Polsko všeobecně

Odpovědět
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

Není to tak dávno co se tady řešil bankrot několika stavebních firem. Ovšem toto se stalo jak u nás, tak i na Slovensku. Bublina praskla jakmile se snížila výstavba kvůli finanční krizi (u nás stále nedosahuje předkrizového roku 2007/2008) a spousta firem šla z kola ven. Druhá bublina splaskne po skončení EU fondů.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Vždy a všude v civilizovaném světě je po čase rychlé expanze dálniční sítě problém finanční a to ze dvou důvodů. Tak jak roste síť, tak se zvedá i ekonomika a stoupá životní úroveň a ceny, což následně prodražuje další nové studie, výkupy pozemků atd. To je jedna část a ta druhá jsou stoupající náklady na údržbu. To se nedá nic dělat, ale těch přes 3.000 km si žádá na údržbu (najednou) velké částky peněz, které navíc budou rok od roku stoupat až uplyne záruční lhůta. Poté přibudne nejen údržba, ale i menší opravy až po větší rekonstrukce. Zrázu se musejí nalézat finance v řádu sta mil. €, respektivě více jak 0,5 mld. € a bude se to blížit k 1 mld. € ročně. A to nejde financovat fondami. Za to se dalo v Polsku postavit v řádu desítek až 100 km rychlostních silnic, dálnic. A společně se zvedáním nákladů na přípravu (a to včetně faktu, že Poláci prostě nemají připravenou dokumentaci a povolení a pozemky pro další tisíce navazujících km) může být peněz méně a výstavba se zpomalí. Záleží pak samozřejmě i na vládě, jestli bude neustále vkládat prostředky do infrastruktury nebo do dalších výdajů: zbraně, sociální dávky a navyšování dalších kapitol. Dobíhají stále jen obrovské infrastrukturní deficity. Ale to nic nemění na faktu, že postavili velmi rychle a velmi pružně mnoho km po celé zemi. I to je obrovský úspěch. Jenomže to je tak vždycky všude. Prostě jsem přesvědčen, že kdyby třeba Česká republika disponovala jen 400 km D/R, byl by na to tak enormní společenský tlak, že by těch dalších 800 km do výstavby vrhla i za tu cenu, že by to stálo 300 mld. Kč. Vsunulo by se tam všechno co by šlo. Bylo by to dosažení současného stavu, znásobení sítě. Ale také by se nedalo pokračovat v tom tempu znovu. To jednoduše nejde. Řekněme, že by se na to z EU vyčlenilo 150 mld. Kč, dalších 50 mld. Kč by bylo nějaké PPP a 100 mld. Kč by se nasměrovalo ze stáního rozpočtu. Mezitím tak jako v Polsku by se museli renovovat starší úseky, tedy zcela 100% D1/D2. A najednou by EU fondy poklesli a byly by další zájmy. A hlavně na nových 800 km by bylo nutno vynaložit 3x více peněz na údržbu. Na další úseky by nezbylo financování na dokumentace a na pozemky. A najednou z té částky 100 mld. Kč a i to na 5-6 let, tedy ročně asi 18 mld. Kč na spolufinancování klesnete díky přímým investicím na údržbu na 10 mld. Kč i méně plus zvedají se nároky na přípravu před výstavbou. Ekonomika vám sice vzrostne, ale výdaje proporcionálně na celý chod státu rovněž. Dluh přesáhne 50%, mluví se o další krizi a kdo si dovolí jít a zadávat takový objem další výstavby? Až bude jistota dalších EU fondů nebo se blíže specifikuje a rozběhne Junckerův fond, tak ano pak se to bude dát realizovat.

Poláci bravůrně ale zvládli nejen nasměrování peněz, ale především legislativní proces. Od výkupu pozemků přes vyhlašování a proces tendrů. Také se spálili a né jednou, také to tam čínské společnosti rozestavěli a nedostavěli. Také se tam ledacos nepovedlo. Také tam nejedna stavební firma došla na mizinu. Ale ve výsledku se dílo povedlo. Další takové dílo se nyní jen tak nepovede, chybí na to ta jistota dalšího financování a v tom nepochybně sehrává roli i nová vláda, která může mít i jiné priority a nejen investice do veškeré dopravní infrastruktury. A ano jak tady píše další uživatel, i samosprávy se zadlužili. Ale i to je normální. Vždycky, když stát ohlásí obrovské investice do dopravní infrastruktury, tak i samosprávy se přidají, protože ví, že se to nikdy jen tak nebude opakovat. Když Kanada ohlásila balík do doravy, tak to provádějí všechny provincie a města. To samé Austrálie, to samé Čína, USA, Španělsko atd. Nedá se to ale dělat donekonečna.

Mnohem horší by bylo, kdyby se ta šance s EU fondami zcela promarnila. Takový obdobný zázrak rozvoje dálniční sítě jako v Polsku se třeba děje i v Bulharsku. Dál to rozepisovat nejdu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Dnes byl provizorně otevřený druhá půlka obchvatu města Międzyrzecz o délce 6,4 km, která je součástí rychlostní silnice S3 ze Svinoústí přes Štětín k české hranici. Doposud stál obchvat v 1/2 profilu. Ještě to neznamená ukončení investice (podle smlouvy mají práce pokračovat do června 2017) a část silnice může být na nějakou chvíli znovu uzavřená. K dnešnímu dni je ale průjezdná.

zdroj: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/23614/Dwi ... edzyrzecza
rumpeak
Příspěvky: 809
Registrován: 29.5.2009 7:47:12
Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od rumpeak »

Dnes cesta spoustou německých dálnic s návazností na polskou A4 v úseku Zhořelec - Gliwice. Jel jsem zde po dlouhých 2 a půl letech a za pozornost stojí vybudování odstavných pruhů a nový povrch v celém úseku Wroclaw-Gliwice, ale hlavně výstavba dálniční křižovatky s S3 (a viditelné další pokračování směrem na ČR) poblíž Legnice.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Dnes proběhla ve městě Łomża na severovýchodě Polska tisková konference za účasti mimo jiné premiérky Beaty Szydło a ministra infrastruktury Andrzeje Adamczyka věnovaná stavbě rychlostní silnice S61 - tzv. Via Baltica. Ta by měla po svém dokončení propojit Polsko s Litvou (silnice bude začínat u města Ostrów Mazowiecka, kde se bude oddělovat od rychlostní silnice S8 Varšava - Białystok). Podle jejich tvrzení by měly být již brzy vyhlášeny tendry na všechny chybějící úseky (3 úseky ještě do konce tohoto roku a 3 v prvním kvartálu příštího roku) a celá S61 by měla být hotová do roku 2021. Odhadovaná cena stavby těchto úseků by měla být okolo 3,5 miliardy złotých.

článek na webu GDDKiA: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/23662/Pow ... ia-Baltica

článek ze zpravodajského serveru tvn24.pl: http://tvn24bis.pl/z-kraju,74/premier-o ... 86552.html

Jen připomínám, že v současnosti je postavený krátký úsek S61 na obchvatu města Augustów a v 1/2 profilu obchvaty měst Szczuczyn a Stawiski. Dále se realizuje obchvat města Suwałki a tendrují se všechny ostatní úseky od města Szczuczyn až k litevské hranici. Vše je vidět v této pravidelně aktualizované mapě: http://ssc.siskom.waw.pl/
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Rychlostní silnice S19 v úseku Řešov - Barwinek (slovenská hranice) má definitivně potvrzenou obdobu naší EIA. Vzhledem k tomu, že se přinejmenším deklarativně jedná o jednu z priorit nové vlády se dá očekávat, že by se poměrně brzy mohlo začít postupovat dále. Navazující slovenská R4 je ale bohužel v současnosti v nedohlednu.

http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/23812/Dec ... ostateczna
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

Na druhou stranu Slovensko začíná pomalu stavět D1 okolo Prešova a Košic, takže od Prešova na Maďarskou hranici to bude jenom po komunikacích dálničního typu. Informace o R4 nemám, ale bude to dlouhá a drahá záležitost. Určitě Poláci nebudou stavět S19 v celé délce aniž by v přípravě Slovensko nepostoupilo výš.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Tím bych si nebyl tak jistý, když už oznámili, že budou stavět S3 až k české hranici aniž by byla dostavěná D11 (slyšel jsem tu i argumenty ve stylu když to postavíme, tak tím donutíme druhou stranu, aby s tím hnula). Každopádně u té S19 je zahájení stavby výhledově záležitostí minimálně tak do 5 let než se získají všechna potřebná povolení a proběhne tendr. Jinak na Slovensku bude ještě chybět R2 na jihovýchodním obchvatu Košic, upřímně nevím na kdy je plánovaná dostavba.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Zrovna R2 na JV u Košíc se se hýbe ku předu. Ale na R4 se postaví nanejvýš tak I. etapa v rámci nákladného SV obchvatu Prešova a poté se budou muset hledat a určovat priority. Zcela jistě se ale nenajdou tak brzo peníze na úseky po hranici s Polskem, to je pouhým snem. Pomalou realitou je alespoň vynovení stávajících silnic. Zde pak informace k té R2: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=204&t=5118 . Ono se to letos a možná ani +2 roky stavět nezačne, protože celkově chybí koncepce financování pro další výstavbu, ale z hlediska dalších plánů je tohle úsek, který se připravuje pro další výstavbu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Martin96 »

Měl bych dotaz: ví někdo, zda nepřipravujou Poláci nějakou A nebo S propojku od S3 od českých hranic k A4 u Wroclawi? Zdá se mi trochu divné, aby se z Prahy do Wroclawi jelo oklikou přes Legnicu.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

Možná je v plánu pár obchvatů silnic, ale přímo A nebo S v plánu není.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Martin96 píše:Měl bych dotaz: ví někdo, zda nepřipravujou Poláci nějakou A nebo S propojku od S3 od českých hranic k A4 u Wroclawi? Zdá se mi trochu divné, aby se z Prahy do Wroclawi jelo oklikou přes Legnicu.
Ve vládních plánech to v současnosti není. Ale dolnoslezské vojvodství má podobné propojení v různých variantách plus několik dalších variant budoucích možných rychlostních silnic v územním plánu. Už jsem sem tu mapu kdysi dával, ale nemůžu jít dohledat, takže tady je znovu: http://www.pzpwd.pl/download/rys3.jpg

Původně to měla být perspektiva do roku 2020, ale to je samozřejmě nereálné. Nicméně je na tom vidět, že ty plány v nějaké formě existují.
Houdini
Příspěvky: 277
Registrován: 10.2.2011 9:42:32

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Houdini »

Na wikipedii se objevila pěkná mapka placených úseků
https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Auto ... Polsce.svg
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Také jsem tuto mapku spojky S3 a A4 viděl. Každopádně velká města Valbřich a Svidnice se potřebují napojit na dálnice a po spojení S3 s naší D11 doprava na silnici 5 v Polsku extrémně stoupne. Sice je nyní kompletně zrekonstruovaná, ale pořád je to jen silnice vedoucí přes vesnice, zatáčky, křižovatky - úmorná cesta.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Upřímně jsem nikdy po téhle silnici nikdy nejel, takže netuším jak to tam vypadá. Ale asi dobře, že to uleví osmičce od Náchoda, tam to stojí dost za prd. A když se na tu pětku přesune větší provoz, tak je šance, že se v nějakých dalších vládních plánech tahle spojka objeví, ostatně není to tak dávno, co se podobné změny v plánech dělaly.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Dnes byl odevzdán do provozu 10km úsek rychlostní silnice S19 tvořící západní obchvat města Lublin na východě Polska. Zároveň se jedná o fragment budoucí trasy "Via Carpatia", která má spojovat sever a jih Evropy (její součástí jsou i slovenské silnice R4 a D1 z Prešova do Košic). Stavět se začínalo na podzim 2014, takže stavba trvala téměř přesně dva roky.

zdroj: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24122/Udo ... -ciagu-S19

Tento úsek doplnil již existující severní obchvat města, což znamená, že tranzitní doprava bude ode dneška jezdit kompletně mimo město. Lublin je po Štětíně, Wrocławi a Poznani čtvrtým vojvodským městem, které má zcela hotový alespoň prozatím plánovaný obchvat vedený po rychlostních kumunikacích. Brzy k nim ještě přibude Gorzów Wielkopolski a Zelená Hora (ty obchvat mají, ale zatím jen v 1/2 profilu) v Lubuském vojvodství, Olštýn v Varmijsko-mazurském vojvodství (všechny se už staví), Lodž a snad i Gdaňsk (obojí v tendru, ale ten druhý se povážlivě protahuje a nemá konce). Alespoň části obchvatu se realizují/tendrují ve Varšavě, Krakově, Hornoslezské aglomeraci (Katovice a okolní města), Řešově a Bydhošti.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

http://www.bielsko.biala.pl/aktualnosci ... d-4-mld-zl

S52 od Bielsko-Białą ke Krakowu se stále intenzivně připravuje a její realizace je plánována na období 2018 - 2023. Jedná se však o optimistický scénář, kdy bude mít zhotovitel všechny potřebné dokumenty k výstavbě. Stále je totiž možné, že se obec Wadowice bude dále přít se státem ohledně trasovaní obchvatu okolo obce.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

V článku se píše, že stavba začne "najwcześniej" v roce 2018, tedy nejdříve v tomto roce. Vzhledem k tomu co se teď děje to vidím dost bledě. Dobře ta čísla budou vidět ve srovnání, které jsem dám na konci roku.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

Zajištěné financování nemusí být, ale uvidí se co bude za 1 -2 roky. Důležitá je rovněž příprava, která zde jede.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Dnes byl zprovozněn 9km úsek rychlostní silnice S7 Miłomłyn-Ostróda v Varmijsko-mazurském vojvodství nedaleko města Olsztyn (část trasy Varšava-Gdaňsk). Zprovozněný úsek navazuje na už existující rychlostní silnici od města Elbląg, přičemž další navazující úseky by měly být odevzdány do provozu již v příštím roce. Kromě toho jsou rozestavěné ještě další dva úseky blíž Gdaňsku, které mají být podle smluv hotovy v roce 2018.

zdroj: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24182/S7- ... a-do-ruchu
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Martin96 »

A video onoho úseku je už na youtube: http://www.youtube.com/watch?v=kWjQm63eqzA
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Včera tj. 21. 12. byla odevzdána do provozu druhá polovina obchvatu města Międzyrzecz o délce cca 6 km, který je součástí rychlostní silnice S3 ze Štětína na českou hranici. Obchvat v 1/2 profilu byl v provozu od roku 2006.

http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24193/Dru ... zytkowanie

Dnes byl odevzdán do provozu více než 15km úsek rychlostní silnice S8 v úseku Wiśniewo - Mężenin na trase z Varšavy do Białystoku. Celá silnice spojující obě města by měla být hotová do roku 2018.

http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24202/Now ... -do-uzytku
Maty
Příspěvky: 219
Registrován: 21.1.2015 20:00:24
Bydliště: Kolín
Kontaktovat uživatele:

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Maty »

Koukam ze polaci pekne jedou. Uz se tesim az si celou S3 (tedy alespon od Bolkowa) projedu. Kdy ma byt hotova? 2018
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Koukám, že polská vláda evidentně rozjela předvánoční PR akci :)

Dnes byl ještě odevzdán do provozu cca 11km obchvat města Bełchatów (okresní město v Lodžském vojvodství s téměř 60 tis. obyvatel), která je součástí silnice č. 74 (dříve před postavením S8 z Wroclawi do Lodže to byla silnice č. 8).

zdroj: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24215/Obw ... a-do-ruchu

Maty: Ano, mělo by to být hotové do roku 2018. V příštím roce se plánuje otevření jen dvou krátkých úseků, které už navíc existují v 1/2 profilu. A ještě jenom dodám, že do roku 2021 by měl stát i úsek S3 na sever od Štětína směrem na Svinoústí, už tam běží tendr. Potom co se postaví, tak bude na severu chybět už jenom jeden krátký úsek, který dotáhne silnici do samotného města.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Shrnutí roku 2016 v Polsku

Tak máme za sebou první plný rok nové vlády strany Právo a Spravedlnost, který si můžeme shrnout. Vezmu to hezky postupně v bodech.

1) V roce 2016 se odevzdalo do provozu relativně málo úseků a síť silnic A a S se zas až tak nerozšířila. S tím se ale vzhledem k tomu jak běží cyklus investic počítalo. Mnohem více dokončených silnic bude v letech 2017-2019. Za minulý rok tedy máme zprovozněných celkem "jen" 118,7 km silnic A a S (z toho 6 km S3 na obchvatu města Międzyrzecz se dostavovalo do plného profilu). Nejdůležitější je, že se po letech průtahů konečně podařilo zprovoznit dva klíčové úseky dálnic A1 a A4 (původně měly být tyto úseky hotové v letech 2012 a 2013). Jedná se o východní obchvat Lodže, díky kterému si město skutečně pořádně oddechlo a 40km úsek A4 mezi městy Řešov a Jarosław. Díky druhému zmíněnému úseku má od loňského roku Polsko konečně kompletně hotovou jednu celou páteřní dálnici. Po A4 už dnes dojedete ze Zhořelce na německé hranici až do Korczowé na hranici s Ukrajinou. Celková délka dálnice A4 je přesně 672,75 km. Celkově platí, že k 1. 1. 2017 tedy mělo Polsko 3145,2 km dálnic a rychlostních silnic, z čehož je 1636,3 km dálnic a 1508,9 km rychlostních silnic (z toho 193,3 km v 1/2 profilu). Zároveň je ještě v Polsku dalších 98,6 km silnic, které svým parametrem odpovídají kategorii S, ale nejsou tak označeny.

2) Výstavba dalších úseků pokračuje i nyní dál a v dalších letech se můžeme těšit na velké množství nových zprovozněných silnic včetně např. celé S3 od Štětína do Bolkowa, S5 z Wroclawi přes Poznaň a Bydgoszcz až po křížení s A1, S8 z Varšavy do Białystoku, S17 z Varšavy do Lublina nebo druhou půlku jižního obchvatu Varšavy. Celkem je nyní v realizaci (po podepsání smlouvy tzn. rozestavěných nebo ve fázi projektování stavebními firmami) téměř 1200 km silnic A a S. Pokud jde o samotný rok 2016, tak byla zahájena stavba celkem 233,6 km silnic A a S (z toho 17,3 km je dostavba do plného profilu).

3) Stále máme velké množství investic v tendrech, takže ani momentálně rozestavěnými úseky to nekončí. V tendru zůstává k 1. 1. 2017 celkem téměř 690 km dálnic a rychlostních silnic. Ovšem tady už se dostáváme k problémům, které minulý rok přinesl:

a) Za současné vlády byl vyhlášen pouze jeden jediný nový tendr a to v dubnu 2016. Konkrétně se jedná o cca 87 km rychlostní silnice S61 (tzv. via Baltica spojující Polsko s Litvou). Více toho rok 2016 v tomto směru nepřinesl.

b) Probíhající tendry se neúměrně prodlužují. V roce 2016 byly podepsány smlouvy u těch úseků, kde už byly tendry tak daleko, že se to prostě nedalo moc protahovat (všechny podepsané smlouvy připadají na první polovinu roku 2016). U těch ostatních je to ale dost problematické. Máme tady pořád ještě v tendru cca 600 km úseků, na které bylo vyhlášeno výběrové řízení v období od července do října 2015 a ani na jeden z nich ještě stále nebyla podepsána smlouva! Toho se dočkáme nejdříve až teď v zimě nebo na jaře, přičemž u řady úseků (např. S6 z Koszalina do Gdaňsku) ještě stále nebyla zahájena druhá fáze výběrového řízení (oficiálně současná vláda tvrdí, že na to předchozí vláda nezajistila financování, což je ale nesmysl, protože v tom případě by se to vůbec do tendru nepouštělo). Pokud tedy tento trend bude pokračovat, tak se výhledově výstavba v Polsku po roce 2020 dost zabrzdí. Vzhledem k tomu, že stále ještě není hotová základní síť silnic (a ani nebude po dostavbě rozestavěných úseků a úseků v tendru), tak to rozhodně není dobrá zpráva.

4) Na závěr bych měl zmínit ještě jednu věc. V květnu 2016 vláda schválila nařízení, podle kterého se lehce mění síť silnic A a S, která by se měla v Polsku postavit. Mezi změny patří: Doplnění rychlostní silnice S16 (původně Olsztyn-Ełk) o úsek Ełk-Białystok; Doplnění o rychlostní silnici S52 v úseku Bielsko-Biała - Głogoczów (napojení na Krakov) a severního obchvatu Krakova; V souvislosti s tím navíc došlo k přejmenování silnic - z původní S1 z Těšína do Bielska-Białé je nyní S52 a z S69 z Bielska-Białé na slovenskou hranici (přechod Zwardoń-Skalité) je nyní S1.

Aktuální mapu stavu výstavby najdete zde: http://ssc.siskom.waw.pl/ nebo zde: http://www.gddkia.gov.pl/userfiles/arti ... 1_2017.pdf

Průběžně aktualizované statistiky se objevují v tomto fóru: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 3&page=297
Odpovědět

Zpět na „Polsko“