Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálnice A2 má délku 60 km. Spravuje jí koncesionář AZM (Autocesta Zagreb-Macelj): http://www.azm.hr/ .

trasa: G.P. Macelj (granica Rep. Slovenije) –Trakošćan – Krapina – Zagreb (čvorište Jankomir, A3)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.1.2021 16:21:48, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dostavbou dálnice A2 se dokončil Panevropský koridor Xa Graz - Maribor - Ptuj - Gruškovje - Macelj - Krapina - Zagreb. Mosty, viadukty a tunely tvoří 30,14% délky dálnice. Zde přikládám její trasu. :arrow:
Autocesta A2.JPG
Autocesta A2.JPG (60.8 KiB) Zobrazeno 27093 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Úseky, délka a zprovoznění:

Macelj – Krapina ......... 19,4 km ....... 2007
Krapina – Gubaševo ..... 15,7 km ....... 1996
Gubaševo – Zaprešić ... 17,5 km ....... 1991
Zaprešić – Jankomir ..... 8,2 km ........ 1980

Jak je tedy vidět, část dálnice byla v provozu a Chorvatsko se rozhodlo, že dálnici odevzdá celou do rukou koncesionáře (stát má 49%), který se jí zavázal pouze za mýto dostavět, dobudovat MÚK a návazní silnice a opravit původní části. Tento záměr byl v roku 2003 a reálně se podařilo ho v roce 2004 rozběhnout vzhledem k tomu, jaký region v okolí A2 je.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Náklady na výstavbu této dálnice dosáhli celkem 3,687 mld. HRK. Na daný čas to v € představovalo 498,183 mil. €. Je to dálnice, která splňuje aktuální průměrné náklady na výstavbu 1 km dálnice, která se staví po roku 1995.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

tunel Fruk
tunel Fruk
0005a2fruk.jpg (139 KiB) Zobrazeno 26483 x
tunel Levačica
tunel Levačica
0006a2levacica.jpg (147.3 KiB) Zobrazeno 26483 x
tunel Vidovci
tunel Vidovci
0009a2vidovci.jpg (232.15 KiB) Zobrazeno 26483 x
most Zaprešić
most Zaprešić
0017a2zapresic.jpg (91.81 KiB) Zobrazeno 26483 x
viadukt Krapinčica
viadukt Krapinčica
0018a2krapincica.jpg (116.26 KiB) Zobrazeno 26483 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od dvs »

Jako vypadá s plány na druhou polovinu úseku 3.7km úseku Krapina and Đurmanec?
kik
Příspěvky: 1006
Registrován: 18.5.2009 15:27:52
Bydliště: Hradec Králové - Labská II

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od kik »

Nejspis cekaji az se zaplati ta hotova cast a pak budou pokracovat. Podobne to bylo s tunely Mala Kapela a Sveti Rok. Navic krome cervence a srpna tam ty intenzity nejsou tak velke. V zari, kdy obvykle jezdime do Primostenu, je dalnice poloprazdna.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od dvs »

Tak v letošním plánu mají nějaké peníze na výkupy tj. něco se děje.
výtah z
A2 Zagreb - Macelj 1.600.000
PLAN GRAĐENJA I ODRŽAVANJA AUTOCESTA ZA 2014. GODINU
A2 Zagreb – Macelj
Za izgradnju i upravljanje autocestom Zagreb – Macelj dana je 2004. godine koncesija njemačko – hrvatskoj tvrtci Autocesta Zagreb – Macelj d.o.o.
U skladu s koncesijskim ugovorom koncesionar je izgradio i pustio u promet dionicu od Krapine do Macelja duljine 19,38 km i drugu traku autoceste od Jankomira do Zaprešića duljine 7,40 km, a Hrvatske autoceste su izgradile 800 metara spoja na granični prijelaz sa Republikom Slovenijom te plato novog graničnog prijelaza.
Ukupni planirani iznos u 2014. godini na ovoj autocesti je 1.600.000 kuna, a odnosi se na troškove izvlaštenja.
Pak jsem našel ještě starý článek
http://www.zagorje.com/vijest/vijesti/k ... eba-macelj
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.4.2016 18:36:26, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko vyplatí AZM celkem 69 mil. HRK jakožto finance za spor ohledně DPH. Spor vznikl ještě v roce 2009 a suma je výsledkem zhodnocení původní dlužní částky, za kterou dal koncesionář AZM Chorvatsko k rozhodčímu soudu. Podmínka vyplacení částky je také stažení stížnosti. DOsavadní náklady na soud budou 1:1 pro obě strany. Stejnou částku dluží AZM Chorvatsku za propad provozu na dálnici.

Více informací: http://mppi.hr/default.aspx?id=18468
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Koncesionář uvedl do provozu stránku s web kamerama: http://www.azm.hr/kamere.asp?pageID=44&lang=hr .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od dvs »

Jsou nejake plany dodelat polovicni profil?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Prozatím ne. AZM nemá v plánech budovat plný profil a stát doposud nenalezl ani jednu z dvou variant jako průchozí: první varianta, že by stát vynaložil finance na dostavbu a druhá varianta, že by stát prodloužil koncesi, ale i tak by se muselo řešit nové financování. Nyní to naráží i na podmínky EU a celkový stav finacií Chorvatska. Pokud se to neobjeví v dalším 4-letém plánu pro státní silnice a dálnice, tak se to nebude realizovat ani do roku 2020.

Intenzity jsou zde slušné i mimo letního období, ale vzhledem k náročnosti tunelů/viaduktů se do toho stále nikdo nepouští.

Z hlediska politického vůle nebyla, protože Chorvaté očekávají více aktivit ze strany SLO na další dálniční propojení směrem na Chorvatsko, což se ale neděje anebo jen velmi pomalu a Chorvatsko upřednostňovalo do minulosti hlavně nové dálnice.

Do původního koncesního modelu se nenašla vůle z bank z té doby.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Objevila se informace, že STRABAG jakožto hlavní vlastník 51% podílu v AZM chce z tohoto projektu vystoupit. Operují s tím totiž v rámci předvolebné kampaně v Chorvatsku všechny hlavní strany. Některé z nich by nejraději získali akcie soukromého vlastníka (stát vlastní 49%) a přiradili A2 pod křídla HAC. O způsobu financování se více méně mlží. Stát totiž musí mj. doplácet platby za chybějící intenzity provozu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.1.2021 16:25:09, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy v letech 2013 - 2016 zaplatilo společnosti AZM celkem 166 mil. HRK jakožto výpadek z plánovaných příjmů z provozu po dálnici. Majoritním vlastníkem je nepřímo společnost Strabag. V roce 2013 to bylo 70,7 mil. HRK, v roce 2014 pak 38,5 mil. HRK, v roce 2015 dalších 27,8 mil. HRK a v roce 2016 29,6 mil. HRK. To je v propočtu cca. 22,5 mil. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Přečetl jsem celou tému, všechny odkazy a informace platí. Mám tady článek z léta 2020, který se věnuje několika věcem ... rozhovor s ředitelem AZM na aktuální témy. :arrow:

https://www.zagorje-international.hr/in ... uz-kamatu/

V roce 2019 projelo po dálnici 7,66 mil. vozidel (z toho 871 tis nákladních vozidel), tedy kolem 21 tis za den. Z toho v letních měsícech to činilo 3,4 mil. vozidel.

Dostavba dálnice na plný profil, řešeno i v tématu: Jedná se o 3,7 km délku, kde chybí dostavět 2 tunely a 3 viadukty. Probíhají jednání s koncesionářem. Pozemky jsou k dispozici; vykoupené. Až do konce roku 2022 stávající stav vyhovuje směrnicím EU. Koncese trvá do roku 2032. Nic konkrétního se v rozhovoru ale nepíše, jen to, že probíhají jednání.

Pro místních: Plánuje se lépe řešit napojení ze Zaboku na A2.

Provoz klesl o asi 20% vlivem zlepšení paralelních silnic. O ty se taky stará stát a ten tedy má nějakou představu o koncesi na A2, ale taky tuto koncesi tímto způsobem ovlivňuje.

Mýto se letos zvedat nebude. Všeobecně se posledně zvedlo v roce 2009 a prozatím se s cenou mýta nebude dělat nic. Mýto pokrývá 97% nákladů na provoz a koncesi.

Rozdíl v provozu stát vykrývá platbama za menší podíl v dopravě, viz i příspěvky v tématu, ovšem ředitel dodává, že to není zdaleka optimální řešení.


Ještě dodám pár zajímavých faktů: na této 60 km dlouhé dálnici je celkem 8,02 km tunelů a mostů; 4,7 km tunelů a 3,32 km mostů.

V roce 2019 bylo na A2 proinvestováno celkem 58,39 mil. HRK. (10,6 mil. €)
V roce 2020 byl plán proinvestovat na A2 celkem 54,02 mil. HRK (7,3 mil. €)

V roce 2018 společnost AZM nas mýtě získala 219 mil. HRK.
V roce 2019 to pak bylo 236 mil. HRK.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

K dostavbě na plný profil bylo rozhodnuto, že se musí postavit řádná část již v nové trase: https://www.zagorje.com/mobile/clanak/v ... rofila-aut .

Délka nové trasy dálnice bude činit 3,7 až 4,18 km, z čeho 0,5-1 km jde po zemi a zbytek v tunelech a mostech:
map.JPG
map.JPG (83.7 KiB) Zobrazeno 10705 x
tunel Sveta tri kralja – délka cca. 1740 m,
tunel Brezovica – délka cca. 617 m,
viadukt Šum -délka cca. 175 m,
viadukt Puhi – délka 237 m
viiadukt Ravninščica – délka cca 387 m.

Další proces: veřejné přerokování se konalo v roce 2020, pozemky se zajistili již u základního projektu dostavby dálnice. Projektová příprava se má po domluvě s ministerstvem realizovat letošním rokem. Všechna ostatní povolení jsou hotová/v řešení.

Náklady na výše uvedené (dostavba na plný profil) se pak odhadují na 70 mil. €. Je tady na to žádost o financování z "Fondu obnovy EU". Tady jsou ty délky trochu jiné, ale více méně je faktem, že dostavba nebude levná, ale blíží se její realizace.

https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatsk ... a-15040722
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba výše zmiňované dostavby na plný profil se má zahájit na podzim roku 2022: https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatsk ... a-15040722 .

V článku je celý postup včetně informace, že dostavba plného profilu bude za plného provozu na dálnici.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Studie dopadů na okolí k dostavbě na plný profil: https://mingor.gov.hr/UserDocsImages/UP ... io_AZM.pdf , asi 270 stran čtení koho to baví a má na to čas. Mapy a detailnější informace. Vizualizační části, podrobné detaily ...

Na cíli zrealizovat dostavbu se nic nezměnilo. Je to 1 z 11 maximálních dálničních priorit do roku 2030.

Indexace ceny k 11/2021 byla na 100 mil. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Luminate2
Příspěvky: 12
Registrován: 15.6.2020 0:59:57

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Luminate2 »

Je nějaké nové info o zahajeni výstavby této dálnice na plný profil?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Nové informace, kromě těch, které jsou uvedené prozatím nejsou. Resp., že bych mohl již napsat "tehdy a tehdy se začíná dostavba". Posledně byla zmínka "že se může začít na podzim v 2022", takže od teď se snad někdy brzo dočkáme. Tak nebo tak, i když by se v lednu ´23 zakoplo do země lidově řečeno, tak vzhledem k potřebné době výstavby se svezeme nejdříve v polovině 2025.

Je to ve stadiu příprav, které vedou k dostavbě. To není proces na půl roku ani rok. Řeší se financování. Nebo-li délka koncese, ale to je v základu zase jen financování. Tato dálnice tam, kde není v plném profilu byla tak postavená i proto, že již tehdy to "finančně nevycházelo", tak se zvolil tento model. A nevycházelo to do roku 2020 ... důvod, že by to mohlo být dokončeno "rychleji" se objevil s příchodem pandemie a zdrojovým financováním Fondu obnovy. Tato dálnice byla v době realizace nejdrahší na km ze všech co se staví v Chorvatsku v té době a to se tam ještě tedy neudělal tento plný profil. Jeho dostavba dnes vychází na snad 30 mil. € na 1 km a to je na místní poměry stále příliš velká částka, ale na druhou stranu jsou vytvořené podmínky: ve SLO je dálnice a v létě je ta situace již dopravně neúnosní na A2.
  • Úplný profil na té části dálnice se neudělal, protože to bylo pro tehdejšího koncesionáře, společnost Walter Bau, která tuto dálnici stavěla a spolufinancovala, příliš drahé. Akcionáři této dálnice jsou chorvatská vláda (49 procent) a Pyhrn Concession Holding z Kolína nad Rýnem, jejímž vlastníkem je rakouský Strabag (51 procent), který se zahájením projektu souhlasil před dvěma lety, ale kamenem úrazu byl model financování. Strabag byl poté připraven stavbu financovat pod podmínkou, že koncese na správu této silnice bude prodloužena o dalších deset let. Chorvatská strana naopak nabídla prodloužení o pět let.
Je k tomu potřebná příprava, ta se viz výše uvedený příspěvek realizuje a projektuje. Snad to je i hotovo.

Místopředseda vlády a ministr Butković zmínil dostavbu dálnice Záhřeb-Macelj ve spolupráci s koncesionářem, když zahajoval 21. listopadu tohoto roku v Opatiji 9. kongres Chorvatské silniční společnosti – Via Vita: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 67#p263567 , tedy je to tzv. "živý projekt". Předpokladem pro dostavbu bylo zapojení Fondu obnovy. Pokud ne tento variant, tak jiné zdrojové financování. Až se tohle rozlouskne (protože peníze jsou vždy až na 1. místě :D ), tak se dá pokračovat dál, protože od toho se bude odvíjet délka koncese. Podobný problém byl u Bina Istra s dostavbou 2. roury tunelu Učka, kde se prodlužovala koncese. Kde se řešilo financování, kde to musela schvalovat EK/EU. Jsou to náročné postupy. V nejlepším zaberou 2 roky a přitom si koncesionář paralelně dokončí přípravu společně se státem.

Navíc, původní odhad byl 70 mil. €. S alternativou až 100 mil. €. A pak se ta cena odvíjela jinam. To mohlo sehrávat roli "v odkladu" z podzimu 2022 "na později".

V rámci Národního plánu obnovy a udržitelnosti je na projekty dopravní infrastruktury vyčleněno 5,49 mld. HRK. To není ani 1 miliarda eur, ale celková hodnota významných investic do dálnic je více než 2,87 miliardy eur a do státních silnic 1,65 miliardy eur. Stát si musí umět vybrat a Chorvatsko nemá v dopravní infrastruktuře nouzi o připravené projekty.

Původní předpoklad zahájení prací byl konec roku 2022.
Výstavba má trvat 2,5 roku.
Hotovo má být do 2027/2030.

Takže není dáno, že se musí začít v roce 2022 a ani začátek 2023 ... ale doufejme, že to bude brzo, protože je to v letních měsících nepřiměřený špunt a moc jiných alternativ nevidím.

Platí, že tento projekt, se kterým se zajistí dostavba na plný profil A2 (4,15 km) Záhřeb - Macelj - prozatím 100 milionů eur patří mezi nejvyšší státní priority Chorvatska. To je dobře jako celek, protože je řada projektů, které tam již nepatří a patří mezi priority, na které má "dozrát čas" jako je třeba dostavba dálnice A7. Protože bohužel, ale na všechno co chybí ty peníze nejsou. A Chorvatsko již nikdo nebude 2. krát zachraňovat před bankrotem jeho infrastukturních firem. Pokud by nastala situace, že tohle bude 100% připravené a budou peníze a stát nebude mít připravené v té chvíli nic, tak se to určitě upřednostní. (musí ale nastat shoda u prodloužení koncese; AZM chtěl posledně +10 let, stát +5 let a jsme zase u poměru zdrojového financování)

Další informace k A2 jsou třeba tady v této studijní práci Provozní Charakteristika A2: https://repozitorij.fpz.unizg.hr/island ... m/PDF/view z r. 2020 pod vedením prof. Hozjana. V tomto roce bylo ještě staré hodnocení, které bylo negativní pro možnou skorou dostavbu právě pro zmiňované náklady a tam i rozepsanou finanční zátěž.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od michal »

Tak v Schengenu už jsou, takže by to fakt chtělo vyřešit ještě rychle toto a pak už jen způsob vybírání mýta a člověk se opravdu může začít na tu dovolenou v Chorvatsku těšit bez omezení. :)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A2 (Zagreb - Macelj)

Příspěvek od Diaľničiar »

V harmonogramu plánovaných výzev programu EU Konkurenceschopnost a soudržnost 2021-2027 na letošní rok je zařazena zajímavá položka: Rozšíření dálničního úseku s jedním jízdním pásem na řešení na plný profil dálnice na vl. úsek Krapina - Đurmanec, výše grantu 129 400 000 €, orientační datum zahájení a ukončení výzvy 01.11.2023. - 29.02.2024.

https://strukturnifondovi.hr/indikativn ... natjecaja/

Teď by měl AZM připravit projekt podle pravidel EU, přihlásit se do toho výběrového řízení při jeho vypsání, projít výběrovým řízením, podepsat smlouvu o spolufinancování s ministerstvem a zahájit práce, které budou financovány z EU.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“