(S) Trasa dálnice D3 povede Posázavím, shodli se experti

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

(S) Trasa dálnice D3 povede Posázavím, shodli se experti

Příspěvek od andy »

Trasa dálnice D3 povede Posázavím, shodli se experti
10. prosince 2009
Autor: MARKÉTA BUŠKOVÁ

Střední Čechy - Dálnice D3 by měla vést přes Posázaví. Výhra takzvané západní či stabilizované varianty je výsledkem úterního jednání deseti expertů, které pověřila ministerstva dopravy a životního prostředí, aby zhodnotili dvě trasy D3 na území Středočeského kraje.

Nyní se bude čekat na zpracování studie vlivu stavby na životní prostředí obou tras a na datum, kdy vláda zařadí dálnici, která spojí Prahu s jihem Čech, na své jednání. Rozhodnutí expertů je pro vládu jen doporučením. Hlasování expertů skončilo jen těsně. Pět dopravních odborníků bylo pro variantu západní, čtyři odborníci na životní prostředí se přiklonili k variantě východní a jeden se hlasování zdržel.

„Jednání komise vítáme, protože se konečně začala brát vážně varianta východní, a na obě trasy budou zpracována negativa i pozitiva,“ reagoval na rozhodnutí expertů Michal Bernard, předseda zájmového sdružení obcí KLID, které proti západní trase bojuje. Podle něj znehodnotí krajinu Posázaví.

Jak poznamenal Bernard, výhodou východní trasy zvané též Promika například je, že umožňuje stavět dálnici na několik částí. „To je v dnešní době výhodné z hlediska nedostatku peněz,“ míní Bernard.

„Politici teď dostanou doporučení, ale bude na nich, zda ho vezmou v potaz, a také záleží na tom, jak dopadne studie vlivu na životní prostředí, která trvá zpravidla rok a nyní je za polovinou,“ podotkl Pavel Eybert, předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4, které prosazuje variantu Posázavím. Podle něj má „jejich“ dálnice šanci uspět.

Nesouhlasí však některé obce v Posázaví. Pět z nich před třemi lety dokonce schválilo na svých katastrech stavební uzávěru, aby obce stavbě dálnice zabránily.

Tehdy totiž vláda schválila západní variantu, ale ministerstvo životního prostředí přišlo s novou trasou, a tak se začalo o trase autostrády jednat znovu.

***

* Odpůrci trasy Posázavím
  • 1. Trasa je drahá a technicky náročná (dva obří mosty, řada tunelů), právní problémy (odpor obcí, nevládních organizací a veřejnosti).
    2. Odlehčení D1 pouze částečně. Řidiči přijíždějící po trase ze severu (D8) a východu (D11) stejně využijí současnou kratší cestu.
    3. Dálnice D3 nevede do Prahy, ale končí na Pražském okruhu u Jesenice.
    4. Znehodnotí zachovalou přírodu a krajinu Posázaví a Neveklovska.
* Příznivci trasy Posázavím
  • 1. Je nejdetailněji rozpracována, a proto bude její stavba nejrychlejší.
    2. Vyřeší přetíženost dálnice D1 v úseku Praha – Mirošovice.
    3. Vyřeší současnou komplikovanou situaci přetíženého vjezdu z jihu do Prahy (silnice I/3 na Benešovsku).
    4. Představuje nejlepší řešení ve vztahu k ochraně obyvatelstva před negativními vlivy dopravy (imisní zátěž ovzduší, hluková zátěž). Je nejšetrnější i z hlediska vlivů na povrchové a podzemní vody a ochrany kulturně historických hodnot území.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“