Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Ano, když jsme u německého (bez) omezení, není tomu tak všude a míra odpovědnosti při DN je vysoká. I s ukázněností, i s pokutováním všech nešvarů. Ano, zase je to ten reál. Bez ohledu na názory, každý znalý reál zná z praxe a pohybu. Snílkové budou i nadále snít, že by to šlo vše jinak a argumentační linie poté odpovídá příslovím bez faktů. Ale dávám vám za pravdu v tom, že je nějaká míra korupce a politické (ne)činnosti ohledně spravování státu atd., takže poté i ta míra nějaké odpovědnosti a správání na silnicích (jako všude jinde) chybí. Ale právě proto zůstanou tyto nápady pouze nápady. To ale nic nemění na tom, že jsem zástance 100 km/h pro jedničky a lepší dvojky za sucha atd. A klidně na dálnicích 150. Ale znovu k tomu přidat ten důraz na případnou DN a dát tam přiěžující okolnost. Jen tak se dá postupně zavést něco ještě volnější pro všechny, nikoliv skokově. Stejné jako v jižanských zemích ten alkohol povolen do nějaké míry je, ale nesmí se ta DN stát. A znovu je to o tom, že i když jinde je, tak jsem znovu ve státech V4 zástancem 0-tolerance na alkohol, protože bohužel zas je ta odpovědnost někde jinde i s tím smýšlením kolem.
-
- Příspěvky: 168
- Registrován: 18.12.2009 14:15:01
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Hlavně tady se pořád používá, že rychlost v Německu je neomezená. To je špatně řečeno, v Německu je doporučená 130 km/h a takto by se to mělo prezentovat i v úvahách o zvýšení rychlosti u nás.
Uvážím-li, že technický limit většiny aut je někde okolo 200 km/h tak rozdíl od 130 km/h je asi 1,5 násobek, což je podobný rozdíl, jako když máme okresky, které by stěží vyhověly na návrhovou rychlost 40 až 60 km/h a dnes je tam běžně povoleno 90 km/h. Na dálnici mi navíc nehrozí cyklista, chodec a obvykle ani protijedoucí auto.
Reálně, už by se povolení nějakých 160 km/h třeba i s doporučenou 130 moc nelišilo od doporučených 130 bez nějakého čísla nad doporučeným limitem. Ale výhledově zkusit ty limity mírně zvednout na pěkných jedničkách povolit 100, na SMV 120, a dálnici třeba 140 - proč ne i to bych vítal.
Mediálně je to vděčné, když ze sebe například prezident dělá ochránce "slušných" řidičů a chce vetovat jenom možnost zvýšit rychlost na dálnici na 150, reálně považuji za mnohem horší a nebezpečnější když někdo frčí 60 v úzkých uličkách ve městě, kde je třeba i ofiko 50 a bezpečných je tam tak 20-30. Ale napište jako novinář do novin "silniční pirát jel 60 v obci !"
Uvážím-li, že technický limit většiny aut je někde okolo 200 km/h tak rozdíl od 130 km/h je asi 1,5 násobek, což je podobný rozdíl, jako když máme okresky, které by stěží vyhověly na návrhovou rychlost 40 až 60 km/h a dnes je tam běžně povoleno 90 km/h. Na dálnici mi navíc nehrozí cyklista, chodec a obvykle ani protijedoucí auto.
Reálně, už by se povolení nějakých 160 km/h třeba i s doporučenou 130 moc nelišilo od doporučených 130 bez nějakého čísla nad doporučeným limitem. Ale výhledově zkusit ty limity mírně zvednout na pěkných jedničkách povolit 100, na SMV 120, a dálnici třeba 140 - proč ne i to bych vítal.
Mediálně je to vděčné, když ze sebe například prezident dělá ochránce "slušných" řidičů a chce vetovat jenom možnost zvýšit rychlost na dálnici na 150, reálně považuji za mnohem horší a nebezpečnější když někdo frčí 60 v úzkých uličkách ve městě, kde je třeba i ofiko 50 a bezpečných je tam tak 20-30. Ale napište jako novinář do novin "silniční pirát jel 60 v obci !"
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Rychlostní limity byly zavedeny po ropné krizi v 70. letech do té doby mimo obec nebyly stanoveny. Ropná krize odezněla a limity zůstaly. Výkon automobilu se zvýšil při nižší spotřebě.
Od té doby vzrostla délka kvalitních silnic a dálnic. V roce 1975 zde byly v provozu jen krátké dálniční úseky, obchvaty řady měst byly jen na papíře.
Rovněž automobily jsou kvalitativně a bezpečnostně úplně někde jinde. Z nehody, která by v té době byla smrtelná, dneska řidič, díky konstrukci automobilu a jeho vybavení, vyvázne živý. Na Škodě MB 1000 najet 100 000 km znamenalo, že auto musí na generální opravu, dnes není problém najet bez poruchy 200000 km, nebo by snad výrobci dávali záruku jen tak (např. 200 000 km nebo 7 let).
Nehodovost i počet smrtelných nehod dlouhodobě k najetým kilometrů klesá.
Od té doby vzrostla délka kvalitních silnic a dálnic. V roce 1975 zde byly v provozu jen krátké dálniční úseky, obchvaty řady měst byly jen na papíře.
Rovněž automobily jsou kvalitativně a bezpečnostně úplně někde jinde. Z nehody, která by v té době byla smrtelná, dneska řidič, díky konstrukci automobilu a jeho vybavení, vyvázne živý. Na Škodě MB 1000 najet 100 000 km znamenalo, že auto musí na generální opravu, dnes není problém najet bez poruchy 200000 km, nebo by snad výrobci dávali záruku jen tak (např. 200 000 km nebo 7 let).
Nehodovost i počet smrtelných nehod dlouhodobě k najetým kilometrů klesá.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
To je mince z jedné strany. Tou druhou je vyšší motorizace (a bohužel kapacity silniční sítě zdaleka nepostačují) a pravidla silničního provozu. Podívejme se na škody při DN, tam to asi moc neklesá a pokrok je díky nejen bezpečnosti vozů a pravidlům (a represi), ale i díky medicíně.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Vyšší motorizace ale nevylučuje zrušení rychlostních limitů. I dnes, v důsledku vyššího provozu, klesá rychlost níže, než je maximální povolená rychlost. A pravidla silničního provozu platí dál, nikde jsem nepsal o rušení přednosti zprava, povinnosti zastavit na stopce apod.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Ne, ovšem pouze se to dopracuje k tomu, že tak jako v Německu budou všude omezení kde to nebude možné z různých důvodů a to včetně těch při počasí, což by si vyžádalo další investice. Takže to už je lepší pouze navýšit MPR na vybraných úsecích lepších silnic/dálnic s nižším provozem.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Rychlostní limity by se měli alespoň trochu reálu. Klidně si dovedu představit max. limit 160 km/hod s tím, že nebude povolena jen tak někde. Ale takřka celá D11, středočeská D8, jihočeská D3, moravská D1. Kousky D6, D52, D7...
A důsledně s řízením rychlosti, při dešti, sněhu, mlze ... snížení rychlosti. Řidič, který jede po úseku, kde normálně je zvyklý na 160 a najednou tam svítí 120, daleko spíše upraví rychlost a svoje chování, protože tuší, že omezení není jen tak...
A důsledně s řízením rychlosti, při dešti, sněhu, mlze ... snížení rychlosti. Řidič, který jede po úseku, kde normálně je zvyklý na 160 a najednou tam svítí 120, daleko spíše upraví rychlost a svoje chování, protože tuší, že omezení není jen tak...
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Každý systém, který je složitý ve výsledku nefunguje a je drahý. To je např. fakt potřeba upozorňovat značkou na nutnost snížení rychlosti kvůli mlze ? Co když si ti lidi nakonec zvyknou snižovat rychlost jen když to budou mít značkou nařízený a ona ta mlha se objeví jinde ?
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Teorie pěkná. V praxi ale řidič takhle sníží rychlost párkrát, zjistí že naprosto bezdůvodně a dál se na to vykašle. Osobní zkušenost - nájezd na D1 u Mirošovic, světelná značka 60, práce na silnici. Nehledě na kolonu nervózů za sebou jsem zpomalil, protože světelná značka se nedává jen tak (je drahá). A kde nic, tu nic. To si pak člověk krapet připadá jako blbec...Michal R píše:Řidič, který jede po úseku, kde normálně je zvyklý na 160 a najednou tam svítí 120, daleko spíše upraví rychlost a svoje chování, protože tuší, že omezení není jen tak...
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Liniové řízení nemají všude ani v Německu, i na té mé oblíbené (od minulého čtvrtka ) A4 je liniovka jen kolem některých měst, kde provoz hodně houstne. Řidiči prostě musí především používat rozum, i když někdy to je taky poněkud kontraproduktivní: loni jsem měl například ne úplně příjemný zážitek na chorvatské A1, kde už cca 25 km před tunelem Sveti Rok byla na liniovce 80 s upozorněním na kolony, nicméně všichni ji zhusta ignorovali, svištěli vesele 130 a víc (já samozřejmě taky jako stádo ) a před tunelem se pak brzdilo do 0 a stálo se... Každopádně bych na některých úsecích i u nás klidně maximální rychlost o něco zvýšil (ale spolu s doporučenou 130), liniovkou bych to asi nepodmiňoval (nebo by musela umět i tu doporučenou 130).
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
To jsem taky jednou letěl a navigace mi hlásí, že za 1 Km kolona. Koukám a prázdná dálnice, tak jsem si říkal co blbne. Hmm za horizontem to stálo Když má člověk rozumný odstup a nelepí se tak to není problém. Horší je když zrovna má závodníka v kufru.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
ok, tak rekneme jeste B, a sice souvisejici polovicni umrtnost a take to, ze limity byly SAMOZREJME jiz pred tim:Lenny píše:Rychlostní limity byly zavedeny po ropné krizi v 70. letech.
The cost of rising fuel prices caused many states to start adopting speed limit laws to save money and resources in the early 1970s. President Richard Nixon agreed to a national speed limit of 55 mph for all states in 1974. After this law went into effect, America saw its traffic fatality rate drop from 4.28 per million miles traveled in 1972 to 2.73 in 1983. However, the availability of fuel and the cost of fuel became less of an issue in the 1980s, and the national maximum speed limit on interstates was increased to 65 mph.
dale z historie obecne, viz wiki:
The United Kingdom Stage Carriage Act 1832 first introduced the offense of endangering the safety of a passenger or person by 'furious driving'. The first maximum speed limit was the 10 mph (16 km/h) limit introduced in the United Kingdom in 1861 on open roads in town, reduced to 2 mph (3 km/h) in towns and 4 mph (6 km/h) in rural areas. The first person to be convicted of speeding is believed to be Walter Arnold of East Peckham, Kent, who on 28 January 1896 was fined for speeding at 8 mph (13 km/h). He was fined 1 shilling plus costs.
a google:
As cars have become faster, speed limit signs have naturally kept up. The first speed limit signs were posted at city and town limits. Early signs were not reflective. By the middle to late 20’s however, many cities required that speed limit signs be illuminated. The early requirement was for a famous GE style of light, called a “MAZDA” lamp. The New York State legislature, in 1925, passed a law that "each city shall have placed conspicuously [signs on] each main highway, where the rate of speed changes [and signs shall be] adequately illuminated between sunset and sunrise".
ps: drive take nebyly potreba ridicaky...
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Zmiňujete jednu zásadní věc - úmrtnost. Máte nějaká relevantní čísla ? Myslím tím aktuální, z našich dálnic a způsobené při překročení MPR ? Děkuji
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
-
- Příspěvky: 1067
- Registrován: 7.1.2013 17:57:52
- Bydliště: ostrava
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
leda, že by si je sám posbíral - nicméně velmi vděčné se zdá zaměňovat nepřiměřenou rychlost s překročením nejvyšší dovolené. a dělají to bohužel i otitulovaní lidé (viz jeden akademik pardubické univerzity v posledním silničním obzoru)
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Václav: Určitý vliv na snížení počtu úmrtí rychlostní limity určitě mají, nicméně to IMHO není rozhodující vliv. Větší roli bych v období 70. let přisuzoval modernizaci vozového parku (větší důraz na pasivní i aktivní bezpečnostní prvky), zlepšení úrovně zdravotnictví a především rozvoji dopravní infrastruktury:
Diaľničiar v tématu USA píše:... Teď třeba dopravní nehodovost. Za rok 2013 zemřelo na všech silnicích celkem 32.719 lidí. Další 3 mil. skončili se zraněním. Nejvíce mrtvých je v rozmezí 1 až 24 let a to až 20%. Nejbezpečnější je síť dálnic Interstate. Více je pak na tomto odkazu: National Highway Traffic Safety Administration. Je vypočítano, že kdyby se nevybudovala dálniční síť a neprováděli se upgrady silnic (rovnější úseky, méně nepřehledných zákrut, horší bariéry, špatné značení atd.), tak by bylo mrtvých 159.000. A vzhledem k rozsahu celé sítě a stavu motorizace je to číslo opravdu nízké.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
povolit neomezenou rychlost v dnesni dobe huste dopravy vyzaduje tri zakladni veci: opravdu kvalitni dalnice (neni problem), pravidelne upgradovany vozovy park (mozne reseni - zakaz vjezdu vrakum stejne jako nemuzou do zapadnich velkomest kvuli emisim?) a hlavne vyspele ridice respektujici pravidla (asi nejvetsi problem, viz napr omezeni 80km/h na d1, rozestupy atp). splneni teto kombinace tezko shledavam, ostatne stejne jako kazda prislusna a pricetna instituce kdekoliv na zemekouli. ostatne i zde v ankete je pouze 1/4 pro neomezenou rychlost, 3/4 je proti.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Z čehož vyplývá, že nejschůdnější pro zdejší komunitu je MPR 160 na dálnicích - pokud zastánci neomezené rychlosti vezmou toto jako schůdný kompromis, dostáváme se nad 50 procent. Tato varianta parlamentem neprošla, ale "po boji" - nebylo to zdaleka jednoznačné.
Na příčetné instituce bych se moc neodvolával, těžko je hledat. Nemají ani relevantní data, aby rozhodovaly (relevantní statistiky) - viz výše. Porovnávat dodržování 80 a MPR 160 je docela úlet, mj i proto, že mnozí z té první skupiny se ke 160 vůbec nepřiblíží. Stejně tak odkaz na hustotu dopravy je mimo - v husté dopravě se k maximálce také nedostanete, stejně jako neprojedete dálnici současnou MPR. Čím hustější provoz, tím pomaleji pojedete (průměrná rychlost)
Na příčetné instituce bych se moc neodvolával, těžko je hledat. Nemají ani relevantní data, aby rozhodovaly (relevantní statistiky) - viz výše. Porovnávat dodržování 80 a MPR 160 je docela úlet, mj i proto, že mnozí z té první skupiny se ke 160 vůbec nepřiblíží. Stejně tak odkaz na hustotu dopravy je mimo - v husté dopravě se k maximálce také nedostanete, stejně jako neprojedete dálnici současnou MPR. Čím hustější provoz, tím pomaleji pojedete (průměrná rychlost)
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Zejména pokud bude policie důsledně potírat různé vytlačovače a jiné agresivní řidiče, v čemž ji vyšší maximální rychlost bránit nebude.bhs píše:... Čím hustější provoz, tím pomaleji pojedete (průměrná rychlost)
Jinak, třeba já jsem v anketě uvedl možnost zachovat 130, protože jde o plošný limit v tuto chvíli. Možnost lokální úpravou maximální rychlost zvýšit na 150 nebo 160 v některých úsecích bych ale uvítal, stejně jako bych se výhledově po nějaké zkušební době (samozřejmě pokud by se neprokázalo, že to v našich podmínkách nejde) a případném rozšiřování "vysokorychlostních zón" nebránil ani případnému plošnému zvýšení (samozřejmě s omezeními v místech, kde nemůže být víc, než 130). Každopádně ale všechna zvýšení nad 130 doprovázet IP5 "130".
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Modernizace vozovýho parku je krásnej argument, ale reakční dobu šoféra a fyziku to jaksi neovlivní (ve 180 vs 130 má auto cca dvojnásobnou kinetickou energii, přijede za kratší dobu (alias je třeba vidět a hlavně koukat na větší rozhledovou vzdálenost) a má i cca dvojnásobnou brzdnou dráhu .. a hlavně riziko se zvyšuje úměrně rychlostnímu rozdílu mezi pruhama, protože kamiony 140 nepovalej.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
To samozřejmě platí, i ta 180 by se při MPR 160 našla. Ona se tu a tam na dálnici objeví i nyní - a o to je to v současné době záludnější.
Je jasné, že pravděpodobnost nehody (a jejich následků) by se zvýšila, pokud by se ale nezměnilo chování řidičů. A toho lze jednoduše dosáhnout osobní odpovědností danou institutem "doporučené rychlosti" - a klidně se může jít až na švýcarský limit (120).
Tohle je podle mě jediná rozumná cesta, jak velké většině slušných řidičů umožnit jezdit relativně rychle a netrestat je kvůli ...., a současně se pohneme jako společnost dále ve věci osobní odpovědnosti za vlastní aktivity
Je jasné, že pravděpodobnost nehody (a jejich následků) by se zvýšila, pokud by se ale nezměnilo chování řidičů. A toho lze jednoduše dosáhnout osobní odpovědností danou institutem "doporučené rychlosti" - a klidně se může jít až na švýcarský limit (120).
Tohle je podle mě jediná rozumná cesta, jak velké většině slušných řidičů umožnit jezdit relativně rychle a netrestat je kvůli ...., a současně se pohneme jako společnost dále ve věci osobní odpovědnosti za vlastní aktivity
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Ona by se možná ani nemusela měnit legislativa. Možná by úplně stačilo, aby orgáni v době, kdy je na dálnici slabý provoz a pěkné počasí, dělali něco užitečnějšího, než tam buzerovali s radarama. Stejně tak by rovněž pomohlo, kdyby dejme tomu do 150 byla pokuta spíše symbolická a bez bodů.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
jsem max pro 150. praktická situace: kamion dle gps jede cca 92-95 km/h. a na našich dálnicích jsou převážně 2 pruhy v jednom směru jízdy a když jeden druhého předjíždí je za nima štrůdl třeba 10 aut co jedou defakto totžnou rychlostí. i při hraničních rychlostech když spěchám mám tam 138-9 což je ještě z hlediska postihu v poho a nevím o tom že by se pokutovalo za tuto rychlost. rozdíl v rychlostech TIR/osobní vůz je 47 km/h což je ještě přijatelné na bezpečné zpomalení. při 150ti by to bylo už 60 km/h což nezkušeným řidičům nebo těm co nemají odhad vzdálenosti a při horší soustředěnosti by mohlo dělat problém. a i ti mají káry co jdou i 250. ono je dobrý to valit když je volno ale když za "horizontem,mostem nebo zatáčkou" bude předjíždět kamion moc času na bezpečnou reakci nebude kor při 160ti a rozdílu 70 km/h. každej km/h to jsou centimetry,metry a méně času na reakci. vím o čem píšu-několikrát jsem si dal i na dálnici 255 km/h a zvyk dělá své. ostatní jako když stojí přizpůsobíte se té rychlosti ale potom to brzdit to už není jenom takové přibzdění je to krutá realita kdy kinetickou energii neoblafneme. proto jsem proti neomezené rychlosti.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Souhlasim s pivko.
At si pak pro dobry pocit schvali klidne bezce s praporkem.
At si pak pro dobry pocit schvali klidne bezce s praporkem.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
omezit je ovšem tak jednoduché
jestliže se na okresce nevalných parametrů může 90kmh, proč v dálničním dvoupruhovém omezení je 80kmh ?
jen proto, aby se víc vybralo
za předpokladu, že by tam byla 100kmh, tak kamiony ani nemusí zpomalit a levý si trochu přibrzdí
komfortní, odpovídající a proto nerealizovatelné...
jestliže se na okresce nevalných parametrů může 90kmh, proč v dálničním dvoupruhovém omezení je 80kmh ?
jen proto, aby se víc vybralo
za předpokladu, že by tam byla 100kmh, tak kamiony ani nemusí zpomalit a levý si trochu přibrzdí
komfortní, odpovídající a proto nerealizovatelné...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Když se něco dělá na té okresce, je omezení na 30... Nejde o to, že by to řidiči nezvládli, jde o bezpečnost těch, co stojí okolo silnice; za auty se zvedá slušný vítr, odletují kamínky a další bordel. I tak 80 je v uzavírce dost nepříjemná.