, možno z dôvodov bezpečnosti uvažovať aj o zákaze prístupu na odpočívadlo počas nočných hodín.

Smernica o odpočívadlách sa nezaoberá navrhovaním parkovacích miest pre motorky. Tie považujeme za vhodné umiestniť v blízkosti objektu stravovacích služieb. Odporúčame osadiť ich pod prístrešok, ktorý ich ochráni pred nepriaznivým počasím. Práve nepriaznivé počasie môže byť totiž príčinou prerušenia jazdy a využitia služieb na odpočívadle. Pri navrhovaní odpočívadiel určujú právne normy počet parkovacích miest pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie. Medzi cestujúcimi sú však aj ďalšie skupiny, ktoré by ocenili individuálny prístup, vďaka ktorému by vzniklo vyčlenenie parkovacích miest pre rodiny s deťmi a samostatne cestujúce ženy v priamej nadväznosti na objekt stravovacích služieb. Ďalšou funkciou, ktorá si postupne nachádza miesto na našich odpočívadlách, je účelová plocha na osadenie sila na skladovanie posypovej soli. Silo na skladovanie posypovej soli sa umiestňuje na výjazdovú komunikáciu z odpočívadla nad samostatný prejazdný pruh pre vozidlá údržby.

Záver

Väčšina odpočívadiel na našich diaľniciach, ktoré ešte nie sú zrealizované, bola naprojektovaná pred rokom 2013, pred platnosťou koncepcie. Preto treba pred začatím ich výstavby preveriť pôvodný návrh formou koncepčnej štúdie a upraviť tak kapacity aj rozsah poskytovaných služieb podľa súčasných požiadaviek.

TEXT : Ing. arch. Beata Durdíková,
Ing. arch. Zuzana Macháčová
OBRÁZKY: DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Beata Durdíková a Zuzana Macháčová pracujú v spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., ako hlavné projektantky na oddelení architektúry a urbanizmu.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS: správa a chod, odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

S výměnou nového ministra dopravy je odvolán i (doposud jen zastupující) GŘ NDS, Robert Auxt: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5552 . Novému ministru se nelíbí podepsání několika smluv. Tento argument byl přítomen i při odvolání předchodce Gajdoša, ale to se vyměnila vláda a ministerstvo samotné. Novým zastupujícím GŘ NDS se stává: Juraja Valenta. Alespoň člověk, který se kolem silnic a staveb vyskytuje více než současný ministr dopravy. Každopádně další změna do vedení ministerstva a i NDS. Snad z toho nebude další výměna na nižších postech a obeznamování se se stavem věcí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS: správa a chod, odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS: správa a chod, odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka.PNG (154.31 KiB) Zobrazeno 20095 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka1.PNG (539.18 KiB) Zobrazeno 20095 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka2.PNG (47.48 KiB) Zobrazeno 20095 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka3.PNG (27.2 KiB) Zobrazeno 20095 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka4.PNG (12.88 KiB) Zobrazeno 20095 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: NDS: správa a chod, odpočívky

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy hledá šéfa NDS: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5676 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: NDS: správa a chod, odpočívky

Příspěvek od Rio13zm »

15032316_1702346166749056_1674455764484313655_n.jpg
15032316_1702346166749056_1674455764484313655_n.jpg (83.61 KiB) Zobrazeno 19859 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 2.12.2016 0:00:14, celkem upraveno 1 x.
Důvod: nahrání obrázku
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“