Jihoafrická republika

ceskedalnice.cz
Autor
Příspěvky: 99
Registrován: 25.2.2009 22:14:27
Kontaktovat uživatele:

Jihoafrická republika

Příspěvek od ceskedalnice.cz »

sf-flag.gif
sf-flag.gif (1.06 KiB) Zobrazeno 34432 x
sf-map.gif
sf-map.gif (12.27 KiB) Zobrazeno 34430 x
Rozloha: cca. 1 220 000 km2
Počet obyvatel: cca. 59 mil.

Hlavní město: Pretoria (s okolím cca. 3 mil. obyv., sídlo prezidenta a vlády)
Druhé hlavní město: Kapské Město (s okolím cca. 4 mil. obyv., sídlo parlamentu)
Největší město: Johannesburg (s okolím cca. 10,5 mil. obyv.)
Další veliké město: Durban (s okolím cca. 3,7 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 20:48:17, celkem upraveno 12 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Jihafrická republika je nejvyspělejším státem Afriky. Silniční síť má cca. 400.000 km silnic, přičemž asi 95.000 km má zpevněný povrch. V roce 2002 bylo v zemi 239 km dálnic, ovšem od roku 2004 probíhá v zemi rozsáhlá přestavba hlavních silnic a také totálně nová výstavba dálnic a rychlostních silnic. Členění silniční sítě se budu věnovat později.

Ministerstvo veřejných prací :arrow:

http://www.publicworks.gov.za/

The South African National Roads Agency Limited :arrow:

https://www.nra.co.za/

Ministerstvo dopravy :arrow:

http://www.transport.gov.za/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 19:20:25, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Koncesionáři (placené dálnice, tvoří 17% dálniční sítě):

Trans Africa Concessionairs (TRAC) :arrow:

http://www.tracn4.co.za/

N3 Toll Concessions (N3TC) :arrow:

http://www.n3tc.co.za/

Bakwena Toll Concessionaires :arrow:

http://www.bakwena.co.za/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Oficiální webové stránky pro výstavbu přes systém PPP :arrow:

http://www.ppp.gov.za/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav (členění) silniční sítě k 1.1.2010:

V zemi je celkem v evidenci 535.000 km silnic, přičemž 366.872 km jsou meziměstské komunikace (případně hlavní tahy ve městech) a ostatní jsou městské a obecní komunikace.

V zemi je celkem 2.160 km dálnic, přičemž 1.573 km postavil stát.
Dalších 940 km jsou silnice 2+2 ovšem nemají v středě bariéru, přičemž 550 km postavil stát.
Hlavní silnice meziměstské tvoří 62.794 km, přičemž síť státních silnic je 14.047 km.

Zpoplatněné komunikace tvoří celkem 3.120 km, přičemž stát spravuje 1.832 km.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.10.2014 11:53:48, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace údajů
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

I tak jako v ostatních případech si dovolím dát odkazy na mezinárodní fórum SSC:

Kompletní rozcestník Jihoafrické republiky

Sekce Doprava
Kapské město - silniční síť
Silniční síť v zemi
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Všechny odkazy jsou platné a fungují. Kdo by jste chtěli jezdit autem po Jihoafrické republice, naleznete všechny potřebné informace. Stav silniční sítě se zásadně nezměnil: v zemi ovšem neustále probíhají stavební práce a projekty na zvýšení úrovně cestování.

Staví se asi 800 km dálnic a 450 km rychlostních silnic (nemají stř. pás). Probíhá i grandiózní projekt zpevňování venkovských silnic asfaltem nebo štěrkem. JAR má jednoznačně nejlepší a nejvalitnější silniční síť v Africe, čemu odpovídá i zpoplatnění asi 1/3 dálniční sítě, z čeho 50% řídí soukromé společnosti (částečně v součinnosti se státem).

Všechny větší práce probíhali do roku 2010, ovšem i nyní po roce 2010 běží některé nové projekty v oblasti dálnic a silnic. Některé hlavní tahy postavěné ještě v letech 1980-1990 se přebudovávají na rychlostní silnice, třeba i celý tah z nejvíce zalidněné oblasti do Svazijska.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Kompletní mapa hlavních silnic a dálnic v zemi (včetně soukromých) :arrow:
SANRAL.png
SANRAL.png (277.98 KiB) Zobrazeno 33518 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Road Traffic Management Corporation :arrow:

http://www.rtmc.co.za/

Celkem se děje na silniční síti to, že se třeba z hlavních komunikací (přes 60.000 km, členění je o pár příspěvky výše) určila síť státních silnic, ostatní se posunuli níže. Noví koncesionáři nejsou, výrazně více nových km dálnic není. Vláda se zaměřuje na upgrade silniční infrastruktury: zpevňování silnic, opravy stávajících asfaltových silnic, úprava štěrkových silnic, kterých je v zemi nejvíce (300.000 z 500.000 km), dělají se úpravy na velikých MÚK, investuje se do údržby a řízení provozu, staví se 2+1 jízdní pruh, vylepšují se podmínky pro řidiče nákladních vozů atd.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 19:37:19, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

V JAR je již 18% obyvatelstva (údaje za rok 2012) nakaženo virem HIV a ve stejném roce zde již na nemoc A.I.D.S. zemřelo přes 230.000 lidí. V zemi je dokonce úbytek obyvatelstva v řádu milionů mezi posledními sčítání (2013).
informace o zvýšeném výskytu nemoci ... téměř každá státní instituce má zvláštní oddělení věnované problematice HIV/AIDS
informace o zvýšeném výskytu nemoci ... téměř každá státní instituce má zvláštní oddělení věnované problematice HIV/AIDS
Snímka.PNG (226.38 KiB) Zobrazeno 31880 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 19:39:45, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Až 1/3 obyvatel žije ve 4 městech (uvedeny v 1. příspěvku). I když je v zemi epidemie HIV/AIDS, tak v letech 2001-2011 zde přibudlo 7 mil. lidí. Co se týče ekonomiky, tak po Nigérii je zde v propočtu na obyvatele nejvyšší HDP v Africe, respektivě i výkon ekonomiky 2. největší v Africe. Životní úroveň je zde absolutně nejvyšší, ty 4 metropolitiní města disponují kvalitní dálniční infrastukturou, která se neustále upgraduje (rozšiřují se MÚK a jednotlivé úseky). Většina i lokálních silnic je v dobré starostlivosti a regiony jsou dosažitelné i při horším počasí. Státní silnice jsou ve velmi dobrém stavu a z roka na rok se aktualizuje jejich stav a vláda je stačí renovovat v dostatečné míře.

Zde výroční zpráva za rok 2015 ze silničního úřadu :arrow:

https://static.pmg.org.za/151015SANRAL_AR.pdf

*tradičně kvalitní a relativně obsáhlejší dokument (jsou i obsáhlejší do minulosti)
*komplexnější zhrnutí vývoje za poslední roky, investice za 2014/2015, financování a výhled změn
*popis konkrétních projektů atd. na roky 2015/2016 (je toho opravdu hodně)

Jihoafrická republika zmapovala kompletní silniční síť od dálnic až po důležité polní silnice a síť je tvořena až 750.000 km komunikací. Zpevněným povrchem disponuje 160.000 km. Nárůst není ani tak v rozsahu sítě, i když několik desítek tisíc km to činí vzhledem k rozmachu sítě ulic a nové výstavbě do minulosti neexistujících regionálních silnic. Patrná je ta změna u zpevněných komunikací, tam to činí až +65.000 km anebo +70% během posledních 20 let. :idea: To je to, co je psáno i ve vláknu, že vláda kromě výstavby dálnic rozvíjí z národních zdrojů silnice jako takové a zlepšuje tento proces zpevňováním komunikací. A jedná se o každoroční rozsáhlé projekty do regionů v řádu několika tisícovek km. Aktuálně má stát problém s financováním rozsahu údržby silnic, protože ta je závislá hlavně na penězích z prodeje PHM a zde ceny klesají, tudíž klesají i zdroje. Finanční rok 2014/2015 se nesl v duchu vyrovnání výpadku ze státního rozpočtu, ale to je v dlouhodobém horizontu neudržitelná situace.

Nový cenník na dálnicích s platností od 1.3.2016 :arrow:

aktualizace 2020: https://www.aa.co.za/sites/default/file ... klet_1.pdf
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 19:46:52, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

JAR i navzdory dobrému stavu veškeré infrastruktury má poslední roky problémy, které se letos začínají naplno projevovat a omezují i výrobu ve světě. Nedávné problémy s těžbou platiny způsobují výpadek na produkcích v automobilkách od USA přes EU po Japonsko. Mnoho dalších dolů je v sociálních nepokojích, kde pak vláda velmi tvrdě zasahuje na ochranu těžařů, což je pak začarovaný kruh. Mimořádně klesá výkonnost HDP, již se dostává pod 1% ročně, což nestačí na nová pracovní místa a nezaměstnanost je již nad 25% a když by se započítali i ti, co práci nehledají, tak je to 35%. U mladých lidí je podíl nezaměstnaných až 50%, z nich 2/3 nemají práci dlouhou dobu. Tato beznaděj vede ke zvyšování kriminality. Národní rozvojové plány se sice plní, ale přestávají odzrkadlovat reálné potřeby země. Tento problém přetrvává v zemi již 15 let, posledních 5 je problém stále pálčivější. Mnoho kroků z úrovně vlády a komunální sféry si protiřečí a v těchto podmínkách podnikat je stále obtížnější, což se podepsalo na poklesu zahraničních investicí o 75%. Deficit st. rozpočtu je pod 3% HDP bez dalších impulzů do reforem a investičních programů. Veškerá snaha směruje k vytváření nových vládních programů pro nová pracovní místa. Až 1/3 výdajů směruje na platy státních zaměstnanců. Vládní dluh prudce stoupá, ještě v roce 2011 činil 31%, v roce 2015 již dosáhl úrovně 45% HDP.

Pro letošní rok se odhaduje dokonce zastavení růstu HDP s tím, že zemi hrozí recese. Stav by se měl změnit v dalších letech. Nezaměstnanost má letos dosáhnout úrovně až 27%. Nejvíce se v prvním pololetí propouštělo v dopravě, zemědělství a těžařském průmyslu.

Vídím, že zde absentují přímé odkazy na dálnice v zemi a i linky, které jsou zde spíše odkazují na textové projekty, takže náprava:

http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=402

Taky třeba křižovatka v Johannesburgu: N3, N1 a M1:
Waterfall-Commercial-District-March-2016-004.jpg
Waterfall-Commercial-District-March-2016-004.jpg (244.58 KiB) Zobrazeno 30012 x
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=400
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=361

Tak snad pro lepší představivost architektury, značení a jízdy. :P
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.10.2020 19:48:00, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Nechce se mi to rozepisovat, ale jeden z projektů pro JAR, kterému se nestačím řadu let věnovat blíže z časových důvodů je i Gauteng Freeway Improvement Project, stačí to zadat do strýčka googla a vypadne vám mnoho odkazů a informací. Ve skratce jde o to, že se kolem roku 2000 zahájila masivní přestavba a výstavba ucpaných dálnic s celkovým záměrem zajistit plynulost dopravy v regionu Gauteng, což vlastně spojuje Johannesburg a Pretorii. Provincie Gauteng vytváří 38% HDP země a cílem projektu bylo upgradovat a přebudovat celkem 560 km dálnic typu freeway. Věnuje se tomu státní úřad SANRAL a hned 1. fáze se věnovala 185 km upchaným úsekům. Vyhlásilo se 15 balíků na práce. Díky těmto investicím se rozšířilo mnoho úseků, další dostávají nové povrchy a všechny elektronický monitoring provozu, čím se zlepšuje propustnost a zároveň se upgraduje mnoho MÚK, exitů v návaznosti na okolní síť a výstavba zcela nových uzlů. O tom také je rozvoj dálniční sítě v JAR. Staví se sice i několik nových dálnic, ale především se pozornost věnuje těm stávajícím tam, kde to má smysl, tedy v jádru hospdářského rozvoje celého státu. V rámci této I. fáze prošlo upgradem 34 MÚK. Od roku 2000 se celá oblast značně rozvíjí novými průmyslovými firmami, vytváří se sektor služeb všude kolem v návaznosti na distribuční sklady. I. fáze se zaměřila na N1 mezi Tswane a Johannesburgem, co ale osahovalo práce i na dalších komunikacích na to navázaných a tedy: N3, N12, N17 a R21 mezi Tswane a OR Tambo International Airport. Práce se provádějí za plného provozu. Výstavba odstartovala v roce 2007.

Dále samotná provincie z vlastních a státních kapacit budovala rychlostní železniční linku Gautrain Rapid Rail Link na trase Johannesburg - Tshwane v délce 80 km. Snaha odbřemenit páteřní dálnice je enormní. Tomu se dál ale věnovat nebudu.

Další novinkou, která v zemi je tak SANRAL spustil web určený aktuálnímu provozu: https://www.i-traffic.co.za/ s již aktuálními záběry a o další provincie.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Blesková povodeň jaká zasáhla letos mnoho (opravdu mnoho :!: ) států v rámci jejich dálnic (USA, Makedonie, Francie, Austrálie, Čína atd. atd.) se odehrála i v hospodářském centru JAR u Johannesburgu. Výjimkou nejsou ani dálnice N3 nebo M1. O N3 mj. píšu výše že jde doslova o páteřní komunikaci. Včera, 9.11. za 3h spadlo až 90mm srážek v celé oblasti. JAR meteo úřad nestačil na hrozbu nijak upozornit, čehož výsledkem jsou jak materiální škody, tak i desítka mrtvých/pohrešovaných a mnoho zraněných. Mnoho vozidel uvázlo v záplavové vlně na dálnicích M1 a N3, řidiči bojovali o vlastní životy, policie a správa dálnice nestačila včas zareagovat uzavřením ohrožených úseků. V místní zoo dokonce došlo ke zřícení hlavní vnější zdi, ale správa zoo stačila vydat správu, že žádné zvíře zahradu neopustilo.
N3.PNG
N3.PNG (488.46 KiB) Zobrazeno 29696 x
Snímka2.PNG
Snímka2.PNG (257.07 KiB) Zobrazeno 29696 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

N2 Wildcoast Toll Project :arrow:

*informace ze silničního úřadu: https://www.nra.co.za/publications/n2-w ... d=national

*extra informační stránka: http://www.wildcoast.co.za/toll-road

Dlouho se řešila ekonomická stránka projektu, ale již se chystají do výstavby 2 hlavní objekty: mosty. Na jejich výstavbu se plánuje vynaložit částka 113,4 mil. USD. Výstavba se má zahájit v období 08-10/2017. Nyní běží tendr, do kterého se přihlásilo vícero seskupení složených z místních a nadnárodních firem.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 12.11.2022 10:37:00, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

K výše zmíněnému důležitý výsledek:

South Africa awards N2 Wild Coast Bridge Tender to Strabag JV :arrow:

The tender for the much anticipated Mtentu bridge, which forms part of the N2 Wild Coast road (N2WC) project has been awarded, the South African National Roads Agency SOC Ltd (SANRAL) announced today.

Obrázek

Construction of the bridge is set to start in early November 2017, and is scheduled to last approximately 40 months.

“The tender, valued at R1.634 billion (incl. VAT), has been awarded to the Aveng Strabag Joint Venture (JV). The JV partners consist of Aveng Grinaker-LTA, a major South African-based construction company and Strabag, a leading construction company in Europe with extensive experience in major balanced cantilever methodology bridge construction,” Vusi Mona, SANRAL’s Communications Manager said.

As the first of its magnitude in South Africa, the Mtentu bridge will be one of the longest main span balanced cantilever bridges in the world and will reach heights of approximately 220m. “Critically, it is going to create employment and business opportunities in the area. The whole of the project will be a growth engine for the Eastern Cape both during and post construction,” Mona said.

“While our focus is clearly on the European market, we do occasionally execute projects outside of Europe in which we can especially apply our technical know-how. With this in mind, we look forward to realising Africa’s highest bridge together with a local partner,” says Thomas Birtel, CEO of STRABAG SE.

The project will be executed using two bridge building methods. The northern and southern portions of the bridge will be built using incremental launching, the centre using the balanced cantilever method. The completed bridge will stand on a total of 13 piers. The construction of the 1.1km long bridge in a remote location is a major undertaking that requires specialised engineering skills and building techniques.

https://www.highways.today/2017/09/05/s ... stabag-jv/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

V tomto týdnu spadli vydatné srážky do města Durban :arrow:

*celkem je v provincii KwaZulu-Natal 8 mrtvých
*dne 11.10. tady spadlo 108mm za 24h; dne 10.11. 144mm
*500 lidí muselo opustit domovy, které jsou vážně poškozené
*zaplavené během minut zůstali stěžejní silniční tahy; voda si razila cestu ve vlně vysoké 1,5m po N2
south-africa-flood-durban-october-2017-768x576.jpg
south-africa-flood-durban-october-2017-768x576.jpg (90.08 KiB) Zobrazeno 27071 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

South Africa’s Msikaba Bridge tender reopening :arrow:
Snímka.PNG
Snímka.PNG (16.75 KiB) Zobrazeno 26487 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

článek z portálu http://www.businessinfo.cz

V Jižní Africe upadá těžební průmysl

Jihoafrická republika je zemí mnohem podobnější vyspělým státům v Evropě. Neformální sektor ekonomiky neboli šedá ekonomika je na rozdíl od jiných afrických či jiných rozvojových zemí velmi malý. Uvádí se číslo okolo 15 procent HPD. V zemi je poměrně dobrá vymahatelnost práva, soudy fungují, i když jejich rozhodování trvá dlouho a to může prodražovat případné soudní spory.

Jihoafrická republika má podle zprávy poradenské společnosti PwC rozvinutou a kvalitní dopravní síť, ať již jde o silnice či železnice. Dopravní infrastruktura byla navíc vylepšena v souvislosti s tím, že Jihoafrická republika v roce 2010 hostila Mistrovství světa ve fotbale. Problémy jsou ale kvůli rychle rostoucímu počtu obyvatel se zásobováním vodou a elektrickou energií. U elektřiny dochází nezřídka k časově omezeným výpadkům. Podle organizace Global Infrastructure Hub potřebuje Jižní Afrika do této oblasti investovat do roku 2040 zhruba půl miliardy dolarů.

Vysoká je úroveň zločinnosti, zejména ve městech. Z bezpečnostních důvodů se například při jízdě autem doporučuje příliš nezastavovat a nechávat uzavřená okna. Hrozí ozbrojené přepadení. Zároveň je třeba poznamenat, že se úroveň kriminality v zemi výrazně snížila oproti situaci v polovině devadesátých let minulého století. Například počet vražd v Jižní Africe je sice vyšší než v evropských zemích, ale výrazně nižší než v některých zemích Jižní a Střední Ameriky.

Momentálně poškozují důvěru v budoucnost jihoafrické ekonomiky skandály ve vládní straně Africký národní kongres.

Jihoafrická ekonomika je velmi diverzifikovaná, silný je podíl textilního průmyslu a maloobchodu. Roste podíl telekomunikací na ekonomice, které předstihly zemědělství či turismus. Už od poloviny minulého století roste podíl služeb na celkovém HDP. V minulém roce dosáhl 67 procent. Setrvale naopak klesá podíl těžby nerostného bohatství − Jihoafrická republika má důležité zásoby například uhlí, zlata a diamantů − na výkonu ekonomiky. V roce 1980 tvořila těžba rekordních dvacet procent HDP země, v současnosti je to okolo sedmi procent. V posledních pěti letech se snížil počet zaměstnanců v těžebním průmyslu o 70 tisíc.

Hospodářství Jihoafrické republiky je často označováno za smíšenou ekonomiku, kde hrají důležitou roli státní podniky a státní regulace a plánování. Podle některých expertů ale politici razí pojem "smíšená ekonomika" spíše proto, aby se zalíbili voličům, a vliv státu zůstává, ovšem s některými důležitými výjimkami, spíše na papíře. Stát vlastní například energetický holding Eskom, železnice, národního leteckého dopravce a také ropnou a plynárenskou firmu PetroSA či Land and Agricultural Development Bank of South Africa, prostřednictvím které podporuje zemědělce.

Jižní Afrika se potýká s vysokou nezaměstnaností a nerovností v rozdělování bohatství. Počet lidí bez zaměstnání dosáhl v roce 2016 oficiálně 26 procent, neoficiální čísla nyní mluví až o 36 procentech. Nejvíce postižení jsou mladí lidé, zejména černoši. Nepracuje ani nestuduje přes polovinu žen ve věku mezi 20 a 24 lety. Údaje Světové banky, které jsou ale několik let staré, uvádí, že Jižní Afrika má nejvyšší Giniho koeficient, tedy číslo ukazující rozložení příjmů mezi chudými a bohatými, na světě. Tedy jsou zde největší majetkové rozdíly.

Rozdíly v bohatství, stejně jako vysoká nezaměstnanost jsou často dávány za vinu dědictví apartheidu. Režimu, který rozděloval jednotlivé "rasy", nedovolil nebělošským obyvatelům vykonávat některá zaměstnání a omezoval je v přístupu ke vzdělání. ­Apartheid definitivně skončil v roce 1994 a princip "nerasovosti" byl zakotven v ústavě přijaté o dva roky později. Dnes se úroveň vzdělání postupně vyrovnává. Jak uvádí časopis Economist, v posledních letech výrazně klesl počet těch nejchudších a zároveň nápadně stoupl podíl černochů, kteří jsou podle statistik řazeni do skupiny s nejvyšší životní úrovní v zemi.

Vládní strana ve válce

Momentálně poškozuje důvěru v budoucnost jihoafrické ekonomiky napětí v souvislosti se skandály ve vládní straně Africký národní kongres (ANC), která dominuje zemi od pádu apartheidu. Navíc ANC bude v prosinci volit svého šéfa, a tedy i předpokládaného příštího jihoafrického prezidenta. Současný prezident Jacob Zuma, který se v zahraničí snad nejvíce proslavil svým výrokem z roku 2006, že minimalizovat možnost nákazy nemocí AIDS může sprcha po sexu, totiž nebude moci v roce 2019 znovu kandidovat. Ústava umožňuje prezidentovi zastávat úřad jen dvě pětiletá období a Zuma je prezidentem od května 2009.

Časopis Economist popisuje boj o Zumovo nástupnictví jako "válku uvnitř vládnoucí strany", která už vedla k desítkám nevyřešených politických vražd. Šéfem ANC po Zumovi chce být Cyril Ramaphosa, zástupce prezidenta a nejbohatší černý podnikatel v zemi, který vlastnil například jihoafrický řetězec rychlého občerstvení McDonald's. Ten byl podle říjnových průzkumů favoritem. Zuma ale prosazuje jako svoji nástupkyni Nkosazanu Dlaminiovou-Zumovou, svoji bývalou ženu. Předpokládá se, že ta by po svém nástupu udělila současnému prezidentovi obviněnému ze 783 případů korupce a podvodů milost. Zatím není jasné, jak tento zápas může ovlivnit budoucí stabilitu Jihoafrické republiky.

Zuma je v centru současného úplatkářského skandálu, který je označován za největší v historii země. Ten dokonce vedl k neúspěšnému pokusu o odvolání Zumy v parlamentu a k velkým pouličním demonstracím. Zuma a jeho lidé jsou kromě jiného − například že si prezident pořídil nákladné sídlo za státní peníze − prý spojeni s bohatou podnikatelskou rodinou Guptů. Guptové vlastní v Jihoafrické republice množství nemovitostí, doly, média i zbrojovku a jeden ze tří bratrů Guptových, Atul, je sedmým nejbohatším Jihoafričanem. Guptové údajně ovlivňovali ve spolupráci se Zumou jmenování ministrů i dalších úředníků a dostávali za to státní zakázky. Prezidentovi prý pomáhali financovat jeho luxusní život, a navíc údajně za pomoci PR firmy vyvolávali rasovou nenávist ve snaze manipulovat s veřejným míněním, zakrýt politické skandály a diskreditovat své protivníky.

Jihoafrická republika podle agentury Bloomberg nedávno překonala ekonomickou krizi, která vedla na přelomu let 2016 a 2017 k propadu růstu jejich hospodářství. Ekonomiku JAR táhne vzhůru růst maloobchodních prodejů a vzpamatovalo se také zemědělství, které bylo před tím postiženo nejhorším suchem za posledních sto let.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Město Johannesburg zveřejnilo, že by potřebovalo minimálně 1,1 mld. USD na opravy silnic, aby se zbavilo všech výtluků, síťových rozpadů silnic a nanovo upravit štěrkové komunikace. Město spravuje celkem 13.600 km a v období 2017/2018 opravilo 44.350 výtluků. Na asfaltové silnice je nevyhnutní vynaložit 650 mil. USD, na štěrkové 450 mil. USD. Jinak hrozí, že se silnice zcela rozpadnou respektivě se stanou během deště nesjízdné. Částka odpovídá kruté realitě téměř 10-roční nečinnosti v souvislých opravách.

Johannesburg Roads Agency :arrow:

https://www.jra.org.za/

Tato agentura zveřejnila koncem roku 2017, že stav asfaltových silnic se z kategorie dobré z roku 2013 na úrovni 52% dostávají na 45% pro rok 2017. Stav havarijních silnic se naopak zvýšil z 25% na 32%. Z hlediska štěrkových silnic je ještě horší: až 72% z nich je v havarijním stavu. Tvoří asi 1.400 km ze sítě silnic ve městě. Rozpočet určený pro období 2017/2018 byl ve výši jen asi 2% toho co by silniční síť města potřebovala, a i proto se agentura zaměřila prakticky jen na opravu opravdu obrovských výtluků.

JAR je v hospodářské krizi pro nestabilní ceny nerostních surovin a s tím spojené jsou i další problémy. Stát celkově omezil výdaje směrem na samosprávy a těm chybí privátní zdroje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Financování silniční sítě

Jihoafrická republika řadu let rozvíjí silniční síť nejlépe v Africe. Z hlediska zajištění financování a legislativy tady sehrává nejdůležitější úloha státní úřad South African National Roads Agency SOC Limited, tedy SANRAL. Ten je ve vlastnictví státu a plně odpovídá za financování, rozvoj, kontrolu, plánování, výstavbu, údržbu a opravy národní sítě silnic.

Přibližně 4/5 státní silniční sítě je v užívání bez poplatků a financováno vládou. Zbytek je zatíženo mýtem a respektivě asi 10% řídí SANRAL, zbytek jsou koncesionáři. SANRAL sám používá při těchto silnicích jak mýto tak si půjčuje na realizaci operací kolem nich. Koncesionáři mají nejčastěji úlevy po dobu provozování na standardní dobu 30 let.

Silniční síť se člení dle ústavy na 3 kategorie a to státní nebo národní, pak provinční a nakonec lokální. Z hlediska legislativy jsou souběžné pravomoci centrální a provinčních vlád v oblasti výstavby a provozu na daných silnicích, ale za jistých okolností může vláda ovlivňovat i provinční silnice. Tím je právo v této oblasti roztříštěné a dost komplikované. Absolutně nejdůležitější je tedy instituce SANRAL, protože ta mapuje celkovou silniční síť a přebírá za ní odpovědnost v tom rozsahu, že na tomto podkladu se rozvíjí národní síť silnic.

Národní silnice a SANRAL

Jak se klasifikuje státní silnice? Jde o jakoukoliv zpoplatněnou silnici, most ležící na silnici a spojuje přitom více provincií, mezistátní most ležící na silnici a silnice, které spojují veliká města mezi sebou. Toto ovlivňuje ministerstvo dopravy, SANRAL, provinční premiéři a Ústavní Soud. Ministr to ale nemůže udělat bez souhlasu úřadu SANRAL. Rozdíl taky je, zda jde o novou stavbu nebo silnici, která již stojí, protože pokud již stojí, tak je nutností získat souhlas provincie. Pokud se nenajde shoda v jakémkoliv případě, tak spor směruje na Ústavní Soud, který rozhodne. Tohle je tady moc důležité tento postup, protože ta síť vždy nebyla taková jaká je dnes a musel se zajistit nějaký rovnoměrný systém.

SANRAL byl založen před 20 lety, tedy v roce 1998. Má na starost všechny aspekty vnitrozemské silniční sítě. Je řízený správní radou, kterou jměnuje ministerstvo dopravy. Vzhledem k rozsahu působnosti je to jedna z nejvýznamnějších státních institucí v zemi. Od ní de facto závisí celková strategie rozvoje silniční infrastruktury.

Financování národní silniční sítě

SANRAL má na výběr vícero možnosti a to dle silničních zákonů:

*jakékoliv kapitálové investice ze strany státu
*úvěry ze strany státu
*tržby generované z prodeje PHM
*všeobecní úvěry
*tržby z vlastní činnosti (mnoho činností pro samosprávy zpoplatňuje)
*tržby z mýta
*tržby z jiných poplatků a pronájmů
*tržby z pokut
*granty a dotace ze zahraničí

Nezpoplatněné silnice

Většina národní sítě silnic JAR spadá do kategorie nezpoplatněných silnic a tedy na ně směruje nejvíce peněz. V roce 2015 měl SANRAL na starost kolem 19.700 km silniční sítě včetně zpoplatněných, ale i nezpoplatněných. Z nich 81% je nezpoplatněných. Toto numero kolem 80% se udržuje v platnosti. Na nezpoplatněné silnice a jejich rozvoj nejvíce směrují prostředky centrální vlády, třeba pro rok 2012/2013 to bylo 875 mil. USD. Z ostatních příjmů SANRAL to pak bylo 70 mil. USD. Na rutinní údržbu směrovalo 40 mil. USD.

Zpoplatněné silnice

Zpolatněné silnice jsou relativní fenomén v JAR. Vláda se snaží zajistit zdroje na rozvoj silniční sítě od roku 1995. Proto založila SANRAL a zavedla nějaký systém, ale problémem je ze začátku i nějaký objem peněz. Zajistit meziměstské silnice a jejich rozvoj a novou výstavbu nebyla snadná úloha. Při městech byl naopak prostor pro jiné financování vzhledem k ekonomickému výkonu. A tak se zavedlo zpoplatnění silnic, které přinášejí dodateční chybějící zdroje. Z nich se mohli dané silnice lépe udržovat, rozšiřovat a instalovat na ně různé bezpečnostní a technologické prvky. To, že se zpoplatňují i státní silnice bylo vyargumentováno právě jejich zlepšujícím se stavem. Ministerstvo později mýtné dle vytíženosti cenově upravovalo a nastavovalo i pokuty.

Privátní společnosti na sebe převzali riziko úvěrů a často měli lepší úrok, než by dostal stát. Proto se tak rozhodlo, že se ten podíl zpoplatněné sítě rozdělí půl na půl, ale nebude se to přehánět a celkové úvěry jsou pod vládní kontrolou. Pokud ale provozuje soukromá firma nějakou zpoplatněnou silnici tak se stará během koncese i o její údržbu a všechno s tím spojené.

V rámci financování zpoplatněných státních národních silnic prostřednitvím SANRAL se uplatňuje kombinovaný model příjmů tak, aby se omezil cizí element ve formě veliké půjčky, takže se i mýtné pak reguluje dle potřeb. Třeba pro ten rok 2012/2013 byl roční rozpočet pro řízení zpoplatněných silnic někde kolem 420 mil. USD a na údržbu směrovalo 26 mil. USD.

Mnohem důležitější je limit pro SANRAL, protože vláda schválila strop pro půjčky a to ve výši 4,3 mld. USD, z čeho 3,4 mld. USD je formou státních záruk. Dále SANRAL smí vydávat státní dluhopisy a to ve výši 547 mil. USD. A smí vydat i emise ve výši 1,35 mld. USD.

Do minulosti se uvažovalo o odprodeji akcií, ale tento postup se v roce 2011 zastavil. SANRAL dále čerpá několik speciálních úvěrů od zahraničních investorů. Třeba je tady 22-roční úvěr od EIB ve výši 99 mil. USD.

zdroje pro další čtení: dají se dohledat ve vláknu (SANRAL, další úřady a i koncesionáři)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Rural Northern KwaZulu Natal to benefit from SANRAL projects and jobs :arrow:

https://www.highways.today/2019/02/15/k ... -projects/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy plánuje vícero vylepšení hlavních silnic v jižních provinciích JAR. Sestavil se rozpočet pro tyto účely ve výši 880 mil. USD. Vícero z nich začne realizovat státní firma SANRAL během dalších 12-24 měsíců.

Jeden z projektů je R573 Moloto Road, kde se z důvodu přetížení stává mnoho DN. Rozpočet pro tyto práce je 217 mil. USD. Silnice se rozšíří, co zvýší její kapacitu, ale zlepší se i dopravní značení a přidají se radary. Tato silnice má 160 km a spojuje 3 provincie: Gauteng, Mpumalanga a Limpopo. Prochází po ní 50.000 vozidel za 24h. Plánuje se tady zesílit i investice do železniční 2-kolejní tratě a vytvořil by se tak doslova dopravní koridor. Práce začínají na prvních 3 nejhorších úsecích v celkové délce 25 km. Dokončit 160 km se pak plánuje během 5 let. Práce se původně plánovali pro rok 2016, ale bylo to zrušené.

Z tohoto důvodu jsou pak i špatné výsledky celkové bezpečnosti silničního provozu. Opravdu nebezpečné jsou pak silnice ve větších městech, kde vypadává i osvětlení a není dobrý ani technický stav vozidel.

Celkový stav infrastruktury se tuto dekádu zhoršil. Vlády nemají dost peněz na nové upgrady, stávající dálniční síť je přetížená. Stagnuje úroveň státních silnic a regionální silnice upadají. Hlavním důvodem jsou ekonomické obtíže. I proto se teď našla vůle začít řešit hlavní přeplněné silnice. Zlepšení stavu se nedá očekávat dřív než koncem další dekády. JAR tak již nebude mít absolutní primát v celkové kvalitě silniční infrastruktury a ani v rozsahu dálniční sítě v rámci Afriky. To je ostatně vidět v několika dalších vláknech.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Povodně si tady v uplynulých dnes vyžádali již 60 mrtvých. V oblasti Durbanu spadlo mnoho srážek, došlo k sesuvům svahů, ale i utržení silnic. Pod vodou zůstalo i několik dálničních tahů. Škody jsou v propočtu kolem 40 mil. USD, z toho polovina právě na silnicích a kanalizaci.

https://www.nytimes.com/2019/04/24/worl ... loods.html
http://floodlist.com/africa/south-afric ... april-2019
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Afrika“