Maďarsko

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Maďarsko

Příspěvek od Rio13zm »

coskoro by sa mal zacat stavat kratky 1,7km usek M30, ktory lepsie napoji slovensku R4 a madarsku cestu 3. usek bude 2+2 a prikladam link s mapou: https://www.google.sk/maps/@48.5320597, ... a=!3m1!1e3
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

To je sice hezké, ale stávající hlavní silnice po poslední relativně nedávné rekonstrukci není v moc dobrém stavu a celková dostavba celého tahu se stále nečrtá. Stejně tak uvázla dostavba na plný profil miniautrního úseku na Bratislavu, kde stávající 1/2 profil rovněž není v dobrém technickém stavu. Maďarsko se se svým severním sousedem moc nerozvíjí; kromě několika silničních mostů, které financuje EU. (paralelně ale vázne i další spojení S-J a to v případě Slovensko - Polsko). Je to svým způsobem normální, protože východní část Evropy (postkomunistické státy) se snaží rozvíjet napojení na západ a budovat síť "doma" než mezi sebou od severu na jih.

A nyní jedna dopravní novinka:

Od 5.4. je v Maďarsku v provozu systém Véda, tedy inteligentní dopravní monitorovací systém. :arrow:

*kamery a systém, který kontroluje MPR, přecházení přes pruhy atd.
*365 fixníxh míst, 160 mobilních jednotek (celkem tedy 525 po celé zemi)
*dopravní priorita je pro 134 silničních úseků

MAPA: http://hirado.cms.mtv.hu/wp-content/upl ... C3%A9p.jpg .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Odkazy směrované k placení dálnic jsou neplatné a já je v rámci témy upravil/smazal. Dálniční portál se nám trochu upravil. Po novém je nutno si nakliknout stránku: http://nemzetiutdij.hu/ a vybrat si jazyk. Zvolíte si češtinu a máte informační brožůrku o tom jak zaplatit za dálnice a které části jsou zdarma. K 1.1.2016 se totiž některé věci mění.

informace po česky

Je to důležitá změna, o které jsem se dříve nedočetl, protože jsem to sám nepotřeboval.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 17.5. se poklepal základní kámen na dalších 4,45 km obchvatu města Csorna (II. etapa) v rámci rychlostní silnice M85. Hotovo má být v roce 2018. Původní silnicí nyní prochází 19.000 aut za 24h. První úsek v délce 12,5 km je v provozu od 09/2015.
13240593_571741776332301_5842169510243376734_n.jpg
13240593_571741776332301_5842169510243376734_n.jpg (60.64 KiB) Zobrazeno 16133 x
Více informací: http://nif.hu/2016/05/2018-tavaszara-be ... o-epitese/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Maďarsko

Příspěvek od Standa »

Podle log na banneru se mi zdá, že to není financováno ze zdrojů EU.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Maďarsko plánuje M15 (dálnici na Slovensko směr Bratislava) postavit z EU fondů z nástroje na propájení států, tedy CEF. :arrow:
Snímka11.PNG
Snímka11.PNG (31.21 KiB) Zobrazeno 15942 x
http://ec.europa.eu/transport/themes/in ... che-hu.pdf

Tak uvidíme, jestli to nezůstane jen na papíře.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak jsem začátkem 4. měsíce informoval, tak systém Véda je plně funkční a v zemi je méně dopravních přestupků. Více v novinách: Díky inteligentním "super radarům" je méně dopravních přestupků v Maďarsku .

Mapa kamer: http://kep.cdn.index.hu/1/0/1144/11446/ ... f0a1_o.jpg

Jen podotknu, že celé Maďarsko monitoruje 365 kamer za 46 mil. € a proplaceno z EU. Slovensko plánovalo systém za 170 mil. € s více jak tisícovkou kamer, ale strana v nové vládě to odmítala, takže se to zrušilo. Tím narážím na "rozsah monitorování provozu".
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Do PPP projektů M6 Tolna a M6 Duna vstupuje sdružení Aberdeen Asset Management, EBRD a Intertoll s podílem 90%, respektivě 80%. I když je zde nižší provoz, tak vzhledem k faktu, že jsou zde platby za dostupnost, tak riziko je minimální a výnosy jsou zajištěné.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.12.2020 15:58:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Zahájují se práce k výstavbě úseku dálnice M30 ke Slovensku. Jedná se o obchvat Tornyosnémeti.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.12.2020 15:59:38, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Zde je kompletní popis maďarské dálniční sítě: https://hu.wikipedia.org/wiki/Magyarors ... 1ly%C3%A1i (po maďarsky)

Za rozvoj dálniční sítě je odpovědná agentúra anebo úřad pro rozvoj infrastruktury (NIF: odkaz naleznete v úvodu tohoto tématu), je to stejný model jako má třeba Irsko. Tedy jednotlivé složky železnic, dálnic anebo silnic jsou pro provozování, ale pro výstavbu je funkční jeden konkrétní úřad. Je to jednak obrovská úspora provozních nákladů a také tato centralizace zájmů v rámci dopravní infrastruktury dává lepší možnosti pro to, co daná země skutečně potřebuje a to je velmi důležité hlavně tehdy, kdy si musí každý promyslet kam vloží kolik peněz.

Maďarsko vkládá do výstavby dálniční sítě mnoho let obrovské částky peněz, často to bylo více jak 1% HDP. Na podporu investicí slouží i PPP, které bylo i úspěšné i neúspěšné (musela něco odkoupit vláda pro nízký provoz), ale staví se tak mnoho km, ovšem vláda se nespoléhá jenom na EU fondy a PPP a staví se i díky masivní vládní podpoře. Kostra je téměř u konce, dá se říct že se sice ještě dokončuje, ale zároveň se zahájilo zahušťování sítě a to počínaje rokem 2015 s cílem do 2018, 2020 a 2022, na které je vícero plánů pro investice a výstavbu. Část dálnic je v parametrech rychlostních silnic.

Maďarsko nemá kvalitní silnice, nemají dostatečné podloží, takže jsou rychleji degradované, a právě proto se kromě zpevňování a masivních oprav hlavních tahů zaměřuje i na celkové odbřemenění hlavních silnic. Kromě výdajů na dálnice investuje centrální vláda hodně peněz a systematicky i do oprav hlavních silnic, železnic a extra balíčky dostává i síť lokálních silnic.
modrá barva = v provozu<br />červená barva = ve výstavbě<br />zelená barva = příprava, plán
modrá barva = v provozu
červená barva = ve výstavbě
zelená barva = příprava, plán
H1.PNG (106.2 KiB) Zobrazeno 15462 x
historický vývoj s výhledem výstavby dálniční sítě v letech 1960 - 2020
historický vývoj s výhledem výstavby dálniční sítě v letech 1960 - 2020
H2.PNG (147.17 KiB) Zobrazeno 15462 x
Reální možnosti jsou samozřejmě posunuté. Je nepravděpodobné naplnit cíle pro rok 2020, ale vize je to hezká.

Maďarsko se v roku 2008 potýkalo s velikými problémami dostat se k úvěrům v období krize, takže MMF poskytl (záložný) úvěr až ve výšce 20 mld. €. Je nutno podotknout, že rozvoj dálnic a infrastruktury celkově se zachoval a již v roce 2013 země předčasně dokonce čerpanou úvěrovou pomoc splatila. Maďarsko uvalilo speciální daně a poplatky na nadnárodní koncerny, čímž dosáhlo lepší rozpočet i bez další pomoci od MMF. Kromě toho má země nadstandardní vztahy s Ruskem, které zaúvěrovalo v rozsahu 10 mld. € výstavbu a dobudování jaderné elektrárny.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Na margo výše uvedeného by takhle mohla vypadat dálniční síť v roce 2022
14_utak-780x572.jpg
14_utak-780x572.jpg (110.1 KiB) Zobrazeno 15410 x
Realizace dálniční výstavby je pro maďarskou vládu neustávající priorita. Již to není o napojování na hlavní město, protože se začínají propojovat regiony. Sousední státy se propojí na vícero místech a prioritami jsou všechny země bez ohledu na polohu. Jsou to vcelku ambiciózní cíle.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Petanecek
Příspěvky: 371
Registrován: 14.11.2012 10:47:44

Re: Maďarsko

Příspěvek od Petanecek »

Měl jsem nyní možnost projet Madarsko od západu na východ a nazpět. Za sebe mohu říci, že M1 (hranice AT až BudaPest) začíná dopadat jako D1. Pravý pruh je vyježděný od nákladní dopravy, osobní vozidla jezdí zásadně v levém pruhu a přes blikačky člověk skáče dál. Je tam také mnoho upozornění na stav povrchu dálnice (ve třech jazycích - pochvala za to) a i snížení rychlosti. Osobně - za mě super, že staví, ale tato dálnice by si již určitě zasloužila nějakou obnovu povrchu.
Zdržuji se hlavně jižně od Dunaje, ale rád se podívám i na severní břeh a sem tam i na západ od Rýna.
hh
Autor
Příspěvky: 2553
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Maďarsko

Příspěvek od hh »

Ano, neopravují, jde to k čertu. Bohužel. Na toto si musí všechny ty země dávat pozor, Chorvatsko, Polsko ... Co je nové, to je hezké, ale jen 20 let :)
Petanecek
Příspěvky: 371
Registrován: 14.11.2012 10:47:44

Re: Maďarsko

Příspěvek od Petanecek »

Na rozdíl od Polska, se v Madarsku musí za užití všech dálnic platit. K tomu ty jejich záchodové budky začínají vypadat jak Toi Toiky po dvaceti letech bez údržby. Bohužel.... Ale na druhou stranu musím pochválit dozorovací orgány, neb mě potěšili, že jsem byl několikrtá elektronicky kontrolován přes průjezdné body a preventivně i rychlost měřenou z mostíku přes dálnici.
Zdržuji se hlavně jižně od Dunaje, ale rád se podívám i na severní břeh a sem tam i na západ od Rýna.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak ta dálnice je vytížená řadu let, ona přestává i kapacitně postačovat. Ve většině zemí je to problém (údržba), ale alespoň staví: řeší propustnost původních tahů.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.12.2020 16:02:06, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Na rychlostní silnici plně postačuje. Co je lepší? Mít 2x2 ve skromnějším režimu nebo nemít ale mít na papíře luxusní dálnici? Opakujte si to na těch hlavních silnicích v kolonách. A ještě stále je to v rovině 2x2, dalo by se i 2+2 s ještě větší úsporou, ale už by to nebyla zas ani rychlostní silnice. Ale to jsem odběhl. A není to dodělané, těch 5% zajistí že tam nebude takový skok atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Maďarsko

Příspěvek od adamos »

Pohledem na fotky novějších M, třeba M86 to vypadá, že začínají šetřit na odstavném. A co ušetřili na odstavném, to nacpali do svodidel.
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tohle je již zahušťování sítě, nikoliv páteřní tahy. Když by odstavní i byl, zas by chybělo něco další, třeba méně klopené zákruty atd. Víte o tom, že Chorvatsko patří na 3. příčku po Bulharsku a Rumunsku co do smrtelných nehod v EU za rok 2015 v propočtu na milion obyvatel? Jistě vzhledem k DN a blbosti lidské nestačí pak nic, k intenzitám a rozvoji hospodářství je to ale bohatě. Beze úspor by se nestavělo v tom tempu v této zemi. Tím myslím Maďarsko, ale i v Chorvatsku ty úspory jsou. Slovenské rychlostní silnice taky nic moc a zrovna na R1 v celé délce je to velmi nešťastné, že to není v dálničních parametrech, ale to je zas o jiném.

Já třeba často čtu i názory, že by dálnice měli být všude zcela zdarma, aby se pak nestávalo to, že na hlavních silnicích někdo kdo na dálnici nemá předbíhá přes plnou čáru a jde tam o život. Zcela mimo mísu jednak proto, že kdo předbíhá přes plnou tak to nemá nic s jeho peněženkou a jednak s tím, že kdyby byli na dálnicích úplně všichni všude, tak by to moc bezpečné nebylo anebo samá stau. I když ty jsou i když je zpoplatnění v platnosti. Ale to je znovu mimo.

Každý má právo výběru. Tak jako ten geolog co nebude jezdit po české D8, tak kdokoliv z nás si může vybrat zda pojede po paralelních silnicích přes města nebo po úsporněji postavených vícepruhových komunikacích s riziky, které z toho plynou.

Je mnohem lepší mít 4- pruh a jet 100 km/h bez řádného odstavného pruhu, než se vléct v koloně po hlavních silnicích středem měst a často s mnohem nižší rychlostí. Ano, možná by šlo postavit širší tahy, i s odstavním pruhem a všemi dalšími parametry, ale v celém státě by to ubralo třeba 20 km nových tahů. A do budoucna je to o údržbě i opravě. Pokud tam ty intenzity nebudou, tak je ten odstavní v celé délce jednoduše zbytečný luxus.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Maďarsko

Příspěvek od Standa »

mbat: Po té M86 jsem už párkrát jel a samozřejmě koukal na ten odstavný pruh. Je to nějak zhutněné, takže to vypadalo docela "pojízdně" i v dešti (nezkoušel jsem tam najíždět). Rozhodně pokrok proti staré silnici 1+1 většinou úplně bez krajnice. Jinak na téhle dálnici není až takový provoz, že by často nastávaly situace, kdy musíte v plné rychlosti do odstavného - ten je tam spíš pro bezpečné nouzové odstavení porouchaného vozidla, což IMHO plní lépe, než nouzové zálivy na užších kategoriích našich starých erek. Opticky to taky méně svádí k nějaké hodně rychlé jízdě (dálnice samozřejmě vypadá užší), i když si na to člověk rychle zvykne a už to moc nevnímá jako něco divného či omezujícího. Hodně mě na fotkách zaujalo oplocení, to se mi v Maďarsku hodně líbí :ok: !
eucitizen
Příspěvky: 104
Registrován: 17.3.2009 11:05:56

Re: Maďarsko

Příspěvek od eucitizen »

Mapa dialnicnej siete v Madarsku, aktualny stav:

https://i.img.ie/sWq.jpg
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Včera 25.10. se odevzdalo do provozu 33,4 km M86 mezi Csorna a Hegyfalu.

Zdroj: http://www.nyugat.hu/tartalom/cikk/mato ... rsforgalmi

Zde historie výstavby napojení Szombathely na dálniční síť Maďarska:
14724477_641956922644119_8613507057350843593_n.jpg
14724477_641956922644119_8613507057350843593_n.jpg (155.28 KiB) Zobrazeno 21121 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.12.2020 16:07:32, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Maďarsko udrží a zrychlí tempo investování do silniční infrastruktury do roku 2020:

Maďarsko kromě výstavby dálnic a rychlostních silnic navýší rozpočet i pro státní silnice. V roce 2017 investuje maďarská společnost pro správu státních silnic Magyar Kozut Nonprofit celkem 484,75 mil. € na upgrade a výstavbu nových silnic. Hodlá tím vylepšit (do hloubky) nebo dokončit realizaci 1.350 km státních silnic. Navíc až do roku 2020 nasměruje Maďarsko na státní silnice další zdroje v celkové hodnotě 1,28 mld. € na kvalitní údržbu, do které bude spadat renovace zařízení včetně menších oprav vozovek.

V létě letošního roku podepsala společnost Colas Hungaria smlouvu s národní infrastrukturní agenturou NIF na výstavbu dalšího úseku dálnice M35, která spojí silnici č. 481 se silnicí č. 4 v celkových nákladech 54,74 mil. €. Délka: 5,4 km, u města Debrecín.

Ani to není všechno, vláda se rozhodla dodatečně podpořit v letech 2016 - 2018 výstavbu cyklistických chodníků tam, kde se rozvíji cestovní ruch a vynaloží se na to 96 mil. €. Část prostředků se tam nasměruje z EU fondů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Maďarsko v těchto dnech odevzdává do provozu obchvat Zalalövő. Je na silnici 86, přičemž jeho délka je 10,7 km. Projekt byl spolufinancován EU fondami, celkové náklady činí i s národními zdroji částku v přepočtu cca. 45 mil. €. Pro ty co jezdí tudy do Chorvatska, tak se jim cestování zrychlí. Pozor, nemýlit s M86, zde je to "pouhá" silnice č. 86 mezi Körmend a Lendavou (SLO). Na odkazech naleznete fotografie :arrow:

https://www.facebook.com/vigh.laszlo.01 ... 7755559667
http://nif.hu/2016/11/holnap-deltol-fel ... -zalalovo/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Robert
Příspěvky: 257
Registrován: 17.12.2009 19:40:38
Bydliště: Jablunkovsko

Re: Maďarsko

Příspěvek od Robert »

Diaľničiare,

nevíte jak to vypadá s plánem výstavby dálnice M9 mezi Szombathely a Nagykanizsa ?
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“